Kirjoittaja Aihe: Vähän kyselyä....  (Luettu 2973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« : 02.12.03 - klo: 13.44 »
Olen tässä miettinyt tuollaisen sähkötouringin hommaamistta että voisi näin talvella ajella niin kertokaapas mitä huollettavaa niissä autoissa on?Akut kuluvat aika nopeasti, mutta mitäs ne hiilet/sorvaukset meinaa?Pitääkö tuollaisessa "leikkimielisessä" saliajossa niistä välittää? Entäs millaisilla renkailla kannattaa ajaa juhlasalin parketilla? En viitsisi pestä lattiaa ajon jälkeen.





Huom.ainoa sähkis mikä mulla on ollut oli Nikko Red.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vähän kyselyä....
« Vastaus #1 : 02.12.03 - klo: 13.54 »
Sähköautossa suurin osa huollosta on aivan samankaltaista kuin polttiksissakin. Koneen lisäksi sähköosia ei juurikaan tarvitse huoltaa. Ihan harrastusmielessä käytettävä kone kestää oikein välitetyssä autossa ja sopivalla moottorin ennakolla helposti joitain kymmeniä akullisia ilman sorvausta juurikaan huomaamatta suorituskyvyn putoamista. Samoin akut kestävät helposti hyvin hoidettuna useita kymmeniä latauksia juurikaan huomaamatta suorituskyvyn putoamista.

Lakattu parkettilattia ei ole todellakaan mikään ideaalinen alusta touring-autolle. Oikeastaan mitkään renkaat eivät taida juurikaan pitää sillä. Omakohtaisia kokemuksia ei ole parketilla ajamisesta, mutta sellaista olen kuullut, että jotkut kuviorenkaat olisivat parempi valinta kuin sileät renkaat. Näiden kuviorenkaiden merkkiä tai mallia en kuitenkaan saa nyt päähäni. Jos vähänkään enempi haluaa nauttia ajamisesta, niin huonojenkin mattojen hankinta kannattaa. Niitähän saa jopa ilmaiseksi.

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #2 : 02.12.03 - klo: 14.54 »
No entäs tuollainen aika "liisterinen" muovi pinnoite lattia?
Sitten varmaan perus kysymys:
Mikä o sellainen huoleton auto ja kone?
Sitten tyhmäkysymys:
Miten sorvataan moottoria?
Kertokaa kaikki miten tehdään nämä akkujen ja moottorien korjaukset/kunnostukset?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #3 : 02.12.03 - klo: 15.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Sitten tyhmäkysymys: Miten sorvataan moottoria?


Käsite moottorin sorvaus on mielestän aika harhaanjohtava, koska kollektorisorvilla sorvataan ankkurin kollektoria, eli sitä osaa joka ankkurissa ottaa virtaa. Tiesitkin varmaan jo, että siihen on omat sorvit, mutta ei sitä välttämättä tarvi sorvata, sen voi puhdistaa myös hienolla  hiekkapaperilla. Tosin sorvamalla tulee parempi ja vaikka sen puhdistaisi hiekkapaperilla, niin se kannattaa aina välillä sorvatakkin... Kollektorin puhdistus on syytä mielestäni tehdä aina ajon jälkeen ja hionta/sorvaus viimeistään hiilien vaihdon yhteydessä tai aikaisemmikin, jos kollektori mustuu paljon...

Harrastin aikanani sähköura-autoja ja puhdistin oman autoni moottorista kollektorin aina n.tunnin ajon jälkeen ja hion sen n.3 viikon/ 9.ksän 2.5 tunnin mittaisen ajokerran jälkeen... (Viikossa oli 3x 2.5 tunnin ajojakso...) Ei kai noi rc-sähkisten harjalliset moottorit hirveen paljo noista ura-autojen koneista eroo, paitsi koon osalta... Sori OT...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #4 : 02.12.03 - klo: 16.56 »
Älä sitä turisti autoa osta :cry:   se on ihan turha laji :evil: . Osta mielummin MINI-Z auto :mrgreen:  sillä voit ajaa vaivatta missä vaan ja sillä on varmasti hauskempaa ja se toimii melko takuvarmasti. Ei ole moottori, akku ongelmia. Just my opinion.
Jerzi

Poissa velli

  • Tulokas
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #5 : 02.12.03 - klo: 17.53 »
Annan ääneni myös mini-setalle. Sain juuri kokeilla sitä ja se on loistava vaikkakin vaikea (alkuun) ohjata. :P
mini-z Overland myynnissä!!!

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #6 : 02.12.03 - klo: 18.13 »
Riippuu vähän ostaako mini-z vai turistin siitä että kuinka aktiivisesti alkaa rc:tä harrastaa. Mut jos sulla on ollut vaan ainut auto tähän asti Nikko niin suosittelen et ostat jonkun mini-z:tan.
täysii

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #7 : 02.12.03 - klo: 21.49 »
Ajatus turisteille olis siitä, kun minulla on jo polttis tuurinki ja ensi kesänä ajattelin kisaamaan niin tarvitsen pikaisesti lisää ajokokemusta (n.2kk ajamatta) ja auton säätö hommat on aivan jollakin muulla tasolla millä ne pitäisi olla kun kisoihin lähtee(pure tenilla ajamisesta ei paljon säätö hommia opita).

Poissa Clod+T2

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tuvasa
Vähän kyselyä....
« Vastaus #8 : 02.12.03 - klo: 21.49 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Sähköautossa suurin osa huollosta on aivan samankaltaista kuin polttiksissakin. Koneen lisäksi sähköosia ei juurikaan tarvitse huoltaa. Ihan harrastusmielessä käytettävä kone kestää oikein välitetyssä autossa ja sopivalla moottorin ennakolla helposti joitain kymmeniä akullisia ilman sorvausta juurikaan huomaamatta suorituskyvyn putoamista. Samoin akut kestävät helposti hyvin hoidettuna useita kymmeniä latauksia juurikaan huomaamatta suorituskyvyn putoamista.

Lakattu parkettilattia ei ole todellakaan mikään ideaalinen alusta touring-autolle. Oikeastaan mitkään renkaat eivät taida juurikaan pitää sillä. Omakohtaisia kokemuksia ei ole parketilla ajamisesta, mutta sellaista olen kuullut, että jotkut kuviorenkaat olisivat parempi valinta kuin sileät renkaat. Näiden kuviorenkaiden merkkiä tai mallia en kuitenkaan saa nyt päähäni. Jos vähänkään enempi haluaa nauttia ajamisesta, niin huonojenkin mattojen hankinta kannattaa. Niitähän saa jopa ilmaiseksi.


Tuo moottorin sorvauksen tarpeellisuuskin riippuu ajosta. Minä esimerkiksi en ole kertaakaan sorvannut moottoria, hiilten vaihdon yhteydessä putsasin tenulla ja karhunkielellä, ja sit rauhallinen sisäänajo ja taas mennään. Autolla on ajettu taatusti enempi ku se 20 akullista :roll: , suorituskyvystä en sano mut kyl se hyvin laulaa... Kone on Peak EBX, 13 kääminen ja Truckissa kii. Nyt viimeaikoina kone on tosin alkanu hieman lämpenemään, onko merkki et pitäs sorvata/hioa se kollektori?

Edit: niin koneessa alkaa tokatkin hiilet oleen huonossa hapessa, ajettu on siis aika pirusti, 3½ vuotta sisältäen jopa kohellusta talvella..... eli rääkätty on :? . Täytyy vähä kehasta et on sitkee vehje toi Peakin konekki, kyl seki o saanu kyytiä, eikä mitään vikaa ole ollu.(mitä nyt hiilet loppu :mrgreen: ).
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vähän kyselyä....
« Vastaus #9 : 03.12.03 - klo: 08.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
No entäs tuollainen aika "liisterinen" muovi pinnoite lattia?
Sitten varmaan perus kysymys:
Mikä o sellainen huoleton auto ja kone?
Sitten tyhmäkysymys:
Miten sorvataan moottoria?
Kertokaa kaikki miten tehdään nämä akkujen ja moottorien korjaukset/kunnostukset?


Tuo alusta on luultavasti parempi kuin se parketti. Kokeilemallahan se selviää.

Auton valinnassa melkein tärkeintä on se, että osia on saatavissa helpolla ja mieluusti kaikilla kaveripiirissä on sama auto. Yhdessä opettelemalla moni asia on helpompaa. Omasta mielestäni tämän hetken hinta/laatusuhteeltaan ehdottomasti paras auto on Xray Raycer. Tämä taitaa olla ainoa kerta, kun voi sanoa, että halvalla saa hyvää. Xray on siis halpa, laadukas, kestävä. Lisäksi Säätäminen on loogista, monipuolista ja helppoa. Sinulla on kuitenkin joi tuo Asson NTC3, joten harkitsisin vakavasti Asson TC3:sta. Se on myöskin hyväksi havaittu. Luonnollisestikin löytyy lukuisia muita autoja, jotka olisivat sopivia.

Jos et varsinaisesti ole ajatellut kilpailla, niin kone kannattaa olla avattava, kuulalaakeroitu, pitkäkestoisilla hiilillä ja ennakoltaan säädettävä. Mahdollisimman pitkäkestoinen kone olisi siis käytännössä laimea virikone  (paljon lankakierroksia), jossa ennakko olisi säädetty melko pienelle esim. jopa kolmeen. Enemmän koneen kestävyyteen voi vaikuttaa kuitenkin aivan muilla seikoilla. Auton välityksen pitää olla riittävän iso, annetaan moottorin jäähtyä akkujen välillä, pidetään moottori puhtaana, pidetään voimansiirto mahdollisimman vapaana, pidetään moottorin kuulalaakerit hyvässä öljyssä, jne.

Kollektori sorvataan suurinpiirtein seuraavasti. Avataan kone (hiilet irti, ruuvit löysällä, pääty pois), otetaan ankkuri ulos, otetaan ankkurista prikat järjestyksessä pois, laitetaan ankkuri sorviin, sorvataan kollektorista mahdollisimman vähän pois (koko kollektorista tultava kirkas), kootaan kone käänteisessä järjestyksessä. Samassa yhteydessä luonnollisestikin putsataan koko kone ja öljytään laakerit. Lopuksi ajetaan konetta sisään esim. minutti 3,6 voltilla.

Moottori puhdistetaan esim. käyttämällä paineilmaa ja moottorin puhdistussuihketta. Tämä suihke poistaa tehokkaasti myös öljyä laakereista, joten niitä on varottava. Tämän takia kannattaakin suihkasta puhdistus ainetta johonkin rättiin ja pyyhkiä sillä. katso vielä muutkin aiheet esim.
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2380
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3416

Akkuja oikeaoppisesta purkamisesta on jo muutama aihe, joten kannattaa katsoa niitä. Esim.
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3074
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3551
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=1376

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
Vähän kyselyä....
« Vastaus #10 : 03.12.03 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"

Kollektori sorvataan suurinpiirtein seuraavasti. Avataan kone (hiilet irti, ruuvit löysällä, pääty pois), otetaan ankkuri ulos, otetaan ankkurista prikat järjestyksessä pois, laitetaan ankkuri sorviin, sorvataan kollektorista mahdollisimman vähän pois (koko kollektorista tultava kirkas), kootaan kone käänteisessä järjestyksessä. Samassa yhteydessä luonnollisestikin putsataan koko kone ja öljytään laakerit. Lopuksi ajetaan konetta sisään esim. minutti 3,6 voltilla.

Moottori puhdistetaan esim. käyttämällä paineilmaa ja moottorin puhdistussuihketta. Tämä suihke poistaa tehokkaasti myös öljyä laakereista, joten niitä on varottava. Tämän takia kannattaakin suihkasta puhdistus ainetta johonkin rättiin ja pyyhkiä sillä.


Taas varmaa hauska kysymys.... :mrgreen:  ...eli käykö tämän "sorvin" tilalle ihan tavallinen dremel monitoimikone?

Entäs sitten onko tämän Xray racer auton säätö ominaisuuden samanlaisia kuin tuon minun polttis tuuringin?

Minulla on edelleen tuo huono mahdollisuus saada apuja kokeneemmilta kuskeilta täälläpäin, kun olen tällä hetkellä se kokenein rc-kaaran kuljettaja täällä :roll:

Sitten näistä nopareista (nopudensäätimistä) eli mites ne toimii ja mitä pitää aina ottaa huomioon niitten huollossa (jos on?!) ja jos ostaa uuden koneen....

Kuumeneeko nopari tai moottori kovinkin nopeasti? Tarvitaanko tuulettimia?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vähän kyselyä....
« Vastaus #11 : 03.12.03 - klo: 10.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Taas varmaa hauska kysymys.... :mrgreen:  ...eli käykö tämän "sorvin" tilalle ihan tavallinen dremel monitoimikone?

Entäs sitten onko tämän Xray racer auton säätö ominaisuuden samanlaisia kuin tuon minun polttis tuuringin?

Minulla on edelleen tuo huono mahdollisuus saada apuja kokeneemmilta kuskeilta täälläpäin, kun olen tällä hetkellä se kokenein rc-kaaran kuljettaja täällä :roll:

Sitten näistä nopareista (nopudensäätimistä) eli mites ne toimii ja mitä pitää aina ottaa huomioon niitten huollossa (jos on?!) ja jos ostaa uuden koneen....

Kuumeneeko nopari tai moottori kovinkin nopeasti? Tarvitaanko tuulettimia?


Dremel ei aja samaa asiaa, joten ei käy.

Periaatteessa kaikissa autoissa säädetään aivan samoja asioita- aurauskulmia, iskareita, cambereita, castereita, maavaraa yms. Säätö voi tapahtua eri autoissa hieman eri tavalla, mutta se mitä säädetään on siis sama. Ohjekirjasta selviää yleensä hyvin, miten kuhunkin säätöön pystytään vaikuttamaan.

Noparit toimivat siten, että ne antavat akusta virtapulsseja, joiden pituus pitenee kaasua painettaessa. Eli täys kaasulla virta kulkee periaatteessa suoraan akusta moottorille. Voidaan tietenkin ajatella asia päin vastoin, eli nopari pätkii akusta tulevaa virtaa sitä enemmä mitä vähemmän kaasua on painettu.

Nopareita ei juurikaan pysty huoltamaan/korjaamaan, jos ei ole enempi elektroniikan asiantuntemusta. Se siis toimii tai ei toimi. Nopari on valittava siten, että moottorissa on enempi käämikierroksia, kuin on noparin rajoitus.

Moottori ja nopari kuumenee ajettaessa, mutta hyvin harvoin käytetään mitään tuulettimia. Noparin mukana tulee yleensä tarvittavat jäähdytysritilät, jotka ovat riittävät noparin jäähdyttämiseksi. Joissain autoissa voidaan käyttää myös moottorissa jäähdytysritilää (esim. Asso).