Kirjoittaja Aihe: 1/12 mattorata-autot - Tech talk  (Luettu 53634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 12TrackTour 2015-2016 ohjeisto v1.1 ja kilpailijanumerot
« Vastaus #120 : 27.10.15 - klo: 11.57 »
Tuli hankittua käytetty Xray X12 ja ajattelin siitä viritellä GT12 luokan peliä. Kaikki osat on jo tilattu. Sähköjen lisäksi odottelen vielä pidempiä koritolppia.

Kuvissa sovittelen Protoformin PF-M12 koria auton päälle. Auton raideleveys ulkoreunasta ulkoreunaan on 169mm sekä edessä että takana. Takapää mahtuu nätisti korin alle, mutta etupyörät jää mahdollisesti aavistuksen näkyviin ylhäältä katsottuna. Pyörien läpimitta on kuvissa edessä alle 40mm ja takana ~41mm. Mietin vielä rengasaukkojen leikkaamista kun leikkauslinjojen mukaiset aukot näytää kovin isoilta pyörän kokoon nähden. Auto olisi kyllä paremman näköinen >45mm pyörillä. Muuten tuo on oikein mainion oloinen kori.

Ensiajot varmaan parin viikon päästä. :)

Normikokoiset renkaat, joilla ajetaan, ovat lähes loppuunajetusta (37mm vanne) 39,5-42mm:iin (38mm vanne) edessä ja takana 41-43mm (vanne 37,8-38mm) riippuen vanteen koosta, pidosta jne.

Hyvä sääntä on kuitenkin pitää rengasero n 1.5-2mm, ei suurempana. Rengaskoolla ja seoksella on ajettavuuteen suurin merkitys, ja se on säätökohde pidon vaihdellessa ja muuttuessa. Liian isolla renkaalla auto on vaikea ajaa ja jos pitoa on, se ei pysy pystyssä, kun taas pienillä renkailla ei liukkaalla radalla ole pitoa. Väärä rengasbalanssi (koko, seos, pidotus) aiheuttaa auton ajettavuuden muuttumisen erän aikana joko pidon loppumisen muodossa tai vaikeana ajettavuutena heti alusta.

Jos joltain puuttuu kisanumero, laitelkaa viestiä!
« Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo: 12.04 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #121 : 27.10.15 - klo: 15.14 »
24 vuoden pidättäytyminen mattiksista on loppunut. Ekat 6 akkua ajettu CRC:llä. Hakusessa on mutta joku tässä touhussa vaikuttaa tutulta :police:

Hommasin 5.5T koneen, onko heittää hyviä Boost/Punch set-up arvoja säätimeen? Kyseessä Trackstar-säädin joka lienee hyvin pitkälle HW kopio, ainakin parametrit ovat samankaltaisia. Eli jos joku on testaillut HW 1S säätimellä eri setuppeja, niin kiitoksin ottaisin vinkkejä vastaan. Tosin hyvin toimii nytkin maltillisilla asetuksilla, tuntuu olevan sopivan pehmeä lähtemään ja kulkee riittävästi mutta tsägähän se olisi jos asetukset olisivat parhaat mahdolliset. Ei kuumene käytännössä lainkaan kuten ei pannukaan. Roll out 41 - 42

Kannattaako takarenkaiden sivuja liimata? Sain palasia irtomaan, tosin mollat kolisi että siinä se suurin syy varmaan oli. Sorvattu takaa 43 millisiksi ja edessä 1,5mm pienemmiksi. Edestä ei hävinnyt mitään. E Mag / T Pink yhdistelmä, pitoaine Spider Grip blue.
Löysin rantein...

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #122 : 27.10.15 - klo: 16.45 »
Pitäisi lauantaina lähteä ajamaan ekat kierrokset ovikiilalla,kaikki muu löytyy paitsi pitoaine.oisko jollain ehdottaa hyvää pitoainetta jolla aloitteliakin saisi auton pysymään putkienvälissä.himpun ois kiire et kerkee tilata ja posti kuljettaa.

Hirmu kiitollinen oisin linkistä,ei tarttis koko kaupansivuja selata.tulee osteltua kaiken laista "tarpeellista".
« Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo: 16.50 kirjoittanut kyoshodbx »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #123 : 27.10.15 - klo: 16.48 »
Spider Grip Blue on nykyisistä hyvä, myös SXT toimii.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #124 : 27.10.15 - klo: 17.13 »
Kiitos.spider grip blueta tilasin,toivottavasti kerkee ennen viikonloppua kotiin.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #125 : 28.10.15 - klo: 08.43 »
24 vuoden pidättäytyminen mattiksista on loppunut. Ekat 6 akkua ajettu CRC:llä. Hakusessa on mutta joku tässä touhussa vaikuttaa tutulta :police:

Hommasin 5.5T koneen, onko heittää hyviä Boost/Punch set-up arvoja säätimeen? Kyseessä Trackstar-säädin joka lienee hyvin pitkälle HW kopio, ainakin parametrit ovat samankaltaisia. Eli jos joku on testaillut HW 1S säätimellä eri setuppeja, niin kiitoksin ottaisin vinkkejä vastaan. Tosin hyvin toimii nytkin maltillisilla asetuksilla, tuntuu olevan sopivan pehmeä lähtemään ja kulkee riittävästi mutta tsägähän se olisi jos asetukset olisivat parhaat mahdolliset. Ei kuumene käytännössä lainkaan kuten ei pannukaan. Roll out 41 - 42

Kannattaako takarenkaiden sivuja liimata? Sain palasia irtomaan, tosin mollat kolisi että siinä se suurin syy varmaan oli. Sorvattu takaa 43 millisiksi ja edessä 1,5mm pienemmiksi. Edestä ei hävinnyt mitään. E Mag / T Pink yhdistelmä, pitoaine Spider Grip blue.
Yleisesti ottaen moottorit lämpeää C-12 luokassa vähän. 45-60 astetta ehkäpä. Säätimet kuumenevat kireämmillä moottoreilla, koska virrat nousevat aika paljon jo.
Säätöihin ei ole mulla apuja.
Kannattaa myös huomata, että jos on vahva ja paksu roottori moottorissa, voi tulla sellaista koukkimisefektiä kun nostaa kaasulta - kovan moottorijarrun vuoksi. Lopputuloksena sisämutkan mollissa tai outoja spinnauksia.

Renkaat:
Mitä merkkiä ne oli? Mollat on renkaiden pahin surma. takarenkaita ei kannata ainakaan (foam) pikiksellä liimata, koska se jäykistää renkaan reunan siten että auto toimii erän loppua kohti vähintään erikoisesti - se jäykkä pikisreuna alkaa "kantamaan" autoa eikä itse renkaan kosketuspinta ole enää kunnolla kosketuksessa.
Ainakin jos liimaa on siis niin paljon että se lähes koko sivureuna on liimattu. Lähtisin kokeilemaan korkeintaan ihan vain vanteen ja foamin reunan liimaamista.
Voi olla myös että olet pidottanut renkaita liikaa. 15-20min taakse ja 5-10min eteen tuolla Spiderilla on tuntunut toimivan kohtuu hyvin. Kerran tässä syksyllä meni pidotus pitkäksi (eteen 20min) ja taakse 30-35min ja lopputulos oli se ettei voinut ajaa loppuun asti kun renkaat olivat aivan liian pehmeät.
Renkaiden reunat kantsii sorvata siten että reuna ei ole rosoinen vaan sileä. sekin voinee auttaa asiaan.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #126 : 28.10.15 - klo: 10.15 »
"Mollat on renkaiden pahin surma. takarenkaita ei kannata ainakaan (foam) pikiksellä liimata, koska se jäykistää renkaan reunan siten että auto toimii erän loppua kohti vähintään erikoisesti - se jäykkä pikisreuna alkaa "kantamaan" autoa eikä itse renkaan kosketuspinta ole enää kunnolla kosketuksessa.
Ainakin jos liimaa on siis niin paljon että se lähes koko sivureuna on liimattu. Lähtisin kokeilemaan korkeintaan ihan vain vanteen ja foamin reunan liimaamista. "
Aikoinaan, kun todella pehmeitä laatuja käytettiin 1/12 mattiksissa (Team Assocated Finland)   Toimiva lääke oli kontaktiliima Sitäkun huolellisesti hinkkasi foumin sisään vanteen ja foumin liittymäkohdassa ja antoi yön yli kuivua, aika hyvät tuli, seuraavana päivänä vasta loppuhionta niin että viistotti ulkoreunan. Jäi siinä vielä "puhdasta" foumia jäljelle  ulkoreunaan. (tais olla Steni tai Toni "rengasmestari", niiltä kannattaa kysyä)
« Viimeksi muokattu: 28.10.15 - klo: 10.19 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #127 : 28.10.15 - klo: 10.21 »
Suomessa ei ole sellaista pitoa tarjolla todennäköisesti missään,  että on tarve kikkailla takarenkaiden sivuvallin liimauksen kanssa, jos ei ole asiaan erityisesti kokemusta.

Nykyään kun rengasseoksia on se noin 25 erilaista, oikea rengas löytyy siitä valikoimasta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa espoolainen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #128 : 29.10.15 - klo: 19.14 »
Terve yritin löytää listaa mitkä gt korit on laillisia ja muut säännöt
auto tulossa....

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #129 : 29.10.15 - klo: 19.21 »
Sarjasäännöistä löytyy kaikki oleellinen.

http://rc10.fi/index.php?topic=92321.0

* * *

GT-12 –luokan sallitut korit:
· Kamtec Lotus GT1 (Kamtec part no. GT01)
· Kamtec Ascari GT3 (Kamtec part no. GT02)
· Kamtec Aston Martin (Kamtec part no. GT03)
· Kamtec Type F (Kamtec part no. GT04)
· Mardave Lotus GT1 (Mardave part no. V140)
· Mardave Ascari GT3 (Mardave part no. V151)
· Mardave Aston Martin (Mardave part no. V160)
· Mardave GT2 (Mardave part no. V131)
· Mardave Porsche (Mardave part no. V113)
· Mardave Ginetta (Mardave part no. V161)
· Lambo GT12 (part number PEN01)
· Protoform PF-M12 (Protoform part no. #1613-30)
· Screwz4RC Audi R8 (part number G903)


* * *

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #130 : 31.10.15 - klo: 19.31 »
Kiitos.spider grip blueta tilasin,toivottavasti kerkee ennen viikonloppua kotiin.

Joo aines kerkes kotiin,ja ekat 4akullista takana.autoon en exomistajan jäljiltä osannut mitään muutosta tehdä,vain sähköt asensin ja eka akun jälkeen pinjonia suurempaan.suurin hämmästys/opettelun paikka oli kuinka kovasti voi kaasulla mutkaan mennä.kaiken kaikkiaan jäi hyvä tunnelma,ja tästä on hyvä lähtee opettelemaan kiilan saloja.harmi että ei ollut vertailu kohtaa vauhdin suhteen,paikallisen kiila suuruuden loistaissa poissa ololla.mahdollisesti olen seudun nopein kiilakuski :wink:

Sen verran lisäystä eiliseen,että nopariksi valitsin traks starin hoppukingiltä.noin eka akullisten perusteella tuntui varsin toimivalle.säätökapulan puutteessa en säätöihin pysty muutoksia tekemään.tosin en niitä kyllä tarviisi tehdäkkään.tosin jos innostun kisoihin asti niin sitten voi tulla ajankohtaiseksi,kun osallistuisin gt luokkaan ja silloin ne ennakot on ilmeisesti pois saatava.mutta hyvä pudjetti luokan säädin on.
« Viimeksi muokattu: 01.11.15 - klo: 12.01 kirjoittanut kyoshodbx »

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #131 : 08.11.15 - klo: 22.08 »
Bunkkerissa tullut ajeltua GT12-luokan autoa. Koneena on Much More Fleta 13,5. Olen ajanut noin 35 asteen ennakolla ja roll-out noin 70 millin kieppeillä. Olen lyhentänyt välitystä aika reilusti, sillä aloitin hieman alle 80 roll-outilla. Lyhyemmällä välityksellä auto ei ole hyytynyt niin paljon loppua kohti koneen lämmetessä.

GT-kori (Protoform) oli noin 3 kymmenystä hitaampi kuin kiilakori.

Poissa aidia

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #132 : 09.11.15 - klo: 23.01 »
Renkaista: Kuinka kauan ne kestää stanu/viri ja kannattaako ostaa oma sorvi vai ostaa valmiiksi sorvattuja?

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #133 : 10.11.15 - klo: 11.12 »
Ainakin Future-RC tarjoaa renkaiden sorvauksen haluttuun kokoon huimaan euron hintaan/rengaspari.
Nopealla matikalla pitää 469 paria sorvata itse, niin saman kaupan sorvin hinta on tienattu...

Toki jos kerholle sorvin hommaa niin kynnys aloittaa mattoautoilu madaltuu kun saadaan renkaista heti toimivat.

Itse olen ajanut nyt tuota GT12-luokkaa niin mahtaisiko renkaat kulua n. 1mm/10 akullista ? Ainakin hyvin lähellä moista kulutuslukemaa ollaan päästy Eurajoella. Virikoneella takarenkaiden kuluminen on hivenen nopeampaa, isolla teholla jokin saattaa takarenkaita jopa kuormittaa...

MobGumsin renkaat on tullu tosi hyvän kokoisina suoraan kaupasta (42,5mm etu - 43,5mm taka), mutta kaikkia muita on tähän asti saanut sorvata tuohon kokoon. Viimeisimmät renkaat itse sorvasin molemmat tuohon 43,5mm kooon, eteen sekä taakse. Lähinnä sen takia kun GT-luokassa eturenkaat tuntuvat kuluvan nopeammin, treenatessa noilla kuitenkin pystyy vallan hyvin ajamaan.

Jyrki Lehto
AE/Destiny/TLR

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #134 : 10.11.15 - klo: 20.56 »
Samat kokemukset renkaiden kestosta kuin Jyrkillä. Takarenkaat eivät stanulla juurikaan kulu, eturenkaat kuluvat selvästi nopeammin.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #135 : 10.11.15 - klo: 22.53 »
Ainakin Future-RC tarjoaa renkaiden sorvauksen haluttuun kokoon huimaan euron hintaan/rengaspari.
Nopealla matikalla pitää 469 paria sorvata itse, niin saman kaupan sorvin hinta on tienattu...

Toki jos kerholle sorvin hommaa niin kynnys aloittaa mattoautoilu madaltuu kun saadaan renkaista heti toimivat.

Itse olen ajanut nyt tuota GT12-luokkaa niin mahtaisiko renkaat kulua n. 1mm/10 akullista ? Ainakin hyvin lähellä moista kulutuslukemaa ollaan päästy Eurajoella. Virikoneella takarenkaiden kuluminen on hivenen nopeampaa, isolla teholla jokin saattaa takarenkaita jopa kuormittaa...

MobGumsin renkaat on tullu tosi hyvän kokoisina suoraan kaupasta (42,5mm etu - 43,5mm taka), mutta kaikkia muita on tähän asti saanut sorvata tuohon kokoon. Viimeisimmät renkaat itse sorvasin molemmat tuohon 43,5mm kooon, eteen sekä taakse. Lähinnä sen takia kun GT-luokassa eturenkaat tuntuvat kuluvan nopeammin, treenatessa noilla kuitenkin pystyy vallan hyvin ajamaan.

Jyrki Lehto
Suosittelen kyllä auton ajokäytöksen vuoksi pitämään renkaissa kokoeroa. Itse ajan JFT vanteilla 1,7-1,8mm kokoerolla, toki virillä jossa renkaat kuluu 0,3-0,7mm per akku (riippuen olosuhteista).
Eikö GT-12 auto käänny GT-12 korilla vai miten pystyy edes ajamaan samankokoisilla renkailla edessä ja takana?

Saako keulaa tehtyä kapeammaksi kuin perää ja siten saada lisää kääntyvyyttä? Korin eteenpäin vienti, että eturenkaille tulee enemmän painetta?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #136 : 11.11.15 - klo: 13.54 »
GT-korit ovat nimenomaan autuaan aliohjaavia, joten tuo "tasakokoisuus" ei tuota minkäänmoisia ongelmia, ainakaan täällä Länsirannikolla...

Ja tosiaan kun eturenkaat kuluvat nopeammin kuin takarenkaat, niin renkaat loppuvat about samaan aikaan.

Ja kun mutkissa ei vauhtia ole niin kuin virikiilassa, niin sivuttaiset voimat eivät revi foamia vanteelta niin kovin kuin virissä, senkin puolesta rengas kestää isomman halkaisijan.

Kuusankoskella tuo sitten nähdään että kuinka hukassa näiden pirssien oikeasta ajamisesta täällä ollaan...

Jyrki Lehto
AE/Destiny/TLR

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #137 : 11.11.15 - klo: 14.34 »
gt-12 on käytännössä sama kuin EFRA specin auto, kori on vaan eri. Koska autoa ajetaan veto päällä 95% kierroksesta, auto on säädettävä kääntymään. Renkaat jos on liian isot niin auto kyllä kippailee jos pitoa on paljon. Toki jos ei kippaa niin antaa mennä vaan. Renkaiden sivuvallin liimaus auttaa, mutta auto kyllä huojuu todella paljon jos pito on kova ja renkaan koko takana yli 42,5mm ja edessä paljonkin yli 41mm.

Mattoautoissahan renkaita ei ajeta ns. seteittäin, vaan sen mukaan että rengaskokobalanssi pysyy haluttuna eli ero etu vs takarenkaan välillä on aina sama.

Itseasiassa 13.5 menee mutkissa about samaa vauhtia kuin viriauto, koska veto on koko ajan päällä, toisin kuin virissä jossa rullataan mutkissa paljon.

Hienoa nähdä että mattoautoilijat ovat heränneeet useammalla paikkakunnalla GT-12 luokkaan, hyvä!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #138 : 14.12.15 - klo: 09.18 »
Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.

Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota  iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)

Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle  :wink:  :cool:
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä  :azn:
« Viimeksi muokattu: 14.12.15 - klo: 09.24 kirjoittanut APK »
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #139 : 14.12.15 - klo: 09.33 »
Jep, noi on kyllä hyvät pointit siihen, että auton saa "perustoimivaksi" ja kun kiila on sellainen niin hyvääkin tulosta pystyy tekemään.

Itselle jäi pieneksi mysteeriksi tuo "kolmannen pidotuksen" setuppi. Toki ajoin Magenta (32Sh) renkailla GT-luokassa ja ne tuntuivat pehmenevän liiaksi iltaa kohden ja auto joko kaatoi tai perä "skippasi" nopeammissa mutkissa. Nämä siitä huolimatta että pidotusaika oli enää kolmasosa alkuperäisestä ja eturenkaille en laittanut kuin puolen sentin raidan pitoainetta...

Tähän varmaankin lääkkeeksi jäykempää sivutuubiöljyä taikka jäykemmät sivujouset, mutta jäi siinä tohinassa sitten vaihtamatta.

Jatkoa ajatellen 35Sh tai jopa 40Sh edessä olisi varmasti parempi ratkaisu GT-luokassa, ainakin nykyisellä rengassäännöllä.

Kenties ensi kaudeksi 3+3 rengasta koko päiväksi? Vain kolmanteen finaaliin tulisi kolmas pidotus yksille renkaille ja nekin olisivat saaneet olla pari eräkierrosta "freesiintymässä". Nämä siis sillä oletuksella että vapaat harjoitukset ajaa eri renkailla kuin itse kisan. Yksi rengaskierros ei kuitenkaan ole kuin sen ~20€ ja A-finaaliin pyrkivät ovat siihen varautuneet varmaankin jo nykyiselläkin säännöllä (poislukien allekirjoittanut, finaaleihin piti kerätä harjoitusrenkaista yks setti).

AE/Destiny/TLR

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #140 : 30.01.16 - klo: 10.45 »
En ole kovin innokas ollut ikinä akkuja teippaamaan autoon kiinni ja
GT-12 autoilu ei tässä kohtaa tehyt poikkeusta meikäläisen mielipiteisiin siispä...
Joka tapauksessa vanha reiska kaipasi akulle stopparia uusimpien mallien tapaan
niin jatko jalostin hieman ajatusta  :azn:



Takapäässä pieni klipsu pitää akun kolossa paikallaan.



Pyrin jättämään joka suuntaan pienen liikkumavaran ettei haittaa rungon liikettä.

Hyvin pysyi akku paikallaan ainakin ekatesteissä. Viikon päästä sitten tositoimissa  :cool:

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« Vastaus #141 : 01.02.16 - klo: 05.46 »
Hieman vastaavalla systeemillä on omassa reiskassa ollut akku tämäntalven kiinni.ja hyvin on pysynyt.vähän toki tulee painoa lisää,kun minulla akkupanta on kieman massiivisempi kun tuo kuvissa oleva mut tuskin merkitystä kierros aikaan.on ainakin helppo vaihtaa akku.