Kirjoittaja Aihe: Futaba 4pl  (Luettu 71825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #90 : 29.04.13 - klo: 16.56 »
Osaisko joku neuvoa? Radio toimi aluksi normaalisti, mutta enää ratti ei toimi ja liipaisimesta vain kaasun puoli. Voi olla että olen sotkenut jotain asetuksiakin. Onko jotain hardresettiä että sais asetukset takaisin? Aloitusnäytössä ei siis toi palkki liiku rattia kääntäessä, mutta kun sen keskikohtaa asettaa, niin silloin se taas näkyy. Luultavasti vain yksi nappula väärässä kohtaa, mutta kun en itse keksi.

Asetukset ovat autokohtaisia, joten vaihda autoon, jota et ole säätänyt. Jos ei sittenkään toimi se ratti on rikki - oletko lukenut noita liimausjuttuja tuosta ylempää?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Roko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #91 : 29.04.13 - klo: 17.06 »
Ratti kyllä kääntyy rajoitinta vasten aivan kuten ennenkin, napakasti, niin en usko että vika olisi siinä.. Toisella muistipaikallakaan ei toiminut, tarvii tutkia vielä
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Poissa SchTS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #92 : 29.04.13 - klo: 18.46 »
Ratti kyllä kääntyy rajoitinta vasten aivan kuten ennenkin, napakasti, niin en usko että vika olisi siinä.. Toisella muistipaikallakaan ei toiminut, tarvii tutkia vielä
Tee uusi sääntö 'toiselle' autolle nii saat kaikki takas normaalille. ja siin menussa on myös joku default set.
| Schumacher | Speed Passion | Futaba | Thunder Power |

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #93 : 24.07.13 - klo: 18.07 »
Tuli  hankittua tuollainen 4PLS. Akuksi otin KillerRC:n 2300mah Life akun. Life on uusi tuttavuus minulle. Onko Life akun suhteen mitään poikkeavuuksia käytön kannalta verrattuna Lipo akkuun. Lähinnä kiinnostaisi tietää että kun tuon lataa täyteen, saako sitä säilyttää täytenä. Lipoahan olisi hyvä säilyttää ns. puolikkaalla varauksella.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #94 : 26.07.13 - klo: 18.12 »
Tuli  hankittua tuollainen 4PLS. Akuksi otin KillerRC:n 2300mah Life akun. Life on uusi tuttavuus minulle. Onko Life akun suhteen mitään poikkeavuuksia käytön kannalta verrattuna Lipo akkuun. Lähinnä kiinnostaisi tietää että kun tuon lataa täyteen, saako sitä säilyttää täytenä. Lipoahan olisi hyvä säilyttää ns. puolikkaalla varauksella.

Saa säilyttää täytenä. En ole ihan varma, onko se akulle parasta mahdollista, mutta ainakaan ne ei pullistu ja mene pilalle. Laturi tietenkin LiFe moodiin. (Kuulostaa typerältä, mutta olen itsekin ladannut LiFeä lipomoodilla vahingossa.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #95 : 27.07.13 - klo: 22.09 »
Toki toki, life moodilla tietenkin. Hyvähän se on aina muistuttaa, ei vara venettä kaada.  :wink:

Lataamiseen minulla ei vielä kaapelia olekkaan. Lipot on deansseilla joten pitää vaikka kyhätä adapteri tuolle lifelle sopivaksi.

Edit: ...niin ja kiitoksia vastauksesta
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #96 : 30.07.13 - klo: 21.28 »
Oon koittanut omaan 4PL:ään löytää LIFE akkua kovin, mutta joko ovat jokapaikasta loppu, tai ulkomailta ei välttis suostu niitä tänne lähettämään.

Tietääkös joku hyvän vinkin paikasta missä olis sopivan kokoista lifeä tarjolla ja saldoilla?

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #97 : 30.07.13 - klo: 21.53 »
Tuo on ollu itelläni käytössä ja välttäny pätö eläjälle!  :grin:

Näyttäs olevan hyllyssy. Sekä tulee myös 2-viikossa postilaatikkoon!

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html
« Viimeksi muokattu: 30.07.13 - klo: 22.03 kirjoittanut Jolokkonen »
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #98 : 31.07.13 - klo: 08.51 »
Tuo on ollu itelläni käytössä ja välttäny pätö eläjälle!  :grin:

Näyttäs olevan hyllyssy. Sekä tulee myös 2-viikossa postilaatikkoon!

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html

Joo tuolta on joku vajaa 10 tilausta tehty ettei oo mikään uus kauppa :)

Noita kattelin tässä viikko sitten, ja olipa kaikki miinuksilla.

Onko tuo 90mm pitkä sellanen et se mahtuu ilman mitään modeja 4PL:n sisälle? Jos näin niin sellanenpa lähtee sitten heti tilunkiin.

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #99 : 31.07.13 - klo: 09.57 »
Istuu suoraan ja napakasti!
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #100 : 31.07.13 - klo: 10.08 »
Kiitos vinkistä ja kuvasta!

Laitampa het tilaukseen!

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #101 : 12.08.13 - klo: 18.50 »
Jeah! Nyt on 4PL:ssä LIFEPO4:sta sisällä.

Eli nimenomaan tämä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html
(kaks tuli tilattua)

Trimmailin ihan pikkusen tuota akkuliittimen päätä ohjaimesta, ettei luukkua tarvinnut laittaa väkipakolla kiinni, vaan noi kulmat tosta akusta mistä noi johdot lähtee, niin niille on sellaset pienet syvennykset. Nyt luukun saa kiinni ihan tsuppadui vaan. (edit: eikä akku heilu sisällä.)

Enää pitäis rakentaa XT60->futaba adapteri laturiin.
« Viimeksi muokattu: 12.08.13 - klo: 18.59 kirjoittanut Matti Niemelä »

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #102 : 12.10.13 - klo: 18.00 »
Oon nyt kyllä hieman ymmälläni noiden akkujen kanssa.

Tänään kun oltiin ajelemassa, niin ohjain näytti sellasta 6,6v mun mielestä eilen. Nyt sitten 4PL rupes huutaan kesken ajojen low voltagea 4,9v.

Ei kai tuon jännitteen noin nopeasti pitäisi pudota?

Laturiin kun laitoin tuon akun, niin kyl siellä laturin mukaan oli jotain 2,35v kennoissa enää potkua.

Ilmeisesti life akun ehdoton minimi on siellä 2v tienoilla, ettei tässä nyt mitään kauheuksia päässyt varmaan käymään akulle (eikä haittaakkaan kun vain kympin maksavat).

Ymmärsin että olisivat lie kestäneet hieman pitempään nuo akut ohjaimessa... Tuon ylläolevan postin jälkeen oon käynyt kaiketi ainakin kaksi täyttä akkua läpi. Ajotahti n. kerran viikossa 2-3 tuntia metsässä ryömintää.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #103 : 13.10.13 - klo: 00.17 »
4PL:n manuaalin mukaan virrankulutus on 250ma tai vähemmän. Tuolla 2000mah akulla ja 250ma virralla akku kestää 8h. Tottakai tuo tulos ei ole mitenkään tarkka, mutta sinneppäin.
Omassa 4PL:ssä on myös lifepo akku ja se käyttäytyy juuri samalla tavalla. Akku pitää pitkään jännitteen 7-6,6V:n alueella, mutta sitten se tippuu nopeasti alle 6V:in.

Tuossa näkyy miten lifepo4 akun jännite tippuu purettaessa:

Eli käyrä ei ole mitenkään lineaarinen.

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #104 : 13.10.13 - klo: 12.02 »
Huh, ok kiitos paljon! Eli parasta pitää vara-akku mukana mikäli ei ole ihan freesi akku sisällä.

Mites tää homma sitten skulaa neljällä AA:lla? Onko niissä sama/lyhyempi/pidempi käyttöaika sitten?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #105 : 13.10.13 - klo: 18.15 »
Pattereista on tosi paha lähteä arvioimaan käyttöaikoja, koska laatueroja eri merkkien välillä on.
Kokeilemalla selviää.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #106 : 13.10.13 - klo: 21.47 »
Jostain olen nähnyt testejä että pienillä virroilla sormiparistosta voi saada ulos jopa yli 2000mAh. Eli kesto voisi parhaimmillaan olla tuon mainitun life akun luokkaa. Mutta kapasiteetti on vahvasti sidokissa virtaan, eli jos virtaa otetaan vähänkään enemmän sormiparisto hyytyy ennen aikojaan.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #107 : 14.10.13 - klo: 09.25 »
Radiossa oli muistaakseni pari vaihtoehtoa virtalähteen tyypiksi, jonka perusteella määrittyy jänniteraja missä radio alkaa piippaamaan alhaista jännitettä. Mikä valinta oli Lifepo akulle oikea?

Ja onko tuo valinta muistipaikkakohtainen?

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #108 : 14.10.13 - klo: 13.01 »
Valinta ei varmastikkaan ole muistipaikkakohtainen ja LiFe akulle sama hälytysraja ku 5 kennoiselle/6V NiMh akulle...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa Doikin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #109 : 30.06.14 - klo: 22.45 »
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.
HPI Vorza Flux/ Baja Kraken class1 / 3Racing sakura XI sport/ Axial SCX10 Tundra/ Tamiya TT-02

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #110 : 01.07.14 - klo: 08.36 »
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.

Throttlen kakkossivulla on muistaakseni failsafe säädöt. Siitä vaan eka päälle ja sitten positio et mihin kohtaan se sen servon kääntää kun sinkku häviää.

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #111 : 01.07.14 - klo: 08.39 »
Radiossa oli muistaakseni pari vaihtoehtoa virtalähteen tyypiksi, jonka perusteella määrittyy jänniteraja missä radio alkaa piippaamaan alhaista jännitettä. Mikä valinta oli Lifepo akulle oikea?

Ja onko tuo valinta muistipaikkakohtainen?

Eihän tuossa olisi mitään järkeä että se olisi muistipaikkakohtainen. Se mikä akku/patterit siinä vekottimessa on sisällä ei paljon muutu sen perusteella mitä autoa ajat.

Siellä on se DRY4/N5L2 vaihtoehto:
http://www.manualslib.com/manual/378271/Futaba-4pl-2-4ghz.html?page=95

Manuaalistahan nuo kaikki selviäisi.

Poissa Doikin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #112 : 01.07.14 - klo: 18.24 »
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.

Throttlen kakkossivulla on muistaakseni failsafe säädöt. Siitä vaan eka päälle ja sitten positio et mihin kohtaan se sen servon kääntää kun sinkku häviää.

Juu no noita koitin kaikkia mitä löysin mut en vaan saa jarrua toimiin. sieltä valikosta jos laitan F/S:n offille niin killeri toimii ilman jarrua mut jos muutan sitä niin killeri ei enään toimikkaan kun ohjaimen sammuttaa. Killerin sivuilta löyty ohje iten saa SW1 napista sammumaan ja sen sain toimiin.Jotenkin kummasti sain ABS:n toimintakyvyttömäksi vaikka valikosta sitä koittas muuttaa.
HPI Vorza Flux/ Baja Kraken class1 / 3Racing sakura XI sport/ Axial SCX10 Tundra/ Tamiya TT-02

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #113 : 03.07.14 - klo: 06.55 »
Kävin eilen ajamassa ekan kerran 5IVE-T:llä ja varmaan samaa ongelmaa itsellä.

Kaikki muu toimii tosi jees, mutta kun laitan throttle kanavalle fail safen päälle, en voi muuttaa position:ia 0:sta mihinkään.

Toisinsanoen en saa autoa jarruttamaan enkä ohjaamaan suoraan sinkun hävitessä.

Onneksi sentään UberRC kill switch toimi jokatavalla oikein.

Poissa Doikin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #114 : 03.07.14 - klo: 17.57 »
Sain ton ohjaimen ja killerin yhteistyön pelaamaan eilen. Jarru ja ohjaus menee nyt lukkoon niinkun halusin.
Painoitko jarrua samalla kun painot +/- samaan aikaan? Tajusin sen sitten lopulta miten tuo laitetaan vaikka 3PL:ssä oli samalla tavalla.
HPI Vorza Flux/ Baja Kraken class1 / 3Racing sakura XI sport/ Axial SCX10 Tundra/ Tamiya TT-02

Poissa Matti Niemelä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #115 : 04.07.14 - klo: 07.00 »
Sain ton ohjaimen ja killerin yhteistyön pelaamaan eilen. Jarru ja ohjaus menee nyt lukkoon niinkun halusin.
Painoitko jarrua samalla kun painot +/- samaan aikaan? Tajusin sen sitten lopulta miten tuo laitetaan vaikka 3PL:ssä oli samalla tavalla.

Ah nyt ymmärsin! Sain sen "toimimaan", mietin vaan minkä ihmeen takia saan siihen arvoksi max ~75 kun painan jarrun täysille ja painan +/- ...? Tuo ei meinaan riitä noilla kökköjarruilla pysäyttään autoa, veikkaisin.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #116 : 05.11.14 - klo: 17.32 »
Kyseinen T4PL ohjain kiukuttelee Futaban R2104GF vastarin kanssa seuraavasti:

*Ohjaimen 1-paikka on resetoitu ihan manuaalin mukaan (löytyy manuaali)
*Paritus toimii, kuin elokuvissa, eli menee hienosti pariksi, mutta vain ohjaus toimii.
*Vaihdettu Vastarissa piuhat väärinpäin, jolloin kaasusta toimi ohjaus, mutta edelleen kaasu+pakki mykkä.

Eli ohjain ilmeisesti on ehjä, kun molemmat ratti ja kaasu toimii piuhat sotkemalla ?

Laitoin autoon kiinni Sanwan ohjaimen ja kaikki toimii, mutta olisi kiva saada tuo hemmetin Futabakin toimimaan, eli onkos joku mitä en tajunnut tehdä ? Auto on siis ihan sähkö kippo, eli käytössä on vain 1 ja 2 portti vastarissa.

Kyseinen ohjain tuli minulle käytettynä paketissa mukana ja siksi ihmettelen. Onkos tässä mahdollisuutta, että joku on todella väärin tms...

Toista vastaria mulla ei ikävä kyllä tähän ole.

ps. Olen super noviisi.

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #117 : 11.04.15 - klo: 11.08 »
Mikäs muu vastari tähän radioon kävisi kuin vakio joka on aika kallis?

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #118 : 11.04.15 - klo: 11.38 »
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706
Pitääkö tohon vastariin hommata antenni kun se ei tule mukana? Tarviiko se sitä edes?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Futaba 4pl
« Vastaus #119 : 11.04.15 - klo: 13.38 »
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706
Pitääkö tohon vastariin hommata antenni kun se ei tule mukana? Tarviiko se sitä edes?
Siinä on sisäänrakennettu antenni. Ulkoista antennia siihen ei saa. Minulla on tuollainen ja se on toiminut hyvin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi