Kirjoittaja Aihe: tekninen keskustelu 1/5 autoista  (Luettu 16897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #30 : 11.04.11 - klo: 18.20 »
Kaasariin en ole koskenut,mutta ekan tankillisen männänrenkaan vaihdon jälkeen
olen ajanut n.6% seoksella.

Poissa Linksu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #31 : 13.04.11 - klo: 19.12 »
Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #32 : 13.04.11 - klo: 20.27 »
Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.

Juurikin näin^.

Ainoa syy miksi sinne voisi tarvita lisää öljyä on lisääntynyt paine kiertokangen alalaakerissa. Itse en ole käyttänyt paksumpaa seosta mutta, vaihdan renkaan 5-7 litran jälkeen. Loppukesästä meni 2 rengasta.
Racers Group Finland Team

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #33 : 13.04.11 - klo: 23.05 »
Jeps kiitos näistä tiedoista :)
Sen siitä saa kun ei koskaan ollu mopoa mitä rassata ;)
JQ

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #34 : 09.05.11 - klo: 21.04 »
olisko kellään heittää hyvää setuppia tattarisuon radalle rata-autoon fg-evoon.
omassa aivan hukassa.

Poissa AnttiL

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #35 : 22.05.11 - klo: 12.11 »
Tässä arvon että minkälaisen takasiiven sitä hankkisi. Vaihtoehtoja olisi muutama. Saa antaa suosituksia.
Tämä RF:n siipi

tämä

vai tämä




Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #36 : 22.05.11 - klo: 17.39 »
Tuollainen RF:n siipi minulla on varasiipenä. Jos olen oikein tuon uuden siipisäännön ymmärtänyt niin se on ainakin BMW:n koriin liian leveä. Toki sen voi pikku vaivalla kaventaa... Kait.
Tosin minä kun ostin edellisen siiven, niin luulin ostaneeni tuon ja sain sellaisen mikä oli sentin kapeampi ja oli juuri sopiva. Eli kandee vielä kysellä sen siiven perään että mikä se on...

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #37 : 23.05.11 - klo: 08.10 »
Mulla taasen on tuo alempi versio käytössä
Sponsored by own wallet

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #38 : 22.06.11 - klo: 11.25 »
Mitkäs olis hyvät perussäädöt Zenoah G240 sisäänajoon? Tankillinen hissukseen ja sit alkaa vähän kiristelee ? WT-813 kaasarina
JQ

Poissa Miiku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #39 : 22.06.11 - klo: 11.45 »
Mä olen tehnyt näin wt-813 kasareiden kansa.
L = 1
H = 1,5 
kierosta auki ja 1/4 tankilista anan käydä tyhjäkäynilä (vähä korkemin kierokset tyhjäkäynilä 2 - 3000Rpm)
2/4 hljasta ajoa mut ei yli 60% kassua eikä aja mitän ympyrä kasua oltaesa samasa asenosa kokoajan.
Ja siten 1 tankilista kun olen ajanut vähän kovemin ja kasun vaihtelua ( ei kuitenka mitän räkäystä vielä)

Näin mä olen tehnyt  :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #40 : 22.06.11 - klo: 12.38 »
Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.

Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.

Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #41 : 25.06.11 - klo: 00.03 »
Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.

Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.

Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:

Tyhjäkäynti tarvitaan jos on täysin uusi moottori!!! Pelkän renkaanvaihdon jälkeen ei tarvita tyhjäkäyntiä.
Ja sitä öljyä on ihan turha sinne lisätä. Jos sitä lisää niin sisäänajo on ihan turha koska öljyä on niin paljon eikä männänrengas pääse hiotumaan.

Eikä niitä kaasareitä näissäkään säädetä ruuvin kierroksien mukaan vaan sen mukaan miten moottori reagoi/toimii/savuttaa!
Racers Group Finland Team

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #42 : 26.06.11 - klo: 10.40 »
Tasaiset kierrokset kuten tyhjäkäynnillä käyttäminen on 2T moottorille myrkkyä, kone ei saa riittävää voitelua joten taatusti paikat hioutuvat kohdalleen... :grin:

2T moottori on aina ajettava vaihtelevilla kierroksilla ja kuormitusasteella sisään. Tyhjäkäynnit ja pintakaasuajelut on täysin turhia ja moottoria kuluttavia toimenpiteitä, tyhjäkäynnillä voitelu on puutteellinen ja pintakaasulla männänrenkaalle ei saada riittävää painetta. Suuremmalla öljynmäärällä saadaan lämpö siirtymään paremmin moottorista pois moottorin ekoilla tankeilla, männänrenkaan hioutumisen kanssa suuremmalla öljymäärällä ei ole mitään tekemistä.
« Viimeksi muokattu: 26.06.11 - klo: 10.47 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #43 : 26.06.11 - klo: 21.53 »
Väärin... Tyhjäkäynnillä oikein säädetty moottroi yleensä kerää tavaraa nimenomaan alakertaa josta se sitten lähtee liikkeelle kun kierrokset nousee. Omat silmät ainakin kertoo että jokainen auto joka finaalissa lähtee liikkeelle niin savuttaa ekaan mutkaan asti. Tämä johtuu juurikin tuosta keräämisestä.

Täysin uutta moottoria TULEE käyttää Pukilla n. puolitankkia tai tankillinen kaasua pumppaillen ja välillä tyhjäkäynnillä. Tällä Varmistetaan huom. varmistetaan että alakerta asettuu kohdilleen ja saa varmasti alkumetreilleen voitelua. Sitten jäähdytetään ja ei muuta kuin sinkki tiukalle.
Näin tein ainakin tän vikan koneen kanssa...  Tuli herkkä ja hyväkulkuinen.

Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään  :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)

Racers Group Finland Team

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #44 : 26.06.11 - klo: 22.13 »
Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään  :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)

Halvaksi tulee puhelinsoitto ja keskustelu menee yksinpuheluksi... :grin:

Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #45 : 27.06.11 - klo: 17.47 »
Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.

Tämä täysin totta
Racers Group Finland Team

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #46 : 10.07.11 - klo: 21.37 »
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:
JQ

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #47 : 10.07.11 - klo: 22.07 »
Veikolla on ulosvetäjä.

Itellä oli kans niin tiukassa että piti dremelillä leikata että sai vanhat laakerit pois

Ps. Tykkääkö vaimo että diffi on uunissa muhimassa?  :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #48 : 10.07.11 - klo: 23.32 »
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Sun pitää taas ajaa Lohjan kilpa-autotehtaalle  :wink:
Racers Group Finland Team

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #49 : 11.07.11 - klo: 00.03 »
Dremeliä en omista niin pitää turvautuu ulosvetäjään :)

Vaimolle tuli todettua että tänään on diffiä ruokana ja mulkas vaan oudosti takas  :grin:

Juska: Joo näköjään pitäs tulla :)
JQ

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #50 : 11.07.11 - klo: 10.48 »
Jos joku muuten kaipailee mecatechin jarrujen pääsylkkään sisuskaluja niin mulla niitä olis osasetit 3000-4 .... 3000-8 kaikki nippelit muutamaan otteeseen.

täällä räjäytyskuvaa:
http://rc-car-online-shop.de/shop/de/products/y1129-mecatech-hydraulikbremse-typ-expert-y1129-set.html
Yv:tä vaan kehiin...
-Tommi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa skippy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #51 : 14.12.11 - klo: 16.10 »
putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #52 : 19.12.11 - klo: 20.31 »
putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti

Jaa, mihis tää nyt oli sit vastaus...

Ja opettele kirjoittamaan.
Racers Group Finland Team

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #53 : 20.12.11 - klo: 10.38 »
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Luisu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #54 : 20.12.11 - klo: 11.25 »
Noniin.

Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.

Onko näille jotain ulosvetäjää?

Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua  :evil:

Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi

Lämmität laakeria hieman toholla ja ruiskutat kylmäsprayta akseliin niin johan irtoaa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #55 : 20.12.11 - klo: 12.09 »
Varsinkin kun ruiskutat sitä kylmäspreitä samaan aikaan kun kuumennat toholla  :huh:

Vai tarttisko sittenkin mainita että älä missään nimessä tee kyseistä kokeilua samaan aikaan, vaan ensin se laakerin kuumennus, toho pois ja sitten akselin kylmennys.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #56 : 20.12.11 - klo: 14.59 »
Mä lähtisin dremeli linjalle.
Meinaan se ulommainen laakeri on sellaisen ~1mm alumiini holkin päällä, siinä diffin kuoressa
eikä millään akselila. Diffin kuori ei sitten kestä minkäänlaista mekaanista rasitusta kovinkaan paljon
ja sen pitäisi pysyä kuosissa koska sisäpuolelle tulee neulalaakeri& stefa.
 

Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #57 : 21.12.11 - klo: 19.58 »
Noh,
Paras keino saada irti on:
50mm x 3mm paksuista lattaa joista 2 x 10cm pätkää. Molempiin lattoihin tehdään kolo joka menee laakerin ja diffikuoren väliin. Kolon reunoja myös viistetään jotta uppoaa laakerin ja kuoren väliin helposti. Sitten vaan varovasti koputellen kuori irti. Kylmä spraytä voi suihkuttaa kotelon sisäpuolelta laakerin ulokkeeseen juuri ennen naputtelun aloittamista.

Staililta voi kysyä kauanko kesti  :wink: alle 5 min. molemmissalakruissa.

Tais kuitenkin olla staililla "apuakselin" vai "toisioakselin" telineen laakerit jumissa.
Racers Group Finland Team

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #58 : 05.01.12 - klo: 08.52 »
Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: tekninen keskustelu 1/5 autoista
« Vastaus #59 : 28.01.12 - klo: 22.37 »
Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.

Heität se vanhan kiukaan vaan roskiin.
Oikasun mukana tulee aika monta muuta asiaa mitä pitää lähteä muuttamaan... mm... puristus suhde joka onkin tällaisen koneen koko sielu. Jos lähdet hiomaan siitä pytyn alaosasta sen vain sen verran että saat pinnan suoraksi niin joudut toki hiomaan myös lohkon pinnan. Tällöin poistettua materiaalia on jo ~0.15-.020 ja se on paljon koska moottorit on jo nyt maksimissaan puristussuhteen osalta.
nimim.0.05mm matalampi tiivistte niin ei mosa enään pyöri.

pääset halvemmalla helpommalla ja vähemmillä hermojen menetyksellä kun hommaat treenikoneeksi jonkun toisen kiukaan ja paat sen kisakoneen sit kisoihin. Tai sit vaan vedät sillä kisakoneella treenit ja huollat useammin. Treenaus ajat on kuitenkin kortilla yhdellä jos toisella  :wink: ja silloin ei vaan oo aikaa mekata radalla kun pitäis vähän ettii setuppiakin.... Toki jos vaan harrastaa mut...
Racers Group Finland Team