Kirjoittaja Aihe: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??  (Luettu 20880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« : 09.05.10 - klo: 12.43 »
Jo muutamalle foorumille laittanut saman viestin, mutta hidasta on toiminta (johtuen kai vähäisestä harrastajamäärästä), mutta tässä ongelma johon tarttis TOSI kipeesti apua alan ammattilaisilta:

Kyseinen kottero ei siis lähde käyntiin..voisiko vika olla sytytyksessä? siis siinä mielessä, että se olisi törmäyksessä jotenkin mennyt pois ajotuksiltaan?? Mutta kipinä on kuitenkin älyttömän hyvä. Kuinka sen saan sitten kuntoon? Ja voisiko joku vielä kertoa paljonko pitäisi puolalta tuleva resistanssi olla, jos sen mittaisi...tai mikä on selvä rikkiraja ja selkeesti toimiva.. se tieto jo riittäis...jostain luin että 1-5ohmin luokkaa pitäis näyttää. Miltä väliltä se mitataan ja mikä on joku ILMAVÄLI...jossakin luin sellaisestakin. MIssä sijaitsee ja miten vaikuttaa?

Ite ostin H.ar.m. Bx-2:n käytettynä. Ongelma tässä:

Ensteks alkuun sai nykiä kun ei huomannut ryypyttää. Sen jälkeen starttas ja ajelin noin 3min jonka jälkeen päästelin seinään. En kovasta vauhdista, mutta silleen sopivasti, että etupään toinen iskarin tappi meni poikki.

Muutaman päivän sulateltuani vi******a, ja uusia osia odotellessa ajattelin säätää vehkeen parempaan kuosiin. Kuitenkaan siinä onnistumatta, sillä koko vehje ei enään startannut vaikka mihinkään säätöihin en ollut koskenut. Siis suoraan ajosta seinään, kone sammu (vai sammutinko itse heti, en muista) jonka jälkeen muutamien päivien päästä ei enään starttaa.

MIKÄ siis avuksi???

Itsellä loppuu neuvot kesken, kun kipinä on pirun hyvä, uutta tulppaa koitettu kuitenkin varmuuden vuoksi, kaasari aukastu ja putsattu kokonaan joka kolo, bensaa saa, jopa niin että tulee putkesta ulos kun oikein ryypyttää, koitettu säädellä ruuveja kaasarista eri suuntiin, bensaa on kaadettu suoraan tulpanreiästä sisään, koitettu ilman ilmanputsarin suojaa että saisi paremmin happea, koitettu ryypyllä ja ilman kaasun kanssa ja ilmanj ja näiden kaikki maholliset välimuodot.

Puristuksia koneessa on ja muutenkin toimi sen 3min hienosti. Mutta tämän törmäyksen jälkeen, niin ei enään mitään. Kerran lupas (hörähti hieman) kun ensimmäisiä starttauksia tein, mutta siinä kaikki.

Mielestäni sähköissä ei voi olla vika, sillä kipinä tulee perhanan hyvin, bensan saannistakaan ei voi olla kyse sillä sitä tulee, kaasari on puhdas, tulppa uusi, kaasaria säädetty,

JOTEN MIKÄ avuksi??

Kiitos jos viitsitte vaivata päätänne tällä ongelmalla.
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #1 : 09.05.10 - klo: 13.01 »
itse en oo ammattilainen mutta ilmavälillä tarkoitetaan vauhtipyörän ja puolan välistä rakoa...ja kaasarin päällä olevalla tatilla imetään vain bensa kaasarille asti koska se ei sitä itse jaksa imeä...eli sillä ei voi ryypyttää ..hukuttaa koneen bensaan ja kastelee tulpan...käännä säätöruuvit perus asetuksille zenoah ainakin oli muistaaksen 1,25-1,5 kiekkaa auki...kuivaa tulppa...älä ryypytä tapista jos siinä on kuristin läppä niin käytät sen aikaa päällä että se kerran hörähtää ja sen jälkeen otat sen pois...muuten en enempää pysty tähän hätään auttaan :grin:

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #2 : 09.05.10 - klo: 13.38 »
Pysyykö tulppa minkälaisena,kun nyit käyntiin?
Kasteleeko aina vai onko kuiva?
Koska semmoinenki voi olla,että kampikammiossa on niin paljon löpöä joka kastelee tulpan ja näin ollen ei lähde käyntiin.Asiaan auttaa kun ottaa tulpan pois ja nykii käynnistimestä auto ylösalaisin.

Katso myös puolan välys vauhtipyörään nähden,ohjearvo 0.3-0.4 mm.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #3 : 09.05.10 - klo: 16.24 »
Jumankeka jätkät!! Tää oli jo hieno huomata että tuli heti apuja näin lyhyessä ajassa..tosi mukava.

Siis kaikkea mahollista on kyllä yritetty, sillä perustiedolla mitä on kertynyt kymmenkesäsestä ku ensimmäinen 2-t mopo tuli ja siittä aina tuonne 17v ikäseks asti oltiin vannoutuneita 2t vehkeiden faneja. Eli joku pieni perustietämys löytyy.
Mutta näissä vehkeissä on varmaan ihan omat niksinsä jotka ajan kanssa/tekememällä oppii. Ja tämmöset apinat oppii ne teiltä alan harrastajilta ;)

Tuo täynnä oleva kampikammio oli kyllä uus asia..tuo täytyy koittaa ensimmäisenä, sillä tuntuu että sitä bensaa tulee kyllä aika paljon putkesta (no ei nyt paljoa, mutta hieman).
Tulppa on todellakin märkä aina kun sen ottaa poies..kuivuu tosin hetkessä..mutta silti on selkeesti märkä.

Tuota ryypyttämistä ei ookkaan tehty "liikaa", mutta sit ku on järki lähteny, niin on sitäki annettu sille kyllä.

Ja tuo puolan ja magneeton välys pitää tarkistaa..jos se vaikka olis jotenki menny v*****s siinä törmäyksessä. Mutta tuskin nyt siinä kuitenkaa mitään ihan sellasta ois voinnu käydä..ryssitäänhän nuita vähän väliä ympäri ja meno jatkuu taas.

Mutta kaikki neuvot mitä nyt tulee mieleen niin tänne vaan :) ...tuossa illalla varmaan koitan starttailla uudestaan kun täältä pohjanmaalta tullaan takasi kotia päin. Ilmottelen sit taas miten käy ja joko tuun kyseleen lisää neuvoja tai kiitteleen kovasti  :kiss:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #4 : 10.05.10 - klo: 10.43 »
Ei auttanut auton nykiminen väärinpäin ilman tulppaa...eli ei varmaan ollu sit kampikammio täynnä fuelia. Eli mitäs sit neuvoks?? ..Vielä pitää tosin tuo puolan ilmaväli tarkistaa. Kuinka muuten auto reagoi jos se on pielessä? Sillä itsellä ainakin pirun hyvän kipinän antaa. Mut mitkä oireet tosiaan jos ilmaväli on pois kohdaltaan?
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #5 : 10.05.10 - klo: 11.25 »
Onhan kipinä kirkkaan sininen,eikä seilaa millään tavalla?
Toki voi olla semmosta vikaa,että kipinä näyttää hyvältä,mutta kun ruuvataan tulppa takaisin paikoilleen,niin paineessa kipinä ei olekkan hyvä.Tämä siis näin vaikeasti selitettynä.
Niin ja olihan tulppa uusi millä kokeilet?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #6 : 10.05.10 - klo: 12.52 »
Juu kipInä on pirun hyvä, sininen/keltanen, eikä seilaa pahemmin. Kolmella tulpalla on koitettu, yhdellä aivan uudella ja kaks vanhempaa. Ja kaikissa tulee perhanan hyvä kipinä. Tuosta oon lukenu kans että kipinä häviäis paineen alla, mutta kertokaa nyt miten sellaswn vian voi korjata jos tää ongelma nyt johtuis siittä. Tuo puolan välys pitää vielä tarkistaa. Mut löytyiskö jotain muita vinkkejä??
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa fg

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #7 : 10.05.10 - klo: 13.34 »
Eli jos tulppa on märkä kun olet nykinyt käyntiin niin silloin siellä kampikammiossa on kuitenkin sitä ylimääräistä bensaa joka sen kastelee. Ota tulppa pois ja nyki sitä riittävästi että kuivaisi.
Kokeile vaikka välillä laittaa paperi siihen tulpanreikään ja sormi siihen päälle ja jos vielä kastuu niin ota silloin bensaletkut pois kaasarista. Muista kuitenkin merkata ne ettei mene sitte väärinpäin tai laita molemmat soes ruuvit kiinni kaasuttimesta. Ota kuitenkin ylös kierrokset ruuveista. Tehdas säädöt ovat L= 1,25 ja H= 1,5 kierrosta auki.

Normaalistihan tuolla tutilla pumpataan bensa kaasuttimeen valmiiksi ettei tarvi niin kauan sitä nykiä, imee kyllä muutenkin koska kalvokaasutin. Tällä ei siis saa ryypyttettyä liikaa.
Taasen tuolla ryyppyläpällä saa kyllä tulpan kastumaan jos nykii vain jatkuvasti ryyppy päällä.

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #8 : 10.05.10 - klo: 14.58 »
Juu pitääpä yrittää vielä kerran paremmin / perusteellisemmin nykiä ilman tulppaa nuilla ohjeilla. Eka yritys oli kieltämättä nopee eikä välttis sit kaikki tullu ulos (liekö ollenkaan ku niin hätäsesti tein). Toivotaan nyt vaan että saatais näillä ohjeilla auto käyntiin taas :) Palaillaampas tuossa 19-19.30 kertomaan lisää infoa lupaileeko mitn tms..toivottavasti joku löytyis linjoilta sit jossei vieläkään sit pärähdä.  :angel:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa fg

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #9 : 10.05.10 - klo: 21.00 »
Nooh, pärähtikö?  :wink:

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #10 : 10.05.10 - klo: 21.20 »
No nyt täytyy sanoa että kaikki kantapään kautta!!!

Lähtihän se käyntiin heti ekalla nykäsyllä tuon kammion "kuivaamisen" jälkeen. Tää oli pirun hieno homma jätkät!

MUTTA..

Jotta kaikki ei menis ihan liian helpoks, niin pitihän mun kaasaria putsatessa hukata neulan jousi..mikä on siinä päällykannen alla olevan läpyskän alla joka painaa neulaa alaspäin.

Eli vitutus nous taas hieman ku just ku ois päässy säätään niin se meni sit. Ja "patentin" keksein jostain mini sytkän jousesta, jolla ei ollut toivoakaan toimivuudesta. Kierrosta otti, mut sit jossain välissä loppu selvästi aina bensan saanti ja sammahti, nopeesti ku pumppas kaasulla, niin nosti kierroksia jälleen. Jos vehe sammu, niin aina piti ryyppyä sen verran käyttää että sai pärähtään kerran ja sit ilman ryyppyä käyntiin.
Mutta siis ei taida olla toivoakaan saada tuota vehettä toimiin ilman sitä JUURI oikeeta jousta..(jos joltain löytyy ylimääränen niin postiin vain tänne päin ;) Eli se pitänee vissiin vielä jostain hommata ennenku pääsee jatkaan säätämistä.

Mut hei tää oli kuiteski jo ihan kympin juttu ku sai käyntiin, tietää ettei mitään isompaa ole mennyt :) Nyt vielä takas hallille kasaan reppana jottei jää huomenna jalkoihin työpäivän aikana.
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #11 : 11.05.10 - klo: 22.17 »
Ja ongelmat senkun jatkuu...

Elikkä autoa tuossa eilen kierrätin hetken, tosin niin että se sammui vähän väliä. Kuten tuossa aiemmassa viestissä jo selostin.
No nyt löytyi kuitenkin se kaasarin neulan oikea jousi ja kaikki pitäisi olla kondiksessa osien puolesta.

Tästä huolimatta ongelmia on edelleen..

Ensiks aloitin tän päivän kuivaamalla kampikammion ilman tulppaa auto ylösalaisin ja narusta hetken nykimällä. Tuon toimenpiteen jälkeen auto "lupailee" aina kun ei anna ryyppyä, ei kaasua eikä mitään sen jälkee ja nykii vain sinnikkäästi. Hörähtää puoleks sekunniks mutta ei sen enempää elon merkkejä.

Jälleen sama kuivaus rumba alusta, vaikkei tulppa eikä männän laki märkänä olekkaan (varmuuden vuoksi silti). Taas sama lupaus. Heti kun antaa vähänkään ryyppyä, niin enään ei kuulu edes sitä pientä lupaavaa hörähtämistä.

Ja taas uudelleen kaikki alusta, (en tiedä monesko kerta oli kun tuon tein uudestaan) mutta sitten jo hörähti käyntiin hetkeks, mutta en kerinnyt ohjainta ottaa käteen kun auto sammui (kuulosti siltä kuin bensa olis loppunut)...mutta ei, sitä on ja sitä tulee kaasarista.
Ja tätä samaa rumbaa jatkui koko illan, mutta enään ei lähtenyt "käyntiin" edes hetkeksikään tuon yhden kerran jälkeen..ainoastaan pientä hurahtelua silloin tällöin.

Nyt on siis tulppia vaihdeltu, kaasari tarkistettu, koitettu ilman ilmanputsaria, puolella kaasulla, täydellä kaasulla, ilman kaasua, kaasarin säätämistä ja takas tehdas asetuksiin ja taas "johkain" suuntiin, "porakone käynnistystä" ja "esilämmitystä" kuumailmapuhaltimella.

Eli mitähän tässä vaiheessa vois vielä koittaa? Tai mikä vois olla ongelma ku vain "hörähtelee" todella vähän ja ainoastaan kun on tuon kampikammion kuivauksen tehnyt, niin jos ei anna ryyppyä eikä kaasua, niin sillon ainoastaan tosiaan tuo pieni hörähtely nykiessä.

Mikä neuvoksi? :cry: :roll: :angry: :huh: :huh: :huh: :huh:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #12 : 11.05.10 - klo: 23.09 »
eka hörähdyksen jälkeen ryypyä ei tarvilaittaa...mutta tuo ongelma kuulostaa jo aika mielenkiintoselta...tuossa ongelmassa taitaa jo tarvita jotain rc spesiaalin apua...tuossa on kyllä lueteltu jo aika litanija nuita tarkistus kohteita että itsellä ei kyllä ymmärrys riitä...kokeileppa jättää tankin korkki löysälle että saa vedettyä välistä ilmaa jos se vaikka sattuu kehittään alipaineen tankkiin ja ei jaksa sen takia imeä bensaa...ja jos oot sattunu käyttään bensaletkuja irti niin ootko laittanu epähuomiossa letkut väärin päin...muuta en kyllä enään keksi mitä tuossa ei ois jo mainittu. :huh:

Poissa Dirty000

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #13 : 12.05.10 - klo: 00.11 »
Kuulostaa pirun tutulta. Itellä oli samanlaisia ongelmia. nimittäin kasteli tulpat ja jos sai välillä käymään ja sammu, niin sitä sai kuivatella että sai taas käymään. menin kanssa samat asiat läpi.

lopullinen vika: sylinterien pinnoitus oli lähtenyt käveleen.

eli kannattaa katsoa se sylinteri sisältä.

itellä tosin CY:n kone

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #14 : 12.05.10 - klo: 00.47 »
Jotenki silti rohkenen epäillä mitään näin kriittistä, sillä ajosta sammu(tai sammutin en muista) pari päivää eteen päin, starttas heti kuivauksen jälkeen ja otettiin vähän kiekkaa, ei kuitenkaan sen enempää ku puuttu se neulan jousi. Ja tänään sit lähti käyntiin kerran ja höräili.

Ite veikkaan nyt jotain säätö juttua tai sit jotain muuta niksiä mikä ois jäänny huomaamatta johonka joku osais neuvoo tien onneen.

MUTTA, hyvä tietää tuo pinnote hommaki, sillä mistä näistä koskaan tietää. Voihan se olla mikä vaan..katkennu männänrengas tms??.. Kaikki vaihtoehdot pidetään avoinna, mutta jos nyt eka tulis näitä vähemmän töitä/halvemmalla rahalla selviäviä mahollisia vikoja / säätöjä tms, niin katotaan ne eka läpi.

Mielessä kävi jo kyllä et tilaan kokonaan uuden padan ku ei olis ku reipas 200e pompsi, mut ei, taistellaan nyt perhana loppuun asti.

ELi kiitos vinkistä/vastauksesta/tiedosta ja näitä juuri saiski tulla lisää jotta selviäis mahd. nopeesti vika :)  :police:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #15 : 12.05.10 - klo: 01.11 »
Jos kerran törmäys edeltänyt tuota haluttomuutta starttailla, niin aloita tarkistamalla ensin kannenpultit, että ovat kunnolla kiinni.
Tarkista kaasuttimen ja lohkon välinen tiiviste, joskus kun kaasari ollut löysällä niin ollut starttailuongelmia koneen hörppiessä ilmaa, onhan myös kaasarin ja lohkon välinen imukappale ehjä, itselläni on tullut vastaan kerran vähän samanlaista temppuilua pitänyt auto, kun tuo runko-osa murentunut - tosin olisit varmasti huomannut tuon kaasaria purkaessasi. Sama juttu kannentiivisteelle, tarkista että on ehjä, eikä sieltä mene ilmaa väliin.

Ja loppuun ulkopuolisia tarkastuskohteita vielä, onhan pakoputken alkukäyrä ehjä ja pultit kunnolla kiinni, ettei putki ole löysällä..

Paljon vinkkejä porukan toimesta jo annettu, mistä vika voisi johtua ja nuo yleisimmät temppuilut jo käyty läpi.
Itselläkin 30,5cc CY pannu oireili täysin samoin, eli ei tahtonut lähteä käyntiin vaikka kuinka tempoi narusta, hörähti vain ja se oli siinä. Eikä ajomatkaa takana sisäänajon jälkeen ollut kuin vain muutama hassu litra ja kromaus petti.  :angry: Muutenkin oli huonosti viimeistelty yksilö, mutta se onkin sitten jo ihan eri tarina "kiinalaisesta laadunvalvonnasta".
Oliko siis kyseessä CY vai Zenoah, kun CY:illä vähän ollut noita kromauksien kesto-ongelmia, mutta on kerran itselleni tullut vastaan tehdasuusi Zenoahkin, joka ei lähtenyt käyntiin kromauksen petettyä.
Onko tietoa, kuinka paljon tuolla moottorilla on ajettu tätä ennen?
Jos ei päällisin puolin tiivisteistä löydy vikaa, niin sitten epäilys kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainittukin, että joko kromaus mennyt tai sitten männänrengaskin voi olla uransa loppusuoralla - tosin tuolloin koneessa ei pitäisi tuntua enää puristuksia narusta nykiessä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo: 01.56 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #16 : 12.05.10 - klo: 07.57 »
Mulla oli vastaavia ongelmia FS.n koneen kanssa. Purin ja putsasin kaasarin ja edelleenkään ei toiminu, sit otin kaasarin vielä kerran pois, ja tein uudet imusarjan tiivisteet vaikka vanhat näyttivät hyviltä. Kasatessa katoin tarkkaan että kaikki kaasarin ja pytyn väliset osat meni varmasti oikein päin ja muutenkin kohdilleen. Tämän operaation jälkeen alkoi kone toimimaan. Epäilen että imusarjantiivisteissä oli vika eli vuosivat ja veti ilmaa sitä kautta eli seokset meni sekaisin.
Oletko kattonu sammutusnapin toiminnan, ettei ole kärsiny sisäisiä vaurioita, ja tarinässä sammuttaa moottorin.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #17 : 12.05.10 - klo: 08.54 »
Nonii, taas tullu hyvin uusia tarkistettavia asioita. Kaikki on kyl tähän mennessä "pikasesti" katottu että on ok. Tiivarit, ettei pytty vuoda, sammutin toimii..ja ja..mitäs vielä. Ainut minne ei oo vielä kertaakaan katottu on pytyn sisukset. Se pitänee ottaa vielä työnalle huomenna. Tänää ei enää jaksa ku nyt joka ilta värkänny johkain yö kahteen asti vielä työpäivän jälkeen aina.

Mut eli kaamee tarkistuslista nyt vaa tänne nii otan kaikki ylös ja viivaan jokaisen tarkistetun kohdan/asian paperille, että tulee varmasti katottua kaikki.

Sit viel sen verran, et mistä kannattais tilata uus pata jos nyt sellasen päädyn tilaan JOS vika ei selviä tän viikon aikana. Ja mikä tehari sopis tuohon zenoahin moottoriin? Vai kannattaisko harkita jotain muuta merkkiä zenoahin tilalle? Joku järki hintanen ja joka menis suoraan heittämällä ilman mitään muita muutoksia.

Kiitokset taas ja nyt jatketaan töitä :cry:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Mauno gasdevil

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #18 : 12.05.10 - klo: 09.58 »
Meille kävi kerran näin. Auto sammui ajossa mutta lähti taas kumminki käyntiin ku vetäs. Sitte sammu taas ja taas lähti käyntiin. Luultiin et vika tulpassa. Vaihdettiin tulppa taas lähti käymään ja taas sammu. Vastarin akku oli tyhjä. Tossa yks asia lisää tarkistettavaksi. En näistä mitään tiedä aattelin vaan kumminki kertoo.
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #19 : 12.05.10 - klo: 10.32 »
Eihän tuon akun pitäis vaikuttaa mitenkään bensa vehkeessä startaamiseen. Eiks se oo ihan erillistä virtapiiriä moottorin omienkaa, ja vaikka ois virrat kokonaan pois päältä, nii pitäishän sen käyntiin lähteä jos vaikka manuaalisesti antaa kaasua.. Vai oonko nyt ihan väärässä luulossa?

Ja sit takasi tuohon sylinteri kohtaan. Jos sieltä ois pinnotteet lähteny vekeen, niin eikö sen huomais sitte jo kun ne lähtee? Tuskin lähtis käyntiin ollenkaan enään.. Vai oonko tässäki ihan väärässä??..toissa päivänä ku kuiteski lähti höriseen joka nykäsyllä ja otti kierroksia.. Tosin kulumallahan se pinnote sieltä lähtee että mistä sitä tietää josko se ois kuitenki syynä tähän nyt..

Ja auto on jonku 2-2japuol vuotta vanha varmaan..että kyllä sillä on ajettu vissiin jo aika hyvin..
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #20 : 12.05.10 - klo: 12.54 »
Oisko tämmönen halpa setti mistään kotosin??

http://www.hobbylinna.com/zenoah-cylinderpiston-26ccm-p-2171.html

Vai onko huomattava ero jos laittais vähän kalliimman, osaakin tulis enemmän mukana mutta pienempi kuutioisen:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/15-RC-AUTOT-JA-TARVIKKEET-Zenoah-Moottorit-ja-Varaosat/Uusi-Zenoah-G240-moottori-103112

EDIT: tämmönen löyty vielä eikä ois pahan hintanen..mut onko cy:n koneet hyviä??

http://highperformancehobbies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=80_81&products_id=26

Eli pärjäiskö halvemmallaki, kun nyt ei olla mitään sikakireetä kisavehettä kasaamassa.. kuhan nyt vauhtia riittäis ja liikkuis hyvin..tosin tuossa kalliimmassa setissä tulis kyllä kaikki mukana, että sit viimestään pitäis kyl olla kaikki mahollisuudet siihen että kone starttais ku ei ois kone puolella periaatteessa mitään vanhaa enään. Tuossa halvemmassahan ei tulis tuota kaasaria mukana.. Mutta mitä suosittelette? vai onko kenties jotain parempaa vielä tarjolla jossa hinta pysyis kohtuullisena (tai vaikka "halpana")??
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo: 14.30 kirjoittanut jeippo »
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Mauno gasdevil

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #21 : 12.05.10 - klo: 13.01 »
Niin no meillä on tollanen http://www.killerrc.com/products/products/killswitch.php juttu tossa lisänä. Sammuttaa heti koneen jos jännite laskee liikaa tai jotakin muuta häikkää tulee sähköihin. Tai sitte olen ymmärtänyt väärin ton laitteen toiminnan. Ei muutako onnea ja menestystä yritykseen.  Tosta jotain tukea mun tekstiin http://rc10.fi/index.php?topic=46467.msg439481#new
Kyosho Inferno VE/Tamiya Volkswagen Beetle/Spektrum DX3S

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #22 : 12.05.10 - klo: 14.05 »
No puolan sähköihin tuohan ois ihan jees..maksaa vaan varmana kymmenen kertaa kokoonsa nähden liikaa :D vai??

Käykö muuten tuohon zenoahin pytyn tilalle jokin muukin pata? Löytyykö jostain isompaa mottia kuin tuo 23-26cc joka menee heittämällä zenoahin tilalle??

Ja tuon äskösen viestin perusteella täytyy kyl jo tänään ottaa ja aukasta tuo syltty ja kattoa sen kunto.
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #23 : 12.05.10 - klo: 18.30 »
Zenoahista siis oli kyse tällä kertaa, ja malli G230RC jotain kenties loppukaneettina ??

Noh, en ole mikään guru kertomaan koneiden eroista, olen muutaman Zenoahin ja CY:n tässä loppuun ajanut FG:n leikkikaluissa neljän vuoden aikana. Noita ajopenkkejä on kolme, kohta viisi, kun saa sekä 1:5 rata-alustan kilpailuversion kasattua ja myös erillisestä offroad-nelivedosta syntyy oma autonsa pikkuhiljaa.

Noh, näissä autoissa olen Zenoaheja ajanut kolme remonttikuntoon / peruskorjaukseen asti, eräskin G260RC1  moottori itselläni kestänyt kolme ja puoli biopolttoainekannua = ( 10l per pänikkä ), ja ennen meikäläisen omistusta moottori ollut kahdella omistajalla..... Ajomäärästä siis mitään tietoa, peruskunnostusta lykätty, mutta tämä pirun Rolexi käy vaan... Eikä edes männänrengasta ole vaihdettu ennen, kuin 25 litraa itsellä täynnä!!! 
Tämä ollut ja on offimallissa kiinni, pelittää edelleen, ei kaikkein tehokkain, mutta uskomaton iki-liikkuja, kolmannet kytkinpalat menossa itselläni, kerran olen männänrenkaan vaihtanut, mutta muuta ei ikinä ole ollut, tuo alakerran vaihto tulee kyllä eteen, mutta tämä on kuin nöyrä Mersun W123 Diesel, uskomaton yksilö.

2. 26cc Zenoah Rc260/04, ajattu noin 30-litraa uudesta lähtien, ei ongelmia edelleenkään, lähtee hommiin ja toimii kuin mikäkin, - toinen tai kolmas veto ryypytyksen jälkeen ja lähtee HETI! Tullut 2006 kesällä uutena, ajettu  noin 25 litraa läpi tänä aikana, toimii edelleen ilman mitään ongelmia, tosin männänrengas vaihdettu 05/2010. Varamoottorina hyllyssä.

3. 24CC Zenoah, nelipulttinen.. Hankittu rata-alustan mukana, ajettu sisään ja sen jälkeen vanhassa Sportsline / Competition mallissa 2009 kesällä ja keväällä 2010 myös painavassa offimallissa yhteensä noin 45 litraa,ja nyt keväällä 2010 uudelleenrakennettu, vaihdettu mäntä, pytty, laakerit, männäntappi ja TOTTAKAI männänsokat, myös kaasarin vaihdettu uuteen vanhan akselin mentyä väljäksi.
On uudenmallinen nelipulttinen versio, toimii kuin junan vessa koko ajan, paras moottori minulla ikinä, - pari nykäystä ja tämä poika käy, löytää myös tyhjäkäynnin 1/3 ajasta, mitä vanhemmat moottorit vaativat.

Noita viritysmoottoreita sekä rakenneltuja on sattunut itsellä tässä neljän vuoden aikana, en enää osta yhtään.

KOSKA:
1. Zenoah / CY 29cc moottori... tämä rakennettu RC260/04 moottorista, lyöty 29CC yläkerta ja sisuskalut, perkuleen mäntä hakkasi kattoon, joten ei oikein poika toiminut.
Tiivisteen vaihdettu, nyt toimi jotenkuten jo, mutta pidempää viritys-imukaulaa tai malossia ei saa asentaa, tai tämä moottori menee täysin sekaisin.

2. Zenoah/ Cy, 29cc Seufert Tuning.. Nyt menivät alakerta ja kamppari uusiksi, tähän lyöty uusi yläkerta, toimii kyllä jotenkin, mutta kärsinyt ilmavuodoista ja aluksi oli mäntä nalkkaamassa kampikammion kattoon... ei siis hyvä! Pienen osien vaihdon jälkeen saatu paras omista viritysmoottoreista, joka myös toimii, nyt kiinni malossi, läppärunko, virityskaasari Wallbro (813 ilman kiidytyspumppua, jos muistan), pitkä imutiehyt, viritystiivisteet, Head Kit ja FG filled Tuning Crankcase-set...
Toimii pienien starttitemppujen jälkeen kyllä, todella luotettava viritysmoottoriksi ja lähtee hommiin, kun osaa tekniikan, eikä tarvitse juurikaan säätää neuloja.

2X 29cc pannusettiä peruskorjattu pariin moottoriin, toinen ajossa, vauhdittaa FG:n Marderia ja nyt ollaan jo näköjään 18 litraa syksyn ja tämä kevään aikana vedetty läpi...


Olen tässä neljän vuoden aikana rällännyt yhdeksää moottoria, joista kuusi toimii yhä, vain kaksi olen joutunut peruskorjaamaan hyllyyn varamoottoreiksi, ja yksi oli kiinanpommi jo suoraan, halpa, iso iskutilavuus, mutta osat asennettu päin pyllyä, kromaus petti heti sisäänajon jälkeen...

Kolme moottoria olen ostanut käytettyinä ja yhden joutui remontoimaan, mutta uusi mäntäsetti sekä pytty olivat kuitenkin vain noin puolet uuden moottorin hinnasta.

Näin siis omia kokemuksia saksanseisojien käytössä.
Kysy rohkeasti, kun tarvitset apua, mukavasti porukka tuntuu nyt neuvovan.

 
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo: 13.07 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #24 : 12.05.10 - klo: 19.03 »
No johan tuli tekstiä.. eli zenoahilla pärjännyt ihan hyvin sit näköjään.

Ja tekstistä päätellen muutama euro uponnut rahaakin..itellä tää leikkiauto oli täys päähänpisto ja seuraavana päivänä auto oliki jo tulossa. Eli sen verran löytyy tietoa / taitoa näistä hommista  :grin:

Eli TODELLAKAAN tarkotuksena ei ole upottaa omaisuutta näihin vehkeisiin, vaan jos nyt korvais sitä ku ei lapsuudessa ollu ainuttakaan radio-ohjattavaa itellä. Eli silloin tällöin tulee ajeltua varmaan sit ku vehkeen saa kuntoon ( tai sitte vasta innostutaan ja aletaan perehtyyn leluihin enemmän).

Mitäs tästä setistä ois sanottavaa:

http://www.oneillbrothers.com/rccar/itemdescription/30cc_package.htm

Ihan ok:lta näyttää omasta mielestä ja halpakin vielä... ellei sit jollain oo heti laittaa jotain järkevämpää ostosta niin sit. Sais vaan "samaan" rahaan putkenki tuossa.

Mut oisko sit taas toisin järkevämpää tilata tussa aiemmassa linkissä mainitsemani halpa mallin pelkkä pytty? Valaiskaas nyt vähän ennenku tulee taas ostettua lehmä minigrip pussissa. =)

Ja Kiitos.
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #25 : 12.05.10 - klo: 19.20 »
Jos sinulla on kunnon moottori haussa tällä hetkellä, niin yksi liike nousee heti mieleen.
ELI: www.rcautot.fi

Epäilevät Tuomakset voivat rauhassa huuliaan heilutella, itse olen yli kolme vuotta ollut tässä maassa rc-myyjänä kahdessa alansa suurimmassa liikkeessä, mutten kertaakaan ole näin hyvään maahantuojaan törmännyt, jolta löytyy bensa-autoihin kaikkea kivaa, kuin Ypäjän "paja".
JA, kun bensakalustolla puuhailet, niin meneppäs tuonne käymään: foorumi, niin löytyy bensa-autojuttua, sekä myös harrastajia, joilta voit kysyä...  :wink:

Itse olen vannoutunut FG:isti joka ei mielipiteitään herkästi muuta, mutta tuo Ypäjän liike on sellainen, jota uskallan vilpittömästi itse suositella Sinulle.
Eikä oma lehmä ole ojassa tässä asiassa
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo: 14.47 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #26 : 12.05.10 - klo: 20.50 »
AI NIIN!

Unohtui sanoa tuo vastariakun varaustila= ei mitään tekemistä moottorin toiminnan kanssa, ellei kaasuservo ole säädetty totaalisen päin pyllyä....

Moottori kun ei ole mitenkään riippuvainen radion sähköjärjestelmistä, jotka käyttävät kaasu- ja jarru, sekä ohjausservoja. Toki vastaanotintakku kannattaa pitää varaustilassa, niin sähköt toimivat... Jos taas akku menossa tyhjäksi ja moottori muuttaa käytöstään, kertoo, että kaasuttaminen / jarru säädetty enemmän päin hongikkoa kuin Deao Xe Pingin suuri marssi.....

Taitaa vähän mopo keulia jo pitkin kuopan reunoja, kun sähköasioita ehdotellaan...
No, kyllä tulppa kuuluu toimivan ja soppaa saa, joten riski syttyä hyvin suuri, miksi tulppa lopettaisi kipinän antamisen- no kun sähkövika muka.

EDIT: Tämä viestini turha, kun en huomannut tuota jälkeen lisättyä killer-failsafea...
Pahoittelut tästä puusilmäisyydestä  :embarrassed:, ja failsafe tosiaan hyvä olla olemassa, ja sytkäntappaja paras vaihtoehto. TAI, ainakin erillinen kaasuservoon asennettava tai osasta radioita vakiona löytyvä.


Mutta, toivottavasti myllysi tulee kuntoon ja pääset ajamaan, ainakin apua pitäisi olla tarjolla, ellei sitten porukka päätä, että selvitelkööt itsekseen... 
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo: 12.56 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa rokrok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #27 : 12.05.10 - klo: 22.21 »
On pakko kertoa yksi ongelma/moka , mikä sattui itselleni.(niin en tiedä vieläkään näistä vehkeistä mitään)

Ihmettelin kun auto(SVM) lähti hirvittävän nykimisen jälkeen käyntiin(mm. kasteli tulppaa) , mutta sammui melkein heti(kävi noin 5 sekuntia).
Ja tätä toi 23 Zenoah teki koko ajan ja monen ihmettelyn , purkaamisen , tutkimisen jälkeen kun mikään ei vaikuttanut parantavasti motin toimintaan , tokaisi tuttavani , että kokeiles vaihtaa bensaletkujen paikkaa kaasarissa....

Ja yllätykseni olikin suuri ,kun se piru lähtikin pelittämään.

En siis väitä , että muilla olisi tätä ongelmaa , mutta tämä aiheutti minun kohdallani lievästi sanoen vkäyrän nousua suht jyrkästi.

Sori ot!

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #28 : 12.05.10 - klo: 22.55 »
No toivottavasti ei kukaan niin kieroudu ja jätä mua pulaan :D

Ei vaan jos kokee osaavansa / haluavansa auttaa, niin sit auttaa.

No siis eihän tuo voi olla enään mikään sähkö vika ainakaan...(kipinävika) ku starttaa kuiteski jo. Pahasti nyt kans pelkään tuota mitä pytyn sisältä löytyy... mut jos seki näyttää ihan blaanatun kiiltävältä, ilman naarmuja tms... niin sit ei kyl oikeen enään voi ymmärtää. Sit ei voi vika olla pydyssäkää.. no mut huomen pitää tehdä toi operaatio..tänää ei jaksanu enää innostus riittää niin perusteelliseen purkamiseen.

Ja nuot letkut PITÄIS olla oikeinpäin.. Oman muistikuvan mukaan ainaki ekaa kertaa ku lelun sain ja katoin et meneeks kaasarille bensaa niin se oli läpinäkyvä letku mistä se meni. Ja musta letku meni sit sinne kaasarin alapuolelle. Tuo läpinäkyvä letku ei edes riittäis kaasarin alapuolelle ...et kait ne oikein päin on. Se nyt ois itelle aivan sama vaik ois joku pieniki vaan miks ei käynnistyis, kuhan vaan starttais.  :shock:
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 Harm bx-2 Ei käynnisty, missä vika??
« Vastaus #29 : 13.05.10 - klo: 09.49 »
Kampiakselin stefat pitää ainakin olla 2T.koneessa kunnossa, mikäli vuotavat suuntaan tai toiseen niin menee seokset sekaisin ja kynnistyminen sekä käynti vaikeaa. Tämä huomattiin jo mopoikäisenä :grin:
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene