Kirjoittaja Aihe: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa  (Luettu 25322 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #30 : 19.01.11 - klo: 13.53 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.

Kuluttajansuojalain säännökset koskevat kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille.

Kulutushyödykkeellä tarkoitetaan tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille (kuluttajajille), pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin heidän harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.

Edit - kuluttajansuojan ja siinä määritellyn virhevastuun ulkopuolella on siis selvästi enemmän kahvinkeittimiä, telkkareita ja jääkaappeja, kuin RC-autoja.

« Viimeksi muokattu: 19.01.11 - klo: 14.15 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #31 : 19.01.11 - klo: 14.04 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.


Mikäs se rc sitten sun mielestä on jos ei kulutus tavara?

Harrastusväline... Ei todellakaan tavallinen kulutustavara.
Kyllä jokainen meistä ostaa rc härvelin täysin eri odotuksin sen kestosta kuin esimerkiksi peukoneen tai television.
Telkkarin ja pesukoneen ostaessa kuvittelet että se kestää vuosia... tai ainakin se telkkari kestää vähintään sen että on jo ostamassa uutta parempaa tekniikkaa.

En minä ainakaan ole koskaan ostanut yhtäkään harrastusvälinettä olettaen että se kestäisi kuten televisio saati pesukone.

Eniveis.
Aivan hullua jos rc auto rinnastetaan perus kulutustavaraksi... Ilmeisesti sitten lätkämaila, laskettelusukset, rullaluistimet jne menee kaikki samaan...
(pelasin lätkää... tuli rajumman puoleinen taklaus ja maila katkes)
Tottakai mun kuuluu saada uus koska maila oli viikon vanha.

Hiukan eri tietty rinnastaa rc autoa jääkiekkomailaan. Mutta vähän sama jos ajaisit rc autolla täysiä seinään ja menee p*skaksi. Ei sitä virhevastuuseen saisi menemään. Mutta normaali ajeluissa p*skaksi meneminen 6kk sisällä ostosta siihen kuuluu. Esim. juurikin tämä noparin kyrvähdys yhtäkkiä.

Ja jos olisin ostamassa laskettelusuksia/rullaluistimia. Niin kyllä sillä oletuksella niitä ostan että ne yli 6kk kestää. Ja jos esim. rullaluistimissa normi luistelussa pyörä hajoaa tai suksista side menee p*skaksi, niin varmasti veisin liikkeeseen takaisin.
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #32 : 19.01.11 - klo: 14.41 »
Pitää vissiin veistellä disclaimeri joka asiakkaan pitää hyväksyä oston yhteydessä.
Siis määritellä mikä on mielestäni normaalia käyttöä, missä olosuhteissa pitää ajaa ja luonnollisesti että autoa ei saa millään tavoin modata ja että asiakas toimittaa vehkeen omalla kustannuksella minulle tutkittavaksi ja turhasta reklamaatiosta veloitan 50eur.

Näinhän toimii moni firma esim aateekoo puolella.
toki pitäs ensin tarkistaa pykälät, ettei ammu itseään nilkkaan missään kohtaa.

Ei sillä, onneksi edustamani tuote on marginaalinen, mutta silti ei ole minkäänlaista mielenkiintoa myydä vehkeitä jollekkin perus penalle millä ei ole koko puuhasta mitään hajua.

Sorry herneistä, mutta koitan pitää jalat maassa.
/ Jere Siirilä

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #33 : 19.01.11 - klo: 14.41 »
Jos kuluttajaviraston mukaan koira on kulutustavara tai ainakin sitä koskee samanlainen virhevastuu, niin mikä se rc-auto on jos ei kulutustavara?

Kuluttajaviraston sivuilta löytyy aika hyvä dokumentti, jonka sisältö ainakin jokaisen myyjän olisi hyvä lukea ja ymmärtää: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.

Lainauksia tekstistä. Ei näitä taida monikaan lukea vaikka oikein suoran linkin penguin laittoi:

Milloin tavarassa on virhe?

-tavara ei vastaa kestävyydeltään tai
muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä
perustellusti  olettaa  samanlaisen
tavaran kaupassa

ja

Virheenä  ei  myöskään  pidetä  ta-
varan  luonnollista  kulumista.  Ku-
lumista on kuitenkin  arvioitava  sen
perusteella, onko tavara kestoiältään
vastannut  kuluttajan  perusteltuja
odotuksia. Jos tavara on kulunut kes-
toikäänsä  nähden  ennenaikaisesti,
kuluminen  ei  ole  luonnollista  eikä
vapauta myyjää virhevastuusta.

Ja

Jos  tavaralle  on  annettu  takuu
myyjän  on  virhevastuusta  vapautu
akseen osoitettava, että tavaran huo
nontuminen  johtuu    todennäköisest
tapaturmasta,  tavaran vääränlaisesta
käsittelystä  tai muusta ostajan puo
lella olevasta syystä.


Se että tuolla ei suoraan sanota että minkälainen takuu ja virhevastuu juuri rc-vehkeissä on ei tarkoita että rc olisi jotenkin pois suljettu normaalin virhevastuun piiristä vain sen takia että "laitteet kuluu". Jos vaikka siitä kilpa-rc-laitteesta ("polttomoottorinen xray kilpa-auto") pohjalevy menee poikki nopeasti normaalissa käytössä niin kyllä se virhevastuun pitää toimia oli kyse miten kilpalaitteesta tahansa. Kyseessä on kuitenkin sarjatuotettu kaikille kuluttajille myytävä tuote.

Lain tarkoitushan on se että tuote edes jotenkun vastaa tarkoitustaan.

Se että esimerkiksi oikeissa autoissa kilpaileminen "lopettaa takuun" on ihan ymmärrettävää kun kilpailukäytössä vehkeet on ihan erilaisessa rasituksessa kuin normaalissa käytössä. Rc-autossa kilpailukäytössä tämä ehto ei selvästikään toteudu samalla tavalla.

Toki vaikeitakin tapauksi on. Mitenhän menetellään jos vaikka rtr helikopteri tai bensanorsu tulee betoniin sen takia että vastarista tulee savu ulos 5min käytön sisällä? Eli selkeä virhe tuotteessa.

En sitten tiedä miten esimerkiksi moottorisahan tai rullalaudan kanssa virhevastuut toimii. Äkkiseltään ajateltuna kummallakin on selvä käyttötarkoitus ja sekä myyjälle että ostajalle on tavallaan selvää mihin se tuote on tarkoitettu ja minkälaiseen käyttöön se tulee.

Yksi esimerkki oikeasta elämästä laitteista joilla ei ole mitään takuuta taitavat olla kaukosäätimet. Näitä ei taida saada minkään takuun tai virhevastuun piiriin. Onko rc sitten kaukosäätimien myymistä vai rullalautoja lähempänä?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #34 : 19.01.11 - klo: 14.55 »
Kyllä minä olen ainakin kolme kertaa vaihtanut Philipsin TV:n kaukosäätimen takuuseen. Säädin hajosi joka kerta samalla tavalla muutamassa viikossa, käytti sitä tai ei. Kolmannella kerralla sain puhuttua vaihdon eri malliin, joka on sitten kestänyt. Kaksi kertaa olen myös vaihtanut JVC:n videonauhurin kaukosäätimen takuuseen. Se hajosi kun siihen laittoi paristot uutena paikalleen ja uusi säädin hajosi suoraan huoltoliikkeessä, kun siihen laitettiin paristot paikalleen. Kolmas yksilö sitten jo toimi. On noissakin sentään jonkinlainen vastuu.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #35 : 19.01.11 - klo: 15.04 »
Asiaan liittyen, tilasin viime viikolla SP säätimen. Yllätykseksi huomasin, että paketissa luki 90pv takuu. Tää oli uutta minulle, pitäs tuota lontoota tavata josko selviäis paremmin mitä tarkotetaan.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #36 : 19.01.11 - klo: 16.36 »
Pitää vissiin veistellä disclaimeri joka asiakkaan pitää hyväksyä oston yhteydessä.
Siis määritellä mikä on mielestäni normaalia käyttöä, missä olosuhteissa pitää ajaa ja luonnollisesti että autoa ei saa millään tavoin modata ja että asiakas toimittaa vehkeen omalla kustannuksella minulle tutkittavaksi ja turhasta reklamaatiosta veloitan 50eur.

Ei lainkaan huonompi ajatus määritellä se normaali käyttö tai käyttöolosuhde, näinhän monien teknisten vehkeiden kohdalla tehdään. On määritelty käyttö ja säilytys lämpötilat jne..

Eli olisi lainkaan kohtuutonta kertoa, että tällä autolla ei saa ajaa pakkasella tai altistaa sitä vedelle tai muillle nesteille. Tai että takuu ei koske vikoja, joiden voidaa olettaa aiheutuneen auton rakenteen tai välitysten muuttamisesta siten, että autoon kohdistuva rasitus on selvästi lisääntynyt.

Kuluttaja asiakasta ei voi kyllä vaatia maksamaan hänen mielestään viallisen tuotteen huotoon/vaihtoon toimittamisesta (takuu ja tuotevastuu tapauksissa). Mutta jos tämä on ollut selvästi aiheetonta ja käyttäjän olisi se pitänyt tietää, voit toki veloittaa toimitus- ja kohtuulliset käsittelykulut asian hoitamisesta. Vaikka nyt tapauksessa jossa olisit kertonut, että autoa ei saa altistaa nesteille ja nopari olisi selvästi hapettunut tai vieläkin täynnä vettä.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #37 : 19.01.11 - klo: 16.57 »
Yksi esimerkki oikeasta elämästä laitteista joilla ei ole mitään takuuta taitavat olla kaukosäätimet. Näitä ei taida saada minkään takuun tai virhevastuun piiriin.

OT: Takuun piiristä kaukosäädin sattaa olla rajattu ulos joillain valmistajilla, samoin kuin esim. laitteen mukana tulleet paristot, muistikortit, CD:levyt jne.. Tai niillä voi olla lyhyempi takuuaika kuin itse tuotteella (esim akku). Mutta ei se näiden virhevastuuta mihinkään poista.

||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #38 : 19.01.11 - klo: 17.34 »
Jatkan monologiani. Kiitos ja anteeksi.

Näissä RC-autotoissa tuo oletettu kestävyys on vähän hassu, se kun ei ollenkaan kulje käsikädessä hinnnan kanssa.

30€ hintaset lasten lelut kun on kestänyt parivuotta ilman mitään vikaa, Vähän reilu 100€ hintaisista Tamiya:oista hyvin harvakseltaan on mitään hajonnut (ennen oli ememmän noita, ja ne oli oikeasti äärimmilleen viritettyjä. Nykyään on vain yksi TT-01, ihan vakio), ja 400€ Traxxasista on hajonnu vuoden sisällä lähes kaikki paitsi tuo VXL nopari.

Tältä pohjalta vähän pelottaisi hankkkia tonnin auto.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #39 : 19.01.11 - klo: 19.08 »
Asiaan liittyen, tilasin viime viikolla SP säätimen. Yllätykseksi huomasin, että paketissa luki 90pv takuu. Tää oli uutta minulle, pitäs tuota lontoota tavata josko selviäis paremmin mitä tarkotetaan.
Se on tehtaan myöntämä takuu, sillä ei ole mitään tekemistä virhevastuun kanssa. Kuluttajat yleenseä sekoittavat virhevastuun ja takuun ja luulevat että seon sama asia ja vaativat sitten takuuseen meneviä asioita virhevastuun piiriin.

Huomasit varmaan että siellä myös lukee jotain tyyliin "... is free from material defects and manufacturing errors" tämä on virhevastuu miten me se tunnetaan Suomessa.

Pitää myös muistaa että maailmassa on eri lakeja liittyen virhevastuuseen. Eli jos jokin kauppais kauppaa esm Traxxasin autoa USA:ssa ja kertoo kuinka sillä voi ajaa mudassa ja vedessä, mutta Suomalainen kauppias kertoo että joo tällä voi ajaa kostealla säällä mutta pitää muistaa kuivata nopari käytön jälkeen.

Myyntipuheet ovat varmasti erilaiset eripaikoissa ja ulkomailla tehtävää mainostusta ei voi sekoittaa Suomalaiseen lainsäädäntöön. Globalisaatio tietty vähän hankaloittaa asiaa mutta kuluttaja on loppukädessä vastuussa siitä että käyttää tuotetta oikein, jos et tiedä kysy kauppiaalta. Jos rikot jotain omaa hölmöyttä niin sit raha käteen ja mars kauppaan, kerro kauppiaalle kuinka ikävästi kävi niin ehkä saat vähän alennusta ja apua ettet riko tuotetta uudestaan.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #40 : 19.01.11 - klo: 21.31 »
Virhevastuuhan koskee kulutustavaroita, mutta onko rc sitä?

Mun mielestä rc ei ole normaali kulutustavara niinkuin esim. kahvinkeitin, jääkaappi, imuri, telkkari jne.


Mikäs se rc sitten sun mielestä on jos ei kulutus tavara?

Harrastusväline... Ei todellakaan tavallinen kulutustavara.
Kyllä jokainen meistä ostaa rc härvelin täysin eri odotuksin sen kestosta kuin esimerkiksi peukoneen tai television.
Telkkarin ja pesukoneen ostaessa kuvittelet että se kestää vuosia... tai ainakin se telkkari kestää vähintään sen että on jo ostamassa uutta parempaa tekniikkaa.

En minä ainakaan ole koskaan ostanut yhtäkään harrastusvälinettä olettaen että se kestäisi kuten televisio saati pesukone.

Eniveis.
Aivan hullua jos rc auto rinnastetaan perus kulutustavaraksi... Ilmeisesti sitten lätkämaila, laskettelusukset, rullaluistimet jne menee kaikki samaan...
(pelasin lätkää... tuli rajumman puoleinen taklaus ja maila katkes)
Tottakai mun kuuluu saada uus koska maila oli viikon vanha.

Hiukan eri tietty rinnastaa rc autoa jääkiekkomailaan. Mutta vähän sama jos ajaisit rc autolla täysiä seinään ja menee p*skaksi. Ei sitä virhevastuuseen saisi menemään. Mutta normaali ajeluissa p*skaksi meneminen 6kk sisällä ostosta siihen kuuluu. Esim. juurikin tämä noparin kyrvähdys yhtäkkiä.

Ja jos olisin ostamassa laskettelusuksia/rullaluistimia. Niin kyllä sillä oletuksella niitä ostan että ne yli 6kk kestää. Ja jos esim. rullaluistimissa normi luistelussa pyörä hajoaa tai suksista side menee p*skaksi, niin varmasti veisin liikkeeseen takaisin.

No mistä sitä myyjä tietää menikö maila poikki turhautuneena tolppaan lyötyä kun tuli tehtyä oma maali, taklauksen seurauksena vai harmittoman rannarin voimasta muksujen kanssa leikkiessä.
Onhan se PRO staga kuitenkin suunniteltu jopa NHL tasoisille jätkille.
Toi vastaa sillon ihan kevyttä kurvailua kosteella nurmikolla, vaikka sähköt oliskin savunnut kun satuin ajamaan auton laiturilta järveen.


Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #41 : 19.01.11 - klo: 21.40 »
Ne kuluttajan oikeudet eivät kuitenkaan katoa sillä, että joku saattaa valehdella.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #42 : 19.01.11 - klo: 21.42 »
kaveri sai takuuseen uuden lätkämailan kun se (Reebok) meni poikki ekoissa treeneissä niin että jäi pelaajan ja avoimen vaihtoaition oven väliin jotenkin, maila oli siis jotain viikon vanha
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #43 : 19.01.11 - klo: 21.45 »
Ne kuluttajan oikeudet eivät kuitenkaan katoa sillä, että joku saattaa valehdella.

Tästä lähtien taidan sitten valehdella aina.
"se oli tällanen... en oo mihinkään törmänny... kerran käytetty..."

Ja heti jos ei parin viikon sisään viimestään ole uutta kourassa niin otan yhdeyttä kuluttajaneuvojaan.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #44 : 19.01.11 - klo: 22.00 »
Ne kuluttajan oikeudet eivät kuitenkaan katoa sillä, että joku saattaa valehdella.

Ei, mutta koska suurin osa rikkinäisistä osista tässä harrastuksessa hajoaa oman virheen takia, niin uutta ei lähetetä samantien paluupostissa vaan tarkistetaan ensin mikä on ongelman/vian aiheuttanut. Tähän pystyy nopareiden tapauksessa vain tehdas, joten se lähetetään sinne.

Eli ei, mikäli ei ole uusi tuote kyseessä, niin se parin viikon odotusaika ei ole huonoa palvelua.

Ihan mielenkiinnosta, miten paljon huonoja kokemuksia sulla on RF:stä, kun pitää näin julkisesti haukkua, ja "korjata RF:n käsitystä siitä mitkä heidän vastuut ja velvollisuudet ovat. Silläkin uhalla, että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan huomattavasti nykyisestä."?

Ihmettelen suuresti, kun itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia niin palvelusta yleisesti ottaen, kun noparin takuuvaihdosta. Et kai vain tee näin suurta numeroa asiasta joka ei edes sinua koske?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #45 : 19.01.11 - klo: 22.35 »
Ihte täytin ks. lirpakkeen vuos takaperin kun 2v vanha ps3 heitti keltasen ledin kehiin. Postissa tuli hetken päästä uusi pleikkari... Ja takuuhan ps3:sessa on vuoden, mutta kyllä sen nyt pitäisi toimia kauemmin kuin 2v. Tosin lähetin tuon reklamaation suoraan suomen sonylle.

Tässä nähdään, yleensä nämä päättyy hyvin. Tästä tapauksessa on hyvä tietää pieni sivu juonne. Sony Finland ei edes edusta Play Stationia Suomessa, vaan kyseiset vermeet tuo maahan Nordisk Film. Mutta hoitivat silti homman kotiin :p

No juu muistin väärin nordiskille reklamoisin tuosta.




Måålaisjärkeä on sallittu käytettäväksi. Mutta kait se on katoava luonnonvara kerran ne maalaisetkin tunkee sinne pk-seudun ähkyyn.

Toki se on selvää, että ylilyöntejä tapahtuu sen kohdalla mitä yritetään saada virhevastuun/takuun piikkiin, mutta siitä nyt ei varmaan kirveelläkään pääse yli, että nämä lelut kuuluvat virhevastuun pariin. Valittakaa vaikka kansanedustajalle jos ahdistaa. Ja se todistusvastuu on aina myyjällä (esim. valehtelu missä yhteydessä tuote on mennyt rikki: vxl noprain testi 6s lipolla joo mä ajelin vaan ympyrää pihalla...). Ikävä juttu, mutta suomessa kuluttaja on aika pilalle hemmoteltu vrt. ulkomaat.

Ja tehtaalla ne tuskin edes kattovat jotai muutaman kymmenen dollarin noparia. Ei oikein maksa vaivaa tuhlata kalliita jenkki tunteja parin dollarin kiinalaisen tuotokseen. Kuten varmana jokanen on huomannut kun postittaa romu elektroniikka traxxakselle tai castlelle. Koska sieltä on mitään korjattua saanut tilalle? Muutoin kun huomataan joku ns. valmistusvirhe mikä oikeasti kannattaa korjata jokaisesta tuotteesta, mutta yksittäisen savuamisen tutkiminen ei todellakaan kannata.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #46 : 19.01.11 - klo: 23.05 »
Hetkinen. Näistä VXL-3s ongelma noparin omistajista toiselle oli sanottu, että se on ostettu kaksi kuukautta sitten, ei siinä mitään takuuta ole enää ja sillä selvä. Montako viikkoa kaverin pitäisi odottaa tuon jälkeen ennenkuin alkaa viemään asiaa eteenpäin. Hänellehän on vain neuvottu miten asian kanssa voi edetä askel kerrallaan. Kaveri otti uudelleen yhteyttä RF:ään ja kummasti alkoi sitä virhevastuuta löytyäkin. Minä en ole kuullut sitä keskustelua, joten en voi tietää mitä tarkalleen on sanottu, mutta oletan että jotain tässä kirjoittelussa esille tullutta on sanottu.

Jos myyjä, enkä nyt ota siihen kantaa kuka, jatkuvasti pyrkii välttämään vastuut ja onnistuu siinä, sehän mahdollistaa joko paremmat katteet tai kilpailutilanteessa halvemmat hinnat ja paremman kilpailuaseman verrattuna toisiin, jotka kantavat ne vastuunsa. On täysin selvää että tehtaan antaessa laitteelle 30 päivän takuun, se ei korvaa vanhemman tuotteen hajoamista, oli sen hajoamisen syy mikä tahansa. Maahantuoja tai myyjä voi silti joutua korjauttamaan tuon tai antamaan tilalle uuden, korjatun tai korvaavan tuotteen. SItä en osaa sanoa toimiiko RF aina, kuten tässä tapauksessa, mutta tiedän varmuudella että se ei ollut ensimmäinen, eikä toinen kerta kun vastuuta yritettiin välttää, kiistämällä ettei tuotteessa ole enää takuuta. No tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti ei olekaan, mutta se menee sitten jo saivartelun piikkiin, jos asiakkaan pitää osata tasan oikealla termillä perätä oikeuksiaan. Niin sitä hintatasoa voi sitten nostaa se, jos myyjä joutuu kovasti omalla kustannuksellaan korvaamaan hajonneita autonosia. Jostain se kate on kuitenkin saatava ja se saadaan sitten nostamalla hintoja. Se kun on niin että joko se asiakas maksaa, jonka laitteet hajoavat tai kaikki asiakkaat maksavat yhdessä ne hajonneet laitteet. Jälkimmäinen toteutuu silloin kun tehdas suostuu jotain takuuseen korjaamaan/vaihtamaan.

Tässä alkuperäisessä tapauksessa on kyse tuotteesta, josta tehdaskaan ei ota selvää onko sitä käytetty oikein vai väärin, ellei selkeitä fyysisen väärinkäytön merkkejä näy jo noparin päältä. Ne näkee myyjäkin. Tähän nopariin ei mitenkään kirjaudu sitä hajosiko se siksi, että jokin komponentti oli valmiiksi viallinen vai siksi että sitä käytettiin väärin. Olen ennenkin ihmetellyt itsekseni, nyt ääneen, mitä siitä nyt sitten selviää, että pyydetään lähettämään se auton vakiosähköihin kuuluva nopari ja moottori. Juu, voihan se moottorikin olla viallinen ja siksi nopari hajoaa, mutta mitäs jos vika onkin muualla autossa tai käyttäjä on muuttanut autoa siten, että syy onkin siellä. Se ei selviäisi muuten kuin lähettämällä myyjälle koko auto, kaikilla niillä rojuilla joilla sitä käytettiin kun se hajosi. Sittenkään se selviä missä ja miten sillä todellisuudessa ajettiin.

En minä ole missään väittänyt että kahden viikon odotusaika olisi liian pitkä. Kuukausi alkaa olla jo siinä rajoilla, etenkin kesällä kun ajokausi ei tässä maassa niin kovin pitkä ole.

Hoke: se on ihan sun oma valinta puhutko totta vai et. Myyjän pitää kuitenkin lähteä siitä että asiakas puhuu totta ellei sitten selkeästi pystytä osoittamaan että asiakkaan selitys ei pidä paikkaansa. Mitä tulee kuluttajaneuvojaan yhteyden ottamiseen, niin sen voi tehdä vaikka ensimmäiseksi. Sieltä saa neuvoja miten asian kanssa kannattaa edetä. Koska yhteyttä yleensä ei saa vain soittamalla tai kävelemällä ovesta sisään, niin se ei ehkä kuitenkaan ole se ensimmäinen ratkaisu. Valitettavasti sitäkin joutuu Suomessa käyttämään aika usein, kun myyjät, enkä tarkoita nyt vain rc-kauppiaita, viittaavat kintaalla velvollisuuksilleen.

Nicke: tämä ei ole mikään minun henkilökohtainen ristiretki RF:ää vastaan, eikä minun huonoilla kokemuksilla kyseisestä kauppiaasta ole mitään tekemistä asian kanssa, sen enempää kuin mahdollisilla hyvilläkään kokemuksilla kyseisestä kaupasta. Satuin nyt vaan aloittamaan tämän aiheen keräämällä Slash 4x4 -aiheeseen asiasta kertyneen keskustelun yhteen aloitusviestiin tässä aiheessa, jotta näistä takuu- ja virhevastuuasioista voitaisiin keskustella yleisemminkin.

Mitä merkitystä sillä on koskeeko tämä asia minua mitenkään? Kyllä minua ainakin kiinnostaa miten eri kauppiaat hoitavat takuu- ja vastuuasiat. Hoitivat ne sitten hyvin tai huonosti ne, niin kyllä se myös minua koskee siten, että tiedän sitten kaupan joko hyväksi ostopaikaksi tai välteltäväksi.

Kun meidän juniori aikanaan näitä rc-autohommia aloitteli, niin en tiennyt näistä laitteista yhtään mitään. Alkuvaiheesta jäi niin paljon huonoja kokemuksia useammastakin kauppiaasta, kun asioista tietämätöntä aloittelijaa suoraan sanoen yritettiin kusettaa. Aloitteleva harrastaja nähtiin vain rahastuksen kohteena. Sattuneesta syystä en näiden kyseisten kauppiaiden kanssa halua olla enää missään tekemisissä, mutta sanotaan se nyt selvyyden vuoksi, että RF ei näihin kauppiaisiin kuulu.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #47 : 20.01.11 - klo: 08.06 »
Tuleepa mieleen oma tapaukseni:

Viime talvena ostin 2 Hitec HV servoa A mainista. Toinen niistä eli ohjaus hajosi ekassa kisassa keväällä, meni pimeeks, ennen tätä ei käytännössä ajoa.

Vuoden takuu. Lähetin Hitec USA :lle lomakkeen ja A main laskun kanssa, selitys "ohjaus meni pimeeksi kesken kisan, eka kerta radalla".

Tuli takas uusi servo paketissa, selitys "palanut moottori". Tämän jälkeen ei ole ollut ongelmia sevoissa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #48 : 20.01.11 - klo: 11.26 »
Ne kuluttajan oikeudet eivät kuitenkaan katoa sillä, että joku saattaa valehdella.

Tästä lähtien taidan sitten valehdella aina.
"se oli tällanen... en oo mihinkään törmänny... kerran käytetty..."

Ja heti jos ei parin viikon sisään viimestään ole uutta kourassa niin otan yhdeyttä kuluttajaneuvojaan.

Noita takuuvaateita ja reklamaatioita on tullut joskus käsiteltyä aika lailla (ei RC-juttuja), ja on totta että kyllä niitä vedättiä ja muunnellun totuuden kertojia riittää. Mutta usein käy niin hassusti, että näkyvät jäljet/vauriot eivät täsmää kerrottuun tarinaan. Silloin nousee kyllä seinä pystyyn ja siina ei auta viranoamainenkaan kun selviää että ei ole pysytty totuudessa.

Paljon paremmin onnistuu takuu hommatkin kun rehellisesti kertoo miten kävi. Ja vaikka ei ihan kokonaan menisikään takuuseen on ainakin minulta se rehellisesti asian kertonut kaveri saanut selvän vastaatulon hinnassa.   

Toisaalta jokaisesta reklamaatiosta voi olla paljon hyötyä, eikä niistä yksikään ole turha, jos ne osataan henkisellä tasolla ottaa oikein.

"Rakentava" käyttäjiltä saatu palaute on yksi parhaista työkalusta kun mietitään tuotteen ja/tai palvelun kehittämistä vastaamaan juuri niitä käyttäjän tarpeita (lue: tekemään tuotteesta myyvempi). Jos käyttäjä reklamoi, on hän kohdannnut tuotteesa/palvelussa ongelman, joka mahdollisesti voidaan jollain toimenpiteillä poistaa/ehkäistä jotain toista käyttäjää kohtaamasta samaa ongelmaa. Näin se homma vaan kehittyy ja paranee.

« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo: 11.46 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #49 : 20.01.11 - klo: 11.45 »
Aivan oikein.

Kaiken tämän kuran jauhamisen jne takia laitteet on pakko tarkistaa ja todeta mistä syystä on hajonnut.

Niin valitettavan paljon kun tätäkin esiintyy.

Myös erittäin paljon esiintyy sitä että tuotteessa ei oikeasti olekaan mitään vikaa.

Ehkä yleisin tällainen minkä kanssa olen ollut tekemisissä on ollut kaukosäädin.
Asiakas tulee naaman eteen huutamaan pää punasena kuinka häntä on kusetettu ja hänelle on myyty apulantaa...
Siinä samalla kun ottaa kuolasuihkua vastaan vaihtelee toisella kädellä kaukosäätimeen paristot.
Jossain välissä kun vihdoin saa edes pienen mahdollisuuden sanoa sana väliin...
"tästä oli vain paristot loppu"
Reaktio on onneksi suurimmaksi osaksi nolostuminen.
Pari kertaa huuto on vain kasvanut ja alettu menemään jo henkilökohtaisuuksiin... uhattu haasteella jne.

Okei... tällaista varmasti tooooodella harvoin RC puolella tulee.

Mutta tämä lähinnä sen takia että hajoamis tapauksissa kannattaa ottaa mieluiten täysin rehellinen ja varsinkin rento lähestymistapa.
Mikäli myyjä sanoo että tarvitsee rikkinäiset tuotteet kuitteineen niin sitten toimitaan näin.

Eli lähinnä ajan tällä takaa sitä että yhteistyöllä nämä asiat saa parhaiten hoidettua.

On valitettavaa että suomessa tämä bisnes on senverran pientä että suuressa osassa kaupoista on vain yksi työntekijä.
Kyllä yleensä parhaansa tekee jne.

Asiat hankaloituu kummasti jos heti ensimmäinen asenne on että ruvetaan jänkäämään virhevastuusta jne jne ja halutaan uusi laite mieluiten alta viikon oli vika mikä tahansa...
Ja jo ennenkuin myyjä on ehtinyt edes suutaan avaamaan.

Tällaiseen tullut törmättyä harvinaisen usein hifilaitteita myydessä.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #50 : 20.01.11 - klo: 12.50 »
Tämä keskustelu takuista ja vastuista on todella hyvä ja rakentava, vaikka keskustelioilla välilllä vähän nousee tunteet pintaan.

Näissä kulutus tavaroissa (kirjoitetut) takuuehdot ja myyntiportaiden vastuuthan ovat loppupeleissä aika yhtenäiset, pitkälti lainsäädännön vuoksi. Mutta valmistajien, huoltojen ja myyjien tulkinnoissa on kyllä suuriakin eroja.

Itse tunnen parhaiten matkapuhelinvalmistajien linjaukset takuu ja tuotevastuu asioissa. Ja täytyy sanoa että nämä ohjaavat hyvin vahvasti omaa ostokayttäytymistäni. Siksi on ihan kiva saada tietää takuu tapauksien hoidosta eri RC-merkeiltä ja myyjiltä, jotta voi vähän muodostaa käsitystä miten paljon he haluavat pitää asiakkaansa tyytyväisinä ja merkki uskollisina.

Ja vaikka jokin merkki tuottaisikin pettymyksen, mutta jos myyjä on hoitanut homman hyvin, ostan toisen merkkisen vermeen, mutta hyvin todenäköisesti samalta myyjältä. Näin se vaan menee.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #51 : 20.01.11 - klo: 15.17 »

Asiakas tulee naaman eteen huutamaan pää punasena kuinka häntä on kusetettu ja hänelle on myyty apulantaa...

--

Okei... tällaista varmasti tooooodella harvoin RC puolella tulee.

--

Tällaiseen tullut törmättyä harvinaisen usein hifilaitteita myydessä.


En tiedä, mutta voisin kuvitella RC-puolellekin tälläistä käyttäytymistä. Itsestä tuntuu että mitä tarpeetomampi vekotin sitä suurempi huuto. Jos joku vaikka pakastin tai pesukone, jotka on jollain lailla oikeasti tarpeellisia vekottimia kajahtaa, otetaan tämä yleensä aika lailla rauhallisesti, vaikka kiirus saattaa ollakkin.
Mutta auta armias, jos tosiaan niinkin "tärkeä" asia kuin vaikka MP3 soittimen toinen kuuloke vähän hurisee, tai digiboxin kello näytöstä puuttuu pikseli, niin pakkohan siitä on heti tulla ovankarmit kaulassa huutamaan ja rähjäämään. Puhumatakaan siitä kuinka 29€ hintaisen puhelimen näytön vioittumisen vuoksi menee miljoona businekset sivu suun. Näistähän voi hyvin huutaa parikin tuntia yhteen soittoon ja jatkaa vielä vähän seuraavanakin päivänä 

Mutta takaisin aiheeseen. Eiköhän tämä päde RC vermeisiinkin, kuvittelisin siis "hulluja huutajia" olevan myös meissä RC myyjien asiakkaissa.

||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #52 : 20.01.11 - klo: 15.29 »
Tämän takia tuollaisen esimerkin heitinkin.

Kaikessa tällaiseen törmää.

Mitä erikoisempi tuote ja pienempi bisnes niin sitä enemmän aikaa tällaiset hajoamisten selvitykset monesti vie.

Ihan sillä meinasinkin että kun täällä nyt niin hirveesti taas mässäillään näillä kuluttajansuojalain pykälillä jne niin kannattaa muistaa ettei ota heti ekana asennetta että nyt samantien mulle uus tai kaadan koko kiskan.

Kaikkia asioita kun ei monestikaan pysty hoitamaan lakipykälien ja suositusten osoittamassa ajassa kaikensortin byrokratioiden jne takia...

Joo... onhan se oikeus kuluttajalla kuitenkin tätä vaatia.
Mutta onko sitten hyvä fiilis kun on rähjännyt jostain säätimestä millä on käyty sukelluskalastamassa että se pitää saada hetimiten uus jne jne jne... Eikä suostuta odottelemaan sitä aikaa minkä nämä ikäväkyllä monesti vie...
Monesti varsinkin harrastuksen edestessä huomaa näiden myyjien olevan radalla harrastamassa ja kuuluvan ehkä jopa siihen harrastuskaveri piiriin...
Tosin sille joskus rähjänneelle alennusten jne saaminen saattaa siinä tilanteessa olla astetta vaikeampaa.

No oli ihan miten vaan niin kannattaa aina kuluttajana varsinkin muistaa että siinä tiskin takana on ihan yhtälailla ihminen... Hän tekee mahdollisuuksiensa mukaan parhaansa.
Ja mahdollisten korvaus juttujen neuvottelu on aina huomattavasti helpompaa kun on asiakkaana jättänyt sen turhan rähjäämisen ja kuluttajablaablaablaa pykälillä keulimisen.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #53 : 20.01.11 - klo: 15.57 »
Emmä tiiä mun mielestä toi aikasemmin linkkaama littera on ihan ok. Tosiaan jää se dokumentti ja vähän selvitystä asiasta eikä jotain sivusta huudeltua. Toki sitä maalaisjärkeä kannattaa taas käyttää ja alkaa miettiä alkaako siinä nyt luettelemaan jotain puhelinkuluja sun muita...

Monasti varmaan kun siihen puhelimeen vastaa kesken kiireiden joku kassalta niin ala siinä sitten selvittämään asioita eikä mitään varmuutta kirjataanko mitään edes ylös. Ja onko sillä kassaneidillä edes valtuuksia luvata juuta tai jaata (riippunee paljon paikasta). Ja myyjälle jaa muutama hetki aikaa lukea tarina läpi ja miettiä mitä vastaa.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #54 : 20.01.11 - klo: 16.43 »
Vaikka olenkin noita kuluttajansuojan pykäliä tääläkin huudellut, en toki takoita että ne on ensimmäiset pöytään lyötävät kotit. Niitäkin vaan on joskus käytettävä, jos myyjä selvästi ja tahallisesti polkee kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.

Lisäksi jos vain osa myyjistä hoitaa vastuunsa ja osa taas ei, vääristää tämä selvästi kilpailua, tekee hallaa koko alan maineelle ja vaikeuttaa merkittävästi alan kasvua markkinalla. Väittäisin että lähes kaikilla kuluttajakaupassa menestyneillä valmistajilla on aloittain jokin yhteinen (ja usein kuluttajaviranomaisen kanssa yhteistyössä laadittu) linjaus vastuiden hoitamisesta.

Sitä paitsi, myyjänkin (myös maahantuojan tai tukkurin) on paljon mukavampi hoitaa todella vaikeita caseja kuluttajaneuvojan tai kuluttajavalutuslautakunnan asiantuntijoiden (uskokaa tai älkää, siellä on) kanssa. He kun suhtautuvat asiaan kuitenkin ammatillisella vakavuudella, sopivasti sivusta katsoen ja ennen kaikkea se käyttäjän tunnepurkaus ei ole sotkemassa asian hoitamista.

Todella harvoin olen nähnyt myyjällekään kohtuutonta suositusta asian ratkaisemiseksi annettavan. Joskus kyllä viraomaisellakin on vaikeuksia ymmärtää/käsitellä myyjää aiempien myyyntiportiaden antamia takuita tai tunnistaa se todellinen myyjä tai takuun myöntäjä. Näin esimerkiksi tilanteessa, jossa joku muu taho, kuin alkuperäinen myyjä on vaihtanut uuden laitteen asiakkaalle veloituksetta/takuuna viallisen tilalle tai jos myyjä on antanut valmistajaa tai maahantuojaa selvästi suppeamman tai laajemmman takuun. Tietysti se paras annettu takuu on voimassa, mutta kenen kustannukset pitäisi maksaa on joskus ollut viranomaiselle vähän hämärän peitossa.



 
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #55 : 20.01.11 - klo: 16.48 »
En ihan heti menisi pyytämään takuuseen esim. kännykkää jonka olen kastellut. Tietäisivät heti että olen tyhmä kun saapas.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #56 : 20.01.11 - klo: 17.03 »
En ihan heti menisi pyytämään takuuseen esim. kännykkää jonka olen kastellut. Tietäisivät heti että olen tyhmä kun saapas.
OT, mutta pakko tarttua. Jos se on sinulle roiskevedenkestavänä tai peräti vesitiiviinä myyty, niin toki menet ja pyydät takuukorjausta. Ja vähän valmistajasta riippuen sitten saatat hyvinkin saada korjauksen takuuna :shocked:. Muuten ei kyllä kannata tota yrittää  :evil:, vaikka se onkin ehkä yleisin tuon alan vedätys yritys, sen "ei varmaan ole ikina pudonnut" kanssa (kaikki kulmat rutussa, runko poikki ja näyttö tuhannen palasina).

Edit- vielä lisäys. Ja saattaahan olla että puhelimen vika ei liity mitenkään siihen kastumiseen, silloinkin on valmistajasta riippuen ihan hyvät mahikset saada takuukorjaus ja ihan mukisematta.
« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo: 17.11 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #57 : 20.01.11 - klo: 17.39 »
En ihan heti menisi pyytämään takuuseen esim. kännykkää jonka olen kastellut. Tietäisivät heti että olen tyhmä kun saapas.
OT, mutta pakko tarttua. Jos se on sinulle roiskevedenkestavänä tai peräti vesitiiviinä myyty, niin toki menet ja pyydät takuukorjausta. Ja vähän valmistajasta riippuen sitten saatat hyvinkin saada korjauksen takuuna :shocked:. Muuten ei kyllä kannata tota yrittää  :evil:, vaikka se onkin ehkä yleisin tuon alan vedätys yritys, sen "ei varmaan ole ikina pudonnut" kanssa (kaikki kulmat rutussa, runko poikki ja näyttö tuhannen palasina).

Edit- vielä lisäys. Ja saattaahan olla että puhelimen vika ei liity mitenkään siihen kastumiseen, silloinkin on valmistajasta riippuen ihan hyvät mahikset saada takuukorjaus ja ihan mukisematta.

Joo eikun ihan yleisesti tarkotin. tätä tapahtuu todella paljon.  "ostin tän lentokoneen(=lentää) sitten kun se tulee maahan pirstaleiksi niin takuun on korvattava koska se ei ole kestänyt normaali käytössä jotain tiettyä aikaa. =normaalin ihmisen käytössä. Jotkut ei vaan ymmärrä että syy VOI löytyä peilistä.

(OT) Myös RC tavaran käytettynä myynti on hyvin kiusallista ja vaikeaa koska todennäköisesti tullaan syyttämään jotain että oot myyny sangollisen pas*** esim. joku kone. Sit menee kattoon ni ilmanputsarit on auki, poikki, konees on hiekkaa ja ties mitä neulat on väännetty mihinsattuu, polttoaineeseen on sekotettu jotain mummon nilkka rasvaa jne. (/OT)
« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo: 17.57 kirjoittanut -PM- »
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #58 : 20.01.11 - klo: 19.43 »
Vaikka olenkin noita kuluttajansuojan pykäliä tääläkin huudellut, en toki takoita että ne on ensimmäiset pöytään lyötävät kotit. Niitäkin vaan on joskus käytettävä, jos myyjä selvästi ja tahallisesti polkee kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.

Nuo viranomaiset (kuluttaja selaiset, lautakunnat) voi antaa mitä "päätöksiä", suosituksia tahansa.
Kauppias voi niillä pyyhkiä vaikka P*****ä.
Ne ovat VAIN suosituksia. Ei sen kummempia.
Prosessi voi kestää parikin vuotta kun haetaan vastineita, ja sitten taas niille vastineenvastineita jne, ja sittenkin sielä tullee vain se suositus joka ei sisällä minkäänlaisia sanktioita, puhumattakaan määräyksestä korvauksen suoritamiseen.
Jos haluaa rahansa takaisin on pakko lähteä oikeustaistoon.
No nyt voidaan sitten miettiä onko se mielekästä.
Siinä voi oikeuskulut kivuta potenssiin X tuoteen hintaan verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo: 19.47 kirjoittanut Koiranputki »
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-laitteiden takuu Suomessa / EU:ssa
« Vastaus #59 : 20.01.11 - klo: 21.20 »
Ei voida olettaa että kuluttaja olisi heti itse korvaus velvollineen uuden tuotteen vikoihin.
 
Nämä Rc autojen takuut on kyllä aivan liian hämäriä, kun ei missään mainita mitään mutta hintaa on kyllä monta sataa euroa.

Esim 1kk takuu tai ei mainintaa ollenkaan takuusta ja hinta 500e ei kuulosta hyvältä.
Voihan se napsahtaa vaikka ekalla ajokerralla.
summitit esim on sanonut Naps ekoilla ajokerroilla joka on ehdottomasti takuun alainen asia.

Verkkokaupassa ollaan oikeilla linjoilla.. kumpa muuallakin sais selkeen mustaa valkoisella olevan takuun Rc tuotteelleen.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0824