Kirjoittaja Aihe: M8:n ja Quantumin set-upit  (Luettu 3591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« : 26.01.04 - klo: 11.18 »
Nyt tuli tenkkapoo säädöissä, kun ostin vähänaikaa sitten tuo Lrp quantum competition nopparin ja ajattelin säätää sen tuon sanwa M8 kanssa kimppaan, mutta tuon jarrutehon säädön kans on pieni probleemi.

En ymmärrä mihin % tuo jarrun teho EPA-BR tässä radiossa alunperin kuuluu asetettaa silloin kun säädetään nopari (Laitoin sen nyt 21%) joka tuntui olevan ainut kohta jossa tuo jarruteho/rullaus toimii autossa ilman että kone nappaa jarrut heti lukkoon kun jarrua painaa. Eikö jarrun kuulu toimia pehmeän tehokkaasti jotta perä ei irtoa samantien jos radalla joutuu jarrua käyttämään?

Ohjeessa on mainittu että kun säätö on tehty niin silloin jarrun pitäisi toimia seuraavasti: brake part-load, left red and right off ja full-brake, left red and right red. Nyt tuo raja on häilyvä jarrua kokeillessa.    

Kun muuten olen säätänyt quantumin ohjeiden mukaan niin tuon jarruhomman kun saa natsaamaan kohdilleen niin silloin ois hyvä.

Eli jos joku on näiden kans paljo tohunnut niin vinkki ois tarpeen että pääsis ajeleen.

Ai niin, vielä yks kysymys. Säädetäänkö tuo samassa kohtaa oleva EPA-HI tosiaan 100% eikä mielellään sen yli?

Thaks jo etukäteen
Signature is currently under construction!

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #1 : 26.01.04 - klo: 18.15 »
[offtopic]Ensinnäkin, millä autolla ajat?
Jos ajat touringia niin topicci on turha.

Mutta jos kyse on polttiksesta niin sitten tässä puhutaan asiaa.[/offtopic]

Tuon ongelman korjaat jäykentämällä diffiä.
Ei toinen puoli lähde luistamaan takaperin.

Ja paina vähemmän sitä jarrua, vai ottaako se on/off maisesti jarru kiinne?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #2 : 26.01.04 - klo: 21.16 »
Eikö kukaan osaa sanoa miten tuo asia on? Luulen että aika monella on tuo kombinaatio käytössä.

Varmasti basic juttu monelle kokeneelle käyttäjälle, vai?
Signature is currently under construction!

Poissa JesseT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #3 : 26.01.04 - klo: 23.39 »
Juu on itsellläkin käytössä. Näin ylimalkaisesti neuvoisin laittamaan kaikki ohjaimesta 100%iin, säätämään noparin, ja sitten vasta mahdollisesti leikkimään ohjaimen säätöjen kanssa.

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #4 : 27.01.04 - klo: 18.31 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Juu on itsellläkin käytössä. Näin ylimalkaisesti neuvoisin laittamaan kaikki ohjaimesta 100%iin, säätämään noparin, ja sitten vasta mahdollisesti leikkimään ohjaimen säätöjen kanssa.


OK. En halua näyttää siltä että jankutan samaa asiaa moneen kertaan, mutta varmistan vaan asian että osaan täsmällisesti säätää nuo asiat kuntoon enen kuin lähden taas ajamaan.

Siis, tarkoitatko että asetan ensin radiosta tuon EPA-BR jarrun maximiin eli 100% ja sen jälkeen vasta säädän noparin?


Thanks Jesse sinulle jos vielä kerran vastaat .
Signature is currently under construction!

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #5 : 27.01.04 - klo: 18.38 »
Iceman: Kyllä. Kannattaa aina säätää säädin perusasetuksilla ja vasta sitten muuttaa säätöjä.

Poissa olev

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.modelcar.ee/
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #6 : 27.01.04 - klo: 19.17 »
Kannattaa myös säätimestä katsoa se "initial brake" säätö. Tehdäsasetus on muistaakseni 2, mutta jos haluat pehmeämpää toimintaa jarruilta, kannattaa laittaa se nollaan.

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #7 : 27.01.04 - klo: 19.24 »
Olev, juu nyt alkaa valkenemaan kun tuota manuaalia katsoo tarkemmin.

Transmitter settings:

EPA-TH (throttle travel)   -maximum

EPA-BR (brake travel)      -maximum


Nyt sain suoritettua kyseiset säädöt. Ensin laitoin m8:iin jarrun EPA-BR 100% ja kaasun EPA-TH 100% ja sitten nopariin ne perus kaasu/jarru säädöt. Nyt vain on tuo moottorijarrukin aikas äkäisellä päällä kun nostaa täyden kaasun vapaa asentoon. Pudotin jarrun tehoa 80% ja se oli jo parempi, mutta kun laskin sitä vielä 75% niin moottori alkoi rullata itsekseen. Onko tuo normaalia?

Pitäis kai käydä ajamassa välillä että tuntee miten se toimii.

Hassu juttu, mutta silloin kun mulla oli vielä futaban radio ja cyclonen säädin niin en ajatellut tuollaisia juttuja(@)
Signature is currently under construction!

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #8 : 28.01.04 - klo: 17.56 »
Osaako kukaan vastata ylläolevaan??
Signature is currently under construction!

Poissa olev

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.modelcar.ee/
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #9 : 29.01.04 - klo: 12.19 »
Ei kuulosta normaalilta:-/ EPA-BR säädöllä ei pitäisi olla mitään tekemista sen kanssa, miten säädin käyttäytyy neutraaliasennossa.
Katso kuitenkin vielä säätimen "advanced" säädöistä Automatic Brake ja Initial Brake asetukset ja laita nollaan, jos ne on jotain muuta.

Poissa Yippo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #10 : 29.01.04 - klo: 12.28 »
Luultavasti siinä käy niin että kun vähennät jarrun maksimia niin neutraali siirtyy hieman sinne jarruun päin eli kun sulla on liipasin neutraali asennossa niin sulla onkin vähän kaasua. Se on ihan normaalia että moottori pysähtyy suht nopeasti kun löysäät kaasun. Kun on Quantumista kyse niin onko sulla siellä automaatti jarrua säädettynä? Tarkistas se seuraavaksi.

Poissa l150040

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #11 : 29.01.04 - klo: 12.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Luultavasti siinä käy niin että kun vähennät jarrun maksimia niin neutraali siirtyy hieman sinne jarruun päin eli kun sulla on liipasin neutraali asennossa niin sulla onkin vähän kaasua.


EPA:n ei todellakaan pitäisi vaikuttaa neutraalikohtaan.

Ennemminkin tuo kuulostaisi siltä, että olet säätänyt jarrun EPA:n sijaan jarrun Sub-Trimmin täysille. Nyt kun Sub-Trimmiä säädetään pienemmälle, niin neutraali siirtyy vastaavasti kaasulle päin. Tämä on nyt hieman kaukaa haettua, mutta selittäisi kuitenkin ongelman.

Tuo äkäinen jarrutus viittaisi juuri Olev:in mainitsemaan automaattiseen jarruun. Tämän ei kuitenkaan pitäisi selittää tuota kaasun päälle menoa vähennettäessä EPA:n arvoa.

Luultavasti pääset helpoimmalla kun resetoit koko systeemin ja aloitat alusta. Tällöin pitäisi kaikkien erikoisempien säätöjen nollaantua.

- Resetoi radio
- Säädä ohjauksen Sub-Trimmi kohdalleen (pyörät osoittaa suoraan eteen ratin ollessa keskellä)
- Säädä ohjauksen EPA siten, että servo ei jää huutamaan ääriasennoissa
- Ohjelmoi nopari
- Kaiken pitäisi olla nyt kohdallaan
- Myöhemmin voit sitten kokeilla niitä muita säätöjä

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #12 : 29.01.04 - klo: 18.18 »
Kiitos kaikille vastanneille. Kysyn muuten ihan ekaksi että te jotka käytätte tätä quantum - m8 kombinaatiota niin onko teillä nuo  aiemmin mainitut säädöt m8:ssa niinkuin jesse tuolla aiemmin sanoi että ensin EPA-BR 100% ja EPA-TH 100% enen kuin alatte säätämään quantumin?

Nyt säädin sen noparin uudestaan ja tuo aiemmin mainitsemani täydeltäkaasulta päästäminen moottorijarrulle ei ole enää niin raju paitsi että sitten kun jarrun painaa täysin pohjaan niin silloin se haukkaa kiinni. Tämä kaikki on siis tehty ilman pinjonia kuten ohje neuvoo.

Minun noparissa on nyt punch 4 sekä initial ja autom 0.

Sub th on ollut radiossa 0 jo alunperin.
Signature is currently under construction!

Poissa l150040

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #13 : 29.01.04 - klo: 19.21 »
Lainaus käyttäjältä: "-Iceman-"
Kiitos kaikille vastanneille. Kysyn muuten ihan ekaksi että te jotka käytätte tätä quantum - m8 kombinaatiota niin onko teillä nuo  aiemmin mainitut säädöt m8:ssa niinkuin jesse tuolla aiemmin sanoi että ensin EPA-BR 100% ja EPA-TH 100% enen kuin alatte säätämään quantumin?

Nyt säädin sen noparin uudestaan ja tuo aiemmin mainitsemani täydeltäkaasulta päästäminen moottorijarrulle ei ole enää niin raju paitsi että sitten kun jarrun painaa täysin pohjaan niin silloin se haukkaa kiinni. Tämä kaikki on siis tehty ilman pinjonia kuten ohje neuvoo.

Minun noparissa on nyt punch 4 sekä initial ja autom 0.

Sub th on ollut radiossa 0 jo alunperin.


Oikeastaan se on aivan sama missä asennossa EPA-BR ja -TH on, koska noparihan säädetään sopimaan vallitseviin olosuhteisiin. Eli ne voi hyvinkin olla siinä 100%:ssa. Niihin ei kuitenkaan kannata koskea enää noparin säätämisen jälkeen. Oikeastaan näillä säädöillä on käyttöä vain mekaanisen noparin tai polttiksen kanssa. EPA:a ei kannata kuitenkaan laittaa aluksi kovin pieneksi, koska tällöin voi tulla ongelmia liian kapean välin takia.

Tietenkin moottori haukkaa kiinni, jos pinjoni on irti. Tuo noparihan on kisasäädin, joten se käyttää virtaa pysähtymiseen melkoisen paljon. Eli nyt pysäytettävä liikemäärähän on huomattavasti pienempi kuin auton kulkiessa radalla täyttä vauhtia, jolloin auto olisi myös saatava pysäytettyä. Tilanne on vähän sama, kuin sinun pitäisi pysäyttää tehostetuilla rekka-auton jarruilla tavallinen henkilöauto. Jos runttaisit tällaiset jarrut pohjaan, niin henkilöautonkin renkaat luultavasti olisivat välittömästi lukossa. Eli kokeile autoa ihan oikeasti radalla ja mieti vasta tämän jälkeen jarrujen tehoja.

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #14 : 30.01.04 - klo: 18.22 »
I150040 kiitokset tiedosta. En kyllä edelleenkään mielestäni saanut selkeää vastausta keneltäkään tuohon kysymykseeni miten muilla on m8:ssa nuo epa-br ja epa -th asetukset asetettu, mutta ilmeisesti ne on luokiteltu salaiseksi tiedoksi.
Signature is currently under construction!

Poissa l150040

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #15 : 30.01.04 - klo: 21.36 »
Kyllä siihen jo vastattiin. Vastaukseksi olet saanut:

- Pistä molemmat 100%.
- Oikeastaan arvolla ei ole väliä, ja ei kannata koskea säätöön enää noparin säädön jälkeen.

Poissa JesseT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #16 : 30.01.04 - klo: 23.58 »
EPAn arvoilla ei ole mitään väliä alussa, 100% on vain kiva pyöreä luku ja helppo muistaa. Kun nopeuden säädin on sitten säädetty näille arvoilla, niin sen jälkeen EPA-br:stä voi säätää jarrua pienemmäksi ja EPA-th:sta mootorin tehoa pienemmäksi. Harva kuitenkaan haluaa tehosta luopua ja jarrua taas ei yleensä ajaessa tarvitse ollenkaan, niin ei ole epa säätöihin tarvinnut koskea. Jos taas epa arvoja kasvattaa yli sen missä ne oli noparin säätöhetkellä, saavutetaan täysikaasu/jarru ennen liipaisimen liikaradan loppua. Tämäkään ei ole mikään toivottu tilanne.

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
M8:n ja Quantumin set-upit
« Vastaus #17 : 31.01.04 - klo: 11.06 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kyllä siihen jo vastattiin.


Olet varmaan oikeassa :oops:  Rupesin kai pohtimaan tuota asiaa hieman liikaa.

Mutta kiitos teille ystävällisistä neuvoista I150040 ja JesseT.

Tänään menen testaamaan autoa ja noita säätöjä joten sen jälkeen tiedän miten ne toimi :D
Signature is currently under construction!