Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #60 : 27.09.10 - klo: 16.31 »
Älä kiristä pipaa niin paljoa  :mrgreen:

Keskustelua keskustelua... ja jos ei jonkin tekstin lukeminen kiinnosta tai sitä ei jaksa lukea niin eihän kukaan ole siihen pakottanut :smiley:

Eikä ole sisältö sama eri ulkoasulla.
Joo... asioiden toistoa osittain, mutta viimeisessäkin viestissä taas yks keskustelun (ehkä jopa miettimisen) aihe lisää.

Pitäähän ny tekemistä olla tylsänä syyspäivänä  :grin:


Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #61 : 27.09.10 - klo: 16.37 »
  Minkä merkkisiä olette allenne pistäneet ja mitä niistä olette tuumanneet. Hankookit ovat osoittaneet olevansa niemeänsä luotettavampia, olleet korkeilla sijoilla testeissä ja monen ihmisen käyttökokemuksissa. Tuningmiehet ovat usein valinneet kyseisen valmistajan leveä- profiilirenkaat.
  Mutta omat kokemuksenne, tai mitä kritiikkiä olette kuulleet? Oletteko merkkiuskollisia?

Itselläni on ollut Eko-turbot kesäautossani 10 vuotta, nyttemmin Hankookin valkosivut. Ajettavuudessa ja kestossa ei mitään eroa, tosin köröttelyähän se ajo onkin.
Käyttöautossa taas on olleet alla sekä Hankookit että tämänhetkiset Premiumgripit Continentalilta. Hankookit olivat hyvät, Contit uudella (tasaisella) asfaltilla vieläkin paremmat ja hiljaisemmat. Talvirenkuloina ovat olleet Hakkapeliitta vitoset sekä viime talven verran jotkin Goodyearin Ultragripit. Talvikumit ovat aina olleet nastakumeja. Näistä viimeisimmistä Goodyeareista katosi yhdestä renkaasta 18 (!) nastaa viime talven aikana. Ei revittelyä, paniikkijarrutuksia tai mitään, ne vain irtosivat. Muissa renkaissa ovat nastat pysyneet tallella. Seuraavat talvirenkaat eivät ole Goodyearit. Nastat, toki.
« Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo: 19.52 kirjoittanut Breweri »
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #62 : 27.09.10 - klo: 21.58 »
pitäiskö topikin nimi muuttaa: kitka vs nastarengasvääntö?  :p
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa cornelius

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • Lahden UA
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #63 : 27.09.10 - klo: 23.02 »
Kitkat pyörähtää kohta alle, viimetalvi mentiin nastoilla mutta ei ollut tarpeeksi liukasta, lisäksi rengasääniä ei jaksa kuunnella niin paljon.
"If in a doubt flat out" - Colin McRae

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #64 : 28.09.10 - klo: 08.04 »
Renkaan huollosta yleisesti olen tullut siihen tulokseen että renkaat tuntuvat kuluvan eniten juuri silloin kun niillä ei ajeta. Kitkarenkaiden vanhentuessa on joskus tullut sellaisia tuntumia, etteivät nämä keväällä näin liukkaat olleet. Renkaiden kumi ilmeisesti "kovettuu" ajotauon aikana eivätkä sen pito-ominaisuudet vastaa totuttua. Tämän johdosta olen kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota varastointi olosuhteiseen. Olen vaihdon yhteydessä hölvännyt renkaat kuminsuoja-aineella ja varastoinut ne omassa telineessään pressun alle autotallissa.

Minun ubervarovaisella ajotavallani ei renkaissa vuodesta toiseen näy paljoakaan kulumista, mutta pitoa kuitenkin katoaa niin kesä- kuin talvirenkaista, joten tämän täytyy johtua kumiseoksen vanhenemisesta.

Samasta syystä muuten veneissä pitäisi vaihtaa vesipumpun siipipyörä joka kevät. Se kuulemma murkkeentuu telakoinnin aikana ja konetta käynnistäessä keväällä on suuri riski että kumisiivet sinkoilevat. Itse olen kiertänyt ongelmaa pyörittämällä konetta kuukausittain suurella räikällä manuaalisesti.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #65 : 28.09.10 - klo: 08.15 »
Kyllä vain, kumi vanhenee ja kovenee. Kokemus on osoittanut että talvirenkaat vaihtuu 2-3 vuoden välein että saadaan tuoretta ja pitävää kumia alle, vaikka pintaa olisi reilusti.

Ihan vaan vinkkinä, sama koskee myös tässä topicissa ylistettyjä piikkipyöriä. Niissä pätee täysin sama asia kumin vanhenemisesta, uutta alle ja pidot paranee.

 
Kylätason RC-kuski.

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #66 : 28.09.10 - klo: 08.28 »
Renkaissa pito on parantunut huomattavasti renkaan "käyttöiän kustannuksella". Mutta itse kulutan renkaat loppuun asti eli rengas pitävä 2 kautta ja loput 3-4 kautta luistellaan..
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #67 : 28.09.10 - klo: 10.11 »
Kyllä vain, kumi vanhenee ja kovenee. Kokemus on osoittanut että talvirenkaat vaihtuu 2-3 vuoden välein että saadaan tuoretta ja pitävää kumia alle, vaikka pintaa olisi reilusti.

Ihan vaan vinkkinä, sama koskee myös tässä topicissa ylistettyjä piikkipyöriä. Niissä pätee täysin sama asia kumin vanhenemisesta, uutta alle ja pidot paranee.

 


Kyllä, nimenomaan...
Ero on parinvuoden sisään jopa hyvin suuri.

Tästä on nähnyt maininnan TM lehdessäkin hyvä ettei joka rengastestissä ja välillä on näkynyt kuinka he testaavat saman renkaan hieman käytettynä, mutta vuoden vanhana sekä tuoreen satsin.
Erot olleet selkeitä.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #68 : 28.09.10 - klo: 10.19 »
uusimmassa TM:ssä on aika hyvin vertailtu, kun siinä  on loppuunajetut ja puoliksi käytetyt kitkat ja nastat otettu testeihin mukaan myös.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #69 : 28.09.10 - klo: 11.01 »
Hyvin yleistä on näyttänyt myös olevan se että moni katsoo nastarenkaidensa kunnon ihan vain katsomalla onko nastat tallella.

"joo... hyvät nää vielä on kun on noin paljon nastoja tallella"
Itse ainakin kuullut niin tuhottoman moneen kertaa että ihmettelen jos ei muutkin ole vastaavia kuullut.

Mutta just kaikkein eniten kuulee sitä varsinkin nuoremmilta kuskeilta että hommataan kitkat, koska edellisistä nastarenkaista irtos nastoja sudittelusta johtuen... Ne ei siis enää pidä mitään... Eli kitkat on varmasti paremmat kun eihän niistä irtoo nastat ja katoo pito.
Kuvitellaan siis suurimmaksi osaksi että nastarenkaissa pito tulee nastoista, eli jos niitä irtoo niin ne ei enää pidä.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #70 : 28.09.10 - klo: 15.05 »
täälhän kivaa vääntöä on. ite olen vannoutunt kitkan käyttäjä ja hylänny mukavuuden haluisena noi melusat nastat jo aikaa sitten. vuosi sitten saksan tuonti bemun mukana tuli keskieuroopan kitkat joilla lipsuttelin viime talven autona siis aikas tehokas takapotku 330 diiseli ja selvisin talven kun vaan piti järjen kädessä. nyt oli tarkotus ajaa kesällä ne sileeksi ja ostaa nyt talveksi uudet mutta eihän noi pirulaiset ole kuluneet sen enempää kun kesä fillaritkaan tänä kesänä kumminki tuli mittariin 30tkm ja rata ajoa muutamat kierrokset "radalla tosin oli liukasta  :grin:" kyllä ensi lumet joutuu vielä katsomaan noilla jos vaikka tulee lössö talvi ni noihan menee vielä toisenki talven täälä pohjolassa kun pintaa vielä niin paljon ettei syksy sateilla lähe vesiliirtoihin.

muut kokemukset kitkoista on uusista pohjolan kitkoista ja muuta kun plussaa ei ole jäänyt käteen on ne nastatkin hyviä mutta se ääni kapiinissa on niin karseeta kuunneltavaa ettein kyllä vapaaehtosesti semmosia omaan autoon osta.

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #71 : 28.09.10 - klo: 21.06 »
Mää tairan laittaa nitkut alle... :grin:

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #72 : 30.09.10 - klo: 00.35 »
Nastat. Niistä kuulee millon lähennellään pidon rajaa.

Duuni autossa on alla bridgestonen "kitkat" 265/70R19,5, ja se on aika veikee ajettava talvella. Oltiin sillä pari kertaa vähän jumissakin. Onneksi oli soraa mukana, niin ei tarvinnut hinuria.

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #73 : 30.09.10 - klo: 06.38 »
Olen kyllä täysin nastarenkaiden kannalla, läheisillä tuttavillani on erittäin huonoja kokemuksia kitkoista. Esim. serkullani oli autossaan kitkat ja se liukui ojaan hieman kallellaan olevalta tieltä, paikalle sattunut tinanappikin oli sitä mieltä että "tätä ei olisi tapahtunut jos autossa olisi olut nastat". Toinen tarinan tynkä, isukkini ajoi todella paljon kaupunki ajoa vielä työ elämässä olleessaan ja parit kitkat ehti hän käydä läpi ja eipä sieltäkään positiivista sanottavaa tullut, liukkaasta risteyksestä ei meinaa päästä liikkeelle tai pääsee liikkeelle mutta itsensä lisäksi valoista ehtii VAIN pari muuta autoa ja kun pitäisi saada auto pysäytettyä niin jarrutuksen voi aloittaa 300m ennen risteystä jos meinaa saada auton pysähtymään VARMASTI ennen edessä ajavan perää.

Mielestäni on tyhmää valita kitkat vain mukavuustekijän perusteella kun eikös se että rengas pitää myös hätäjarrutuksessa ole aika paljon tärkeämpää kuin se pieni rapina mikä sieltä kuuluu??

Oma valintani on ja tulee AINA olemaan nastarengas.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #74 : 30.09.10 - klo: 08.19 »
Uusimmassa Tuulilasissa suositeltiin nastoja oikein pääkirjoituksessa. Huomasiko kukaan muuten TM:n testissä mainintaa, että Nokian kitkat tehdäänkin Venäjällä. Minä olin pitänyt niitä kotimaisina. Tämä saattaisi olla omalla kohdallani riittävän painava syy nastoihin vaihtamiseen; haluan ajaa kotimaisella renkaalla.

Yleisin selitys omassa tuttavapiirissäni nastoilla ajamiseen kuuluu näin: "kyllähän minäkin kitkoilla ajelisin, mutta kun vaimokin joskus ajaa tällä"

Mielenkiintoisin talviajokokemus minulle sattui kuitenkin Saksassa, kun olin saanut vuokra-autoksi normaalikotteron hinnalla CLK 320 mersun. Olihan sillä muikea ajella rajoitinta vasten Autobahnilla kunnes jouduin sakenevaan lumisateeseen. Aika hiljaa paikalliset ajoivat - suorastaan matelivat - kun taivaalta alkoi leijailla lumihiutaleita. Itse totesin tien toistaiseksi pitävän ja ajelin normaaleita kotimaisia talvinopeuksia. Liikkeellelähtö oli välillä mielenkiintoista automaattivaihteilla, takavedolla ja 300 plus renkailla. Ajovakaudenhallinta muljutteli auton peräpäätä ihmeellisesti silloin kun suostui pyörille momenttia antamaan.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #75 : 30.09.10 - klo: 08.46 »
Mielenkiintoisia tarinoita toisten kokemuksista...

Kuten on aiemmin todettu niin ensinnäkin tarinat vuosilta x ja y ei päde enää tänäpäivänä ja toisaalta oli rengas nastoilla tai ilman niin tuore rengas on aina tuore.

Itsellä on paljonkin omakohtaisia kokemuksia juuri kaupunkiajosta mm. valoista lähtiessä kun itse ei ole edes huomannut, että tie on jäässä tai liukas ja vieressä nastat raapii tietä. Toisaalta eipä noissa tilanteissa juuri tiedä millä siinä vieressä tietä raavitaan - 8v idän ihmeillä vai tuoreilla kotimaisilla... Ja joka tapauksessa juuri hiukan jäässä oleva röpelöinen asvaltin pinta on nastalle vaikea paikka kun nastoilla ei ole mihin pureutua.

Vaikka ei uskoisi niin kesärengaskin pitää yllättävän hyvin jäisellä pinnalla. Parit kerrat kun on renkaanvaihto jäänyt hiukan myöhäiseksi on tullut tämäkin todettua... Lumella kesärenkaat ei sitten pidä yhtään mitään  :grin:

Jos asuisin taajaman ulkopuolella niin todennäköisesti itsekin ajaisin nastoilla. Ne harvat kerrat kun olen ajanut juuri kevättalvella maaseudun lumisille/ jäisillä sivuteillä, joita aurinko on päivällä sulattanut ja yö uudelleen jäädyttänyt niin tietää, että pitäisi olla telaketjut jos haluaisi pysyä tiellä yli 50 km/ h vauhdissa...

Tuosta Tuulilasin testistä jäi jotenkin outo maku, TM:n testi oli "uskottavampi". Kun noita TM:n testin osatuoksia katseli niin toki noissa jääosuuksissa kitkat otti selkeesti takkiin mutta lähes kaikissa muissa osa-alueissa erot oli jo marginaalisia puoleen ja toiseen.

Kaiken kaikkiaan on tosi jännä, että täällä vannotaan tiukasti nastojen puolesta ja juuri USA:ssa ajetaan joissain osavaltioissa kesärenkailla ympäri vuoden, ts. ei ole talvirengaspakkoa vaikka kelit on 1:1 Suomen olosuhteiden kanssa - olen yhden talven asunut alueella, joten tiedän ja olen kokenut.

Ite olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että nastat saisi kieltää kokonaan. En usko, että kolaritilastot muuttuisi suuntaan eikä toiseen. Reikäpäät ajaisi ihan niin kuin tähänkin asti millälie renkailla liian lujaa ja me muuta osaisimme ajaa tilanteen mukaan. Vaikka joku vähätteleekin tuota nastojen aiheuttamaa ulkoista melua niin se on oikeasti erittäin suuri haitta. Toisaalta nasta kuluttaa teitä aina enemmän kuin nastattomat - miksi muuten nastojen määrää, ulkonemaa ja pistovoimaa pienennettäisiin?
Old fart

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #76 : 30.09.10 - klo: 09.43 »
Sekoitetaan nyt vielä hiukan tätä soppaa..

Sehän se on kun, nämä "viisaat" päätökset tulee tuolta kehä3:sen sisäpuolelta..

Esim. kun näitä nastojakin pienennetään vuosi vuodelta.
Täällä maaseudulla kun täytyy päästä liikkumaan, on tai ei ole aurattu/hiekoitettu.

Onneksi on ollut pari hyvää talvea ilman niitä mukavia pääkallokelejä.
Kun on mäkeä ja mutkaa, ja kallistettua mutkaa tiessä.
Siinä täytyy olla vauhti juuri sopiva päästäkseen "läpi".
Jos ajat liian hiljaa, valut ojaan, jos taas liian kovaa mennään suoraan.
Eikä siinä mitään jos olisit ainut tienkäyttäjä.

Ja sit tie loppuu hyvään alamakeeen T risteykseen, mikä on asfaltoitu. (ison tehtaan sisään meno tie..)
Siinäkun ei pidä nämä testivoittaja nastarenkaatkaan mitään, syksyn mustillajäillä, sanoo TM mitä tahansa.

Jokainenhan tietysti ostaa oman tarpeensa ja mieltymyksen mukaan renkaansa.

Eikä tästä montaa vuotta ole, kun niitä itse nastoitettiin vanhan säänön nastoilla.
Silloin oli hivenen enempi pitoa.. :wink: 13mm tai 15mm:siä kun lätki kiinni..
Olisi vaan tarvinut ostaa enempi nastoja, noita kunnollisia.
Siinä ei kauaa mene kun 4 rengasta nastoittaa.


son loppu ny.

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #77 : 30.09.10 - klo: 09.45 »
Ite olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että nastat saisi kieltää kokonaan. En usko, että kolaritilastot muuttuisi suuntaan eikä toiseen. Reikäpäät ajaisi ihan niin kuin tähänkin asti millälie renkailla liian lujaa ja me muuta osaisimme ajaa tilanteen mukaan. Vaikka joku vähätteleekin tuota nastojen aiheuttamaa ulkoista melua niin se on oikeasti erittäin suuri haitta. Toisaalta nasta kuluttaa teitä aina enemmän kuin nastattomat - miksi muuten nastojen määrää, ulkonemaa ja pistovoimaa pienennettäisiin?
Jos nastat kielletään, mitenkäs te kitka heebot pääsette risteyksistä liikkeelle? Nykyään vielä me nastoilla ajajat karhennetaan ne risteys alueet teille. Ei ne kitkat mitään pidä peilijäällä, ja sitä löytyy joka risteyksestä talvella jos niitä ei karhenneta. Ottakaapa myös huomioon raskaskalusto. Niitten renkulat ei pidä sitten yhtään mitään peilijäällä. Ootte varmasti nähneet jonkin ison auton kitnuuttavan jossain mäessä. Jos teitä ei karhenneta vaan ajetaan ne kitkoilla peilijäälle, niin tämä maa pysähtyy talveksi.

Nastojen tien kulutus pienenisi huomattavasti täällä etelässä, jos ne idiootit lopettaisi sen iän ikuisen suolan kaatamisen teille. Eikö muka talvella saa olla talvikeli? Jäässä oleva tien pinta ei kulu niin pahasti, koska nasta uppoaa jäähän eikä asvalttiin. Autotkaan ei ruostuisi. Suolauksen ympäristö vaikutuksiin tuskin on laskettu mukaan sitä pissapojanneste määrää mikä pumpataan teille, kun ihmiset yrittää putsata sitä suolamönjää tuulilasistaan.

Toisaalta sen suolan kippaamisen ymmärtää, koska meidän hallinto on niin tyhmää ettei se tajua talvien olevan erilaisia. Talven tienhoito budjetti lasketaan edellisen talven perusteella. Eli pakko käyttää kaikki suola tai seuraavana vuonna, kun sitä sitten oikeasti tarvitsisi, ei sitä ole kun: "Ettehän te viime vuonnakaan tän enempää käyttäneet."

Faktaa:
Nastat pitää paremmin jäällä.
Nastat pitää huonommin kuivalla asvaltilla.

So what? Kuinka usein ajat kuivalla asvaltilla edes lähellä pidon rajaa? Ei kyllä ihan helpolla onnistu, ainakaan liikennesääntöjen puitteissa. Jäällä onkin sitten aivan eri juttu.

PS.
Jos ne kitkat on niin yyberit, niin miksi rallissa käytetään nastoja?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #78 : 30.09.10 - klo: 10.17 »
Itsellä on paljonkin omakohtaisia kokemuksia juuri kaupunkiajosta mm. valoista lähtiessä kun itse ei ole edes huomannut, että tie on jäässä tai liukas ja vieressä nastat raapii tietä. Toisaalta eipä noissa tilanteissa juuri tiedä millä siinä vieressä tietä raavitaan - 8v idän ihmeillä vai tuoreilla kotimaisilla... Ja joka tapauksessa juuri hiukan jäässä oleva röpelöinen asvaltin pinta on nastalle vaikea paikka kun nastoilla ei ole mihin pureutua.


Ensimmäinen ja yleisin virhe minkä aina kuulen...

Kuvitellaan että nastarengas luistaa ja kitka ei.

Ethän sä kuule kun se kitka hieman luistaa jäisellä pinnalla... eihän siinä ole mitään mikä ääntä pitäis.
Nastarengas pitää äänen kun nastat raapii ja kaivaa pitoa.
Ja just toi että just hieman jäässä oleva röpelöinen jäänpinta on nastalle paha kun ei ole mihin purra...
Eihän se nasta ole edelleenkään se ainoa asia joka nastarenkaissa pidon tekee.
Nastat tuo lisää pitoa tilanteessa missä niistä on hyötyä.
Muuten rengas toimii kuten kitka.
Tai kuten kesärengas... kuten rengas yleensäkin.
Kuvion ja kumiseoksen vuoksi.

Mikko hei... vertaat vieläpä jenkkeihin.
Sano nyt vielä että siellä tosiaan kelit on yhtä pitkään samanlaiset ja siellä kesärenkailla pärjätään aivan yhtälailla kuin suomessa talvirenkailla.
Et ole tosissas. Et tosiaan ole tosissas.
Meinaatko että meillä suomessa kuskit on niinpaljon huonompia ajamaan liukkaalla kuin jenkit että täällä kyllä sohlataan ja kolaroidaan vaikka on alla renkaat joihin jokavuosi upotetaan järkyttävä määrä rahaa testaamiseen ja kehittämiseen.
Renkaat jotka jokainen on varmasti päässyt toteamaan olevan reilusti pitävämmät talvisissa olosuhteissa kuin täysin hukassa olevat kesärenkaat.

Ylipäätään suomen autokoulu on jo maailman huippua mitä tulee liukkaalla ajamiseen kouluttamisessa.

Ja edelleen... joo niin kuluttaa...
Mutta unohdat edelleen sen että nastat myös karhentaa ja rikkoo jään pinnan.

Ties kuinka monesta TM testistä olen siitäkin lukenut maininnan että tuo on positiivinen asia, koska ilman nastarenkaiden jään kuluttamista ajettaisiin aivan peilijäällä kun pelkät kumipyörät oikein kiillottais jään...
Huomaat tuonkin kun menet talvella bussipysäkille sitä oikeaa bussia odottamaan.
Tai ajat omalla autollasi kiillotettuun bussipysäkkiin ja huomaat kuinka naurettavanpaljon liukkaampaa siinä onkaan kuin itse ajouralla missä on nastoilla ajeltu.

En ole vieläkään tätä uusinta lehteä lukenut, mutta...
Tähänasti olen nähnyt että kitkat ja nastat pisteytetään eri tavoin... Mutta näin ei ole tehty jokavuosi...
Eli jos vertailua on katsonut pisteiden mukaan niin ne eivät ole pitäneet siinämielessä paikkaansa että voidaan katsoa esim 8.1 pistettä saaneiden kitkarenkaiden ja nastarenkaiden olevan yhtähyvät...
Kitkat ovat saaneet omassa arvosteluasteikossaan tuollaiset pisteet ja nastat omassaan...

No mutta... vaikka näin ei tälläkertaa olisikaan ja joo... kitkat ovat varmasti kaventaneet kitkan ja nastan pito ja ajettavuus eroa...
Silti noi että nastarenkaan raapiva ääni vastaan kitkan äänettömyys kun lähdetään liikkeelle... Just koska kitka ei pidä ääntä hieman luistaessaan... ei pidä nastaton nastarengaskaan... mutta se nasta joka hieman luistaa... Tottakai.
Mut edelleenkään se ei meinaa sitä että nastarengas tuossa tilanteessa luistaa ja kitka ei.
Eikä edelleenkään tarkoita sitä että nastarenkaassa pidon tuo ainoastaan nasta.
Johan sekin on käyty ties kuinka monessa lehdessä ja myös tässä topikissa läpi että nykyiset nastarenkaat ovat hyvinpitkälti lameloinniltaan jne kuten kitka... siinä on ainoastaan lisäksi nasta...

Vai että nastat vois ottaa kokonaan pois... ja edelleen reikäpäät ajais kuten ennenkin...
No toi on kyllä totta... Ainut vaan minkä unohdat, on se että kolaritilastot pomppais taivaisiin juuri nimenomaan tuosta kyseisestä syystä.
Reikäpäät ajais vähemmän pitävällä renkaalla kuten ennen pitävämmällä.

Ja miksi ihmeessä jos nastarenkaassa ja kitkassa ei ole mitään eroa pidossa... ei jäällä eikä muuallakaan, silti aina mainitaan että kitkalla pärjää ihan siinä missä nastallakin kun vaan ottaa tilanteet paremmin huomioon????

Ja edelleen unohdat että vaikka sinä itse otat kaiken huomioon ja ajat niin täydellisesti että...
Siellä liikenteessä et ole ainoastaan sinä... Ja nimenomaan vaikka itse ajatkin täydellisesti niin se ei siinä tilanteessa tee asiaa yhtään erilaiseksi kun se urpo soheltaa ja joudut väistämään.

Vähättelee nastojen aiheuttamaa melua... ööö... itseasiassa ei.
Pitää ne ääntä...
Joo... pitää aika kovaakin ääntä nimenomaan ulospäin.

Ihan se ja halvatun sama vaikka pitäis kovempaakin ääntä mikäli se äänen aiheuttaja pelastaa vuosittain monta osaamattoman ja aivottoman ääshoulin aiheuttamaa tilannetta.
Se ei ole melun vähättelyä.

Mutta se mitä täällä näkee, on nastan vähättelyä.
Niin teit sinäkin juuri vähättelemällä ettei tilastot muuttuis minkään... kesärengas pitää yllättävän hyvin... Nastarengas ei pidä hiukan jäässä olevalla röpelöisellä pinnalla...
Joo... se itse nasta ei tuo sitä lisää minkä nasta parhaimmillaan tuo, tai ei mitään lisähyötyä kyseisessä tilanteessa... Kuten ei lumellakaan... Mut silti se pitää lumella kuten kitka... pitää jäällä vaikka nasta ääntä pitääkin... pitää kuivalla asvaltilla vaikka sielläkin nasta pitää ääntä.

Tai jos tarkoitit tosiaan että sille nastalle se on vaikea paikka niin joo... mutta mitä sitten???
Kun sille nastoilla varustetulle talvirenkaalle se ei ole sen vaikeempi paikka kuin sille nastattomalle talvirenkaallekaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #79 : 30.09.10 - klo: 10.34 »
Faktaa:
Nastat pitää paremmin jäällä.
Nastat pitää huonommin kuivalla asvaltilla.

So what? Kuinka usein ajat kuivalla asvaltilla edes lähellä pidon rajaa? Ei kyllä ihan helpolla onnistu, ainakaan liikennesääntöjen puitteissa. Jäällä onkin sitten aivan eri juttu.

PS.
Jos ne kitkat on niin yyberit, niin miksi rallissa käytetään nastoja?

Itseasiassa tuokin oli ainakin vuosikymmenet tähän asti niin että nastaRENGAS piti kuivalla asvaltilla paremmin... Tämä yleisesti johtuen siitä että kitkarenkaista tarvitsi tehdä hyvin pehmeät ja täynnä lameleita jotta niillä saadaan pitoa jäällä...
Nastarenkaat oli vöiltään ja kumiseokseltaan kovempia jolloin ne eivät taittuneet alle jne.
Tänäpäivänä ero on pienentynyt, mutta ei ole tippaakaan yksiselitteistä että nastarengas ei pitäis asvaltilla vähintäänkin yhtähyvin kuin kitka. Tai etteikö erot olisi yhtä "pienet" kuin kesärenkaidenkin pitoerot keskenään.

Itse NASTA ei pidä asvaltilla joo... mutta sehän onkin laitettu kiinni RENKAASEEN joka pitää... siinä tilanteessa missä nastasta ei ole hyötyä eikä se tuo lisää pitoa niin se vain roikkuu mukana.

Kuinka usein ajat asvaltilla pidon rajoilla... Totta... mikäli ajetaan niinkuin pitää, eli sääntöjen mukaan sekä jo niin moneen kertaan hehkutetun huomioon ottavaan ennakoivaan tyyliin niin et koskaan edes lähellä pidon rajaa.

Tällä periaatteella just voitaiskin ajaa vaikka kesärenkaalla... Mut edelleen... se pidon raja onkin hyvin tärkeä siinä vaiheessa kun joudut ennakoivalla koko maailman huomioon ottavalla ajotyylillä joudut siihen tilanteeseen että puskasta tulee hirvi eteen... Jalkakäytävällä kävellyt muksu juokseekin tien yli... Urpo ajaa punasia päin... kolmion takaa eteen... Viereiseltä kaistalta ilman vilkkua näkemättä että olet vieressä jne jne jne...
Näitä tilanteita joita ei pysty ennakoimaan ja mitä et pysty välttämään vaikka minkä tekisit.

Silloin siitä on hyötyä että tilanteessa kuin tilanteessa pitoraja on mahdollisimman korkealla.
Ja se yks tärkein pointti mistä siitäkin on testit olleet täynnä... Renkaan pidon palautuminen.
Eli kun renkaan pitoraja ylitetään niin katoaako pito yllättäen, vai hitaammin jo ennalta varoittaen... Entä miten se pito palautuu... taasko vain yhtäkkiä puraisten vai hitaammin tarraten.
Nämä on hyvin tärkeitä yllättävässä tilanteessa ja vielä tärkeämpää kun ratin takana on kuski joka hallitsee tilanteen huonommin tai tuskin ollenkaan.

Kuinka moni voi sanoa että esim heidän mummonsa tai äitinsä tietäisi edes teoriassa mitä pitää tehdä kun auto luistelee... mitä tehdään kun se puskee saati sitten lähtee menemään kylki edellä???
Entä kuinka monen vaimo/tyttöystävä/naisystävä tietää nuo asiat teoriassa, mutta vieressä istuessa voi hyvin todeta miten ratin kääntämisen kanssa tulee kiire jo kesähelteellä...
Karua yleistämistä, mutta äkkiseltään hyvin totta.

Ja jos tällainen kuljettaja joutuu siihen yllättävään tilanteeseen niin hänelle on jokainen pieninkin apu renkaista jopa elintärkeä.
Sillä on suuri ero lopputulokseen irtoaako se pito vai ei siinä tilanteessa kun niitä rajoja joudutaan koettelemaan.



Ja pienenä kevennyksenä vastaus tuohon viimeiseen...

Ps: siksi että ralliautot pitää kovempaa meteliä... lumi kun imee tehokkaasti ääntä niin ralliautot kuulostais vakioautoilta ilman meluavia nastoja... oikeestihan nastat vois jättää pois, koska ne ei oikeesti muuta sitä lopputulosta mitenkään. Aivan yhtähyvä pito kitkoillakin  :wink:
« Viimeksi muokattu: 30.09.10 - klo: 10.38 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #80 : 30.09.10 - klo: 11.15 »
Itsellä on paljonkin omakohtaisia kokemuksia juuri kaupunkiajosta mm. valoista lähtiessä kun itse ei ole edes huomannut, että tie on jäässä tai liukas ja vieressä nastat raapii tietä. Toisaalta eipä noissa tilanteissa juuri tiedä millä siinä vieressä tietä raavitaan - 8v idän ihmeillä vai tuoreilla kotimaisilla... Ja joka tapauksessa juuri hiukan jäässä oleva röpelöinen asvaltin pinta on nastalle vaikea paikka kun nastoilla ei ole mihin pureutua.


Ensimmäinen ja yleisin virhe minkä aina kuulen...

Kuvitellaan että nastarengas luistaa ja kitka ei.


Ethän sä kuule kun se kitka hieman luistaa jäisellä pinnalla... eihän siinä ole mitään mikä ääntä pitäis.
Nastarengas pitää äänen kun nastat raapii ja kaivaa pitoa.
Ja just toi että just hieman jäässä oleva röpelöinen jäänpinta on nastalle paha kun ei ole mihin purra...
Eihän se nasta ole edelleenkään se ainoa asia joka nastarenkaissa pidon tekee.
Nastat tuo lisää pitoa tilanteessa missä niistä on hyötyä.
Muuten rengas toimii kuten kitka.
Tai kuten kesärengas... kuten rengas yleensäkin.
Kuvion ja kumiseoksen vuoksi.
Pointtini oli juuri se, että nastarenkainen auto JÄÄ raapimaan valoihin ja minä en ole edes huomannut, että tie on liukas. Tottakai nastat kuulee, raapi ne sitten paikallaan tai lähtee liikkeelle...

Lainaus käyttäjältä: *HOKE*
Mikko hei... vertaat vieläpä jenkkeihin.
Sano nyt vielä että siellä tosiaan kelit on yhtä pitkään samanlaiset ja siellä kesärenkailla pärjätään aivan yhtälailla kuin suomessa talvirenkailla.
Et ole tosissas. Et tosiaan ole tosissas.

Meinaatko että meillä suomessa kuskit on niinpaljon huonompia ajamaan liukkaalla kuin jenkit että täällä kyllä sohlataan ja kolaroidaan vaikka on alla renkaat joihin jokavuosi upotetaan järkyttävä määrä rahaa testaamiseen ja kehittämiseen.
Renkaat jotka jokainen on varmasti päässyt toteamaan olevan reilusti pitävämmät talvisissa olosuhteissa kuin täysin hukassa olevat kesärenkaat.
Ei Hoke en todellakaan väitä, että kesärenkailla pärjäisi YHTÄ HYVIN kuin talvirenkailla, enkä todella väitä mitään sen suuntaista, että Suomessa olis huonommat kuskit kuin jenkeissä.

Sen voin sanoa, että jos joku asia jenkkilässä on paremmin on juuri autoilukulttuuri - n. 100 vuotta tätä peräpohjolaa edellä. Ja tästä kun on ihan henk.koht kokemusta, ei elokuvista todettua tai kaverin serkulta kuultua...

Tarkoitin vain tuolla jenkkijutulla, että jos jenkit pärjää talvessa suvikumeilla niin miksi ei Suomessa pärjäisi nastattomilla talvirenkailla..?

Miksi raskaallakalustolla ei ole nastoja?

No joo, mutta onhan sekin totta, että nastojen ja kitkojen erot on pienentynyt myös sen takia, että nastoja on huononnettu vuosi toisensa perään ja toisaalta kitkat ovat parantuneet.

Joka tapauksessa kun puhutaan uusista renkaista erot ovat marginaalisia verrattuna siihen millä ihmiset todella ajaa. Valtaosalla ihmisistä on oikeasti mitälie renkaita ja vaikka kuinka vanhoja.
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #81 : 30.09.10 - klo: 11.32 »
"Ympäristöministeriön arvion mukaan liikennemelun aiheuttamat yhteiskuntataloudelliset kustannukset ovat 250-700 miljoonaa euroa vuodessa."

"Melun vähentäminen lisää turvallisuutta
Ohiajomelun pienentämisellä lisätään yleistä viihtyvyyttä. Ohjaamomelun on puolestaan todettu vaikuttavan kuljettajan vireystilaan, joka taas vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Renkaista aiheutuvan ohjaamomelun pienentämisellä voidaan siis lisätä liikenneturvallisuutta."


Linkki

Asiasta on tehty tutkimuksiakin, ehtisi vain vain kaivella...

Edit:

"The social costs of traffic noise in EU22 are over €40 billion per year, and passenger cars and lorries (trucks) are responsible for bulk of costs.[9] Traffic noise alone is harming the health of almost every third person in the WHO European Region. One in five Europeans is regularly exposed to sound levels at night that could significantly damage health."

Linkki
« Viimeksi muokattu: 30.09.10 - klo: 12.01 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #82 : 30.09.10 - klo: 12.09 »
Kaiken kaikkiaan on tosi jännä, että täällä vannotaan tiukasti nastojen puolesta ja juuri USA:ssa ajetaan joissain osavaltioissa kesärenkailla ympäri vuoden, ts. ei ole talvirengaspakkoa vaikka kelit on 1:1 Suomen olosuhteiden kanssa - olen yhden talven asunut alueella, joten tiedän ja olen kokenut.

Itse 18 vuotta USA:n koillis-osissa (Bostonistä vähän etelään) asuneena on jäänyt muutama huomio mieleen.

Lunta alueella tuli 'parhaina' vuosina 2-3 metriä talvessa. Lunta tuli yleensä montakymmentä senttiä kerralla.

Lumentulon aikana ja sen jälkeen ajettiin todella hiljaa, nopeimmillaan jotain 70 km/h moottoritiellä. Jonot muodostui aivan valtaviksi, työmatkani joka kuivalla kelillä kesti 30 minuuttia oli lumipäivinä semmoinen, että töihin kerkesi lounaaksi. Lounaan jälkeen yleensä lähetettiin ihmiset kotiin, jotta nämä voi olla muksejen kanssa joiden koulupäivät yleensä peruttiin jos tuli lunta. Autoja oli myös ojat täynnä. Lähinnä SUV:illa ajelevia kavereita jotka luuli, että fysiikan lait ei 4-vedolla päde.

NYC/Boston on karkeasti ottaen Italian korkeudella, eli aurinko jo muutama päivä lumimyrskyn jälkeen sulatti lumen asvaltilta pois vaikka tien vieressä oli vielä korkeat kinokset. Ja taas pääsi kesärenkailla mainiosti.

Monilla ysävilläni, ja itselläni, oli talvella kitkarenkaat autoissa, vaikka ne pakollisia ei ollut. Itsesuojeluvaisto on kuitenkin Jenkeilläkin vahva.

Isomman lumimyrskyn jälkeen kaduilla oli tosi autiota. Ennen lumentuloa taas oli yleistä, että käytiin ostamassa supermarketit maidosta ja vessapaperista tyhjiksi.

En nyt tähän halua kuulla kommentteja siitä miten Kalliovuorilla ajetaan metrin lumessa kesärenkailla ja kaikki toimi hienosti. Ei toimi.


edit: lumimäärä korjattu netistä tarkastuksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 30.09.10 - klo: 12.27 kirjoittanut JSJ »
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #83 : 30.09.10 - klo: 12.33 »
itse ajelin huvikseni Amerikkalais valmisteisilla M+S kesärenkailla yhden talven ja kyllä niillä pärjäsi kelissä kuin kelissä, tottakai ne oli märällä liukkaammat kuin viralliset talvirenkaat mutta itse kyllä yllätyin positiivisesti pakkaskelien pidosta sekä liikkeelle lähdettäessä että jarruttaessa ja pienet "hallitut" luisut oikeni heti kun hellitti kaasua eikä niillä jääty jumiin mihinkään
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #84 : 30.09.10 - klo: 13.03 »
Hokelta tulee niin paljon tarinaa että sitä ei jaksa edes lukea, eikä siltä osin viitsi sen kummemmin osallistua keskusteluun :wink:

Mutta, en lähde sen enempää fanaatisoimaan sitä kumpi rengas on se mikä pitäisi lailla kieltää. Ihan vaan huomiona, nyt on puhuttu bussipysäkeistä ja risteyksistä. Onko porukalla muisti valikoiva vai onko viime talvesta liian pitkä aika? Mulle ei tullut kovinkaan montaa risteystä vastaan eteläsuomessa missä ei olisi tilannepaikat hiekoitettu. Hyvin pärjättiin myös muualla Suomessa, ei mitään ongelmia.

Suurimmat ongelmat on liikennekulttuurissa ja siinä että kuvitellaan nastojen tuovan merkittävää lisäpitoa, samoin kun kaikenmaailman elektroniset vempaimet. Kaikki nämä on pelkästään kuljettajan apuvälineitä, turvallisuus pitää lähteä kuljettajasta, ei siitä mikä on testivoittaja jossain lehdessä.

Omassa autossa on kitkat ja duuniautossa nastat enkä muista koska niistä nastoista olisi ollut niin merkittävää hyötyä että siitä jaksaisi vaahdota sivutolkulla.

Jos porukat keskittyisi myös muihin liikenteessä oleviin olennaisiin asioihin yhtä pedanttisesti kuin tässä nasta/kitka keskustelussa, niin liikenneturvallisuus paranisi merkittävästi. 
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #85 : 30.09.10 - klo: 13.18 »
Muisti ei ole valikoiva...
Päinvastoin.
Muistan oikein hyvin kuinka viimetalvi oli hyvin poikkeuksellinen siinä suhteessa että keli pysyi lähes jatkuvasti samanlaisena.
Oli kova pakkanen eikä päässyt tulemaan niitä järkyttävän liukkaita kelejä.
Lähinnä pakkaslunta tai kovaa karheaa jäätä missä renkaat piti tai sitten jää oli kulunut pois (kiitos nastojen)

Viimetalvi oli ihanteellinen varsinkin kitkalle mutta oikeastaan koko liikenteelle.
Todella vähän mitään isompia kolareita ja yllätyksellisiä päiviä jolloin joka mutkassa ja ojanposkessa on auto perä pystyssä.

Ei oikein voi viimetalveen verratakaan, koska se nyt sattu olemaan kerran 100 vuoteen tapahtuva luonnon oikku.

Suurin ongelma on nimenomaan liikennekulttuuri.
Aivan totta.

Ja nimenomaan... kunpa kaikki keskittyis...
Mut sitähän mä oon jo moneen kertaan sanonut että kun ei keskity.
Turvallisuus pitää lähteä kuljettajasta... no nimenomaan...

Mut miks tota samaa asiaa toistellaan ilman että otetaan huomioon niitä muita liikenteessä olevia jotka aiheuttaa ne pahat tilanteet vaikka itse olisit kuinka valppaana, ajat tilanteen mukaan, otat huomioon jopa kuun asennon jne.

Siks mä ihmettelen että lähestulkoon todetaan nastarenkaiden ja niiden tuoman mahdollisen hyödyn pahassa tilanteessa turhaksi.
Turhaksi, koska kuski itse määrää miten liikenteessä pärjää ja mitä siellä tapahtuu...
Turhaksi koska pitää meteliä...

Tätä mä en ymmärrä ollenkaan.

Selittäkää mulle miksi kitkaa puolustellaan kääntämällä homma kuskiin...?

Ne halvatun idiootit jotka nimenomaan turvautuu kaikkiin ajonhallintahärveleihin ja jotka ei ota muita huomioon, saati etene ollenkaan tilanteen mukaan... ne on täysin turhia... Ne nimenomaan aiheuttaa sen että sinä, minä... ja myös sinä joudutaan liian usein tilanteeseen missä mikään auton hallittavuutta parantava asia ei todellakaan ole turha... Ei edes se nasta.
Ja toivottavasti kukaan meistäkään ei joudu tilanteeseen että joudutaan kolariin tilanteessa jossa joudutaan menemään renkaan äärirajoilla ja sen yli... siinä vaiheessa kun renkaan ominaisuudet loppuu jonkun niinkin "turhan" asian puuttumiseta kuin nasta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #86 : 30.09.10 - klo: 13.23 »
Täällä kehäIII:n sisällä ei ole mitään väliä millä ajaa. Auraus tehdään huonosti ja myöhässä, lumi ehtii tamppaantua. Sitten suolataan jos lämpötila vaan sallii ja siinä paksussa mössössä on ihan sama mitkä renkaat on alla kun kuvio on tukossa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #87 : 30.09.10 - klo: 14.06 »
 :laugh:

Joo... totta osittain tuokin... Mutta ei aivan.
Kokeilepa kesärengasta kelissä missä talvirengas jo tukkeutuu (kokemusta on)

Ihan yhtälailla pystyy kyllä ajelemaan kun nimenomaan ottaa huomioon sitä ja tätä...
Mutta pysähtyessä onkin kiva paikka.
ABS paukuttaa ja 40 vauhdista pystähtyminen vie kymmeniä metrejä... jopa sata.
Kun se talvirenkaalla pysähtyy paaaaaaaaljon aikaisemmin.

Viimeks viimetalven alussa kun ekat lumet tuli niin ajoin kaverin autolla missä oli kesärenkaat alla... tulin ulappatorille ajelemaan.
Kotiin ajelumatka oli mielenkiintoinen.
Ei ongelmia liikkellelähdön kanssa... Ei mitään ongelmia ylipäätään ajamisen kanssa.
Mutta kun valoihin tuli niin jarruttelu alotettiin niin kaukana että yöllä valot ehti vaihtua kertaalleen punaisesta vihreään ja taas punaiseen ennenkuin saavuit risteykseen  :mrgreen:
Oli hienot isot ja leveet renkulat... oikein laatukesärenkaat ja noin 3 kk vanhat.
Mutta ero vaikkapa 5 vuotta vanhaan talvirenkaaseen radikaali.

Onneks oli yö ja muuta liikennettä just muutama auto.


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #88 : 30.09.10 - klo: 18.59 »
Selittäkää mulle miksi kitkaa puolustellaan kääntämällä homma kuskiin...?

Olenko puolustellut? Olenko väittänyt nastoja turhiksi?

No, kuljettajahan on määräävistä tekijöistä vähäisin, kaikille nastarenkaat alle, vaikka ne isoisän corttiinasta repästyt. Millään muulla ei ole väliä kunhan alla on nastarenkaat, ja vielä siksi kun ne on TM:än testeissä pärjännyt kitkoja paremmin. Maailma on parmpi paikka kun kaikki kurvaa rengasliikkeeseen että saadaan nastojen ropinalla tehtyä Hokelle mielenrauha :afro:

Näistä huolimatta, ajan jatkossakin kitkoilla koska en ole vuosien aikana kokenut tarvetta nastarenkaille. Kuten jo aiemmin mainitsin niin molemmilla ajetaan talvisin, kitkoilla ja nastoilla, eli näkemystä on molemmista renkaista muutenkin kuin TM:än kirjoitusten perusteella.

Sanotaan nyt vielä selkeästi, en puolustele kitkoja tai nastoja, puolustan omia valintoja mihin mulla on täysi oikeus :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #89 : 30.09.10 - klo: 19.02 »
Tää väittely ei lopu ennenku kaikki sanoo yhteen ääneen.

"nastapyörä on parempi" vaikkakaan ei olis sitä mieltä :P
XRAY 808 2009 Spec |