Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #90 : 30.09.10 - klo: 19.27 »
Juuri näin, nastarengas on joissain osa alueissa kitkarengasta parempi ja turvallisempi valinta jäisille olosuhteille.

Saanko tästä huolimatta ajaa kitkarenkailla jos koen ne paremmaksi vaihtoehdoksi omassa käytössä?

Kylätason RC-kuski.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #91 : 30.09.10 - klo: 19.29 »
Onko hoken eteen pyörähtäny joku teuvo kitkoilla kun se tolla lailla vuodattaa sydäntään nastojen puolesta ?

Voin myöntää nastat on paremmat jos haluaa mennä lujaa joka paikassa ja lähteä risteyksistä raketin lailla "tosin siihenkin on lääke 4wd", minulla vaan ei ole enään kiire joka paikkaa vaikka nuoreksi mieheksi itseni luokittelen jotka ovat kaiken pahan alku tiellä ja itse käytän kitkoja mukavuus syystä ja koitan välttää ne tilanteet järjellä missä pelti on vaarassa rypistyä enkä suinkaan luotamalla niihin testivoittaja renkaisiin.
Tähän asti kumminkin pystyny välttämään ennakoimalla noitten muiden tien käyttäjien järjestämät ylätykset kumminkin päivittäin tulee päälle 600 kilsaa mittariin et kai sillä ennakoinnin vouhottamisessa jokin perä on.

joku kysy miksi rekoissa ei ole nasta pakkoa. syy lienee se että nastoista ei ole juurikaan hyötyä suurilla massoilla ja nastaton rengas pitää hyvin pelkästään painon avulla, pysähtyminen ja liikkeelle lähtö onkin toinen juttu mutta siinä ei nastat auta. toki tiukoissa käännöksissä pihoihin raskaalla kuormurilla nasta auttaa mutta sielläkin pärjää ilman.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #92 : 30.09.10 - klo: 19.35 »
Saanko tästä huolimatta ajaa kitkarenkailla jos koen ne paremmaksi vaihtoehdoksi omassa käytössä?

Totta kai saat.

Älä vaan luistele mun päälle niillä. Jos luistelet mun päälle niin kukkapuska sairaalaan ei korvaa vahinkoja :grin:

Pakko oli lisätä tämä, eli kyse ei ole vain henk. koht. valinnasta. Valitset myös sen mitä tapahtuu muille.

Ja tämä ei ollut osoitettu Koheltajalle, tai kenellekkään muulle. Olen itsekkin ajanut kitkarenkailla.

Mutta joo kukat ei riitä.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #93 : 30.09.10 - klo: 20.49 »
Siis hetkinen, kitkarenkailla ajavat ovat liikenteenvaarantajia ja nastarenkailla ajavat turvallisia kuljettajia?
 

No just  :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #94 : 30.09.10 - klo: 21.01 »
Mä oon ollu jo parikymmentä vuotta nastamiehiä, paitsi talvi 96-97 kun ei tuntunut talvea tulevan ollenkaan ja renkaanvaihto "unohtui". Tammikuussa olin jo niin tottunut kesärenkaisiin että ajattelin että jos käry käy niin käyköön. Ei käynyt ja nyt se on jo rikkeenä vanhentunut :cheesy:
Jos meilläkin mentäisiin siihen Saksan malliin että kukaan ei aja nastoilla niin ilolla ottaisin asian vastaan, olisi puntit tasan joka jampalla.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #95 : 30.09.10 - klo: 21.51 »
Siis hetkinen, kitkarenkailla ajavat ovat liikenteenvaarantajia ja nastarenkailla ajavat turvallisia kuljettajia?
 

No just  :mrgreen:

Edit: poistin
« Viimeksi muokattu: 30.09.10 - klo: 21.55 kirjoittanut JSJ »
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #96 : 01.10.10 - klo: 03.28 »
Skeidarutto... kerro mulle mitä ihmeen hyötyä sun ennakoinnista on siihen että joku sun eteen tulee???
Ei mitään siinä vaiheessa kun se torsti tulee sun eteen tasan niin lyhyellä reagointiajalla että tarttet renkaistas sen kaiken irti.

En minäkään ole puhunut että luottaisin renkaisiin tippaakaan sen enempää kuin toisiinkaan renkaisiin.
Olen vain kokoajan sanonut että on kumma kun ei sitä oteta huomioon että kun tulee se tilanne missä tarvitaan kaikki mahdollinen pito...
Tuntuu että jatkuvasti tätä väheksytään ja selitetään että nämä välttää ennakoinnilla.

Ennakoinnilla et saa mitään muuta aikasiks kuin reaktiomatkaa pidemmäksi.
Kuten myös nopeutta tiputtamalla.

Mutta kun ei sekään auta... aina on se jokin raja missä esim auto pysähtyy ennen tai jälkeen osuman.
Vaikka kuinka ennakois niin se raja on siellä edelleen.
Ja kun tämä halvatun torsti tulee sun eteen just sillä etäisyydellä että on sontapaperin verran jäämässä jarrutus sopivan mittaiseksi niillä sun millälie renkailla niin sillä paremmalla vaihtoehdolla väliin saattaa jäädä nopeudesta jne riippuen vaikka kuinka pitkä tyhjä väli... Ei ehkä tarvinnut edes ottaa auton jarruista kaikkea irti.

No entäs kun tämä raja ylitetään... Eli tällä verrokkirenkaalla jarrutusmatka yksinkertaisesti on niin pitkä että osuma on väistämätön...
No sillä paremmalla vaihtoehdolla saattaa edelleen jäädä se sontapaperin kokoinen väli...

Ja vielä se kolmas vaihtoehto...
Kun raja ylitetään niin hyvin ettei millään renkaalla enää pysähdy ennen osumaa... On sillä erittäin suuri ero törmäätkö esteeseen 10 kmh vai 50kmh... Tai mikä se nopeusero siinä tilanteessa sitten onkaan...

Ja kuten aikaisemmin sanoin niin kaivelkaapas huviksenne tietoa miten raju nopeusero autoissa on siinä vaiheessa kun 5 metriä aikaisemmin pysähtyvä auto on pysähtynyt... paljonko nopeutta on pysähtyneen auton kohdalla vielä nopeutta sillä autolla joka menee 5 metriä pidemmälle.

Keksitään vaikka että alkuperäinen nopeus on ollut vaikkapa tuollainen kevyt 60kmh
Uskon että suurin osa tulee hämmästymään.

Ja kun oletetaan että tämä aikaisemmin pysähtynyt auto pysähtyy juuri ennen osumaa niin siitä vaan ihmettelemään (vaikka laskemaan jos joku osaa) paljonko se törmäysnopeus on.

Todellakin haluan olla siinä tilanteessa autossa jossa on ne pitävämmät gummit alla.


Ps: enkä minä vuodata... kunhan ihan keskustelun innosta keskustelen.
Olenhan sanonut senkin jo moneen kertaan että ajakoot kuka tahansa millä tahansa... tinkikööt missä asiassa tahansa, mutta minä en sitä tee oman ja lapseni puolesta ajan parhaimmaksi ääritilanteissakin todetulla... En keksi selittää että ennakoinnilla siitä selviää, vaan ennakoin aina kaikilla renkailla ja kaikissa olosuhteissa.
Ainoa ennakointi joka oikeasti niin paljon merkitsee että voidaan sillä selittää pärjäävänsä huonoillakin renkailla on yksinkertaisesti ennakoida jättämällä auto pihaan ja pysymällä itse kotona.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #97 : 01.10.10 - klo: 03.35 »
Siis hetkinen, kitkarenkailla ajavat ovat liikenteenvaarantajia ja nastarenkailla ajavat turvallisia kuljettajia?
 

No just  :mrgreen:

 :lol: :lol:


Jokainen torsti joka ei ota huomioon muuta liikennettä ja siis töpeksii siellä muiden seassa tulemalla risteyksestä eteen, katsomatta eteensä, ajamalla punasia päin jne jne jne...
Ne on liikenteenvaarantajia.
Sitä ei rengas tee...




Vielä skeidarutolle...
Mistä minä tiedän millä renkailla mun eteen on tultu...
Ei ole onneksi kolahtanut.
Senverran lähellä on ollut että eturekisterikilvestä putsaantu lumet.

Ja kyllä... ennakoin... ja paljon.
Ainoa ennakointi mikä olis oikeesti tehnyt eroa siihen että putsaantuko edes lumi, olis ollu ajaa vain vielä hiljempaa... Tai oikeastaan aloittaa jarruttaminen jo ennenkuin kulmantakaa ilmestyvä vaara edes tuli näkyviin.
Ja jokainen vähänkään ajattelva kyllä tietää ettei se ole mahdollista... Sillon on oikeesti parempi jättää auto kotiin, koska sillon olet ennakoinnillasi jo paha vaara liikenteessä väistelemällä olemattomia.


Ainoat tilanteet missä tiedän olleen kitkarenkaat oli tilanne missä satuin senverran paljon ennakoimaan eteen ilmestyvää äkkipysähdystä (taksi heitti edessä olevan auton edestä ilman vilkkua, ilman mitään varoitusta todella nopean kurvasun 3 kaistan yli...)
Edellä oleva auto veti liinat kiinni ja liuku absittomalla autolla siinä jonkin matkaa... Itse olin ajanut ennakoivasti, eli tässätilanteessa vilkaissut taustapeiliin että tuleeko siellä autoa ja miten lähellä...
Jarrutin kohtalaisen kovaa... (senverran että takana tulija ruttas jarrut pohjaan)
Ennakoin senverran että päätin väistää eteen säikähdyksestä pysähtyneen auton vasemmalle puolelle välttääkseni takanatulevan osumaa mun perään.
Väistö onnistui niin läheltä että luulin jo osuneeni...
Minun takana tullut auto osui minun edessä olleen auton perään.
Jäin paikanpäälle tilannetta virkavallan kanssa selvittelemään.

Alla oli silloin uunituoreet hakkapeliitta kakkoset muistaakseni.
Takana tulleella Goodyear kitkat.

Ai että kun olis ollu samanlaiset renkaat alla kuin tuolla peräänajaneella... Missäs veikkaatte että minä olisin ollut?
Suolakurkkuna kolarisämpylän välissä.

Ääritilanteita voi tulla vaikka kuinka ennakoi ja ajaa tilanteen mukaan.
Senverran käsittämättömiä keijoja tuolla liikenteessä ihan oikeesti on ettei näiden kohtaamsita voi mitenkään ennakoida muuten kuin jäämällä kotiin, tai tuurilla ettei sattunut tänäänkään kohdalle.
« Viimeksi muokattu: 01.10.10 - klo: 03.45 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #98 : 01.10.10 - klo: 03.55 »
Jokainen ajaa ihan millä haluaa... se ei mua oikeastaan tippaakaan kiinnosta.

Se mua kiinnostaa että jokainen tietoisesti kaikissa olosuhteissa ja ääritilanteissa tärkeästä asiasta tinkii... eli edes hitusesta lisäpitoa...
Tekee sen tosiaan niin tietoisesti ettei selittele voivansa ajaa niillä ihan yhtä turvallisesti kuin sillä paremmalla vaihtoehdolla.

Se on pienoista ylimielisyyttä ja kuulostaa mun korvaan ikävälle.
Lasken sen lähes samaan kategoriaan kuin nämä jotka sanovat että heillä on parhaat nastarenkaat... joo joo kyllä nää pitää... kyllä näillä voi kovaa ajaa.
Tai on tässä autossa kato sladin estot, sutimisen estot jne. eihän tää kato tiestä irtoo.
(joo kato kyllä nää renkaat on ihan yhtä hyvät ku noi pitävämmätkin kun mä kato otan kaikki nää asiat huomioon ja ennakoin ääritilanteetkin jo kaukaa)
 :shock:

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #99 : 01.10.10 - klo: 06.25 »
Ei ehkä pitäis enää sohia, mut vänkäät 4 sivua ja sit sanot et "ihan sama" :D

Nastat on silti mun valinta, kitkarenkailla ajelevat ajelkoon sukkasillaan.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #100 : 01.10.10 - klo: 10.37 »
Nastat on silti mun valinta, kitkarenkailla ajelevat ajelkoon sukkasillaan.

Ja niinhän me ajetaankin. Kitkoilla on vaikeinta ajaa etenkin suuremmissa taajamissa. Maanteillä ja pikkukylissä ne pelittävät ihan kohtuullisesti.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #101 : 01.10.10 - klo: 10.59 »
Nyt taas saadaan hyvää keskustelua aikaan :)
Suolauksesta sen verran että ne suolat kuuluu meren pohjaan prkl. Tossa kun ajaa kehä III:sta ja hämeenlinnan väylää Hyvinkäälle päivittäin niin huomaa sen p*skan määrän. Suolaaminen loppuu tasan tarkkaan vantaan rajalla klaukkalan rampin jälkeen. Eteläpuolella on semmosta s*****an p*skamössöä, jossa on ihan kauhea ajaa ja heti suolauksen loppumisen jälkeen on hyvä ajokeli. Todellakin suolaus pitäis laissa kieltää.
Hyvinkäällä ei muuten suolata myöskään missään ja hiekoitetaan risteykset. Jos tota hiekan käyttöä harrastettaisiin risteyksissä niin ei niitä nastoja tarvittais ollenkaan.
Lisäksi mulla on autossa aika monta luumua lasissa niistä paskoista nastoista, joita ropisee motarilla konepeltiin ja tuulilasiin.
Kertaakaan ei ole ollut sellainen keli, jossa ei kitkoilla pärjäisi.
Kai sä hoke ajat muuten pohjoismaassa pohjoisen olosuhteisiin suunnitellulla autolla myös, merkkiä Vulva tai SAAB? On nimittäin suuri ero myös autojen talviajo-ominaisuuksissa.

Ja rallihommiin kommentti. Totta kai ralliautoissa on nastat ja vielä ihan kerpeleenmoiset piikit onkin. Niillä on pito ihan s*****allinen myös talvella ja jäällä, mutta jos jokaisessa autossa olis sellaiset alla niin asfaltista ei olis talven jälkeen mitään jäljellä.

Loppukevennys:
Faija oli 10 vuotta sitten vaihtamassa silloista autoaan uuteen ja käytiin koeajamassa muutamaa autoa. Myyjä varoitti kerran että koeajoautossa on kitkat alla, voivat olla liukkaat. Faijan vaihtoon menemässä autossa oli ihan kulahtaneet renkaat ja ne koeajoauton kitkat piti 10-0 paremmin puhtaalla jäälläkin verrattuna niihin loppuun kuluneisiin.
Eli ei sillä väliä onko kitkat vai nastat, vaan missä kunnossa ne kumit.

Ja samaa mieltä yhä oon Mikon kanssa että nastat vois vaikka kieltää. Mitä niillä sileillä nastoilla/ ojan pohjalla olevilla nastoilla tekee, jos 95% ajasta ne raapii kuivaa asfalttia.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Mihaline

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #102 : 01.10.10 - klo: 11.38 »
Ja samaa mieltä yhä oon Mikon kanssa että nastat vois vaikka kieltää. Mitä niillä sileillä nastoilla/ ojan pohjalla olevilla nastoilla tekee, jos 95% ajasta ne raapii kuivaa asfalttia.

Kaikki ei aja sulilla ja kuivilla pääteillä koko talvea. Etuvetoisella autolla jarrullisen ~1600kg kärrin liikkeelle saattaminen on kohtuu haastavaa jäisestä ja lievästi ylämäkeä sisältävästä risteyksestä. Nastattomalla renkaalla saa alkaa tuossa tilanteessa kyselemään takana tulevalta työntöapua... Netissä haahuilevat Kitkarengas-Pertsat voi työntää edellisen esimerkin varjossa mielipiteensä nastarenkaista just sinne minne ei päivä paista.



Hobao Hyper 8 Pro / O.S. V-Spec / Futaba
Hong Nor CRT.5-E

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #103 : 01.10.10 - klo: 12.40 »
...Etuvetoisella autolla jarrullisen ~1600kg kärrin liikkeelle saattaminen on kohtuu haastavaa jäisestä ja lievästi ylämäkeä sisältävästä risteyksestä. Nastattomalla renkaalla saa alkaa tuossa tilanteessa kyselemään takana tulevalta työntöapua...

Tässäkin taikasana risteys, jota voidaan hiekoittaa. Veikkaan että aika yks ja sama onko nastat (katkenneet ja karanneet) vai ei sun esimerkissä. pitää silti lykkiä. Tollaista vaunua ei talvella kannata yrittääkään vetää muulla kun nelikolla...

Kuinka moni on oikeasti kokeillut hyviä kitkoja?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #104 : 01.10.10 - klo: 13.11 »
Ei ehkä pitäis enää sohia, mut vänkäät 4 sivua ja sit sanot et "ihan sama" :D

Nastat on silti mun valinta, kitkarenkailla ajelevat ajelkoon sukkasillaan.


Hei nyt ihan oikeesti torstit...

Keskutelu ei ole vänkäämistä.

Tämä on keskustelupalsta ja täällä keskustellaan se mikä keritään.

Ainut asia mistä olen "vängännyt" on tuo mitä kokoajan kuulee... ennakointi... huomioon ottaminen jne.
Ihan oikeesti paksua tavaraa... Mikään noista ennakoinneista jne asioista ei poista sitä että se pitävämpi rengas on edelleen pitävämpi samassa tilanteessa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #105 : 01.10.10 - klo: 13.21 »
Totta, pitävämpi rengas on pitävämpi mutta... opettaako tämä pitävä rengas kuljettajaa luottamaan renkaan pitoon liikaa ja silloin ennakoiva ajotapa pääsee hieman unohtumaan?

Tätä olen tarkoittanut tämän ennakoimisen osalta.

Ei kannata sekoittaa Torstia ja hänen paksua tavaraa tähän rengas keskusteluun... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #106 : 01.10.10 - klo: 16.13 »
Mahollisimman karhea ja syvä kuvio, tuore kumi ja riittävän pitkät nastat. Se on aika hyvä resepti, vaikkakin siviilirenkaat on sellaisia ettei niitä ole tarkoitettu luistatettavaksi liikenteessä vaan mahdollisimman suureen lepokitkaan. Pakussa on kitkat nyt kolmatta talvea (ei löytyny riittävän leveetä ja vahvistettua rengasta raskaille paperikuormille) ja kyllä niillä on ihan pärjänny, 2 paria renkaita menee talvessa, jotenkin "hiertää" toi kitka että pitoa löytyy, ei kuitenkaan sutimalla. Pahat ylämäkilähöt onnaa kans, kun ei anna sutia.
Vuos takaperin talvella oli tosi vittumainen keikka, askolaan piti pakulla hinata kärriä kuorman kanssa aivan peilikirkkailla jäisillä teillä, ei hiekkaa edes pölyksi asti, mutta nastaa tuli ikävä. Selvittiin kuitenkin.

Henkilöautoon pitäs talveks miettiä uutta talvipyörää (viimetalvena ostetuissa ois vielä jälellä, mut jotain karheempaa pitäis saada. Ideoita? Nelivetosessa se että kiihtyy 4x paremmin kuin etuveto, mutta pysähtyy samalla tavalla, tosin hallittavuutta löytyy sit luisussakin.

Ja vaikka se assu kuluu, niin kulukoon jos sillä ihmisiä säästyy. Tai sit opetellaan ajamaan vetoketjussa ettei tuu niitä kerpeleen uria, urapaikkauksia ja tuplasti enemmän uusittavia asfaltteja.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #107 : 01.10.10 - klo: 17.52 »
Totta, pitävämpi rengas on pitävämpi mutta... opettaako tämä pitävä rengas kuljettajaa luottamaan renkaan pitoon liikaa ja silloin ennakoiva ajotapa pääsee hieman unohtumaan?

Tätä olen tarkoittanut tämän ennakoimisen osalta.

Ei kannata sekoittaa Torstia ja hänen paksua tavaraa tähän rengas keskusteluun... :mrgreen:


Joidenkin kohdalla kyllä.

Mutta jos on älli päässä senverran että ajelee kuten nyt on kuvailtu kitkoilla ajettavan, eli ennakoivasti jne niin sillon luulis olevan senverran älliä päässä että ajaa edelleen sillä toisellakin renkaalla ihan yhtälailla.

Ja tosiaan niinkuin on todettua niin ei ne erot tänäpäivänä varsinkaan näissä keleissä missä yleensä tupataan ajelemaan, ole nastarenkaan ja kitkarenkaan kanssa kovinkaan kummoiset.
Erot tulee lähinnä vain nimenomaan niissä kohtalaisen marginaalisissa keleissä

Mutta kun ajatellaan asiaa näin että onnettomuus on aina monen asian yhteinen sattuma.
Jarrutuksen pitkäksi menneessä tilanteessa voidaan todeta että matka oli vaan liian lyhyt... Tai... vauhtia oli liikaa jne jne jne.
No silti vaikka kuinka ajatkin ennakoivasti niin se ei edelleenkään poista sitä tosiasiaa että aina on mahdollista tapahtua juuri niiden oikeiden (väärien) asioiden yhteensattuma...
Ennakoit... mutta en voi tietenkään ennakoida pysähtymällä paikoilleen ennen talon kulmaa koska vihreet palaa ja takana tulee höyrypää.
No sieltä paukkaakin se torsti punasia päin suoraan sun eteen... tämä tapahtuu juuri sen etäisyyden päässä että ollaan tasan siinä pisteessä että joko nyt kolahtaa tai sitten päästään tilanteesta säikähdyksellä ja tukullisella kirosanoja.

Tässä tilanteessa sillä ei todellakaan ole väliä mikä rengas siellä alla on... Koska täysin samalla ennakoivalla ajotavalla jne jne jne. se paremmin juuri tässä äärimmäisessä tilanteessa pitävä rengas on se jonka jokainen haluaa allensa juuri silloin kun/jos (toivottavasti ei koskaan) tähän tilanteeseen joutuu täysin ilman omaa syytä.

Entä montaako tässä tähän tilanteeseen joutuvaa oikeesti kiinnostaa edessä olevan esteen lähestyessä paljonko ne halvatun renkaat on pitäny ääntä, onko ne kuluttanut mannerheimintietä mikrometrin kerroksen, tuleeko tästä jarrutuksesta nyt naarmut tiehen blaa blaa.

No ihan oikeesti... ei ketään siinä tilanteessa vois vähempääkään kiinnostaa mitä tuhoa niistä rinkuloista on meidän ympäristölle ollut.
Sillon kiinnostaa vain oma ja kyydissä olevan jälkikasvun napa... Ehkä vähän vaimonkin  :mrgreen:
Tai no... joku saattaa toivoa että siinä tilanteessa ei olis ylipäätään tipaakaan pitävä rengas alla niin pääsis kurjuudestaan
« Viimeksi muokattu: 01.10.10 - klo: 17.56 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Mihaline

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #108 : 01.10.10 - klo: 18.06 »
Tässäkin taikasana risteys, jota voidaan hiekoittaa. Veikkaan että aika yks ja sama onko nastat (katkenneet ja karanneet) vai ei sun esimerkissä. pitää silti lykkiä. Tollaista vaunua ei talvella kannata yrittääkään vetää muulla kun nelikolla...

Kuinka moni on oikeasti kokeillut hyviä kitkoja?

Hiekotetusta risteyksestä kestää parin auton ottaa lähdöt normaalisti jonka jälkeen hiekka on  ajautunut ajoradan reunoille. Seuraavaksi sanotaan että aja reunoilla sit, ajais kait sitä jos kärri ei olis autoa leveämpi?

En tiedä miten kaksiset RSi:t on renkaina mutta sellaisia olen kyllä kokeillut, juuri edellä mainituissa tilanteissa ei mitään jakoa hakkapeliitta 7:aa vastaan. Toinen asia missä renkaan ominaisuudet mielestäni korostuu on se kun tuollaista painavampaa nyyttiä pitäisi äkkiä saada hidastettua, jokapaikassa ei ole sitä hiekkaa. Auton olen koukun kanssa ostanut sen takia että sillä voi kärriä vetää, talvellakin.
« Viimeksi muokattu: 01.10.10 - klo: 18.10 kirjoittanut Mihaline »
Hobao Hyper 8 Pro / O.S. V-Spec / Futaba
Hong Nor CRT.5-E

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #109 : 01.10.10 - klo: 20.05 »
Tuli vaan mieleen tollanen juttu että jos ei nastoja käytettäis ja tiet ei urautuis niinkuin nyt niin fyffee säästyis aika paljon ja sen kesäisen tienpaikkausrahan vois käyttää vaikka siihen että laittais ongelmapaikkoihin hiekkatynnyrit ja jotka jää jumiin siihen mäkeen niin voisi käydä sirottelemassa hiekkaa nakkien alle ja kohauttaa hartioita takana tuleville että tää on nyt tätä.
Ja muutenkin varmaan ilman nastoja risteyksiin kohdistettaisiin erityistä huomiota. No nastoista en luovu ennenkuin kaikki muutkin sen tekee.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #110 : 01.10.10 - klo: 20.54 »
Totta, pitävämpi rengas on pitävämpi mutta... opettaako tämä pitävä rengas kuljettajaa luottamaan renkaan pitoon liikaa ja silloin ennakoiva ajotapa pääsee hieman unohtumaan?

Samaa mieltä, tämä pitävä rengas opettaa kuljettajaa luottamaan aivan liikaa renkaan pitoon.

Siten olen käyttänyt ilmaisun vapauttani ja pyörtänyt mielipiteeni 180 astetta.

Eli talvet kannattaa ajella kesärenkailla, jotta kuljettaja ei rupea liikaa luottamaan renkaisiin.

Kesät ajellaan tyhjillä renkailla, se edesauttaa ennakoivaa ajotapaa tosi paljon.

Haloo!!!


Ehkä sitten kannattaa myös RC kisoissa ajaa jollain 10 vuotta vanhoilla kivikovilla renkailla. Se opettaa sita ennakoivaa ajotapaa.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #111 : 01.10.10 - klo: 21.23 »
Okei mä luovutan, nastarengas on kaiken pelastaja, ei kuljettaja, ei auto, ei mikään muu kuin nastarengas. Näin on. Piste.

Kuulemiin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #112 : 01.10.10 - klo: 21.47 »
Avataanpas uusin TM.

Jaahas... ahaa... joo... oho! Pitääkin hankkia tosi kuulit lasit että voi katsoa telkkaa.

Niistä renkaista sitten.

ABS jarrutus jäällä:
12 parasta nastoilla

Väistökoe jäällä:
14 parasta nastoilla (vanha nastarengas pieksee kaikki kitkat)

ABS jarrutus lumella:
3 parasta nastoilla (3 kitkaa kympin sakkiin)

Väistökoe lumella:
2 parasta nastoilla (1 kitka kympin sakkiin)

Kiihdytys jäällä:
14 parasta nastoilla

Kiihdytys lumella:
2 parasta nastoilla (3 kitkaa kympin sakkiin)

Sohjoliirto:
Kitkat ykkösenä! Mutta nastat kakkosena! (3 nastaa kympin sakkiin)

Väistökoe märällä asvaltilla:
2 parasta kitkoilla (7 nastaa kympin sakkiin)

Väistökoe kuivalla asvaltilla:
10 parasta nastoilla!!! Loppuun ajettu nasta PARAS!

ABS jarrutus märällä asvaltilla:
10 parasta nastoilla!

Elikkä jos et kokoajan aja loskassa (Testaustapa vähän hämärä) kannattaa ottaa nastat. Vaikka olisi paljas asvaltti.

Noita mutu "ajettavuus" juttuja en laske koskaan mukaan kun näitä rengas juttuja luen. Melu on kyllä ihan jossain häntäpäässäkun kun renkaita itselleni hankin. Jos se kuitenkin häiritsee liikaa, pistän peltorit päähän. Onhan se nastojen ropina turvallisuutta lisäävä ominaisuus, jalankulkijat kuulee tulon jo kauempaa. On muuten kansikuvassa edellisen auton alla olevat renkaat :P


PS.
Kun täällä nyt höpistään nastojen tuovan väärää "turvallisuuden tunnetta", joka sitten ulosmitataan ajamalla kovempaa. Entäs ne uudet autot joissa on kaikki mahdolliset kolme kirjaimiset yhdistelmät? Nehän ne vasta väärää turvallisuuden tunnetta luo. Joku tääläkin jo kehui että auto kulkee talvella ihan kuin kesällä. Fysiikan lakeja ei mitkään elektroniset härpäkkeet pysty muuttamaan.
« Viimeksi muokattu: 01.10.10 - klo: 21.59 kirjoittanut Scrap »

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #113 : 01.10.10 - klo: 21.53 »
heh heh, joku muukin on huomannut peltorit :) Tossa työ matkalla tulee vähän väliä ohiteltua keltainen C1 sitikka, jonka kuski ajaa peltorit päässä  :mrgreen: Hankkis paremman auton  :mrgreen: Sitten on joku toinen pikku kippo samaa kastia, jonka kuski ajaa kanssa. Tekis mieli aina ottaa kännykällä kuva.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #114 : 01.10.10 - klo: 21.55 »
Tää kitka/nasta on loputon suo mutta tuli tuohon mun kiesiin puolivahinkossa uudet runflat kesärenkaat ja tuntuu et ne pitää aikamoista mekkalaa, onko tuo nyt noitten Conttien ominaisuus vai yleensä noiden puhkeamattomien vika?
Onko muilla noista kokemuksia?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #115 : 01.10.10 - klo: 22.01 »
Eiköhän se ole se runflattius joka sitä mekkalaa pitää. Entisen auton contit oli ihan hiljaset, mitä nyt nastat vähän rapis  :cheesy:

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #116 : 01.10.10 - klo: 22.05 »
Scrap kai laittoi pisteen i:n päälle, eli kaikkihan tämän asian tietää mutta kun on niin kivaa kun saa
väitellä asioista jotka ovat itsestään selvyyksiä. HALOO ihmiset (ja "kitkalaiset")! Olen minäkin kitkoilla ajellut
ja nastattomillakin talvella (M+S), mutta mikään ei ole nastarengasta voittanut!

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #117 : 01.10.10 - klo: 22.25 »
Scrap kai laittoi pisteen i:n päälle, eli kaikkihan tämän asian tietää mutta kun on niin kivaa kun saa
väitellä asioista jotka ovat itsestään selvyyksiä. HALOO ihmiset (ja "kitkalaiset")! Olen minäkin kitkoilla ajellut
ja nastattomillakin talvella (M+S), mutta mikään ei ole nastarengasta voittanut!

Miten niin Scrap laittoi pisteen, en puhu enää tästä loppuunkuluneesta aiheesta vaan kesärenkaista joka on ilmeisen mahdotonta tässä säikeessä jonka voisi nimetä
nasta/kitkarengas väittelyksi.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #118 : 01.10.10 - klo: 22.28 »
Juu, kesärenkaat erikseen. Kommentoin tosiaan muita kuin kesärenkaita! Eli kesärenkaat ovat kesärenkaita
ja talvirenkaat talvirenkaita! Älä nyt hyvä mies ota itseesi... Eikä mitään vakavaa. :wink:

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #119 : 01.10.10 - klo: 22.41 »
Kyllä se on vaan niin, että nastarenkaiden käyttöä tullaan tulevaisuudessa rajoittamaan, kuten kaikkialla muuallakin kuin täällä pohjolassa.

Nastojen haittoja on paljon enemmän kuin julkisuudessa niistä puhutaan ja kirjoitellaan, mutta kun hiukan käyttää googlea niin jo jotakin alkaa löytymään.

Edellisellä sivulla laitoin parit linkit tuosta melusaasteesta, joka siis koski myös kesärenkaita ja liikennettä noin yleensä. Jossain vaiheessa joku sanoo tuonkin asian ääneen, että sallimmeko todella kaikkien kärsiä moninkertaisesta melusaasteesta aina talvirengaskaudella. vrt. 90 db -> nastat yli 100 db.

Toisaalta vaikka nastoja on kevennetty, vähennetty ja niiden pistovoimaa on pienennetty ja siten saatu -80 rengassorvit kevennettyä liki 1/ 10 osaan, on sitten -90 luvun jälkeen muista seikoista johtuen nastarenkaiden teitä kuluttava ominaisuus lisääntynyt 44% ja kasvaa koko ajan.

Olkoon nastat kuinka hyvät tahansa ja paremmat kuin kitkat niin nastojen haitat ja kustannukset yhteiskunnalle alkavat olemaan niin suuret, että puntari kääntyy pian toiselle puolelle.

Tässä nyt vaikka yksi tutkimus, Liikenne- ja Viestintäministeriön julkaisu vuodelta 2004 - linkki

Ja tässä on varsin mielenkiintoinen toimenpidealoite vuodelta 2008

Edit: Ja vielä lisää, Nastarenkaat maksavat Helsingille miljoonia vuodessa
« Viimeksi muokattu: 01.10.10 - klo: 22.53 kirjoittanut Mikko L »
Old fart