Kirjoittaja Aihe: AVOIN LUOKKA  (Luettu 21297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: luokat?
« Vastaus #90 : 19.09.02 - klo: 17.52 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
VesaK: Tsekkaatko faktat, ennenkuin vastaat.
Kolmas _virallinen_ turistiluokka Suomessa on TSR-10 eli TouringRalli.


Jeah. Nämät ruokataukokirjoitukset tuppaavat olemaan niin hätäisiä, että ajatus ei ehtinyt skannata riittävän huolellisesti alaa läpi. Sorry, Reittila.

Touring Rally-10 on todellakin kolmas virallinen sähkötouringluokka. Rata on varta vasten tehty, mutkikas, kapeahko, ja siinä on/voi olla korkeuseroja. Autot ovat hivenen modifioituja normaaleja touring-autoja, rallikorilla. Luokkaa ajetaan valtakunnallisena kisasarjana ilman moottorirajoituksia.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #91 : 19.09.02 - klo: 18.37 »
Samaa mieltä kuin jokunen tuossa aikaisemminkin. Ei jaeta TS-10 taas. Ennemminkin muutetaan sen stanun sääntöjä ja annetaan sille semmonen nimi että muutkin kuin junnut uskaltaa sinne mennä ajaan.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #92 : 19.09.02 - klo: 22.45 »
Ei taitaisi olla kovin järkevää jakaa viriä kahtia jos ainoana erona luokkien välillä olisi lisenssi. Jos vain otettaisiin ralli nykyisten luokkien rinnalle kansalliseksi :?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Luokkajako
« Vastaus #93 : 20.09.02 - klo: 09.05 »
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Luokkajako
« Vastaus #94 : 20.09.02 - klo: 09.42 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka


Niin, eikös tämä ole nyt se kustannuksia alentava CS22:n korvaava luokka ?
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Luokkajako
« Vastaus #95 : 20.09.02 - klo: 10.16 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka


Niin, eikös tämä ole nyt se kustannuksia alentava CS22:n korvaava luokka ?


Niin, asiasta ollaan montaa mieltä
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AVOIN LUOKKA
« Vastaus #96 : 20.09.02 - klo: 14.54 »
Niin, meinasin kirjoittaa tuosta foamista mutten sitten jaksanut. Ajetaankos TSF samana päivänä kuin TS? Mun mielestä ei mitään järkeä...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Luokkajako
« Vastaus #97 : 20.09.02 - klo: 17.02 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka


Niin, eikös tämä ole nyt se kustannuksia alentava CS22:n korvaava luokka ?


Niin, asiasta ollaan montaa mieltä


CAi: Onneks me ollaan samaa mieltä.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Luokkajako
« Vastaus #98 : 20.09.02 - klo: 19.44 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Siis viriinhän on tulossa luultavasti TSF luokka joten se jaetaan jo!
TSF= FOAM luokka


Niin, eikös tämä ole nyt se kustannuksia alentava CS22:n korvaava luokka ?


Niin, asiasta ollaan montaa mieltä


CAi: Onneks me ollaan samaa mieltä.


Niinpä
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
välineurheilua vai eikö?
« Vastaus #99 : 02.11.02 - klo: 02.18 »
Huh huh,pääsinpähän kirjoittamaan. Äsken ehdin aiheen ekan kirjaimen kirjoittamaan, ku pomo ilmoitti, että ruoka-aika. Ja päivällä hän oli varsin eri mieltä kirjoittamisesta, mutta se siitä.Asiaan.

Tässä keskustelua lukiessa tuli mieleen, että vaikka kuinka säännöillä yritettäisiin rajoittaa kustannuksia, niin aina ne jostain syystä nousee, jossain vaiheessa tulosluetteloa. Eli jokaisessa luokassa, jossain saavutetaan se lakipiste, jossa ajotaito ei yksinään enää riitä vaan tarvitaan huomattavia kalustollisia panostuksia, jotta voidaan menestyä.


Polttisluokissa kalusto on ehkä valmiiksi,niin hyvää ja nopeaa ja tasaista, että siellä ei ainakaan Suomen maassa ihan heti kaluston nopeuserot ratkaise vaan ennemminkin ajotaito ja luotettavuus. Hyvä juttu.

Mutta sähköpuolella tulee raja huomattavasti helpommin vastaan. Tässä asiassa on luokan ajotaito vaatimuksilla suuri merkitys. Eli mitä helpompi luokka on ajaa sen nopeammin kaluston merkitys tulee vastaan. Tällöin saadaan "huonommallakin" ajotaidolla hyvää tulosta aikaseksi kunhan vain auto kulkee. Tietysti kärkikahinoissa merkkaa sekä ajotaito että kalusto,mutta keskitasolla voidaan ajotaitoa korvata paremmalla kalustolla.
Jos luokka vaatii hyvää ajotaito eli auto on vaikea ajaa ei kaluston merkitys ole niin suuri. Ennemminkin liian nopeasta autosta on enemmän haittaa kuin hyötyä hyvää tulosta haettaessa. Tavallaan auto ei pysy lapasessa, jos ajotaito ei ole riittävän hyvä ja nopeuden tuoma etu hukataan huonoihin ajolinjoihin, töksähtelevään ajoon sekä molliin. Eli hitaammalla kalustolla, mutta erittäin hyvällä ajotaidolla voi päästä hyvinkin ylös tuloksissa. Näin keskitasolla ajaminen ei olekaan niin kallista, koska ajotaito ei maksa kun aikaa. Tietysti tällaisessakin lajissa tulee se kohta vastaa, jolloin täytyy kaluston olla viimeisintä huutoa jotta voi voittaa kisoja, mutta niin täytyy myös ajotaidonkin olla huippuluokka jotta voi ottaa kaiken hyödyn irti kalustosta.

Ne jotka haluavat ajaa pitempiä eriä voisivat miettiä vakavasti C-12 luokkaa. Siellä kun ajetaan 8 min eriä ja ajotaidolla on todellakin merkitystä menestyksen kannalta. Ainakin heti muutaman kärkisijan jälkeen. Myös ei ole mitään ihmeellisiä rengasrajoituksia. Akutkin tulevat tavallaan halvemmiksi kun kahdesta 6 kennon akusta saa kolme 4 kennon akkua. Alkuperäiset akut voi käyttää finaaleissa ja tärkeissä alkuerissä ja eri akkujen kennoista kootut akut käyttää harjoitteluissa. Autotkin on halvempia. Ainoa ongelma on mitä tehdä kesällä. Porukan voimalla voisi saada aikaan kesä kisoja,jolloin luokasta saisi pääluokan.

Myös kisojen järjestäjät voisivat huomioida C-12luokan, niin kuin Vesa tuolla edempänä perään kuulutti. Aluksihan voi osallistuja määrä jäädä hieman pieneksi,mutta eiköhän se siitä kasva,kun olisi tiedossa enemmän kisoja. Myös syksylle olisi hyvä saada kisoja.Tällöin olisi koko vuosi katettu. Kuskienkin kannattaisi miettiä, että vaikka tällä hetkellä ei ole niin montaa  C12 kuskia, niin ei antaisi sen olla esteenä omalle osallistumiselle. kun kaikki halukkaat menisi mukaan ilman mitään miettimisiä olisi luokassa äkkiä monta kuskia.
Itse ainakin ajattelin alkaa ajamaan mattoautoa ensivuoden aikana, kunhan olen ensin vähän treenannut erittäin ruostunutta ajotaitoani. Täytyy aluksi vaan säätää toi vauhti sellaiseksi, että auto pysyy lapasessa. Nykyisillä osanottaja määrillä kun pääsisi jopa A-finaaliin,kun en ole kertaakaan sellaiseen päässyt. Tietysti toivon että kuskeja ilmaantuisi vuoden aikana niin paljon,että voisin vaan haaveilla A-ja B finaaleista ehkä sitten ajan C-finaalissa. Pääasia kunhan pääsee ajamaan omaksi iloksi ja muitten kiusaksi.

C12 luokka voisi olla pappa luokaksikin ihan mielenkiintoinen. Heti ei tarvitse olla kireimpiä välineitä ostamassa, jotta pärjäisi. Kunhan auton saa pysymään hyvin lapasessa. Ajotaidon paraneminen näkyy pitkään kierrosajoissa vaikka kalusto ei olisi huippuluokkaa. Eli erittäin palkitseva luokka, kun siinä voi tulla nopeammaksi ja kehittyä ihan vain ajamalla. Kyllä vanha koirakin oppii uusia temppuja, kun vaan tahtoa on. Sekaan vaan kyllä ajamaan pääsee.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
C-luokat takaisin?
« Vastaus #100 : 02.11.02 - klo: 09.25 »
Kaihoisasti muistellaan C-12 luokkia ja miten ne saataisiin takaisin. Olen useasti aiemmin maininnut, miten oli suuri vahinko, että luokat pääsi ja päästettiin näivettymään.
En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta olen pessimisti sen suhteen, että luokat saataisiin uudelleen kukoistamaan. Ainoat, jotka luokan voivat nostaa, ovat vanhat kilpailijat eli ne jotka omistavat C-12 auton. Uudet tulokkaat luonnollisesti hankkivat yleisimmän käytössä olevan auton eli turistin. Satsaaminen toiseen autoon tulokkaille on turhan kallis operaatio ja esikuvat puuttuvat. Mikä olisi se täky, joka uudelleen saisi muotivirtauksen kääntymään C-12 luokkaan?