Kirjoittaja Aihe: Keskustelu liposäkkien pakollisuudesta  (Luettu 17321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien pakollisuudesta
« : 29.10.10 - klo: 13.44 »
Lipo- säkin käytön ja 1C maksimilatausvirran pitäisi olla kaikille kilpailijoille itsestään selvyys.
Ei ole.
En ole ajanut yhdessäkään kisassa missä näitä asioita olisi millään tavoin määrätty.

Tiedän kyllä että nämä asiat ovat säännöissä määrättyjä, mutta kerhokisoissahan ei ole ollut tuohon asiaan mitään määräystä.

Liposäkki on pitänyt hankkia jo aikapäiviä sitten.
Sitä ei vaan koskaan muista koska ei ole omalla kohdalla ollut pakollinen.
Edelleen toki hankintalistalla... Kun vaan muistais.
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo: 10.10 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #1 : 29.10.10 - klo: 13.51 »
Liposäkissä lataaminen on aika ehdotonta Suomessa ja maailmalla. Ainakin maailmalla tulee välitön hylkäys ja kamojen pakkaus mikäli lataa ilman lipopussia ja officiaalit sen huomaa. Eli akku AINA pussissa kun se on laturiin kytkettynä, purkuun tai lataukseen, tai vaan kytkettynä vaikkei lataa edes.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #2 : 30.10.10 - klo: 02.02 »
Kukkuu....

LiPo säkin käyttö ei ole ollut ehdotonta kerhokisoissa eikä vielä ensimmäisessäkään krossikisassa mitä talvella olen ajellut.

Kyllä mä sen tiedän että esim SM ja kansainväliset kisat näin vaativat.

Mutta yhdessäkään kerhokisassa en ole vielä tuohon vaatimukseen törmännyt.

Eli ei ehdotonta Suomessa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #3 : 30.10.10 - klo: 13.25 »
Jos ja kun kerhokisojen tarkoitus on osaltaan valmentaa ja valmistaa vähemmän kokeneita harrastajia niihin "virallisempiin" kisoihin osallistumiseen, on yllättävää ja hieman outoa jos liposäkin käyttöä ei edellytetä. Lipojen oikea latauskäytäntö on kuitenkin oleellinen turvallisuusasia, josta ei pitäisi ryhtyä luistamaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #4 : 30.10.10 - klo: 16.58 »
Alue 8 KERHOKISAssa vaadittiin ainakin liposäkit.

Alla kisakutsun lyhennelmä ja oleelliset kohdat säännöissä.

Vastaako sitten sääntöjenlaatijat, ja kilpailukutsujat, jos jotain sattuu (?)

Lainaus
A8 Riihimäki 03.10.2010 KILPAILUKUTSU

Alue-8 sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Riihimäen UA:n järjestämänä sunnuntaina 03.10.2010 Uramon Koululla
osoitteessa Uramontie 63, 11120 Riihimäki 

Kilpailun johtaja: Harri Valander, RiiUA  harri.valander at elisanet.fi
Ajanotto: Timo Levänen, RiiUA

Kilpailuissa noudatetaan Pienoisautoilun sääntökirjaa
ainakin seuraavin poikkeuksin:
- kilpailulisenssi ei ole pakollinen, mutta suositeltava. HUOM! AKK:n tapaturma
vakuutus voimassa vain lisenssin omaavilla kuljettajilla.
-vakioluokissa joustetaan autojen mitoissa ym, jotta kaikki pääsevät mukaan.

Tervetuloa!
Riihimäen UA


http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-05-11T08-46-0312.pdf

Lainaus
Sääntökohta 2.5.2

9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #5 : 30.10.10 - klo: 19.01 »
Kauheeta hypetystä jostain liposta en ole nähnyt LIPON RÄJÄHTÄVÄN VIELÄ KERTAAKAAN.... Joo kyllä se suhisee ja päästää paljon savua.... Mitä sitten.... Ei kukaan vaahdonnut mitenkään kun käytettiin NiMh tai NiCad akkuja ja ne oli hemmetin paljon vaarallisempia..... Olen nähnyt kun Nicd akku räjähtää ja siitä on leikki kaukana....
-Henry Mort

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #6 : 30.10.10 - klo: 20.44 »
Jep, räjähtämiseen tarvitaan 5000-6000m/s palonopeus ja lipoilla sitä ei saada käytännössä, saati teoriassa millään. Kuvailisin lipon kärvähtämistä samalaiseksi kuin pahan ja hiljaisen tuhnun päästämisessä, mutta suuremmassa mittakaavassa :wink:

Haju/savu Lipoissa on omaa luokkaansa mutta peltikennot oli mielestäni fyysisesti paljon vaarallisempia.

Vaikka en ole kertaakaan saanut liposta savuja ulos, muuten kuin tarkoituksella, niin liposäkki on varmaan hyvä ratkaisu minimoimaan palavan lipon aiheuttamia vaurioita. Jos tilannetta ei valvota ja käy kuten yleensä, kaikki katsoo savun muodostusta huuli pyöreenä niin on parempi että patteri käryää pussissa kuin puisella pöydällä.

Vielä en ole säkkiä ostanut koska en ole kokenut sen käyttöä tarpeelliseksi, 4 vuotta on kolmen harrastajan lipot latautunut tuhansia kertoja ilman minkäänlaisia ongelmia, aivan kuten kaikkien meidän, ja miljoonien muiden käyttäjien kännykköjen akutkin, ilman liposäkkiä. Kumma juttu kun sellaisia vaarallisia akkuja pidetään lähes päässä kiinni latauksen aikana, perverssiä eikö totta?

Jos kisakutsussa vaaditaan säkkien käyttö niin kai se on sitten mentävä kauppaan ostamaan säkki että pääsee kisoihin. Sitä en tiedä että onko liposäkkien käyttäjällä elämä yhtään sen turvallisempaa kuin ennen, mutta saadaan ainakin mielenrauha näitä asioita pohtiville. En kuitenkaan väheksy turvallisuus näkökohtia liposäkkien osalta, ei niitä turvavöitäkään kovin usein tarvitse mutta aina niitä käytetään :wink:

Lyhyesti, jos säännöt vaatii säkkien käytön niin sääntöjen mukaan mennään. Aina en ymmärrä sääntöjen kiemuroita mutta ei mun tarviikkaan, me vaan ajetaan/kisataan niissä puitteissa mitä meille annetaan.

Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #7 : 30.10.10 - klo: 21.06 »
Jos ja kun kerhokisojen tarkoitus on osaltaan valmentaa ja valmistaa vähemmän kokeneita harrastajia niihin "virallisempiin" kisoihin osallistumiseen, on yllättävää ja hieman outoa jos liposäkin käyttöä ei edellytetä. Lipojen oikea latauskäytäntö on kuitenkin oleellinen turvallisuusasia, josta ei pitäisi ryhtyä luistamaan.

Mutta onko se nyt sitten kerhokisojen mukaista mikäli vaaditaan aloittelijoiltakin liposäkki että saa tulla kokeilemaan kisaamista.
Tottakai säkin käyttäminen on suositeltavaa ja on varmasti hyvä että siihen suuntaan myös jokaista aloittelevaakin harrastajaa ohjataan... mutta onko se nyt tosiaan kerhokisojen henkistä mikäli aloitteleva stanuilija ei saa tulla kisoihin koska ei ole vielä säkkiä hankkinut?

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #8 : 30.10.10 - klo: 21.16 »
Eiköhän ne aloittelijat ole kuitenkin niitä joille juurikin se vahinko todennäköisimmin tapahtuu?
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #9 : 30.10.10 - klo: 21.22 »
Tähänmennessä mitä olen palaneita lipoja nähnyt niin on ollut juuri toisinpäin.
Aloittelijat kun ovat niin tarkkana kun pelkäävät uusia laitteita jne.
"konkareille" on näyttänyt sattuneen ja tapahtuneen vaikka mitä kun kuitenkin niitä johtoja sohlataan niin tiheeseen tahtiin ja akkuja on useampia.

No mut eniveis.

Mun kysymys kuuluikin että onko se nyt sitten hyvä asia että aloittelevalta kuskilta evätään kerhokisoihin pääsy koska hänellä ei ole liposäkkiä?
Onko se nyt oikeesti sen kerhokisahengen tavoitteen mukaista?
Kannustaako se tosiaan aloittelevaa kuskia liittymään kerhoon ja tulemaan kerhokisoihin kun hänelle luetellaan asioita mitkä pitää vielä ostaa että saat tulla ajamaan?

Mielumminkin opastetaan niitä aloittelevia käyttämään akkuja ja latureita oikein ja muistutetaan hankkimaan se liposäkki kun vaan mahdollista...
Mielummin se kuin vastaehtoisesti "et pääse kerhokisoihin koska sulla ei ole säkkiä"

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #10 : 30.10.10 - klo: 21.46 »
Tästä asiasta tuskin tarvitsee mitään kansan äänestystä suorittaa, päivänselvä asia, että säkkiä käytetään (ainakin kaikille touring kisoja kiertäneille).Turvallisuuteen liittyvistä säännöistä ei kannata poiketa, oli sitten kyseessä aloitteleva tai kokenut kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #11 : 30.10.10 - klo: 22.19 »
Ei tässä olla kansanäänestystä tekemässä vaan järkeistämässä näitä asioita. Lipo säkkien käytöstä on säännöissä pykälä joka pakottaa säkkien keäyttöön kisoissa, myös suositellaan säkkien käyttöä aina kun lipoja lataillaan.

OK, tämä on jollain tavalla ymmärrettävissä ja pätkittäin hyväksyttävissä koska halutaan parntaa turvallisuutta, ehkä liioitellusti Amerikan malliin.

En väitä että etteikö turvallisuudesta pitäisi huolehtia, on pelkästään loistavaa että turvallisuus näkökohdat huomioidaan sääntöjä ja kilpailukutsuja laatiessa mutta...

Jos halutaan seurata Ison maailman sääntöjä ja toteuttaa heidän laatimia sääntöjä niin joskus on myös hyvä ottaa pää pois hanurista ja miettiä niitä oikeita riksitekijöitä.

Kun aletaan puhumaan sähköstä niin enemmän mua huolestuttaa porukoiden virtalähteet kuin lipojen lataukset. Virtalähteinä on mistä milloinkin netistä poimittujen tietojen perusteella kyhättyjä virtalähteitä, kuten PC:n virtalähteestä modattuja.

Kun vaahdotaan liposäkkien käytöstä niin tilanne on sama kuin metallipajalla tuojotettaisiin pelkästään viiltoja vähentävien käsineiden käyttöön, kun riskitekijät voivat olla aivan muualla, kuten varpaille puotoava 700 kilonen metallitanko.

Miksi hyväksytään varikolle hyväksymättömiä sähhkölaitteita? Kuten PC:stä viriteltyjä virtalähteitä?

Kyllä, niillä on hyvöksyntä niiden akuperäiseen käyttötarkoituksen, mutta kun ne ruuvataan laitteesta irti ja modataan muuhun käyttöön niin kuka on loppupeleissä vastuussa mahdollisesta onnettomuudesta?

En ole sääntöjä mahdottoman tarkkaan lukenut, lähinnä on ajettu kylätason kisoja joten en tiedä että onko tähän CE, vai mikä se nyt oli, hyväksyntään puututtu millään tavalla?

Tämä on mielestäni paljon tärkeämpää kuin liposäkkeihin puuttuminen, lipon kärvähtäminen voi pahimmassa tapauksessa aiheittaa henkilövahinkoja jotka tuskin on hengenvaaralisia, mutta miten on 230v verkkovirtaa käyttävien laturi viritelmien kanssa?
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #12 : 30.10.10 - klo: 22.22 »
Aikas erikoista jutustelua täällä  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #13 : 30.10.10 - klo: 22.31 »
Kyllä vain, tämän voi lohkaista omaksi aiheeksi koska ei liity suoraan kilpailukutsuun. Lähdin keskusteluun mukaan siksi että tällä hetkellä ollaan huolissaan pelkästään puun kaatumisesta, vaikka mahdollinen myrsky voi kaataa koko metsän.
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #14 : 30.10.10 - klo: 22.39 »
Joo, mut ei sen yhdenkään puun alle kannata jäädä.

Eiköhän me kaikki tiedä, miten sähkölaitteita käytetään turvallisesti, joten toimitaan myös niin ja annetaan omalta osaltamme hyvää esimerkkiä myös tuleville (kilpa)harrastajille.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #15 : 30.10.10 - klo: 22.53 »
Tästä asiasta tuskin tarvitsee mitään kansan äänestystä suorittaa, päivänselvä asia, että säkkiä käytetään (ainakin kaikille touring kisoja kiertäneille).Turvallisuuteen liittyvistä säännöistä ei kannata poiketa, oli sitten kyseessä aloitteleva tai kokenut kuski.

Oliko viimetalvena torpan kerhokisoissa liposäkki pakko?

Joo jooo... tottakai se on päivänselvää niille jotka ajaa FTT:tä

Mut kerhokisa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #16 : 30.10.10 - klo: 22.59 »
Joo, mut ei sen yhdenkään puun alle kannata jäädä.

Eiköhän me kaikki tiedä, miten sähkölaitteita käytetään turvallisesti, joten toimitaan myös niin ja annetaan omalta osaltamme hyvää esimerkkiä myös tuleville (kilpa)harrastajille.

Juurikin näin.

Hyvä opastus ja "tyrkkäsyä" sinne liposäkin käyttöön päin.

Tottakai se on parasta turvallisuuden kannalta käyttää säkkiä.
Eihän kukaan koskaan pysty sitä varmistamaan että tulee kaveri kahvikupin kanssa ja toinen vähän kyynärpäällä vahingossa töytäsee... kahvit laturiin tai akuille ja mahdollisesti lopputuloksena lipon pullistuminen ja syttyminen.

Se kun ei ole siitä omasta huolellisuudesta tämäkään homma kiinni.

Jokaisessa kisassa samanlainen puhe kokouksessa säkkejen käytöstä kuten oli tänäänkin niin eiköhän ne säkit ala olemaan jokaisella pöydällä itsestään.

Itsellä tosiaan säkki ilmestyi tänään...
Eipä vaan ollut tullut hankittua... Sitä kun ei ensimmäisessäkään meikäläisen osallistumissa kisoissa oltu vaadittu.
Eikä sitä vaan muistanut hankkia, tai kun muisti niin niitä ei ollu.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #17 : 30.10.10 - klo: 23.32 »
Joo, mut ei sen yhdenkään puun alle kannata jäädä.

Eiköhän me kaikki tiedä, miten sähkölaitteita käytetään turvallisesti

Olet aivan oikeassa turvallisuuden osalta, pyritän tuvaamaan myös ne yksittäisen puun alle jäävät mutta...

Seuraava lause vetää pohjan pois koko liposäkiltä. Onko kaikki sitä mieltä että varikolla hyvksytään että lipot pitää ladata turvallisesti liposäkeissä mutta oma viritteiset PC virtalähteet sallitaan latureiden virtalähteiksi?

Kyllä, ne on hyväksyttyä alkuperäiseen tarkoitukseen mutta onko ne täysin turvallisia kun ne modataan latureita käyttäviksi virtalähteiksi?

Jos/kun lipo kärvähtää, oli se säkissä tai ei, se ei käsittääksini luo välitöntä hengenvaaraa. Samaa en sanoisi näistä nettiohjeiden mukaan viriteltyjen virtalähteiden toimivuuksista ja turvallisuudesta. Onko loppupeleissävahingon sattuessa vastuussa käyttäjä vai kilpailun järjestäjä?

Kun aletaan puhumaan turvallisuudesta niin pitää ottaa kolikon kääntöpuolen lisäksi huomioon myös kolikon syrjät sekä kulmat sekä verottaja, joka vaatii kolikosta heijastuvan varjon itselleen. Turvallisuutta ei koskaan voida ylikorostaa, ei missään nimessä. Tästä syystä otin nämä virtalähde viritykset esiin liposäkkien pakollisuuden yhteydessä.

Kaaosteoria on monesti aiheellinen sillon kun mietitään turvallisuutta, kaikki riskitekijät, pienemmitätkin on eliminoitava, varsinkin kun ollaan sähkölaitteiden kanssa tekemisissä. Tämän asian kanssa ei ole mitään tekemistä järjen kanssa, vain ja ainoastaan kehitetään turvallisuutta.



 
Kylätason RC-kuski.

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #18 : 31.10.10 - klo: 02.38 »
Pieni välikysymys.
Onko kukaan nähnyt lipon syttyvän tuleen normaalissa lataustilanteessa? 1C virralla?

Ainoat lipopalot mitä itse olen nähnyt on sattunut kun akkuun on kohdistettu suora mekaaninen isku, eli kenno mennyt oikosulkuun.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #19 : 31.10.10 - klo: 02.48 »
En ole nähnyt että normaalissa lataus tilanteessa, mutta lataustilanteessa kylläkin.
Oli ollut valittuna väärä kennomäärä.
Akku pullistuin rajusti ja lopulta syttyi ilmiliekkeihin.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #20 : 31.10.10 - klo: 08.17 »
Onko kaikki sitä mieltä että varikolla hyvksytään että lipot pitää ladata turvallisesti liposäkeissä mutta oma viritteiset PC virtalähteet sallitaan latureiden virtalähteiksi?

Kyllä, ne on hyväksyttyä alkuperäiseen tarkoitukseen mutta onko ne täysin turvallisia kun ne modataan latureita käyttäviksi virtalähteiksi? Onko loppupeleissävahingon sattuessa vastuussa käyttäjä vai kilpailun järjestäjä?

Kaaosteoria on monesti aiheellinen sillon kun mietitään turvallisuutta, kaikki riskitekijät, pienemmitätkin on eliminoitava, varsinkin kun ollaan sähkölaitteiden kanssa tekemisissä. Tämän asian kanssa ei ole mitään tekemistä järjen kanssa, vain ja ainoastaan kehitetään turvallisuutta.


Hyviä kommentteja Koheltajalta. Tähän vähän omaa mielipidettä.

Ensiksin onnettomuuksien syntymekanismi on pääsääntöisesti sellainen, että tarvitaan usemman epäsuotuisan tapahtuman yhtäaikainen vaikutus, ennenkuin onnettomuus syntyy. Otetaan esimerkki: Jalankulkija jää auton alle suojatiellä. Tässä tapaukseesa epäsuotuisia tekijöitä olisivat voineet olla esim: 1) jalankulkijalla ei ollut heijastinta, 2) tie oli jäinen, 3) ajorata oli valaisematon, 4) autoilija puhui onnettomuushetkellä puhelimeen. Pointti on se, että jos yksikin asia em. tekijöistä olisi ollut eliminoitu, onnettomuutta ei koskaan olisi tapahtunut. Samaa logiikka voi ajatella myös pienemmän mittakaavan "onnettomuuksiin". Pitkän aasin sillan kautta tullaan siihen, että liposäkki ei pelkästään tee autuaaksi, vaan on yksi tekijä kokonaisuudessa. Kun huolehditaan kaikki mutkin asiaan liittyvät elementit kuntoon, virtalähteitä myöden, voidaan hyvin ja turvallisin mielin jatkaa harrastamista.

Mitä tuohon vastuukysymykseen tulee, viallisen laitteen valmistaja/käyttäjä on yksiselitteisesti vastuussa sen mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. Jos kyse on "omasta modauksesta", voi olla varma kenen niskoille syy vahinkojen selvitteystä ja maksuista jää. Kilpailun järjestäjällä on tietysti oma vastuunsa valvoa, että kisoissa toimitaan annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta se ei voi tuoda sille vastuuta sääntöjen vastaisesta toiminnasta, oli ne säännöt kilpailuun tai muita yleisiin menettelytapoihin liittyviä sääntöjä tai ohjeita.

Kehoitan kaikkia tarkastelemaan omaa "turvallisuustasoansa" ja miettimään haluaako olla se jonka poweri tai akku possahtaa esim. isoissa kisoissa, joissa varikolla on yhtäaikaa helposti yli sata ihmistä? Loppujen lopuksi asiat ovat pieniä, eivätkä edes maksa paljon, kyse on oikeasta suhtautumisesta ja ymmärryksestä sen suhteen, että se onnettomuus voi tapahtua myös minulle.
« Viimeksi muokattu: 31.10.10 - klo: 08.23 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #21 : 31.10.10 - klo: 15.49 »
Lipo-säkkien tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä mutta ei niiden käyttö ainakaan turvallisuutta vähennä ja jos sen hinta on yleensä alle 10 €, niin tuskin sen hankinta on liian kallista/vaikeaa. Mitä noihin powereihin tulee, niin suuremmat virrat kulkee säätimeltä moottorille, jotka jokainen saa kolvata itse (lue: jännite ei tapa vaan virta). Ei virtalähteissäkään valovirtapuolelle mitään modauksia tehdä vaan kaikki tehdään 12 v puolelle tai 5 v ja 3.3 v puolelle. Jokainen voi itse miettiä, rikkooko lakia kun avaa powerin kotelon. Itse laitoin sinne pari sulaketta lisää, eli poweri ei voi ainakaan vaarallisempi olla kuin jos se olisi tietokoneen kotelossa, missä lämmöt ja pöly on kiusana. Eikä siitä oteta sellaisia tehoja ulos, mitä tietokonepuolella. Satun näistä powereista jotain tietämään, koska töissä niitä pöhisee reilu sadasta reilu pariin tuhanteen riippuen kellonajasta. Ja koskaan siis EI KOSKAAN, tietokoneen virtalähde ole aiheuttanut pientä käryn hajua suurempaa vahinkoa. Olen toki kuullut, että poweri olisi aiheuttanut jopa tulipalon mutta niiden tapauksien taustoja tietämättä epäilen suuresti, että siellä on ollut vikaa jossain muuallakin.
Peitsamo sen asian jo totesi mielestäni hyvin, eli onnettomuudet on yhteensattumien summa ja jokainen, joka noita modauksia tekee, huolehtii, että ei aiheuta vaaratilanteita. Vastuukysymyksissä modatun powerin tekijä lienee korvausvelvollinen mutta ei lipo-säkkikään vastuusta vapauta, koska yleensä lipo-akkukaan ei itsestään syty palamaan vaan kyseessä on käyttäjän virhe.
Tämä on siis oma mielipide asiasta ja ymmärrän Koheltajan näkökannan paremmin kuin hyvin. Välillä näkee mielenkiintoisia virityksiä (oma mukaanlukien), niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Missään tapauksessa kenenkään ei pidä mennä sorkkimaan sähkölaitteita jos ei todella tiedä, mitä on tekemässä. Siihen liittyy myös se, että oman turvallisuuden lisäksi pitää ottaa muiden turvallisuus huomioon ja jos oma turvallisuus ei kiinnosta, niin muut pitää silti ottaa huomioon.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #22 : 31.10.10 - klo: 16.20 »
Onko kaikki powerit täysin suljettuja, eli pääseekö varikolla hääräävä Ville 5v törkkäämään jostain raosta ruuvarin verkkovirran puolelle?

Ne powerit mitä olen nähnyt, niin kaikki ei täytä tätä vaatimusta ja silloin on kyseessä selkeä turvallisuusriski. Toinen on tämä vastuukysymys, powerit on suunniteltu aivan muuhun käyttöön ja kun niitä modataan latureiden virtalähteiksi niin nostaako mahdollisessa onnettomuus tilanteessa vakuutusyhtiö kädet pystyyn?

Ei, en ole liposäkkejä tai powereita vastaan, koska halutaan minimoida riskejä niin tuon asioita esiin mitkä joskus on askarruttanut mieltä. Liposäkkejä ei ole vielä hankittu mutta menee hankintaan siinä vaiheessa kun kisailmossa vaaditaan niiden käyttö. 

Kylätason RC-kuski.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #23 : 31.10.10 - klo: 16.24 »
Onko kaikki powerit täysin suljettuja, eli pääseekö varikolla hääräävä Ville 5v törkkäämään jostain raosta ruuvarin verkkovirran puolelle?

Ne powerit mitä olen nähnyt, niin kaikki ei täytä tätä vaatimusta ja silloin on kyseessä selkeä turvallisuusriski. Toinen on tämä vastuukysymys, powerit on suunniteltu aivan muuhun käyttöön ja kun niitä modataan latureiden virtalähteiksi niin nostaako mahdollisessa onnettomuus tilanteessa vakuutusyhtiö kädet pystyyn?

Ei, en ole liposäkkejä tai powereita vastaan, koska halutaan minimoida riskejä niin tuon asioita esiin mitkä joskus on askarruttanut mieltä. Liposäkkejä ei ole vielä hankittu mutta menee hankintaan siinä vaiheessa kun kisailmossa vaaditaan niiden käyttö. 



Kyllähän sen ruuvarin saa työnnettyä moneen muuhunkin paikkaan. Ihan vaikka pistorasiaan jos niin haluaa. Mielestäni aika huono esimerkki ja Herra Darwin selittänee sen tarkemmin.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #24 : 31.10.10 - klo: 16.32 »
Onko kaikki powerit täysin suljettuja, eli pääseekö varikolla hääräävä Ville 5v törkkäämään jostain raosta ruuvarin verkkovirran puolelle?

Ne powerit mitä olen nähnyt, niin kaikki ei täytä tätä vaatimusta ja silloin on kyseessä selkeä turvallisuusriski. Toinen on tämä vastuukysymys, powerit on suunniteltu aivan muuhun käyttöön ja kun niitä modataan latureiden virtalähteiksi niin nostaako mahdollisessa onnettomuus tilanteessa vakuutusyhtiö kädet pystyyn?

Ei, en ole liposäkkejä tai powereita vastaan, koska halutaan minimoida riskejä niin tuon asioita esiin mitkä joskus on askarruttanut mieltä. Liposäkkejä ei ole vielä hankittu mutta menee hankintaan siinä vaiheessa kun kisailmossa vaaditaan niiden käyttö. 



Ja sen verran vielä, eli virtalähde, joka on tietokoneen virtalähteen sisällä, on sama kuin monessa muussakin laitteessa (samat komponentit). Yleensä varsinaisia virtalähteitä ei suunnitella jollekin tietylle laitteelle vaan ne toimivat joillekin laitteille virtalähteenä on se sitten tietokone tms. laite, joka tarvitsee sähkövirtaa toimiakseen. Pois lukien juuri tietokoneet, koska niissä virran tarpeen lisäksi pitää ottaa huomioon paljon muutakin, eli lämpö, kosteus jne. Tietokoneen virtalähteet ovat monesti huomattavasti laadukkaampia (ei tietenkään automaattisesti) johtuen mm. niiden 24/7 käytöstä (melutaso, virrankulutus, paloturvallisuus ja paljon muuta).
Ja jos siitä purkista tekee suljetun, niin silloin se on suurempi riski.
Vakuutusyhtiö voi vedota moneen muuhunkin seikkaan, eli vaikka käyttäjän huolimattomuuteen.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #25 : 01.11.10 - klo: 07.53 »
Onko kaikki powerit täysin suljettuja, eli pääseekö varikolla hääräävä Ville 5v törkkäämään jostain raosta ruuvarin verkkovirran puolelle?

Ne powerit mitä olen nähnyt, niin kaikki ei täytä tätä vaatimusta ja silloin on kyseessä selkeä turvallisuusriski. Toinen on tämä vastuukysymys, powerit on suunniteltu aivan muuhun käyttöön ja kun niitä modataan latureiden virtalähteiksi niin nostaako mahdollisessa onnettomuus tilanteessa vakuutusyhtiö kädet pystyyn?

Ei, en ole liposäkkejä tai powereita vastaan, koska halutaan minimoida riskejä niin tuon asioita esiin mitkä joskus on askarruttanut mieltä. Liposäkkejä ei ole vielä hankittu mutta menee hankintaan siinä vaiheessa kun kisailmossa vaaditaan niiden käyttö. 



Taitaa mennä vanhempien piikkiin tuollanen tapaus jo, voihan se ville, pekka tai teppo 5v työntää kotonakin sen tikun koneen poverin sisään ja saada sähköiskun. Varikolla on paljon muutakin vaarallista, joten olis syytä kattoo ettei mukusut siellä juoksentele. Voi olla vihasia kuskejakin jos kaataa vaikka varikkopöydän.

Mitä noihin powereihin tulee, niin suuremmat virrat kulkee säätimeltä moottorille, jotka jokainen saa kolvata itse (lue: jännite ei tapa vaan virta).

En ole vielä kuullut kenenkään kuolleen 24v, 12v saati 7.4v jännitteesä saatuun "sähköiskuun". Virtahan se on joka tappaa, mutta virran "kulkemiseen" tarvitaan jännitetta avuksi.

asiaan:

Ite käytän liposäkkiä sillon kun lataan akkua eri tilassa kun ite ole (ei siis valvonnan alla) muuten mötköttää kyllä pöydällä ilman.

Olen kyllä liposäkin kannalla kisakäytässäkin, huomattavasti helpompi nakata se savuava pussi pihalle kuin savuava akku, eikä sotkuakaan tule niin paljoa. 

bw. turvallisuutta ajatellen kisoissa olis hyvä olla joku metallisanko tms. johon akun voisi heittää mahdollisen syttymisen takia.
 
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 07.57 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #26 : 01.11.10 - klo: 09.17 »
bw. turvallisuutta ajatellen kisoissa olis hyvä olla joku metallisanko tms. johon akun voisi heittää mahdollisen syttymisen takia.
Siis kisoissa ja kiinteissä sisäajopaikoissa pitäisi olla kaksi hiekkaa puolillaan olevaa metalliastiaa vierekkäin. Jos ja kun lipo alkaa sauhuumaan niin akku ensin toiseen astiaan ja hiekat toisesta perään ja sitten astia pihalle.
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 10.10 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #27 : 01.11.10 - klo: 09.19 »
Ei ollenkaan huono idea.
Mutta aika äijä on se joka palavaa lipoa kantaa ilman säkkiä...

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #28 : 01.11.10 - klo: 09.48 »
bw. turvallisuutta ajatellen kisoissa olis hyvä olla joku metallisanko tms. johon akun voisi heittää mahdollisen syttymisen takia.
Siis kisoissa ja kiinteissä sisäajopaikoissa pitäisi olla kaksi hiekkaa puoolillaan olevaa metalliastiaa vierekkäin. Jos ja kun lipo alkaa sauhuumaan niin akku ensin toiseen astiaan ja hiekat toisesta perään ja sitten astia pihalle.

Totta tuo, hiekka unohtu
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu liposäkkien tarpeellisuudesta
« Vastaus #29 : 01.11.10 - klo: 14.06 »
Röökaajat kattoo heti että nyt on sisällä polttaminen sallittua kun on oikein tuotu peltiämpäri tuhkakupiksi :mrgreen:

Hyvä idea ja tuollainen pitäisi olla vähintään kaikissa treeni/kisatiloissa. Silloin voi olla hyvät mahdollisuudet estää savun leviäminen ja paloilmoituksen kytkeytyminen. Voi olla aika mielenkiintoinen tilanne kun kauppakeskuksen yhteydessä olevassa ajopaikassa savuavan lipon takia evakuoidaan koko kauppakeskus, ja taas arvuutellaan vastuu kysymyksiä.

Kylätason RC-kuski.