Kirjoittaja Aihe: 1/12 mattorata-autot - Tech talk  (Luettu 54989 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 23.08.10 - klo: 15.47 »
Tähän topikkiin kerätään yleisimmät kysymykset ja niihin vastaukset tarkoituksena auttaa uusia ja kokeneempiakin C-12 -luokan kuljettajia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #1 : 23.08.10 - klo: 15.50 »
Voisko joku viitseliäs kopsata tuolta toisesta topikista oleellisimmat tekniikkaan liittyvät asiat valmiiksi tänne?

Esim. ne renkaisiin liittyvät asiat?
« Viimeksi muokattu: 23.08.10 - klo: 16.01 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #2 : 23.08.10 - klo: 15.54 »
Pikaisella selauksella sieltä ei tarttunut yhtään hyödyllistä postausta, offtopicia ja muuta jappasua vain...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #3 : 23.08.10 - klo: 16.05 »
Levänen sanoi että kantsii ajaa magentoilla edessä ja takana. Optiot tais olla tuplapinkit eteen ja pinkit taakse
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #4 : 23.08.10 - klo: 16.31 »
Magentoilla edessä ja takana olen ite ajanu 99% kisaeristä Suomessa ja muualla. Takan Pink jos on liukasta, edessä tuplapink jos auto liian hätänen. Uudella kuskilla toimii myös lilacit, auton kyllä saa kääntymään niilläkin.

Todella kovalla pidolla takana toimii myös Yellow-seos. Black-seos edessä ei tahmaa samalla tavalla kuin muut, joten se on kovalla pidolla toimiva rengas edessä myös. Harmaita ei takana suomessa tarvitse.

Pitoaineeksi CS High-grip, Speedtech Foam liquid tai Corally TC4. Itse suosin kahta ensimainittua joista CS on rauhallisempi, Speedtech pehmentää enemmän rengasta ajan myötä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #5 : 23.08.10 - klo: 16.36 »
Jacon sivuilta joskus vuosi sitten poimin alla olevan yhteenvedon rengaskovuuksista ja foumilaaduista. Olen muuten aina ihmetellyt tätä Magenta-purple-pink jne asteikkomallia. Löytyykö tälle joltakin hyvä selitys.

Ettei olisi liian helppoa, niin eri valmistajilla on värikoodin ja shore kovuuden vastaavuksissa pieniä eroja.


JACO
1/12TH SCALE TIRE CHART

Black - 40 shore: This is a low natural rubber compound. Special tire for insane traction carpet tracks. Does not get gummy like Purple. If you don't have insane traction you car will likely push with these.

Purple - 40 shore:This is a natural rubber compound. Popular front stock tire, carries good corner speed because it's firm. The foam this compound is made from gets more gummy late in a race. The more you run this compound the gummier and stickier it gets. A little more forgiving than some of the other fronts.

Lilac - 37 shore: This is a natural rubber compound. Great front tire for stock carpet or if dbl. pink is too much steering.

Double Pink - 35 shore:This is a natural rubber compound. This is the standard front tire for carpet in all classes. Its is used front and rear for 19T and Mod carpet and front and rear in all classes on asphalt.

Grey - 35 shore: This is a low natural rubber compound. It is just as hard as dbl. pink but it has FAR LESS traction. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed. This is the old standard rear carpet tire, most stock carpet racers use the softer yellow compound now for more forward grip.

Magenta - 32 shore:This is a natural rubber compound. Its softer than dbl pink so if you need more steering than dbl. pink use these up front. If you need more rear traction than dbl. pink use these in the rear.

Pink - 30 shore: This is a natural rubber compound. This tire is used in mod 1/12th on carpet and asphalt if the traction is low. If the traction is high it will lock in the rear of the car and make it push.
 
Yellow - 30 shore:This is a low natural rubber compound. It is the standard rear tire for Stock racing. It is used to free up the rear of stock powered carpet cars for more efficiency and corner speed.

White - 25 shore: This is a low natural rubber compound. It was the standard rear tire for 1/10th on road carpet racing. Its a little softer than yellow.

« Viimeksi muokattu: 23.08.10 - klo: 16.54 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #6 : 23.08.10 - klo: 23.05 »
Välitykset pitäis saada kohilleen ja voisi olla hyvä olla vähän eri spurreja, vielä kun tietäis mitkä spurrit sopii ja missä on sopivat reiät diffikuulille. Noissa kaikissa spurreissa näyttäis olevan reikiä mut missä spurrissa on ne oikeen kokoiset reiät? Vai vaihteleeko tää eri autojen välillä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #7 : 23.08.10 - klo: 23.12 »
Kaikki 1/12 diffit käytää 1/8" kuulia. reikämäärä vaihtelee 6 ja 16 väliltä. Mielestäni Precision Racingin vetorattaat on best in business, tosin uusin Xenon vakuutti myös 16 kuulareiällänsä, myös materiaali on eri kuin aiemmin (hiljaisempi, kestävämpi, leveämpi). PRS rattaat on työstetty, xenonit valettu. Kimbrougilta en ole vielä pyöreetä ratasta nähnyt, tosin niitä monet suosivat. Vetorattaan koko riippuu ihan välityksestä, virissä 88-96 käytetyimmät, itse ajan 90 ja 92t.


välityshän lasketaan kaavalla:

pinioni x pii x renk.halk. (mm)
_______________________________ =  mm/rev
         vetoratas


Mitään yleispätevää välitystaulukkoa ei ole, virillä välitys radasta riippuen LRP 4.0 koneella esim 32,5-34mm. Vakiossa ennakkosäätimillä (advanced) ajoin 37mm välityksellä 10.5 koneella kun taas LRP säätimellä välitys oli n 50-55mm.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #8 : 24.08.10 - klo: 16.42 »

Säätöpohdintoihin löytyy selailtavaksi ainakin pari dokumenttia.

Richard Changin säätövinkit
http://richardchang.com/hobby/rctips_112_summary.pdf

Xrayn setup-ohjekirjanen 1/12 ja 1/10 mattoautoille
http://www.teamxray.com/teamxray/showfile.php?file_id=5057
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Juize

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #9 : 05.09.10 - klo: 23.56 »
Renkaista vielä:

Jos takarenkaat sorvaa 44 mm:iin niin mikä olisi sopiva koko eturenkaalle, 42mm? Sorvataanko mattiksen renkaat edessä aina suoraksi vai esim 1 aste camberia.

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #10 : 06.09.10 - klo: 21.48 »
Renkaista vielä:

Jos takarenkaat sorvaa 44 mm:iin niin mikä olisi sopiva koko eturenkaalle, 42mm? Sorvataanko mattiksen renkaat edessä aina suoraksi vai esim 1 aste camberia.

Pahanpa pistit. Se 42 mm vois olla aika lähellä. Ite oon suoraksi sorvaillu ja auton camberin säätänyt semmoiseksi, että rengas pysyy kuluessaan suorana (mulla hitusen alle yhden asteen).

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #11 : 07.09.10 - klo: 09.39 »
Renkaista vielä:

Jos takarenkaat sorvaa 44 mm:iin niin mikä olisi sopiva koko eturenkaalle, 42mm? Sorvataanko mattiksen renkaat edessä aina suoraksi vai esim 1 aste camberia.

Pahanpa pistit. Se 42 mm vois olla aika lähellä. Ite oon suoraksi sorvaillu ja auton camberin säätänyt semmoiseksi, että rengas pysyy kuluessaan suorana (mulla hitusen alle yhden asteen).

Sorvaa suoraksi. 2mm kokoeroa taka- ja eturenkaiden välillä on toimiva lähtökohta.
Renkaita kannattaa olla muutama sarja joita voi kierrättää, ettei aja samoilla peräkkäisiä akullisia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #12 : 12.09.10 - klo: 00.24 »
Oma auto alkaa oleen kasassa, miten muilla? Nyt kun vielä pääsisi ajamaan :)

Itse investoin käytettyyn CRC gen XL autoon. Tuli mukana pari Protoform koria, renkaita, 3 akkua ja servo.

0-ennakkolla mennää vanhalla 10.5t poromoottorilla. Säätimenä Hobbywingin 1s, jossa sisäänrakennettu boosteri. Softapuolella pitäisi löytyä v508 jossa olisi vilkkuvat valot. Säädin on hiukan iso mutta sopii just ja just kun sen kääntää vähän ettei osu linkkiin.

Servona toimii futaban 9602 joka on kuulema paras, veikkaan että on muitakin jotka on käyttökelpoisia?

Akut ovat IP:n 5000mAh/40C mut eiköhän näillä "mopoilla" aja stockia hyvin.

Mitäs varaosia ylensä autoihin kannattaa hankkia? Puskuri lienee myös hyvä päivitys alkuun ainakin? Kattelin myös että MM skabois oli käytännös kaikilla strut bar asennettuna, onko tästä hyötyä hitaimilla autoilla?

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #13 : 12.09.10 - klo: 08.45 »
Ilmeisesti noissa 12 autoissa ei mahdu käyttämään satula akun puolikasta?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #14 : 12.09.10 - klo: 10.59 »
Oma auto alkaa oleen kasassa, miten muilla? Nyt kun vielä pääsisi ajamaan :)
Suht vastaava paketti pitäisi olla ensiviikolla täälläkin, moottoria ei tosin vielä ole...
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #15 : 12.09.10 - klo: 11.31 »
Tuo ohjausservon kallistus, toisissa on ja toisissa ei. Mihin asiaan tämä kallistaminen vaikuttaa auton käytöksessä mutkissa?
Kylätason RC-kuski.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #16 : 12.09.10 - klo: 11.47 »
Kasassa on

Poissa chrisrose

  • TamUA
    • Profiili
Mattoauton noparit
« Vastaus #17 : 13.09.10 - klo: 13.36 »
Luetelkaas parhaat mattiksen noparit. Onko uusia, joissa olisi jänniteboosteri sisäänrakennettuna?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #18 : 13.09.10 - klo: 13.47 »
Uusin Nosram/LRP V2 nopari ei vaadi vastariakkuja, mutta toimii vain 2.4GHz laitteilla. Suosittelen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Mattoauton noparit
« Vastaus #19 : 13.09.10 - klo: 13.54 »
Luetelkaas parhaat mattiksen noparit. Onko uusia, joissa olisi jänniteboosteri sisäänrakennettuna?

LRP ja hobbywing on ainoot missä "dual BEC" ominaisuus mun tietääkseni.

Korjaus: tietysti Speedpassionissa myös
« Viimeksi muokattu: 13.09.10 - klo: 14.50 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #20 : 13.09.10 - klo: 13.59 »
Missäs vaiheessa on näiden mattis autojen stanu luokan säännöt???

Kiinnostaisi tietää, että kuinka kireä kone on tulossa ja
kersh:i vai nollaennakko nopari???

Kiitos vastauksesta.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #21 : 13.09.10 - klo: 14.05 »
Jos on jokatapauksessa ajamassa, niin suosittelen hankkimaan uusimman Nosramin/LRP:een, sama säädin, eri väri. Säätimessä on 0-ennakkomoodi, mutta myös puntsit, ja et tarvitse vastariakkuja. Todennäköisin moottori taitaa olla tällä haavaa tuo viimekauden prostock-moottori, eli 10.5t jota on toistaiseksi kaavailtu luokkaan käytettäväksi. Varmaa tietoa ei ole, se on oletus kunnes toisin ilmoitetaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #22 : 14.09.10 - klo: 15.58 »
Välitysten laskemiseen on useitakin työkaluja tarjolla, tässä yksi.

Ylempi taulukko on meikäläisille mittayksiköille. Syötä rivin kaksi laatikkoon isorattaan koko, niin voit hakea taulukosta kokonaisvälityksen. Riviltä 4 löytyy takarenkaan halkaisija ja pystysarakkeesta A löytyvät pinjonit.

http://bmiracing.com/bmiv4/images/techfiles/1_12rollout.xls

EDIT:
Vesan osuvan kommentin pohjalta viritetty taulukko, jossa takarenkaan koko 41mm asti
http://kuusinen.pp.fi/C12-rollout-taulukko.xls
« Viimeksi muokattu: 14.09.10 - klo: 17.00 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #23 : 14.09.10 - klo: 16.10 »
Muuten hyvä tuo taulukko, muttei kisoissa kovinkaan moni taida ajaa noin suurilla renkailla enää. Laskukaavahan siis on suomeksi:

pinioni x pii (3,14) x renk.halk (mm)
_______________________________________ = mm/rev
           
               vetoratas


Eli auto etenee x milliä kun moottori pyörähtää kerran.

Touringeissahan välitys ilmaistaan esim 7,2 joka tarkoittaa, että kun rengas pyörähtää kierroksen, moottori pyörii 7,2 kierrosta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #24 : 14.09.10 - klo: 22.35 »
Kylätason RC-kuski.

TexMex

  • Vieras
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #25 : 17.09.10 - klo: 21.46 »
Pitkän tauon jälkeen harrastuksesta tekisi mieli palata radoille, tekniikasta varsinkin nitromoottoreiden jälkeen tippunut kärryiltä mikä olisi sitä "parhainta" tällä hetkellä.

Eli mikä auto kannattaisi hankkia kilpailukäyttöön, myös akku ja servo sekä nopeudensäädin ja moottori vinkkejä otetaan vastaan.

Parhainta olisi, jos saisi kaikki kamppeet yhdestä paikasta ja suomesta.

Itse olen Xrayta miettinyt, ja siihen 8,5 konetta?

Mennäänkö tuossa moottori puolella pahasti pieleen, eli onko liian kireä kisakäyttöön.

Ja siis, korostan vielä sitä että kalusto pysyy kyllä käsissä, 6v kokemuksen jälkeen tosin kilpailu taukoa ollut nyt 2v ja sähköautoista vielä enemmän joten vinkkejä kaivataan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #26 : 17.09.10 - klo: 22.05 »
Eli mikä auto kannattaisi hankkia kilpailukäyttöön, myös akku ja servo sekä nopeudensäädin ja moottori vinkkejä otetaan vastaan.

Parhainta olisi, jos saisi kaikki kamppeet yhdestä paikasta ja suomesta.

Itse olen Xrayta miettinyt, ja siihen 8,5 konetta?

Missäpäin treenaat? Helpointa säätöjen, osien yms. puolesta on ajaa samalla merkillä, millä muutkin seuran jäsenet.

Servoista jonkinlainen standardi on Futaba 9602/9650. RF:stä tosin saa myös Savöxiä, joka riittää spekseiltään ja virrankulutukseltaan LiPo-aikana.

Viri-kiilassa tarvitsee hieman kireämmän koneen, itse aloitan syksyn 4.0 moottorilla.
---

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #27 : 17.09.10 - klo: 22.11 »
Uusilla ennakkonopareilla 7.5 kerkee myös ihan samaan vauhtiin oikein käytettynä, erona hieman pehmeämpi alapään potku, muta huipuissa pääsee aikalailla samaan. Jos ei lähde heti ekaan kisaan ajamaan voitosta, niin suosittelen jotain juurikin 8.5t konetta tai aloittamaan mahdollisesta stokkiluokasta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #28 : 17.09.10 - klo: 22.23 »
Uusilla ennakkonopareilla 7.5 kerkee myös ihan samaan vauhtiin oikein käytettynä, erona hieman pehmeämpi alapään potku, muta huipuissa pääsee aikalailla samaan.

Joo näin on. Itselläni tosin on dynaamisilla ennakoilla ajettuna sähkönkulutus aina noussut. Tämä saattaa nousta ongelmaksi kiihkeissä kisatilanteissa ja enemmän ajetuilla akuilla.  :mrgreen:

Mutta 5.0-7.5 voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen dynaamisella ennakolla, jos haluaa ajaa enemmän ON/OFF -kaasulla.
---

Poissa Juize

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #29 : 21.09.10 - klo: 12.07 »
Välityksistä vielä

Onko joku hakenut jo sopivia välityksiä viime kauden porokoneelle (siis CS tai GM 10.5T) ja nollaennakolle. Itse kokeilin viimeksi noin 63mm:n välitystä ja tuntui vielä liian lyhyeltä. Pidempien kanssa ongelmaksi muodostuu riittävän pienten sprurrien löytyminen, jotta tarpeeksi suuren pinionin saisi paikoilleen (nyt spurrina 87).

Tietääkö joku, että mistä saisi pieniä spurreja, joihin saisi vielä diffinkin tehtyä?