Kirjoittaja Aihe: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **  (Luettu 35906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PoisonHeart

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #30 : 17.04.06 - klo: 11.41 »
Tuo tulppa vaikuttaa todella paljon auton käynnissä pysymiseen talvella. Talvella pitää olla "kuuma" tulppa ja kesällä "kylmä" tulppa. ja tietenkin säädötkin vaikuttavat siihen.

Poissa ballu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #31 : 24.06.06 - klo: 14.14 »
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #32 : 24.06.06 - klo: 14.27 »
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.

Poissa ballu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #33 : 24.06.06 - klo: 22.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

Säätämällä tyhjäkäynnin kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista.


muistan säätäneeni sitä aika korkeille kierroksille, tuntui vähän liian kovilta tyhjäkäynnille ja tuossa HPI:n videossa kierrokset olivat paljon alhaisemmat

Poissa jooka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensi
« Vastaus #34 : 29.06.06 - klo: 01.58 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"

- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin


Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: ** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensi
« Vastaus #35 : 29.06.06 - klo: 02.27 »
Lainaus käyttäjältä: "jooka"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"

- Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin


Miten kytkin säädetään toimimaan oikein?


Normaalikytkin jousia kiristämällä jos halutaan sen ottavan myöhemmin kiinni (Ja päinvastoin), sitten on kisakytkimiä joissa on erilaisia säätömahdollisuuksia.
Ainakin Revossa on jousi joka kiertää kytkinpalojen ympäri, sitä voi lyhentää tarvittaessa, toinen "kikka" on leikellä kytkinpaloista mattopuukolla tms ylimääräistä materiaalia (Painoa) palojen sisäreunoilta pois.
Kummallakin konstilla saadaan kytkin ottamaan myöhemmin kiinni.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Molli

  • Jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #36 : 20.07.06 - klo: 22.11 »
voiko kone olla niin väljä ettei lähde edes käyntiin?!
pitää tulppa tarkastaa vielä...
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Poissa Jazza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #37 : 20.07.06 - klo: 22.35 »
voi
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

Poissa Hengga

  • Jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #38 : 20.07.06 - klo: 22.45 »
Jos oikeen olen ymmärtänyt niin väljyyden voi helposti testata ottamalla kone irti ja pyörittämällä siitä...    jostain!!! Niin silloin tulee semmosia raskaampia kohtia vähän väliä. Korjatkaa jos olen väärässä.

PoisonHeart

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #39 : 26.07.06 - klo: 11.46 »
Jos vauhtipyörästä pyörittää niin silloin tulee niitä "raskaita" kohtia jos vaan koneessa on vielä puristuksia. voihan sitä vetaristakin kokeilla että pyöriikö välillä pysähtäen...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #40 : 26.07.06 - klo: 15.55 »
Heh... Mitenkäs sitä vetarista pyörittelee kun kytkin lyö kuitenkin tyhjää???

Kampuraako tarkoitit?

PoisonHeart

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #41 : 26.07.06 - klo: 16.34 »
Kampuraa. Siis jos vetarista vetää niin eihän sen kytkimen tarviikkaan liikkua?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #42 : 26.07.06 - klo: 16.36 »
Jaa niin tarkotit vetokäynnistintä...
Ajattelin suoraan vetoakselia, koska se yleisin mitä tarkotetaan vetarilla on kyllä vetoakseli...

Eli pienehkö väärinkäsitys...

PoisonHeart

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #43 : 26.07.06 - klo: 16.37 »
Aijoo, sori vähän epäselvästä käsitteestä

Poissa Juhanu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #44 : 04.08.06 - klo: 21.10 »
Onkos sitte se väärä tapa ryypyttää kun tukkii pakoputken ja nykii vetokäynnistimestä :?:  :?

Poissa Jazza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #45 : 04.08.06 - klo: 21.16 »
Se on se normaali tapa, ei väärä.
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

Poissa nissanpro

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #46 : 07.09.06 - klo: 22.31 »
Lainaus käyttäjältä: "klasu"
Millä lämmitätte moottoria jos ei ole mahdollista käyttää verkkovirtaa(lämpöpuhallin)
Oiskohan auton tupakansytyttimeen saatavana jotain lämpöpuhallin hommelia, en ainakaan googlaamalla löytänyt vastausta.


Moi! Siinä vaihees on varmaan aiheellista hommaa autoon invertteri, jolla muutetaan 12volttia kätevästi 220-240volttiin ja johan alkoi lämpöpuhallin pöhistä!! =) Eikä invertterit niin kalliita nykypäivänä oo jottei raaskis ostaa.
_________________________
-CEN racing MT spec 3.0- ex-Kyosho tr15 stadium force- ex-Kyosho pta x 2(nosram rs.18)-

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #47 : 07.09.06 - klo: 22.57 »
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa nissanpro

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #48 : 07.09.06 - klo: 23.21 »
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.


Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)
_________________________
-CEN racing MT spec 3.0- ex-Kyosho tr15 stadium force- ex-Kyosho pta x 2(nosram rs.18)-

Poissa Harri88

  • Tulokas
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #49 : 03.12.06 - klo: 19.43 »
Lainaus käyttäjältä: "ballu"
Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu

mulla oli tuo ongelma vanhan HPI:n kanssa, piti varoa kun jarrutti koska moottori sammui jos jarrutti liikaa, miten tuon voi välttää?  :(
koneena oli HPI:n t-15

 
 
Mulla meinaa olla samaa vikaa inferno 7,5:sessa, eli saakohan se kone nyt liikaa soppaa vai liian vähän? kun eikös se siitä ala kierrosten säätö ruuvista pidä nyt korjaantua, olen ruuvaillut edes takaisin mutta meinaa vaan töpeksiä vieläkin :|  :?:
///Inferno mp 7.5///

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #50 : 03.12.06 - klo: 20.28 »
Ota trimmi pois ja kokeile sitten.  Luultavasti jarruttaessa servo painaa kaasarin kokonaan kiinni. Säädä jarrulinkkiä niin, ettei servon tarvitse tehdä suurta liikettä jarruttaessa, eikä kaasari mene kokonaan kiinni.
| Academy | Axial |

Mika R

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #51 : 28.12.06 - klo: 18.44 »
tommonen tuli vastaan liittyen polttoaineisiin http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #52 : 28.12.06 - klo: 20.13 »
Siis hetkinen nyt...

Kaasulinkistön täytyy painaa kaasu nimenomaan kokonaan kiinni... Linkistössä olevan jousen pitäisi jopa antaa hieman periksi kun kaasu on neutraalissa asennossa...
Eli siten että vaikka kaasuun hipasee niin itse kaasarin luisti ei vielä liiku, vaan ainoastaan linkistö liikkuu.

Mikäli moottori tosiaan sammuu jarruttaessa niin silloin on tyhjäkäynti liian pienellä.
Säädä tyhjäkäyntiruuvilla...
MUTTA VASTA KUN LINKISTÖ ON LAITETTU OIKEIN.
(Eli kuten yllä kuvailin)

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #53 : 02.01.07 - klo: 21.42 »
Kertokaapas viisaammat minulle kertaalleen vielä tuo kaasun säätämisen perusteet. Sain tässä joulun alla tuollaisen HPI MT2:n käsiini ja kyllä, vaikka on videot katsottu ja oppia haettu eri foorumeista, on silti totuus se, että säätäminen on aikas herkkää touhua. Ihan tällä "kokemuksella" on helppo yhtyä edellisiin kommentteihin eri asioiden vaikutuksista.

Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.

En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia, että kaasun täytyy mennä kokonaan kiinni?  :? Voisikos joku vielä valaista asiaa, näin aloittelijallekin. Tämähän lienee nyt ihan perusjuttuja, mutta olisihan se kiva tietää jos jotain periaatteellista on terveellään, ettei tartte tuolla parkkarilla näpit kohmeessa kaikkee yksin opetella. Niin, joo ja kiitos kärsivällisyydestä ihan etukäteen, tätäkin asiaa on varmaan sataan kertaan jahkattu.

Olen lähtenyt liikkeelle valmistajan ohjeiden mukaisista perus setupeista, joista hieman "laihentanut" seosta sekä ylä-, että alaruuvin osalta.
Flying Calacucco

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #54 : 02.01.07 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "peitsamo"
Tuo samainen ilmiö, eli koneen sammuminen jarrutettaessa on vieraillut myös täällä. Kaikenlaisia säätöjä sekä linkkien, trimmien ja ruuvien kanssa olen yrittänyt ja loppupelissä jarru pelaa sammuttamatta konetta, mutta tyhjäkäynti on hieman nopeella, auto ei kuitenkaan liiku tyhjäkäynnillä.

Kytkinkinlaakerit voi olla se syy miksi sammuu tyhjäkäynnillä, ainakin itse joskus etsin ko vikaa epätoivoisena....
Silloinkin kello pyöri normaalin tuntuisesti, mutta lähempi tarkastelu paljasti että laakeri jumitti hivenen silloin tällöin ja kone tietenkin tyhjäkäynnillä sammui heti.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #55 : 02.01.07 - klo: 23.39 »
Lainaus käyttäjältä: "nissanpro"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Kyllä semmosia pienempiä inverttereitä saa edukkaasti, mutta hanttiin laittaa puhaltimen vaatima tehonkesto invertteriltä. Kuumailmapuhaltimissa nopean Googlettamisen jälkeen näyttäis olevan tehoa 1500W - 2000W ja puolison hiustenkuivain näytti sekin olevan 2000W tehoinen.
Tuossa on aika kattava valikoima inverttereitä ja hintahaarukkaa, http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=D0021D140 , että kyllä sille lämmittimelle tulee hintaa 200€ - 400€.


Totta sinänsä, mutta kun toi ns. otto teho ei meinaa sitä etteikö kyseinen kapistus toimisi pienemmilläkin wateilla... ja tos ois aika edukas:http://www.solarpower.fi/products.php?p=7efeff
Toki kaikki tietää, et nykypäivänä autoissa on ps:ät, tietokoneet ja jopa savukoneet. Jotka kaikki aika pitkälle tarvitsevat invertterin ja kuluttavat taatusti enemmän tehoa, ku yks puhallin... varmaksi ens sit tiedä päätyyks siinä sadattelemaan tilannetta, mut melkein uskltaisin luvata et lämpö puhallinkin toimii invertterin avulla... ja jos tuntuu et se käy ku lehmän hönkäys niin hankkii siitä sit aggregaatin!! =)


Niin, no invertteri kyykkää & hajoaa liian suuren kuorman alla. Pleikkarit sun muut ei vie millään mitään kilowattia, hyvä kun hehkulampun edestä ottaisivat töpselistä virtaa. Eli en lähtisi kokeilemaan mitään kuumailmapuhallinta liian pienellä invertterillä, ja oikeastaan nuo invertterit on halpishintaluokassa kaikki semmoisia vehkeitä, etten niiden perään laittaisi mitään ihmeellisempää tai herkempää laitetta.

 - Hount

rc auto

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #56 : 12.02.07 - klo: 14.51 »
Voiko polttis autolla ajaa talvella (madForce) ja voiko sitä ajaa sisään talvella?

Poissa mitmit

  • Veteraani
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #57 : 12.02.07 - klo: 15.47 »
Itse ajoin revoni sisään kymmenen asteen pakkasella, pitää vain olla sitä alumiinifolioa koneen kannen ympärillä jotta lämmöt pysyy sisällä ja seoksia tavallista rikkaammalle.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #58 : 08.03.07 - klo: 00.41 »
meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Vikketsi

  • Vieras
** Moottori ei pysy käynnissä ja talviajo, lue tämä ensin **
« Vastaus #59 : 08.03.07 - klo: 08.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
meikäläinen nyt aikalailla kalunnut nämä topicit läpi ja sain tohon Pure ten alpha 3 gp:seen nyt tyhjäkäynnin muuten pelittämään, mutta:
nyt auto tahtoo sammua aina kun antaa vähän enemmän kaasua. esim, ajan pitkän suoran ja päästän kaasun, niin auto booaa samantien. mistähän johtuu? joskus myös sammuu aivan varoittamatta kesken tyhjäkäynnin vaikka kierroksia olisi reilumminkin... tuo yllämainittu kytkinlaakereiden kuluminen tuskin mahdollista kun autolla ajettu ehkä noin litra.


Kun auto on käynnissä, katso ettei tankista kaasarille menevässä letkussa ole ilmakuplia. Mikäli niitä näkyy, letkut tai tankki vuotaa jostakin, eli saa ilmaa jostakin välistä. Tähän auttaa monesti kun vaihdat vain letkut. Jos kuplia näkyy yhä, on viallinen aika varmasti tankki tai mahdollisesti polttoainesuodatin.

Toinen mikä voisi olla syynä, on että letkut ovat jostain hieman lytyssä.

Kun nuo olet tarkistanut, eikä vikaa löydy niin kokeilisin aukaista hieman yläneulaa(vastapäivään).