Kirjoittaja Aihe: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?  (Luettu 21229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« : 06.09.10 - klo: 17.39 »
Viime viikonloppuna nousi keskusteluissa muualla esiin kerta-SM:ien palauttaminen, joten kysytään foorumilaisten mielipidettä asiaan.

Nykyinen sarjamuotoinen SM on toiminut mielestäni hyvin, mutta muutamia selkeitä ongelmia on alkanut ilmenemään kun SM-luokkia ja -sarjoja on tullut lisää. Kesän kisakalenteri on liian täyteen ahdettu eikä SM-osakilpailuja saada ajettua tasaisin välein vaan välillä voi olla parinkin kuukauden tauko ja osa kisoista on viikon sisään. Lisäksi SM-kisojen vaatimukset ovat niin kovat että harvalla kerholla on niiden järjestämiseen henkilöstöä ja nykyisten sarjojen ylläpito kuormittaa todella paljon pientä osaa aktiivihenkilöistä - riittääkö kisajärjestäjiä enää tulevina vuosina pitkiin SM-sarjoihin?

Vielä viitisen vuotta sitten Suomen mestaruudet ratkaistiin kerrasta poikki -menetelmällä kaksipäiväisinä kisoina. Etuina tuossa oli autotyypille sopivat radat (ei enää touringkisoja mattoautoradoilla, mattoautokisoja touringradoilla ja 1:10 sähköcrossikisoja 1:8 polttiscrossiradoilla) ja pitkän kaavan  ajoformaatti, jossa on riittävästi treenejä ja alkueriä ja (sähköautoissa) kaikki finaalit kolminkertaisina. Nykyisistä 7 SM-sarjasta voisi siirtyä 7 erilliseen SM-kisaan ja sarjoina ajettaisiin kansallisia cuppeja, jolloin saataisiin uusia kisajärjestäjiä kun toimitsijalisenssivaatimukset eivät olisi kohtuuttoman kovia.

Tappaako SM-statuksen pois vienti sarjat vai onko tuo kerta-SM + kansallinen sarja todellinen vaihtoehto korvaamaan nykymuotoiset SM-sarjat?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #1 : 06.09.10 - klo: 17.48 »
FT sähkötouring:

Talvi sarjana.

Kesä kerrasta poikki.

Tuleehan siitä tietenkin sanomista mestaruuksien lisääntymisenä, mutta noille on kyllä perusteetkin olemassa....mm. kesän kelit, ja sen vaikutus sarjan kyseessä ollessa liikaa kokonaistuloksiin.

Kesällä on myös ruuhkaa kisojen suhteen....

Edit:
TTKoo ja rrike ilmeisesti puhuvat FinTrack-sarjasta ja nimenomaan sähkötouringautoista? Kun kommentoitte niin mainitkaa myös luokka/sarja mistä puhutte, esim. polttiscrossin 4 osakilpailun sarja hieman eri asia kuin sähkötouringin 8 kisan mittainen kiertue...

Hyvä huomautus, mutta kun sitä kesän sarjaa on nimenomaan pitänyt perustelemistani syistä juuri sähkötouringin ongelmana, niin jäi mainitsematta.

Sähköcrossia ei kelit mielestäni niinkään haittaa, eli ei muutostarvetta.


 Eli: FT sähkötouring
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 18.58 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #2 : 06.09.10 - klo: 17.49 »
Fin Track Tour
Talvi ja kesä sarjana.

« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 18.05 kirjoittanut rrike »
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #3 : 06.09.10 - klo: 17.54 »
http://rc10.fi/index.php?topic=46726.msg467148#msg467148

tuonne aiheesta eilen vähän pohjustinkin, heuli tais ainoana ottaa vinkistä vaarin :)

mun viestissä SM-kisojen määrässä tarkoitin M2-10 ja M4-10 -luokkia yhtenä luokkana koska ne ajetaan aina samana viikonloppuna aina, toisinkuin muut.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #4 : 06.09.10 - klo: 18.03 »
TTKoo ja rrike ilmeisesti puhuvat FinTrack-sarjasta ja nimenomaan sähkötouringautoista? Kun kommentoitte niin mainitkaa myös luokka/sarja mistä puhutte, esim. polttiscrossin 4 osakilpailun sarja hieman eri asia kuin sähkötouringin 8 kisan mittainen kiertue...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #5 : 06.09.10 - klo: 18.17 »
kuten krossin PM, minusta kaikkien nitro luokkien mestaruudet voidaan ratkoa kerrasta poikki periaatteella. mietin tuossa eri näkökulmia asiaan ja tuohon tulokseen tulin hyvät ja huonot puolet punnittuani.
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 18.21 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #6 : 06.09.10 - klo: 18.18 »
Itse kannattaisin kerrasta poikki yhden viikonlopun aikana. Omat työt verottavat osallistumismahdollisuuksia aika pirusti ja tämä mahdollistaisi tasapäisen mahdollisuuden taistella sijoituksista.

Rinnalle sitten cup-muotoinen kansallinen sarja jotta kokemusta pääsisi kartuttamaan niin kisaajat kuin uudet kisajärjestäjätkin. Ja puhun nyt siis sähköcrossin kesäkisoista.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #7 : 06.09.10 - klo: 18.22 »
Sähkötouring ja C-12 luokat, joissa SM-arvo minusta edellyttää jokseenkin tolkullisia ja tasaisia olosuhteita, voisivat ajaa pelkän sisäratasarjan. Sarja voisi alkaa jo vaikka marraskuussa.
-vaihtoehto A) yhteinen sarja nykymalliin ja 6 osakilpailua
-vaihtoehto B) erilliset sarjat 'a 4 kilpailua

Polttisluokat ja sähkökrossi saisivat lisää tilaa kalenterista, jos em. "mattoluokkien" SM-kisoille ei tarvitsisi jättää viikonloppuja.
Suomessa joka kesä toistuvan sääloton vuoksi ulkona tarvitaan useamman kilpailun sarjat.

Sähkökrossikin on hyvä laji, mutta sitä kommentoikoot asiantuntevammat.

JOS PULLONKAULAKSI nähdään kisäjärjestäjien määrä, niin mikä estää kokeilemasta lyhyempiä sarjoja tai jopa SM-kertapläjäyksiä.

TOIMITSIJALISENSSIEN määrästä tai niihin liittyvistä vaatimuksista on paha vetää mitään johtopäätöksiä tai ennusteita, kun ihmisten osallistumista kisäjärjestelyihin ohjaavat enemmän muut asiat.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #8 : 06.09.10 - klo: 18.28 »
Tappaako SM-statuksen pois vienti sarjat vai onko tuo kerta-SM + kansallinen sarja todellinen vaihtoehto korvaamaan nykymuotoiset SM-sarjat?

Kommentti sähkötouring -osastolta: Tappaa. Ei ole.

En ajattele asiaa oman ajankäyttöni tai mukavuuden näkökulmasta, siinä tapauksessa toivoisin mahdollisuutta ajaa kisat videoneuvotteluna kotisohvalta.

Tämä erilaisten sisä- ja ulkoratojen sekametelisoppa kaudella tammikuusta elokuuhun takaa sen, että sarjamuotoisen SM:n voittaa monipuolisin, mukautuvin ja taitavin kuljettaja. Eli pitkä sarja, tänk juu. Vaihtoehtoina esim. 3+3 tai 4+4/4+3, ehkä mieluummin jälkimmäinen.

Vaikka nuorten mestaruussarjalla ei virallista SM -arvoa olekaan, myös junioreiden on hyvä oppia siihen, että vielä yhden putkeen menneen kisan jälkeen ei kannata alkaa leijumaan. Pitkäjännitteisyys palkitaan ja näin kasvatetaan kilpailemiseen nöyrästi suhtautuvia kuskeja, joilla on menestymisen edellytykset myös kv-kilpailuissa.
Tiim Lahti

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #9 : 06.09.10 - klo: 18.48 »
Yli kalenterivuoden kestävät sarjat on mielestäni AKK:n alaisena mahdottomuus. Jostain löytynee pykälä, koska sellaien on.

Wanhaan hyvään aikaanhan talvella ajettiin 2 sarjakisaa syksyllä ja 2 keväällä + kerrastapoikki-SM. Näin siis vielä vuosituhannen vaihteessa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #10 : 06.09.10 - klo: 18.57 »
Olen jossain välissä väläytellyt sarjamallia 4+3+1 .. Tämä siis FTT osalta. Tarkoittaen että ajettaisiin normaali sisäkausi, ulkokisa ja sitten palattaisiin vielä sisälle kesän jälkeen ajamaan sarjan viimeinen kisa. Välikuukausi kesällä voisi olla esim. heinäkuu, jolloin FTT sarjan kiertäjät (ja järjestäjät) saisivat pitää kuukauden loman.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #11 : 06.09.10 - klo: 19.28 »
Tätä kokeiltiin ennen ja M8 luokka kuoli samantien pois. Näin olen kuullut. Sitten kun siirryttiin taas sarja SM kisaan, niin luokka elpyi.

Osittain voin uskoa tarinaan, sillä porukka lähtee herkemmin SM-kisaan, kuin kerhosarjan kisaan.

JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #12 : 06.09.10 - klo: 19.54 »
TSM/TSP/TSS-10 sarjat 3 osakilpailua sisällä talven/kevään aikana, 1 kesän aikana yhdessä LS-5+TP-10, 3 syksyn aikana

M2/M4-10 1 osakilpailua loppu kevään aikana, 2 kesä- elokuun välillä, 1 syyskuussa

M-8 4 osakilpailua kesän aikana ( 1 toukokuussa, 1 kesäkuussa, 1 heinäkuussa, 1 elokuussa)

LS-5+TP-10 4 osakilpailua samaan aikaan kesän aikana ( 1 toukokuussa, 1 kesäkuussa, 1 heinäkuussa, 1 elokuussa)

Tuossa oman näkemykseni mukainen malli. TSM/TSP/TSS-10 sarjat olisivat pääsääntöisesti ohjelmassa silloin kun ulkona ajaminen on mahdotonta eli puhtaasti sisäratasarjoina.
Vapautuisi resursseja kesän kisoihin ja jopa lomaa pienoisautoneppailuista!!

Jäi mainitsematta se seikka että kalenteriin tulee täytettä kaiken maailman kyläkisoista jotka on ihan jees mutta ei sitten kuljettajien pidä avautua tiukasta kilpailukalenterista!!
The

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #13 : 06.09.10 - klo: 20.24 »
Tätä kokeiltiin ennen ja M8 luokka kuoli samantien pois. Näin olen kuullut. Sitten kun siirryttiin taas sarja SM kisaan, niin luokka elpyi.

Osittain voin uskoa tarinaan, sillä porukka lähtee herkemmin SM-kisaan, kuin kerhosarjan kisaan.

Myös sähköturisti ja C-12 osallistujamäärät kilpailuissa kasvoivat huomattavasti, kun siirryttiin kerrasta poikki SM-kisasta SM-sarjaan.

Tuota sähkötouringin muuttamista vaan sisäluokaksi en allekirjoita ollenkaan. Arvokisat on (MM ja EM) on ajettu kautta aikain ulkona asfaltilla. Lisäksi meiltä Suomesta löytyy ratoja, jotka on rakennettu sähkötouringia varten. Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #14 : 06.09.10 - klo: 21.00 »
Toivon että sähkökrossiluokat säilytytettäisiin SM-sarjana. Homma on toiminut hyvin tähän asti joskin tämä kesä on ollut hieman omituinen kisojen ajankohtien suhteen. Toivotaan ettei vastaava toistu, mutta otan sen mitä tarjotaan, kunhan kisoja on.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #15 : 06.09.10 - klo: 21.03 »
Kerrasta poikki meinasi tosiaan tappaa koko M-8 luokan. Kertakisan rinnalle kehiteltiin sittemmin M-8 CUP, josta hiljalleen tuli paljon arvostetumpi kuin SM:sta, eli koko homma keikahti päälaelleen.
Heitänpä tähän yhden idean, joka antaa kansainvälisiä kisoja ajaville mahdollisuuden pärjätä myös SM tasolla ja antaa myös muille enemmän valinnanvaraa kisojen suhteen:
Ajetaan 4 osakilpailua joista lasketaan 3 (kuten nykyään), MUTTA viimeinen kisa on SM finaali (1 tai 2-päiväinen). Tästä kisasta jaetaan tuplapisteet.
Samalla voidaan kolmen ensimmäisen osakilpailun järjestäjien vaatimustasoa keventää, niin saadaan järjestäjiä helpommin.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #16 : 06.09.10 - klo: 21.16 »
...
Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.

Samaa mieltä. Tähän tulisi päästä.

Kun EFRAssa on pystytty ottamaan ohjelmaan sisä-EM ja ulko-EM, niin luulisi AKK:nkin pystyvän samaan linjaukseen täällä kotimaassa.
Sisä-SM ja ulko-SM on perustellusti syytä nähdä erillisinä sarjoina. Autot ovat kuivalla kelillä pääosin samoja kuin matolla, mutta ne keskimäärin 50% märkiä kesäkisoja ovat ihan riittävästi eri lajia kuin sähkötouring matoilla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #17 : 06.09.10 - klo: 21.17 »
Omalta osaltani kannattaisin seuraavaa:

Sähkötouring: Kesä ja talvi erikseen, yksi SM kisa molempina ja kansallinen sarja esim. lisäksi. Mielestäni tämä nostaisi SM-arvon arvostusta enemmän ja saataisiin koko suomen kärkikuskit ajamaan tittelistä kun kalenteriin ei tarvitsisi kaikkien kv kisojen lisäksi vielä änkeä kuutta kappaletta sm kisoja.

Sähkökrossi: ehdottomasti yhen sm kisan kannalla. Varsinkin kun suomesta tällä hetkellä löytyy tasan kaksi siihen sopivaa rataa. Jos järjestäjiä riittää, niin miksipä ei erikseen 2wd ja 4wd sm kisat eri radoilla?  

M8: Toimii minusta hyvin sarjana. Kuskeista ei tunnu olevan pulaa ja ratoja riittää.

TP-10: yhden kisan SM, paljolti samasta syystä kuin sähköissäkin. Myös kesän keliarvonta vähenisi. SM tittelistä kyllä ajetaan siinä yhdessä kisassa, satoi tai paistoi.
 
LS-5: En ota kantaa, en ole koskaan edes kisaa nähnyt.
EuroRC / TEK

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #18 : 06.09.10 - klo: 21.46 »
Tuota sähkötouringin muuttamista vaan sisäluokaksi en allekirjoita ollenkaan. Arvokisat on (MM ja EM) on ajettu kautta aikain ulkona asfaltilla. Lisäksi meiltä Suomesta löytyy ratoja, jotka on rakennettu sähkötouringia varten. Optimitilanne olisi toki erilliset SM:t sisälle ja ulos (kuten EM), mutta AKK antaa noita uusia SM-titteleitä aika nihkeästi.

----------------------------------------------------------------------------
EDIT:
Ei kai sitä kukaan ollut halukas muuttamaan pelkäksi sisäluokaksi.
Kausien eriyttäminen palvelisi kumpaakin "leiriä".
Se että allekirjoittanut tätä esittää, on monien pyyntöjen summa siihen suuntaan.
Ao. kilpailijat sitä eivät oikein uskalla esittää, koska foorumilla on ollut tapana omien mieltymysten mukaan nujertaa muut.
Nyt voin todeta, oikeassa ovat olleet.

------------------------------------------------------------------------

Ymmärrän tuon hyvin, Kuusankoskella on hiljattain panostettu paljon uuteen rataan, eräällä toisella paikkakunnalla tietojeni mukaan tullaan panostamaan jne....

Mikään, paitsi kenties toimitsijapula (tuskin kuusankoskella), ei estä järjestämästä vaikka minkälaista sarjaa ilman SM-arvoa.... niitä pitäisi olla jopa enemmän, vaikka sitten kerhokisan nimikkeelläkin, joe vain puhtia on.

Mutta saadakseen SM sarjapisteitä ollakseen listalla riittävän korkealla seuraavana vuonna (rankinglistasta huolimatta), ettei tarvitse taas seuraavaa kautta aloittaa ö-alkuerästä, voi olla kallista suomen keleissä.

Yksi kesäkisa vaikka sitten neljän talvikan kanssa sarjassa, näissä suomen keleissä, ja sen mahdollinen ajamatta jättäminen, ei vaikuttaisi niin paljoa,
Siis jos huonoimman pisteet jää pois.

Voi olla haastetta ostaa muutama säädin kesäkisojen kelien takia.

Tai sitten täysi sarja kesälle.... erikseen.

Eikös porossa porukka äänestänyt jaloillaan kesäkisat, joten ennekuin niin käy muissakin sähköluokissa, niin josko ilman sarjapakkoa annettaisiin ajaa niiden joilla kantti, rahat ja kansainvälinen motivaatio sitä vaatii....
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo: 09.28 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa NPu

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #19 : 06.09.10 - klo: 21.58 »
Kerrasta poikki SM:n systeemiä on kokeiltu epäonnistuneesti, joten en tiedä syytä miksi toimisi nyt sen paremmin. Esimerkiksi TP-10 on luokka missä parhaillakin menee kisa pieleen aina välillä, joten ehdottomasti neljän kisan sarjana. Kalenteri oli kyllä varsinkin TP-10:n osalta tänä kesänä harvinaisen huono. 1. ja 2. kisan välillä yli kahden kuukauden väli. Sellainen pitäisi pystyä kyllä välttämään.

Kansallisten kisojen järjestäjiä ei luultavasti ole montaa, M8:a lukuun ottamatta, joten kisoja olisi kerta SM-kisan lisäksi yksi tai kaksi ja kovin moni ei varmaan kalustoa niitä varten hankkisi. Tällöin luokkia kuihtuisi väkisin pois.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #20 : 06.09.10 - klo: 22.07 »
TTKoo: Kesän sähkötouringkisoista satoi vain Laukaalla ja aika hyvällä prosentilla siellä ajettiin maaliin asti joka hiitissä. Omat "ylimääräiset" kulut sadekisasta tuli reilun parin kympin laakerisarjasta jotka vaihdoin kisan jälkeen autoon vanhojen tilalle. Prostockin FTT-sarja päättyi jo talvella ja poro on ollut aika monen muun luokan kuskin talviharjoitteluluokka, toisinkuin viri- ja stanuluokassa missä kuskeja oli hyvin myös kesän kisoissa.

Aika outoa ajatella sähkötouringia vain matolla ajettavana luokkana, koska sinne sitä ei ole suunniteltu vaan asfaltille.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #21 : 06.09.10 - klo: 22.11 »
Ehdotan kuutta osakilpailua, kolme talvella ja kolme kesällä. Myöskin vanha malli käy. Pisteet kuuden mallilla viidestä ja kahdeksan mallilla kuudesta. Kolmeen kisaan talvikaudella ja kesäkaudella löytyy varmasti tekijät. Sitten vielä voitaisiin arpoa kesäkauteen yksi kisa josta tuplapisteet.

Sehän on tosi, että kesällä sataa vettä. On se vaan kumma, kun on koko talvi aikaa rakentaa sadesuojauksia, niin niitä yritetään sitten tehdä kun jo sataa.
Meidän teamilla on ajouran aikana mennyt yksi nopari vesikeleissä, sen kun piti olla vielä vedenpitävä, mutta eipäs sitten ollutkaan.

Mitenköhän ne sähkökrossissa sitten kestävät? Tietääkseni ne maksaa yhtäpaljon kuin touringissa?

C12 voitaisiin ajaa ihan omana sarjana tai yhdistettynä kolme kisaa tourinkien kanssa ja yksi oma kisa tuplapisteillä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #22 : 06.09.10 - klo: 22.31 »

Enhän minä missänvaiheessa ole ollut estämässä ajoa kesällä, jopa ehdottanut kesäkisojen lisäämistä, jos katsoo muutaman viestin aiempana.

En myöskään ehdottanut muuttamista pelkäksi sisäkauden sarjaksi, vaan joko niiden eriyttämiksi omikseen, tai SM:n osalta kesäkisojen vähentämistä.

Otin kantaa SM sarjaan.

Tämä kesä oli tämä kesä, esim. viimekesän (2009) yleisin vitsailun aihe oli , että sataa, kun on kisat.

Ensi kesänä voi olla jompi kumpi, tai molempia.

Mitä tulee crossarin eroon, niin jos sitä katsoo, niin kori kulkee alustan kupeita myöden, useimmilla on saumassa vielä tarranauhat.

Ensin kysytään mielipidettä, sitten se....

Ei muuta kuin kattamaan radat, niin yksi ongelma vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 22.34 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #23 : 06.09.10 - klo: 22.44 »
Ehdotuksia ainakin tulee, kun niitä pyydettiin.

Heuli tuolla aikaisemmin totesi, että sähkötouringit on suunniteltu nimenomaan asfaltille. Voi olla niin, tosin eka kerta kun sellaisen kommentin luen/kuulen, mutta ainakaan niitä ei ole suunniteltu suomen kesäilmastoon.

Jos vaikka tänä kesänä olikin ehkä vain yksi sähköturistien kisapäivä märkä, niin fakta on se, että pienoisautojen SM-kisapäivistä puolet on jo useana kesänä ollut märkiä. Luokkakohtaisesti kelionni voi vaihdella.

Tässä vielä yksi versio sähkötouringiin. sisäkaudella 4 kisa ja ulkokaudella 2, joista lasketaan 4/6. Ulkokisojen tulisi ajoittua niin, että ne toimivat warm-uppeina arvokisoihin lähtijöille.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #24 : 06.09.10 - klo: 22.49 »
Touringiin kesä- ja talvimestaruus erikseen, talvella neljä kisaa, kesällä neljä kisaa.

Krossiluokkien SM sarjana nykymuodossa.

Useampi krossikuski ajaisi touringia talvella, jos voisi osallistua koko sarjaan. Katsokaa FTT:n loppupisteitä, monella kuskilla neljän viimeisen kisan saldo nolla, vaikka neljästä ensimmäisestä on tullut pisteitä.

Pentti, ne krossiauton pyörät pyörivät siellä korin ulkopuolella ja kori on itsessään "sadesuoja". Sataa jos sataa, ei sille mitään mahda, meidän tiimikuski ajoi Laukaan kisan ja sijoitus oli kauden paras.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #25 : 06.09.10 - klo: 22.50 »
Kyllä mielestäni ulkona ajaminen kuuluu lajiin. Myös "todelliset" mestaruudet jaetaan asfaltilla (EM/MM). Sisäkisat ovat tulleet EFRA:n vasta viime vuonna ja niiden suosio / arvostus on huomattavasti pienempää kuin ulkona ajettava EM.

Sade on osa ulkona ajamista. Kun mennään ajassa muutama vuosi taaksepäin niin sade ei ollut mikään ongelma, mutta nyt edellisinä vuosina joku neiteily on iskenyt lajiin ja välillä tuntuu että jos ennuste kuukautta ennen sanoo että sataa, niin kisat täytyy ehdottomasti siirtää.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #26 : 06.09.10 - klo: 22.56 »
jarkko: Touringin erinomaisuus on juuri siinä että niillä voidaan ajaa ympäri vuoden täysipainoisesti. Asfaltille luokka sopii mielestäni paremmin, sitä en kuitenkaan varmaksi tiedä edustanko enemmistöä vai vähemmistöä mielipiteineeni. Isoimmat arvokisat kuitenkin ajetaan asfaltilla ja jos Suomesta ollaan lakkauttamassa tai rajusti supistamassa kesäajamista niin siinä ammutaan itseään jalkaan ja pahasti.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #27 : 06.09.10 - klo: 23.07 »
jarkko: Touringin erinomaisuus on juuri siinä että niillä voidaan ajaa ympäri vuoden täysipainoisesti. Asfaltille luokka sopii mielestäni paremmin, sitä en kuitenkaan varmaksi tiedä edustanko enemmistöä vai vähemmistöä mielipiteineeni. Isoimmat arvokisat kuitenkin ajetaan asfaltilla ja jos Suomesta ollaan lakkauttamassa tai rajusti supistamassa kesäajamista niin siinä ammutaan itseään jalkaan ja pahasti.

Ongelma tuleekin siinä, että radat on aina niin pölyisiä ja liukkaita, renkaat kestää ehkä 10 hiitiä max. eikä kuskeja ei ole tarpeeksi ajamassa. Tästä syystä kuskeja näkyy sähkötouringissa lähinnä kisoissa, jos niissäkään. Edelletykset kuitenkin isommallekin sähkötouring-scenelle olisi, jolloin baanatkin toimisivat paremmin, mutta ilmeisesti kesällä jengi ajaa mielummin muita luokkia.

Mielestäni SM-titteleitä jaetaan nykypäivänä ihan liikaa...
---

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #28 : 06.09.10 - klo: 23.13 »
Suomessa ei ole mielestäni ollut enää vuosiin aktiivista touringkulttuuria kesäisin, ei likaisella radalla kukaan viitsi treenata. Aktiivisimmat ulkomaankiertäjät (Simo, Temppa, Juho, Krisu) voisivat kommentoida, kuinka hyvä Suomessa on treenata esim kv-kisoja varten. Lähinnä ongelma on kai siinä, ettei ratoja ylläpidetä kuten Euroopassa on tapana (kaupalliset radat, eri henkilöt tekee vs jotka ajaa). Touringautoilu ja rataluokat yleensäkkin on kyllä hienoja kesällä puhtaalla ja kuivalla kelillä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #29 : 06.09.10 - klo: 23.20 »

Jarkkom heitti kaksi hyvää pointtia. Esim. tattarisuon radalla lähes koko UAUn porukka ajaa vain kisat sähkötouringissa. Onko syy lajin huonossa sopivuudessa vallitseviin olosuhteisiin vai siinä, että mieluummin ajetaan toisia luokkia.

Ulkokauden kalenterissa on 19 viikonloppua ja noin 31 kisaa (plus erilaiset ulkom. arvokisat). Pitäisikö sarjasäännöillä selkiyttää koko lajin vuosikalenteria vai pakottaa kuskit ajamaan luokkaa, jonka sijaan samana viikonloppuna ajaisi mieluummin jotain muuta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi