Kirjoittaja Aihe: Alpha moottorit  (Luettu 111452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #30 : 13.07.11 - klo: 00.50 »
Lähinnä hain sitä, että pitkällä alaneulalla yläneulan säätö on tarkempaa kuin lyhyellä. Tämä siitä syystä mitä hoke totesikin, eli neula ei tule kokonaan pihalle siitä "rungosta" jolloin alaneulakin vaikuttaa sopansaantiin lähes huippukierroksille asti kun taas lyhyellä alaneulalla se on yläneula joka määrää seoksen jo jostain puolesta kaasusta eteenpäin. Ei noissa oikeestaan muuta isoa eroa ole kuin se, että lyhyella alneulalla yläneulaa sää vääntää enemmän kiinni kuin pitkällä.

Perussäätö tolle pitkäneulaselle kaasarille on jättää siihen tyhjäkäyntiruuvin ja kaasarin rungon väliin 1.5-2mm rako (jolloin luisti jää tyhjällä auki alle 1mm) ja vääntää se yläneula ensin tasaan rungon kanssa ja siitä 1/4 kiekka kiinni. Kelin, fuilin, tulpan ja eri putkien takia toi sitten liikkuu sen 1/4-1/2 kiekkaa puoleen tai toiseen. Jos sitä yläneulaa "tarvii" vääntää tosta paljon enemmän kiinni niin silloin alaneula on liikaa auki ja se sotkee säätöjä. Alaneulan säätelee sitten sen mukaan että lähtee jonkun 10-15s tyhjäkäynnin jälkeen vielä suht vaivattomasti liikkeelle täyskaasulla. 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #31 : 13.07.11 - klo: 01.39 »
Kyllä... juuri näin.

Kohtalaisen nopeasti päästään alueelle kun ajetaan pitkää suoraa edestakas.
Kiristellään yläneulaa siihen asti että kone alkaa kiertämään suoralla jo hyvin.
Tarvitsee löytää se raja milloin moottori menee suoralla hieman röpöttäen... Siitä karva kiinni... Kone kiertää jo hyvin suoralla...
Tämän jälkeen alapäätä kiristellen niin että kone herää mutkista ulos hyvin, eikä turhaa nikottele.
Jopa pukilla pystyy aika hyvin säätämään tämän asian.
Eli yläpää juuri röpötyksestä yli...
Alapäätä säädellään sen verran että kierrokset tippuu nopeasti tyhjäkäynnille täydeltä kaasulta.
Olettaen että tyhjäkäynti on säädetty kuten Poinas mainitsi, eli kurkku jää auki millin verran.
Tällöin ollaan jo niin alueella että loput hienosäädöt voi tehdä radalla, mikäli tarvitsee...
Yleensä tämän pukilla säädön jälkeen on tarvinnut ainoastaan hieman kiristää alaneulaa.

Tärkeää on myös että kun ir mittareilla mittaillaan Alphan lämpöjä niin lämmöt eivät kuulu olla alle 130.
Tähän olen törmännyt liian usein radalla.
Mitataan lämmöt... 132... kauheeta... liian kuuma.
Käännetään neuloja auki.
Kiukutellaan kun ei oikein saa tolkkua koneeseen jne.
Alphan lämmöt ovat alueella kun lämmöt ovat 130-140
Edes karvan yli 140 ei ole syy kääntää mitään neuloja auki.
Moottorit säädetään aina toimimaan kunnolla... ei ylläpitämään jotain lämpötilaa...
Mittari on vain hyvä apuväline...
Mikäli näkee että lämmöt ovat alle 120, on Alpha rikkaalla ja selvästi.
Mikäli lämmöt ovat 130... olkoot... katso miten kone toimii...
Jos lämmöt alkavat lähestyä 150... jostain päästä ollaan piikillä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #32 : 13.07.11 - klo: 09.38 »
Sotken teidän Alpha moottorikeskustelua sen verran, että kun sisäänajoin itselle uudella tavalla moottorin sisään, niin ajattelin jakaa tuon ilon muillekin. Vertasin tämän palstan Alpha tapaan ajaa motti sisään ja mielestäni tämä Werksin tyyli on helpompi tehdä varsinkin aloittelijan.

Eli avataan yläneulaa hieman tehdasasetuksesta, avataan tyhjäkäyntiä niin, että kurkku on 2- 2,5 mm auki. Lisäksi hieman alaneulaa auki ennen käynnistystä. Kone käyntiin (kierrokset todennäköisesti korkealla) ja vain alaneulalla avataan tyhjäkäynti röpöttäväksi. Ajetaan se klassinen yksi tankki pukilla. Jatkossa ajetaan riittävä määrä tankillisia (esim 5 kpl) siten, että aina pistetään tyhjäkäyntiä 2 h pienemmäksi ja alaneulalla säädetään taas tyhjäkäynti kohdilleen (kiinni päin). Ajaminen on luonnollisesti sellaista kahdeksikon ajoa puristavilla pienillä kiihdytyksillä ilman korkeita kierroksia. Näin jatketaan kunnes on tyhjäkäyntikurkku sen 0,5 mm auki. Sitten lopuksi yläneula kohdilleen ja samalla tarkkaillaan alapään säätöä, jota voi joutua avaamaan.

Tämä on mielestäni loogisempi ja helpompi tehdä kuin klassinen yläpää reilusti auki menetelmä, jolloin loppu kiristys kohdalleen voi mennä pieleen ylä- ja alapään suhteen. Tällä menetelmällä ei aloittelijan kone ole koskaan laihalla.

Eli en ole kokeillut Alpha moottorilla tätä, mutta Poinas varsinkin voi kommentoida voiko ja kannattaako näin toimia ja kenties kokeilla. Itse aion toimia näin jatkossa. Alpha moottorit on vaan Suomessa niin suosittuja, että siksi laitoin tämän moottorisisäänajomallin kokeiltavaksi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #33 : 13.07.11 - klo: 10.15 »
Tämä ei toimi yleisenä ohjeena yhdestä syystä...
Alphan uusissa moottoreissa oli tehtaan jäljiltä neulat niin levällään että konetta ei saanut käyntiin ennenkuin oli kiristänyt yläneulaa ihan reilusti... olisikohan ollut lähelle kierros jopa.

Ja kun helpommasta tavasta puhutaan niin itse en tällöin menisi koskemaan tyhjäkäyntiruuviin ollenkaan.
Siinä on myös ruuvi jonka moni onnistuu sotkemaan sisäänajossa senverran että koneen säätöihin saaminen tulee vaikeaksi.
Kun ei löydetä tyhjäkäynnille ja alaneulalle sopivaa suhdetta sitten millään... eli yleensä tyhjäkäyntiä on liikaa ja alaneula paksulla... Kierrokset jää päälle... sammuilee jne.

Eli mielummin suosittelen ettei tyhjäkäyntiruuviin koske ollenkaan koko sisäänajon aikana.
Pukilla pärrätessä kääntää ohjaimen trimmiä sen verran isommalle että kone käy korkeahkoa tyhjää.
Trimmi on kuitenkin paljon helpompi trimmata takaisin kohdalleen, kuin koneen tyhjäkäyntiruuvi.

Tarkoitan varsinkin sitä että eihän kurkun auki olemista pysty kukaan toteamaan kuin ottamalla hanhenkaula irti ja katsomalla kaasarin sisään.
Tunnetusti tämä ei ole koskaan hyväksi koska voi saada helposti likaa koneeseen.
Ja siis jos sisäänajon aikana jatkelee kuvaamallasi tavalla käännellen niin mistä koskaan tietää milloin ollaan siinä alueella että kurkku on tuon määrän auki... muuten kuin kurkkimalla kurkusta sisään.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #34 : 13.07.11 - klo: 10.24 »
Tehdäänkö oma toppi ja jatketaan?

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #35 : 12.08.11 - klo: 15.49 »
Hmm. Tässä tullu mieleen että mitäs kurkkua on porukka käytellyt alphan punaniskassa?Nyt on isoin kurkku mitä löytyy ja on alunperinkin kiinni ostaessa,meinaan vaan että yllättävän vähän aikaa ajelee muihin nähen.

Entäs kun koneesta on ruvennu puristukset häviimään aika radikaalisesti, Tätä menoo ei paria gallonaa enempää ajella, Vanhassa novarossissakin on enempi kuin tuossa ja sillä kuitenkin ajettu n.6-7gallonaa.Sisään ajo prikka on poissa...

Viimeks kun tuntu aika räkäseltä ajella, niin kun käänsin laihemmalle, niin jäi aina vinkumaan pää suoran jälkeen vaikka ei vieläkään edes ollu laihalla kummastakaan neulasta...Että alkaako jo huutamaan uutta sylinteriä ja mäntää, nyt ajettu n.puoltoista gallonaa...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #36 : 12.08.11 - klo: 15.56 »
Hmm. Tässä tullu mieleen että mitäs kurkkua on porukka käytellyt alphan punaniskassa?Nyt on isoin kurkku mitä löytyy ja on alunperinkin kiinni ostaessa,meinaan vaan että yllättävän vähän aikaa ajelee muihin nähen.

Entäs kun koneesta on ruvennu puristukset häviimään aika radikaalisesti, Tätä menoo ei paria gallonaa enempää ajella, Vanhassa novarossissakin on enempi kuin tuossa ja sillä kuitenkin ajettu n.6-7gallonaa.Sisään ajo prikka on poissa...

Viimeks kun tuntu aika räkäseltä ajella, niin kun käänsin laihemmalle, niin jäi aina vinkumaan pää suoran jälkeen vaikka ei vieläkään edes ollu laihalla kummastakaan neulasta...Että alkaako jo huutamaan uutta sylinteriä ja mäntää, nyt ajettu n.puoltoista gallonaa...

Punakantisesta alphasta en tiedä mutta oma vihree kantinen on nyt ajettu n.7 gallonaa ja saa sormet ruvella vääntää mäntää yläkuolokohdan yli kylmänä. Uskomattoman hyvä kone on tuo kyllä ollut. Itse olen ajellut 7 kurkulla. Jos alkaa 1.5 gallonan jälkeen olemaan puristukset kateissa niin moottorissa on joko valmistusvirhe tai sitten kone on ollut säädettynä päin sitä itteään.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #37 : 12.08.11 - klo: 16.01 »
joo no ton saa suht helposti pohjasta pyöräyttämällä ympäri...Sitä tässä oon vähä ihmetellykkin.Kait se on sen syy kun vähän rikkalla välillä ollu...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #38 : 12.08.11 - klo: 16.26 »
Yleensä jos kone on mennyt 1,5gal jälkeen väljäksi on syy yleensä a) epäpuhtaus b) väärä seos/polttoaine (liian kylmä käyntilämpötila/liian vähän öljyä) c) valmistusvirhe


Itselläni on ollut kaksi Alphan konetta jo pari vuotta, toisella on ajettu x-määrä krossia ja siihen päälle 5 kokonaista GT-8 kilpailua. Toisella ajettu x-määrä krossia. Ajoa siis tolkuttomasti.


Molemmissa koneissa on hyvin puristuksia ja toimivat kuin sveitsiläinen linkkuveitsi. Tämä Gt-8 käytössä olevaa konetta ei ole koskaan vielä huollettu, ei edes veiviä tai etulaakeria vaihdettu. => En siis usko kovin helposti valmistusvirheeseen.


Nyt jos vilkaiset moottorin kampiakselia kaasuttimen kiinnitysreijästä (poistat siis kaasuttimen tai kampiakselin moottorista). Jos kampiakselissa on tällä osuudella selviä naarmuja/uurteita/kulumajälkiä on koneesi saanut kakkaa sisään => menee väljäksi. Jos ko. kohta on kirkas ja siisti niin seokset/polttoaine on ollut pielessä. Tämä voi olla vaikea nähdä ilman vertailupohjaa, ts. kampiakselin kun ottaa pois koneesta niin eron huomaa selkeämmin, krossikäytössä pientä "hiontaa" ko. alueella on joka tapauksessa.


Tuolla aiemmin kirjoitat koneen jäävän vinkumaan kun kiristää yläneulaa. Voisi olla niin, että alaneula on ollut todella laihalla jota on kompensoitu riikkaalla yläneulalla. Ilmeisesti moottori on krossikäytössä? Onko moottori toiminut missään vaiheessa loogisesti?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #39 : 12.08.11 - klo: 16.36 »
Joo siis onhan se toiminut ja kyllähän se edelleen käy ja kukkuu mutta jää vaan huutamaan,Sen näkee tänään johtuiko pakoputken tivisteestä kun oli aika lörppä vaikka ei ollut edes vuotanut.

Alaneula oli säädetty niin että lähtee vielä hyvin n.10-15sec jälkeen mutta 30sec jälkeen röpöttää ihan jo kunnolla ennenkun lähtee paremmin.pitää tsekata tuo kampiakseli hommeli senhän näkee kun ottaa vaan hanhenkaulan irti ja taskulampulla vilkasee...

Lämmöt on keskiarvolla varmaan 130c eli välillä käynyt rikkaalla mutta yleensä ne on sen 135c, ja pinetä savua havaittavissa ajettaessa pääsuoralla ja mutkasta lähdettäessä tupsauttaa kuin muutkin.

Sisäänajoa ajoin pukilla pari tankkia silleen että lämmöt oli yli sata. Koko ajan puhaltimella lämmittäen ja sama ajettaessa sisäänajoa, sillon oli rätti.Ja ei ollut mitään pelkoa vielä pari litraa sitten että saisi pohjasta pyöräytettyä ympäri...Tämä siis huoneen lämmössä.

Edit.Niin lisäyksenä, kun pitää vähän kaasua tietyllä kierros-alueella niin sillon jää kans huutamaan ja vaikuttaa ihan siltä että on laihalla vaikka röpöttäenkin saattaa sen jälkeen radalla mennä...
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo: 16.44 kirjoittanut tansu95 »
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #40 : 12.08.11 - klo: 16.43 »
Alaneula oli säädetty niin että lähtee vielä hyvin n.10-15sec jälkeen mutta 30sec jälkeen röpöttää ihan jo kunnolla ennenkun lähtee paremmin.

Siinähän tuo onkin. Super rikkaalla alhaalta ja liikaa tyhjäkäynti ruuvi auki. Tai sit vuotaa.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #41 : 12.08.11 - klo: 19.20 »
Alaneula oli säädetty niin että lähtee vielä hyvin n.10-15sec jälkeen mutta 30sec jälkeen röpöttää ihan jo kunnolla ennenkun lähtee paremmin.

Siinähän tuo onkin. Super rikkaalla alhaalta ja liikaa tyhjäkäynti ruuvi auki. Tai sit vuotaa.


Perinteinen "neulat-ristissä" tilanne :)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #42 : 12.08.11 - klo: 20.20 »
Alaneula oli säädetty niin että lähtee vielä hyvin n.10-15sec jälkeen mutta 30sec jälkeen röpöttää ihan jo kunnolla ennenkun lähtee paremmin.

Siinähän tuo onkin. Super rikkaalla alhaalta ja liikaa tyhjäkäynti ruuvi auki. Tai sit vuotaa.

Selitäppä tämä tyhmenpien/kokemattomimpien iloksi, eli miten päädyit yllä olevan tansun lauseen pohjalta kommenttiisi. :roll:

Ja tansu voisi ilmoittaa, montako milliä kurkku on auki tyhjäkäynnillä. Ettei mene ihan arvailuksi.   
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #43 : 12.08.11 - klo: 21.13 »
Tänään tattiksella laitettiin yks ossin uusi vspec säätöihin kun auton omistaja valitteli että kone jää huutamaan kun laskee kaasun. Noh otettin ekaks hamhenkaula irti ja kas kummaa rako luistin ja kaasarinrungon välissä about 2.5mm kaasu kiinni asennossa. Siitä sitten rako n.1mm ja alaneulaa reippaasti kiinni niin rupes ossi vastaamaan huutoon kunnolla. Vika voi olla siinä alphassa muuallakin mutta ekaks kattoisin ton. Alaneulalla pystyy sotkemaan koko moottorin toiminnan terveelleen.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #44 : 12.08.11 - klo: 21.40 »
Määpäs katson noi kuhan tästä joutaa.Sen verran että HOKE tuon kerran sääti kunnolla ja kyllä lähti ja toimi, sen jälkeen en ole koskenutkaan tyhjäkäyntiin (enkä sitä ennen).Silloin oli ilmanputsari aika tukkonen jo kun säätö tapahtui, ja seuraavalla kerralla, kun oli vaihtanut putsarin, kävi niin laihalla että booaili ja aika vilponenkin oli. Siitä sitten laitoin ylhäältä ja alhaalta vähän rikkaammalle.

Jos oikeasti ajaisi samoilla säädöillä koko ajan, menis putsareita varmaan 3kpl vähintään per ilta...Siitä sitten laskemaan kuinkapaljon se tulee maksamaan, kun losin putsarit (valmiiksiöljytyt) sabelta taisi olla n.9e 4kpl.Nyt sentään bongannu racers rc shopilta vähän edukkaampaa kamaa, ja niitä kun vähän ilmanputsari öljyssä dippailee...Tästä sitten kysymys, oottekos öljynny molemmat suodattimet, kun kuullu vähän ristiriitasta juttua siitäkin? Ite oon aina molemmat öljynny.

Pitää huomenna nyt koittaa tossa pihassa miten se toimii.

Niin ja vielä eikös pillikin vaikuta aika paljon miten moottori toimii, meinaan mulla on käytössä novarossin efra pilli, olisko ollu 2060 tai joku vastaava niin ottaa silleen jännästi piikkiä, jos tiiätte mitä tarkotan?Eli ei vedä ihan alhaalta niin rajusti mutta sitten jossain vaiheessa 1/3 osaa kaasulla alkaa oikein repimään.Ei tehnyt samaa toisella megan pillillä.
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo: 21.51 kirjoittanut tansu95 »
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #45 : 12.08.11 - klo: 21.59 »
Määpäs katson noi kuhan tästä joutaa.Sen verran että HOKE tuon kerran sääti kunnolla ja kyllä lähti ja toimi, sen jälkeen en ole koskenutkaan tyhjäkäyntiin (enkä sitä ennen).Silloin oli ilmanputsari aika tukkonen jo kun säätö tapahtui, ja seuraavalla kerralla, kun oli vaihtanut putsarin, kävi niin laihalla että booaili ja aika vilponenkin oli. Siitä sitten laitoin ylhäältä ja alhaalta vähän rikkaammalle.

Jos oikeasti ajaisi samoilla säädöillä koko ajan, menis putsareita varmaan 3kpl vähintään per ilta...Siitä sitten laskemaan kuinkapaljon se tulee maksamaan, kun losin putsarit (valmiiksiöljytyt) sabelta taisi olla n.9e 4kpl.Nyt sentään bongannu racers rc shopilta vähän edukkaampaa kamaa, ja niitä kun vähän ilmanputsari öljyssä dippailee...Tästä sitten kysymys, oottekos öljynny molemmat suodattimet, kun kuullu vähän ristiriitasta juttua siitäkin? Ite oon aina molemmat öljynny.

Pitää huomenna nyt koittaa tossa pihassa miten se toimii.

Niin ja vielä eikös pillikin vaikuta aika paljon miten moottori toimii, meinaan mulla on käytössä novarossin efra pilli, olisko ollu 2060 tai joku vastaava niin ottaa silleen jännästi piikkiä, jos tiiätte mitä tarkotan?Eli ei vedä ihan alhaalta niin rajusti mutta sitten jossain vaiheessa 1/3 osaa kaasulla alkaa oikein repimään.Ei tehnyt samaa toisella megan pillillä.


Molemmat putsarit öljytään kunnolla ja sitten puristellaan paperiin suurimmat öljyt pois. Putsari pöydälle elpymään vartiksi ja sitten kiinni suodatin runkoon. Onhan sulla varmasti ollut se putsari kunnolla paikallaan ja nippusiteellä hanhenkaula kiinni niin koneen kuin putsarin päässä?
Kyosho, elämäni auto.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #46 : 12.08.11 - klo: 22.32 »
Juu siitä oon kyllä huolenpitäny ja aina jos bensaletkutkin ollu irti niin laittanu tulpat kiinni nippoihin ja kattonu että ei piuhojen mukana mee shaissee sisään.Muutenkin losin ilmanputsari runko on niin jämpti että se ei pahemmin irvistele.ja jos se nyt vaikka väljäkin on niin eipä onneks paljoo maksa sylinteri mäntä setti ja vois kokeilla kerralla sitä S852 settiä kerta menee heittämällä kiinni :cool: Siitäkin kätevä kone!
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #47 : 12.08.11 - klo: 23.02 »
Ilmanputsarin voi myös pestä ei tarvii aina ostaa niitä valmiiksi öljyttyjä. Itse olen moottoripyöriä laitellut aika paljon ja pessyn rc:eenkin putsarit mp putsarin pesu aineella ja öljynnyt myös mp putsari öljyllä, kun samaa ainetta noi putsarit on. Moottoripyörän putsaria kehotetaan öljyämisen jälkeen olemaan pari tuntia levossa, ennen asentamista ja ajamista.

Edit, putsarin runko kannattaa puhdistaa aina huolellisesti ennenkuin ottaa pois moottorista ja myös runko pestä kokonaan kun putsari elementti irroitettu.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #48 : 13.08.11 - klo: 00.35 »
Hmm. Tässä tullu mieleen että mitäs kurkkua on porukka käytellyt alphan punaniskassa?Nyt on isoin kurkku mitä löytyy ja on alunperinkin kiinni ostaessa,meinaan vaan että yllättävän vähän aikaa ajelee muihin nähen.

Entäs kun koneesta on ruvennu puristukset häviimään aika radikaalisesti, Tätä menoo ei paria gallonaa enempää ajella, Vanhassa novarossissakin on enempi kuin tuossa ja sillä kuitenkin ajettu n.6-7gallonaa.Sisään ajo prikka on poissa...

Viimeks kun tuntu aika räkäseltä ajella, niin kun käänsin laihemmalle, niin jäi aina vinkumaan pää suoran jälkeen vaikka ei vieläkään edes ollu laihalla kummastakaan neulasta...Että alkaako jo huutamaan uutta sylinteriä ja mäntää, nyt ajettu n.puoltoista gallonaa...

Alpha kuin alpha niin 7 millinen on tuntunut olevan paras.
Helpoin säätää... Toimii parhaiten ja tankinkesto paras.
Mikä tahansa kilparadoista ja jokainen alpha menee vähintäln 8 minuuttia tankilla.
Muuten on jotain pielessä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #49 : 13.08.11 - klo: 10.08 »
Mikä tahansa kilparadoista ja jokainen alpha menee vähintäln 8 minuuttia tankilla.
Muuten on jotain pielessä.

Tarkotatko myös asfalttiratoja?
Flying Calacucco

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #50 : 13.08.11 - klo: 19.34 »
Ilmanputsarin voi myös pestä

Uloimman voi joo, jos haluaa. Sisempää filtteriä ei kuitenkaan kannata lähteä pesemään, sinne jää aina jotakin. Eli jos välttämättä haluaa säästää niin pesee kerran uloimman ja heittää sitten molemmat pois. Itse en pese uloimpaakaan


Edit: Hoke, 7mm kurkulla paras tankin kesto? parempi kuin 6,5mm?
« Viimeksi muokattu: 13.08.11 - klo: 19.37 kirjoittanut Jani Lindqvist »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #51 : 14.08.11 - klo: 01.56 »
Pekka... GT autoa en ihan laske mukaan tuohon, mutta ajoin kyllä kouvolassa vuosi sitten 7.30 tankkivälillä.

Jani... Kyllä.
Pisin tankinkesto tulee myös 7 millisellä.
Pienempi kurkku alkaa menemään jo niin pieneksi että tingitään koneen tehoista... Eli joutuu painamaan kaasua enemmän joka taas tarkoittaa tietysti isompaa polttoainekulutusta.
Kasi taas on niin iso että melkein miten tahansa yrittää ajaa niin aina kuluu polttoainetta enemmän kuin 7 millisellä.
6.5 kurkulla toki pääsee pidempään, mutta pitää olla kyllä sen mallinen lentokenttäbaana että näin oikeasti tapahtuu.
Heti kun on vähänkään teknisempää ja tarvitaan kiihtyvyyttä niin 6.5 jää liian pieneksi ja tulee se kaasun rutistaminen jotta selviää joistain hypyistä jotka ovat lähellä mutkaa, kun seiskalla ei tartte painaa pohjaan asti.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #52 : 14.08.11 - klo: 09.21 »
Kouvolassa ajoin minäkin tänä vuonna vihreäkantisella 7,5 minuutin tankkivälillä. Tarkalle se meni mutta riitti kuitenkin.
edit: 150ml tankki mullakin GT-8:ssa ja 7mm kuristin, ellei jopa isoin ollut viimeisessä kisassa.
« Viimeksi muokattu: 14.08.11 - klo: 10.17 kirjoittanut InfernoGT »
Liikaa Kyoshoja

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #53 : 14.08.11 - klo: 10.05 »
Asvalttipinnalle Alpha pitää säätää eri lailla kuin krossiradalle, mikä on varmaan ihan luonnollista. Täytyy kyllä hämmästellä Alphan soveltuvuutta myös silobaanalle.


Mulla oli oranssikantisessa 6,5mm kurkku koko GT-8 kauden JP-4 pillillä (efra 2062). JP:n pillihän on varsin lyhyt. Tulppana Novarossi C5. Kytkin alumiinipaloilla ja 0,9mm jousilla ts. löysä kytkin. Neulojen säätö on hieman haasteellista, mutta kun alue löytyy selviää yleensä ihan pienillä hienosäädöillä.  Tällä moottori on yllättävän lineaarinen ajettava. Pienellä kurkulla 5min yläneulasäätö muuttaa moottorin paksulta laihalle, joten jos pienellä kurkulla ajelee on syytä säätämistä tehdä harkiten. Yleensä riittää ihan 2-3min säätö ts. "viivan/meisselihahlon verran".


Kuusankoskella tulin tankille 9:30 kohdalla, sillä ei nyt varsinaisesti ole mitään väliä mikä se tankkiväli on kunhan on vähintään varmasti 7:30, ellei sitten mene yli 10 minuuttia - varmasti. Kouvolassa ajoin lämmittelyt ja alkuerät samalla tankilla, yleensä soppaa oli tankissa vielä noin 15-20% jäljellä.  Kouvolan kostea kisa oli kuitenkin ihan oma numeronsa, silloinkin oli säädöt välillä hakusessa, onneksi ne selvisivät lämppäreissä. (Huom! 150cc:n tankki)


Asiahan on toki eri kun ajetaan krossiradalla jossa kaasua pumpataan jatkuvasti. Asvaltilla kaasun annostelu on hienostuneempaa, mutta vastaavasti maila pohjassa ajetaan enemmän.


Kytkimen säädöt vaikuttaa myös moottorin toimintaan, että tankkiväliin. Itse olen yleensä vakioinut kytkinosat, tällä hetkellä ajan Answer-rc:n kytkyllä, siihen kun saa kolmea eri jousta. Sitä ennen ajoin Hobaon CNC-paloilla, niillä joissa oli se erikoisen pieni jousi.


Tossa nyt vähän osviittaa millä kompinaatiolla mentiin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #54 : 14.08.11 - klo: 11.27 »
No nythän niitä vinkkejä satelee  :grin:

Itsellä oli Hyvinkäällä 8mm kuristin oranssikantisessa ja ei uskaltanut lähteä ajamaan 7:30 min tankkiväliä. Tosin tankkikin vain 125ml. Toisaalta, varikolta havainnoituna siellä meni oranssikantinen pitkä DM-1 lämmittelyssä 9:45 yhdellä tankilla ja vielä oli helmi pohjalla. Kurkusta ei tosin tietoa.

Pistin nyt 7mm, mutta näemmä pienintäkin olisi voinut harkita...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #55 : 23.08.11 - klo: 18.36 »
Hei,

Purin tossa koneen kaikki näytti siisteiltä. Tarkastin kampiakselit ettei naarmuja. Kasatessa huomasin että pieni päittäisvälys jää kampiakseliin vaikka vauhtipyörä on kiristetty kunnolla. Kuuluuko näissä nitrokonessa olla päittäis välystä?

-Riku
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #56 : 23.08.11 - klo: 18.44 »
Uudella etulaakerilla ei ole havaittavaa päittäisvälystä. Eli jonkin verran väljä saattaa ko. osa olla.
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #57 : 23.08.11 - klo: 19.51 »
Mikäli "kylmässä" koneessa tuntuu päittäisvälystä niin vaihda etulaakeri.
Mielummin heti kun vähänkään sellainen fiilis että vois vaihtaa, kuin sitten kun laakeri tosiaan jo vuotaa ja kampura naarmuttuu lohkoa vasten.

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #58 : 23.08.11 - klo: 19.58 »
joo, kone oli kylmä. Tunnustelin laakerit kunnolla uusiksi läpi niin se joka on lähempänä kytkintä niin on tiptop kunnossa mutta se laakeri joka on koneen sisällä kaasarin ja kiertokangen välissä niin rahisee hiukan pyörittäessä ja tuntui sormiin välystä päittäis suunnassa. Kampiakselin kun työntää paikoilleen niin ylös alas välystä ei ole mutta päittäis välystä on. Jos otan laakerin mukaan kun kaupungissa käyn niin voinko mennä normi laakeri kauppaan ostamaan vai pitääkö olla alkuperäinen?
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Alpha moottorit
« Vastaus #59 : 23.08.11 - klo: 20.06 »
Takalaakereita ei löydy laakerikaupoista... on senverran spesiaali mitotukset.
Alphaan löydät laakerit Hobbyfactoryn hyllystä.

Vaihda molemmat samaan aikaan... Varsinkin jos molemmat ovat vielä alkuperäiset.