Kirjoittaja Aihe: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?  (Luettu 21236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #30 : 06.09.10 - klo: 23.38 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 20.31 kirjoittanut Pepess »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #31 : 06.09.10 - klo: 23.46 »
Päällekkäisiä kilpailujahan meillä ei ole kalenterissa, paitsi tänä kesänä tasan yksi viikonloppu oli kaksi kisaa samanaikaisesti. Edellisellä kaudella taikka sitä edeltävällä ei myöskään ollut päällekkäisiä. Joten siis kisojen päällekkäisyys ei pitäisi olla ongelma.

EDIT: Nyt kun asiaa muistelen ja tarkistelin vanhoja viestejä, niin tämä kyseinen Raision FTT kisa oli myös alunperin tarkoitus ajaa eri viikonloppuna. Kisaa kuitenkin jouduttiin siirtämään, koska alueella oli jotain muuta toimintaa johtuen kaupungista jonka alueella kilpailu pidettiin. Mikäli kisaa ei olisi siirretty, niin sitä ei olisi voitu järjestää laisinkaan. LasHi varmaan osaa kertoa yksityiskohdista tarkemmin mikäli tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo: 23.57 kirjoittanut copter »

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #32 : 07.09.10 - klo: 00.35 »
Olen itse sähkötouringin osalta sitä mieltä että 3+3 ( tai 2+2 ) ennemmin kuin kerrasta poikki SM. Sarjoissa yhteensä viiden (tai neljän) kisan pisteet, siten että pelkällä sisä tai ulko-osallistumisella ei voi saada "helppoja pisteitä". Eli esim. 3+2 parhaan tuloksen pisteiden laskeminen yhteen. Pointtina tässä on se että ei voisi olla saada SM hyviä SM pisteitä vain pärjäämällä sisällä tai ulkona. Vaihtoehdot siis mistä pisteet lasketaan kuljettajalle:
a) 3 (sisä) + 2 (ulko)
b) 3 (ulko) + 2 (sisä)

Tällä laskentakaavalla sekä ulko, että sisäkisojen arvostus on "taattu". Tämän vuoden 6/8 laskentatavassahan jotkut saattoivat saada pisteet menestymällä kesällä, tai sisällä.
Sinänsä vuoden 2009 pistemenettelyssä ei mielestäni ole mitään väärää, omahan mokahan se on jos ei ole kaikissa kisoissa tai menesty joka paikassa. (ts. En ajattele asialla omaa etua jälkikäteen koska SM TOP10 sijoitus ei ole omalla kohdalla muutenkaan niin tärkeä, vaan osallistuminen on.)

SM kisoista järjestäjien käteen jää selvästi vähemmän rahaa kuin ennen. Syynä on pitkälti lisääntyneet kulut (lähinnä tilakustannukset). Suomessa kisojen järjestäminen on sinänsä haastavaa, että kaikki asiat pitää olla kunnossa ja koneistolta vaaditaan paljon. Jos joku pieni, mutta oleellinen asia, on päin honkia kyllä negatiivinen palaute on taattu.
SM:n järjestämistä varten lajiryhmä tietääkseni suunnitteleekin jo osallistumismaksujen korottamista mikä on hyvä juttu järjestäjän kannalta.

EFRA:n uudesta Indoor touring EM:stä taisin kuulla talven aikana, että koko sisä EM idea ei ehkä elä pitkälle Efran puolesta jos osallistujia on niin vähän kesän kisoihin nähden. En muista kuulinko tämän sivuteitse, lähteenä kumminkin taisi olla Efran Dallas (?).
Eli harrastajat arvostavat sisä EM kisaa selvästi vähemmän kuin ulko EM. Toki tämän myös näkee tiimien osallistumisessa, selvästi panostetaan enemmän ulko EM kisaan.

Sähkökrossiin toivoisin kilpailuja, jotka ajetaan radoilla jotka on suunniteltu sähkökrossareille paremmin kuin radat joilla kierroksen ajaminen muistuttaa selviytymistä.
Kunnes sähkökrossareille paremmin sopivia ratoja löytyy lisää, onko syytä vaihtaa juuri tähän kerrasta poikki SM:n, toinen toisella radalla ja toinen toisella? Voiko olla kerta SM vuonna 2011, ja taas sarja SM vuonna 2012 jossei järjestäjiä ole? En tiedä onko AKK:n puolesta estettä tähän.
Tosin kaudella  2011 mahdollisesti SM kisojen pitämistä varten uusia paikkoja olisi Sotkamo ja Oulu (?), jos he haluavat&pystyvät järjestämään.

TP-10, M8 ja LS-5 SM sarjoihin en ota kantaa ilman kokemusta.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #33 : 07.09.10 - klo: 00.52 »


Muistan ajat, jolloin oli SM kertakisasysteeminä, kisa tulossa Hyvinkään radalla.

Monena viikonloppuna ennen kisaviikonloppua oli Hyvinkään rata miltei täysi treenaajia.
Kisaviikonloppua edeltävällä viikolla radalla asuttiin (asuntovaunuja/-autoja) ja treenattiin.

Kisa oli kaksipäiväinen.

Systeemin huono puoli oli se, että potti ei jakaantunut.

Mutta Vesan mainitsemaan kulttuuria oli kyllä silloin asfaltilla.

Neljä talvella sisällä, kaksi kesällä ulkona.

Vaikka sitten niin, että keväällä kaksi sisällä, kaksi syksyllä, ja asfalttikausi välissä.
Pisteet sisältä kolmesta, ulkoa toisesta.

Kunnon katetut varikot radoille, niin siellä voi sitten vaikka pidellä sadetta.

Mattiksille mahtuu siten oma sarjansa talven aikana, varsinkin jos tulee kaksi luokkaa.

APK mainitsikin jo sähköcrossiradoista....ne tosiaan pitäisi soveltua ko. autoille.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #34 : 07.09.10 - klo: 00.57 »
kaudella 2003 ajettiin 7 sisä FTT kisaa kevään aikana ja 6 kesällä + kerta SM hyvinkäällä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #35 : 07.09.10 - klo: 07.15 »
Heuli:

Mites tämä kisa:

http://rc10.fi/index.php?topic=36104.0

http://www.ajo-opetus.fi/~w409951/FT5Hyvinkaa/finals.htm

Kuinka monella meni nopareita teidän kisoissa.
Jerzi

Varmaan kaikilla... perinteisesti :grin:

Paitsi niillä jotka lopettivat ajamisen treenien jälkeen  :cool:

Joku syy että nimi ei näy listalla finaaleissa....säästö- (?)

http://www.ajo-opetus.fi/~w409951/FT5Hyvinkaa/f3r0.htm

Olimme Ahvenistolla, ja kiirehdimme sieltä katsomaan Hyvinkään kisaa.
Ihmeteltiin että miksi tuli vastaan sellaisia 1/1 autoja joiden olisi pitänyt olla kisapaikalla.
Kisapaikalle tultuamme vallitsi lähinnä autius.


Toki nähtiin Myöhäsen Tomin hieno sooloajo....ja kait jonkun muunkin

Aivan, näitä esimerkkejä voidaan kaivaa tarkoitushakuisesti, vaikka mielipidetiedustelun lomaankin.

Kansainväliset kuskimme poimittavissa listoilta.

Mennyt kesä oli 1800 luvun lopun jälkeen lämpimin, silti sadepäiviäkin oli.
Tuli lämpöennätys 1900 luvun alkuvuosien jälkeen.

Edellinen kesä oli sellainen tyypillinen suomalainen kesä.

Edelleenkään en ole kieltämässä/lopettamassa ulkokisoja, mutta se vääristymä joka tulee esim. rankinglistaan siitä, että maksaa ilmoittautumismaksun ja saa kenties aina kauden parhaan sijoituksen, saaden pisteitä joilla noustaan seuraavan vuoden alkuerissä paremmalle paikalle.

Vähintäänkin talvelle ja kesälle eri listat.

Mieluimmin eri sarjat.


Vuoropuhelu, jossa käy ilmi jumpikin puoli:

Mielestäni talvisarja ja muut luokat kärsivät tästä järjestelystä enemmän kuin mitä kesäsarja voittaa. On paljon muita hienoja sähkö- ja polttomoottoriluokkia, joiden kalusto sopii paljon paremmin Suomen vähälumiseen suveen. Ajettakoon niitä luokkia kesällä ulkona ja TS-10 luokkia talvella sisällä.



Tuoring autoilu on nimenomaan asfaltti- ja ulkoluokka!!!
Sade sinänsä on ikävä höyste, mutta Suomessa sitä ei voi välttää.

Ja samat sanat sanon kyllä koko kesäsarjan väkisin ymppäämisen hienon talvisarjan jatkeeksi.

Itseasiassa talvikisat on ympätty väkisin kesä SM-kisaan.

Kiitos järjestäjille hyvin läpiviedystä kisasta!

 
2. Nykyinen sm-sarjan malli "PAKOTTI" meidän ajamaan lauantaina, kun kaiken järjen mukaan EI OLISI PITÄNYT.


..tässä on kiteytettynä ongelman juju. Vapaaehtoisen harrastuksen pitäisi olla vapaaehtoista ja mukavaa. Nykymallilla se ei aina ole sitä. Talvi ja kesätouringilla on yhtäpaljon yhteistä kuin sulkapallolla ja tenniksellä. Voisivathan ne olla kaksi erillistä sarjaakin..

-A-


Tuskin tarvinnee kaivaa lisäesimerkkejä.
Tämäkin esimerkki vain siksi, että omin silmin tuli todettua tuo.

Keli ei ole järjestäjän, kilpailukalenterin tekijän syy, mutta seuraukset maksaa kilpailija, ellei ole sponssattu.

kaudella 2003 ajettiin 7 sisä FTT kisaa kevään aikana ja 6 kesällä + kerta SM hyvinkäällä.

Silloin oli arvostus varmasti korkeampi kuin nykyisin, ja SM oli kertakisana.

Olisiko siinä jätkeä, että olisi nykyinen määrä ulkokisoja, joista esim. kaksi olisi SM kisoja, ja sitten keleistä riippuen, toiset kaksi ikäänkuin varakilpailuja. (?)

Eka kisa, ja tolkuton sade.
Kisa muutetaan muuksi kuin SM kisa, ja seuraava, ei SM kisaksi nimetty ilmoitetaan varakisaksi (voidaan päättää jo ennen kauttakin.

Suraavat kaksi kisaa samoin.
Tai talvisarja ja kesäsarja erikseen.

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-09-21T20-11-23255.pdf

Kauden parhaat pisteet, ajamatta finaaleja (helppo poimia, esimerkkik
isasta ( Kisa N:ro 5)

« Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo: 08.53 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #36 : 07.09.10 - klo: 08.12 »
Mutta riittäkö sitten ulos enää osallistujia,
jos niiden arvostus laskee ja kisoja vähennetään? :huh:

Eikä se sade ainakaan
Laukaassa kovin paljon säätimiä rikkonu, kuten Heuli toteskin jo.

Mutta jos sen vääristymän saisi pois sillä,
että uuden kauden alussa otetaan viime kauden
sisä ranking (eli pisteet 3 sisä kisasta)
ja sitten kun alkaa ulko kausi niin otetaan viime ulkokauden ranking.

Siinä, pelkästään sisäkaudella ajanut kuljettaja pääsee heti tasoiseensa alkuerään.
Ja uudet kuljettajat aloittavat "hitaimmasta" erästä.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #37 : 07.09.10 - klo: 09.12 »
....
Keli ei ole järjestäjän, kilpailukalenterin tekijän syy, mutta seuraukset maksaa kilpailija, ellei ole sponssattu.

Olisiko siinä jätkeä, että olisi nykyinen määrä ulkokisoja, joista esim. kaksi olisi SM kisoja, ja sitten keleistä riippuen, toiset kaksi ikäänkuin varakilpailuja. (?)

Eka kisa, ja tolkuton sade.
Kisa muutetaan muuksi kuin SM kisa, ja seuraava, ei SM kisaksi nimetty ilmoitetaan varakisaksi (voidaan päättää jo ennen kauttakin.

Suraavat kaksi kisaa samoin.
Tai talvisarja ja kesäsarja erikseen.

Tässä on ideaa ja lisäksi tuoretta ajattelua.

Jos jostain kumman syystä ei päästä sähkötouringissa erillisiin sarjoihin, vaikka se tuntuu saavan paljon kannatusta, niin sitten ylläolevaan suuntaan
> 3-4 kesäkisasta lasketaan mukaan loppupisteisiin ne kaksi, joissa on eniten osallistujia per sarja
> kaikkien sähkötouring kesäkisojen osallistumismaksut jaetaan tasan kilpailunjärjestäjien kesken (ennakkoon pienemmäksi arvioidun kisan järjestäjän riskiä pienemmäksi)
> FTT kisan osallistumismaksu 40€ (alle 18v 30€)
> sisäkisoja 4
> pistelasku sisältä 3 ja ulkokaudelta 2

Mutta tavoitteeksi tulisi ottaa erilliset sarjat.
Sähkötouring jakaa mielipiteet aika voimakkaasti. Mielipiteissä, kannanotoissa ja esille kaivetuissa lainauksissa näkyy kaksi selkeästi erillistä kuppikuntaa
1. Sähkötouring on nimenomaan kesälaji
2. Sähkötouring ei sovi Suomen olosuhteissa ulkolajiksi

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #38 : 07.09.10 - klo: 09.36 »
Edellä kirjoitettiin ettei kotimaan likaisilla asfalttibaanoilla viitsi treenata onroadia. Onhan se niinkin. Kaikki eivät kuitenkaan tähtää kansainvälisiin kisoihin upeille radoille joten on tyydyttävä kotimaiseen tarjontaan. Ei siis minusta vähennä harrastuksen/kilpailemisen arvoa että suomen radat "eivät täytä kansainvälisiä" mittoja. Toisaalta tämä puoltaa kerrasta poikki SM-titteliä? Jos kerran radat ovat sitä mitä ne on niin eikö yksi kisa ole ihan riittävästi ja tosikuskeilla jää enemmän aikaa ajaa kunnon radoilla (=ulkomailla).

e: Ehkä se kirjoitus vittasi enemmän sähköpuolelle, omani taas viittaa nitroihin.
« Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo: 09.39 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #39 : 07.09.10 - klo: 09.42 »
Ei ole pakko ajaa kv-tasolla, mutta se heijastuu myös sinne.

Jos ekat 5-10 akkua radalla ovat kaikki pidon suhteen erilaisia, se vähentää mielekkyyttä treenata. Ulkoradoilla on suomessa harvassa ne aktiivit, jotka jaksavat nähdä pidotuksen vaivan joka kerta ennen kuin aloittavat ajamaan (tunnin-parin projekti).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #40 : 07.09.10 - klo: 09.58 »
Sähkökrossissa on toiminut hyvin sarja muotoinen SM ja luokan osallistujamäärät sekä arvostus ovat kasvaneet viime vuosina suorastaan valtavasti, joten eiköhän se toimiva formaatti ole löytynyt.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #41 : 07.09.10 - klo: 10.22 »
Edellä kirjoitettiin ettei kotimaan likaisilla asfalttibaanoilla viitsi treenata onroadia. Onhan se niinkin. Kaikki eivät kuitenkaan tähtää kansainvälisiin kisoihin upeille radoille joten on tyydyttävä kotimaiseen tarjontaan. Ei siis minusta vähennä harrastuksen/kilpailemisen arvoa että suomen radat "eivät täytä kansainvälisiä" mittoja. Toisaalta tämä puoltaa kerrasta poikki SM-titteliä? Jos kerran radat ovat sitä mitä ne on niin eikö yksi kisa ole ihan riittävästi ja tosikuskeilla jää enemmän aikaa ajaa kunnon radoilla (=ulkomailla).

e: Ehkä se kirjoitus vittasi enemmän sähköpuolelle, omani taas viittaa nitroihin.

Viittasin nimenomaan sähkötouringiin. TP-10/GT-8/LSD-5 ei niinkään ole kranttuja pinnasta ja renkaatkin on paremmat sekä rata voidaan ajaa 'puhtaaksi' helpommin. Uskon, että nämä luokat tulevat kasvamaan ensi kesänä.
---

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #42 : 07.09.10 - klo: 10.36 »
On se kumma mihin tämän touhu on mennyt, 90-luvun alussa me ajettiin solukumirenkailla pölyisillä radoilla A-10 ja C-10 luokkia todella paljon kesäisin ja kilpailuissa riitti porukkaa oikein hyvin ja homma oli oikein mukavaa eikä kenellekään tullut mieleenkään kesäkisoja vähentää olosuhteiden takia....Talvella treenattiin kesää varten.  Mutta tuohon aikaan SM oli kerrasta poikki ja silti Cup-kisoissa oli porukkaa ja niitä myös järjestettiin joten lajin suosio oli kai jotain ihan muuta kuin nykyään.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Ja se homma nyt on minun mielestäni niin että kun esim. noita viritetyn luokan TSM-10 autoja katselee matolla niin kyllähän ne suorastaan huutavat isoille baanoille joissa on pitkiä suoria ja nopeita mutkia.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #43 : 07.09.10 - klo: 11.08 »
Sarjamuotoinen SM on mielestäni ihan hyvä, kelit on mitä on, mutta senhän kaikki tietää.

Voisin kuvitella, että Kansallinen sarja yksittäisen SM-kisan yhteydessä ei vedä samalla tavalla, kuin nykyinen systeemi.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Erillisestä kesä- ja talvisarjasta olen samaa mieltä. Kommentina tuhon loppulauseeseen totean, että on olemaasa myös paljon niitä harrastajia/kilpailijoita, jotka haluavat ajaa kesällä niillä autoilla, joissa on erillisjousituksen ja nelivedon lisäksi ääni ja haju.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #44 : 07.09.10 - klo: 11.15 »
Erona siihen 90-luvun alkuun on se, että sillon ei sisällä ajettu muita luokkia kuin 1/12 ja krossicupit. Luokkien määrä on moninkertaistunut viimeisen 10v aikana, varsinkin viimeisen 5 vuoden aikana. Ja Suomessa kun jengiä on vähän, niin luokatkin on pieniä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #45 : 07.09.10 - klo: 11.17 »
Sarjamuotoinen SM on mielestäni ihan hyvä, kelit on mitä on, mutta senhän kaikki tietää.

Voisin kuvitella, että Kansallinen sarja yksittäisen SM-kisan yhteydessä ei vedä samalla tavalla, kuin nykyinen systeemi.

Mutta mun mielestä Touringin kesä- ja talvisarjat voisivat kyllä olla erikseen jos kerran niin moni haluaa ajaa erillisjousitetuilla nelivetoautoilla pelkästään talvella.

Erillisestä kesä- ja talvisarjasta olen samaa mieltä. Kommentina tuhon loppulauseeseen totean, että on olemaasa myös paljon niitä harrastajia/kilpailijoita, jotka haluavat ajaa kesällä niillä autoilla, joissa on erillisjousituksen ja nelivedon lisäksi ääni ja haju.

Joo ymmärrän täysin :)
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #46 : 07.09.10 - klo: 12.06 »
Tossa 7 vuotta sitten käytyä keskustelua samasta aiheesta.
Silloin porukka oli sarjan kannalla.

http://rc10.fi/index.php?topic=2167.0
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #47 : 07.09.10 - klo: 17.27 »
APK:lta hyviä pointteja sähkötouringista ja sähköcrossista!

TTKoo: Eipä tule mieleen toista kisaa milloin olisi vettä tullut niin paljon kuin Hyvinkäällä 2009 kisa-aamun treenien jälkeen. Touringia pystyy ajamaan hyvin sateessakin nykyhiilettömillä, mutta siinä vaiheessa kun rata alkaa muistuttamaan järveä niin ei ole enää mieltä ajaa. Tuokin riippuu paljon radasta: Laukaalla ei järviä pääse muodostumaan kuten Hyvinkäällä sisämutkiin kanttarien viereen.

Edelleenkään en ole kieltämässä/lopettamassa ulkokisoja, mutta se vääristymä joka tulee esim. rankinglistaan siitä, että maksaa ilmoittautumismaksun ja saa kenties aina kauden parhaan sijoituksen, saaden pisteitä joilla noustaan seuraavan vuoden alkuerissä paremmalle paikalle.

Vähintäänkin talvelle ja kesälle eri listat.

Ennenhän kuskit jaettiin eriin SM-pisteiden mukaan mutta nyt käytössä ollut FTT Ranking poistaa siitä aiheutuneet ongelmat aika tehokkaasti. Sekä stanussa että virissä on kärkijoukoissa kuskeja, jotka eivät ole kesällä ajaneet ollenkaan mutta pääsevät kuumaan hiittiin talven ensimmäiseen kisaan - miksi tarvittaisiin kaksi listaa kun yksikin toimii?

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #48 : 07.09.10 - klo: 18.13 »
Olisikohan niin, että osa harrastajista haluaa mennä vaan ajamaan. Sisäkisat ovat helppoja, senkun menee ja touhuaa. Ei tarvitse palella eikä pelätä vettä. Siistiä sisätyötä. Toisaalta, mihin unohtui viimetalven sotkurenkaat, rengaslotto ja liukkaus.
Ulkokisoihin pitää varustautua eritavalla. Voi olla hellettä, pakkasta tai muutenvain huono ilma, voi sataa vettä tai jopa luntakin. Autot likaantuu, pohjalevy naarmuuntuu, rata on likainen ja märkä. Tuulee ja voi olla jopa tyynä. Hikin saatta tulla.
Äkkinäinen voisi sanoa että sisällä on mukavampaa, mutta kyllä ulkokisat aina sisäkisat voittaa.
Joten 3/3 tai 4/4 ja ulkokisoille isompi painoarvo.
Kyllä tämän hetkiset asfalttiradat kansainväliset mitat täyttää, kirkkasti. Se on sitten toinen asia arvostetaanko niitä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #49 : 07.09.10 - klo: 19.11 »
Täytyy kyllä sanoa, että ehdottomasti sarja ja niin paljon kisoja, kun se vain järjestäjille on mahdollista. Ajaminen ja varsinkin kilpaileminen on vain yksinkertaisesti mukavaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi töiden takia pääse kisaamaan, mutta jos kilpailukalenteri julkaistaan ennen kautta, niin onhan siinä nyt kuitenkin aikaa järjestää vapaita viikonloppuja. Ja tarviiko tätä ottaa niin vakavasti ja murehtia sitä kisan väliin jäämistä.

Kauden 2 parasta kilpailua, ei välttämättä tuloksen puolesta vaan muuten, mielestäni oli tällä kaudella ulkokisoja (kuusankoski ja laukaa). Kuusankoski sen takia, että ensimmäistä kertaa pääsi ajamaan nopeaa asfalttirataa ja laukaan olosuhteet antoivat mukavan haasteen ja uuden kokemuksen tästä lajista.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #50 : 07.09.10 - klo: 20.11 »
Jo on neiteilyksi mennyt tämäkin kun ulkona ei haluta ajaa. Voidaan toki ulos laittaa se joku talvisarja jolla ei ole SM arvoa ja sitten ulkokaudelle vasta SM, kuten ennenkin. :mrgreen:

Ehkä siinä sitten porukka treenaa sisällä ja ajaa kilpaa ulkona.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #51 : 08.09.10 - klo: 00.50 »

Jaahas, mielipidekysely saatiin päätökseen  :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #52 : 08.09.10 - klo: 12.05 »
Sarjamuotoinen

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #53 : 09.09.10 - klo: 21.45 »
Kerrasta poikki SM.

Kesä SM. 3 päivän kisa sade varauksella.
Talvi SM. 2 päivän kisa.

Erillinen FT sarja joka sisältää SM kisat.

Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #54 : 17.09.10 - klo: 12.43 »
Ollin (CAi) ehdotukselle myös kannatusta, mielestäni aivan loistava yhdistelmä molempia. Nostaisi SM-kisan ja tittelin statusta kun useammalla olisi mahdollisuus taistella tittelistä kun SM-kisa olisi vain se yksi johon panostetaan, eikä 8kk kestävä sarja.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Christer

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #55 : 21.09.10 - klo: 19.49 »
Ollin (CAi) ehdotukselle myös kannatusta, mielestäni aivan loistava yhdistelmä molempia. Nostaisi SM-kisan ja tittelin statusta kun useammalla olisi mahdollisuus taistella tittelistä kun SM-kisa olisi vain se yksi johon panostetaan, eikä 8kk kestävä sarja.

Komppaan,

Nykyinen järjestelmä vain pakottaa väkisin kiertämään kaikki kisat läpi, itselläni ei ole tähän aikaan, kun pitäisi keskittyä opiskeluihin ja kiertää ulkomailla samaan aikaan. Sm:ällä olisi enemmän arvoa, jos se olisi vain yksi kisa, johon kaikki antaa kaikkensa. Nykyään tuntuu, että kisoihin mennään vain ja katsotaan vähän edellisenä iltana että auto toimii jotenkin.
   Ennen, kun oli vain yksi ratkaiseva kisa SM:stä, kisoihin testattiin todella paljon ja mentiin oikeasti kovaa.
Nykyään myös harvoin näkee suomen kovimpia kuskeja samaan aikaan lavalla, Yhden kisan järjestelmä kannustaisi kaikkia kuskeja ottamaan osaa ja silloin se olisi oikeasti kova juttu voittaa se SM. Nykyinen järjestelmä tuntuu vain CUP voitolta kun on jaksanut kiertää kaikki kisat.

Myös treenaamisen motivaatiokin lisääntyisi kun tietää että esim. jos Hyvinkäällä järjestetään SM:ät. Tietää että aina on porukkaa ajamassa. Nykyään kuten mainitsin porukkaa näkyy enimmäkseen edellisenä iltana ajamassa.


Saksassa pidetään joka vuosi mestaruus kisat ja se on siellä ns. "isokisa" johon kaikki treenaavat täysille mm. Rheinhard,völker etc.

Ja voitaisi myös sopia etukäteen missä "Yhdestä poikki Sm:ät" pidetään, kuten maailmanmestaruus-kisat ym. 2011 kesällä Keski-Suomessa, 2012 Pohjanmaalla. Eihän kukaan ole koskaa MM-kisoista itkeny jos ollaa pidetty Thaimaassa? Aina se rata on jotain lähempänä :)

Kustannusten kannalta myös yhdestä poikki olisi kannattavampaa kun ei tarvitse pistää 200e osallistumismaksuihin jos haluaa ajaa SM:stä.

Kuitenkin Sarja ja SM tulisi pitää erillään. Ne saa kiertää sarjaa ketkä haluavat. Voisi ottaa rennommin senkin.

-CA
« Viimeksi muokattu: 21.09.10 - klo: 20.55 kirjoittanut Christer »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #56 : 21.09.10 - klo: 21.43 »
Jos mietin yksinomaan Viljamin tulevia kisavuosia, niin kannatan ehdottomasti kerrasta poikki systeemiä kaikissa luokissa.
Mutta jos mietin muita n 20 kaveria, jotka haluaa kehittyä ja harjoitella kovaa kisaamista, niin ei se niin yksinkertaista ole. Nyt SM-kisat sähkötouringissa ovat olleet korkeatasoisia ja tiukkoja monta vuotta. Siitä on hyvä ponnahtaa eteenpäin kansainvälisille areenoille.
Kerrasta poikki systeemi ei anna takuuta sille, että siellä olisi myös KAIKKI Suomen kansainväliset tähdet. Kesällä on aina jotkut isot kisat maailmalla tulossa tai menossa, ettei kaikki jouda tai sitten sataa.
Olen nähnyt kerrasta poikki kausia ja sarjakausia. Kansainvälisiä kisoja kiertäville kisaajille on parempi kerrasta poikki ja muille, etenkin nuorille, sarjasysteemi.

Se että 8 kisaa on liikaa ja sopivampi määrä on 6, on toinen juttu ...   
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #57 : 22.09.10 - klo: 10.49 »
Sarja mielestäni on paras, mutta jos homma toimii yhtä hyvin kuin tällä kaudella niin silloin ehdottomasti ensivuonna kerrasta poikki.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #58 : 22.09.10 - klo: 19.22 »
LS-5, TP-10 ja M-8 -luokkien osalta uskoisin, että sarjamuoto on paras. Tätä näkemystä tukee se, että kaikissa näissä luokissa on lähes kaikki Suomen parhaat ovat mukana.

C-12 -luokan osalta houkuttelee kerrasta poikki SM, 3-päiväisellä kisalla. Lokakuun puolessa välissä ajettuna.

Sähköcrossi: ?? Ei näin kuten tänä kesänä.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kerrasta poikki SM vai sarjamuotoinen SM?
« Vastaus #59 : 22.09.10 - klo: 21.35 »
Jos kaikissa luokissa ajettaisiin vain yksi, monipäiväinen kilpailu, antaisi se halukkaille paremmin mahdollisuuden osallistua monen eri SM-luokan SM-kilpailuun.

-A-