Kirjoittaja Aihe: Futaba 4pl  (Luettu 71827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #30 : 23.08.11 - klo: 09.36 »
Ei ole olemassa tavallista pienempää...
Kun on jo iät ja ajat ollut käytössä kahta kokoa.
YLEENSÄ toki futabassa on ollut se isompi käytössä.

Näitä pienempiä on näkynyt ainakin Hobbyfactoryn ja Racingfactoryn hyllyissä. (varmaan löytyy muiltakin)

Poissa niko1a

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #31 : 01.10.11 - klo: 07.59 »
Vajaa vuoden käytön jäljiltä Futaba 4 PL:n ratin stoppari ääriasentoihin kuoressa ratin takana on murtunut ja ratin akselin kuulalaakerit on näkyvissä. Liian rajusta käytöstä ei voine olla kysymys kun laitetta on huolellisuudella ja varovaisuudella käytetty.

Tulee mieleen että voisko tässä olla kysessä designin heikko kohta kun kyseinen 4 PL oli aivan uusi malli hankittaessa vuosi sitten?

Onko muilla kokemusta vastaavasta 4 PL:n kanssa?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #32 : 07.10.11 - klo: 21.13 »
Vajaa vuoden käytön jäljiltä Futaba 4 PL:n ratin stoppari ääriasentoihin kuoressa ratin takana on murtunut ja ratin akselin kuulalaakerit on näkyvissä. Liian rajusta käytöstä ei voine olla kysymys kun laitetta on huolellisuudella ja varovaisuudella käytetty.

Tulee mieleen että voisko tässä olla kysessä designin heikko kohta kun kyseinen 4 PL oli aivan uusi malli hankittaessa vuosi sitten?

Onko muilla kokemusta vastaavasta 4 PL:n kanssa?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun olen itsekin haaveillut isona saavani tuollaisen radion, niin olen kyllä lukenut surullisia nettikirjoituksia. Eli, joo, tuo on 4PL:n "ominaisuus".
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #33 : 07.10.11 - klo: 21.24 »
4 pl:n latauspistoke on tavallista pienempi. Onko tietoa mistä saa hankittua latausjohtoa 4 pl:ään?

Kannattaa ladata sit aika pienellä virralla jos latailet suoraan ohjaimesta... Meillä käytössä 2 kennonen Life eli 6,6V toimii oikeen hienosti. Ainoa että pitää itse seurailla voltteja koska ei saa mielellään mennä alle 6V.. Lifen etu todella kevyt !! Kuski pieni niin pitää olla mahdollisimman kevyt ohjain kuvia löytyy ohjaimesta ja Ratista täältä   http://gamblerracing.eu/rc-tiimi/
-Henry Mort

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #34 : 08.10.11 - klo: 22.30 »
Life akut saa kyllä käsittääkseni purkaa lähes tyhjäksi. Tuo radiohan alkaa huutamaan alijännitteestä 4,2v tai 5v kohdalla, riippuen siitä kumpi akkutyyppi on valittu.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #35 : 09.10.11 - klo: 14.16 »
Jokainen LiFePo akku joka itsellä on purkautunut turhan alas, eli jännite on ollut karvan alta 5 volttia, on kuollut ennenaikojaan.

Nämä kaikki olleet polttiksessa vastariakkuina ja vastaanottimessa FS säädettynä 5 volttiin.

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #36 : 09.11.11 - klo: 16.43 »
Tuli "päivitettyä" kapula tähän 2PL:stä.
Muutamat miellyttävät kokemukset tulivat heti. Liipaisimen kolo sormelle on hivenen pienempi kuin 2PL:ssä, koska siinä joutui pienen muoviputken teippaamaan liipaisimeen kiinni rajoittaakseen sormen ja liipaisimen väliin jäävää "välystä".  Ja toisekseen materiaali on pitävämmän oloista, tai seuraavissa kisoissa sen näkee alkaako ote lipsua hikoillessa. Mutta näin hipelöitynä, materiaalivalinta tuntuu paremmalta.

Kapula tuntuu sopivan köykäiseltä omaan makuun, hieman joutui kiristämään ohjauksen ja liipaisimen jäykkyyttä voimakkaammaksi, kun totuin 2PL:ssä hieman jäykempään kaasuun ja ohjaukseen.

Hieman mikä ärsyttää on se, kun jouduin kääntämään ohjauksen valikoista päinvastaiseksi, jotta toimii normaalisti. Ja tämän seurauksena näytössä näkyvä ohjauksen liike näkyy päinvastaisena, kuin oikeasti toimii. Tähän ei varmaan ole mitään konstia?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #37 : 22.01.12 - klo: 21.41 »
Vääntelin liipasinta ruuveilla enemmän itselleni sopivaksi - on kyllä aika monipuoliset säädöt tässä radiossa. Aloin vain ihmettelemään, mikä sen 7:3 - 5:5 valinnan tehtävä on?

Itse olen keksinyt, että jos laittaa 7:3 päälle, niin auto jarruttaa jo liipasimen vapaalla ollessa. Siihenkö sitä on tarkoitus käyttää?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #38 : 23.01.12 - klo: 20.34 »
7:3 = 70% kaasu ja 30% jarru/pakki ja 5:5 = 50% ja 50%. Näin näkisin sen ja olisi ihan loogista?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #39 : 23.01.12 - klo: 21.04 »
Juu ja nopari pitää kalibroida uusiksi kun säätää tuota asetusta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #40 : 24.01.12 - klo: 08.38 »
7:3 = 70% kaasu ja 30% jarru/pakki ja 5:5 = 50% ja 50%. Näin näkisin sen ja olisi ihan loogista?

Mutta mitä minä saavutan tuolla toiminnolla? Traxxaxxen rateissa on mekaaninen 5:5 <-> 7:3 valinta ja siinä voi siis vaikuttaa siihen, kuinka pitkä on kaasun liikerata jarrun liikerataan verrattuna. 4PL:ssä tuo säätää vain elektroniikkaa ja liipasin toimii ihan niin kuin ennenkin.

Jos säädän ensin ohjaimesta 5:5 --> 7:3 niin auto on jonkin verran jarrulla jo neutraalilla. Tästä voisi olla joskus apua. Jos nyt kalibroin noparin, niin eikö se muuta kaasun toiminnan takaisin sellaiseksi kuin se oli alun perinkin - ainut ero on 4PL näytössä oleva musta palkki, joka liikkuu hiukan eri tavalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa lamppu8

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #41 : 24.01.12 - klo: 09.08 »
Itse olen ihmetellyt samaa, enkä keksi mitä hyötyä siitä olisi sähkövehkeissä tai mitä sellaista tuo asetus tekisi mitä ei noparin drag brakella saa tehtyä. Kokemusta on vain sähköautoista, mutta veikkaan, että muut kuin sähkökuskit keksivät tuolle jotain käyttöä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #42 : 24.01.12 - klo: 09.12 »
Itse olen ihmetellyt samaa, enkä keksi mitä hyötyä siitä olisi sähkövehkeissä tai mitä sellaista tuo asetus tekisi mitä ei noparin drag brakella saa tehtyä.
Ja kaiken kukkuraksi 4PL:ssä on myös drag brake toiminto, joka myös tekee melkein samaa! :grin:

Säätelin liipasimen liikerataa ruuveilla ja sain siitä todella sopivan itselleni. On se vaan hyvä ohjain ja toimintoja on niin monta, ettei sen väliä, jos yhdellä ei tee mitään.  :azn:
« Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo: 10.41 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #43 : 24.01.12 - klo: 15.24 »
Kokemusta on vain sähköautoista, mutta veikkaan, että muut kuin sähkökuskit keksivät tuolle jotain käyttöä.
Kasikrossissa ja muissa polttiksissa jarrulinkistön liikerata on huomattavasti kaasun liikettä pienempi, joten tähän sitä sovelletaan. Patteriautoissa tuo 50/50 taitaa olla useammin käytössä.
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #44 : 28.03.12 - klo: 16.02 »
Vaihtelu virkistää joten tuli hankittua tällainen mankka 2PL:n kaveriksi.

Ohjekirjaa plärätessä hämmennystä saa aikaan akuista/pattereista kertova juttu. Manuskasta
löytyy kappale otsikolla:

NiMH / NiCd battry handling precautions

Ja sitten pari sivua myöhemmin:

Do not use commercial AA-size NiMH and NiCd batteries. 

Yrittääkö tuo sanoa sitä, että Futaban omia aa-koon akkuja voi käyttää mutta muun merkkisiä ei?  :embarrassed:  Ilmeisesti laite tosiaan kuitenkin toimii AA-koon ladattavilla akuilla ja niitä
voi ilmeisesti myös ladata latauspistokkeesta. Tosin 2PL:ään sopiva latausjohto ei tietenkään tähän sovi...



Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #45 : 28.03.12 - klo: 16.29 »
Noita akkuja ei kannata ladata "radion kautta", onpa jokunen radio nähnyt sulavan tuollaisen toimenpiteen jäljiltä. Kannattaa hommata samantien 6,6V life, esim tuollainen: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXZTJ6&P=V

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #46 : 28.03.12 - klo: 17.17 »
Laitoin omaani joulun jälkeen GP:n 2200mAh Recykoja (= marketista saatavia hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä) ja olen tainnut ne kerran ladata. Otin siis ulos ja laitoin patterilaturiin. Niitä lataa niin harvoin, etten kaipaa johtoa radioon (ja uskon Heulia - täällä oli kuviakin jostain räjähtäneestä Acomsista).

Patterikotelo ja neljä patteria painaa 127g, joten jos haluaa saada radion kevyemmäksi ottaisin ehkä mieluummin pienemmän LiFen:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M

Tuo painaa enää 73g ja 1300mAh kestää  varmasti sekin aika kauan tuossa radiossa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Janne Rantaruikka

  • KSPA admin
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #47 : 28.03.12 - klo: 18.08 »
Laitoin omaani joulun jälkeen GP:n 2200mAh Recykoja (= marketista saatavia hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä) ja olen tainnut ne kerran ladata. Otin siis ulos ja laitoin patterilaturiin. Niitä lataa niin harvoin, etten kaipaa johtoa radioon (ja uskon Heulia - täällä oli kuviakin jostain räjähtäneestä Acomsista).

Patterikotelo ja neljä patteria painaa 127g, joten jos haluaa saada radion kevyemmäksi ottaisin ehkä mieluummin pienemmän LiFen:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M

Tuo painaa enää 73g ja 1300mAh kestää  varmasti sekin aika kauan tuossa radiossa.

Itse laitoin radiooni Vampire Racingin Lifen ( http://www.racersrcshop.com/vampire-racing-straight-life-vastaanottimen-akku-1600mah-p-1015.html ). Kerran latasin kun akun sain ja ei ole vielä toista latausta tarvinut  :laugh:
Akun kanssa koteloon jouduin kuitenkin laittamaan liimapainoja kun ohjaimesta tuli (omaan makuuni) liian yläpainoinen.
TT-01D, TT-01, X-Maxx8s, TRX-4, E-revo, Slash 1:16, Mini M-03, LRP Shark RMT, Asso SC10, Asso T4, Gmade R1, Infraction, Ryft, Senton, Element enduro

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #48 : 28.03.12 - klo: 20.29 »
OK, otan siis laitteeseen tuntumaa noilla ladattavilla aa-pötköillä ja täytyy sitten jossain välissä laittaa tuollainen LiFe-paketti tilaukseen. Sen lataamiseen käy varmaan normi vastariakun latausjohto?

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #49 : 28.03.12 - klo: 21.12 »
Mulla radiossa http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41687&grpid=5017&order_id=WO1332958305
Olen kerran ladannu ja ostin akun viime kesänä.

Poissa tero

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #50 : 29.03.12 - klo: 09.15 »
tuossa olis kans akkuvaihtoehto:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14075__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Reciever_Pack.html

ei ole hinnalla pilattu ainakaan, itselläni käytössä juurikin tämä akku

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #51 : 30.03.12 - klo: 09.01 »
No niin, tulipa toinen tenkka poo vastaan tässä. Eli mitenkäs tuo vastariakun fail safe -toiminto? Mikäli oikein ymmärsin, niin sen saa päälle tai pois päältä, mutta mitään minimijännitettä ei kuitenkaan pysty määrittelemään. Käyttää siis jotain tehtaalla ennalta asetettua arvoa ja kun jännite laskee siihen, fail safe aktivoituu?

Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #52 : 30.03.12 - klo: 17.45 »
No niin, tulipa toinen tenkka poo vastaan tässä. Eli mitenkäs tuo vastariakun fail safe -toiminto? Mikäli oikein ymmärsin, niin sen saa päälle tai pois päältä, mutta mitään minimijännitettä ei kuitenkaan pysty määrittelemään. Käyttää siis jotain tehtaalla ennalta asetettua arvoa ja kun jännite laskee siihen, fail safe aktivoituu?

Niin. Mutta kai se vastari itse tietää, kuinka alas se voi jännitteensä päästää, ennen kuin on vaaraa menettää radioyhteys? Miksi haluaisit asettaa sen itse?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #53 : 30.03.12 - klo: 20.53 »
Niin. Mutta kai se vastari itse tietää, kuinka alas se voi jännitteensä päästää, ennen kuin on vaaraa menettää radioyhteys? Miksi haluaisit asettaa sen itse?

No joo, noin kun sen sanot niin kyllähän tuo tuntuu ihan loogiselta.  :roll:  Täytyypä ottaa tuokin toiminto sitten nitro-autossa käyttöön.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Masto

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #54 : 20.05.12 - klo: 21.56 »
Sormet syyhyää oma 4pl tulossa 3pl:en tilalle varmaan alkuviikosta.


http://www.bigsquidrc.com/futaba-4pl-2-4-ghz-s-fhss-radio-review/

Tuossa hyvää juttua laitteesta ja kestotesti video!!  :grin:

Poissa Hartsa24

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #55 : 20.05.12 - klo: 22.07 »
Laitin kokeeksi tälläsen vastarin: Futaba R2106GF 6CH 2.4GHz S-FHSS Micro Receiver 4PL 6J
ja hyvin pelitti, eikä ollu edes kallis.

Poissa tero

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #56 : 23.05.12 - klo: 20.06 »
35d on kyllä vähän vastarista, mutta orkkiskaan ei kyllä ole hinnalla pilattu 50d.
taidan laittaa kokeeksi tuollaisen lennokkivastarin tilaukseen...

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #57 : 23.05.12 - klo: 20.38 »
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver eiköhän tämä ole parempi vastari tuohon. 6G painoakin vaan.

edit: pistinpä tilaukseen. parin pinionin kanssa postit oli 1.29$. alle 10 päivässä yleensä tulee kamat tuolta.
« Viimeksi muokattu: 23.05.12 - klo: 20.51 kirjoittanut Jukis »
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Masto

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #58 : 23.05.12 - klo: 20.59 »
Aika nopeesti tulee juu hain tänään paketin postista 16.5 leimattu Californiassa et aika nopeesti ja viä sillä halvimmalla mahollisella posti maksulla!

Ny kaks iltaa hypistelly tota uutta radioo niinku pikkupoika aikas makee peli ja istuu käteen mahtavasti!

Ite aattelin kans et vois laittaa ton r204gf-e:n ihan antennittomuudenkin takia!

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #59 : 23.05.12 - klo: 21.27 »
Heh en edes huomannutkaan tuota antennittomuuta, onpas hyvä että semmoinenkin löytyy kun ei sitä antennia tule koskaan pilliin laitettua eikä ainakaan sähkökrossissa tarvitse niin älyttömän pitkää kantamaa.
Elä muuten ruuvaa liian löysälle sitä ratin herkkyyden säätöruuvia kun hypistelet :), manuaalissa toki varoitus siitä. Yhden 4pl omistaja joutui käyttämään forcea aikalailla että sai takaisin paikalleen :I
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia