Kirjoittaja Aihe: Miten polttiksen saa sammumaan  (Luettu 14969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vispe

  • Tulokas
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« : 25.10.03 - klo: 23.05 »
Joo kun oon vähän surkee nois ku en osaa edes sammuttaa sitä
aloitteleva

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #1 : 25.10.03 - klo: 23.07 »
Onkos se moottori nytkin kokoajan päällä? Naapurit voivat tietysti hermostua joten annan vihjeen...

Moottorissa on sellainen imuaukko jonka tukkimalla koneen saa sammumaan. Toinen vaihtoehto on puristaa polttoaineletkua sen verran että estät polttoaineen pääsyn kaasarille.

Voi olla parempiakin tapoja, mutta näin minä tekisin.
Toni Walther, retired operator

Poissa silveri

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #2 : 25.10.03 - klo: 23.08 »
Purista polttoaineletku kasaan

Poissa Vispe

  • Tulokas
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #3 : 25.10.03 - klo: 23.09 »
Kiitos oikein paljon.
aloitteleva

Poissa Vispe

  • Tulokas
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #4 : 25.10.03 - klo: 23.20 »
Kumpaan suuntaan sen kaasu vivun pitäis mennä sillon ku ajetaan etiäpäin siis siinä ohjaimessa?
aloitteleva

Poissa jallu

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #5 : 25.10.03 - klo: 23.49 »
se sammuu myös pakoputki "tukkimalla" esim. sormella, saattaa olla hieman kuuma...:lol:

tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #6 : 25.10.03 - klo: 23.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Vispe"
Kumpaan suuntaan sen kaasu vivun pitäis mennä sillon ku ajetaan etiäpäin siis siinä ohjaimessa?


Rattiohjaimessa "liipasinta" painaessa auto menee eteenpäin, ja tikkuohjaimella tikkua työnnettäessä.
Jos näin ei ole, niin ohjaimessasi on mitä ilmeisemmin suunnan vaihto kytkin jolla saat toiminnot toimimaan oikein päin.

Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein.
Tyhjä

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #7 : 26.10.03 - klo: 00.09 »
Lainaus käyttäjältä: "jallu"
se sammuu myös pakoputki "tukkimalla" esim. sormella, saattaa olla hieman kuuma...:lol:

tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:



Miks ei? Kyllä meilläpäin kaikki sammuttaa sormella!
Sehän on kuin kissaa silittäisi! :wink:
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #8 : 26.10.03 - klo: 00.58 »
2 tapaa on ylitse muiden.

Sormella vauhtipyörästä, helppoa kuin heinänteko. Ei tarvitse kikkailla. (Kyllä, sormella, vaikka etusormella)

Vaihtoehto 2: jos kone huutaa vailla kontrollia, niin helppoa on tukkia pakoputki, vaikka kengänpohjalla tai jollain rätillä. Tosimies laittaa pillin jatkeeksi pätkän silikoniletkua josta puristamalla sammuttaminen tulee jo melkein liian helpoksi 8)
Myös vauhtipyörästä voi tässä tilanteessa sammuttaa, vaikka sillä kengällä.
allekiroitus

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #9 : 26.10.03 - klo: 11.39 »
Lainaus käyttäjältä: "jallu"

tai sitten pysäyttämällä vauhtipyörästä, kengällä, ruuvimeisselin varrella... tuonne ei sormia.. :!:


Ruuvimeisselillähän lähtee kuviot vauhtipyörästä! Riippuu tietenkin tyylistä..
Ite oon sammuttanu mun edesmennyttä TR:ää ruuvaamalla pääneulan kiinni, sammui helposti ja ei jäänyt ylimääräistä löböä mottiin.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #10 : 26.10.03 - klo: 12.01 »
Pääneulasta kun sammuttaa niin säädöt katoavat. Siksi käytän kenkää vauhtipyörälle tai puristan pakoputken silikonituubin kasaan jotta se tukehtuu, varmat konstit. Sormeni olen kerran telonut siinä vauhtipyörässä joten minua ei saa itse pirukaan koskemaan siihen, oli se sitten tyhjäkäynnillä tai ei...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #11 : 26.10.03 - klo: 13.10 »
Eihän ne samat säädöt ikuisesti kestä ;). Itse sammuttelen polttoaineletkusta... kaikista helpoin tapa.

Poissa jallu

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #12 : 26.10.03 - klo: 13.21 »
No okei..tyylejä on monia..enkä tarkoittanut ruuvarin terää..

itse en kylläkään sormea laittaisi esim. radio-häiriössä kiekuvaan
M-8 crossarin vauhtipyörään...

tässä oli mielipiteeni.  piste.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #13 : 26.10.03 - klo: 13.40 »
Tietenkin tuo sormihommeli koskee vain tyhjäkäyntiä. Jos annat M8 koneelle pikkusormesi niin se vie koko käden...

Kenkää vaan siinä tilanteessa koneelle, tai sitä putkea puristelemaan...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #14 : 26.10.03 - klo: 15.00 »
Älkää sitten ainakaan sammuttako pensaletkusta tai neulasta, jos se kone huutaa täysillä. Silloin kun sammutetaan letkusta tai neulasta se kone menee liian laihalle ja kun erittäin laihalla oleva konee huutaa täysillä niin ei hyvää seuraa.

Huutava kone kannattaa sammuttaa pakoputkesta, silloin sen saa nopeiten sammumaan. Kyllä iso mies sen kestää jos sormi vähän palaa.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #15 : 26.10.03 - klo: 18.35 »
Eikä edes pala jos älyää laittaa siihen sen silikonituubin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa rc-kinggi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #16 : 26.10.03 - klo: 18.51 »
Mä teen ainakii oon aina ottannu ilman putsarin irti ja pistän sormen ilman putsarin paikalle . Kyllä sammuu varmasti!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #17 : 26.10.03 - klo: 18.54 »
Lainaus käyttäjältä: "rc-kinggi"
Mä teen ainakii oon aina ottannu ilman putsarin irti ja pistän sormen ilman putsarin paikalle . Kyllä sammuu varmasti!


Sammuuhan se juu ja kohta on motti entinen, kun sinne pääsee roskia. Tuo on huonoin konsti mitä vaan olla voi.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa rc-kinggi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #18 : 26.10.03 - klo: 19.02 »
No mun motissa ei ainakaa oo ollut mitään vikaa vaikka oon joka kerta tehnyt niin. Mutta kannattaa katsoa että on puhdas sormi!

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #19 : 26.10.03 - klo: 19.55 »
Ei siinä koneessa varmaan huomaakaan mitään eroa, mutta mistäs tiedät, että imuilma on puhdasta.

Kaikki koneeseen menneet hiukkaset (esim. hieno hiekka) aiheuttaa jonkinlaista tuhoa, kuten naarmuja sylinteriin jotka aiheuttaa pieniä vuotoja männän ohi. Ja kaikista niistä tehot laskee, vaikkakin vain huomaamattoman vähän. Kunnes sitten joku kerta tulee isoja jyviä, jotka jää koneeseen pyörimään ja tekevät niin kauan ja paljon tuhoa, ettei kone enää sen jälkeen toimi, ainakaan kunnollla.
Power-Save-Racing Team

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #20 : 28.10.03 - klo: 08.40 »
Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #21 : 28.10.03 - klo: 19.13 »
Aja tankki tyhjäks nii ei tarvitse erikseen sammutella :mrgreen:
Xray

Poissa Ville_79

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #22 : 28.10.03 - klo: 20.29 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...


Ja samalla saa tehtyä paineen kampikammioon ja kampuran stefat rikki/irti. Vaikkakin polttomoottori autoissahan ei noita ole. En menisi mopoa tai kelkkaa noin sammuttamaan.
- Hyper 7 - MG16 - PureTen .21 - Micro-B -

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sammutus
« Vastaus #23 : 28.10.03 - klo: 21.21 »
Joskus on joku viisas mulle kertonut että pienet kaksitahti koneet olisi hyvä sammuttaa tukehduttamalla eli ryyppyä tarjota. En muista kävikö sama homma myös pieniin nelari koneisiin l. ruohonleikkurista alaspäin.

t.joksa
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #24 : 28.10.03 - klo: 21.23 »
Siis vahingoittaako tuo pakoputkesta sammuttaminen moottoria? Nyt puhutaa näistä RC-autoista...
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #25 : 28.10.03 - klo: 21.36 »
ei varmasti vahingoita. ex-autoni manuskassa neuvottiin yhdeksi sammutus tavaksi tuo pakarin tukkiminen ja hyvin toimi, ko. tavalla sai koneen sammumaan nopeimmin.

näissä vehkeissä käynti on niin herkkää/kevyttä että ei siellä koneen kammioissa kummoisia paineita ole.

t. joksa
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa Ville_79

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #26 : 28.10.03 - klo: 22.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Maajussi"
Siis vahingoittaako tuo pakoputkesta sammuttaminen moottoria? Nyt puhutaa näistä RC-autoista...


Ei vahingoita.
- Hyper 7 - MG16 - PureTen .21 - Micro-B -

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #27 : 29.10.03 - klo: 07.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville_79"
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
Pakoputken tukkiminen on yleensä polttomoottorille, oli kyseessä sitten auto, kelkka, mopo tai vaikka polttomoottorinen rc-auto, vene yms. erittäin hyvä sammutuskeino ja eihän sitä tarvi sormella tukkia. Konsteja on monia, mutta jonkinnäköinen tiivis tulppa pakoputken päähän vois olla kätevä...


Ja samalla saa tehtyä paineen kampikammioon ja kampuran stefat rikki/irti. Vaikkakin polttomoottori autoissahan ei noita ole. En menisi mopoa tai kelkkaa noin sammuttamaan.


No myönnän, että mopoille ja kelkoille tuo on vain aivan viimeinen sammutuskeino, jota kannattaa käyttää.... Mutta kyllä noita rc-vehkeiden polttomoottoreita voi sammuttaa noin. Kaveri sammuttaa polttisautosa aina noin, jos tankissa on polttoainetta. On kuulemma yhden koneen saanu leikkaamaan kiinni, kun oli sammuttanut sen aina puristamalla polttoaineletkun kasaan. Viallinen kaasuservo jumitti muutaman kerran kaasun pohjaan, kun uusi viipyi postissa pikkasen liian kauan...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #28 : 31.10.03 - klo: 20.33 »
NO JAA!!
Naureskeltiin vaimonkaa miten te sammutatte koneet, yksi tekee sen näin ja toinen noin kyllä me naurettiin :D  kyyneleet silmissä. Paras on kai tuo että ruuvataan pää neula pohjaan, joopa joo siinähän paras sammumisen tyyli on(on varmaan jonkun MM mestarin ohje :mrgreen: ). Älkäähän nyt te harrestelijat ottako tuosta mallia sen vain sanon. On 2 hyvää tapaa joko rätti pillin ulostuloon tai ruuvi meisselin(EI METALLI PÄÄ) kahva vautipyörään ne ovat ne parhaat konstit. Jos nyt on radio häiriöt ja konee huutaa hillitöntä menoa niin painakaa auto kovaa maata vasten niin että pyörät eivät liiku ja sitten vaan se rätti käyttöön. On meinaan tullut harrastettua kyseistä hommaa. Olen myös harrastanut myös peukalolla mutta silloin se pitää olla tyhjäkäynillä(yhden "huippu" kuljettajan faija tekee näin aina) ja ei se satu.
Jerzi

Poissa silveri

  • Jäsen
    • Profiili
Miten polttiksen saa sammumaan
« Vastaus #29 : 01.11.03 - klo: 00.21 »
Edelleen ehdottaisin polttoaineletkun puristamista kasaan aikas varma konsti iteseään telomatta.