Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« : 08.09.10 - klo: 12.48 »
Kun kausi on kisojen osalta pulkassa ja parannuskohteet tuoreessa muistissa, niin avasin tämmöisen topicin ensi kauden sääntöjen muokkaamisen osalta.

Itse en ainkaan tämän vuoden säännöistä suurta vikaa kokenut, mutta olkaa toki eri mieltä jos näin oli.

Autojen numerointiin moni kaipaa kiinteää numeroa. Jyväskylän kokemusta rikkaampana ehkä se voisi toimia vaikka siten, että siivessä olisi valkoinen tarra, johon kilpailija laittaa eräkohtaisen numeronsa. Korissa ja / tai siiven sivussa sitten se kilpailijanumero. Numerot viime kauden tulosten perusteella ja loput ilmoittautumisjärjestyksessä. Poistetaanko nro 13?! Ja onko JQ:n tarratarjous voimassa? Vai tuleeko kilpailevia tarjouksia? Sarjajohtajalle punaiset numerot vai punainen ajopaita (pyöräilystä pilke silmässä kopioituna)? Nousufinaalin startissa harhaileva mekaanikko menee lähtöruutuun 13, jos ei siivestä löydy eränumeroa.

Itse ainakin tyytyväisena katsoin tämän vuoden lähtöjä, jotka onnistuivat hyvin niin mekkareiden starttipaikan löytymisen suhteen kuin myös riittävien lähtövälien toimivuuden osalta. Ensimmäisen mutkan lotto oli pienemällä porukalla. Sietäisi efrakin kopioida tämän osan säännöistä.

SM-kisa vai sarja? Tuossa topicissa ei kukaan kaipaa M8 osalta yhtä kilpailua, joten sikäli ollaan kaiketi yhtä mieltä.

Sarjasäännöt muuten kirjoitetaan kevättalvella, joten kiirettä ei ole.

Voi tähän laitta myös muita lajin kehitystä palvelevia asioita.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #1 : 08.09.10 - klo: 15.31 »
PM:ien kokemusten pohjalta toivomus numeroihin liittyen.

Joka kerta, kun oli syytä antaa sääntörikkeestä rangaistus, oli odotettava varikon ohitusta, että auton numero saatiin selville. Monesti piti tarkuuden varmistamiseksi odottaa että auto ohittaa korokkeen toisen kerran. Ja tuomareita oli yleensä kaksi tähystämässä.

Numeroiden tulisi ehdottomasti olla suurempia kuin PM:ien tarroissa. Tarran koko oli ihan OK.

Tai sitten asennetaan kiikarit korokkeisiin.
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo: 15.35 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #2 : 08.09.10 - klo: 18.14 »
Tämän numeroiden vaikeaselkoisuuden olen itsekin huomannut sähkökisoja tuomaroidessa ja nyt PM kisoissa näin saman asian.

Numero tosiaan on niin pieni että se on erittäin vaikea nähdä vähänkään pidemmältä.
Esim tilan anto kuulutukset on vaikea hoitaa ajoissa... joutuu pahimmillaan odottamaan pitkään ennenkuin auto tulee niin lähelle että voi kuuluttaa tietä.

Jyväskylässä homma toimi ihan kivasti kun tarra oli siiven kyljessä ja numerot suuria...
Ja siellä katsastuksessa merkattiin siipeen hiitti ja lähtöruutu pieneen tarraan.

Siipi on huono numerotarran kiinnityskohta koska se osuu kaadoissa maahan ja numero menee nopeasti huonoksi.
Jyväskylässä tuo ei ollut ongelma johtuen radan pinnasta.

Mutta tosiaan... itse sain huomata salon sähkökrossikisoissa tuomaroidessa vaikka numerot olikin aika isoja, että niiden selvä näkeminen oli todella haasteellista.

Yksinumeroiset näki kaukaakin hyvin, mutta annas olla kun piti nähdä onko kyseessä esim 53 vai 58...
Nyt en muista oliko juuri nuo kyseiset numerot kyseessä (jokatapauksessa toinen numero oli 3ja8)
Nämä autot olivat vielä samassa hiitissä...
Ainakin kerran oli tilanne kun olisi tarvinut kuuluttaa tietä nopeemmalle, mutta kun ei kaksi silmäparia pystynyt näkemään kumpi oli kyseessä niin ei voinut kuuluttaa ajoissa.
Ja kun auto vihdoin tuli tarpeeksi lähelle että numeron pystyi varmistamaan niin tilanne oli jo ohi ja nopeempi oli jo kärsinyt.

Tähän kun vielä lisätään polttiskrossareiden likaantuminen hiitin aikana niin ai että kun tulee olemaan helppoa.

Nythän PM:issä autot pysy aikalailla pölyttöminä johtuen kelistä, mutta tuollainen keli on kuitenkin kohtalaisen harvassa... Ja siltikin numeroiden varma havaitseminen oli hyvin hankalaa.

Vielä kun tuohon lisättäis se että jokainen huolehtii itse tarransa... Ei ihan jokapoijjaalla ole tulostimia millä saat aikaiseksi tarran joka kestää polttoaineroiskeet jne.

Kaikkein käytännöllisimmät numerot vaan edelleen ovat nuo 1-12 kun otetaan huomioon tuomaroinnit jne.

Aikasemmin ajattelin itsekin että ei se ole ihmeellinen ongelma jos ei numeroa kunnolla näe... näkeehän korin värityksen kuitenkin jo pitkältä...
Joo... no kyllä mäkin 90% polttiskrossareista tunnistan vaikka radan toisesta päästä että kuka siellä menee.
Mutta tilanne olikin eri kun tosiaan salossa olin tuomaroimassa kun ei korit olleetkaan millään lailla tuttuja.
Pakko oli tuijottaa vain numeroa... toisinsanoen arpoa... arpoa... arpoa... kunnes auto tuli lähelle... jahas no nyt mä näin kuka se on.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #3 : 08.09.10 - klo: 19.13 »
Mielestäni (kilpailijan kannalta) PM:ssä käytetty numerosysteemi oli hyvä ja toivoisin, että käytäntö voisi vakiintua SM-sarjaankin. Kyllähän numeron koon voi määritellä sellaiseksi, että sen näkee.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #4 : 08.09.10 - klo: 19.47 »
Tästäkin asiasta on muuten aikaisemmin puhuttu.

Mihin saat isommat numerot mahtumaan?

Tuulilasiin... ei... PM numerokin mahtu just ja just.
Vasen ikkuna... Ei... tankkausaukko ja koneen aukko tekee tilan pieneks.
Kyljet... no joo... ainut vaan että korejen muodot on välillä semmosia että siihen kun numeron laitat niin sen havaitseminen on taas vaikeeta kun numero ei ole tasaisessa pinnassa.
Unohtamatta sitä että kyljet ne vasta likasiks meneekin... ja nopeesti.

Oikee sivuikkuna... joo... ainoa paikka mihin mahtuu isommat numerot edes jotenkuten järkevästi.

Kuskin näkökulmasta kiinteet numerot kuulostaa kivalta ja helpolta mutta kun numerot on kaikkein vähiten kuskeja varten.
Ei muuta kun kokeilemaan tuomarointia polttiskrossikisoihin missä on kiinteet numerot...
Meillä itse kyseistä luokkaa ajavilla on se etulyöntiasema että me tunnetaan monet autot jo kaukaa, mutta kun tuomareina niin monesti kuitenkin on henkilöt joille ei autot eikä kuskit ole tuttuja... Ainoastaan numerot on ne minkä mukaan täytyy toimia ja kun numero on edes hieman pölyinen ja auto edes puolivälissä rataa niin kovaa vauhtia pomppivan numeron näkeminen tosiaan on erittäin vaikeeta.
Täysin eri asia turisteissa joissa on iso sileä pinta ja autot liikkuu tasasella alustalla.
Polttiskrossari pomppii ja heiluu aivan jatkuvasti.


Ja onko se nyt ihan oikeesti jotenkin hankala hakea numerot finaaliin???
Ehkä toiset jos/kun nousee...

Ite on tullu noustua vikalta sijalta A finaaliin enkä kokenut numerotarroja millääntavoin ongelmaksi.

Ps: tammisaaressahan yksi kuskeista oli aina seuraavan hiitin yhtenä tuomarina.
Itse olin tuomarina viimeisessä erässä.
Ihan sama oliko numeroita ollenkaan... en itseasiassa edes katsellut niitä ollenkaan.
Jokainen auto kun oli täysin tuttu ja jos olis tarvinut kuuluttaa tilaa niin olisin tehnyt sen kuuluttamalla kuskin nimellä...
Mutta kun tuomarit tosiaan harvemmin ovat sellaisia jotka tunnistavat kuskin pelkästään autoa vilkaisemalla.
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo: 19.56 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #5 : 08.09.10 - klo: 19.49 »
Ei nykyinen käytäntö ole mitenkään ongelmallinen. Kiinteä numero olisi vaan helpompi, mutta ymmärrän kyllä nuo muutkin näkemykset asiasta.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #6 : 08.09.10 - klo: 19.58 »
Kiinteä numero olisi vaan helpompi

Niin...
Mutta se edelleen tärkein puoli... tuomarin vai kuskin näkökulmasta helpompi???   :wink:

Mä oon nähny joka vuosi minkä olen ajanut homman helpompana vain ja ainoastaan kuskille joka ei jaksa hakea uusia numeroita kerran tai kaks päivän aikana.


Otanpa vielä yhden näkemyksen mukaan...
Eikös nykyään ole ollut kisajärjestäjien lista aika pieni... yhtenä syynä se että on joutunut tekemään paljon kaikkea ja annas olla jos teet yhdenkin pienen virheen niin saat kuulla siitä tulisesti. (mitenhän tulisesti sais kuulla kun kuuluttaa väärän jätkän stopparille)

Kuskit pääsee jo nyt niin naurettavan helpolla kaikesta että ei tartte muuta tehdä kuin pitää huoli omasta autosta ja nostoista.

Miks kuskejen homma pitäis tehdä vielä helpommaks?
Ollaanko me ihan oikeesti niin "saamattomia" että kerran tai kaksi päivän aikana mahdollisesti tarvittava numerotarran vaihtaminen on jo niin iso ja hankala asia että siitä halutaan päästä eroon?
Ja sillä hinnalla että se tosiaan tekee tuomariston tarkan toiminnan todella paljon vaikeammaksi.
 :afro:
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo: 20.07 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Ekkuli

  • TamUA
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #7 : 08.09.10 - klo: 22.23 »

-Tarvitaanko tarkemmat sadekelin säännöt?
-Sadekelin auton käyttö?(kyllä/ei)
-Kuka päättää milloin saa käyttää sadekelin autoa?(kuski/kilpailun johto)
-Kisat lauantaisin
...ku ny vaa ei sattus mitää....

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #8 : 08.09.10 - klo: 22.33 »

-Tarvitaanko tarkemmat sadekelin säännöt? Jos lammikoita radalla ei ajeta
-Sadekelin auton käyttö?(kyllä/ei) KYLLÄ
-Kuka päättää milloin saa käyttää sadekelin autoa?(kuski/kilpailun johto) Kilpailun johto (ei tuomariston puheenjohtaja)
-Kisat lauantaisin Kisat lauantaisin mutta varapäiväksi sunnuntai josta ilmoitettava viimeistään kisaviikonlopun viikon torstaina

The

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #9 : 08.09.10 - klo: 22.39 »
- Kyllä. Ehdottomasti.
- Persaukisen mielipide on että ei. Ei parempia mahdollisuuksia niille joilla on varaa hommata useampi auto... Ei palvele tasapuolisesti perus harrastajia eikä pienemmällä budjetilla eteneviä.
- Jos tuohon hullutukseen tosiaan mennään niin kilpailun johto.
- Kisat lauantaisin ja sunnuntai kelivaraksi.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #10 : 08.09.10 - klo: 22.58 »
Kisapäivästä:
Ja sitten kilpailulupaanomukseen molemmat päivät eli kisapäivä ja varapäivä. Lupa kahdelle päivälle maksaa saman kuin yhdelle päivälle ja vakuutukset ovat voimassa jos varapäivää joudutaan käyttämään.

Numerotarrasta:
aikaisempi kommenttini koskee numeron näkyvyyttä, ei tarran kokoa. Kädessäni olevasta PM-tarrasta mittasin, että numeron korkeus on 44% tarran korkeudesta eli 56% tarran korkeudesta on joko markkinointiviestintää tai vaan valkoista.
Graafisesti ja tyylillisesti PM-tarra on erittäin onnistunut.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #11 : 09.09.10 - klo: 11.08 »
Sadekelin autolle en itsekään lämpene. Jos joku haluaa panostaa tuohon puoleen, niin on se nytkin mahdollista. Auto kun tarkoittaa pohjalevyä. Ei siinä montaa ruuvia tarvitse irroittaa kun rojut on toiset.

Mitä tarkoitatte sadekelin säännöillä? Eikös tästä käyty jo joku lätäkkökeskustelu.

Kiinteissä numeroissa on myös "vaara", että yli satasen lukuja tulee käyttöön, joten sikälikin kaukotunnistus vaikeutuu. Kiinteissä numeroissa on myös haaste, että montako niitä tarroina tarvitaan. Osalle riittää se 3 kpl, mutta toisille ei riitä 3 kpl per kisakaan. Mitäs teet, kun numerot on loppu. Kuka huolehtii, että numerotarroja on saatavilla? Kuskitko itse? En tiedä mattoautojen systeemiä, joten sitä voisi joku valaista. Ja mitä tällä kiinteällä numerolla yritetään hakea?

Kisapäivien la ja su varauksilla on kisakeliä parantava vaikutus, mutta se voi karsia vähälukuista kisajärjestäjien määrää. Päivän vapaan saaminen hallitukselta on helpompaa kuin koko viikonlopun.

Junnu ja/tai vanhusfinaalin järjestäminen ennen a-finaalia? Toisiko lisää uusia kuskeja?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #12 : 09.09.10 - klo: 11.45 »
Joo!!! Ehdottomasti  :grin:
40+ -vuotiaille oma finaali niin ehdottomasti "in". Nyt ei viitsi tulla kun on vaan nuorempien jaloissa. Hyvä Tuukka!!!!

e: Ja ennenkuin aletaan huutaa ettei "mitään järkeä" niin kandee miettiä ettei tässä kukaan ainakaan nuorene eli pääsevät kyllä itsekin sitten joskus ajamaan samaa finaalia. Uskoisin että radoilla käy kohtuullisesti aikuisempaa porukkaa jotka eivät kehtaa lähteä kisoihin ja tässä voisi tulla muutos. Okei, jenkeissä on enemmän kuskeja mutta jostain syystä sielläkin ajetaan 40+ erikseen ja vieläpä monessa luokassa. 20min ajasta kisapäivänä ei liene paha ja antaa lisämekkausaikaa A-finalisteille sitä tarvitseville. Tossa voisi siis ajaa 40+ A-finaalista pudonneet (tai siis ylipäätänsä pudonneet mutta jos pääsee A-finaaliin asti niin tuskin järkeä ajaa tätä myös).
« Viimeksi muokattu: 09.09.10 - klo: 11.57 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #13 : 09.09.10 - klo: 12.55 »
Kiinteissä numeroissa on se että kuskit ite hoitaa numeronsa...

Tämä kyllä toimii mattiksissa helposti kun numerot voi tulostaa ihan millä tahansa tulostimella valkoiselle tarrapaperille.

Polttiskrossissa homma ei mene noin.

Jos siihen paperitarran länttäät niin voit olla varma että kahden hiitin jälkeen numero on tunnistuskelvoton.

Ja muutenkin painotan edelleen että sääntöjen pitäis varsinkin tuolta osaltaan olla mahdollisimman helpot tuomareille.
Ei laiskoille dementiasta kärsiville kuskeille.

Sadekelisäännöks tosiaan lätäkkösääntö.
Jos radalle muodostuu lätäköitä niin ei ajeta.

Poissa Heikki

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #14 : 09.09.10 - klo: 14.13 »
Jos mennään tuohon "lätäkkösääntöön", niin muutama kysymys:

Jos mennään kisassa "ei ajeta" tilanteeseen, miten menetellään SM-pisteiden kanssa?
- Jaetaan puolet pisteistä
- Jätetään koko kilpailu pois pisteistä
- Jaetaan pisteet jollain muulla tavalla

Jos lauantaina jossain kohtaa keskeytetään kisa (ja mahdollisesti vedetään pressut radan päälle, jos on), kokeillaanko jatkoa automaattisesti sunnuntaina?
Voidaanko kisa ajaa yhdellä/kahdella/kolmella alkueräkierroksella ja jakaa pisteet.

Mitä jos on jo ajettu 1/8, 1/4, semifinaalit? tai vaan joku osa noista?

Pitääkö alkuerissä laskea, onko joku erä ollut "märkä" ja joku "kuiva" ja jollain tavalla sitten ottaa huomioon tuloksissa? Ainakin jos alkuerien mukaan lasketaan pisteet?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #15 : 09.09.10 - klo: 16.04 »
Joo!!! Ehdottomasti  :grin:
40+ -vuotiaille oma finaali niin ehdottomasti "in". Nyt ei viitsi tulla kun on vaan nuorempien jaloissa. Hyvä Tuukka!!!!

Ei mitään junnuseniorien luokkaa. Ehdotan rajaksi 50 v.  :wink:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #16 : 09.09.10 - klo: 16.15 »
Junnuseniori :cool:
Jos lupaat ajaa niin mikäs siinä  :wink:

Jos nyt kuitenkin vähän tosissaan, niin: Jenkeissä näyttää senioriteetti alkavan ikävuodesta 40 tai siis ainakin siellä se on raja, joissakin tapauksissa myös 35.

Ai miten jenkit tähänä liittyy? No sillähän perustellaan tää meidän UAU "tasainen ja helppo"  ratakin  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #17 : 09.09.10 - klo: 16.16 »
Kannatan Jarkkoa ja autot sähköllä toimivia.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #18 : 09.09.10 - klo: 16.19 »
Sähköillä SM-kisoissa.. ei kiitos. Ja miks raja noin ylös eli 50 ? Saadaanko sillä edes erää puolitäyteen? Jos saadaan niin hyvä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #19 : 09.09.10 - klo: 17.19 »
Sadekelin auto lailliseksi, mulla olis myydä yksi.
Multi surfase on hanurista

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #20 : 09.09.10 - klo: 17.27 »
Ei sadekelin autoja, ei sadekelin sääntöjä. Kisat lauantaille, jos näyttää monsuunikeliltä, niin sitten siirretään varapäivälle, eli sunnuntaille. Jos sunnuntainakin sataa, niin sitten ajetaan sateessa, tai ollaan ajamatta, ihan miten vaan kukin haluaa.

Mä luovutan tuon numeroasian suhteen. :huh:

Viimeksi kun asiasta väännettiin, este kiinteiden numeroiden käyttööottamiselle oli se, että se sokea ja kuuro mekkari ei löydä autolle lähtöpaikkaa finaaliin. Nyt syy tuntuu olevan se, että ne samat kuurosokeat mekkarit ovat alkaneet tuomaroimaan ja ovat samalla unohtaneet laskutaitonsa. :wink:
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #21 : 09.09.10 - klo: 18.01 »
Itseasiassa samasta asiasta on keskusteltu muistaakseni jokainen vuosi kun olen polttiskrossia ajanut... Eli viisi vuotta ainakin.
Aina on myös ollut samat ongelmat.
Isommat numerot ei mahdu kunnolla...
Vaikea havaita jne jne.
Voidaan se sama starttiruutuhärdeli pointti ottaa vieläkin mukaan jos halutaan... ajattelin vain että eiköhän noissakin syissä ole jo ihan tarpeeks pureskeltavaa.
Eli aivan samoja asioita puhuttu jo silloin ennenkuin oli personalpondereita.

Muistan vastanneeni silloin jo aikaa sitten että kun nyt on poistunut tuo ponderiralli ja kuskejen homma muuttunut paljon helpommaks niin yks numerotarrojen uusiminen päivän aikana kerran tai kaks ei ole mikään ongelma.


Sadekelin säännöt tarvitaan ainakin siihen että milloin on raja kun päätetään että radalla ei ajeta.
Tämä poistaa arpomisen ja varsinkin sen huutoäänestyksen ja hampaiden kiristyksen päätöksen tehnyttä/tehneitä kohtaan.
Hommasta pitää olla säännöissä selkeä merkintä mihin tuomaristo ja järjestäjät vetoavat.
Ei tule kenellekään puolin eikä toisin sanottavaa eikä kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään ottaen sen kaiken ryöpyn niskaan mitä kuskit antavat oli päätös kumpi tahansa.

Jos radalle muodostuu lätäkkö niin se on helppo havaita ja todeta.
Selkeä raja mistä ei tarvitse spekuloida tuliko ajettua liian märässä vai tuliko keskeytettyä kisat vielä "kuivissa" olosuhteissa.
Muiden rajojen keksiminen vaatiikin jo sitten radan kosteusprosentin päättämistä ja mittalaitteita saven kosteuspitoisuuden havainnointiin.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #22 : 09.09.10 - klo: 18.43 »
Mikäli sadenkelin auto olisi sallittu, niin silloin sitä saisi käyttää kun kilpailun johto on todennut radan märäksi. En tiedä mikä Wimmun suluissa ollut maininta oli siitä että tuomariston puheenjohtaja ei päätä asiasta, mutta on toki hyvä todeta tähän väliin että tuomariston puheenjohtaja on osa kilpailun johtoa.

Ilmeisesti erillinen maininta asista viittaa siihen, että jossain kilpailussa tuomariston puheenjohtaja ei ole toiminut tyydyttävällä tavalla ja siksi vastuuta asista ei hänelle haluta langettaa?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #23 : 09.09.10 - klo: 18.53 »
Muista asioista olen nykyisen numerointimallin kannalla, eli siis ei kiinteitä numeroita. Jos kiinteät numerot saadaan tarpeeksi isoiksi, niin silloin mielestäni ei mitään estettä ole niiden käyttöön kuitenkaan.

Kuten todettu aikaisemmin, niin SM -sarja tuntuu toimivan tässä luokassa, joten olen esitetyistä asioista sen kannalla.

Asia joka on säännöissä ihan OK, mutta käytännön toteutus on jäänyt vähemmälle on lähtöruutujen välit finaaleihin lähdettäessä. Säännöissä lukee 3 metriä, mutta käytännössä ruudut ovat olleet paljon lähempänä toisiaan ja näin ollen ensimmäiseen mutkaan on pakkautunut autoja paljon kasaan. Toivoisin että tämä otettaisiin paremmin huomioon ensi kaudella.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #24 : 09.09.10 - klo: 19.34 »
Junnu ja/tai vanhusfinaalin järjestäminen ennen a-finaalia? Toisiko lisää uusia kuskeja?

NO EI TODELLAKAAN AINAKAAN MITÄÄN VAARIFINAALEJA!! :huh:

Mikä ihme se on, että heti kun ei "iän" puolesta (tai jostakin muusta syystä) pärjää niin pitäis alkaa väsätä jotain erityisluokkia, että VAARIKIN pääsisi podiumille ja ei tulisi paha mieli.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #25 : 09.09.10 - klo: 19.42 »
Jos kiinteät numerot saadaan tarpeeksi isoiksi, niin silloin mielestäni ei mitään estettä ole niiden käyttöön kuitenkaan.


Niinpä... jos...
Mutta kun ei autoihin mahdu isommat numerot sellaiselle paikalle että ne näkyis vielä parin minuutinkin jälkeen.

Ainoastaan autojen oikeaan sivuikkunaan mahtuis isommat numerot jotka vielä jotenkuten vois havaita kauempaakin kaksinumeroisina.
Vasen sivu täysin mahdoton...
Ikkuna on niin pieni että jo yksikin numero meinaa olla tiukassa... saati tuulilasi.
Ja taas kylkibonttooni... no edelleen vasen puoli ei käy koska pilli sotkee numeron hyvin nopeesti. Ja muutenkin sivubonttoonissa numero olis mutkalla niin että sen havaitseminen on jälleen vaikeaa vähänkään pidemmältä nopeasti pomppivasta autosta.

Kyllä mä oon jo pari vuotta maininnu että mikäs siinä kiinteiden numeroinen kanssa... Mutta kun ne EI mahdu.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #26 : 09.09.10 - klo: 19.45 »
Ennen kuin ehdotetaan uusia sääntöjä/muutoksia on syytä jokaisen kilpailijan lukea säännöt
läpi ennen kuin muutoksia tehdään.

Ja jotta kilpailijat tietäisivät säännöt tarkalleen ehdottaisin jokaista tätä lukevaa siirtymään

http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-49-06175.pdf

sekä

http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf

ja opiskelemaan talven aikana M-8 sarjaa koskevia sääntöjä ja määräyksiä!!
« Viimeksi muokattu: 10.09.10 - klo: 14.55 kirjoittanut *Wimmu* »
The

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #27 : 09.09.10 - klo: 19.48 »
Säännöissä lukee 3 metriä, mutta käytännössä ruudut ovat olleet paljon lähempänä toisiaan ja näin ollen ensimmäiseen mutkaan on pakkautunut autoja paljon kasaan. Toivoisin että tämä otettaisiin paremmin huomioon ensi kaudella.

Lavangon radalla lähtöpaikat ovat kauden kilpailuissa olleet 3m etäisyydellä toisistaan.
Mitalla laitettu by jermalainen ja allekirjoittanut
The

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #28 : 09.09.10 - klo: 19.48 »
Sadekelin säännöt tarvitaan ainakin siihen että milloin on raja kun päätetään että radalla ei ajeta.
Tämä poistaa arpomisen ja varsinkin sen huutoäänestyksen ja hampaiden kiristyksen päätöksen tehnyttä/tehneitä kohtaan.

Tästä on helppo olla samaa mieltä,  muita "sadekelisääntöjä" ei sitten tarvitakaan.

Tuosta lähtöhärdellistä: Miksi lähtöruudukko pitää olla aina siinä radan nopeimmassa kohdassa päättyen neulansilmämutkaan? Eikö lähtöpaikkoja voi laittaa yhtälailla tasavälein esim. hitaaseen kohtaan, jotta vältyttäisiin siltä ainaiselta tuuppimiselta ekassa mutkassa.
Flying Calacucco

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #29 : 10.09.10 - klo: 11.22 »
Lähtöpaikka voi olla periaatteessa melkein missä päin rataa tahansa. Ponderilinja ja pienin kierrosaika täytyy huomioida. Muistaakseni Norjan Skienissä oli lähtö takasuoralla. Sinne oli jo mekkareilla matkaa, joten etäisyys varikolta ei ole este. Tosin en siinä mitään etuakaan havaitse.