Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106361 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #60 : 16.01.11 - klo: 21.19 »
Mielestäni tuo yksityyppirengas (oikein valittuna) helpottaa kaikkien elämää. Kilpailijan ei tarvitse ostaa repullista renkaita, vain todetakseen, että ne olikin jos so-last-season. Kauppiaan ei tarvitse pohtia, mitä rengasta pitää varastossa, koska tietää, että menekkiä on. Lisäksi kilpailupaikalla olisi helpompaa saada oikeaa rengasta muidenkin, kuin niiden tiimikuskilaisten.

Mulle ainakin M8 vapaa rengas on iso syy miksen koko luokkaa edes harkitse. Mulla kun ei ole vuosien kokemusta mikä rengas on hyvä ja mikä huono tai koska pitäisi toisella ajaa. Olisi helpompaa vaan jos kävisi kaupasta hakemassa sen mitä tarvitsee ja menisi sitten ajamaan. Niitä olisi hyvin varastossakin kun ei kauppiaan tarvii ostella hyllyyn kun sitä yhtä hyväksyttyä.

Ykstyyppirengas on oikein hoidettuna aloittelijaystävällinen, lompakolle kiltti sekä maahantuoja ja jälleenmyyjäkin on tyytyväinen. En keksi että siitä olisi haittaa muille kuin heille jotka saavat rengasta todella edullisesti tai sponsoroituna. Ehkä nämä henkilöt ovat niitä jotka huutavat kovalla äänellä täällä, kun kaikki luokkaa harkitsevat tai mahdollisesti aloittelevat kuskit ovat hiljaa? Säännöillä pitäisi edistää luokkaa ei sponsoroitujen kuskien rengaskuluja.

Renkaiden hinnoista sen verran että kun ykstyyppirengas valitaan siinä on varmasti kriteereinä myös hinta sekä jälleenmyyntihinta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #61 : 16.01.11 - klo: 21.28 »
Täältä jyrkkä ei ykstyyppi renkaalle!

Peitsamo on hyvä ja kysyy kärkikuljettajilta mikä on töh rengas ja ostaa niitä säkillisen, ei tarvitse arpoa ja ostaa jokaista rengasta yhtä settiä.

Saiskos perustelut kans?

Jottei keskustelu menee ihan oksan haaraan, niin täsmennettäköön etten tässä keskustelussa viittaa pelkästään itseeni. Minulla ei ole ollut ongelmia saada renkaita, ja jokseenkin alan olla jo jyvällä hyvistä ja oikeesti-hyvistä renkaista.

Jotenkin vaan tuntuu, että kyseessä on enemmänkin "pyhä asia", josta ei haluta edes rakentavasti keskustella. Edelleenkään en esim. ymmärrä sitä miksi esim. Maastosarjassa pärjätään yksi tyyppirenkaalla, mutta kun autoon laitetaan polttiskone, niin homma menee ihan uusiksi.

Kertokaa ihan kansantajuisesti, missä kohdin (muualla kuin sen sponssikuskin renkaissa), homma ei toimisi, jos M8:ssa olisi yksityyppi renkaat, olettaen tietenkin että valitut renkaat ovat hyvät, sopuhintaiset ja niitä on saatavilla?

Flying Calacucco

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #62 : 16.01.11 - klo: 22.08 »
Hoke mielestäni aika tarkkaan perusteli mikä ykstyyppirenkaassa mättää.

Ehkä ykstyyppi auto olisi hyvä? kaupan hyllyltä saa valmiiksi säädetyn auton ja kaikki ajaa sillä.

Entäpä jos joku haluaa kisata niin edullisesti kuin mahdollista? 3v vanha auto, ehkä sen mukana tulleita renkaita jne.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #63 : 16.01.11 - klo: 22.16 »
Kertokaa ihan kansantajuisesti, missä kohdin (muualla kuin sen sponssikuskin renkaissa), homma ei toimisi, jos M8:ssa olisi yksityyppi renkaat, olettaen tietenkin että valitut renkaat ovat hyvät, sopuhintaiset ja niitä on saatavilla?

Minuakin kiinnostaisi nuo perustelut - oikeat perustelut, ei jo kuultua selostusta siitä että nykymallissa ei ole vikaa.

Yksityyppirengas laskee uusilla kuskeilla kynnystä tulla mukaan.

Touringissa oli aikanaan esillä samantyyppiset perustelut miksi yksityyppirengas on huono tai turha idea, mutta yksityyppirengassäännön kannattajien osuus lienee 95% paikkeilla nykyään. (tässä ei nyt puhuta jonkin epäonnistuneen renkaan ominaisuuksista).

En myöskään ole kuullut vakuuttavia perusteita sille, miksi kiinteiden numeroiden kanssa ei osattaisi toimia myös polttiskrossissa, kun samat kaverit pärjää kiinteiden numeroiden kanssa muissakin luokissa.

Yo. kommentit lausuttu kisakassankustantajan ja myös kisajärjestäjän ominaisuudessa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #64 : 16.01.11 - klo: 22.20 »
No yritin tavata vielä nuo viestit, mutta en löytänyt muuta perustetta kuin kärkikuskien sponssit, renkaiden saatavuus ja se, että nykyistä systeemiä ei pitäs muuttaa, ehkä jotain meni ohikin.

Joo-o ostan tuon väitteen, että joku haluaa kisata 3 vuotta vanhalla autolla ja sen mukana tulleilla renkailla. Jos nyt yritän esim. paria viime kautta muistella, niin eipä kyllä tule mieleen tällaisia tapauksia, voin toki olla väärässäkin.

Perustelen, nyt vielä kertaalleen, miksi yksityyppirengas olisi mielestäni hyvä, jos voitte kumota kaikki väitteet, niin sitten lienen väärässä:

1) helpottaa KAIKKIEN kuskien osallistumista kisaan
2) helpottaa KAIKKIEN kuskien auton säätämistä ja keskittymistä ajamiseen
3) tulee kilpailijoille edullisemmaksi
4) kauppiaiden on helpompi ennakoida menekki ja varmistaa saatavuus
5) renkaidern saatavuus kisapaikalla paranee
6) kilpailu tulee tasapuolisemmaksi

Edelleenkin, tässä tietenkin oletetaan, että valittu rengas on toimiva, riittävän kulutuskestävä, sopivan hintainen ja kaikkien saatavilla.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #65 : 16.01.11 - klo: 22.20 »
Itse en näe yksityyppirenkaassa mitään ongelmaa varsinaisesti, mutta todettakoon että nykyinenkin malli toimii hyvin.

Numeroiden osalta varmasti molemmat mallit toimivat hyvin, mutta en vielä ole löytänyt puolestaan oikeaa perustelua sille miksi systeemiä pitäisi vaihtaa.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #66 : 16.01.11 - klo: 23.18 »
Perustelen, nyt vielä kertaalleen, miksi yksityyppirengas olisi mielestäni hyvä, jos voitte kumota kaikki väitteet, niin sitten lienen väärässä:

1) helpottaa KAIKKIEN kuskien osallistumista kisaan

Millä tavalla helpottaa kaikkien osallistumista poislukien tilanne, jossa kilpailunjärjestäjä tarjoaa renkaat ? Yhtälailla ne gummit on ostettava ja edellä mainittiin mitkä pelaa sen mitä 95% suomalaisista kuskeista osaa ajaa. Entä tilanne, jossa sitä rengasta ei saakkaan siitä lähisiwasta ? Sehän on hankalampaa hankkia sitä jostain muualta. 

2) helpottaa KAIKKIEN kuskien auton säätämistä ja keskittymistä ajamiseen

Tämä periaatteessa pitää paikkansa jos halutaan tasapäistää, mutta miksi ei sitten rajattaisi vain yhteen mahdolliseen autoon. Sittenhän sitä voisi vaan odottaa kun "vetomies" ajaa setupin ja suoraan kopsata säädöt. Mutta ai hittolainen, eihän me kaikki tykätäkkään samalla lailla käyttäytyvästä autosta. Mites sitten pärjätään esim. ulkomailla jos siellä ei sitä suomessa lobattua gumesta satukkaan saamaan kisapaikalta? Tai sitten vaan edelleen opeteltaisiin ensin ajamaan niin hyvin, että se rengasvalinta oikeasti jotain vaikuttaisikin (siis tilanteessa jossa satut valkkaamaan sen saman renkaan kun se joku "tehdas/sponssikuski"). Miksi vaivata päätään asialla jolla ei ole merkitystä ? 

3) tulee kilpailijoille edullisemmaksi

Edelleen millä perusteella ? Tällä hetkellä renkaat maksaa suunnilleen saman verran / pari kun kilpailu on avointa kaikille. Peitsamoko sitten neuvottelee kaikille yksityyppirenkaan hinnan halvemmaksi kuin tällä hetkellä pari maksaa kaupasta ? Myös tilanteissa joissa sen valitun renkaan maahantuoja ei ehkä jostain syystä XYZ haluakkaan myydä jollekkin tietylle kauppiaalle. Eihän sitä saatavuutta voi noin rajata, sehän vääristää kilpailua ja kaikkea kauheaa. Edelleen mehän ollaan harrastajan asialla eikä takaamassa yhden toimijan thaimaan matkaa ??

4) kauppiaiden on helpompi ennakoida menekki ja varmistaa saatavuus

Millä lailla menekin arviointi ja saatavuus helpottuu ? Mistä se kauppias tietää sen paremmin kuka itseltä ostaa sitä rajattua rengasta kuin tilanteessa jossa se kauppias saa myydä sitä omaa merkkiään tai merkkejän ? Mitäs jos se valitun renkaan maahantuoja vaikka katkoo koipensa ja unohtaa tilata renkaat ajoissa ? Entä jos ne renkaat onkin tilattu ajoissa, mutta joku huumehörhelö päättää tuikata tehtaan tuleen tai vaikka sen valitun rahtifirman kone tippuu lutakkoon tai yksinkertaisesti se lähetys katoaa matkalla ? Sillä ehkä, että edellytetään että se rengaskuorma on maassa 1.4. No haluaako se kauppias moiseen sitoutua ? Jos ei edellytetä ja jotain sattuu, milläs sitten ajetaan ? Vai odotetaanko että silloin tilataan ulkomailta ? Edelleen kun tiedetään että ketjussa on mukana yksikin inhimillinen tekijä (lue ihminen) on 100% varmaa että hommat kusee jossain vaiheessa. Jos ei ole vaihtoehtoa, ollaan niinsanotusti siinä keltsaisessa lillumassa.

5) renkaidern saatavuus kisapaikalla paranee

KS yllä + miten ihmeessä 5 kauppiasta ei osaa tuoda 6 eri rengasmerkkiä paikalle jos yksi osaisi tuoda sen yhden ?

6) kilpailu tulee tasapuolisemmaksi

Millä tavalla se kilpailu tulee tasapuolisemmaksi ? Jos et osaa ajaa kovempaa kuin esim. 2010 SM TOP5 nykyisillä säännöillä, niin miten yhtäkkiä osaat ajaa kovempaa vaikka ainoana erona olisi että teillä olisi ne samat renkaat alla ?

Edelleenkin, tässä tietenkin oletetaan, että valittu rengas on toimiva, riittävän kulutuskestävä, sopivan hintainen ja kaikkien saatavilla.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #67 : 16.01.11 - klo: 23.22 »

Yksityyppirengas laskee uusilla kuskeilla kynnystä tulla mukaan.

Touringissa oli aikanaan esillä samantyyppiset perustelut miksi yksityyppirengas on huono tai turha idea, mutta yksityyppirengassäännön kannattajien osuus lienee 95% paikkeilla nykyään. (tässä ei nyt puhuta jonkin epäonnistuneen renkaan ominaisuuksista).


Niin että ensin se on lisenssi kun sitä kynnystä nostaa ja sitten se on se kun saa ajaa millä tahansa renkaalla. Mitähän seuraavaksi ? Se kun pitää ajaa samaan aikaan samalla ajajakorokkeella sen pidempään harrastaneen kanssa ?

Turistissa mä tuon ymmärrän jollain tavalla, kun olosuhteet on kuitenkin melkolailla vakiot kun krossiin vertaa. Eli varmasti myös se pakan keskivälin kuski osaa ulosmitata renkaan ominaisuuksia, mutta M8 kun baana on joskus perunapeltoa ja kovakaan kuski ei välttämättä pysty vetämään just samaa linjaa kiekka kiekan perään + tietysti fakta että rata muuttuu kokoajan.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #68 : 16.01.11 - klo: 23.54 »
Tästä asiasta on monesti yritetty käydä keskustelua, mutta tuntuu että aina homma menee enemmän taikka vähemmän tilitykseksi / äänestämiseksi. Toivoisin että tästä asiasta käytäisiin asiallinen keskustelu vihdoin niin saataisiin tämäkin keskustelu käytyä, jotta homma ei aina puolen vuoden välein uudelleen heräisi keskusteltavaksi. Keskustelussa ei toki ole mitään vikaa, mutta kun tuntuu että lopputulos on aina sama. :mrgreen:

Siitä olen samaa mieltä Poinaksen kanssa, että tuotteen saatavuus ei välttämättä parane. Tästä on hyvä esimerkki FTT 2009 kaudelta, jolloin sisällä ajettiin DHI Sorexeilla ja ulkona LRP renkailla. Sisä- ja ulkokauden päätöskisoissa molemmissa oli sama tilanne, renkaat loppuivat. Tämä toisessa tapauksessa siitä syystä, että koska ei ole varmuutta siitä onko renkaalla enää kauden jälkeen käyttöä, niin maahantuoja / jälleenmyyjä pyrkii tietysti minimoimaan tappiot eikä siis ota renkaita kisaa varten tarpeeksi varmistaen, että niitä ei varastoon jaa ylimääräisinä lojumaan kauden loputtua. Toisessa tapauksessa renkaiden toimittaja (liimaaja) katosi ennen viimeistä kisaa ja tilattua erää ei viimeiseen kisaan saatu.

Mitä tulee kustannuksiin, niin varmaan jokaisella kuskilla on tullut joskus kesken kisaa ajatus / idea / havahtuminen että renkaalla ZXY pääse lujempaa kuin ABC ja sellaiset on sitten käyty hakemassa jostain seuraavaan lähtöön. Jos verrataan tuohon yhteen settiin, niin silloin kustannukset ovat tuplaantuneet kuljettajalla.

Renkaan saatavuus "lähisiwasta" on lähinnä kyse jälleenmyyjien välisistä sopimuksista, mutta käsitykseni mukaan tilannetta jossa toinen jälleenmyyjä ei olisi saanut myyntiin tavalla taikka toisella toisen maahantuomaa rengasta ei ole pahemmin tapahtunut. Jos ongelmia on ollut, niin syynä on varmastikin ollut erimielisyydet katteista.

Ja tosiaan sitten vielä hieman jossittelua. JOS yksityyppirengas valittisiin, niin on selvää että sen valintaan käytettäisiin kaikille jälleenmyyjille tasa-arvoista kilpailutusta / testausta. Kun vastaavia tilanteita on ollut aikaisemmin, niin renkaan maahantuoja sitoutuu tiettyihin ehtoihin (hinta, saatavuus, muille jälleenmyyjille toimittaminen jne). Säännöt siis ovat olemassa ja sellaisia tässä tilanteessa käytettäisiin. Tämä sen takia että rengas pysyy sen hintaisena kuin se on alunperin suunniteltu, sen saatavuus on taattu ja sitä on myös myytävissä lähisiwassa.

Aikoinaan meillä on myös ollut käytössä yksityyppirengas, jonka maahantuontia ei oltu rajoitettu tietylle maahantuojalle. Rengas siis toi useampi maahantuoja samanaikaisesti. Ongelma tässä mallissa oli se, että kenelläkään ei ollut vastuuta siitä kuinka paljon renkaita on kisoissa. Tarkoittaen sitä että toinen maahantuoja ajattelee että "en taida nyt tilata tuohon kisaan renkaita, maaantuoja SDF tuo niitä kuitenkin". Sitten tämä maahantuoja SDF ajattelee samalla tapaa, niin ollaan tilanteessa että rengasta ei olekaan saatavilla. Eli siis koordinointi siitä mitä kisaan ollaan tuomassa ja kuinka paljon (ja kuinka paljon on saatavilla koko maassa kisoja varten) puuttui kokonaan. Tämän takia esim. touringissa käytetään yhtä maahantuojaa, koska hän myös kantaa vastuun siitä että renkaita on joka kisasa tarvittava määrä. Eli maahantuonti ei ole pelkästään sitä että kustannetaan omaa reissua Thaimaaseen, vaan siihen myös liittyy velvoitteita sarjaa kohtaan.

Lajimme ei ole helppo, koska lajiamme harrastetaan ja siinä kilpaillaan. Vaikka harrastajista tulee kilpailijoita osallistuessaan kilpailuihin, niin silti radalla on aina kilpailijoita ja harrastajia. Uskaltaisin väittää, että jos tämän luokan kuskit jaettaisiin näihin ryhmiin, niin suurempi osa harrastajista haluaisi yksityyppirenkaan ja puolestaan kilpailijoista vapaan renkaan. Voin olla väärässä, mutta tämä on karkea käsitykseni.

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään siitä mitä halutaan, vaan siitä mikä on järkevää ja mikä tuottaa järkevällä kustannuksella laadukkaan ja tasaisen kilpailun. Kyseessä on SM -arvon omaava luokka, joten päätökset tulee tehdä pitäen tämä mielessä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #69 : 17.01.11 - klo: 00.00 »
Itse en näe yksityyppirenkaassa mitään ongelmaa varsinaisesti, mutta todettakoon että nykyinenkin malli toimii hyvin.

Numeroiden osalta varmasti molemmat mallit toimivat hyvin, mutta en vielä ole löytänyt puolestaan oikeaa perustelua sille miksi systeemiä pitäisi vaihtaa.

Hoplaa.. juuri niin.
Ja kun tätä numerointia on kokeiltu ja saatiin aikasiks paljon ongelmia.
En tässä perustele asiaa tippaakaan enempää koska sillä ei kuitenkaan ole pisaraakaan merkitystä.
Voin kertoa kasvotuste oikein yksityiskohtaisesti mitä kaikkia ongelmia siitä syntyy.
Polttiskrossia ei vaan voi verrata muihin luokkiin tuon numeroinnin toimivuuden kanssa.
Tämänkin perustelen jälleen kasvotuste, enkä TAAAAAAS kirjoita samoja asioita tänne kun sillä ei ole mitään merkitystä...

Renkaiden suhteen Poinas on perustellut erittäin paljon.
Turha lisätä mitään muuta kuin se mitä jo sanoin.
Ota vaikka kolikko ja heitä mikäli koet jotain ongelmaa rengasvalinnan suhteen.
Tai sitten vaan päätät ottaa sen yhden mitä saa siitä lähimmästä kaupasta ja ajat sillä.
Jestas sentään kun on hyvä ja menee kisoihin katsomaan millä renkailla porukka ajaa niin huomaa että aikalailla kaks eri rengasta siellä näkyy.
Toiset ajaa Prolinellä ja toiset AKA:lla.
Ja avan tasan tasaväkisesti.
Monesti kärkikuskit saattaa ottaa jopa renkaan silläkin meiningillä että tätä nyt on paremmin juuri tällähetkellä saatavilla.

Mä en vaan ymmärrä mistä ihmeestä tää juttu saadaan aina näyttämään jotenkin vaikeelta.
Se on olevinaan vaikeeta vaikka tänne tulis jokainen kärkijätkä kertomaan renkaansa millä koko viimekauden ajoi.
Lista olis erittäin pieni ja hyvin samantyyppinen jokaisella.

Varsinkin perus kuskit jotka eivät aja esim A finaalissa, on ihan oikeesti lähes se ja sama kummalta merkiltä sen renkaan alle laittaa ja tulos on sama.
Rattimiehet vetää aina kovempaa vaikka valittais mikä tahansa ykstyyppirengas.
Tuloslistat näyttää edelleen samalta.
Ehkä pahimmillaan jopa ero rattimiehen ja peruskuskin välillä kasvaa, koska rattimies osaa hyödyntää kyseisen renkaan ominaisuudet paremmin autoa säätämällä ja ajamalla.

Mut ihan täysin turhaan mä tässä yhtään mitään kirjotan koska se on kuitenkin turhaa kuten se on aina ennenkin tästä samasta keskustelusta ollut.
Aina kuulette samat perustelut kauan luokkaa ajaneilta kokeneemmilta kuskeilta.
Silti sanotaan ettei perusteluja nähdä ja heitellään jopa pari kertaa vuodessa samaa läppää siitä miten hirveen vaikeeta ja kallista tää on kun pitää olla montaa eri rengasta jne jne jne... No mutta kun se ei pidä paikkaansa niin miks ihmeessä asia pitää tällaisena esittää????????

Ps: ihan puhdas haaste peitsamolle.
Kokeile hommata eri renkaita ja testaa niitä varsinkin kisatilanteessa.
Mikäli saat tuloksen paranemaan jollain ihmeen rengas hieronnalla niin että ajat SM kisoissa A finaalissa niin myönnän olevani väärässä.
Siihen asti kun se tämän vuoden puolella tapahtuu, olen puhtaasti sitä mieltä että ottaa hyllystä vaikka AKA cityblockit tai vaikka proline caliberit... kummat nyt sattuukaan hyllyssä olemaan tai kummat sattuvatkaan halvemmat olemaan niin sillä ei ole mitään merkitystä oikeasti pärjäämiseen mikäli pärjäämisellä tarkoitetaan edes A finaaliin pääsyä.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #70 : 17.01.11 - klo: 00.06 »
Tästä asiasta on monesti yritetty käydä keskustelua, mutta tuntuu että aina homma menee enemmän taikka vähemmän tilitykseksi / äänestämiseksi. Toivoisin että tästä asiasta käytäisiin asiallinen keskustelu vihdoin niin saataisiin tämäkin keskustelu käytyä, jotta homma ei aina puolen vuoden välein uudelleen heräisi keskusteltavaksi. Keskustelussa ei toki ole mitään vikaa, mutta kun tuntuu että lopputulos on aina sama. :mrgreen:

Kyllä.


Asiasta ehdottomasti kannattaisi keskustella ettei tästä samasta asiasta tartte pari kertaa vuodessa jauhaa.
Ja jopa henkilöiden kanssa joilla ei ole kokemusta näistä asioista.

MUTTA... koska foorumilla homma on aina aivan samanlaista jankkaamista niin ehdotan että tämä keskustelu käydään puhtaasti ison pöydän äärellä niin ei tarvitse olla antamassa tästä touhusta aina niin vaikean näköistä kuvaa.

Kokoonnuttaisko vaikka vähän isommalla porukalla keskustelemaan tästä asiasta???
Jookos???
Eikä jatketa tätä samaa rainaa vuodesta toiseen ihan turhaan ja anneta aloitteleville nitrokuskeille niin mahdottoman vaikeeta kuvaa, kun se totuus oikeasti on se että valkkaa niistä parista vaihtoehdosta itsellesi rengas ihan vaikka ulkonäön perusteella ja lopputuloksesi on edelleen se mihin taitosi kuljettajana riittää.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #71 : 17.01.11 - klo: 01.09 »
Moi!

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä miksi mennä toimivaa muuttamaan.

Periaatteessa meillä on merkki kohtaiset yksi tyyppi renkaat.
Meinaan edellisellä sitä että kaikilla suomessa ajettavilla radoilla joilla ajetaan kilpaa niin ajetaan samalla rengas mallilla yleensä aina. Periaatteessa aina!

Suluissa olevat ovat pikku piikkisiä renkaita joilla voidaan saada aika ajoissa kymppä tai kaksi kierroksella pois jos haluaa mutta näillä ei voi ajaa finaalia joten monelta jää ostamatta eikä niitä tarvitse.

Yleisesti perusmallit ovat helpompia ajaa ja siten saa ajettua paremman kokonaistuloksen ja niiden kesto on monin kertainen.

Aka       Cityblock  (GRIDIRON)
Proline   Caliber    (Hole shot)
JConcepts Hit Men    (Double Dee)

Etuna tässä on se että voit vapaasti valita näistä mikä on omalle ajotyylillesi/itsellesi paras vaihtoehto ja toimittajia on useampi. Eli jos jollain ei ole niin jollain muulla varmasti on.

Nämä tarinat perustuu kahteen viime vuoteen josta on saatu paljon kokemusta kokeiltujen kautta.

Eli periaatteessa kun tiedät rengas merkin/mallin millä tykkäät ajaa niin vaihtoehtoja on vain kaksi joista käytetään päänsääntöisesti vain toista. Joten ei tarvitse montaa eri vaihtoehtoa olla aina mukana.

Melkeinpä jokainen kisaaja tietää jo oman rengas merkin mistä tykkää joten niillä myös todennäköisesti ajaa.
Ja aloittelijoille suositellaa jotain näistä kolmesta merkistä/mallista niin kuin ennenkin on tehty.

Jokaisella noilla voi voittaa mestaruuden se on nähty joten siitä se ei jää kiinni kenelläkään.

Tämä sama kaava toimii yleensä kaikilla valmistajilla eli on kaksi mallia jotka toimivat joista yleensä aina käytetään vain toista. Tämä koskee siis Suomen ratoja.
« Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo: 01.18 kirjoittanut *Artsi* »
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #72 : 17.01.11 - klo: 01.22 »
Juuri näin.
Ja noilla joilla voidaan päästä kymppä tai kaks kovempaa per kierros on monesti myös hivenen hankalampi ajaa...
Jos ajatellaan että yksi kaato radalla maksaa monesti sen 10 sekuntia kierrosajassa niin siitä saa jokainen laskea kannattaako se omalla kohdalla kokeilla ottaa se viimeinen kymppä irti, vai pitäytyykö renkaassa millä on helpompi ja tasaisempi ajaa ja joka on vain kymmenyksen tai kaksi hitaampi per kierros.

Yksi ainoa kaato maksaa tosiaan niin paljon että saa sillä kympän nopeemmalla renkaalla pusertaa kymmenen kierrosta jatkuvasti kovaa että ollaan edes lähtötilanteessa.
Toiset kymmenen kierrosta että ollaan voitettu sekunti.

Eli mikä tässä nyt tosiaan on varsinkin aloittelevan näkökulmasta jotenkin hankalaa ja kallista???
Ei vaan suoraan sanottuna mene mun kaaliin.
Tasan niin yksinkertaista että otetaan tuosta yllä olevasta esimerkkilistalta ihan mikä tahansa EI suluissa oleva rengas ja ajetaan sillä keskittyen pitämään ne mustat pyöreet maata kohti.
Kun ei se kärkikään kummosia hyödy vaikka kuinka kikkailis niin miksi kukaan siihen edes haluaa lähteä???
Eli miksi ihmeessä koskaan hankkisi muutamaa erilaista rengasta, kun tietää että erot ovat niin pieniä että YKSI ainoa mollaan ajo voi viedä sen hyödyn???
Jos tuon yhden perus asian edes ymmärtää niin huomaa että rengas touhu on kylläkin TODELLA yksinkertainen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #73 : 17.01.11 - klo: 01.37 »
Täältä jyrkkä ei ykstyyppi renkaalle!

Peitsamo on hyvä ja kysyy kärkikuljettajilta mikä on töh rengas ja ostaa niitä säkillisen, ei tarvitse arpoa ja ostaa jokaista rengasta yhtä settiä.

Saiskos perustelut kans?


Mä voin kertoa perustelut luppan puolesta.
Siksi että kärkikuskit tietenkin ajavat niillä renkailla millä parhaiten pääsee.
Ja koska se yksi ja sama toimii kuitenkin jokaisella suomen radalla niin hyvin että oli sitten kuuma ja aurinkoinen keli, tai viileä ja tihkuinen niin edelleen sillä täysin samalla renkaalla voit ajaa voitosta.

Näyttää vaan siltä ettei koskaan niitä kärkikuskeja meinata uskoa.
Vaikka 12 finaalin kuskista 10 ajais samalla renkaalla niin silti pitää ihmetellä että millähän renkaalla sitä ajais.

Ja vielä perusteluja...
Kärkikuskit kuitenkin ovat niitä jotka ovat eniten renkaita testanneet ja huomanneet jo monen moneen kertaan että voitto ei kuitenkaan ollut siitä renkaasta kiinni, vaan niin usein pari ajovirhettä saattaa maksaa koko kisan voiton.
Ei se rengas.
Mikäli siis puhutaan edelleen näistä muutamista renkaista joita sulle kuka tahansa pksrca:n kovaa ajavista kuskeista suosittelee.
« Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo: 01.43 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #74 : 17.01.11 - klo: 08.42 »
Näyttäkää mulle valmiiksi liimattu M8-rengas joka ei irtoa liimauksista.

Itse haluan liimata M8-kumit itse, vain näin voin varmistaa että rengas ei irtoa. M8-auto on hidas ja huono ajettava kun yksi rengas lepattaa.

Yksityyppirenkaalla tuodaan vain tämä lisä-arpaonni muuttuja mukaan.

Voitaisiinhan kisajärjestejällä antaa vaikka velvollisuus ilmoittaa kisakutsussa toimiviksi havaitut renkaat ko. radalla, wet ja dry. Näin aloitteleva kuski voi sen perusteella käydä "lähisiwasta" hakemassa ne "Tö-kisarenkaat" Ja todeta että niissä on liikaa pitoa ajotaidoilleen...

PS: Sama arpaonni nyt tämänkauden turistirinkuloissa, aika harvassa pussissa on neljä samanlaista rengasta, mikä vemppaa mihinkin suuntaan... (tosin tämä ei nyt liity varsinaisesti keskusteluun)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

VihtiRC

  • Vieras
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #75 : 17.01.11 - klo: 09.37 »
Aloittelijan näkemys tähän rengaskeskusteluun. Olen juuri saanut kasattua The Car auton. Olen ostanut siihen kaksi sarjaa PL Caliber renkaita vanteille liimattuna. Uskalsin ostaa, koska tiedän ettei yksityyppirengas ole käytössä. Nyt jos päätetään, että esim AKAn renkailla on ajettava kaudella 2011 olen aivan turhaan ostanut kaksi sarjaa Calibereita. Tämäkö säästää? Sata euroa kankkulan kaivoon. Toiseksi, olen tykännyt tehdä kauppaa muutaman tutuksi tulleen kauppiaan kanssa. Mikäli valitaan yksityyppirengas ja sille yksi myyjä, en ole kovin innostunut. Miksi viedä kuluttajalta oikeus ostaa sieltä mistä haluaa. Kolmanneksi, millä tavoin säästän rahaa sen yksityyppirenkaan kanssa? En todellakaan tiedä. En vaikka luen tämän keskustelun sata kertaa uudestaan. Itse asiassa mua ei p****akaan kiinosta vaikka siinä kahvikupin hinnan jollain ihmeellä säästäisikin. Neljänneksi, miksi muuttaa jotain muuttamisen ilosta? Jos jotain muutetaan sille pitää olla todellinen tarve ja hyvät perustelut!!! Tuoko tälläiset keskustelut ja sääntömuutokset lajiin lisää harrastajia? No haloo!! Ei tuo!!! Luuleeko joku oikeasti, että harrastajat jättävät M-8 SM-kisat väliin syystä että siellä saa ajaa haluamillaan renkailla? Näillä keskusteluilla ei ole muuta kuin viihdearvo  :lol:

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #76 : 17.01.11 - klo: 09.44 »
Näyttäkää mulle valmiiksi liimattu M8-rengas joka ei irtoa liimauksista.
Itsellä on pysynyt ainakin akan cityblockit varsin hyvin. Softeilla valmiiksiliimatuilla on ajettu 3 kisaa (eräharkat, ae:t ja n. 2 nousua per kisa) sekä 2 gallonaa reeniä ja vielä talvella sähköversiolla sisällä. Nyt jopa jo renkaista on kulunut pienin nappula lähes pois vaan ei vieläkään liimaukset pettäneet. Toki varmasti mukaan mahtuu aina se yksi rengas joka ei sitten pysy ja taas kaikki on sutta ja sekundaa.
Aikaisemmin ajoin valmiiksi liimatuilla grp valmistamilla renkailla eikä niissäkään vikaa ollut. Toki kahteen kauteen tuli YKSI rengas josta liimaus petti ennen kuin pinta oli kulunut loppuun.

Ja tämä vain harrastelijan silmin ajeltua... Ei en sijoita edes joka kisaan uusia renkaita.
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #77 : 17.01.11 - klo: 09.50 »
Tuo esittämäni kysymys oli lähinnä retorinen, minulla on kokemusta sen verran M8-luokasta että osaan sanoa että kukaan ei voi taata sitä, että valmiiksi liimattu rengas pysyy vanteella.

Itse haksadin menneellä kaudella PM-kisoissa luottamaan valmiiksi liimattuihin renkaisiin. Huonosti kävi...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #78 : 17.01.11 - klo: 09.53 »
Jatkan vielä täälä kilpailioiden kanavalla vaikken olekkaan kilpailija.

Onpa outoa meininkiä aloittelevan harrastajan näkökulmasta tämmöinen rengaskeskustelu. On olemassa valmis kansainvälinen laji ja siihen ehdotellaan jotain suomiykstyyppirengassääntöä (hieno sana). 

 Jos minä joskus hakeudun kilpailuihin edes katsojaksi, niin päivänselvää on että hakeudun myös katselemaan nopeimpien kuskien rengasvalintoja mielenkiinnosta. Saatan myös sellaisia renkaita hommata omiin suditteluihin, ja niissä sitten todeta että minähän pyörin kun väkkärä näilläkin "huippurenkailla"

Kun kerran kärkinimet ajelee muutamilla merkeillä ja malleilla niin vähä kehnommat kuskit ovat erinomaisessa asemassa. Saavat siinä "siivellä" ostella samoja vermeitä. Osaajat ovat tehneet testityön ja ei muutakun valmiista pöydästä nauttimaan. :grin:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #79 : 17.01.11 - klo: 11.15 »
Paljon tekstiä, ilmeisesti aihe on melko herkkä, kun oikein "huutamalla" vastaukset tulee. :huh:

Ymmärrän kyllä perusteluja puolesta ja vastaan. Harmi on jos keskustelu menee -sä-et-nyt-hemmetti-tajua- moodiin.

Polttiskrossi on varmaan luokkana erilainen, kuin muut RC-luokat. Kuitenkin tilanne niissä luokissa joissa ajetaan yksityyppirenkaalla on se, että 95% kokee rengassäännön järkevänä - miksi? Näitä luokkia on sekä on-road, että off-road puolella.

Kun "kaikki" kuitenkin ajaa sillä sitiplokilla, niin kuka kärsii, jos se olisi "tö rengas"? Jos veikata saan, niin ensi kesänä on radoilla taas uusi "tö rengas", eikä se tule olemaan mikään näistä tässä keskustelussa mainituista.

Ehkä tämä riittää tästä keskustelusta, kun näyttää että kovin rakentavaa keskustelua tästä ei synny. Minun mielestä uusien ajatusten ilmoille heittäminen, niiden hahmottaminen ja avoin keskustelu niiden suhteen on avain siihen, että jokin (mikään) asia ylipäätään kehittyy. Jos peruste on aina se, että ei tarvitse mitään muuttaa, kun kaikki on (ainakin näennäisesti) kunnossa, voi myös olla varma, että mikään asia ei tule kehittymään.

Jos nyt rengas asia on loppuun käsitelty, niin pohtikaa arvon ystävät ainakin tätä suhtautumisnäkökulmaa?
« Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo: 11.21 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #80 : 17.01.11 - klo: 11.41 »
Mikset vie samaa näkökulmaa GT luokkaan?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #81 : 17.01.11 - klo: 11.44 »
Mikset vie samaa näkökulmaa GT luokkaan?

Siellähän on yksityyppirengas, jonka edullisemman hinnan olen henkilökohtaisesti neuvotellut. Oliko muuta, joka liittyy tähän?
Flying Calacucco

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #82 : 17.01.11 - klo: 12.12 »
HEHEH No jo on taas yksityyppirengas keskustelu vauhdissa.
Yksityyppirenkaat tuossa luokassa ei todellakaan toimi, hyvä esimerkki oli Jyväskylän nesterallikisa. Siellähän oli yksityyppirenkaat mitä sitten moni muokkasi ajotyylilleen sopivaksi, ja testasi erilaisia leikkauksia ja vaihtoehtoja käyttäen useita settejä renkaita. Eli tuokin kisa olisi ollut halpa ajaa, jos olisi saanut ajaa haluamallaan renkaalla.
Suosittelen M-8 luokaan yksityyppirenktaita, jos osallistujia on liikaa.
Multi surfase on hanurista

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #83 : 17.01.11 - klo: 12.21 »
Nyt on ihan pakko sanoa...

Sä et Pekka vaan tajua.

Kuinka monella erilaisella alustalla ajetaan turistia ulkona????
Entäs sisällä????
Monellako eri pinnalla sähkökrossia ajellaan ulkona?????

Montako eri rengasta maailmasta löytyy jolla ajetaan sähkökrossia maailmalla jopa isoissa kisoissa???

Monellako eri turistirenkaalla maailmalla ajellaan arvokisoissa?????

Sitten vielä yksi lisäkysymys...
Kuinka tämä yksityyppirengassäännön tuoma edullisuus näkyy turistissa???
Sorex 30e
CPX 20e
Toi nyt ihan vaan puhtaana esimerkkinä kun tätä hommaa on perusteltu jopa sillä että niiden hinta saatais halvaks.
Pah...
Joo kai toi on sitten halpa... Ainakin jälleenmyyjän näkökulmasta hinta on liian halpa kun sisäänostohinta on niin kova että hyvä kun renkaiden myynnillä saa edes toimituskuluja katettua.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #84 : 17.01.11 - klo: 12.58 »
Kuinka monella erilaisella alustalla ajetaan turistia ulkona????
Entäs sisällä????

Monellako eri turistirenkaalla maailmalla ajellaan arvokisoissa?????

Sitten vielä yksi lisäkysymys...
Kuinka tämä yksityyppirengassäännön tuoma edullisuus näkyy turistissa???
Sorex 30e
CPX 20e
Jokaisella paikkakunnalla on eri matot -> eri rengas toimii parhaiten.

Maailmalla on jostain syystä ykstyyppirenkaat arvokisoissa...

Sorex on nopeempi kuin CPX kaikilla alustoilla millä olen ajanut. Ykstyyppirengas teki sen että nyt sorex maksaa 30e, eikä 35e tai 33e. Eli säästöä tuli samoin ei tarvitse ostaa Sorexeja irtonaisina ja testaa eri insertteja ja vanteita...

Taisi myös järjestäviä seuroja olla nihkeesti ensi vuodelle järjestämään skaboja? Ykstyyppi rengas tuo tähän helpotuksen kun seura saa jälleenmyyjien katteen renkaista. Jälleenmyyjät itkevät toki kun raha siirtyy osittain seuroille eikä heidän thaimaanmatkoihin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #85 : 17.01.11 - klo: 13.00 »
Suosittelen M-8 luokaan yksityyppirenktaita, jos osallistujia on liikaa.

Vaikka asian vierestä onkin, niin edellisellä kaudella M8 sarjassa oli huomattavasti vähemmän kuskeja kuin edeltävinä vuosina. Mielestäni sääntö joka johtaa siihen että kilpailuun on enemmän osallistujia on parempi (tietenkin).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #86 : 17.01.11 - klo: 13.10 »
Ykstyyppirengas teki sen että nyt sorex maksaa 30e, eikä 35e tai 33e. Eli säästöä tuli samoin ei tarvitse ostaa Sorexeja irtonaisina ja testaa eri insertteja ja vanteita...

Ja hinnat jälleenmyyjille niin kovat että renkaiden hyllyssä pitäminen on hyväntekeväisyyttä.
Tätä ajoin takaa.

Polttiskrossi on niin eri juttu niin monen asian suhteen ettei todellakaan jaksa missään foorumilla hinkata.

Ajamaan sitä krossia nyt vaikka ensin... Sitten kun huomaa hinkkaavansa siinä A finaalissa kärkikahinoissa niin sit voi ruveta kikkailemaan niillä renkailla jos kiinnostaa...
Todella harvoja se kiinnostaa ja heitäkin lähinnä testimielessä että saa kokemusta ulkomaiden kisoja varten.

Polttiskrossissa ei ajeta arvokisoissa eikä muuallakaan yksityyppirenkaalla.
Siksi asia ei ole yhtä helppo kuin turistissa.
Polttiskrossia ajetaan todella erilaisilla radoilla.
Erot ovat niin suuria että puhuminen eri mattojen pitoeroista on tuohon verrattuna pilkunviilausta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #87 : 17.01.11 - klo: 13.14 »
Ymmärrän kyllä perusteluja puolesta ja vastaan. Harmi on jos keskustelu menee -sä-et-nyt-hemmetti-tajua- moodiin.

Nyt on ihan pakko sanoa...

Sä et Pekka vaan tajua.

No en tajua juu.

Jotta tekemisen into ja nettisurfaus saa tuulta purjeisiin tänä sumuisena maanantai aamuna, niin edelleen jaksan ihmetellä sitä, että toisaalla väitetään, että on yksi ja ainoa rengas joka toimii. Toisaalla sanotaan, että on niin paljon erilaisia alustoja, että homma ei voi toimia.. Ota tästä nyt selvää. Sitten tämä kesksutelu menee siihen, että ennenkuin ajetaan A-finaalissa, niin ei ole oikeutta sanoa mielipidettään tai pidetään täysin mitättömyytenä. No, olen ajanut siellä SM-kisan A-finaalissa, joten saanen sanoa mielipiteeni?

Kuten goos tuossa sanoi, ajetaan turistiakin erilaisilla matoila ja pidoilla, mutta ihan hyvin yhdellä renkaalla pärjätään ja kuten sekin sanottua valtaosa pitää yks'tyyppirengasta suoraan sanottuna välttämättömyytenä.

En minä tässä väkisin ole vänkäämässä yks'tyyppirenkaan perään, mutta toisaalta en edelleenkään ole kuullut minulle ymmärrettäviä argumentteja tai syitä ettei se olisi mahdollista tai jopa järkevää.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #88 : 17.01.11 - klo: 13.31 »
ääääääkh....

En mä oo ainakaan sanonu että ei ole oikeutta sanoa mielipidettään.
Tottakai on.

Olen vain sanonut että mikä ihmeen merkitys sillä renkaan tuomalla kymmenyksen erolla on mikäli ajaa sillä tasolla ettei A finaaliin pääse.

Merkitystä ei silloin ole.
Sillon on paras vaan valita se rengas joka tuppaa toimimaan parhaiten lähes missä tahansa, on tasainen ajaa ja millä jopa moni kärkijätkä ajaa voitosta.

Just koska ulkomailla ajetaan millä renkaalla tahansa... Jo PM kisoissa ajetaan aivan millä tahansa...
On TEHDAS tiimikuskeja...
Suomella on tässäkin luokassa kovatasoinen edustus ulkomailla.
No pitääkö siis säännöllä rajata suomalaisten mahdollisuutta pärjätä kansainvälisellä tasolla????
Rengaskilpailu jne tuo vain ja ainoastaan plussaa harrastajille koska markkinoille tulee edullisempia renkaita toinen toisensa perään.
Ajoin toissakesänä VP-pro renkaalla joka oli selkeästi edullisempi kuin valtamerkit.
Kyseisellä renkaalla ajelin A finaaleissa monesti korkeista sijoista... ainakin keskeytykseen asti.

Jokaisella harrastajalla oli mahdollisuus valita kyseiset renkaat itselleenkin ja todeta että kyllähän niillä pääsee ihan kuten noilla kalliimmillakin... Senkun menee ja ajaa.
Jos turistiin verrattais niin onhan moni ainakin myyrin kisoissa ajelleet sekä sorexilla että CPX renkailla ja nimenomaan voitosta...
Eroja niissä on toki, mutta silti siellä on pystynyt ajamaan kavereiden kanssa kilpaa...
Ja halvemmalla renkaalla.

En mä nyt siis näe mitenkään että miksi ykstyyppirengastus tois sen homman halvemmaks mikäli se ykstyyppirengas maksaa enemmän kuin toinen.

Tuo ykstyyppirengastus nimenomaan toimii täällä suomessa turistin ja sähkökrossin osalta siksi että esim turistia ajetaan arvokisoissakin ykstyyppirenkaalla.
Älkää nyt vaankaan sanoko että vieläpä sorexilla. (en tiedä)
Sähkökrossissa ajellaan hyvin pitkälti erittäin sileillä savibaanoilla.
Maailmalla ei ole kuin pari rengasta jotka näissä olosuhteissa toimii parhaiten ja renkaat joilla ulkomaillakin porukka ajaa arvokisoja myöden.
No ei sieltä ole sillon vaikeaa valita niitä renkaita...
Toisaalta herää kysymys että jos kuitenkin kaikki ajais just näillä renkailla niin miks ylipäätään on sääntö joka rajaa käyttämästä vaikka 3 racing rengasta joka olis erittäin edullinen... (okei... perässä sillä ei pysy, mutta olispahan halvempi)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #89 : 17.01.11 - klo: 15.26 »
Ja hinnat jälleenmyyjille niin kovat että renkaiden hyllyssä pitäminen on hyväntekeväisyyttä.
Tätä ajoin takaa.

Se ei ole ykstyyppirenkaan vika vaan pikemmin ongelma muissa asioissa, kuten se että on yksi välikäsi liikaa (schumi). Jos sorex ei olisi ykstyyppirengas ja pitäisi valita CPX ja Sorexin välillä niin kuluttaja maksaisi isomman hinnan ja saatavuus olisi heikompi Sorex renkaassa. Ehkä pahiimmillaan kukaan ei toisi rengasta Suomeen vaan sen joutuisi tilaamaan ympärimaailmaa että saisi "nopeimman" renkaan.

Pohjimmiltaan taisi olla liian vähän kauppiaita tarjoomassa ykstyyppirengasta. Mutta tätä ongelmaahan m8:ssa ei ole kun on niin paljon renkaita mistä valita?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook