Kirjoittaja Aihe: RB One Suomessa  (Luettu 45707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
RB One Suomessa
« : 07.03.11 - klo: 16.15 »
Pari kuvaa uudesta tulokkaasta buggy markkinoille. Netistähän löytyy paljon kuvia mutta tässä muutama jotka tuo esille jotain uutta.

Pidän tuosta komposiittisestä radiotelineestä. Vastaava oli Matrix truggyssä ja se helpottaa elämää. Servojen vaihto on nopeaa jopa kisatilanteessa tarvittaessa. Myös koko hoidon irroitus puhdistusta varten ja johdot ovat kuralta piilossa. Kuvassa näkyy kaasuservo irti (kesken vaihdon - lue eteenpäin).

Ohjausservo tuntuu vahvalta. Myös kaasu/jarruservo ihan ok, molemmat Savoxeja, mutta itse olen tottunut laittamaan kumilenkin kaasarin ympärille ettei tule run-away autoa, jos autosta häviää sähköt tai kaasun linkki irtoaa (näkyy alemmassa kuvassa). Silloin tuo halvempi kaasuservo on hankala, koska kumilenkki ei sitä jaksa vetää 0-asentoon. Tästä syystä vaihdoin tilalle pakissa lojuneen Futaban brushlessin jossa vastaavaa ongelmaa ei ole. Tarvittavat servosarvet yms. tulevat auton mukana, kuten myös säätöpaloja ja muuta pientä.

Kuvissa näkyy myös ilmanputsari avattuna. Sisempikin suodatin on tukevasti sisällä kotelossaan kuten päällimmäinenkin. Hyvää työtä. Mukana tulevassa vastariakussa on latausliitin jonka saa esille latausta varten kätevästi, sekin näkyy ylemmässä kuvassa.

Kuten näkyy auto (moottori) on vetostartti -mallia. Auton saa myös hankittua ilman sitä eli moottorissa päätylevy ja käynnistys vain boxilla.

Täkäpäässä on kiitettävä sisään ja ulosjousto. Sisäänjoustoa avittaa sisään/ylöspäin taitettu pohjalevy. Se ei kanttaa kun painaa perää - mainio idea.





E: Unohtui mainita paino. 3430gr AKA:n renkailla. Eli ihan kohtuullinen, aiemmin ajettiin painavammilla. Tämä siis nimh vastarin akulla, josta pystyy keventää joku 50gr helposti vaihtamalla LiFeen.

Takadiffi access avattuna. Kumisuojat näkyvät molemmin puolin ulostuloja. Takana ovat vetoakselit mallia koiranluu, edessä CVD:t.



Yhteenvetona mun mielestä ranskalaiset ovat tehneet hyvä auton etenkin kurakelejä ajatellen. Ei Ranskassakaan aina aurinko paista ja tunnetusti Suomi ei ole California vaikka viime kesät kuumia ovat olleetkin. Joten tällä voisi kuvitella päästelevänsä vähän huonommallakin säällä tai kisoissa kun tilanne vaatii. Turhaa blingiä ei ole joka myös tästä osoituksena. En tiedä onko ns. pro malli tulossa, jossa sitäkin sitten olisi tarjolla halukkaille. No ajaminen radalla kertoo sitten lisää onko todella näin.

Ratista ei ole kuvaa, mutta se on ihan perus väriltään musta ja muovinen 2.4gHz. Säätöjä minimaalisesti, vähemmän kuin Spektrumin E-mallissa esimerkiksi. Kelvannee aluksi mutta kisakäyttöön ehkä kuitenkin parempi setti.

Tässä myös klippi josta voi tsuumailla vähän lisää.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DbgKVvO5lZk[/youtube]
« Viimeksi muokattu: 03.05.11 - klo: 21.28 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #1 : 08.03.11 - klo: 18.08 »
Näyttää kyllä hienolta värkiltä,  mitä nyt oon kuvia kattellu linkeistä, mutta yhden miinuksenkin huomasin...
Tossa oli vissiin ne kardaanin pinionit ja niiden laakerointi kopioitu Xrayltä, joka syö laakereita ja josta
reiskakin luopui nyt 2011 mallissa, eli niihin tuli "vanhanmallinen" systeemi takas?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rb
« Vastaus #2 : 08.03.11 - klo: 18.26 »
Täytyy tutkia vähän onko  sama tilanne. Kiitti
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #3 : 08.03.11 - klo: 21.48 »
Tarkistin tilanteen; ihan sama se ei ole mutta laakerikoko (2 kpl) on about sama kuin tuo 2010 specin. Onko se sitten just siitä kiinni että laakeri on liian pieni. No katsotaan miten meidän käy.

Lueskelin Xray forumia ja siellä oli puhe että kysymys olisi enemmänkin siitä että pöly tuhoaa pienet laakerit. Katsotaan auttaako RB:ssä käytetty kumisuojaus ongelmaan.
« Viimeksi muokattu: 08.03.11 - klo: 22.14 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #4 : 08.03.11 - klo: 22.19 »
Tarkistin tilanteen; ihan sama se ei ole mutta laakerikoko (2 kpl) on about sama kuin tuo 2010 specin. Onko se sitten just siitä kiinni että laakeri on liian pieni. No katsotaan miten meidän käy.

Lueskelin Xray forumia ja siellä oli puhe että kysymys olisi enemmänkin siitä että pöly tuhoaa pienet laakerit. Katsotaan auttaako RB:ssä käytetty kumisuojaus ongelmaan.

Se pieni vierintäelin joutuu pyörimään paljon pitemmän matkan verrattuna "normaaliin".
Tästä johtuen laakerien vaihtoväli on lyhyempi. Pöly vielä lisää tätä kulumista.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #5 : 08.03.11 - klo: 22.39 »
Katselen tätä Xrayn kuvaa.



En nyt tarkkaan tiedä miten tuo toimii Xrayssa mutta voisin kuvitella että tuo alu "spacer" lisää kulumista koska pöly pääsee sinne väliin ja kuumentaa akselin sekä laakerit koska se ei vieri vaan hankaa.

RB:ssä ratkaisu ei ole tuollainen. MP9:ssäkin on vanhempaa mallia pienemmät laakerit; ei ongelmia. Tosin kuula on isompi kuin tässä mutta silti olennaisesti tuota vanhaa laakerikokoa pienempi.

Saas nähdä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #6 : 08.03.11 - klo: 22.54 »
En nyt tarkkaan tiedä miten tuo toimii Xrayssa mutta voisin kuvitella että tuo alu "spacer" lisää kulumista koska pöly pääsee sinne väliin ja kuumentaa akselin sekä laakerit koska se ei vieri vaan hankaa.
Toi spacer ei hankaa akselia (pinjonia) vasten, se on suunnilleen yhtä paksu kuin laakerin ulkokehä.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #7 : 08.03.11 - klo: 23.19 »
Siltikin vaikka kamaa menee sinne väliin? No Xrayn forumia lukemalla saa käsityksen että ongelmia on spacerin kanssa ja ilman. Joten sen täytyy olla laakerin koko.. no ehkä kumisuojus auttaa ja täytyy sitten vaan vaihdella niitä. Me nyt ei kuitenkaan ajeta mielettömiä määriä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #8 : 09.03.11 - klo: 01.29 »
Minne väliin menee kamaa???

Ei spacerin väliin pääse yhtään mitään.
Nimenomaan tuo holkki on vain laakerin ulkokehän kokoinen eikä mikään liikkuva osa pääse lähellekään kyseistä holkkia.
Holkin tarkoitus on vain pitää laakerit samassa linjassa keskenään, sekä estää laakereiden kiristämisessä laakereita painumasta liian lähelle toisiaan jolloin pinionin keskellä oleva uloke alkaa kantamaan laakerin keskikehää vasten... ja silloin tietysti laakerit ovat jatkuvasti puristuksissa ja kuluvat nopeasti.
Holkki siis mahdollisti lähinnä niiden kolmen laakeri pakkaa kiinni pitävän ruuvin täyden kiristämisen, kun ilman holkkia täytyi olla tarkkana oikean kireyden kanssa.

Ongelmana on ollut pieni kuula joka pyörii suurella kehällä sekä vielä kyseiselle laakerille riittämätön suojaus.
Laakerin ikää sai pidennettyä laittamalla paljon rasvaa lähempänä kardaania olevan laakerin ulko kylkeen...
Eli estämään pölyn pääsemistä laakeriin.
Tämäkin tosin pidensi ikää vain hieman.
Kyseiselle laakerille pystyy rakentamaan pölysuojan esim iskarin bladderista liimaamalla se kiinni diffiboksiin ja sopiva reikä mistä kardaani mahtuu läpi.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #9 : 09.03.11 - klo: 07.24 »
Totta, tuskinpa sinne väliin mahtuu mitään menee koska sovitus on tiukka ainikin siihen asti kun etummainen laakeri on kunnossa.

No tutkailen vähän mikä toi RB:n suojaus on käytännössä, ja sitten laitetaan litrat ylös kauan ko. lakut yhdessä suojakumien kanssa kestävät. Voi olla että tästä tulee vielä pain-in-the-ass ja RB saa kanssa päivittää palikat myöhemmin  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #10 : 09.03.11 - klo: 09.18 »
Tässä se taas nähdään, kun kopioidaan toisten huonoja ratkaisuja, ollaan kehityksessä koko ajan askel jäljessä. Hudyltakin meni turhan pitkään, että myönsi tuon systeemin olevan ihan pa**ka ja se todella on. Kokemuksesta tiedän! Mikään noista vippaskonsteista ei auta, joskus voi kestää tankillisen pidempään :smiley:

Nuo nivelten kumisuojatkin vähän arveluttaa, niitäkin on viritelty vuosien mittaa vaikka millaisia, mutta aina palataan avoimiin. Kumit on kuitenkin aina rikki, kiva vaihdella niita koko ajan, tuskin ovat ilmaisia. Keräävät myös kosteutta ja muuta moskaa sisäänsa, koska eivät kuitenkaa ole täysin pitäviä. Kunnon vehkeissä vetarit kestää pitkään ilman kumilärpäkkeitäkin ja ovat varmaan pitkässä juoksussa halvemmat ja luotettavammat.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #11 : 09.03.11 - klo: 10.13 »
Olennaisin ongelma tuossa Xray:n kardaanipinionissa oli väärin mitoitettu laakeri. Jos tuo RB:n ratkaisu on mitoitukseltaa samaa luokkaa voi olla edessä vastaavat ongelmat. Kuulan koko on ratkaiseva.
 
Kaikki spekulaatiot kuitenkin ennen todellista käyttödataa on edelleenkin spekulaatiota, eikä se yksinään tee tuotteesta heikkoa, jonka ehkä viestiketjun viesteistä voisi astia.
 
Tuota RB:n kärryä kun vähän pitempään kuvista tuijottelee tulee väkisinkin mieleen, että olisi valmistettu samassa tehtaassa kuin HPI:n jotkin mallit, kuten HPI PULSE. Tällä näkemyksellä saa varmasti korrelaation laatuun.
 
Mielestäni kuitenkin tuollaiselle Ready To Race tyyppiselle Buggylle on varmasti kysyntää. Eteenkin kun se on valmis kisahyväksytty paketti. Tällaista soisi näkevän enemmänkin. Jos tälle Buggylle saataisiin kunnon edustus suomeen voisi se olla M8-luokalle hyvä asia. RB:llä on kuitenkin varmasti ajatus tuoda ko. autosta myös ns. "PRO" versio. Sikäli jos tämä "premium" malli lähtee hyvin myymään.
 
Kuitenkin jos 500eur saa kärryn jolla voi lähteä ajamaan suoraan M8 luokan SM sarjaa, niin ei se ainakaan enää siitä ole kiinni. Normaalistihan kisalaillisen auton rakentaminen maksanee noin 1000eur.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #12 : 09.03.11 - klo: 10.54 »
+1

Tässä pari kuvaa vielä -
rakenne ei ole täsmälleen sama, laakerit ovat kumisuojattuja ja ne ovat kiinni diffiboksissa ruuveilla. Ymmärsin että Xrayssa laakereiden mahdollinen "wobblaus" oli myös osa ongelmaa kuten se, ettei niitä saa(nut) kumisuojattuina(?) Koko ei nimittäin ole täsmälleen sama näissä kuin Xrayssa.





Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #13 : 09.03.11 - klo: 10.58 »
Vielä pieni yksityiskohta on se, että diffiboksin ja rungon väliin oli kasaus vaiheessa laitettu silikonirasvaa tiiviisteeksi väliin, joka kertoo huolellisesta työstä tehtaalla.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #14 : 09.03.11 - klo: 11.05 »
Joko oot ajanu sillä? :roll:
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #15 : 09.03.11 - klo: 11.05 »
Xray laakereita sai kumisuojattuina, ja toi kolmen ruuvin systeemi on täsmälleen sama joka Xrayssa oli.
Otappa vielä kuva tosta pinjonista&laakereista kun se on irti.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #16 : 09.03.11 - klo: 11.06 »
Aa, ok. Kiitos Jari. Edit: Nyt huomasin nuo ruuvit myös Xrayn räjäytyskuvassa.

Ile: En vielä. Ootellaan nyt vielä tovi, +5C ok?
« Viimeksi muokattu: 09.03.11 - klo: 11.13 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #17 : 09.03.11 - klo: 11.12 »
Reiskassa laakerit tulivat kolmella ruuvilla diffiboksiin.
Ja se yksi ongelma oli ilman holkkia se että ilman erittäin huolellista ruuvejen kiristämistä et saanut laakeria suoraan.
Vaan tietysti aina joku ruuveista oli enemmän tai vähemmän kiinni.
No se holkkihan tehtiin hyvin nopeasti helpottamaan hommaa.
Kyllä sai kumisuojattuna...
Oli alusta lähtien kumisuojatut laakerit... Jopa kumisuoja toisella ja metallisuoja toisella puolella...
Oli myös pelkästään metallisuojatut.
Kaikenlaista spekulointia näiden laakereiden kanssa tuli nähtyä ulkolais foorumeilla jne jne jne.
Aivan sama miten laakerit oli suojattu ja mitä holkkia tai rasvaa oli välissä niin käyttöikä oli lyhyt.
Jos gallonan pääsi niin se oli jo jonkinlainen ennätys.
Suojan tekeminen kardaanille auttoi asiaa... kuten myös kolme laakeria (kunhan se systeemi oli suomessa paranneltu)
Mutta ero tosiaan oli niin pieni ettei sitä oikeastaan voinut edes ihmeemmin mainita.
Erilaisia rasvaamisia ja öljyämisiäkin kokeiltu.
Eipä oikeastaan mikään näistäkään auttanut.
Aina lopputulos oli sama, eli viimeistään gallonan kohdalla tapahtui totaali hajoaminen...
Yleensä tietysti jo hieman aikaisemmin.

No mutta... Yleensähän kisassa ajetaan se puoli gallonaa, eli kyllä noilla laakereilla aina yhden kisan läpi heittää.
Mutta jos on treenaillut ja meinaa johonkin kisaan osallistua niin aina ennen kisa aamua kyseiset laakerit vaihtoon.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #18 : 09.03.11 - klo: 11.14 »
Ok, kiitos Hoke. Hyvä varautua asiaan.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa muikku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #19 : 09.03.11 - klo: 16.51 »
"Yhteenvetona mun mielestä ranskalaiset ovat tehneet hyvä auton etenkin kurakelejä ajatellen."
Ei millään pahalla mutta eikös RB concepts ole italialainen firma  :huh:

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #20 : 09.03.11 - klo: 17.14 »
Ranskalainen. Lähellä Grenoblea, lähellä Italian rajaa kylläkin.
http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Company

Perustajista yks kuuluisuus on Rody Roem. Tosin myi RB:n osuudet joskus taannoin pois. Silti firma on vielä ranskassa.

RB Products
ZA Route de la Mirande
38580 Allevard FRANCE
Tel: +33(0)476450929
Fax: +33(0)476451630
E-mail: team@rbproducts.com
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #21 : 10.03.11 - klo: 17.39 »
Tarkistin asian RB:ltä ja sain seuraavan vastauksen:

The dimension's of ball bearing are different. And, the main difference is that the transmission of RB One has got only 1 angle which makes less tension on the bearings. You can check, the middle transmission is totaly flat with the chassisplate, front and rear both you see ?;-)

We have made lot of intense tests during the project and be sure we took care of that as we are also distributor of XRAY in France and knew the problem on the 808...

Eli suomeksi: Laakeriasia [Xrayssa] on tiedostettu, koska ovat myös Xrayn distribuuttori Ranskassa. Tekivät intensiivisiä testejä RB One:een kehitysprojektin aikana ja mallien kesken on merkittävä ero on akselien kulmassa edessä ja takana, joten laakereihin ei kohdistu vastaava paine kuin Xrayssa. Sen lisäksi että laakerien koko on eri (kuten todettua aiemmin).

Eli toistaiseksi voidaan huokaista helpotuksesta ja toisaalta uskon että reagoivat jos ongelmia alkaa tulla. Mutta kuten sanottua ovat testanneett asiaa jo valmiiksi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #22 : 10.03.11 - klo: 21.27 »
No mutta toihan kuulostaa oikeen hyvältä jos ne on saanu ton mallisen kardaani/pinioni systeemin toimimaan, koska se on varmaan herkkyydeltään ja massaltaan kevyempi ns "perinteiseen" verrattuna  :smiley:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
One
« Vastaus #23 : 10.03.11 - klo: 22.14 »
Joo! Hyvä tosiaan. Odotan mielenkiinnolla ajoja enenevässä määrin. 
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #24 : 13.03.11 - klo: 15.32 »
Yksi juttu mikä kandee hommata autoon lisäksi on polttoainesuodatin. Tankissa on kyllä sisäinen suodatin mutta lisäsuodatin toimii letkujen ohella varasäiliönä, kun auto on katollaan --> ei sammu. Nuo eivät monta euroa maksa. Auton mukana tulee PA-suodattimen pidike.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #25 : 13.03.11 - klo: 15.58 »
No mikä se laakerikoko sitten on?

Reiskassakin käytiin läpi kolme eri laakerikokoa tuolla systeemillä.
Ja lopulta laitettiin jopa kolme laakeria.

Mikään näistä ei auttanut.

Jokatapauksessa oli koko mikä tahansa niin hyvä se ei ole.... Edelleen liian pieni kuula kiertää ziljoonaa suurella kehällä.

Ja itseasiassa kun katsotaan tuota RB selitystä niin siinä höpistään että kulmia on vähemmän...
Eli koska kardaani on täysin vaaka asennossa pohjan kanssa niin sanotaan että on yksi kulma.
Heh... tasan yhtä monta kulmaa siinä on, oli kardaanit sitten pohjan kanssa samassa linjassa tai ei.
Kulmia on vähemmän ainoastaan mikäli jompikumpi kardaaneista on täysin suorassa linjassa.
Aikalailla loivassa kulmassa niitä on reiskassakin pidelty... Onhan pohjiakin tullut erilaisella painonjakaumalla sentään muutama.
Ei auttanut.
Sen osalta tuossa ei ole mitään eroa.

Tuohon laakereiden kesto ongelmaan on vain yksi ratkaisu.
Laakereita säkillinen ja diffibokseja muutama varalle.
Vaihtaa pinionlaakerit VIIMEISTÄÄN gallonan kohdalla.
Kumisuoja auttaa... eli niitäkin sitten varalle.
Heti jos tulee reikä niin uusi tilalle.
Mikäli laakeri pääsee hajoamaan niin siinä menee samalla sitten diffiboksi.
Ja pahimmillaan laakeri sulaa kiinni boksiin, jolloin et saa kardaaniakaan irti ilman että pilkot koko boksin pieniin osiin.


Tää höpinä ei sitten ole millään tavoin mitään dissaamista tai vastaavaa, eikä kannata sellaisena ottaa.
Vain vinkkiä koska samasta laakerisysteemistä ja vieläpä kyseinen systeemi pidemmälle kehitettynä... on kokemusta... ja varmasti tarpeeksi.


Ps: kun kuvia tässä vielä enemmän ja tarkemmin vilkuilin niin en kyllä suoraansanottuna ymmärrä ollenkaan tuota RB:n selitystä.
Kulmat on silmämääräsesti samat...
Ei mitään merkitystä vaikka olisikin pohjan kanssa samassa linjassa.
hmmm... pitääpäs jossain välissä katsoa miten suorassa linjassa tuossa reiskassa olikaan.
« Viimeksi muokattu: 13.03.11 - klo: 16.05 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #26 : 13.03.11 - klo: 16.04 »
Ei oteta dissaamisena.

Aika näyttää. Autojen design on kuitenkin eri ja perustelut hyvät että laakerien kestossa saattaa olla eroa.

Toisaalta:
Ilmeisesti Xray 2011 specin kardaanit ovat samassa kulmassa kuin aiemminkin?  Vaikka laakereiden kokoa on nyt muutettu ei ole varmuutta että ne vieläkään kestää juuri mainitusta syystä. Aika näyttää senkin. Tätäkään ei kandee ottaa dissaamisena vaan havaintona.

Lisäksi: Kuten edellä mainitsin MP9 :ssä on aika pienet lakut myös. Tosin paksummat mutta ei lähellekään tuota klassista laakerikokoa. Niitä ei ole mennyt. Tunnetusti Kyoshossa vetoakselit ovat vähäisessä kulmassa.
« Viimeksi muokattu: 13.03.11 - klo: 16.10 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RB ONE buggy
« Vastaus #27 : 13.03.11 - klo: 16.15 »
Mika hyvä.

2011 syteemi on täysin eri.
On palattu samaan vanhaan systeemiin mitä kaikki muutkin käyttävät.

8x16 laakerit jotka kestää ikuisuuden vaikka jyrkässäkin kulmassa.
2011 auton kanssa ei siis ole yhtään mitään samaa ongelmaa kuin ennen oli... ongelma kun johtui vain ja ainoastaan edelleenkin siitä että 13x19 tai 13x20 kokoisessa laakerissa on erittäin pieni kuula joka kiertää noin suurella kehällä.
No senhän tietää että pieni pyörä joutuu pyörimään useammin kuin suuremman, päästäkseen saman matkan.
Ja kun kuulan kokoero on noissa laakereissa äkkiseltään heitettynä kaksinkertainen niin ei mikään ihme että ongelmia oli.

8x16 laakerissa on suuret kuulat jotka kiertää vielä pienemmällä kehällä kuin vanhoissa laakereissa.
Ei tartte kummoista matematiikkaa käyttää kun tajuaa että kuula taitaa tehä aika paljon vähemmän pyörähdyksiä siinä ajassa kun kardaani tekee yhden kierroksen.

Muutamassa autossa on itseasiassa kyseisessä kohdassa 6x14 kokoiset laakerit.
Nämäkin kestävät hyvin pitkään.
Ja vanhoilla tutuilla 8x16 laakereilla mitkä nyt muutaman kokeiluvuoden jälkeen ovat taas palanneet reiskaan, kestävät monilla kuskeilla koko kesän ajelut.
2011 reiskassa on siis täysin samanlainen voimansiirto kuin vanhoissa panssarivaunuissa... hyper 7ja 8... infernot... mistälie MP 6 malleista lähtien ainakin... mugeneissa... honkkarissa... kaikissa niissä tutuissa missä ei ole näiden laakereiden keston kanssa ollut mitään ongelmia.

... reiskassa ei kardaanit ole suuressa kulmassa... Hyvä että sen ihmeellisemmässä kuin MP ysissäkään.
Etukardaanikin paljon pienemmässä kulmassa kuin esim losissa tai JQ autossa...
Eikä se ongelma ole koskaan edessä ollutkaan, vaan takana missä kardaani on itseasiassa aikalailla pienessä kulmassa... Noh.. taakse pääsikin helpommin likaa, ja taka akselisto tottakai aina suuremmassa rasituksessa, koska siellä se kovempi pito on veto päällä.
« Viimeksi muokattu: 13.03.11 - klo: 16.23 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rb
« Vastaus #28 : 13.03.11 - klo: 16.32 »
Joo on aika näyttää. Kysehän ei ole minun ymmärtämisestä tai ymmärtämättömyydestä, toistin mitä valmistaja minulle kertoi. He ovat siis myös xray maahantuoja joten asia heillä hyvin tiedossa. Kyllä pitkäaikainen moottorivalmistaja laakereiden päälle luulis ymmärtävän.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rb
« Vastaus #29 : 13.03.11 - klo: 16.34 »
Ja jos homma sakkaa niin mulla on rb:n kontaktit ja palaan kyllä asiaan. Ja kerron kyllä täälläkin sitten siitä.
Kiitos 20 vuodesta!