Kirjoittaja Aihe: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?  (Luettu 20850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« : 11.12.10 - klo: 20.44 »
Olen yrittänyt etsiä/tavata AKK:n lehdestä pienoisautoiluun liittyviä asioita, mutta ei ole tullut vastaan. Uudessa Vauhdin Maailmassa oli listattu Suomen parhaat moottoriurheilijat, mutta pienoisautoilusta ei ollut sanaakaan.

Tässä vaan pari esimerkkiä siitä, että pienoisautoilun asema yhtenä autourheilun lajina on aika ontuva. Onko pienoisautoilu moottori-/autourheilua sittenkään?

Joka tapauksessa pienoisautoilu lajina kaipaisi mielestäni selvästi ryhtiä ja suuntaa, muuten kehitys ei kehity ja tulemme aina olemaan niitä pikkuautoilla leikkijöitä. Oma kattojärjestö, jossa olisi tomerat ja näkemykselliset henkilöt tekemässä töitä pienoisautoilun eteen voisi auttaa asiaa, vai auttaisiko? Esim. harrastus- ja kilpailupaikkojen lisääminen olisi selvästi yksi asia, johon tulisi panostaa myös kerhotason ulkopuolella.

Tässä ei osoiteta ketään sormella, vaan tarkoitus olisi kuulla harrastajien ja ennen kaikkea kilpailijoiden näkemyksiä pienoisautoilun suunnasta ja kehityksestä.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #1 : 11.12.10 - klo: 22.02 »
No Suomi on nyt sellainen tanan takapajula missä usein peesataan toisten juttuja ja lytätään vähemmistö.

No, tämä on nähty pienoisautoilun osalta monessa piirissä, RC autoilu mielletään joko lasten Nikolla ajamiseksi tai vajaaälyisten aikuisten leikkimeseksi. Tietenkään tällä lajilla ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä kun valtamediat eivät suolla kyseistä lajia joka tuutista ympäri vuoden.

Ura-autoilu ja junaradat taas on hyväksytäviä lajeja ja niitä ei mielletä leikkimiseksi vaan kilpailemiseksi tai mallailuksi. Syynä tähän on ilmiselvästi se, että kun lähdetään 1:1 kokoisista laitteista pienempään niin ura-autojen ja junaratojen kanssa tulee perusjamppa helpommin toimeen, kun molemmissa ajaminen on simppeliä kaasun painamista sopivissa kohdin.

Sitten kun lyödään RC auton lähetin käteen niin asiat eivät olekkaan niin helppoja ja kun lajia ei osata niin siinä vaiheessa alkaa dissaus. Lasten Nikko touhua ja aikuisten lasten leikkimistä. Samalla luodaan halveksuvia mielikuvia naureskellen kyseistä lajia kohtaan kun peitetään omaa tietämättömyyttä tai osaamattomuutta.

No, mikä yritys tai järjestö tallaista hullua lajia haluaisi riesakseen? Ymmärrys ei riitä vanhoillisessa tai tietämättömässä tajunnassa ja itsetunto ei halveksunnan pelossa anna myöden lähteä tukemaan kyseistä kummajaista.

Suurin jarru RC autoilun kehittymiselle on vanhoillinen ajataustapa ja pelko siitä "mitä muut sanoo". Tämä "pelko" on se suurin syy välinpitämättömyyteen kyseistä lajia kohtaan. Tiedän että moni haluaisi sekä harrastaa ja samalla puhaltaa lajia eteenpäin mutta kun ei sitä tulivuortakaan kusemisella sammuteta, niin on helpompaa kääntää katse pois koko lajista.

Meillä on monen monta kansainvälisesti menestystä niittänyttä kuljettajaa RC puolella ja samaa olen ihmetellyt kuten peitsamokin, miksi näistä ei mainita sanallakaan missään moottoriurheilun julkaisuissa?

Sitä en osaa sanoa että pitäisikö Suomeen saada pienoisautoilulle oma kattojärjestö. Se on ainakin varmaa että niin kauan kun saadaan herkkusieni kohtelu, eli ollaan pimeässä ja syötetään apulantaa, ei asiat tule paranemaan. Lajin eteenpäin vieminen vaatii ponnistuksia niin harrastajilta kuin lajin takana olevalta järjestöltä. Tämä kävi selväksi vuonna -98 kun lavangon M8 PM:iä järjesteltiin.

Olin yhteydessä useampaan mediaan ja toisissa suorastaan naurettiin kun kerroin mistä oli kyse, jopa sen aikainen moottoriurheilun mekkana pidetystä moottoriurheilun ajankohtais ohjelmasta sanottiin suoraan että ei kiinnosta tiedän leikkimiset kun oikeilla autoilla ajetaan kilpaa samana viikonloppuna. Tämä jos joku kuvastaa ihmisten asennetta kyseistä lajia kohtaan, mitä tuohon oikeastaan voi lisätä? No, onneksi siihen aikaan oli wanha kunnon Pulkkinen ja saatiin parin minuutin veto kilpailevan kanavan ohjelmaan M8 PM:istä :azn:

Jos nyt vielä tavataan lyhyesti, laji tarvitsee lobbaajia vähän joka rakoon. Joko omana järjestönä tai nykyisen järjestön sisälle, näin ei voi jatkua loputtomiin, täällä pimeässä alkaa tulla kylmä ja apulanta on loppunut jokunen vuosi sitten...
Kylätason RC-kuski.

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #2 : 11.12.10 - klo: 22.17 »
Ura-autoilu ja junaradat taas on hyväksytäviä lajeja ja niitä ei mielletä leikkimiseksi vaan kilpailemiseksi tai mallailuksi. Syynä tähän on ilmiselvästi se, että kun lähdetään 1:1 kokoisista laitteista pienempään niin ura-autojen ja junaratojen kanssa tulee perusjamppa helpommin toimeen, kun molemmissa ajaminen on simppeliä kaasun painamista sopivissa kohdin.

http://www.youtube.com/watch?v=nFyBNq-qz5I  :afro:

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #3 : 11.12.10 - klo: 22.17 »
Olen ollut mukana 2 eri lajin näkyvyyteen viemisessä.... F-cup ralli puolella... Ja Supermoto ATV.... Näissä molemmissa sitkeys palkittiin... F-cupin puolella teimme media päivän josta jäi moni tulematta.. Mutta ne muutamat tärkeät saatiin paikalle... Tänä päivänä näytetään F-cupin kisoja telkasta eli ei mennyt ihan metsään :grin: Supermoto ATV oli hyvässä nousussa jopa lehdissä noteerattiin moneen otteeseen... Mutta sääntönikkarit saivat lajin nousun alas ja samoin tämä niin sanottu lama.... Eli sitkeällä oikeiden ihmisten pommittamisella saadaan tuloksia...
-Henry Mort

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #4 : 11.12.10 - klo: 22.32 »
Ura-autoilu ja junaradat taas on hyväksytäviä lajeja ja niitä ei mielletä leikkimiseksi vaan kilpailemiseksi tai mallailuksi. Syynä tähän on ilmiselvästi se, että kun lähdetään 1:1 kokoisista laitteista pienempään niin ura-autojen ja junaratojen kanssa tulee perusjamppa helpommin toimeen, kun molemmissa ajaminen on simppeliä kaasun painamista sopivissa kohdin.

http://www.youtube.com/watch?v=nFyBNq-qz5I  :afro:

Joo, kyllä tiedän ura-autoilun vauhdit ja haastavuuden kun olen sitä itsekkin aikoinaan harrastanut. Mutta, siinä kuten juna radoissa, ei tarvitse kääntää rattia mutkien mukaan, saati rytmittää vauhtia hyppyihin. Siksi toin asioita "hieman" kärjistetysti seille :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #5 : 11.12.10 - klo: 22.50 »
Tämä onkin uskomatonta että pienoisautoilu on aina jäänyt syrjään.

Vaikka tekniikaltaan ovatkin jopa suurta osaa AKK alaisten luokkien edellä.
Mietitään nyt esimerkiksi alustansäätöjä jne.

Ja siis sitä miten ison kokonaisuuden hallintaa vaaditaan että tässä lajissa voi pärjätä SM tasolla, saati kansainvälisellä tasolla.

AKK:n silmissä varmaan kuminauhaviritteisten autojen kiihdytyskisatkin menis kaiken pienoisautoilun edelle.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #6 : 11.12.10 - klo: 22.59 »
Yleensakkin hyva esimerkki pienoisautoilun arvostuksesta myos seuratasolla on se ettei lajille anneta riittavaa arvostusta vaikka oisit tuonut suurimman osan SM- ja muista arvokisamenestyksista seurallesi, kuten esimerkiksi Oulussa kavi minka vuoksi perustimme oman seuran. Ei ollut jarkea maksaa muille kun ei vastapalkaksi saa mitaan missaan mielessa, vaikka menestysta on tuotu ja seuran nimi ollut esilla pitkin mantereita.

Ne jotka ei tieda, suomessa oli pienoisautoliitto viela 90-luvulla. Joku gona vois kertoa aiheesta enemman, ite en ollut sillon viela kuvioissa mukana kisaamassa.


brittien keyboardissa ei ole oikeita kirjaimia, suotakoon siis kirjotusvirhet.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #7 : 11.12.10 - klo: 23.01 »
Hups. Jos ihan oikeaa asiaa puhutaan, niin liitolla pitäisi olla sen verran tuloja, että toimistohenkilökunnalle ja päättävälle elimelle pystytään maksamaan asiallista korvausta heidän käyttämästään ajasta.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #8 : 11.12.10 - klo: 23.18 »
Ei muuta kuin hakemusta vetämään, rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun järjestön nimessä vilahtaa "Demokraattinen". Tampere pelkästään jakaa joka vuosi parisataatuhatta euroa poliittisille nuorisojärjestöille ja pari tonnia lopuille 40.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #9 : 11.12.10 - klo: 23.54 »
Pienoisautoilun kattojärjestö.

Ongelman ydin:
1. Suomessa ei ole riittävästi järjestäytyneeseen harrastamiseen haluavia harrastajia että olisi osana jotakin uniikkia joukkoa.
2. Laji on niin väärin ymmärretty kuin voi vain olla, jopa sen jälkeen vaikka joku "siviili" olis kiinnostunut ja todella yrittää ymmärtää sen.
3. "Peruspentin" on vaikea ymmärtää mitä lajissa tapahtuu. Finaalin seuraaminen vaatii jonkin verran lajiin perehtymistä. => Rahalla saa parempia "yleisövälineitä"

Kokemukseni kun olen kuvannut lajia: (M=minä, U=utelias)...
Kerroin:
M: Radioliikenne vastaa monimutkaisuudeltaan samaa kuin tietokoneiden langaton verkko
U: Täh, mä luulin että ne on jotain Nikkoja

M: Autoissa on enemmän säädettäviä kohteita kuin formulassa, esim: moottorin paikkaa voi vaihtaa, tai renkaisiin voi käyttää eri kemikaaleja pidon sovittamiseksi...
U: Täh! Ihan totta?

M: Top 10, parhaimmat kierrosajat voivat olla 1/100 sekunnin sisällä.
U: Voiko tota edes mitata...

Sanoisin että suurin ongelma on että Kattojärjestömme ylin johto, he eivät miellä harrastustamme riittävän "urheilulliseksi".

Lajia on "#%"¤#&#!"% vaikea ymmärtää, ennenkuin on kokeillut, tosin kokeilemalla ei paljon kostu, pitää perehtyä.

M: Auton toiminnan radalla voi tuntea/aistia.
U: Millä sä sen tunnet kun et oo kyydissä, p*skapuhetta.

En usko että lajimme muuttuu aurinkoisemmaksi jos AKK jäisi kelkasta pois, suurinosa kerhoistamme on isompien UA seurojen lohkoja.
Massalla saadaan budjettiin tasaisuutta, tosin Turussa ollaa totuttu maksaan "apurahat" takaisin emojärjestölle. Kuitenkin ison Ua:n nimi
hakemuksessa/mainonnassa/yms. tuottaa huomattavasti enemmän luottamusta.

Pääkaupunkiseudulla on eri tilanne, harrastajia on satoja, muualla kymmeniä. Massa on se joka tuo "etuja", juniorit/lapset on boonusta.

Sanoisin että jos AKK jätettäisiin se olisi sekä mahdollisuus että rohkea/riskialtis veto. Toisaalta kisaaminen jatkuisi silti ennallaan...

Jotta kansallinen kattojärjestö lajia kohtaan onnistuis, olisi meillä oltava...
1. Harrastajilla, Kansallisella tasolla selkeä tahto erkaantua ja perustaa oma "pikkuautoseura", luonnollisesti erkaantuminen vaatii "ei AKK-alaisen seuran".
2. Kattojärjestö jossa olisi noin 10 henkeä palvelemassa harrastajia, näistä täyspäiväisiä 1-3kpl, (Palkat, rahoitus?)
3. Luokkien karsimista tai valtavasti sitoutunutta vapaaehtoistyötä...

Omalta osaltani sanoisin että "S#¤tana kun on tuo muukin elämä"!!!

FAKTA:
Ihmettelen kuitenkin AKK:n kiinnostusta lajia kohtaan. Jopa meillä _SUOMESSA_ on monta kuljettajaa jotka saavat leipänsä vain pienoisautoilusta. esim: En tiedä ketään joka "jokkiksella" tai jollakin rnd*rata luokalla vetää "riisipullat pöytään".
Luulisi tämän olevan jo mandaatti sille että lajissa on oikeasti jotakin jossa voi menestyä, ei se ole pelkästään leluilla leikkimistä vaan ihan oikea harrastus tai jopa ammatti siinä missä muukin autourheilu. Sanoisin että Case: Jose; On äärimmäisen
hyvä esimerkki siitä mihin "genressä" voi yltää. (Toivon kaikkea parasta Joselle ja taustajoukoille, teette oikeita asioita, voin vain ihailla!) Tuskin AKK on paljoa auttanut...

AKK:n tehtävä on tuoda medialle julki mitä lajeja edustavat. Tukea sitä ja olla edustava. Hyvä "paikka" olisi esim: MM kisat Vaasassa jolle varmasti näkyvyyttä olisi jos AKK:n ylin johto edes viitsisi muutaman puhelun tehdä, sillä ajalla
jonka me kaikki harrastajat maksamme. Kansainvälisissä arvo-RC kisoissa on enemmän osallistujia kuin missään muussa lajissa, vaikka muuhun lajjin laskettaisiin koko kausi. En ymmärrä!

Näkökulma:
Toisaalta, toivoisin lajin menestyneiltä edes hieman enemmän "rispektiä". Tänään oli Varsinaissuomen-aluemestaruuspalkintojenjako. Osa mestareista oli selkeästi jättänyt tulematta paikkalle, osoittaako tämä kunnioitusta omaa rakasta harratusta kohtaa.
Mielestäni jos menestyt on velvollisuutesi myös siitä nauttia. Itse olen palkintoni aina henkilökohtaisesti hakenut.

Heittäisin kuitenkin pallon lajiryhmälle ja AKK:n johdolle, heillä on sanavalta jolla on merkitystä!

Olisi kiva kuulla mikä on esim: Lajin päättävän elimen "3-vuotinen" strategia ja fokus. Jos ei ole suuntaa ei ole matkaakaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #10 : 12.12.10 - klo: 00.22 »
Muistan kyllä hyvin AKK:n entisen pääsihteerin Kari O. Sohlbergin puheen Vaasassa 2007. EM-krossin avajaistilaisuudessa mies kiteytti tietämyksensä kertomalla pienoisautoilusta ponnistettavan muihin moottoriurheiluluokkiin, aina F1:een saakka. Senhän takia mäkin ajan kisaa rc-autoilla, kun aikani koitin jokkista, rallisprinttiä ja endurancea, mutta kykyjäni ei Ferrarilla huomattu.
Ajatus omasta kattojärjestöstä on jalo, valitettavasti ei vain kovin realistinen. Ongelmaksi taitaa muodostua tämän maan pienestä väkiluvusta johtuva harrastajien vähäinen määrä, markkinat ovat pienet, rahaa ei virtaa kylliksi. Tämänhetkisessä tilanteessakaan kilpailujen järjestämiseen tarvittavaa tekijäporukkaa ei tahdota saada kasaan, mistä näin ollen otetaan se aikaansaava porukka omaan kattojärjestöön tekemään töitä talkoilla...
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #11 : 12.12.10 - klo: 00.23 »
Vuosittain kuulen ihmettelyä siitä mikseivät pienoisautoilijat käy palkintogaalassa noutamassa mitaleitaan. Yksi syy siihen saattaa olla se että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun AKK:n taholta arvostus meitä kohtaan on mitä on, niin vastavuoroisesti moni saattaa ajatella sitten palkintogaalasta ihan samalla lailla.... pitäkööt gaalansa prkl tms...

-A-

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #12 : 12.12.10 - klo: 00.23 »


En usko että lajimme muuttuu aurinkoisemmaksi jos AKK jäisi kelkasta pois, suurinosa kerhoistamme on isompien UA seurojen lohkoja.
Massalla saadaan budjettiin tasaisuutta, tosin Turussa ollaa totuttu maksaan "apurahat" takaisin emojärjestölle. Kuitenkin ison Ua:n nimi
hakemuksessa/mainonnassa/yms. tuottaa huomattavasti enemmän luottamusta.
 

Eikös kerhot/harrastajat ole juuri siksi näissä (esim. UA:t) , että saavat sitten oikeuden hankkia lisenssin.
Kun maksatte seuramaksun, niin maksatte sen AKK:n kautta.
Sitten vasta pääsette hankkimaan lisenssin.

Oma, yksi liitto, ja jäisi välikädet pois....

Jospa se osaisi laskea mestaruuspisteetkin oikein, ennenkuin niitä yritetään ympätä johonkin lehden palstanväliin....

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #13 : 12.12.10 - klo: 00.27 »
Copter tai joku muu asiasta tietävä, voisi valottaa asiaa, onko pienoisautoilu AKK:n kannalta nettomaksaja vai nettosaaja, noin niinkuin taloudellisessa mielessä? Itse en asiaa tiedä.

-A-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #14 : 12.12.10 - klo: 00.30 »
Eikös kerhot/harrastajat ole juuri siksi näissä (esim. UA:t) , että saavat sitten oikeuden hankkia lisenssin.
Kun maksatte seuramaksun, niin maksatte sen AKK:n kautta.
Sitten vasta pääsette hankkimaan lisenssin.

Oma, yksi liitto, ja jäisi välikädet pois....

Jospa se osaisi laskea mestaruuspisteetkin oikein, ennenkuin niitä yritetään ympätä johonkin lehden palstanväliin....
Ei seole vain paperilappu, siihen sisältyy paljon muutakin kuten esim vakuutuksia etc.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #15 : 12.12.10 - klo: 00.33 »

Ei, mutta voi sen vakuutuksen hankkia samoin oman liiton kauttakin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #16 : 12.12.10 - klo: 00.40 »

Ei, mutta voi sen vakuutuksen hankkia samoin oman liiton kauttakin.
Voi toki, mutta jollekkin pitää siitäkin maksaa palkkaa että se vakuutus hankitaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #17 : 12.12.10 - klo: 10.17 »
Ilkka Mannion kotisivuilta löytyy hyvä historiikki miten perustettiin oma pienoisautoliitto ja miksi liityttiin myöhemmin "isojen autojen liittoon" tässä. Sivuilta löytyy myös hyvä katsaus nykyiseen järjestelmään.

Nykyinen systeemi toimii mielestäni hyvin pienoisautoilun arvostusta lukuunottamatta, joten olisiko mahdollista saada AKK:n toimistoon täysin oma lajipäällikkö pienoisautoilulle jolla on tietoa ja tahtoa lajin eteenpäin viemiseen esim. osa-aikaisesti jos ja kun rahat eivät riitä täyspäiväiseen pestiin?

Ajatus omasta pienoisautoliitosta ja urheiluautoilijoista erottautuneista omista pienoisautokerhoista ympäri Suomen nykyisillä harrastajamäärillä tuntuu aika utopistiselta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #18 : 12.12.10 - klo: 11.23 »
Aika hyvää historiikkiä tuolla Mannion kotisivuilla.

Minun mielestä olisi parempi pohtia sitä, millaisella "set-up:illa" pienoisautoilun asemaa saataisiin parannettua, kilpailu- ja harrastemahdollisuuksia parannettua ja haalittua lisää harrastajia ja näkyvyyttä. Kun jonkinlainen mielikuva tästä on olemassa, sen jälkeen voi pohtia niitä vaihtoehtoja, joita tuon päämäärän toteuttamiseksi on olemassa. Tämän jälkeen johtopäätös voi olla sitten suunta tai toinen. Jos lähtökohtainen ajattelutapa on se, että "ei onnistu - liian vaikeaa" tai "ei näillä harrastajamäärillä", niin lopputulos on aina sen mukainen, asia ei etene alkua pidemmälle.

Paljon asioita voi tehdä, jopa onnistuneesti ihan sillä, että haluaa ja tietää päämäärän. Tästä syystä ainakin itse katsoisin asiaa lajin kannalta, en niinkään yksittäisen ratkaisumallin kannalta, siksi tuo ensimmäinen viestikin oli asetettu osin kysymysmuotoon, vastauksiahan meillä ei tässä ja nyt ole.

Mannion sivujenperusteella AKK:n lisenssikuskeja on pienoisautoilussa noin 700. Olisi kiva tietää, kuinkamonesta seurasta nämä kilpailijat ovat ja kuinka moni näistä seuroista on puhtaasti ns. pienoisautoseuroja. En näe mitenkään ongelmalliseksi sitä, että pienoisautoilijat olisivat järjestäytyneet omiksi seuroikseen, oli jäseniä 10 tai 100. Olen kuullut jopa sanottavan,että monikaan kilpailija ei edes koe itseään "autourheilijaksi".

Onko tässä tilanne se, että kun parempaakaan vaihtoehtoa tai visiota asiasta ei ole ollut, on olllut helpoin ja turvallisin vaihtoehto mennä isomman järjestön siipien alle. Tilanne on syystä tai toisesta ajautunut siihen, että kohta tämä emo hautoo poikasensa kuoliaaksi.

Mitä noihin valtionapuasioihin tulee, en tiedä millaista tuki-/apurahapolitiikkaa AKK nauttii, mutta ainakaan tänne peruspertin harrastustasolle siitä ei ole valunut killinkiäkään, joten sekään ei pitäisi olla este jos tahtoa löytyy.
« Viimeksi muokattu: 12.12.10 - klo: 11.33 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #19 : 12.12.10 - klo: 13.06 »

Nykyinen systeemi toimii mielestäni hyvin pienoisautoilun arvostusta lukuunottamatta, joten olisiko mahdollista saada AKK:n toimistoon täysin oma lajipäällikkö pienoisautoilulle jolla on tietoa ja tahtoa lajin eteenpäin viemiseen esim. osa-aikaisesti jos ja kun rahat eivät riitä täyspäiväiseen pestiin?
 

Jokin tuonsuuntainen olisi käytännöntasolla helpoiten toteutettavissa, kun vain tahtoa löytyy.

Taitaa se suurin ongelmakin olla tuossa arvostuksen puutteessa, ja se näkyy kentällä....

Ketjussa on monta hienoa kommenttia, yhtenä mainintana se, että ei tämä välttämättä niin edullista ole, josko valinnanmahdollisuuksia siihenkin löytyy....

Nesterallin yhteydessä oli pienoisautokisa, mutta hyödynnettiinkö sen mainosarvo täällä kotimaassa täysin.

Kisan toteuttamisessa "porukka" sentään teki mittavan työn....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #20 : 12.12.10 - klo: 15.07 »
Valitettava todeta, mutta paljolti nämä asiat ovat kiinni meidän harrastajien asenteista ja omista tekemisistä. Joo, kaikkien mielestä tämä laji on hienoa ja pitäisi saada enemmän näkyviin. Missä on porukan käytännön teot?
-Palkintojenjako tilaisuudesta on yleensä suurin osa RC-autoilijoista pois paikalta. Yhtenä vuonna olin AINUT RC-autoilija paikalla. Suurin osa ei edes viitsinyt ilmoittaa poissaoloaan.
-Tänä vuonna järjestettiin AKK:n kustannuksella polttiscrossikilpailu Neste Oil Rallin yhteydessä. Reilut 60 ilmoittautumista ja 26 viitsi saapua paikalle. Suoraan sanottuna säälittävää. Todella iso kiitos paikalle olleille kuskeille, teidän ansiosta sillä isolle työlle tuli merkitys. Te halusitte tehdä kaikkenne, että yleisö saa lajista mahdollisimman positiivisen kuvan.
-Silloin kun AKK maksoi arvokisapaikat, niin suurin osa jäi käyttämättä. Tämä maksoi AKK:lle vuodessa tuhansia euroja. Jälleen kerran säälittävää.
-Viimeiset vuodet lajiryhmä on toiminut vajaalla kokoonpanolla. Siinä on paikka päästä tekemään ja vaikuttamaan.

Mielestäni tämä avautuminen/tilitys meidän lajin ainaisesta alistamisesta muiden osapuolien toimesta on ihan turhaa. Enimmäkseen me ollaan itse siihen syyllisiä, ei AKK tai media. Todetaan tilanne ja tehdään asialle jotain! Ei se ole ydinfysiikkaa, ainoastaan halua tehdä asioita pitkäjänteisesti. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Oulu. Heidän osalta homma ei toiminut paikallisen UA:n kanssa, niin laitettiin homma toimimaan omana seurana. Tässä toki olisi lajipäälliköllä/lajiryhmällä iso rooli, joiden tehtävä olisi laatia kehityssuunnitelma esim. seuraavaksi kahdeksi ja viideksi vuodeksi. Jos laji halutaan näkyviin, niin koko kentän pitää mennä yhtenä rintamana ja aktiviisia tekijöitä pitää löytyä PALJON! Kuka on valmis ottamaan kapteenin paikan ja lähteä vetämään rekeä joukon ensimmäisenä? Löytyykö tästä porukasta esim. kymmenen henkeä viemään lajia määrätietoisesti eteenpäin ja laittamaan itsensä täysillä likoon? Itse ilmoittaudun mukaan, jos jonkinlainen kehittämistyöryhmä perustetaan.

AKK ei todellakaan ole täydellinen, mutta he ovat oikeasti auttaneet meidän lajia. Edellisessä AKK:n lehdessä oli pienoisautoilusta juttu ja he ottavat mielellään juttuja vastaan, mutta jonkun pitää ne kirjoittaa. Lisäksi MM-kisojen osalta AKK on kyllä täysillä mukana. Lisäksi ovat aidosti halunneet tuoda meidän lajia esiin. Nykyään AKK:n toimistolla on ihan ok tietämys meidän lajista, mutta tottakai se voisi olla parempi. AKK varmasti palkkaisi uuden lajipäällikön esim. osa-aikaiseksi tekijäksi. Saarion Jari eli meidän nykyinen lajipäällikkö on jäämässä eläkkeeelle. Jos on kiinnostusta tehtävää kohtaan, niin varmaan Korvenmaan Matti voisi olla oikea yhteyshenkilö alkuun.

Suomessa on tekijöitä ja seuroissa tehdään hyvää työtä lajin eteen. Valitettavasti tekijöiden määrä on valitettan pieni. Joka tapauksessa iso hatun nosto kaikille seura-aktiiveille, jotka jaksavat vuodesta toiseen tehdä arvokasta työtä seuroissa.

Vastaus kysymykseen Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto? Ei pitäisi. Ryhdistäydytään omissa tekemisissä ja hyödynnetään AKK:ta.

Vasta kysymys: Mitä harrastajat haluaa AKK:lta, mitä ette tällä hetkellä saa?

Tässä vielä päivän mietelause:
Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.
--Thomas A. Edison
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #21 : 12.12.10 - klo: 15.20 »
Varmaan syitä tilanteeseen löytyy monelta taholta, ei vähiten peilistä. Tarkoitus ei ole asettaa vastakkain nykyistä ja jotain muuta vaihtoehtoa/järjestelmää, kuten ensimmäisessä viestissä sanoin, sormella ei tarvitse osoitella. AKK ei ole tässä se iso paha susi.

Kun kuitenkin tilanne on se, että iso osa pienoisautoilijoista on tyytymättömiä vallitsevaan tilanteeseen, asialle varmaan pitää tehdä jotain tai vaihtoehtoisesti pitää suunsa supussa ja tyytyä tilanteeseen. Minulle suu säpissä istuminen ei ole vaihtoehto, tekojakin on ajatuksieni taustaksi.

Jos halutaan aktiivista porukkaa kasata yhteen, kuten Spif ehdotti, olen valmis laittamaan itseni likoon, ettei asia ole pelkkää näppäilyä.

Olennaista on kuitenkin tietää mikä se suunta on ja sen takia halusin kuulla asianomaisten mielipiteitä. Kuten tuolla aiemmin todettiin, jos ei ole suuntaa, ei ole matkaakaan.
Flying Calacucco

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #22 : 12.12.10 - klo: 19.59 »
Meitähän on jo kaksi  :mrgreen:

Se on hyvä, että myös suuntaa mietitään ja siitä keskustellaan. Halusin omalla tekstillä myös provosoida ja herättää porukkaa siihen, että me emme vain voi aina syyttää muita (kuten usein tähän asti on tapahtunut, toivottavasti keskustelu ei päädy tähän tällä kertaa). Tämän aihealueen ympärillä on keskusteltu jo useita vuosia, mutta aina asiat ovat jääneet keskustelun tasolle. Tämän takia halusin kirjoittaa oman tekstin eli jos on halukkuutta muuttaa asioita, niin sitten mennään ja tehdään. Ei jäädä surkuttelemaan kohtaloamme.

Ensi vuonna on taas tulossa lajille loistava näyteikkuna MM-kisojen muodossa. Nyt pitäisi lähteä liikkeelle laajemmalla rintamalla ja ottaa täysi hyöty MM-kisoista. Me emme kuitenkaan MM-organisaationa pysty sitä yksin tekemään.

Mikä on sitten oikea tapa lähteä liikkeelle, niin siihen on varmasti useampia vaihtoehtoja. Lisäksi jonkun pitää ottaa vastuu. En haluaisi tätä sysätä lajiryhmän vastuulle, koska lajin normaalissakin pyörittämisessä on ihan riittävästi hommaa. Lisäksi meidän laji tarvii lisää tekijöitä valtakunnallisesti.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #23 : 12.12.10 - klo: 23.48 »
Niin paljon kun puhutaan AKK:n toiminnasta mutta onko oikeesti puhujilla tieto mitä tuo tarkoittaa ?

No AKK:n sivuihinhin voi alkaa tutustumaan jos se oikeesti kiinostaa. mutta tein tälläisen lyhyen koosteen asiasta

AKK:n toiminta :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/


Lähempänä meitä tavallisia Pienois autoilijoita on tietty Pa:n  laji- ja sarja työryhmän tekijät

Lajityöryhmät :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/lajiryhmat/

Sekä Pa:n asiat :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/lajiryhmat/pienoisautoilu/
Lajiryhmien kokouksissa asiat esittelee laji ryhmän puheenjohtaja.( M.Korvenmaa)

Laji ja sarja työryhmät :
 http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/yhteystiedot/
Laji- ja sarjatyöryhmien työtä valmistelevat ja toteuttavat lajipäälliköt. (Sähkö K.Lehto … jne jne)

AKK:n toimistolla Pa-asiosita vastaa Jari Saario :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/toimisto/


No miten asioihin pääsee vaikuttamaan :

Työryhmä haku 2011-12 :
http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/muuttiedotteet/26918.aspx

Aika meni jo umpeen 8.10 mutta Bacmanin Janilta voi kysyä tämän hetken tilannetta.
Hän on se kuka AKK:n hallituksen jäsenenä käsittelee/esittelee nämä asiat ja AKK:n hallitus päättää.
Eli hänen pitäis tietää mikä on tilanne Pa:n Laji- ja sarjatyöryhmien osalta seuraavalle kaudelle.

Liitto valtuusto taas päättää ja valitsee hallituksen jäsenet :
http://www.autourheilu.fi/akkmotorsport/liittovaltuusto/

Kuten näkyy niin Pa-edustusta ei tuolla ole. Joten ilmeisesti Pa- edustajia ei ole ollut edes liitto kokouksissa mukana. Joten ei ihme että Pienois autoilijoiden ääni ei kuulu.

Liitto valtuuston kokoukset on yleensä ennen palkintojen jako Gaalaa. Nyt tähän hätään en löytänyt päivämääriä.
Tuonne kokoukseen menevät/pääsevät eri  alueiden AKK:n jäsen seurojen edustajat joita valitaa alueen kokouksissa.
Yleensä noissa alueellisissa kokouksissa on mukana vain isompien autourheiluseurojen edustajat.
Nyt tähän hätään en löytänyt AKK:n sivuita noita päivä määriä mutta Saariolta tai jokaisen alueen
alueen yhteys tiedoista löytyy alueen koordinaattorin nimi ja tiedot :

http://www.autourheilu.fi/alueet/

Alue työryhmistäkään en löytänyt yhtään Pa:n edustajaa.


Joten jos Pienois Autoilun asioihin oikeesti ja virallisesti halutaan vaikuttaa niin tässä on hieman kooste tietoa.


t.lasse

ps.
Toivottavasti kaikki meni oikein kun osa asiasta saattaa olla ”vanhasta muistista” ajalta kun itse olin mukana sen aikaisessa alue hallituksessa. (joten olin mukana myös liittovaltuuston kokouksessa ja myös palkinto Gaalasskin)

pps.
Oman laji järjestön perustaminen taitaa olla hieman vaikeaa kun AKK on Suomessa EFRA:n ja FIA:n viralllinen edustaja.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #24 : 13.12.10 - klo: 09.40 »
Muistan kyllä hyvin AKK:n entisen pääsihteerin Kari O. Sohlbergin puheen Vaasassa 2007. EM-krossin avajaistilaisuudessa mies kiteytti tietämyksensä kertomalla pienoisautoilusta ponnistettavan muihin moottoriurheiluluokkiin, aina F1:een saakka.

Oikeasti ei kai kukaan pienoisautoilun kautta tähtää formuloihin, mutta kyllä Sohlberg tavallaan oikeassa oli: Pedro De La Rosa on M-8 kaksinkertainen EM voittaja. Esiintyy EFRA:n tilastoissa nimellä Pedro Martinez, koko nimi on Pedro Martinez De La Rosa.
Ajoi M-8 luokassa 1987 asti, 1988 siirtyi mikroautoihin.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #25 : 13.12.10 - klo: 12.08 »
Niin unohtui vielä mainita että Aluekoordinaattorin ja aluetyöryhmien alla on vielä lajikohtaiset työryhmät jotka raportoi alue koordinaattoreille ja jos on "tärkeempää" asiaa niin myös suoraan lajiryhmälle.

Kuinka moni tietää että omalla alueella toimii tälläinen vaikutus mahdollisuus ?
Vai onko oikeempi kysymys onko omalla alueella edes käytössä tälläinen
vaikutus mahdollisuus ?

Länsi-Suomen aluella ko. työryhmä on mutta mites muut alueet ?

Summana :
Nuo 3 kirjainta ei tee periaatteessa yhtään mitään. Vaan vaikutus mahdollisuus omiin asioihin on noissa eri ala ryhmissä. Sekä jos halutaan että ne toimiin tarvitaan innokasta porukkaa mukaan toimintaan. Muuten ei AKK toimi meidän eteen mitenkään.

Eli innokkaasti vaan toimintaan mukaan ja selvittämään asioita niin pääsette mukaan päättämään omista asiostanne.


t.lasse
« Viimeksi muokattu: 13.12.10 - klo: 12.14 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

to_lat

  • Vieras
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #26 : 13.12.10 - klo: 15.37 »
Olisitko valmis lähtemään mukaan pienoisautoilun tulevaisuuden kehitysryhmään?

Ilmoita halukkuudesta vuoden loppuun mennessä sähköpostilla info(at)rcpiste.fi osoitteeseen.

Asiasta pitää olla oikeasti kiinnostunut ja olla valmis tekemään käytännöntyötä asioiden eteen.

Ryhmän ei ole millään tavalla tarkoitus kävellä lajiryhmän tai luokkayhteyshenkilöiden ylitse vaan tehdä yhteistyössä tulevaisuutta Suomalaiselle pienoisautoilulle.

Luopajärven Jussi on lupautunut lähtemään mukaan.

Ystävällisin terveisin

Toni Latvio
« Viimeksi muokattu: 13.12.10 - klo: 20.22 kirjoittanut to_lat »

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #27 : 13.12.10 - klo: 19.34 »
Tonilla on sinällään hyvä ehdotus mutta jotta ryhmä toimisi hyvin siinä täytyisi olla "laaja kannatus pohja". No siitä seuraa että tuo porukka kun on meili yhteyksissä niin se tie on pikaisesti käytyy ja tarvitaan useita oikeita kokoontumisia saman pöydän ääreen.
Sitten taas tulee se matkustus kun ketään ei oikeesti kiinosta matkailla kun sitä joutuu kaikki tekemään muutenkin liiankin kanssa.

Joten jos asiota haluttais kehittää niin ensimmäinen työ on saattaa nuo alueelliset lajityöryhmät toimintaan.
Toki siinäkin joudutaan kokouksiin ja matkustuksiin mutta huomattacvasti vähemmin kuin edellisessä ehdotuksessa.

Nämä alue ryhmät tietty kommentois laijiryhmälle ja alue koordinaattorille (Jotta AKK:n päättäjät näkee että töitä tehdään oman lajin eteen).
Tällä tavalla uskoisin että lajiryhmän saisi oikeesti hyvää palautetta ja ideoita hoitaakseen omat hommansa paremmin. Toki lajiryhmältä myös odotetaan palautetta.

Mutta yksi asia täytyis tässä samassa "rytäkässä" hoitaa paremmin eli tiedotus. Olis välttämätöntä että näiden aluetyöryhmien pöytäkirjat ja kokous päivät olis nähtävänä alueellisesti esim täällä RC10:n sivuilla.
Ei ole kuitenkaan tarkoitus että sinne kokouksiin kaikki "ryntää" vaan että on tiedossa milloin näitä on ja asioista kiinnostuneet voi heittää vinkkejä ja ideoita ryhmälle ennen kokousta. (apuja hekin tarvii).

Tämä kaikki siksi että joskus aluehallitus aikaa meitä syytetiin "salaneuvoksiksi" kun ryhmän toiminnasta "ei kukaan tiennyt mitään". No ne oli kaikki AKK:n sivuilla jossain mistä niitä oli tosi vaikea löytää.

Joten asioden käsittelyyn toivois enemmäm "läpinäkyvyyttä" niin ehkä ne turhat "äänestykset" siitä vähenis ...  ;)


t.lasse
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #28 : 14.12.10 - klo: 19.57 »
Olen yrittänyt etsiä/tavata AKK:n lehdestä pienoisautoiluun liittyviä asioita, mutta ei ole tullut vastaan. Uudessa Vauhdin Maailmassa oli listattu Suomen parhaat moottoriurheilijat, mutta pienoisautoilusta ei ollut sanaakaan.

Tässä vaan pari esimerkkiä siitä, että pienoisautoilun asema yhtenä autourheilun lajina on aika ontuva. Onko pienoisautoilu moottori-/autourheilua sittenkään?

Selasin VM:n moottoriurheilun vuosi - Ruutulippukirjaa ja pidin peukkuja, josko mukaan olisi lipsahtanutasiaan vaikka pienoisautoilusta. No ei ollut. Tiirasin myös tilastot läpi, mutta ei sanaakaan pienoisautoilusta. Jotta asia saisi hieman perspektiiviä, mainittakoon ihan sivuseikkana, että tilastossa oli mainittu mm. Speedwayn ruohoradan sivuvaunuluokan 3 parasta, samoin motocrossin veteraanien World Cup- tulokset sekä kymmeniä muita luokkia, joista ainakaan minulla ei muuta todistusaineistoa Suomen maaperältä. Sen sijaan - ikävä kyllä - kaikki vajaa tuhat pienoisautoilijaa on jätetty mainitsematta. Kertoo omaa karua kieltään, jos ei muusta niin kyseisen julkaisun arvomaailmasta.
Flying Calacucco

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pitäiskö Suomessa olla Pienoisautoliitto?
« Vastaus #29 : 14.12.10 - klo: 22.22 »
Eikös tässä juuri vähän aikaa sitten AKK:n lehdessä ollut juttu Karrista ja Jussista, vai muistanko väärin.Ja kyllä se vaan niin on, että meidän on itse tuotava itseämme ja lajiamme esille, kyllä me niin pieni porukka olemme, ettei meitä ketkään toimittajat tule etsimään.RiiUA:ssakin yli 400 jäsentä ja niistä n.20 pienoisautoilijaa.Paikallisen lehden urheilutoimittajat ottavat mielellään juttuja vastaan, kun niitä sinne vaan joku lähettää tai pyytä heitä kisoihin tekemään juttua.Rohkeasti vaan pienemmistäkin kerhokisoista aineistoa paikallisiin lehtiin ja AKK:lle, erilaisiin tapahtumiin pöytä ja muutama auto esille, siinä keinoja saada näkyvyyttä lajille.
« Viimeksi muokattu: 14.12.10 - klo: 22.26 kirjoittanut valanhar »