Kirjoittaja Aihe: AVOIN LUOKKA  (Luettu 21298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Vai silleen
« Vastaus #30 : 03.09.02 - klo: 21.32 »
Lainaus käyttäjältä: "mustavihannes"
VesaK: Koska systeemi on käytössä Saksanmaalla, niin se ei mitenkään voi toimia Suomessa...? Niinkö?

 Ja eiköhän stanukoneella ajettaessa slicksrengas pitoaineella höystettynä kestä ihan kohtuullisen pitkään..


En meinannut sitä että se ei toimisi, mainitsin vaan että sellainen on olemassa.

Ja renkaista: en näe mitään intoa laittaa sisälle yksityypiksi 27 rinkulaa koska 22:kin kestää jo ihan tarpeeksi.
Ja niinkuin sanoin, ajoin talvellä seinäjoeata lähtien samoilla renkailla kisoissa ja tereeneissä. Treeniä ajoin vähintään kerran viikossa, 4-6akkua/ sessio. Ja hyvin niillä pärjäsi kunnes alkoi ulko kausi, joten ei tuolla säännöllä nyt juurikaan säästetä.

Juho

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
ups...
« Vastaus #31 : 03.09.02 - klo: 21.33 »
...

Poissa Aake

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avoin luokka vai ...
« Vastaus #32 : 05.09.02 - klo: 18.11 »
Kesän jälkeen kun olen keskustellut Syndicate -luokasta, niin yhteenvetona olen tullut siihen johtopäätökseen, että kaikki ovat olleet suht tyytyväisiä luokkaan. Ainut muutos mitä pitää puntaroida on: olisko vapaa välitys kesällä (ulkona) paras vaihtoehto. Talvella vanha 8,1 on ok. Näin saataisiin n 0,4-0,7 nopeampia kierrosaikoja kuin TJ-10 luokan autoilla, riippuen. Silloin Syndicate sopisi paremmin väliluokaksi.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #33 : 05.09.02 - klo: 18.28 »
Mää ehdottaisin että se välitys kuitenkin kesälläkin rajoitettaisiin. Johonkin 7,0 kieppeille, ehkä hieman alle...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Syndicate
« Vastaus #34 : 06.09.02 - klo: 14.38 »
Eiköhän kesän syndicate-kokeilu osoittanut osallistujamäärällään, että laji on kuitenkin vain yhden kunnan ja radan luokka (rajatorppa).

Sinänsä sitä oli kiva kokeilla (Vaasassa). Suurin ongelma on tyyppimoottorien erittäin suuri laatujakautuma.
Eli jos meinaat pärjätä on sinun hankittava vähintään 10 konetta ja dynottava niistä paras (kun ajamme kilpaa näin kumminkin käy!).
Nykyisten stanukoneiden laatupoikkeama on huomattavsti pienempi. Jos syndicate-välitys vapautuu tai pienenee vauhti-erot suurenevat entisestään
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
ajaa
« Vastaus #35 : 06.09.02 - klo: 17.02 »
niin, tai ajaa hyvillä akuilla tarkasti ja kovaa.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Syndicate
« Vastaus #36 : 06.09.02 - klo: 17.58 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Eiköhän kesän syndicate-kokeilu osoittanut osallistujamäärällään, että laji on kuitenkin vain yhden kunnan ja radan luokka (rajatorppa).

Kesän Syndicatet olivat jonkinmoinen pettymys osanottajamääriltään, kieltämättä. Luulisin, että juuri tämä luokka on sellainen, joka herää kukoistukseen vasta, kun ns. kriittinen massa on muodostunut. Tarkoittaa, että kun kisoissa on jatkuvasti 10-15 kuskia, alkaa se ruokkia itse itseään. Aivan kuten Pappa-luokka vuosi sitten alkoi lupaavasti, notkahti välillä älyttömän nipotuksen vuoksi, mutta alkoi jälleen kukoistaa loppukautta kohti.

Toinen juttu on, että kesän kisoissa vallitsi muutenkin osanottajakato. Mitkä sen syyt ovat, ja mitä sen vuoksi pitäisi tehdä, pitäisi olla ykköstopicci siellä yläkerrassa. Syndicatea on väärin tuijottaa, vaan olisi syytä miettiä ilmiötä hieman laajemmin.

Syndicaten ajatuksena on saada kisailuun mukaan niitä harrastajia, jotka eivät sinne muuten tulisi, tai joille ei luonnollista luokkaa ole. En oikein ymmärrä, miksi luokkaan suhtaudutaan edelleen ikäänkuin se olisi jonkinlainen uhka lajille. Itse näen asian täsmälleen päinvastoin.

Lainaus
Eli jos meinaat pärjätä on sinun hankittava vähintään 10 konetta ja dynottava niistä paras (kun ajamme kilpaa näin kumminkin käy!).

Syndicatessa nimenomaan EI osteta vähintään kymmentä konetta ja dynota niistä parhainta! Joka niin tekee, ei ole Syndicatessa omassa luokassaan, vaan kuuluu TS:iin ja TJ:iin tai jonkin muun lajin piiriin.
On todellakin olemassa myös ei-ryppyotsainen, edullinen ja hauska tapa harrastaa lajia ja osallistua kisatoimintaan.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Dynoilua tai ei
« Vastaus #37 : 06.09.02 - klo: 18.28 »
Sorry VesaK: kuulemma dynottiin jo tänä kesänä....emme me.
Totuus kuitenkin on että syndicate koneista jotkut kulkee ja jotkut ei.

Välitykset vapauttamalla erot kasvaa ja niitä harmittaa kellä ei kulje, sitten ruvetaan mietiskeleen, mitä tehdä. Ja eipä aikaakaan kun ostetaan uusi kone ja kokeillaan ja jos ei kulje ostetaan..... Kaikilla meillä on sen verran kilpailuhaluja että aina tekee mieli ajaa lujempaa, kuin kaveri.

Se on homman perusidea ja hyvä näin!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Dynoilua tai ei
« Vastaus #38 : 06.09.02 - klo: 19.16 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Sorry VesaK: kuulemma dynottiin jo tänä kesänä....emme me.
Totuus kuitenkin on että syndicate koneista jotkut kulkee ja jotkut ei.

Välitykset vapauttamalla erot kasvaa ja niitä harmittaa kellä ei kulje, sitten ruvetaan mietiskeleen, mitä tehdä. Ja eipä aikaakaan kun ostetaan uusi kone ja kokeillaan ja jos ei kulje ostetaan..... Kaikilla meillä on sen verran kilpailuhaluja että aina tekee mieli ajaa lujempaa, kuin kaveri.

Se on homman perusidea ja hyvä näin!

Jep, Uudenkaupungin kisan yhteydessä moottoreita mittailtiin dynolla. Siksi, että paikalla sattui olemaan toisen luokan aktiiviharrastajan dynamometri, ja osallistujia kiinnosti, onko moottoreissa eroja. Muistaakseni moottoreiden mitattu paremmuusjärjestys oli aivan toinen kuin järjestys tulosluettelossa :wink:

Toisaalta, Kuusankosken kisan jälkeen syntyi hyvä keskustelu, onko moottoreissa eroja. Taisit itsekin jo silloin edustaa näkemystä, että eroja ei ole. Ja jos onkin, sillä ei ole merkitystä, vaan ajotaidolla. Näinhän se juuri on.

Tietenkin kaikilla on kilpailuhaluja, ja jokainen miettii, mitkä ovat niitä tekijöitä, mitkä omalla kohdalla "rajoittavat" vauhtia. Ei siitä ole kysymyskään, vaan siitä, että Syndicate-luokassa kisaaminen ei ole ryppyotsaista, eikä kalustoon satsasta tolkuttomasti. Toki niin saa tehdä, jos haluaa, mutta siinä ei ole mitään mieltä. Varustelijoille on luokat jo olemassa.

Syndicate on hyvän harrastuksen avoin, rento kilpailuluokka. Ainoa, jossa kaluston tasavertaistaminen ja kilpavarustelun ehkäiseminen on onnistunut. Niin kauan kuin tätä ei haluta nähdä, ovat puheet kustannusten rajoittamisesta pelkkää hurskastelua.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Dynoilua tai ei
« Vastaus #39 : 06.09.02 - klo: 19.48 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Sorry VesaK: kuulemma dynottiin jo tänä kesänä....emme me.
Totuus kuitenkin on että syndicate koneista jotkut kulkee ja jotkut ei.

Välitykset vapauttamalla erot kasvaa ja niitä harmittaa kellä ei kulje, sitten ruvetaan mietiskeleen, mitä tehdä. Ja eipä aikaakaan kun ostetaan uusi kone ja kokeillaan ja jos ei kulje ostetaan..... Kaikilla meillä on sen verran kilpailuhaluja että aina tekee mieli ajaa lujempaa, kuin kaveri.

Se on homman perusidea ja hyvä näin!

Jep, Uudenkaupungin kisan yhteydessä moottoreita mittailtiin dynolla. Siksi, että paikalla sattui olemaan toisen luokan aktiiviharrastajan dynamometri, ja osallistujia kiinnosti, onko moottoreissa eroja. Muistaakseni moottoreiden mitattu paremmuusjärjestys oli aivan toinen kuin järjestys tulosluettelossa :wink:

Toisaalta, Kuusankosken kisan jälkeen syntyi hyvä keskustelu, onko moottoreissa eroja. Taisit itsekin jo silloin edustaa näkemystä, että eroja ei ole. Ja jos onkin, sillä ei ole merkitystä, vaan ajotaidolla. Näinhän se juuri on.

Tietenkin kaikilla on kilpailuhaluja, ja jokainen miettii, mitkä ovat niitä tekijöitä, mitkä omalla kohdalla "rajoittavat" vauhtia. Ei siitä ole kysymyskään, vaan siitä, että Syndicate-luokassa kisaaminen ei ole ryppyotsaista, eikä kalustoon satsasta tolkuttomasti. Toki niin saa tehdä, jos haluaa, mutta siinä ei ole mitään mieltä. Varustelijoille on luokat jo olemassa.

Syndicate on hyvän harrastuksen avoin, rento kilpailuluokka. Ainoa, jossa kaluston tasavertaistaminen ja kilpavarustelun ehkäiseminen on onnistunut. Niin kauan kuin tätä ei haluta nähdä, ovat puheet kustannusten rajoittamisesta pelkkää hurskastelua.


Avoin ja rento kisailu on ihan JEES vrt. sähköcrossi

Olen muuten sitä mieltä että kokonaisuus tuo voiton.

Ehkä syndicate on pysynyt rentona koska siellä kilpailee monen eri tason kuskeja ja kukaan ei panosta menestykseen, vaan käy kokeilemassa miltä tuntuu, mutta tästä syystä ehkä harrastajamäärätkin ovat pieniä.

VesaK"Siksi, että paikalla sattui olemaan toisen luokan aktiiviharrastajan dynamometri, ja osallistujia kiinnosti, onko moottoreissa eroja. Muistaakseni moottoreiden mitattu paremmuusjärjestys oli aivan toinen kuin järjestys tulosluettelossa "
Ei aina kulkeva kone takaa voittoa vaan se kokonaisuus 8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Dynoilua tai ei
« Vastaus #40 : 06.09.02 - klo: 20.10 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Avoin ja rento kisailu on ihan JEES vrt. sähköcrossi

Aivan oikein. Vähäisen kokemuksemme perusteella 2WD-crossi on jo melko lähellä Syndicaten piirteitä siinä, että rahan mättäminen kalustoon ei tuo lisäetua. Crossissa tosin renkaiden on oltava oikeanlaiset ja hyvät, muutenhan mistään ei tule mitään. Tätäkään murhetta ei ole Syndicatessa.

Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ehkä syndicate on pysynyt rentona koska siellä kilpailee monen eri tason kuskeja ja kukaan ei panosta menestykseen, vaan käy kokeilemassa miltä tuntuu, mutta tästä syystä ehkä harrastajamäärätkin ovat pieniä.

Kuten aikaisemmin kirjoitit, jokaisella on sisässään kisavietti. Sen on vain saatava tulla esiin, ja juuri siinä avoin vakioluokka on hyvä. Se, että ei tarvitse "panostaa menestymiseen", on luokan parhaita puolia.

Suurin Syndicatea rajoittava tekijä lienee se, että se on ollut yhden ainoan rc-kaupan järjestämä ja sponsoroima. Koska rc-populaatio tuppaa olemaan klikkiytymiseen taipuvaista, ei "väärän" kaupan tuotteilla voi olla mahdollisuuksia kaikkialla.
Parasta olisikin, jos nykyisestä Syndicatesta kehitettäisiin luokka, jossa jokaisella kaupalla olisi oma moottorinsa tarjolla. Tai vielä parempi, kaikki kaupat myisivät yhtä ja samaa moottoria.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Dynoilua tai ei
« Vastaus #41 : 06.09.02 - klo: 21.05 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Suurin Syndicatea rajoittava tekijä lienee se, että se on ollut yhden ainoan rc-kaupan järjestämä ja sponsoroima. Koska rc-populaatio tuppaa olemaan klikkiytymiseen taipuvaista, ei "väärän" kaupan tuotteilla voi olla mahdollisuuksia kaikkialla.
Parasta olisikin, jos nykyisestä Syndicatesta kehitettäisiin luokka, jossa jokaisella kaupalla olisi oma moottorinsa tarjolla. Tai vielä parempi, kaikki kaupat myisivät yhtä ja samaa moottoria.


Vaikkei tämä nyt ihan aiheeseen liitykkään, pitäisi tuo klikkiytymmiseen viittaava osio muotoilla uudestaan, käsittämään ihmiset yleensä, eikä pelkästään rc-populaatiota.
Ilmiö on vallalla _kaikilla_ harrastamisen aloilla, sekä ylipäätään ihmisten toimissa, ei pelkästään rc-populaatiossa.
Kunhan kommentoin ;)
-Pekka

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re:
« Vastaus #42 : 06.09.02 - klo: 21.54 »
niin VesaK, mutta miten se loppupelissä on, eivätkö "löysäpipoiset" kuskit voisi tulla ajelemaan suositumpaa stanuluokkaa tj-10 omaksi huvikseen? (kuten se tällä hetkellä on) jos haluaa ajella vain harrastusmielessä, niin eikö se ole sama, missä luokassa kisailee? luulisin, että jos uuteen luokkaan alkaa tulla enemmän ja enemmän porukkaa, niin harrastelijoilla ei ole silloin asiaa kärkisijoille. suosituissa luokissa (=paljon osallistujia) löytyy aina kärki, joka ajelee kovaa vauhtia ja panostaa kalustoon jonkin verran.

stanukoneita on kesän mittaan dynotettu melkoisen paljon ja niissä olevat erot ovat prosenteissa samaa luokkaa kuin esim viritetyissä tai syndicate-koneissa keskenään. eli aina on heilahtelua kalustoissa ja silti taitavat kuskit pystyvät ajamaan heikommallakin kalustolla kohtuullisen hyville sijoituksille. aivan kärkeen ei missään suositussa luokassa pääse, jos kalusto ei ole huipputasoa.

eli kuullostaa hieman ikuisuuskysymykseltä: kun ei ole paljoa osallistujia, voi heikollakin kalustolla pärjätä hyvin ajo- ja säätötaidoilla. mutta, kun luokka tulee suosituksi ja tasaisemmaksi, kalustossa muodostetaan kärjen (taitavien kuskien) erot.

sentti ajatuksistani...  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: re:
« Vastaus #43 : 07.09.02 - klo: 09.06 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
niin VesaK, mutta miten se loppupelissä on, eivätkö "löysäpipoiset" kuskit voisi tulla ajelemaan suositumpaa stanuluokkaa tj-10 omaksi huvikseen? (kuten se tällä hetkellä on) jos haluaa ajella vain harrastusmielessä, niin eikö se ole sama, missä luokassa kisailee?

Jep, niinhän se on, mutta vain teoriassa. Viime talvikaudella meitä oli jokunen "aikuisjunnu", jotka omaksi huviksemme ja uteliaisuudesta ajoimme muutamissa FT-kisoissa TJ-luokassa. Onhan sekin yksi ratkaisu, mutta kovin ei kovin kestävä. Mentaalinen kynnys ajaa junioriluokassa on monelle liian korkealla.

Kylmä totuus on edelleen, että yli 27-vuotiaat (käytännön raja menee jossakin 17-18v-hujakoilla), jotka eivät pysty/halua ajaa TS-10:ssa, ovat ilman luokkaa. Jos se on tarkoituskin, silloin kaikki on hyvin. Olen vain olettanut, että laji toivottaisi tervetulleeki jokaisen harrastelijan, ikään katsomatta.
Miksi olen niin paljon kirjoittanut avoimesta vakioluokasta, johtuu siitä, että ne ovat isoissa rc-maissa kaikkein suosituimpia, ja antavat lajille sopivasti lisää painoarvoa. Kisapaikoilla on syöty jopa kisaajien 70v-synttärikakkujakin! Meillä se ei näytä olevan mahdollista, ja syy taitaa olla osittain kauppiaissa, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä avoimen luokan hyväksi.

Ei tämä minulle elämää suurempi kysymys ole, kunhan olen yrittänyt tehdä jotakin lajin eteen, omasta vinkkelistäni. En enää odota liikoja "kolmannesta" luokasta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että olisi aika uudistaa TJ-10, ja tehdä siitä avoin luokka.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #44 : 07.09.02 - klo: 17.46 »
VesaK: Tervetuloa TS-luokkaan  8)
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #45 : 07.09.02 - klo: 18.22 »
Älä kuules yllytä... jonakin päivänä vielä kiinnitänkin Xpressiini vähempilankaisen koneen...

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #46 : 07.09.02 - klo: 22.00 »
"Kylmä totuus on edelleen, että yli 27-vuotiaat (käytännön raja menee jossakin 17-18v-hujakoilla), jotka eivät pysty/halua ajaa TS-10:ssa, ovat ilman luokkaa. Jos se on tarkoituskin, silloin kaikki on hyvin. Olen vain olettanut, että laji toivottaisi tervetulleeki jokaisen harrastelijan, ikään katsomatta. " VesaK

sekä tj- että ts-luokissa on ollut satunnaisesti mukana myös jäähdyttelijöitä ja harrastelijoita, joka on aina ilahduttava piirre. jos jo nykyisiin luokkiin löytyisi lisää näitä "ei-niin-tosissaan-olevia" harrastelijoita, niin se olisi varmastikin omiaan madaltamaan kynnystä lähteä kisaamaan uusille löysäpipoisille kokeilijoille. kisailijoista löytyy nykyisinkin myös niitä, jotka kisaavat pienellä budjetilla ja rennolla asenteella. ehkä näin kisaajamäärät saataisi kasvamaan. ehkä.

suomen tilannetta on hieman vaikea vertailla suuren maailman tilanteisiin, jos puhutaan esim. maista suomi-saksa. harrastajamäärät ovat saksassa varmastikin 10-20- kertaiset, joten porukkaa riittä useampiin luokkiin. ehkä olisi hyvä keskittyä nykyisten luokkien profiilien parantamiseen, mikäli tarvetta on. ja varmastikin nykyinen lajiavastaava myös tätä asiaa hoitaa innokkaasti.

moottoripuoli on usein noussut avainkysymykseksi. siinä on hyvä käydä keskusteluja ja tarkkailla, mikä on paras vaihtoehto vakioluokkaan. ja muutenkin vakioluokan sääntöjä on pohdittava, mikä olisi parasta kokonaisuuden kannalta. tarkoituksenahan ei varmasti ole jättää ketään kisatoiminnan ulkopuolelle, vaan tarjota mahdollisimman suurta harrastajamäärää tyydyttävä kokonaispaketti.

kerhokisatoiminta on eri puolilla (VAU, Oulu) toiminut tässä esimerkillisesti. voisiko kuitenkin seuraava hyppäys harrastajakisailijalle olla jo tj- tai ts-luokka?  :|

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #47 : 08.09.02 - klo: 00.29 »
Eikös sääntökirja kiellä sen osallistumisen yli 27-vuotiailta TJ:ssä vain siellä NM-kisoissa. Muutenhan siellä saa ajaa ja niin on useampikin henkilö tehnyt. Eikö se oo vähän "oma vika" jos sinne ei kehtaa mennä ajamaan. Ja jos siellä on muutama pioneeri "pappa" ajamassa stanussa niin uskaltaa sinne sitten muutkin mennä. Mutta kun siellä ei kukaan "vanhempi" aja niin ei muutkaan sinne kehtaa mennä. Sinne vaan VesaK näyttämään mallia muille niin kyllä niitä muitakin tulee.

Poissa Aake

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ-luokan ongelmat
« Vastaus #48 : 08.09.02 - klo: 12.01 »
Tj- luokan suurin ongelma on sen kone. Kun menet kauppaan ja ostat koneen, niin valikoimista löytyy useita koneita, joissa on ROAR -leima takaamassa sen että pääset kisaan mukaan. Huonoimmat koneet ovat vaan semmoisia, joista ei ole kisakoneiksi. Parhaimmat koneet ovat sitten semmoiset, joista saa tekemällä hyvän koneen. Vaihtoon menee esim seuraavat osat: hiilet, laakerit, hiilen jouset, hiilikanavat yms. parhaimman yhdistelmän löydät vain kokeilemalla. Tämä vie AIKAA, jota kaikilla ei ole käytettävissä.
Syndi-kone on määrätty säilytettäväksi vakioina. Syndicate -koneita on myynnissä vain yksi malli. Kun sen ostat, niin olet mukana kärkikapinoissa heti, jos on ajotaitoa. Siksi tämä on ollut meilläpäin suosittu harrastajaluokka.
Olemme mukana TJ-10 luokassa myös ensi talvena, CAi: lainaatko konetta?.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #49 : 08.09.02 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Eikös sääntökirja kiellä sen osallistumisen yli 27-vuotiailta TJ:ssä vain siellä NM-kisoissa. Muutenhan siellä saa ajaa ja niin on useampikin henkilö tehnyt. Eikö se oo vähän "oma vika" jos sinne ei kehtaa mennä ajamaan. Ja jos siellä on muutama pioneeri "pappa" ajamassa stanussa niin uskaltaa sinne sitten muutkin mennä. Mutta kun siellä ei kukaan "vanhempi" aja niin ei muutkaan sinne kehtaa mennä. Sinne vaan VesaK näyttämään mallia muille niin kyllä niitä muitakin tulee.

Jep, juuri näin teinkin parin muun ennakkoluulottoman VAU-laisen kanssa viime talvikaudella. Onhan se on edes välttävä vastaus kisavietin purkamiseen - ja myös kokonaisen kisapäivän käyttämiseen muuhunkin kuin istuskeluun ja radan laidalla hermoiluun (tämä on puhtaasti oma isäpappanäkökulmani... sen kerran jälkeen kun juniori alkoi itse nysväämään autonsa ja pääsi säkällä heti ekaa kertaa A-finaaliin, en ole enää saanut koskea siihen :wink: ).

Mutta mutta, itse koin TJ-lauteilla, ja luulisin muidenkin jakavan saman tuntemuksen, että meidän ei pitäisi olla täällä, tai emme saisi olla täällä. Se johtui milloin hieman yksitotisten kisajärjestäjien esim. kuulutuksissaan painottamasta junioriluokasta, ja milloin juuri mainitsemastasi NM-kiellosta. Sillä on muuten vahva merkitys, jota ei voi sivuuttaa vain "yhtenä ainoana kisana"!

Sellaisten on helppoa olla näkemättä ongelmaa, joilla oma luokka-asia on kunnossa. Mitäs Yippo, jos sääntönä olisikin, että oululaiset eivät saa osallistua FT-sarjoihin! Jotta kuitenkin kisajärjestäjät saisivat enemmän mania, oululaisten osallistumista katsottaisiin käytännössä läpi sormien, mutta heidän keräämiään sijoituspisteitä ei huomioitaisi lopputuloksissa lainkaan. Miltä tuntuisi? Esimerkki ei ole ihan 1:1, mutta selventänee, mistä on kysymys.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #50 : 08.09.02 - klo: 12.59 »
VesaK: Mikä sitten TS:ssä pelottaa? 17-lankanen ankkuri johonkin kannuun ja sinne sekaan. Jos 17-lankanen pysyy käsissä kuin unelma niin laittaa vähän kireämpää. Ite olen ajanu 5 vuotta viriluokan viimeisistä paikoista, vähän on välillä tuntunu turhauttavalta kun tuntuu että nyt menee paremmin kun koskaan ennen mutta kun muut kehittyy samaa tahtia, niin sijotukset ei oo noussu. Harjoittelu tekee metsureita, kireämpää konetta ja ajamaan, ette te siellä kenenkään jaloissa ole kun erät ajetaan suurinpiirtein porukan tason mukaan ja finaalit myös. Mikä mättää?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #51 : 08.09.02 - klo: 13.12 »
Yippo: Nyt puhut miehen puhetta. Kun tuossa Reittilakin jo toivotteli tervetulleeksi, niin ei kai tässä enää kauaa kannata ähkiä. Jaahas juu, pojat näkevätkin tässä mahkuja omien sijoitustensa suhteelliseen paranemiseen.. :D

Winqqu ja Kari, mitä mieltä? Mennäänkö ja pamautetaan potti kotiin? Tavoitteeksi Yipon ja Reittilan päänahat, noin alkuun.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #52 : 08.09.02 - klo: 13.36 »
VesaK: Mäntsälässä eka mahdollisuus, kai. Jos vaan on rahaa lähteä niin sinne tullaan kokeileen vauhtia... Nyt kyllä tuntuu taas hyvältä, akkutilanne on vaan vähän arvoitus...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #53 : 08.09.02 - klo: 13.53 »
Yippo: Hyvä, Kapinoissa ensimmäiset mittelöt. Sillä varauksella, että auto täälläpäin osoittautuu pysyvän edes jotenkin hyppysissä, ja on säilynyt korjauskelpoisessa kunnossa..
Tämä on haaste myös Winqqulle ja KariM:lle!

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Hinnat yms.
« Vastaus #54 : 08.09.02 - klo: 20.48 »
Jotenkin tuntuu että täällä palstoilla yleistetään asioita.....
Tarvitaanko yleensä kolmatta luokkaa......
Kuinka monta prosentuaalisesti uhraa lajiin ns. täydellä panoksella.....

Vähän enemmän kun asiaa miettii niin vain terävin kärki satsaa vehkeisiin todella kilpailumielessä (m.e. puhui asiaa). Kun ajo on hiottu lähestulkoon huippuunsa vehkeiden todelliset erot tulevat esille, mutta vain kärjessä.

Mielestäni selvästi suurin osa jo näissä kahdessa luokassa on selkeitä harrastajia, joten kolmatta luokkaa ei tarvita!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hinnat yms.
« Vastaus #55 : 08.09.02 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielestäni selvästi suurin osa jo näissä kahdessa luokassa on selkeitä harrastajia, joten kolmatta luokkaa ei tarvita!

No miksi niitä kahta luokkaa sitten ei ole tehty sellaisiksi, että jokaisella, joka haluaa lajia harrastaa ja osallistua kilpailutoimintaan, olisi pääsy tasolleen sopivaan luokkaan? Ei ole mikään vastaus, että TS:iin saa vapaasti mennä, tai että TJ:ssa saa ajaa, kunhan ei osallistu NM/SM-kisoihin.

Olen jo muutaman kerran tuossa ylempänä esittänyt, että tehtäisiin nyt edes TJ:sta avoin luokka, niin jo silläkin iso aukko luokkajaossa poistuu.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hinnat yms.
« Vastaus #56 : 09.09.02 - klo: 09.39 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielestäni selvästi suurin osa jo näissä kahdessa luokassa on selkeitä harrastajia, joten kolmatta luokkaa ei tarvita!

No miksi niitä kahta luokkaa sitten ei ole tehty sellaisiksi, että jokaisella, joka haluaa lajia harrastaa ja osallistua kilpailutoimintaan, olisi pääsy tasolleen sopivaan luokkaan? Ei ole mikään vastaus, että TS:iin saa vapaasti mennä, tai että TJ:ssa saa ajaa, kunhan ei osallistu NM/SM-kisoihin.

Olen jo muutaman kerran tuossa ylempänä esittänyt, että tehtäisiin nyt edes TJ:sta avoin luokka, niin jo silläkin iso aukko luokkajaossa poistuu.


VesaK: Olisko siksi, että jos jokaisen tasolle olisi "sopiva" luokka, olisi Suomessa n. 100 eri luokkaa.
Raja pitää vetää johonkin, vai mitä ?
-Pekka

Poissa miab

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.miab.tk
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #57 : 09.09.02 - klo: 10.27 »
Älkää ny perskules kaikki syndi kuskit siirtykö viri luokkaan, just tilattu syndimotit ja täältä tulossa kaksi innokasta löysäpipoa/aikuisjunnuu innolla mukaan sarjaan!!

Onkos talvella paljon syndicate kisoja tiedossa??

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TJ-luokan ongelmat
« Vastaus #58 : 09.09.02 - klo: 10.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Aake"
Tj- luokan suurin ongelma on sen kone. Kun menet kauppaan ja ostat koneen, niin valikoimista löytyy useita koneita, joissa on ROAR -leima takaamassa sen että pääset kisaan mukaan. Huonoimmat koneet ovat vaan semmoisia, joista ei ole kisakoneiksi. Parhaimmat koneet ovat sitten semmoiset, joista saa tekemällä hyvän koneen. Vaihtoon menee esim seuraavat osat: hiilet, laakerit, hiilen jouset, hiilikanavat yms. parhaimman yhdistelmän löydät vain kokeilemalla. Tämä vie AIKAA, jota kaikilla ei ole käytettävissä.
Syndi-kone on määrätty säilytettäväksi vakioina. Syndicate -koneita on myynnissä vain yksi malli. Kun sen ostat, niin olet mukana kärkikapinoissa heti, jos on ajotaitoa. Siksi tämä on ollut meilläpäin suosittu harrastajaluokka.
Olemme mukana TJ-10 luokassa myös ensi talvena, CAi: lainaatko konetta?.

Niin onhan syndicate koneissakin suuria ellei suurempia eroja keskenään kuin stanukoneissa. Eikä stanukoneisiin ihan sentään laakereita eikä hiilikanavia vaihdeta :lol:
Hiilien kanssa pelataan ja tietty jousien, eikö tämä ole sallittua syndicatessa? Nimittäin ymmärtääkseni näin on tehty, koska välitys on ollut niin tiheä, että on ollut aihetta hakea koneesta kierroksia ei vääntöä...

"Aake":Ajamme luultavasti viriä talvella, joten voinen konetta lainatakkiin.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #59 : 09.09.02 - klo: 16.01 »
Lainaus käyttäjältä: "miab"
Älkää ny perskules kaikki syndi kuskit siirtykö viri luokkaan, just tilattu syndimotit ja täältä tulossa kaksi innokasta löysäpipoa/aikuisjunnuu innolla mukaan sarjaan!!

Onkos talvella paljon syndicate kisoja tiedossa??

Syndi-huumaa on tarjolla VAU:n kerhokisoissa. Muusta tarjonnasta, kuten kesäkauden Syndi-luokka FinnTrack-sarjassa oli, en tiedä.

Taidatpa miab kuulua kavereinesi pikku hiljaa kasvavaan ryhmään, jolle ei tässä maassa ole tarjolla luokkaa. Paitsi VAU:n Syndicate. Ja Alue-8:n MN-10, mikäli olet yli 27v. etkä omista kilpailulisenssiä (vakuutusta). Tervetuloa sakkiin.
Maassa on kaksi virallista kilpailuluokkaa, jotka jättävät ison aukon: junioriluokka TJ, ja viritettyjen luokka TS, josta jo ponnistetaankin maailman kilpakentille. Varsinainen harrastelijaluokka puuttuu.

Oma näkemykseni on, että avoin harrastelijaluokka olisi aikaa myöten tämän lajin pelastus ja suola, kuten se on ollut isommassakin maailmassa. Siksi, että siihen kerääntyy nuoria ja vanhempiakin aikuisia, jotka omalla "painoarvollaan" antavat ratkaisevaa lisäpaukkua harrastuksen suosiolle ja tunnettuudelle.
Ortodoksinen AKK-lainen näkemys on, että kilpaiilutoiminta tähtää kansallisten huippujen löytämiseen, kasvattamiseen ja "Flying Finn"-myyttien ylläpitämiseen. Ilmeisesti osin siksi kattojärjestömme taholta ei ole ollut tarvetta rakentaa rc-autoilusta ns. jokamiehen harrastusta.