Kirjoittaja Aihe: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa  (Luettu 25314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« : 18.01.11 - klo: 11.44 »
Keskustelun alku kopioitu Slash 4x4 -aiheesta, jossa keskusteltu RC-auton vesitiiviiksi mainostetun nopeudensäätimen takuusta ja myyjän virhevastuusta säätimen hajotessa ennen aikaisesti:

Jos auto on ostettu Suomesta, niin riippumatta Traxxasin näkemyksestä normaali tuotevastuu on voimassa ja tuollaisen noparin ja moottorin tulee kestää pidempään kuin kuukausi. Takuu ei siis rajoitu mihinkään kuukauteen, kun vaan pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Ajoin vähän aikaa kunnes huomasin, ettei pakki toimi. Laitoin muutaman kerran päälle ja pois virran, jonka jälkeen pakki toimi HETKEN

Racing Factorysta on tilattu. Tilauksen lähetyspäivä on:29.10.10

Meneekö vielä takuuseen???

Ota yhteyttä Racing Factoryyn ja kerro heille tuosta viasta ja kysy tai vaadi että saat takuuseen.

juu, ajattelin maanantaina soitella sinne. Toivaottavasti olis sen verran hyvä palvelu, et laittais sen takuuseen. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että kuinka kauan kestää ennen kuin saan noparin takaisin.  :huh:

5.1 laitoin noparin+moottorin takuuseen rf:lle eli kyllä tuossa varmaankin saa vielä ens viikon vartoilla. puhuivat puhelimessakin jostain 2 viikosta

Eli loppupelissä ei mitenkään kovin hyvää palvelua. Tietävät joutuvansa joka tapauksessa antamaan uuden noparin tilalle, niin sen olisi voinut hoitaa myös paluupostissa heti kun laitoit rikkinäisen sinne. Tyypillistä suomalaisille kaupoille.

Meneekö vielä takuuseen???

Menee ja jos RF:llä ymmärretään mitä kuluttajansuoja on, niin eivät edes ryppyile. Kyllä tuollaisen noparin voi olettaa kestävän huomattavasti kauemmin kuin muutama viikko.

Juu, takuu kun ei ole se millä nimellä noita pitää hoitaa vaan virhevestuu. Ja uskoisin että tuollaisella tuotteella se varmaan on sen 1v verran. Kuluttaja-asiamieheltähän voi varmistusta kysellä jos siltä tuntuu ja kauppias ei ole yhteistyö haluinen.

Tuossa tulee se ero ulkomailta ostetun ja suomesta ostetun välille. Suomesta ostetulla on virhevastuu voimasssa ja ulkomailta ei muutakuin tehtaan määrittämä takuu.

Soitinpa äsken racing factorylle. Sanoivat että sähköjen takuu on vain 30 päivää  :evil: . Oma slässi on n.60 päivää vanha. Kyllä harmittaa. Uus nopari täytyy varmaan hommata, joten linkkiä hyvistä nopareista saa laittaa.  :mrgreen:

Takuu ehkä, mutta virhevastuuta ei tällaisessa tuotteessa voi rajoittaa yhteen kuukauteen. Soita seuraavaksi kuluttaja-asiamiehelle. On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Toki joutunet jotkut korvaavat sähköt keksimään, jotta pääset ajamaan, mutta ei pidä luovuttaa sillä että myyjä yrittää venkoilla vastuustaan.

Varsinkin kun kosteudellakaan ei voi pestä liike käsiään tästä hommasta, kun tehtaan puolesta luvataan vesitiiviiksi. Kannattaa tuosta myös mainita kuluttaja-asiamiehelle jos sinne on yhteydessä.

Meinaan tämä on se etu minkä saa, jos ostaa tuotteet suomesta. Laki kun on kuluttajan puolella näissä asioissa.

Lainaus
Mikä on tavaralle annetun takuun merkitys?

Jos tavaralle on myönnetty takuuaika, tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos virheellisyys johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Myyjän on osoitettava edellä mainitun seikan todennäköinen olemassaolo.

Takuutuotteen virhevastuun kannalta ei ole merkitystä sillä, kuka tavaran tuotanto- tai jakeluketjussa takuun on myöntänyt. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.

Takuu ei rajoita muuta kuluttajan suojaksi säädettyä virhevastuuta. Virheisiin on oikeus vedota takuista riippumatta.


Ja tuossa vielä kuningaskuluttajan linkki selkokielisempään juttuun...

näin tulkittuna tuota virhevastuuta ja tuosta siteerattuna

"kuluttajalla on oikeus kuuden kuukauden aikana saada korvaus, jos tuote on virheellinen, ellei siis myyjä pysty todistamaan, että tuote oli virheetön ostohetkellä,
Kuuden kuukauden virhevastuusääntö lähtee siis oletuksesta, että tuotteessa on ollut jo myyntihetkellä vika"

Tämä on pätenyt käytettyihin 1:1 autoihin ja tuota olen itse hyödyntänyt. Miten tätä sovelletaan uuteen tuotteeseen? voiko myyjä todistaa ettei virhettä olisi ollut?

Mutta ei kannata asiaa kuitenkaan tuohon jättää, ostaa uuden noparin ja sittten koittaa saada viallisen vaihtoon. RF vetoo tuohon jonka traxxas jo minullekkin sanoi eli 1kk takuu on ja noparin korjaus tuon jälkeen maksaa 50$ +5$-lähetyskulut.

rcliquidilla oli vxl-3s+velineon yhdistelmä "edullinen" Mutta jos iteltä rikkoutuis vielä niin hankkisin tilalle castlen (menevät ilmeisesti helpommin takuuseenkin?)

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

Lukeeko Missään, että sähköillä on vain kuukauden takuu? Onko autolla takuuta ollenkaan?

Kyllä kaikissa traxxasin autojen ohjekirjoissa mainitaan 30 päivän vaihtotakuu, ja myöskin se että korjaus maksaa sen jälkeen tuon 50 taalaa plus postit.

Autolla on takuu jos sattuu hyvä myyjä joka ottaa vahingon omaan piikkiinsä.

On aika korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä.

Kaikki harrastajat kiittävät varmasti don quijotea..

Melkoista mutuilua täällä taas.. Jatkan sen verran OTn jauhamista, että onko täällä kenelläkään "näyttöä" tuosta, että virhevastuu todellakin toimii näiden vehkeiden kanssa? Onko joku esim. mennyt 5kk vanhan noparin kanssa kuluttaja-asiamiehen luo kärähtänyt nopari kädessään sen jälkeen kun kauppias on käännyttänyt ulos ns. takuun rauettua? Käytännössä taitaa olla niin, että takuuaika on se mikä jyrää..

Tästäkin aiheesta saisi varmaan tehtyä oman topikkinsa? Haulla "takuu" en ainakaan mitään vastaavaa löytänyt.

No ei tämä nyt niin kauheata mutuilua ole. Kaupasta yksityishenkilönä ostetun tuotteen kun pitää kestää vähintään se 6kk. Oli kyseessä mikä tahansa laite, pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden oletettu kestoikä jo ostaessa on alle 6kk.

Kauppiaalla maahantuojan suuntaan ei tälläistä palvelua ole. Joten kauppiaan pussista menee takuun  ulkopuoliset virhevastuu tapaukset. Siksipä ei välttämättä sitä hyvän asiakkaan mitallia itselleen saa jos virhevastuuta lähtee tuotteelle kyselemään. Ja kauppias normaalistihan ei ole koskaan kuullukaan virhevatuusta, mutta viimeistään kuluttaja-asiamiehen soitto(ruuhkainen paikka) hoitaa homman kotiin.

Ja vihevastuu ei ole sama kuin takuu. Takuun hoitaa maahantuoja/tehdas ja virhevastuun myyjä.

Mutuilua on mitä suuremmissa määrin silloin, jos näyttöä asian käytännön toimivuudesta ei ole. Oletko varma, että kuluttaja-asiamies "hoitaa homman", jos kyseessä on tuo mainitsemani 5kk "vanha" palanut nopari esimerkiksi? Itse väitän (mutuilua), että liian vaikea asia edes kuluttaja-asiamiehen hoidettavaksi. Toisaalta, eipä sitä kauppiaskaan voi todistaa, että tuote on ollut virheetön ostohetkellä. Onpa kinkkinen tilanne...

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

Tätä juuri tarkoitin edellisessä viestissäni. Ei taida auttaa vaikka kuinka olisi 6kk virhevastuu näissä tuotteissa. Eli todennäköisesti kuluttaja-asiamies ei hoida hommaa kotiin ;) Loppuu OT omalta osaltani tähän.

Kyse ei ole vai n siitä onko tuote ollut ehjä ostettaessa, vaan mikä on kyseise  tuotteen oletettu käyttöikä. Onko se pihasuttaukseen tarkoitetulle vesitiiviiksi mainostetulle yli 100 €:n noparille alle 2 kk. Minun kokemuksen mukaan ei ole.

Tilanne muuttuu heti, jos tuotetta on muokattu tai sitä on käytetty kilpailemiseen tai sellaisen harjoittelemiseen. Seuraan kuulumattoman ja kisoja koskaan ajamattoman harrastajan ajelut eivät tuota kuitenkaan ole. Näyttövastuusta on syytä huomata, että se on yksistään myyjällä eli ostajan ei tarvitse todistella tuotteen virheettömyyttä.

Traxxasin mukaan RF:n myymät autot on ruotsalaisen maahantuoja kautta tuotuja ja virhevastuun ollessa EU:n laajuinen asia se koskee myös tuota maahantuojaa.

Jos olisi minun auton noparista kyse niin veisin tuon asian loppuun asti, silläkin uhalla, että Suomesta loppuu RTR-autojen kauppa tai hinnat nousee pilviin. Nyt hintaerot eri kauppiaiden välillä on suuret ja erot tuotevastuun hoitamisessa samoin suuret. Osa hintaeroista johtuu tästä, osa muusta.

Mitä tulee mutuiluun, niin itselläni on aiheesta kokemusta Traxxas-auton osalta, tosin muiden sähköjen kuin noparin osalta. Pienen vakavasävyisen keskustelun jälkeen myyjä kaivoi uudet korvaavat osat vajaa 2 kk vanhojen rikkinäisten tilalle ja raha ei vaihtanut omistajaa. Takuun päättymiseen tai sen olemattomuuteen vetoaminen on vain maan tapa ja sillä suurin osa asiakkaista luovuttaa.

No jos tuote on toiminut 5kk normaalisti, niin olisikohan se ollut myytäessä ehjä?

Lelujen (joihin nämäkin taidetaan lukea) kohdalla on todennäköisesti hieman eri odotukset keston suhteen kuin muissa kuluttaja-asiamiehen ajamissa tapauksissa.

Mutta eikun kokeilemaan, se on (valitettavasti) jokaisen oikeus valittaa..

On voinut sisältää piilevän vian joka on ilmennyt vasta 5kk jälkeen. Ja mistä sen tietää jos onkin ollut vaikka ensimmäinen ajo vasta 5kk jälkeen. Milläs sen kukaan todistaa. Mutta tällä nyt sinäsä ei ole väliä, kun oletettu kestoikä vaikka ajaisit sen 24/7 on tuotteella vähintään 6kk. Ja tämä pätee kaikkiin tuotteisiin pois lukien elintarvikkeet ja tuotteet joiden eliniän ei uskota olevan 6kk. Mutta ainakin itse jos ostaisin uuden 4x4 slashin odottaisin sen eliniän olevan pidempi kuin 6kk.

Ja kanta lelusta saattaa muuttua kun hinta nousee yli 400€.

Tietty aina tällä propakandalla "älä kiusaa kauppiasta" saadaan kuluttajat olemaan tekemättä valituksia. Kun asiasta pitää vaieta.

Jatketaan OT:ta. Kuluttaja-asiamies ei ehkä ole se aivan oikea taho hoitamaan yksittäistä tapausta. Enempi hän hoitaa isompia yleisiä linjauksia ja ryhmäkanteita.
Ei muuta kuin yhteyttä kotipaikkakunnan Kuluttajaneuvojaan, joka on yhteydessä myyjään. Ja sitten tarvittaessa eteenpäin Kuluttajavalituslautakuntaan. Siltä tulee myyjälle suositus asian ratkaisemiseksi, jota jokainen vastuullinen myyjä noudattaa.

Kyllä noin 400€ hinataisen lelun tulee kestää enemmän kuin kaksi kuukautta. Lisäksi tuon kyseisen noparin rikkominen on käyttäjän toimin hyvin vaikeaa. Sehän on vesitiivis, siinä ei ole moottorirajoitusta ja oliko se vielä suojattu väärinkytkennältäkin. Eli tältä pohjalta, jos se menee rikki, siinä on joko valmistus tai suunnittelu virhe, tai sitten sitä myydään/markkinoidaan täysin virheelisillä ja harhaanjohtavilla tiedoilla.

Taisin itsekin muuta kirjoittaa, mutta kuluttajaneuvojaa toki tarkoitin.

Minusta tämä on sellainen asia, johon olisi hyvä saada oikeasti selvyys. Se voisi parantaa kotimaisen kauppiaan kilpailuetua ulkomaisiin verrattuna merkittävästi ainakin RTR-autojen kaupan osalta, vaikka riskinä toki on että hinnat nousevat, sillä "takuun" kustannukset maksaa aina asiakas. Joko yksin tai kollektiivisesti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #1 : 18.01.11 - klo: 12.23 »
Kauppiailla on Suomessa iso vastuu, mutta niin on myös kuluttajilla. Kuluttajien tulee käyttää tuotteita oikein, näin harvoin käy. Mutta se on kauppiaan vastuulla osoittaa että tuotetta on käytetty väärin.

Esimerkiksi, moottori vaihdetaan kireempään mutta välitystä ei osata eikä haluta vaihtaa, lopputulos rikkoutuneita osia. Myyjä kyselee mm välitystä mitä on käytetty ja tästä saadaan hyvä kuva siitä onko asiakas perehtynyt tuotteeseen tarpeeksi.

Kauppiaan tulee taas seistä tuotteensa takana ja hoitaa virhevastuuseen liittyvät asiat. Taku laajentaa virhevastuutta se ei rajaa sitä. Kauppais ei voi mitenkän vaikuttaa virhevastuun voimassaoloon. Virhevastuu korvaa siis rikkinäiset tuotteet ei kuluttajan rikkomia tuotteita.

Jos tuote menee rikki ja menee virhevastuun piiriin on kuluttaja oikeutettu korvaavaan tuotteeseen jos uutta ei voida toimittaa kohtuullisessa ajassa. Mikä on kohtuullinen aika? Itse kuluttajana sanoisin että 1-2 viikkoa. Kauppiaana puhuisin reilusta kuukaudesta. Todella harva tehdas pystyy hoitamana takuu keissejä alta 1kk, yleensä siihen menee se reilu kuukausi. Korvaava tuote ei tarvitse olla samanlainen vaan se voi olla toinen tuote joka hoitaa saman funktion. Esim Hobbywing 60A menee rikki, sijaislaitteeksi voidaan antaa Tekin RS.

Sitten tullaan kauppiaan pelisilmään, jos tehdas aina lähettää tai melkeen aina lähettää korvaavan tuotteen ja kauppiaalla on riittävästi tuotetta hyllyssä pelimies antaa toki uuden heti tilalle kun on testannut että tuote on oikeesti rikki. Vaihtoehtoisesti voidaan tarjota välirahaa parempaan tuotteeseen jos asiakas haluu päivittää tai tuote on kohtalaisen rajoilla sen käytössä.

Esim Tekinin tehtaalla tulee todella paljon tuotteita takaisin jotka eivät oikeesti ole rikki. Huonot juotokset, rikkoutuneet sensoripiuhat tai huoltamattomat laitteet(paljon likaa) ovat yleisimmät syyt miksi tuotteita palautetaan koska ovat "rikki".

Suomesta kannattaa ostaa ja kannattaa maksaa aika paljon lisää siitä että saa "Suomalaisen takuun" tämä takuu ei myöskään häviä vaikka tuote myytäisiin seuraavalle. Itse kysyn yleensä itseltäni: "Mitäs jos tämä tuote menee rikki?" ja puntaroin paljonko vaivaa siitä on minulle ja peilaan sitä tuotteen hintaan Suomesta ja ulkomailla. Riippuen kaupasta joutuu toki painimaan oikeuksistaan.

Säätimissä tosin kannattaa varautua siihen että jos haluaa aktiivisesti harrastaa niin rikkoutuneen tilalle joutuu ostamaan toisen ja takuusta palautunut säädin voidaan "käytettynä" myydä eteenpäin. Kauppiaalta kannattaakin kysyä että miten teillä hoidetaan takuuprosessi? Saako takuuprosessin aikana toisen säätimen tilalle?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #2 : 18.01.11 - klo: 12.34 »
Eikös tuotteen kilpakäyttö poista tuotteen takuun? Näin on mielestäni ainakin isoissa autoissa ja muissa tuotteissa.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #3 : 18.01.11 - klo: 12.37 »
Juuri tuo käsitys paremmasta "turvasta", jos auton kanssa tulee murheita, on ollut itselle syy ostaa autoja kotimaasta. Vaikka ne ovatkin himan kalliimpia kuin ulkomailla.

Tosin tätä mielikuvaa on tässäkin keskustelussa esiintyneen kauppiaan osalta hieman joskus kolhaistu, kun ei edes vastattu sähköpostiin aivan uutta autoa koskevassa ongelmassa.
 
Minustakin olisi hyvä, jos tämä jaksettaisiin viedä loppuun asti. Jos tämä tapaus päättyy vaikka Kuluttajariitalautakunnassa kuluttajan eduksi, on selvä että se on singnaali kauppiaille heidän vastuustaan myymistään tuotteita ja saattaa hieman nostaa hintoja. Toisaalta, kuluttajana olisi turvallisempaa ostaa auto kotimaiselta kauppiaalta.

Myös valmistaja / tukkuri saattaa tulla myyyjää vastaan tälläisissä tuotevastuun hoitamiseen liittyvissä kustannuksissa, kun kysymyksessä on paikallisen viranomaisen suositus. Ainakin muissa yhteyksissä näin on tapahtunut. Eivät hekään halua omaa nimeään tahrittavan. Kuluttajaviranomaisen asiakirjat kun ovat julkisia, ja kuluttajaa lukuunottamatta muiden tahojen mimet sillä näkyvät.

||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #4 : 18.01.11 - klo: 12.44 »
Helpoitenhan homma hoituu kirjallisesti tällä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/919a86d9-ea26-4220-ae2b-d821bad0b684/Valitus%20tavaran%20virheest%c3%a4.pdf

Sen jälkeen sitten ihmetellään tarkemmin jos uutta noparia ei tule tai mitä ikinä myyjä vastaakin.

e: Valituskset sun muut reklamaatiot on hyvä hoitaa aina kirjallisesti jotta siitä jää joku dokumentti käteen.

Ihte täytin ks. lirpakkeen vuos takaperin kun 2v vanha ps3 heitti keltasen ledin kehiin. Postissa tuli hetken päästä uusi pleikkari... Ja takuuhan ps3:sessa on vuoden, mutta kyllä sen nyt pitäisi toimia kauemmin kuin 2v. Tosin lähetin tuon reklamaation suoraan suomen sonylle.
« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo: 12.47 kirjoittanut OV »

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #5 : 18.01.11 - klo: 12.49 »
Eikös tuotteen kilpakäyttö poista tuotteen takuun? Näin on mielestäni ainakin isoissa autoissa ja muissa tuotteissa.
Kilpailu käyttö (ja lähes mikä tahansa muukin) voidaan rajata takuun ulkopuollele, jos se on selkeästi perusteltavissa. Tavallinen 1:1 henkilöauto ei ole tehty  ralli-autoksi, ja on selvää että se ei sellista käyttöä kestä. Mutta jos ostat vaikka kilpa sukset, niin ihan vasmasti koskee takuu kilpailu käyttöäkin.

Nyt kysessä oleva Slash 4x4 auto myydään "Ready to Race", joten täytyy sen soveltua myös kilpa-ajoon. Tällöin kilpa argumentti taisi pudota pois. (kuinka kilpailukykyinen se on, on sitten toinen juttu)
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #6 : 18.01.11 - klo: 12.57 »
Ihte täytin ks. lirpakkeen vuos takaperin kun 2v vanha ps3 heitti keltasen ledin kehiin. Postissa tuli hetken päästä uusi pleikkari... Ja takuuhan ps3:sessa on vuoden, mutta kyllä sen nyt pitäisi toimia kauemmin kuin 2v. Tosin lähetin tuon reklamaation suoraan suomen sonylle.

Tässä nähdään, yleensä nämä päättyy hyvin. Tästä tapauksessa on hyvä tietää pieni sivu juonne. Sony Finland ei edes edusta Play Stationia Suomessa, vaan kyseiset vermeet tuo maahan Nordisk Film. Mutta hoitivat silti homman kotiin :p
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #7 : 18.01.11 - klo: 13.14 »
Kauppiailla on Suomessa iso vastuu, mutta niin on myös kuluttajilla. Kuluttajien tulee käyttää tuotteita oikein, näin harvoin käy. Mutta se on kauppiaan vastuulla osoittaa että tuotetta on käytetty väärin.
...

Erittäin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan ja kiteyttää oleellisen takuusta ja myyjän vastuusta!

Mitä tulee tähän Slash 4x4 -tapaukseen, niin Traxxasin sivuilta lainattu teksti ei hirveästi rajoita sitä miten tuotetta kuuluu käyttää oikein:

Lainaus käyttäjältä: Traxxas.com
Only Traxxas lets you experience brushless-powered 4WD excitement year-round, no matter what mother nature has to offer. Water, mud, and snow don't slow down Slash 4X4; its electronic speed control, receiver box, and high-torque digital steering servo are all waterproof for no-worry fun in wet conditions that send other trucks running for cover. Drive Slash 4X4 where you want, when you want—the only limit is your imagination.

Lisäksi löytyy Traxxasin videoita siitä miten tuollakin autolla voi miltei sukeltaa ja ajaa mudassa, lumessa ja ties missä olosuhteissa. Noparissa mainostetaan olevan suojaukset kaikkea mahdollista vastaan, paitsi käyttäjän tyhmyyttä. Niin kauan kun auto on vakio, niin ei pitäisi olla hirveästi mitä käyttäjä olisi voinut tehdä väärin. Eri asia sitten, jos ajaa päin puiston pelkkiä tai aidan tolppaa ja valittaa ettei auto kestänyt. Näitäkin on nähty ja kuultu.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #8 : 18.01.11 - klo: 13.38 »
Lisäksi löytyy Traxxasin videoita siitä miten tuollakin autolla voi miltei sukeltaa ja ajaa mudassa, lumessa ja ties missä olosuhteissa. Noparissa mainostetaan olevan suojaukset kaikkea mahdollista vastaan, paitsi käyttäjän tyhmyyttä. Niin kauan kun auto on vakio, niin ei pitäisi olla hirveästi mitä käyttäjä olisi voinut tehdä väärin. Eri asia sitten, jos ajaa päin puiston pelkkiä tai aidan tolppaa ja valittaa ettei auto kestänyt. Näitäkin on nähty ja kuultu.

Juuri näin niin kauan kun tuotetta on käytetty niinkuin kuuluu niin homman pitäisi olla selvää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa seeveerii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #9 : 18.01.11 - klo: 13.46 »
Soitin RF:älle ja sanoiovat, että lähetän noparin ja moottorin asiakas palautuksella Racing Factoryyn. Sanoivat, että ruotsisa tarkistavat tuotteen, ettei sitä ole käytetty väärin. Joten ehkä saan uuden noparin kahden viikon sisällä.  :wink: Toivottavasti näin myös on.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #10 : 18.01.11 - klo: 20.13 »
Soitin RF:älle ja sanoiovat, että lähetän noparin ja moottorin asiakas palautuksella Racing Factoryyn. Sanoivat, että ruotsisa tarkistavat tuotteen, ettei sitä ole käytetty väärin. Joten ehkä saan uuden noparin kahden viikon sisällä.  :wink: Toivottavasti näin myös on.

hiukan yli 2 viikkoo arviolta menee.. 5.1->lähetin noparin+moottorin 10.1-> Rf oli noutanut postista nyt ollut ruottin matkalla sen viikon.

Milläköhän noita testailee että onko ollut vikaa? kun asia kuitenkin on noin kuin Penguin tuolla 4x4 topikissa kertoi, uutta pitää tulla tilalle ja tuskimpa tuota olet väärin käyttänyt ja on siinä kova todistelu jos meinaavat luisuu tuosta vastuustaan.

Mä ehdein ajaan just 6 akullista ja niistäkin vain 2 ajoo lipolla kun sano moro ja lähti takuuseen.

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #11 : 18.01.11 - klo: 20.37 »
Ihme touhua sanoisin. Ostetaan auto jolla tykitetään laparenkaat kiinni metrisessä hangessa 100s lipoilla ja sitten ihmetellään kun posahti. Sitten vika on myyjässä kun ei ymmärretä/uskota että sähkö ja vesi ei ole pitkäikäisin yhdistelmä.

Tälläkin palstalla todettu moneen otteeseen, että kestoikä ko. laitteilla jotakin välillä 1-1000 akullista. Kyseessä kuitenkin äärimmilleen viritetyistä laitteista, verraten vaikka 1:1 autoihin. Niissäkin kisavehkeet voi kestää koko kauden tai kilahtaa ekassa startissa.

KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #12 : 18.01.11 - klo: 21.05 »
Saahan sitä tulla tilalle uuden sijaan korjattuakin.

Ei minusta siinä ole mitään ihmeellistä, jos valitetaan siitä ettei laitteet kestä sitä minkä luvataan. Jos kenelle tahansa kuluttajalle tarkoitettu RTR-auto on äärimmilleen viritetty ja toimii tuurilla, niin kyllä sen pitää olla enemmän valmistajan, maahantuoja ja myyjän ongelma, kuin kuluttajan joka on sortunut laitteen ostamaan.

Ajatus siitä että ei saisi valittaa, kun laitteet eivät kestä on mielestäni outo. Olen itse valittanut valmistajalle, kun Kiinasta itse maahantuomani nopari hajosi toisella akullisella. Vaikka olikin autossa laparenkaat ja hiekkamontulla ajeltiin, niin valmistaja korjasi noparin ilman vastaväitteitä, eikä missään vaiheessa annettu ymmärtää että valitan turhaan, päinvastoin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #13 : 18.01.11 - klo: 21.31 »
Ajatus siitä että ei saisi valittaa, kun laitteet eivät kestä on mielestäni outo. Olen itse valittanut valmistajalle, kun Kiinasta itse maahantuomani nopari hajosi toisella akullisella. Vaikka olikin autossa laparenkaat ja hiekkamontulla ajeltiin, niin valmistaja korjasi noparin ilman vastaväitteitä, eikä missään vaiheessa annettu ymmärtää että valitan turhaan, päinvastoin.

Ajatus siitä ettei seuraa käyttöohjeita ja rikkoo vehkeensä ja tuntee olevansa oikeutettu valittamaan ja saamaan uudet tilalle on outo. Ei voi olettaa että ne vermeet kestää mitä vaan ja jos ei, niin saa tilalle uuden vaikka se ehkä joskus menisikin läpi. Vähän sama jos ajaa autolla seinään ja menee valittamaan liikkeeseen kun tukivarret meni poikki. Ajaminen laparenkailla hiekkamontulla ei ole normaalia käyttöä. Jos vehe on tarkoitettu MAX 2S lipolle ja se päästää savut ajetaessa 3S lipoilla se ei ole normaalia käyttöä. Edelleen jos auto näyttää olevan ydinpommin jäljiltä, pohjalevy kulunut ja tukivarret ruvella, ei voi väittää että se hajosi tokalla akulla. Näitä kaikkia näkee ja silti oletetaan että saadaan uudet vermeet tilalle. Toki jos se RTR vekotin oikeesti hajoaa tokalla akulla ilman ym. kikkailuja niin silloin sen voi olettaa saavaan takuuseen. Sen sijaan jos nopari päästä savut 5kk jälkeen niin on aika todennäköistä että se on saanut jotain sikaa osakseen. Sähkölaitteet kun luonteensaomaisesti joko porsii samantien tai sitten kestää hyvän tovin. Toki noparin kohdalla variaabeleita on paljon kun auto kuitenkin on melkoisessa höyhytyksessä ja ylenmääräinen tärinä jne. ei ikinä ole hyväksi. Joka tapauksessa järkikäteen niissä touhuissa ja asiallinen asenne asioita hoitaessaan, niin varmasti saa paremmin vastakaikua. 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #14 : 18.01.11 - klo: 21.39 »
Ihme touhua sanoisin. Ostetaan auto jolla tykitetään laparenkaat kiinni metrisessä hangessa 100s lipoilla ...

No tuskin joka tapauksessa mennään näin ääritapauksissa. Vaikka ärsee onnkin varusteille välillä aika extremeä niin kyllä normaalin käytön pitää normaalin vehkeen kestää. Esimerkiksi aloituspostauksessa mainitty tapaus antaa ymmärtää että melkein orkkis-traxxasilla ollaan liikkeellä.

Ja jos noparin speksit sanoo että kestää kovaa rasitusta 100s lipoilla niin tuotteessa on virhe jos savu tulee ulos samalla kun etusormi käy kerran mutkalla.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #15 : 18.01.11 - klo: 22.07 »
Ajatus siitä ettei seuraa käyttöohjeita ja rikkoo vehkeensä ja tuntee olevansa oikeutettu valittamaan ja saamaan uudet tilalle on outo.
...
Ajaminen laparenkailla hiekkamontulla ei ole normaalia käyttöä.
...

Onko joku nähnyt että RC-auton mukana tulisi suomenkieliset ohjeet? Myyjän on aivan turha vedota mihinkään ohjeisiin, jos niitä ei ole toimitettu asiakkaalle kotimaisilla kielillä.

Minä on toisille normaalia ei välttämättä ole sitä toiselle ja toisinpäin. Minäkin voisin listata monia asioita, jotka mielestäni eivät ole normaalia käyttöä, mutta en nyt viitsi. Mainitsemassani tapauksessa valmistaja oli tietoinen kaikista tapaukseen vaikuttaneista tekijöistä kuten ajamisesta laparenkailla hiekkamontulla, mutta oli silti sitä mieltä että noparin olisi pitänyt kestää sellainen normaali käyttö ja halusi korjata virheellisen tuotteen.

Näköjään tämä keskustelu palvelee myös sitä tarkoitusta, että voi muodostaa käsityksensä siitä minkä myyjien kanssa asioi jatkossa ja kenet kiertää kaukaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #16 : 18.01.11 - klo: 22.47 »

Onko joku nähnyt että RC-auton mukana tulisi suomenkieliset ohjeet? Myyjän on aivan turha vedota mihinkään ohjeisiin, jos niitä ei ole toimitettu asiakkaalle kotimaisilla kielillä.

Minä on toisille normaalia ei välttämättä ole sitä toiselle ja toisinpäin. Minäkin voisin listata monia asioita, jotka mielestäni eivät ole normaalia käyttöä, mutta en nyt viitsi. Mainitsemassani tapauksessa valmistaja oli tietoinen kaikista tapaukseen vaikuttaneista tekijöistä kuten ajamisesta laparenkailla hiekkamontulla, mutta oli silti sitä mieltä että noparin olisi pitänyt kestää sellainen normaali käyttö ja halusi korjata virheellisen tuotteen.

Näköjään tämä keskustelu palvelee myös sitä tarkoitusta, että voi muodostaa käsityksensä siitä minkä myyjien kanssa asioi jatkossa ja kenet kiertää kaukaa.

Jos ei ole kykenevä pärjäämään muulla kun kotimaisella kielellä, niin toki voi ostohetkellä asiasta mainita sekä esittää tarpeelliset kysymykset myyjätaholle, ettei jää mitään epäselväksi. Edelleen jos kokee että ei saa tarpeellisia ohjeita tai ei osaa ilman ohjeita sitä laitetta käyttää, onko se pakko hankkia ? Jos sen laitteen kuitenkin hankkii ja toteaa että ei ymmärtänyt ohjeista mitään, oikeuttaako se mielestäsi ostajan käyttämään sitä laitetta miten tahansa ja vielä olettamaan, että saisi ko. toiminnan seurauksena mahdollisesti rikkoutuneen tilalle veloituksetta ja viivytyksittä uuden ? Jos ei saanut ohjeita ymmärtämällään kielellä ja silti päätti ostamansa tuotteen pitää ja sitä käyttää kauppaa purkamatta, miten voi väittää että ei ole laitetta käyttänyt ohjeiden vastaisesti ? Eli takuutapauksessa jos tulee tuomio että käytetty väärin, ei liene siinä asemassa että voisi väittää vastaan ?

Edelleen en kiistänyt takuun ja virhevastuun olemassaoloa saati sitä etteikö se ulottuisi myös RC-tuotteisiin. Totesin vaan, että huolimatta mitä täältä saa lukea niin kun muistaa käyttäytyä asiallisesti ongelmatilanteissa, saa varmasti asiallisen vastineen ja asiansa hoidettua.

Minun mielestäni tämä keskustelu palvelee hyvinkin tarkoitustaan, eli jakaa lukijoille ohjeita siitä mitä saattaa tapahtua jos laitteitaan käyttää miten sattuu, miten takuu/virhetilanteissa voi ja kannattaa toimia, mitä oikeuksia kelläkin on ja niin edelleen. Kyllä tästä keskustelusta voi muodostaa monenlaisia mielipiteitä ihan sen mukaan miten katsoo itselleen tarpeelliseksi. Jos koitat viitata siihen, että et asioisi edustamassani firmassa, niin mikäli koet ko. lähestymistavan välttämättömäksi niin ihan vapaasti. Muille totean, että ei meidän myymät tuotteet poikkea normaalin valmistajan takuun ja virhevastuun puolesta muista markkinolla olevista, eli riipumatta siitä mihin lopputulokseen Penguin päätyy, kyllä meiltä uskaltaa ostaa ihan siinä missä muualtakin ja kannamme kyllä vastuun niissä puitteissa kun se meille kuuluu. Lopuksi totean, että koska emme myy Traxxasia niin tämä kirjoitukseni oli yleisellä tasolla eikä siis kohdistunut tässä ketjussakin mainittuihin liikkeisiin tai valmistajiin. Ihan vaan ettei tule kellekkään mitään epäselvyyksiä.  :wink:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #17 : 18.01.11 - klo: 22.50 »
Onko joku nähnyt että RC-auton mukana tulisi suomenkieliset ohjeet? Myyjän on aivan turha vedota mihinkään ohjeisiin, jos niitä ei ole toimitettu asiakkaalle kotimaisilla kielillä.
Ei tarvitse olla suomenkielistä ohjetta, ainakin kilpavehkeet on selkeesti sen vastuualueen ulkopuolella. Perustuu siihen että kyseessä niin erikoinen laite että oletetaan että käyttäjä osaa/on jo perehtynyt siihen itse paremmin, joten englanninkieliset kelpaa. En muista tarkalleen miten se sanamuoto meni, joku voi sen yrittää lakitekstistä kaivaa.

RTR autoissa ollaan sitten varmaan vähän rajatapauksessa ja varman riippuen autosta sitten.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #18 : 18.01.11 - klo: 22.52 »
Muistaakseni K-merkkisessä laatu-autossa olen nähnyt soomeksi ohjeet!


Vahvasti nyt kyllä tuntuu trollilta koko topikki, kun tähän asti on pärjätty näillä eväillä mitä on annettu ja molemmin puolin hyväksytty.
Onko nyt taantuma iskenyt niin vahvasti, että on tämäkin harrastus takuista ja sen sidonnaisuuksista kiinni?

Mä olen ollut harrastajana alusta saakka sillä kannalla liikkeellä, että toimintatakuu.
Jos laite toimii paketista ulos ottaessa ja pääsee alkuun, niin ok.
Kuten me kaikki harrastajat tiedämme, että vehkeet voi rikkoa tuhannella eri tavalla.

Mullakin on vehkeitä ollu jos jonkinmoisia, ei heti tule mieleen että olisi pitänyt takuina alkaa kyliltä mitään pyytelemään.
Käyttää järkeä ja speksaa että mikä meni rikki ja miksi, toki selvät valmistusvirheet on asia erikseen.



Ei sillä, kirjoitan tätä henkilökohtaisena viestinä, mutta kauppiasminäni on kyllä paljon takuina asioita kentälle hoitanut, vaikka mitään varsinaista vääntöä/syytä/faktaa siitä ei ole, että olisin ollut korvausvelvollinen.

Suosittelen ostamaan biltemasta/citymarketista tms jotai rc-vehkeitä, sielä kun takuut mahtaa olla topikin tavoittelemassa muodossaan....


Sori nyt, jos pahoitan jonkun mielen muodostamalla käsityksiä perävalotakuista, mutta vähän jäitä hattuun järjen lisäksi.
/ Jere Siirilä

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #19 : 18.01.11 - klo: 23.27 »
Juu mulla oli Suomen kieliset ja paketin mukana tulevat orkkis ohjeet ja kyseessä oli tosiaankin K-auto.

Mulla samat linjat jesin kanssa.

Nää rc laitteet on kummiskin niin helposti rikkoutuvia ja siinä suhteessa kalliita, että ostaessa täytyy asia tiedostaa että takuulla jotain menee rikki ennemmin tai myöhemmin mutta 100% varmuudella 6kk sisään jos lasketaan kaikki osat ja tarvikkeet mitä rc sisältää.

Uskaltaako kukaan tunnustaa, että on vaatinut takuita tai virhevastuuta esim. tukivarren katkettua?

Mutta nuo sähköosien rikkoontumiset kyllä ymmärtää jos heti savut karkaa.

Itse olen kerran Suomalaisen firman kanssa "takuuseen" osia "vaatinut" ja kyseessä oli bensa-auton diffirattaat. Ne hajosivat alle puolen tunnin ajossa.

Ostin liikkeeltä uudet tilalle, jotta pääsen ajelemaan ja ne heti hajonneet lähti valmistajalle tutkimuksiin materiaalivirheen takia.
Ja kyllä niissä valmistusvika olikin, joten tuli sit uudet rattaat takuusta.

Joten aika hullulta kuullostaa, että jopa 6kk olis aika jonka sisään sais vaatia uusia osia.

« Viimeksi muokattu: 18.01.11 - klo: 23.41 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa Raisu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #20 : 18.01.11 - klo: 23.46 »
Huomenna kysellään K-kaupan takuuta kun n. 2.5 litraa ajetusta Kruiserin koneesta leipoi yksisuuntalaakeri kiinni kesken ajon hajoittaen kaiken siihen liittyvän mukanaan.

Mainostavat 6kk takuuta rc jkl:n sivuilla, kysytään nyt mitä tuo sitten tarkoittaa :wink:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #21 : 19.01.11 - klo: 02.06 »
Olen tälläkin foorumilla neuvonut varmasti kymmeniä aloittelevia harrastajia, joiden kielitaito ei riitä alkuperäiskielisen ohjeen kanssa. Foorumin ulkopuolella vähintään saman verran. Ei siinä hankintatilanteessa ole mitenkään mahdollista kysellä kaikkea, kun kaikki on muutenkin uutta, uudelle harrastajalle. Uudenlaisen auton kohdalla monelle sellaisellekin, jolla jo jokin auto on ollut.

Toki tiedän, että kaikenlaista valittajaa riittää. Niitä riittää kaikessa muussakin kaupassa, niin miksi ei olisi myös rc-kaupassa. Osa ihan tietämättömyyttään, osa ihan vain kokeillakseen myyjää.

Tosiaan, en enää muistanut että K-autoissa on tullut suomenkieliset ohjeet mukana. Eihän ne toki pakolliset ole, mutta mikäli sitä ei tavalliselle kuluttajaostajalle tehdä selväksi kaupantekovaiheessa, on hänellä oikeus perua kauppa niin kauan kun tuotetta ei ole käytetty. Tavallisella kuluttajalla tarkoitan sitä pihasuttaajajuniorin isää tai äitiä joka ostaa jälkikasvulle auton, eikä ymmärrä niistä yhtään mitään ja sitä junioria, joka ehkä jotain ymmärtää, mutta siitäkin paljon on mutua ja vähän faktaa. Näitä on aina vaan enemmän ja enemmän ja merkit kuten Traxxas on oikein markkinoitu tavalliselle kuluttajalle.

Minulla on itselläni myös hyviä kokemuksia kotimaisista kauppiaista. Eräässä tapauksessa ihmettelin kun 1/8-auton ratasdiffissä ei rattaa kestä ehjänä ja ulostuloakselit vääntyvät mutkalle. En ollut mitään vailla, kunhan vaan kauppiaan kanssa aiheesta keskustelin, kun kiinnosti enemmän se miksi näin käy. Toki tiesin ja kauppias tiesi, että nitroauton diffi oli asennettuna ihan toisen merkkiseen autoon jota kuljetti tehokas sähkömoottori suoravedolla ilman mitään kytkintä eli kuormitus aivan toista piikkeinä kuin nitrossa. En tiedä, kauppias näin epäili. Lopulta selvisi, että olen shimmannut diffin valmistajan ohjeiden mukaan, mikä ei riitä. Sain myyjältä "takuuseen" uudet rattaat ja shimmiprikat ja laitoin ne myyjän ohjeiden mukaan, jonka jälkeen rattaat on kestäneet kaksi vuotta ajoa. Ei varmasti ollut mitään tuotevastuuta kauppiaalla tässä casessa, mutta oma ja edustetun tuotteen maine kuitenkin ja ennen kaikkea halu auttaa harrastajaa ongelman kanssa. Voin sanoa, että tuo myyjän itse ottama vastuu varmasti maksoi takaisin, kun olen sen jälkeen ostanut samalta myyjältä useamman uuden auton ja ohjannut aika monta muutakin harrastajaa samoille kaupoille.

Kokemusta on myös muutamista muista ennenaikaisesti hajonneista ns. kulutusosista ja kyllä oman merkkinsä tunteva ja asiakkaita arvostava kauppias on niissäkin tapauksissa hoitanut homman himaan. Ehkä ottanut vähän takkiin antamalla uudet osat takuuseen, mutta varmistanut hyvän maineen vastuullisena kauppiaana. Olen myös Traxxasin kanssa asioinut suoraan muutamien selkeästi valmistusviallisten osien osalta ja saanut heiltä uusia osia ilmaiseksi tilalle. Toki näissä tapauksissa on ollut kyse ihan materiaaliteknisistä neuvoista ja havainnoista osien suhteen ja ne muutamat osat sinänsä ovat olleet mitätön korvaus, mutta arvostan silti symbolisena eleenä. Toisaalta itse ei ole tarvinnut ostaa uusia osia rikki menneiden tilalle.

Mielestäni nämä virhevastuu / takuu säännöt EU:ssa ovat toisaalta ihan asiaa, verrattuna vaikka jenkkien perävalotakuu käytännöille, joista suhteellisesti vain muutama valmistaja/myyjä eroaa edukseen. Toisaalta näissä takuuasioissa on menty EU:ssa liian pitkälle, kun virkamiesten ja poliitikkojen toimesta on vastuuajat määritelty nykyisen mittaisiksi ja keskustelua niiden pidentämisestä käydään parhaillaan. Mitä yleisemmin jotain tuoteryhmää myydään ja mitä suurempia määriä, sen pidempiä takuuaikoja ollaan vailla. Jossain vaiheessa tämä sama iskee todella myös rc-kauppaan ja sitä pahemmin mitä vähättelevämmin kauppiaat asiaan suhtautuvat ja mitä enemmän yrittävät vastuutaan välttää.

Olen myös huomannut, että näihin asioihin suhtautuu kovin eri tavalla kun oppii rc-laitteista enemmän. Ensimmäisen auton kun pojalle ostin, niin en tiennyt mitään näistä laitteista. Silloin muutaman kympin hajonnut osa tuntui kalliilta, olihan se helposti 10-20 prosenttia hankitun pihasuttausauton hinnasta. Nyt kun näihin laitteisiin menee enemmän kuukaudessa, kuin tuo ensimmäinen auto maksoi, niin sitä ikäänkuin on tottunut siihen että osia hajoilee. Toisaalta niitä osia löytyy varastosta kotoa ja autoja on niin monta kuin on, niin varaosat kulut ovat vain osa harrastuksen kustannuksista. Silti pyrin itse ymmärtämään sitä uutta harrastajaa, joka vasta aloittelee ensimmäisen auton kanssa. Joka on kenties laittanut suuren osan säästöistään autoon ja jolla on 150 euron nopari hajalla viikon käytön jälkeen. Tiedän miltä se tuntuu ja sitä en välttämättä moni pitkään harrastanut enää muista. Jokainen tietää kuitenkin sen miltä se tuntuu kun ajamaan pitäisi päästä, osat on rikki ja juuri nyt ei ole rahaa ostaa uusia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #22 : 19.01.11 - klo: 05.52 »
Noista suomenkielisistä ohjeista; keskustelin asiasta aikoinaan muistaakseni kuluttajaviraston suuntaan ja niiden kanta siellä oli, että marginaalituotteilta ei niitä voi vaatia. Ja myös RTR:t lasketaan sellaisiksi. Toki ei haittaisi, vaikka suomenkieliset ohjeet olisivat mukana, mutta ohjeistivat silloin siten, että kaupantekohetkellä käydään ostajan kanssa keskeiset asiat läpi, varsinkin jos ei asiakas englantia ymmärrä.

Hyvä vinkki asiakkaalle on ollut antaa aina tämän foorumin osoite mukaan, niin osaavat tulla täältäkin kyselemään tarvittaessa asiaa.

Ja tuosta säädinasiasta vielä; itse olen pyrkinyt ohjeistamaan asiakkaita siten, että Traxxasiakaan en menisi järveen upottamaan vaikka waterproof-merkintä lukee laitteissa ja vesiroiskeilta on sähköt suojattu. Jonkun muun merkin kohdalla taas waterproof ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että laite voi olla vesitiivis, myyntihetkellä ne tosin kannattaa myydä non-waterproof -laitteina.
« Viimeksi muokattu: 19.01.11 - klo: 05.56 kirjoittanut m.e. »

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #23 : 19.01.11 - klo: 10.28 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.
Axial SCX 10 TR

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #24 : 19.01.11 - klo: 11.27 »
Jos kuluttajaviraston mukaan koira on kulutustavara tai ainakin sitä koskee samanlainen virhevastuu, niin mikä se rc-auto on jos ei kulutustavara?

Kuluttajaviraston sivuilta löytyy aika hyvä dokumentti, jonka sisältö ainakin jokaisen myyjän olisi hyvä lukea ja ymmärtää: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.

Olen Matin kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Tuo ohjeasia mielestäni ei tänä päivänä ole kuitenkaan noin yksiselitteinen, vaikka se joskus olisikin ollut. Tuossa yllä linkitetyssä dokumentissa kirjoitetaan "Ohjeiden on oltava ostajan äidinkielestä riippuen suomen- tai ruotsinkielisiä. Englanninkielisiä ohjeita voidaan pitää riittävinä vain, jos kyse on hyvin rajatulle, erityistä asiantuntemusta omaavalle asiakaspiirille tarkoitetusta tavarasta." Minun mielestäni tuo rajattu asiakaspiiri ja erityisen asiantuntemuksen vaatiminen on aika paljon kiinni siitä mitä myy, missä myy ja miten myy. Traxxasin RTR:ää ei voi pitää mitenkään rajatulle ja erityistä asiantuntemusta omaavalle asiakasjoukolle tarkoitettuna. Jotain Xray:n 1/8-polttista taas pitäisinkin hyvinkin sellaisena. Toisaalta esim. K-kauppiaan tuotteissa löytyy molemmat kriteerit täyttäviä laitteita.

Vielä noista ohjeista ja takuista sen verran, että Biltema myi jonkin aikaa ainakin HBX:n autoja, joita voi sitten ihan vapaasti pitää rc-autoina tai olla pitämättä, radiolla niitä kuitenkin ohjattiin. Autojen mukana tuli käyttöohjeet suomeksi, ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi käännettynä ja ainakin Helsingin myymälästä sai pyymällä ohjeet myös venäjänkielisinä. Autolle annettiin 2 vuoden takuu, joka kattoi käytännössä kaiken. Oli sitten vanne halki, tukivarsi poikki tai nitrokone leikannut kiinni, niin huolto- ja palautustiskillä kaveri totesi, että tuota osaa ei löydy varaosana ja antoi tilalle kokonaan uuden auton. Jokainen lukija voi jo tässä vaiheessa arvata miksi tämä on menneessä aikamuodossa ja miksi noita autoja ei myydä enää Biltemassa. Sen jälkeen kun autojen myynti loppui, sai takuutapauksessa autosta halutessaan rahat takaisin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #25 : 19.01.11 - klo: 12.17 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.


Mikäs se rc sitten sun mielestä on jos ei kulutus tavara?

Valitettavasti tällä kertaa laki näissa asioissa on kuluttajan puolella eikä yrittäjän, siitä vain ei pääse mihinkään. Ja tottakihan virhevastuu ei koske tolppiapäin ajettuja autoja yms. mutta materiaalivirheen johdosta tukivarsien katkeaminen, juurikin noparin kuolema yms. pitäisi ilman muuta kuulua virhevastuun piiriin varsinkin. Ja se korjaus/vaihto ajan inhimillinen aika taisi olla jotain 1kk luokkaa.

Se kuinka moni näitä juttuja oikeasti oikeuteen asti lähtisi sitten viemään on toinen asia. Mutta mahdollistahan sekin on.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #26 : 19.01.11 - klo: 13.06 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.


Mikäs se rc sitten sun mielestä on jos ei kulutus tavara?

Harrastusväline... Ei todellakaan tavallinen kulutustavara.
Kyllä jokainen meistä ostaa rc härvelin täysin eri odotuksin sen kestosta kuin esimerkiksi peukoneen tai television.
Telkkarin ja pesukoneen ostaessa kuvittelet että se kestää vuosia... tai ainakin se telkkari kestää vähintään sen että on jo ostamassa uutta parempaa tekniikkaa.

En minä ainakaan ole koskaan ostanut yhtäkään harrastusvälinettä olettaen että se kestäisi kuten televisio saati pesukone.

Eniveis.
Aivan hullua jos rc auto rinnastetaan perus kulutustavaraksi... Ilmeisesti sitten lätkämaila, laskettelusukset, rullaluistimet jne menee kaikki samaan...
(pelasin lätkää... tuli rajumman puoleinen taklaus ja maila katkes)
Tottakai mun kuuluu saada uus koska maila oli viikon vanha.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #27 : 19.01.11 - klo: 13.40 »
Ihme touhua sanoisin. Ostetaan auto jolla tykitetään laparenkaat kiinni metrisessä hangessa 100s lipoilla ja sitten ihmetellään kun posahti. Sitten vika on myyjässä kun ei ymmärretä/uskota että sähkö ja vesi ei ole pitkäikäisin yhdistelmä.

Kyllä sitä sopii ihmetellä, jos kyseistä tuotetta markkinoitaessa/myydessä on annettu ymmätää/uskoteltu, että se tämän kestää ja sillä voidaan näin tehdä.

Sittähän tässä oli kuitenkin oli alunperin kysymys, että tuotteen täytyy täyttää ne ominaisuudet, jotka sille on myytäessä luvattu.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #28 : 19.01.11 - klo: 13.42 »
Se oliskin kyllä aika mielenkiintoista kun alettaisiin suomentamaan ohjekirjoja. Yleensä jossain vaiheessa joku sana menee väärin tms. ja taas mennään myyjän lompakolle kun sattuu jotain sen takia. Mä luen mieluummin lontoota ja käytän sanakirjaa jos en jotain ymmärrä.
Mutta se ekaa autoa ostava tarvitsee opastusta ja sitä kyllä saa kun älyää kysyä. Jollei myyjältä, niin sitten täältä.

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #29 : 19.01.11 - klo: 13.53 »
Ilmeisesti Suomessa ei ole yhtenäistä käytäntöä näistä takuu- ym- asioista, niin eikö siinä olisi hyvä markkinointijutska kun alan yrittäjät (siis kaikki halukkaat) järjestäytyisivät ko. asiassa ja tekisivät yhteistyössä alalle soveltuvat ohjeet. Sitten se laitetaan paketin kylkeen tai ostajalle mukaan. Tai tieto, mistä sen saa.
Tämä oli vain aloittelijan ajatus mutta selvästi alalla on pientä epätietoisuutta asiasta.