Kirjoittaja Aihe: Tamiya TRF 417  (Luettu 7113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Tamiya TRF 417
« : 08.09.10 - klo: 13.54 »
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo: 13.58 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #1 : 15.10.10 - klo: 20.09 »
Kuvia uutukaisesta jaappanin messuilta



Uutta vanhaan autoon nähden:
-Bulkit, kapeammalla kuin vanhassa autossa, takabulkit samanlaiset kuin edessä, moottori-/keskibulkki yhtenäinen osa. Ylälinkkien kiinnityksissä ilmeisesti uusi kiinnityspiste, sisempänä kuin vanhassa.
-Keskiakseli 19 hampaisilla alumiinisilla hihnapyörillä ja kuvien perusteella näyttäisi olevan ruuviton kiinnitys spurrille.
-Uudelleen suunniteltu ohjaus, geometria kuitenkin ilmeisesti sama kuin vanhassa.
-Hiilikuituosat puskuria lukuunottamatta uudet, lähinnä sopeutettu uusille bulkeille.
-Pyöränakselit ja vetarin nivelet uusittu, nivel ei tule kasaan ruuvilla vaan pinni pysyy paikallaan pyöränakselin päälle tulevalla rinkulalla.
-Isommat diffin ulostulot, peittää kuulat paremmin ja ehkä uudet D-malliset diffilevyt.

Ripustukset on samat kuin vanhassa joten kaikki perinteisesti tarvittavat varaosat pystyy hyödyntämään myös uudessa autossa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #2 : 21.02.11 - klo: 21.57 »
Otsikon mukainen laite on matkalla tännepäin. Kallis kuin :shocked:, mutta varmasti hyvä. Nyt kun oppisi säätämään ja ajamaan...

-Kertokaas kokemuksia laitteesta, varmasti joitakin on foorumilaisilla?

Ja tuo on ensimmäinen kitti hiilari autoni jonka itse kasaan eli kysynkin  miten kannattaa kuituosat käsitellä? -reunat hion ja ca tai kynsilakkaa(kumpaa ja jos liimaa niin miten se levitetään?) reunoihin?  -muuta huomioitavaa?

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #3 : 22.02.11 - klo: 10.57 »
Otsikon mukainen laite on matkalla tännepäin. Kallis kuin :shocked:, mutta varmasti hyvä. Nyt kun oppisi säätämään ja ajamaan...

-Kertokaas kokemuksia laitteesta, varmasti joitakin on foorumilaisilla?

Ja tuo on ensimmäinen kitti hiilari autoni jonka itse kasaan eli kysynkin  miten kannattaa kuituosat käsitellä? -reunat hion ja ca tai kynsilakkaa(kumpaa ja jos liimaa niin miten se levitetään?) reunoihin?  -muuta huomioitavaa?

-Pate

Hiilikuidun valmisteluun on ihan hyvät ohjeet CRC sivuilla täällä
Pieni viila toimii myös kätevästi. Tärkeintä on pohjalevyn reunojen pyöristys ja liimaus vauriomahdollisuuden vähentämiseksi ja akkuteipin aukkojen reunojen pöyristys. Voihan ne muittenkin osien reunat pyöristellä ja liimailla jos intoa riittää. Liimauksessa topstikku liiman levitysvälineenä helpottaa hommaa ja vähentää liiman joutumista vääriin paikkoihin. 417 ylärungosta kannattaa etu- ja takapäästä ottaa ottaa vähän materiaalia pois, että mahtuu paremmin paikalleen ja vältetään mahdolliset rungon jännitykset.

Kasauksessa ei mitään ihan ihmeellisyyksiä ollut. Muutamia huomioita tulee mieleen:
-Eteen kannattaa laittaa 46mm teräsvetoakselit, näin saa kestävyyttä sekä itse vetoakseleihin, että spoolin ulostuloihin, jotka lyhyemmillä vetareilla menevät helpommin poikki. Ylijäävät alumiinivetarit voi käyttää takapäässä.
-Takapään ripustuksissa voi joutua ottamaan akseliväli shimmeistä 0,2mm pois, tietysti sen voi ottaa tukivarrestakin mutta joutuu sitten mahdollisesti tukivartta vaihtaessa viilaamaan uudestaan. Tamiyassa  sisäpään pinnin ei kuulu olla herkästi tukivarressa, vaan liike tapahtuu siinä pallossa joka tulee tukivarrenkiinnikkeeseen kiinni. Myös takahubia joutuu vähän viilaamaan että liikkuu herkästi tukivarressa. Kun tukivarret on ruuvattu kiinnin, niin koputtelee ruuvimeisselin kahvapuolella tukivarsia edestä/takaa niin asettuvat herkästi paikalleen.
-Takimmaisessa etutukivarsien kiinnikkeessä (Siis se mikä on ns. väärinpäin ohjauksen alla) kannattaa käyttää mahd. pitkiä ruuveja, vähentää sen palan taipumis halukkuutta.
-Iskareissa ei käytetä kumitutin ja iskarinhatun välissä niitä punaisia foamipaloja, reboundia mahd. vähän
-Ohjausräkissä joutui ainakin itsellä käyttämään tuplamäärän shimmejä varsien ja välipalikan välillä, muuten jumitti ruuvia kiristäessä.
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo: 11.04 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #4 : 24.02.11 - klo: 11.53 »
Kiitos varsin YLIkattavasta vastauksesta  :smiley:

Ajattelin kasata auton vakiopalikoin aluksi ja jos jokin hajoaa niin katsotaan jos vaikka vahvempaa vetaria laitetaan.

Luin jostakin että niiden vaahtomuovisten palikoiden poisjättäminen iskareista voi muuttaa ajettavuutta huonommaksi/epätasaisemmaksi? -varmaan riippuu missä ajetaan ja miten on muut säädöt tehty.

Toistaiseksi laite on tulossa vain VTR käyttöön eli vauhtia ei kovasti ole, onko jotakin setuppivinkkejä tiedossa tähän?

Maailmalta luin myös että niitä ohjauksen shimmejä on 3-4 eri kokoa ja pitää tarkasti katsoa että tulee oikean kokoiset laitettua, muuten hankaa paikat. -mutta varmaan tuon tiesitkin ja jouduit siitä huolimatta laittamaan tupla shimmit.

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #5 : 24.02.11 - klo: 13.56 »
Ajattelin kasata auton vakiopalikoin aluksi ja jos jokin hajoaa niin katsotaan jos vaikka vahvempaa vetaria laitetaan.

Suosittelen kyllä ehdottomasti laittamaan ne teräksiset suoraan, säästyy ne alumiiniset sitten varalle takapäähän. Edessä ne rikkoutuu lähes varmasti.

Lainaus
Luin jostakin että niiden vaahtomuovisten palikoiden poisjättäminen iskareista voi muuttaa ajettavuutta huonommaksi/epätasaisemmaksi? -varmaan riippuu missä ajetaan ja miten on muut säädöt tehty.
Niitä ei tosiaan yleensä käytetä missään, maailmalla käyttävät paljon pientä reikää iskarin korkin muoviosassa jolla saadaan reboundia vieläkin pienemmäksi. Pienempi reboundi yleensä tekee autosta helpomman ajaa.

VTR setupeista ei kyllä ole mitään hajua. Ainakin tarpeeksi hintapäällikkö kalusto sinne, mutta on tietty sitten kunnon peli jos innostuu vaikka siirtymään TSS-10 pariin.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #6 : 24.02.11 - klo: 14.05 »
Ookoo,pitää miettiä sitten uusia vetareita!

Tuossa taitaa tulla erilaisia mäntiä iskareille?  -ajattelin 3 reikäisiä ja 30wt litkua,kelta/siniset jouset. -ollaanko tässä lähellekkään oikeata setuppia matolla?  -huomioidaan maavara +8mm?

Ilmeisesti sitten reboundia 1-2mm?  -ja onko siitä haittaa kun joskus reboundin on laittanut kohdilleen ja vetää iskarivarren ulos niin iskarin "imu" vetää jonkin verran vartta sisäänpäin?


Ja tosiaankin kallis on alusta VTR:rään mutta kuten kirjoitit niin jos nopeampia luokkia haluan kokeilla tulevaisuudessa niin ainakaan auto ei ole se syy miksi en pärjää.
-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #7 : 24.02.11 - klo: 15.11 »
Tuossa taitaa tulla erilaisia mäntiä iskareille?  -ajattelin 3 reikäisiä ja 30wt litkua,kelta/siniset jouset. -ollaanko tässä lähellekkään oikeata setuppia matolla?  -huomioidaan maavara +8mm?
Ei tule kuin yhdet 3 reikäiset männät ja muita ei sitten tarvita. Tuo 30W öljy kuulostaa aika löysältä, mutta en sitten tiedä niistä VTR setupeista, voi olla että liukkailla renkailla toimii ihan hyvin. Jousetkin kuulostaa hyviltä jos on menossa sininen eteen ja keltainen taakse.
Lainaus
Ilmeisesti sitten reboundia 1-2mm?  -ja onko siitä haittaa kun joskus reboundin on laittanut kohdilleen ja vetää iskarivarren ulos niin iskarin "imu" vetää jonkin verran vartta sisäänpäin?
1-2mm reboundia on hyvä, katsoo vaan että varsinkin samalla akselilla on identtiset määrät reboundia. Iskarin varren sisäänimu noilla reboundeilla kuuluu asiaan. Muista myös tarkistaa, että kaikki iskarit ovat samanpituisia keskenään! 8mm maavaralla voi olla, että iskarin alapään lenkkiä joutuu kääntämään pari kierrosta auki ulosjouston lisäämiseksi. Voi ruveta iskarin mitta loppumaan kesken. Ulosjuostot kannatta mitata iskarit paikallaan, että huomaa jos iskari rajoittaa ulosjoustoa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #8 : 24.02.11 - klo: 17.40 »


Toistaiseksi laite on tulossa vain VTR käyttöön eli vauhtia ei kovasti ole, onko jotakin setuppivinkkejä tiedossa tähän?


-Pate

Kyllä on porukalla VTR-luokassa sellasta kalustoa, että mun on varmaan pakko laittaa TT-01 Nikkojen viereen hyllyyn ja ostaa joku oikea rc-auto. Ei sitä muuten kehtaa tulla mihinkään ajelemaan...
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #9 : 24.02.11 - klo: 19.37 »
Kiitos Stilolle taas!  -autoa en tänään saanut, ehkä huomenna pääsee kasaamaan.
Auton mukaan tilasin ne 46mm teräsvetarit ja tamiyan vanttiruuvimeisseliavainväänninhässäkän :p

Viltsu, tt on karmea,myönnetään(radalla) ,mutta silläkin pääsee alkuun, mukaan vaan!

-Pate
« Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo: 19.53 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #10 : 25.02.11 - klo: 22.55 »
Tänään Hobbyfactorystä hain rungon ja aloitin 3 tuntia sitten kasaamisen(kun liima oli kuivunut reunoista)
Sain taas kerran asiantuntevia neuvoja ja mukaan tarttui iskariölppää -päädyimmekin 40wt ölppään nyt aluksi,Tamiyassa kuulemma ei kannata tuon alle mennä.(stilokin tuossa pari viestiä sitten toki epäili että 30wt on liian löysää ja nyt sen uskon)

Ohjauksen kanssa sai hieman miettiä kun 5 shimmiäkään ei auttanut jumia poistamaan. Ei sitten muuta kuin tönäri käteen ja kas, osa ohjaus shimmeistä on aavistuksen pienempiä kuin muut,kun tämän tajusin ja sain pienempiin vaihdettua niin se 1+1 shimmiä mitä manuaalissakin luki riitti hienosti.(shimmin pitää mahtua varressa olevan kolon sisään).

Nyt siis nukkumaan ja huomenna loppuunkasaus.

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #11 : 19.09.11 - klo: 12.19 »


Uutta pukkaa
Löysin rantein...

Poissa aidia

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #12 : 28.12.22 - klo: 21.47 »
Mistähän näihin vanhempiin Tamiyan turisteihin kannattaisi tilata osia?

Poissa Tumppi T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya TRF 417
« Vastaus #13 : 28.12.22 - klo: 21.55 »
Mistähän näihin vanhempiin Tamiyan turisteihin kannattaisi tilata osia?

https://tamico.de
Team Associated // Destiny Racing // Futaba // Old School