Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #120 : 18.01.11 - klo: 09.07 »
Aikoinaan montakin Hobao Cup ja FO kisaa vetäneenä sanoisin, että niitä junnuja, siis oikeasti junnuja oli kisoissa todella vähän, vaikkakin olivat erikseen huomioitu.
Ehkä pitäisi funtsata että mistä niitä junnuja saadaan ennenkuin tehdään kisoja niille? Tuntuu että olisi vähän sama ongelma turistipuolella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #121 : 18.01.11 - klo: 09.10 »
Aloittelija voi tulla SM-kisoihin. Ei se oikeasti vaadi kuin sen lisenssin ja hyväksytyn pillin. Aloittelijoille tiedoksi, että nämä palstan kärkevät kirjoittelijat on ihan vässyjä radalla tai jopa ystävällisiä. Kunhan uhoavat emmännan valvonnan pettäessä.

Huh miten paljon vääntöä. Tällä foorumilla on kyllä aivan liian matala kynnys julkaistuun tekstiin. Mun mielestä kaima tossa yllä kiteyttää sopivan ironiseen sävyyn kaiken oleellisen. Eli mukaan vaan ja pulinat pois. SM on "se" sarja jossa ajetaan mestaruudesta, radoilla ympäri suomea voi treenata pienissä porukoissa ja kisailla näitä neljää koitosta varten. Mun mielestä pitää olla sen verran pinnaa että jaksaa opetella ajamaan, jotta pääsee finaaliin.

Lisäksi veikkaan, että tämmöiset viestiketjut ovat omiaan torppaamaan monen aloittelijan halut osallistua kisoihin. Näistä välittyy kuva, että luokkaan osallistuvalla possella pipo kiristää ja pahasti. Onneksi sentään on niin että, oikeasti se mitä yllä on lainattu, pitää paikkansa. :wink:

Itte osallistuin viime kesän vikaan kisaan Tammisaaressa, joka oli elämäni eka lajissaan. Auto oli RTR johon oli ostettu käytetty EFRA-pilli ja 25 euron ohjausservo. Auto pysyi suurin piirtein läjässä ja Hauskaa oli, vaikka menestyksestä ei ollut tietenkään tietoakaan. Mä en ole junnu mutta oman kokemukseni pohjalta voin suositella kaikille osallistumista ilman sen kummenpaa analyysia.
Löysin rantein...

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #122 : 18.01.11 - klo: 09.16 »
Aikoinaan montakin Hobao Cup ja FO kisaa vetäneenä sanoisin, että niitä junnuja, siis oikeasti junnuja oli kisoissa todella vähän, vaikkakin olivat erikseen huomioitu.
Ehkä pitäisi funtsata että mistä niitä junnuja saadaan ennenkuin tehdään kisoja niille? Tuntuu että olisi vähän sama ongelma turistipuolella.

Tuli vielä mieleeni, että ne muutamat junnut kun oli paikalla niin niistäkin puolet olivat yleensä sen tason kuskeja, että eivät he mitään junnufinaaleja tarvinneet...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #123 : 18.01.11 - klo: 09.29 »
Aikoinaan montakin Hobao Cup ja FO kisaa vetäneenä sanoisin, että niitä junnuja, siis oikeasti junnuja oli kisoissa todella vähän, vaikkakin olivat erikseen huomioitu.
Ehkä pitäisi funtsata että mistä niitä junnuja saadaan ennenkuin tehdään kisoja niille? Tuntuu että olisi vähän sama ongelma turistipuolella.

Kysynnän ja tarjonnan laki.
Ensin tarjonta jotta saadaan tarvitsevia.
Eikä se nyt ole mikään ongelma ollut ettei niitä iältään junnuja ole kovin paljoa ollut.
Se on ongelma että radoilla on paljon harrastajia jotka eivät osallistu kilpailuihin koska pitäisi mennä suoraan SM kisaan.
Ja näköjään aina siinä on jonkinsortin kynnys osallistua kisaan kun joutuu ajamaan samassa kisassa kokeneempien kanssa.

Se että tämä junnuluokka otettaisiin takaisin käytäntöön toisi varmasti lisää kisaajia kuten se on tuonut niitä ennenkin.
Jo pelkästään FO cup toisi niitä lisää sekä entisiä takaisin... Siihen vielä junnuluokka lisäks niin kynnys osallistua vain laskee.
Nimettäköön se luokka nyt sitten junnuluokaksi kuten se oli ennenkin tai vaihdettakoon vaikka spor luokaksi tai miksi tahansa.

Ja kyllähän siellä junnuluokassa oli vaikka kuinka paljon junnuja ja kaikki olivat oikeasti "junnuja"
Moni meistä jotka junnuluokan aikaan aloitti, ajoi junnuluokkaa ja nousi seuraavaksi kaudeksi junnusta pois.
Kaikki alle 16 vuotiaat pysyivät junnussa...
Tais vaan olla pienoinen "ongelma" että tuppasi olemaan senverran lupaavia junnuja että veivät junnuluokan mennentullen ollen myös SM listalla korkealla.

Siitä tulikin ohimennen mieleen että olisko Joonas voittanu viimeisen junnukauden??

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #124 : 18.01.11 - klo: 09.38 »
Artsin ideaan kannatusta täältäkin. Se olisi yksi hyvältä kuulostava tapa madaltaa kynnystä ja saada lisää ajoaikaa "sport-luokkaan" ja harrastuksen alkutaipaleella oleville.

Hyvä analogia on touringin Alue-8 sarja. Siellä uudet kuskit pääsevät kokemaan kisaamisen hienoutta heidän tarpeisiinsä räätälöidyllä mallilla.
Sarjan yksi perinne ja piirre on se, että virin huippukuskit eivät tule "häiritsemään" sport-henkistä kisailua.

Yksi lajin aidoista pullonkauloista on kilpailujen järjestämiseen tarvittavat resurssit.
Tässä olisikin nyt paikka huippukuskeille kantaa kortensa kekoon lajin tulevan kehityksen puolesta. Sport sarjan kisoista 1-2 pitäisi olla periaatteella
-sporttilaiset ajaa
-kokeneet kuskit ja erityisesti SM-kärki avustaa sporttilaisia ja vie tapahtumaan läpi


Samalla välittyisi sporttilaisille tietotaitoa ja erilaista kisaamiseen liittyvää knoppologiaa, jota M8:ssakin on ihan runsaasti.

"THE new drivers" on erittäin tärkeä ryhmä koko luokalle, yhtälailla huippukuskeille kuin kauppiaillekin.

Tässä ei sitten ollut sanaakaan renkaista eikä numeroista  :angel:

edit: typoja korjattu
« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo: 11.22 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #125 : 18.01.11 - klo: 13.16 »
Sen aikaisena luokkayhteyshenkilönä totean:
Totta, halusin junnukisan HoBao sarjan yhteyteen, mutta syynä oli: SM osakilpailut olivat venyneet aikataulullisesti niin pitkiksi, ettei Junnufinaaleja ehditty ajaa päivänvalossa. Junnukisa oli kutistunut pelkäksi pyttyjen jaoksi, eivätkä junnut oikeasti ajaneet kilpaa keskenään taikka saaneet lisää ajoaikaa alkuperäisen idean mukaisesti. Ideana oli, että HoBao cupista olisi kehitetty muutenkin enemmän junnuja suosiva.

En ole koskaan sanonut ostaneeni kiertopalkintoa omilla rahoillani, mulla ei ole siinä Euroakaan kiinni. Palkinnon ostivat aikanaan UAU, SaiKArt ja SalonUA yhdessä, jotka myös ideoivat avustuksellani junnusarjan.

Copter, tarkista asiat enen kuin väität jonkun tehneen jotain!

Asiasta on kulunut aikaa sen verran että muistin siis väärin. Pahoittelen väärää ilmaisua. Kuitenkin muistan että asiaan liittyen sinulla oli "kiinnitys" tuohon junnuluokkaan ja sen kiertopalkintoon (oli se sitten omalla rahalla taikka muiden seurojen maksamana), jonka seurauksena halusit tehdä toisin kuin mikä oli lajiryhmän näkemys asiasta.

Menneet on kuitenkin menneitä ja niitä ei tässä ole sen tarkemmin tarkoitus kaivella. Kuitenkin kovasti kiinnostaa tuo kiertopalkinnon kohtalo, että missä mahtaa mennä? Olisi todella hienoa jos se saataisiin uudelleen liikenteeseen. Jos ei, niin toki voidaan uusia hankkia.

Onko sinulla Tappi tietoa tuosta kiertopalkinnosta?

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #126 : 18.01.11 - klo: 20.36 »
Joku voisi jopa miettiä pitäisikö esim. SM_sarjan staroja sulkea noista FO kisoista ulos, jolloin sille muulle porukalle tulisi paremmin mahdollisuuksia pärjätä ?

Tuon ajatuksen heitin ilmoille joskus "miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaa" topikissa, joka tietenkin teilattiin heti. Tosin selitys oli hyvä. Kuitenkin olisi hyvä että aloittelijoille olisi jonkunlainen sarja tmv jossa suurimmalla osalla olisi mahdoillista ajaa enemmän kuin ne pari treeniä ja alkuerää ja josta olisi sitten helpompi nousta SM-sarjaan jos ajohaluja riittää. Tuo sport/junnu/vaari/.... sarja FOn yhteydessä on hyvä idea. Vielä jos sport finaaleja ajettaisiin vaikka a, b ja c (kilpailijamäärästa riippuen) olisi tulokkailla suurempi mahdollisuus saada ajaa enemmän.

Tämäkin on vain idean heitto mutta olisiko siinä mitään mieltä että sport tmv sarjassa auton painoraja olisi esim. 3400-3500g. Ajatuksena että mahdollisesti iso osa aloittelijoista aloittaa harrastuksen RTR autoilla jotka eivät painonsa puolesta taida olla niitä kevyimpiä.


Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #127 : 18.01.11 - klo: 21.00 »

Tämäkin on vain idean heitto mutta olisiko siinä mitään mieltä että sport tmv sarjassa auton painoraja olisi esim. 3400-3500g. Ajatuksena että mahdollisesti iso osa aloittelijoista aloittaa harrastuksen RTR autoilla jotka eivät painonsa puolesta taida olla niitä kevyimpiä.

Eli jos joku on hommannu modernimman auton ni joutuisi suoraan kovempien joukkoon ? Ei oikeen mun mielestä palvele ajatusta ja en usko että alottelevat kuskit saa isompaa hyötyä on se auto sitten 2-300g kevyempi tai ei eli miksi rajata.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #128 : 18.01.11 - klo: 21.13 »
Tuskin kaikki junnu/sport tmv luokkaan osallistuvat olisivat aivan aloittelijoita ja saahan modernimpaan autoon painoa lisättyä. Mutta totta kyllä, ehkä tuo painoraja juttu ei olisi järkevää.

No, oli säännöt ym. mitkä tahansa niin ehkä kannattaa alkaa tosissaan miettimään miten porukkaa saa kisoihin ennen kuin M8 ja/tai muut sarjat alkaa hiipua osallitujien vähyydestä. En toivo enkä usko että niin olisi heti käymässä mutta mistä sen tietää etukäteen, tuskin viime vuoden osallistujamääriä kovinkaan moni osasi arvata, kai.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #129 : 18.01.11 - klo: 22.36 »
Ollaan puhuttu ja suunniteltu tuohon tyyliin pikkasen että mitä jarkko ehdottelikin että Pro kuskit auttaisivat ja mekkaisivat Sport kuskeja finaaleissa ja muutenkin tietty.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #130 : 19.01.11 - klo: 10.23 »
Väittäisin että perusongelma aloittelijan tulemisessa SM-kisoihin on ajoajassa, sama ongelma on myös kerhosarjassa jos ajetaan SM-kaaviolla.

Ajoaika aloittelevalla kuskilla SM-kisoissa on jotakuinkin näin:
7+7 treenit (tai joskus vain 5+5)
3+5 alkuerät yleensä kolme kertaa (harvoin mahtuu 4 tai jopa 5 alkuerää)
3+10 alimmat finaalit

Ajoaikaa siis 51 minuuttia ja näistä varmasti kellotettuja 30 minuuttia.
Tämähän ei tietenkään ole SM-sarjan vika vaan ominaisuus jonka varmasti kaikki hyväksyvät.

Siksi olisi erityisen tärkeää että "kerhosarjassa" jokaisella kuskilla on mahdollisimman yhdenmukainen määrä mitattua ajoaikaa taitotasosta huolimatta. Tällöin sarja palvelisi oikein SM-sarjaa ajatellen, eli valmentaisi enemmän asiasta innostuneita.

Kynnys osallistua kilpailuun jossa on "ajoaikatakuu" on varmasti huomattavasti alemmalla.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #131 : 19.01.11 - klo: 11.58 »
Omasta kuljettajatuotannosta tulee tälle kaudelle todennäköisesti yksi kuski lisää. Hän aloittaa Hyper7 panssari- eiku rc-autolla. Jos osoittautuu rattipojaksi niin saapi sitten uuden auton. Eli kun läppiaika jää sen pari sekunttia niin uusi auto on ansaittu (tai osat on loppuneet). Aloittelija ei tee titaaneilla, erikoisdiffeillä, jne.. sitten yhtään mitään.

SM-kisoissa ajoaika ei jakaudu kovin tasaisesti. Se ei ehkä ole sen kisan tarkoituskaan, mutta kieltämättä se aloittelijoiden kiinnostusta vähentää tai ei ainakaan paranna. FO tai vastaava sarja/tapahtuma on parempi sisääntuloreitti kuin nykyinen SM-kisa. Siksi ehdotinkin FOn puuteessa SM-kisaan junnuvaarifinaalia, mutta pitäisikö se olla sitten vaan 12 nuorinta niin kalenterista kuin M8 tiimasta laskettuna?

Hieman perspektiiviä perhepiiristä:

Tyttäreni kilpailee esteratsastuksessa. Siinä kilpailupäivä alkaa usein ennen kuutta hevosen kuljetuskuntoon laitolla. Matka kisapaikalle 1 -3 h (teidentukko). Valmistelut 1-2 h. Maksat kisamaksun etukäteen 20 - 50 euroa. Kilpailutapahtuma kestää parhaimmillaan puolitoista minuutia, mutta on moni kisa päättynyt toiselle esteelle. Sitten odottelua, jos on pelkoa palkitsemisesta. Saat ruusukkeen (sellainen ruusun näköinen kangashärpäke) ja jonkun tavaran. Sitten takaisin jälkiä seuraten. Siivoat p*skat trailerista. Kotiin katsomaan se minuutin video. Mutta seuraavalla kerralla sitten onnistutaan ... Tyttären mukaan yhtään huonoa reissua ei ole tehty ja seuraavalle pitäisi päästä mieluiten heti. Hän on harrastanut nyt kymmenen vuotta, joista viimeiset 3 vuotta joka päivä sateessa, pakkasessa ja pimeässä. Lapioinut p****a aamuin illoin vain päästäkseen "ilmaiseksi" ratsastamaan, hiihtänyt umpihankea 5 km jos ei ole tallille kuljetusta, jne... Jos heppa rikkoo itsensä ennen kisapäivää niin sitten et kisaa päivään, viikkoon, kuukauteen, puoleen vuoteen, ikinä. Uskoisin tyttäreni nauravan kitinälle ajoajasta, lisenssistä, nostovelvoitteesta, jne...

Edellä mainittua tarinaa en ole laittamassa ettei kritiikkä saa esittää vaan siksi, että jos on halua, motivaatiota ja pitkäjännitteisyyttä niin silloin asiat lopulta onnistuu ja ajaa sitä A-finaalia Suomessa. 

VihtiRC

  • Vieras
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #132 : 19.01.11 - klo: 14.48 »
Tuukka veit taas sanat suustani! Aloittelijana voin jälleen todeta, että junnujen ja uusien kilpailijoiden puute tuskin johtuu sen enempää rengas-säännöstä kuin ajo-ajastakaan. Tai mistään muustakaan pienestä yksityiskohdasta. Lajin ongelma on tunnettuvuuden puute ja se, että olemme väärin ymmärrettyjä. Jos muutamme jotain muuttamisen ilosta, ei se tuo mitään parannusta. Edellisellä lauseella viittaan lähinnä käytyyn rengaskeskusteluun. No mikä sitten voisi auttaa? Käsittääkseni JQ ja joku muu järjesti muutama vuosi sitten krossikoulun. Tälläisiä lisää!!!!!!! Krossikoulu jos mikä helpottaa aloittelijan mukaan tuloa ja alentaa kynnystä lähteä kilpailuun mukaan. Myös kommentit Finnish openista ja edeltävästä Hobao Cupista vaikuttavat erittäin kannatettavilta. En nyt muista tarkkaan mitä Artsi kirjoitti mutta sellainen kisa formaatti, jossa aloittelijoita mekkaa Pro kuskit kuulostaa hienolta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #133 : 19.01.11 - klo: 20.16 »
Ajoaikaa kisapäivän aikana ei oikein saa lisää muuten kuin taukoja vähentämällä. Yksi idea on alkuerien muuttaminen 10 minuutin pituiseksi ja erin määrän vähentämistä kahteen, josta se parempi eräsijoitus sitten otettaisiin huomioon. Näppistuntumalla 3 viiden minuutin erää vie kauemmin kuin kaksi kymmenminuuttista. Kilvanajoa kuitenkin 5 minuuttia lisää kaikille ja lämppäriajoa 3 minsaa vähemmän. Tai voihan se alkuerä olla vaikka 12 minuuttiakin ei kai niitä 5 minuutin portailla tarvitse lisätä.

Alkuerien luonne muuttuisi hieman toisenlaiseksi, kun tarvitaan tankkaus todennäköisesti aina. Sään vaikutus myös voi olla isompi. Mutta toisaalta formaatti olisi vielä EFRAn hengen mukainen. Ja eikös MM-kisois ole alkuerät sen 10 minuuttia? Vitsikkäästi siis hieman nostetta SM-skaboille EM-kisaan verrattuna.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #134 : 19.01.11 - klo: 20.27 »
Pitäähän tuo tarvittava aika vielä laskea. Nyt siis 5 erää kestää minuutteina 3+5+3 =11 * 15 erää = 165 min. 2 kierrosta 10 minuttista 10 erää * (3+10+3)= 160 min. Jää vielä 5 minuuttia eräkierrosten väliin kahvitaukoa.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #135 : 20.01.11 - klo: 10.46 »
Ei nappaa?

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #136 : 20.01.11 - klo: 12.00 »
Jaa, mikä ei nappaa?

Minun mielestän pidemmät alkuerät kuulostaa huomattavasti fiksummalta kuin nuo 5 min nykäisyt. TP-10 luokassahan on jo pidemmät alkuerät ja kaikki ovat tykänneet.

Tuohon 10 min alkuerään voisi vielä tasapuolisuuden vuoksi määrätä varikkokäynnin pakolliseksi.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #137 : 20.01.11 - klo: 12.06 »
Vaatisi taas tarkempaa mekanikointia ja myös seurantaa tuomareilta.

Ja taas yks hankalampi / sekavampi kuvio aloittelijoille.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #138 : 20.01.11 - klo: 12.38 »
Tarkoitatko, että tuo pakollinen varikkokäynti on huono juttu vai koko tämä 10 minuutin alkuerä?  Ymmärsin, että tarkoitat varikkokäyntiä. En itse kyllä tuollaista varikkokäyntipakko myöskään kannata. Jos joku haluaa yrittää ilman pysäytystä niin siinähän kitkuttaa pienellä kurkulla ja kaasulla. Eipä tuo varikkokäynti ota kuin yhden heikomman kaadon verran.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #139 : 20.01.11 - klo: 12.43 »
Koko tuo 10 minuutin mitta on huono asia.

Ei siis ainakaan missäännimessä aloittelijaystävällinen.

Johan aloittelijoille on haasteellista omaksua ylipäätään alkueräsysteemit jne...
Lämmittely alkaa... kuulutetaan minuutti... mitä nyt pitäis tehdä jne.
Ja kun on jo vuosia saanut kokea miten harmillisen hankalaa mekaanikkojen saaminen tuntuu olevan niin ei tuo 10 minuuttia helpolta kuulosta.

Vielä jos sallittais se että saa ajaa ilman tankkausta...
No vielä enemmän korostuu se miten hyvä olet säätämään ja ajamaan.

Eli vielä enemmän aloittelevista / ihan perus harrastajista väärään suuntaan.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #140 : 20.01.11 - klo: 12.53 »
Pidempi alkuerä kyllä kelpaisi mulle, Hokella tosin hyviä pointteja aloittelijoita silmällä pitäen.

Mekkarinhan saa kyllä aina kun vaan jaksaa kysellä, aloittelijalle siinä voi vaan olla vähän kynnystä lähtä nykimään ketään hihasta.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #141 : 20.01.11 - klo: 13.13 »
Niin ja ajan tällä myös sitä takaa että aloittelevilla kun monesti on mekkarinakin aloitteleva yms.
Moottorit ei välttämättä niin tikissä...

Monta hankaloittavaa asiaa.

Tuo kun lisäisi häslinkiä jo kärkipään kuskeille niin voi että paljonko siitä tulee ihmeteltävää ekakertalaiselle.

Nykyään alkuerä on sentään sen mittainen että pitäisi kaikilla rtr koneillakin hieman metsäänkin säädettynä päästä tuo aika.

Eli periaatteessa riittää se että joku vain laittaa tankin täyteen siinä minuutin kohdalla.


Näin olen minäkin monesti alkuerät ajanut... Ei ole omaa mekaanikkoa vaan joku mekkari saattaa mekata jopa kolme autoa yhdellä kierroksella.
Tuo ei olisi helppoa mikäli tarttis vielä tulla kiireessä tankkaamaan kesken hiitin.
Onnistuu vain kokeneelta mekaanikolta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #142 : 20.01.11 - klo: 13.35 »
Tuohon kysymykseen miten saadaan uusia junnuja tms mukaan, niin siihen liittyen olen tässä viimeisen kahden vuoden aikana ehdotellut pariakin mallia. En nyt mitenkään virallisesti, mutta puhunut kyllä siitä ihmisten kanssa.

Faktaa on se, että lajin profiilin nostamiseen tarvitaan tukea useammalta kuin yhdeltä taholta. Seuroilla on tottakai suuri rooli siinä että on mahdollisuus harrastaa ko. paikkakunnalla, sekä tietysti myös mahdollisuus markkinoida lajia nuorille koulussa, kesäleireillä jne missä nuoria on. Kuitenkin kun lajiin tulee uusia harrastajia, niin he asioivat jälleenmyyjällä jossain vaiheessa hankkimassa kalustoa. Jälleenmyyjillä on tässä vaiheessa hyvä mahdollisuus ohjata tulevia harrastajia oikeaan suuntaan. Tottakai tätä jo tapahtuu, mutta vaihtelevalla tavalla liikkeestä riippuen.

Yleensä kaluston hankinnan jälkeen seuraava vaihe on, että autolla mennään ajamaan. Paikka tietysti voi olla se kotipiha, soramonttu, parkkipaikka taikka sitten harvoissa tilanteissa myös se ihan oikea RC rata. Se että harrastajat saadaan oikeaan paikkaan ajamaan, paikkaan josta tie vie eteenpäin kilpailuihin on suuri askel oikeaan suuntaan. Kun harrastaja saadaan radalle, niin yleensä ajot keskittyvät sinne jatkossakin lähes poikkeuksetta. Tie vie myös tätä kautta kerhokisoihin, FO sarjaan  ja ehkäpä sitten myös joskus aikoinaan SM sarjaan jne.

Tätä ”oikeaa” tietä siis tulisi loiventaa, että sen kulkeminen olisi helpompaa. Mainitsinkin ylempänä että tähän tarvitaan useampaa tahoa, eli siis jälleenmyyjää sekä seuran toimintaa. Jälleenmyyjä voi osoittaa tien sekä seura voi puolestaan loiventaa sitä. Kuinka tämä sitten tapahtuu?

Kun uusi harrastaja ostaa kaluston liikkeestä, niin jälleenmyyjä antaa auton mukana ”kupongin”, joka oikeuttaa esim. 1 kk ratamaksuun lähiseuran radalla. Tämän lisäksi kuponki voisi oikeuttaa 1-2 kerho / FO osakilpailuun osallistumiseen. Tämän seurauksena harrastajalla olisi heti mahdollisuus helposti mennä radalle ajamaan tietäen että hänen ei tarvitse alkaa selvittelemään mihin seuraan pitää mahdollisesti liittyä, kenelle pitää maksaa mitäkin jne. Samoin kilpailuun osallistuminen olisi helppoa, koska kaikki tarvittava on tuossa lapussa. Tällöin annettaisiin  erittäin hyvä mahdollisuus uudelle harrastajalle tulla kokeilemaan ajamista radalla sekä myös tuntumaa siitä millaista kilpailu on.

Käytännössä tässä kupongissa voisi lisäksi olla radan / ratojen sijainti osoitteina ja ehkäpä ajo-ohjeineen mikäli tarpeellista. Lisäksi siinä olisi tiedot ratojen aukioloista, sekä myös päivämäärät kilpailuille joihin kuski voi osallistua halutessaan taikka muuten vain tulla katsomaan lajista kiinnostuneena harrastajana. 1 kk ratamaksu voisi olla siten, että se olisi voimassa auton ostohetkestä seuraavan täyden kuukauden loppuun, jotta lapun haltijalle ei tule fiilis että ”on kiire ajamaan”. Lappuun voitaisiin ostohetkellä kirjata päivämäärä ja samalla käydä lapun sisältö / tarjoamat edut lävitse asiakkaan kanssa. Lapussa voisi olla 1-2 ruutua, joihin sitten kisaan osallistuessa merkattaisiin jotain että ko. etu on käytetty. Kerhokisojen osallistumisen osalta lappu olisi voimassa sen kauden jolloin auto on hankittu (eli se 1-2 kisaa). Lapussa voisi olla myös jokin yhteystieto lähiseuran PA vastaavaan tms taikka johonkin muuhun nimettyyn tahoon joka on valmis ottamaan soittoja vastaan aloittelevilta kuljettajilta.

Kuten tästä voidaan todeta, niin tämä vaatii seuralta sen verran panostusta että kyseinen järjestely sopii (jokunen menetetty rata- / osallistumismaksu) sekä jälleenmyyjältä taas sen muutaman minuutin aikaa että lappu täytetään ja käydään ostajan kanssa lävitse. Tietysti myös olisi hienoa, että esim. Helsingistä ostetun auton mukana tulleella lapulla voisi osallistua vaikkapa Tampereella ajettavaan FO kisaan jne. Asia siis vaatii yhteishenkeä niin jälleenmyyjien, kerhojen ja kerhokisarjojen osalta.

Huom! Tämän ei tarvitse koskea pelkästään M-8 luokkaa, vaan mielestäni tämä voisi ihan yhtä hyvin kaikissa muissakin luokissa. Myös lukien ns. epäviralliset luokat, joille järjestetään kerhokisoja. Sekä myös rataluokkia.

Tärkeintä on, että homma pidetään mahdollisimman yksinkertaisena kaikilta osin. Lapun tulee olla selkeä ja tosiaan "lappu", eli siis ei mikään A5 arkki taikka suurempi paperi.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #143 : 20.01.11 - klo: 13.56 »
Copter: Juuri näin on pähkäilty täällä Keskisessä-Suomessakin. RC Club Jyväskylän radasta on tällainen flyeri A6-koossa ja sen lisäksi on lähes samalla ulkoasulla oleva vapaalippu, joita yhteistyössä olevat pikkuautokauppiaat voivat laittaa asiakkaiden mukaan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #144 : 20.01.11 - klo: 14.04 »
En nyt ihan osta Hoken perusteluita, että 10 minuutin erä on kauheasti hankalampi kuin 5 minuutin erä, koska on se välitankkaus. Kolmen minuutin ajon jälkeen tankille ennen seitsemän minuutin täyttymistä.

Jos sama mekkari tankkaa 3 autoa ennen lähtöä, niin se pystyy myös 3 autoa tankkaamaan erän aikana. Siinä on varmasti viiden minuutin ikkuna, jossa voi soppaa heittää lisää tankkiin. Ei sitä tarvitse rutikuivaan tankkiin viimeisellä kierroksella lisätä.

Mitä pahaa siinä on, että joku pääsee koko 10 minuutin erän ilman tankkausta? Ei se taida olla koneen hinnasta kiinni? Taitaa enemmän olla ajotavasta ja tehdyistä säädöistä kiinni.

Ei sen puoleen. En minä 10 minuutin erää pakolla aja, mutta hieman lisää ajoaikaa se kaikille soisi, JOS se on se juttu aloittelijoiden/uusien/vanhojen saamiseksi kisoihin.

Copterin ehdotusta voisin muokata sellaiseksi, että kaikilla suomikauppiailla olisi antaa A4 muodossa tietoa lajista/radoista/kerhoista/kisoista auton ostaneille kunkin autotyypin mukaan.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #145 : 20.01.11 - klo: 14.06 »
...
Huom! Tämän ei tarvitse koskea pelkästään M-8 luokkaa, vaan mielestäni tämä voisi ihan yhtä hyvin kaikissa muissakin luokissa. Myös lukien ns. epäviralliset luokat, joille järjestetään kerhokisoja. Sekä myös rataluokkia.

Tärkeintä on, että homma pidetään mahdollisimman yksinkertaisena kaikilta osin. Lapun tulee olla selkeä ja tosiaan "lappu", eli siis ei mikään A5 arkki taikka suurempi paperi.

Siis kansallinen "RC-passi". Erinomainen ehdotus. Kaikkien osapuolien ja lajin kannalta todellinen mahdollisuus.

Voisiko siihen liittyä vielä yhteystietojen saaminen ja lupa esim. lähiseuralle olla yhteydessä.
Niiden osalta joita ei ala näkyä radalla olisi mahdollista (ilman painostamista) olla yhteydessä ja kysyä onko tullut ongelmia tms.

ONKO TÄMÄ TAAS niitä juttuja, että porukka tykkää, mutta mitään ei tapahdu?
KUKA OTTAISI TÄSTÄ PALLOSTA KOPIN JA RYHTYISI VIEMÄÄN HOMMAA AIDOSTI ETEENPÄIN?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #146 : 20.01.11 - klo: 14.10 »
Mielestäni äärimmäisen hyvä ajatus ja voisimme lajiryhmässä keskustella asiasta ja yrittää laatia jotkut speksit jonka mukaan asiaa vietäisiin eteenpäin ja toteutettaisiin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #147 : 20.01.11 - klo: 14.46 »
Vastaanpa 1 kisan kokemuksella, että toi "RC-passi" tai miksi sitä sitten kutsuttaisiinkaan, kuulostaa todella loistavalta ajatukselta.
Luulisi lisäävän innostusta ja madaltavan kynnystä ilmestyä pihoilta, muntuilta yms... sinne oikeille radoille. Niin sisä kuin ulko.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #148 : 20.01.11 - klo: 14.52 »
En nyt ihan osta Hoken perusteluita, että 10 minuutin erä on kauheasti hankalampi kuin 5 minuutin erä, koska on se välitankkaus. Kolmen minuutin ajon jälkeen tankille ennen seitsemän minuutin täyttymistä.

Jos sama mekkari tankkaa 3 autoa ennen lähtöä, niin se pystyy myös 3 autoa tankkaamaan erän aikana. Siinä on varmasti viiden minuutin ikkuna, jossa voi soppaa heittää lisää tankkiin. Ei sitä tarvitse rutikuivaan tankkiin viimeisellä kierroksella lisätä.

Mitä pahaa siinä on, että joku pääsee koko 10 minuutin erän ilman tankkausta? Ei se taida olla koneen hinnasta kiinni? Taitaa enemmän olla ajotavasta ja tehdyistä säädöistä kiinni.

Ei sen puoleen. En minä 10 minuutin erää pakolla aja, mutta hieman lisää ajoaikaa se kaikille soisi, JOS se on se juttu aloittelijoiden/uusien/vanhojen saamiseksi kisoihin.

Copterin ehdotusta voisin muokata sellaiseksi, että kaikilla suomikauppiailla olisi antaa A4 muodossa tietoa lajista/radoista/kerhoista/kisoista auton ostaneille kunkin autotyypin mukaan.

Ihan puhtaasti viittaan siihen ettei se todellakaan ole helpompaa aloittelijoille.
Kun näkee aina sitä että ylipäätään aloittelevilla on aluksi ongelmia mieltää muutenkin noi alkuerän toiminnat tankkausten suhteen ja millon kannattaa viiva ylittää jne.
Tämä oli itselläkin aikanaan se eka asia mitä piti pariinkin kertaan kokeneemmilta selvitellä ja törmään tähän samaan asiaan lähes vuosittain kun tulee uusia kuskeja kisaamaan.

Siihen siis lisättynä se että kokeneemmat ovat niitä jotka pystyvät ajamaan 10 minuutin tankkeja... harvemmin aloittelijat.
Eli tämä kokeneen ja aloittelevan välinen kuilu vaan entisestään kasvaa.

Eikös se silloin ole väärä suunta?

Jos enemmän ajoaikaa halutaan laittaa niin mielummin sitten lisää vaikka yhden alkueräkierroksen ja/tai pidentää alempien finaalien kestoa.

Jokatapauksessa kun se alkuerien pituuden tuplaaminen jo venyttäisi aikataulua selkeesti ja tekis aloittelevalle kuskille asian vielä vaikeammaks niin miksi tosiaan tehdä asioita vaikeammaksi kun samalla aikataulun pidentämisellä sais sitä ajoaikaa lisää vain pidentämällä finaaleita.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #149 : 20.01.11 - klo: 15.58 »
Et nyt ihan ajatuksella lukenut aikaisempia meilejäni. Perustelin juuri ajoajan lisäämisellä 10 minuutin erät, joita olisi siis vain 2 kpl verrattuna 3 kertaa 5 min. Kalenteriaikaa ei kulu yhtään enempää vaan pikemminkin jopa 5 minsaa vähemmän, silti ajoaikaa 5 minuuttia kaikilla enemmän.

Kisapäivää ei voida enää pidentää. Siitä kait ollaan yhtä mieltä. Samoin kuin yksipäiväisestä kisasta. Jos ja kun alimpien finaalien aikaa pidennetään (jota yleisesti kannatan) niin silloin pitenee myös kisapäivä sekä joskus tulee sopivalla ajajamäärällä hoopoja finaaleja, joissa 5 autoa ajaa nousupaikasta molemmissa haarassa. Lisäksi usein jollain on teknisiä murheita (ja siksi kenties alinpaan finaaliin jääneetkin), joten "kaikki nousevat". Lisää ajoaikaa toki, mutta ei tehokasta ajankäyttöä eikä liene myös kilpaajista parasta antia.

Pistetään nyt vielä sellainen idea lentämään kuin että semien jälkeen rata on auki +20 minsaa kaikille paitsi tietysti a-finaaliin päässeille. Iloista hulluttelua päivän päätteeksi.