Kirjoittaja Aihe: hyvät vakio moottorit  (Luettu 12633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« : 26.01.04 - klo: 17.37 »
mikä olis paras vakio moottori?

Poissa Jethron

  • Jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #1 : 27.01.04 - klo: 04.10 »
Veikkaan että Peak racingin Hellfire tai Reedyn MVP ovat parhaita aloittelijalle, itsellä on käytössä Hellfire ja MVP on hankinnassa
atomi tc3 & stampede

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #2 : 27.01.04 - klo: 11.22 »
Tästä aiheesta on ollut muutama topic ennenkin, mutta vastataanpas nyt:
Eli MVP:tä en ole saanut kulkemaan niinkuin olisin halunnut, liekö miehessä vika ;)
Trinityn Monster horsepower pro on osoittautunut kulkevaksi koneeksi radalla kuin radalla.
Matrixin v-10 turbolla olen nyt syksyllä ajellut ja ihan jees kone tuntuu olevan.
JuhoK voi varmaan kertoa Hellfirestä.

Ei voi sanoa tällä hetkellä ehdotonta ykköskonetta, mutta jos Epicin uusi nelimagneettinen kone on sallittu Suomessa, se voisi olla kova sana.
Masami is back

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #3 : 27.01.04 - klo: 12.04 »
Tuon listan mukaan nelimagneettinen ei olisi sallittu!
http://www.roarracing.info/products/smotor.htm

Kun "löytää" todella vääntävän MVP:n , ei paremmasta väliä!
Meilläkin on yksi, joka on ylitse muiden.

PEAK Hellfire taas on varsinainen "laulaja", siis meillä oleva ainakin!

Tuntuu vaan nykyään olevan, joka radalle, eri tyyppinen moottori paras.

Matrix ja Trinity hyviä valintoja myös!  
Varsinkin yleimoottoriksi!

Meidän vähiten ajaneen kuskin luonteen tuntevana, luulin Hänen haluavan ajaa "kiertävällä" koneella, annoin kerran koittaa vääntävintä konettamme.
Halusi ehdottomasti ajaa sillä kisoissa!
Toisessa (kerho-)kisassaan sijoitus kymmenes!
Oli kuulemma helpompi ajettava, ja minä luulin että haluaa koneen, jolla voi "roiskia menemään" !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: hyvät vakio moottorit
« Vastaus #4 : 27.01.04 - klo: 12.31 »
Lainaus käyttäjältä: "mik90"
mikä olis paras vakio moottori?
Laitetaanpa jälleen kerran ne faktat näkyviin:

Jos olet niin hyvä ajaja, että sijoitut NM-sarjassa tai Alue8-kisoissa A-finaaliin ja ajat 5 min kilpaa virheettömästi, niin moottorilla on jonkinmoinen merkitys ajamisesi tulokseen. Jos et ole osaamiseltasi kärkipään kuskeja, moottorin merkitys on sinulle vielä jonkin aikaa vähäinen tai olematon.

Parhailla kuskeilla erot moottorien välillä saattavat vaikuttaa sisäradalla jotakin 0,1-0,3 sek/kierros. Mutta onko sillä merkitystä osaamattomammissa käsissä, jos ajolinjojen+ auton säädön + kaasunkäytön hallinnassa menettää 0,5-1,5 sek/kierros? Plus molliin ajamiset, keskimäärin 5 sek/kerta.

Tämän tarkoitus on vain yrittää selvittää, että kokemattomampikin kaveri saa tietenkin etsiä itselleen parasta mahdollista konetta, mutta jos hän tyytyy vähän "huonompaan" koneeseen, joka on hänelle ihan yhtä hyvä, hän saa samalla hinnalla jopa kaksi moottoria. Parin vuoden takaisia ehdottomia kärkimerkkejä myydään tänään pilkkahinnalla, vaikka moottorit ovat ihan yhtä hyviä kuin ennenkin.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: hyvät vakio moottorit
« Vastaus #5 : 27.01.04 - klo: 13.21 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Parhailla kuskeilla erot moottorien välillä saattavat vaikuttaa sisäradalla jotakin 0,1-0,3 sek/kierros. Mutta onko sillä merkitystä osaamattomammissa käsissä, jos ajolinjojen+ auton säädön + kaasunkäytön hallinnassa menettää 0,5-1,5 sek/kierros? Plus molliin ajamiset, keskimäärin 5 sek/kerta.


Voipi sillä ollakin. Tuo moottorin aiheuttama tappiohan täytyy laskea tuon töppäilystä aiheutuneen tappion päälle, koska tuskin moottori aiheuttaa näitä töppäilyjä.

Karrikoidaan nyt sitten vähän lisää. Jos vähän kaikesta annetaan tasoitusta muille kilpailijoille vaikka vain 0,1 sek/kierros, päädytään melko masentaviin tuloksiin. Eli, jos moottorissa, akuissa, renkaissa, auton säädöissä, auton herkkyydessä, auton vanhanaikaisuudessa, korissa jne. annetaan tasoitusta kustakin 0,1 sek/kierros, niin päädytään helposti antamaan muille lisätasoitusta 1 sek/kierros. Joku samalla ajotaidolla ja huippuvarusteilla varustettu kuljettaja voi siis olla useamman pykälän korkeammassa finaalissa taistelemassa sijoituksestaan kuin tämä "tasoitusten antaja".

Eli kyllä niillä varusteilla taitaa olla valitettavasti melkoisen suuri merkitys.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: hyvät vakio moottorit
« Vastaus #6 : 27.01.04 - klo: 14.34 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Eli kyllä niillä varusteilla taitaa olla valitettavasti melkoisen suuri merkitys.


Ei ole.

Teoriassa noin, kuten kirjoitit, mutta messageni yritti olla, että ajotaitoa treenaamalla pääsee nopeasti kertaluokkaa parempiin tuloksiin kuin isoilla kalustosatsauksilla.

Kun ajotaidon kehittymättömyyden vuoksi on 5 min erässä esim. kolme kierrosta tai 30 sek jäljessä kärkeä, ei parhaan ja kalleimman moottorin teoriassa tuoma 3 sek hyöty merkitse mitään.

Olen itse elävä esimerkki. Kuusankosken kisassa käytössäni oli kolme erilaista ja eri tehoista, käytettyinä ostamaani TJ-moottoria. Vaikka niiden välillä oli selvät erot, erieni tulokset eivät mitenkään olleet yhteydessä siihen, mikä moottori oli milloinkin käytössä. Seurasin sitä aivan erityisesti.
Siksi, että ajotaitoni puutteet, erityisesti kisatilanteessa, yksinkertaisesti jättävät moottorien erot täydellisesti piiloon.
Ajoin C-finaalissa ja olin tuloksissa 28./45, eli lähellä nykyisten TJ-kisaajien keskikastia. Jäin kärjestä 2-3 kierrosta, enkä olisi suoriutunut yhtään paremmin, olisi käytössäni ollut minkälaiset välineet tahansa.

Edit: Jatkoksi vielä tuohon viimeiseen kappaleeseen.... yhdessä alkueristä olin saamassa once-in-a-life-time -suorituksen, jolla olisin jopa saattanut löytää itseni B-finaalista, kunnes omaa kömpelyyttäni ajoin katolleni. Siitäkin olisin vielä selvinnyt, mutta onnettomuudekseni tuossa erässä sattui olemaan vetelimmät nostajat, mitä milloinkaan olen missään nähnyt. Vasta kun heille ystävällisesti huhuili, sai jonkinlaista liikettä aikaan  :wink:

Oli muuten useasti havaittavissa, että nostajat seurasivat kiinnostuneina erän kärkikamppailua, eivätkä tienneet oman tonttinsa tapahtumista tuon taivaallista. Mutta se olisikin jo eri topicin aihe..

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #7 : 27.01.04 - klo: 15.30 »
Kokeilkaapa ajaa 17t- tai 12t -lankaisella moottorilla 5min tulos ja verratkaa sitä vakiokoneella ajamaanne tulokseen. Veikkaisin että 4 / 5 kuskista ajaa nopeamman 5min tuloksen vakiokoneella kuin jollain kovemmalla koneella.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #8 : 27.01.04 - klo: 15.57 »
Niin, tai kokeilkaapa kelpaako vakioluokan kärkiparista toiselle kuljettajalle viimeiseen ratkaisevaan finaaliin hinnat alkaen vakiomoottori sillä perusteella, että tällä pääseen ihan yhtäpitkälle kuin tuolla omallasi, joka on vielä edellisen erän jälkeen punahehkussa kun 10 min on kulunut.

Alkää aliarvioiko nykypäivän juniorikisaajia, kyllä he tietävät minkälaisella kalustolla menestyminen on mahdollista.

Toki oikealla asenteellakin on merkitystä. Yritys ja taito on aina enemmän kuin sata hienointa moottoria pakissa.

Toisaalta mitä -Tony- edellä kirjoitti pitää paikkansa, mutta vertaus ei ole oikein suhteessa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #9 : 27.01.04 - klo: 16.34 »
Täältä löytyy tiedot nopeimmista FTT 2004 I -kilpailussa ajetuista kierroksista. Tulokset vahvistivat entisestään sitä omin silmin havaittua käsitystä, että tasoerot TJ:n sisällä ovat erittäin suuret.

Näillä osallistujamäärillä voisi alkaa jo vakavasti harkita TJ:n jakamista. Aloitteiljoille enemmän heidän tarpeitaan ja osaamistasoa vastaava luokka ja pidemmälle ehtineille omansa. Häntäpään finaaleita seuratessa oli helppo tulla siihen tulokseen, että autot kulkivat kuljettajien taitoihin nähden aivan liian vauhdikkaasti. Ja suuri hajonta nopeimmissa kierrosajoissa vahvistaa tätä käsitystä. Lähes 3s kierrosta kohti ei tule pelkästä moottorista ja/tai akuista.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #10 : 27.01.04 - klo: 17.07 »
Tämä asia on sellainen ikuisuuskysymys :lol:

Ajotaito on edelleen kaiken A ja O.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #11 : 27.01.04 - klo: 18.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Täältä löytyy tiedot nopeimmista FTT 2004 I -kilpailussa ajetuista kierroksista. Tulokset vahvistivat entisestään sitä omin silmin havaittua käsitystä, että tasoerot TJ:n sisällä ovat erittäin suuret.

Näillä osallistujamäärillä voisi alkaa jo vakavasti harkita TJ:n jakamista.

Loistojuttu saada parhaat kierrosaikatiedot näkyville! Mielenkiintoista luettavaa.

TJ:n sisällä luonnollisestikin on suuria eroja kierrosajoissa, onhan se sisääntuloluokka, jonka kärjessä kisataan jo hyvin kehittyneillä taidoilla. Luokan jakamisen sijaan oikeat alkueräjaot ovat erittäin tärkeitä.

Suuresti ihmettelen sitä, että TS-luokan 43 kisaajan kierrosajoissa ei ole suurempaa eroa kuin 0,9 sek. Tasokasta porukkaa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #12 : 27.01.04 - klo: 18.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
TJ:n sisällä luonnollisestikin on suuria eroja kierrosajoissa, onhan se sisääntuloluokka, jonka kärjessä kisataan jo hyvin kehittyneillä taidoilla. Luokan jakamisen sijaan oikeat alkueräjaot ovat erittäin tärkeitä.
Alkueräjaot ovat tärkeitä - se on totta. Kun mukana on paljon täysin uusia naamoja on tasaisten erien tekeminen todella hankalaa.

Aivan kuten mainitsitkin, on kyseessä sisääntuloluokka. Ja aivan kuten mainitsit, kärjessä kisataan jo huomattavasti kehittyneemmillä taidoilla. Minun mielestäni tasoerot yhden luokan sisällä tässä tapauksessa ovat jo liian suuret. Lisäksi luokan kehittäminen on huomattavan hankalaa, koska aloittelevien ja jo kokeneempien kilpailijoiden tarpeet poikkeavat toisistaan rajusti.

Luokan jakamista perustelisin myös sillä, että stanun jälkipään kavereilla oli suuria vaikeuksia hallita autojaan radalla. Joten hitaampi auto olisi kyllä enemmän kuin tarpeen. Kuullostaa hieman tylyltä, mutta näin se vaan on. Alku on aina hankalaa, mutta eikö olisi heidän itsensäkin kannalta paljon mieluisampaa, että auto olisi suuremman osan ajasta hallinnassa kuin ei? Varaosakustannuksetkin olisivat varmasti pienemämmät.

Miten tuon jaon käytännössä voisi suorittaa menestyksekkäästi onkin sitten huomattavasti hankalampi juttu...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #13 : 27.01.04 - klo: 19.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Täältä löytyy tiedot nopeimmista FTT 2004 I -kilpailussa ajetuista kierroksista. Tulokset vahvistivat entisestään sitä omin silmin havaittua käsitystä, että tasoerot TJ:n sisällä ovat erittäin suuret.

Näillä osallistujamäärillä voisi alkaa jo vakavasti harkita TJ:n jakamista. Aloitteiljoille enemmän heidän tarpeitaan ja osaamistasoa vastaava luokka ja pidemmälle ehtineille omansa. Häntäpään finaaleita seuratessa oli helppo tulla siihen tulokseen, että autot kulkivat kuljettajien taitoihin nähden aivan liian vauhdikkaasti. Ja suuri hajonta nopeimmissa kierrosajoissa vahvistaa tätä käsitystä. Lähes 3s kierrosta kohti ei tule pelkästä moottorista ja/tai akuista.

Nythän sää MrCale olet tainnut ratkaista erään "ongelman" osittain, eli jos on suunnitelmissa uusi vakiomoottori.
Tähän samaan yhteyteenhän sopisi täydellisesti ehdottamasi jako!
Sen mitä olen aiheesta lukenut, ja "kevyttä kenttä kokeilua tehneenä", tuohan helpottaisi uuden vakioluokan moottorin valintaa!
Nyt "mietintämyssyt" päähän, ja ajatusta kehittämään lisää!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #14 : 27.01.04 - klo: 19.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Miten tuon jaon käytännössä voisi suorittaa menestyksekkäästi onkin sitten huomattavasti hankalampi juttu...

Mietiskelin ja maistelin tätä oikein ankarasti. Olet varmasti oikealla asialla, ideaaliratkaisu olisi vähän pehmoisempi nousu TJ-luokan kovaan menoon. Mutta mutta..

Ajatuksissa kävi mm. ensimmäistä kertaa NM-kisaan osallistuvien oma sisääntuloerä TJ-moottorilla: rajoitettu välitys... aktiivista opastusta ja palautetta...
Ei oikein tunnu hyvältä, tulokkaat ovat hekin hyvin eri tasoisia.  Pakkovälityksen käyttö on hankalaa.

Entäs ihan kokonaan oma luokka jollakin omalla moottorityypillä? Ei tunnu hyvältä sekään, että pitäisi ostattaa eri moottori.
VAU:n kesäkisasarjassa muuten oli kolme vuotta sitten aloittelijaluokka rajoitetulla välityksellä ja 23-lankaisilla LRP-moottoreilla, jonka ajoitus oli hyvin pieni. Se oli todellinen aloittelijamoottori, jolla ajettiin Lavangon rataa ympäri nostamatta sormea kaasulta hetkeksikään. Luokan suosio ei ollut erikoinen, muistaakseni neljä ajoi kisasarjan loppuun. (Itse muuten voitin tuon ns. tutti-luokan. Vahvuuteni oli se, että kilpapumppanini eivät ylettyneet kunnolla näkemään rataa korokkeen kaiteen yli, joka oli minun vyötäröni korkeudella  :wink: )

Ajatuksia sinne tänne pyöriteltyäni päädyin mielipiteeseen, että näin on hyvä. Uudet kisaajat oppivat hämmästyttävän nopeasti auton käsittelyn niin hyvin, että varsinaisia honkkelikisoja ei yleensä tarvitse käydä kuin kerran tai kaksi, jos niiden lisäksi on jonkinlaista treenaamistakin. Meillä on nyt jo korkealle sijoittuneena kisaajia, jotka taisivat vielä vuosi sitten olla ajolinjoja etsiskeleviä honkkeleita ("korkealle"=meikäläisen taso tai parempi).

Pitää myös muistaa, että kisatilanne on niin jännittävä, että sellaisetkin honkkeloivat, jotka stressittömissä treeneissä ajavat hyvin. Siihen ilmiöön auttaa ainoastaan kokemus eli kisojen kiertäminen.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #15 : 27.01.04 - klo: 19.07 »
Se uusi suunnitelmissa ollut stanukone on 17 kiekkainen 5 millin kiinteällä ennakolla varustettu kone. Tony ajo sillä samaa vauhtia kuin mää ja Tammela käsinkäämityillä 17 kiekkasilla 9 millin ennakolla joten sekin kone kulkee turhan kovaa stanukuskeille. Ero 12 kiekkaseen koneeseen vain muutama kymmenys ;)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #16 : 27.01.04 - klo: 19.14 »
Tässä se on: vasta-alkajakisaajílle oma luokka, johon osallistuminen on ilmaista, ja jossa ei vaadita lisenssiä!

Kilpailun aikana pakkoluentoja ennen eriä ja palautetta erien jälkeen :wink:

TJ-moottori, jossa välitys esim. min 8,5.

Osanottajamäärä rajoitettu siten, että kisan kokonaisosallistujamäärä on max. 100.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #17 : 27.01.04 - klo: 19.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Se uusi suunnitelmissa ollut stanukone on 17 kiekkainen 5 millin kiinteällä ennakolla varustettu kone. Tony ajo sillä samaa vauhtia kuin mää ja Tammela käsinkäämityillä 17 kiekkasilla 9 millin ennakolla joten sekin kone kulkee turhan kovaa stanukuskeille. Ero 12 kiekkaseen koneeseen vain muutama kymmenys ;)

Näin minäkin olen ymmärtänyt vakiomoottori topicin perusteella, että turhan kovaa menee tuo "eurostanu"!
Voin sen nyt paljastaakin, miksi kerhossa, on meidän joku auto kulkenut aika "kevyesti"!

Meillä on kokeiltu 17t 5 asteen ennakolla, sekä 21t 5 asteen ennakolla olevia moottoreita.

21 t ei oikein sytytä, nykystanun vauhtiin tottuneille! Jos kääntää ennakon suuremmaksi, alkaa käyttökustannukset olla miltei samaa luokkaa kuin nykystanuillakin.
En tiedä sitten siitä Japanin "stanuversiosta", tuntuu vain olevan liian lähellä nykyistä.
Kokeilemme vielä 21t moottoria kuulalaakereilla!

17t 5asteen ennakolla, 2400 akuilla, mutta välitykset pitämällä alle sen, mitä koneella kyllä pystyisi, vauhti ollut sama, kuin nyky huippustanukoneella 3300 akuilla !
Kulku varmasti suurimmalle osaa TJ kuskeista liikaa, välitysrajoituksessa omat ongelmansa jne....

Kolme kerhopäivää ajettu, sorvaamatta kollektoria kertaakaan, hiilet kuluneet tuskin nimeksikään jne...

Vielä kun saisi kokeiluun 19t moottorin, 5 asteen ennakolla!
Olisikohan se siinä!

Nykystanun "julmettu ennakko" pitää kyllä kustannukset "pilvissä!!!

ALLA HYVÄ HUOMIO  UNELTA !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #18 : 27.01.04 - klo: 19.58 »
Tämä nyt täysin offtopiccia alkuperäiseen otsikkoon mutta...

Mä nyt näin häntäpään kuskina heitän tänne toisen näkökulman tästä stanukeskustelusta...

Jos virissä - jossa siis kokeneita kuskia - kärjen ja häntäpään ero oli 0,9sek niin onko se nyt sitten loppujen lopuksi niin hurjaa jos stanussa - jossa mukana paljon junnuja ja ensikertalaisia (ja muutenvaan kädettömiä kuten allekirjoittanut ;-))- että nopein kierros ja 36. nopein kierros ovat 1,5sek erolla?

Ainoastaan 9/45 ajoi enemmän kuin 1,5sek kärkeä hitaammin, ja näistä 3 yli 2sek hitaammin...

En pitäisi vakioluokassa (eli siis nykyinen sisääntuloluokka) noita eroja niinkään suurina että pitäisi alkaa erikseen uutta sisääntuloluokkaa väsäämään. Päinvastoin, aika pienestä sijoitukset kiinni keskikentällä.

Just my 2 cents :-)

edit: sanamuotojen korjausta
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #19 : 27.01.04 - klo: 20.12 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
...ajotaitoa treenaamalla pääsee nopeasti kertaluokkaa parempiin tuloksiin kuin isoilla kalustosatsauksilla.

Kun ajotaidon kehittymättömyyden vuoksi on 5 min erässä esim. kolme kierrosta tai 30 sek jäljessä kärkeä, ei parhaan ja kalleimman moottorin teoriassa tuoma 3 sek hyöty merkitse mitään.

Olen itse elävä esimerkki. Kuusankosken kisassa käytössäni oli kolme erilaista ja eri tehoista, käytettyinä ostamaani TJ-moottoria. Vaikka niiden välillä oli selvät erot, erieni tulokset eivät mitenkään olleet yhteydessä siihen, mikä moottori oli milloinkin käytössä. Seurasin sitä aivan erityisesti.
Siksi, että ajotaitoni puutteet, erityisesti kisatilanteessa, yksinkertaisesti jättävät moottorien erot täydellisesti piiloon.
Ajoin C-finaalissa ja olin tuloksissa 28./45, eli lähellä nykyisten TJ-kisaajien keskikastia. Jäin kärjestä 2-3 kierrosta, enkä olisi suoriutunut yhtään paremmin, olisi käytössäni ollut minkälaiset välineet tahansa.


Joo, Vesa kyllä tietää mistä puhuu

Lainaus

Lainaus
Laukaa, nopein kierros:
16 Vesa Koskivuo 13,391 Lähtö 2


Lainaus
Laukaa, sijoitus:
28 Vesa Koskivuo VAU 14 4 10



Ei ole värikkäästä, tinnerihöyryisestä rahan sävyttämästä maailmasta, tuosta korimaalarien omasta todellisuudesta, Juhon kautta saadut miljoonat kovinkaan näkyvästi tuloksen kanssa linjassa, sijoituskohde nääs väärä, ei henkilökohtaisilla pondereilla tulosta tehdä.
Taivu vaan Vesa tekopyhyyteen, tee toisin kuin puhut, osoita että näet todellisuuden, tuon todellisuuden jolla Ferrarikin viime kaudella pisti muut pyyhkimään lattiaa, autourheilun kalleimmassa sarjassa, siinä joka tarjoaa hyvin vähän katsojille, Ron Dennisille sitäkin enemmän sitä, mistä on juuri nyt puhe, ja varsin vahvasti puute täällä näppäimistön ääressä, tosin koskapa ja kellä ei ole siitä puute, vaikka minkälaiset miljoonabisnekset olisivat lähisuvun hallussa?

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4746&highlight=&sid=02ae5b8b404e9000d3075775906b97a4

Kannattaa muuten käydä koulua. Viime viikolla opin, mitä vapaus on. Vapaus, joka Suomessa periaatteessa vallitsee, ei ole vapautta, sillä vapaus tekee ihmisestä vangin, katsoessaan valinnan vapauttaan ihminen näkee olevansa kykenemätön oikeasti valitsemaan tekojaan, kykenemätön pakenemaan itseään, ollen mielensä vanki.
En siis ole vastuussa teoistani, kohta voisin painaa lähetä-nappia tai tuota ristiä ylänurkassa tai vaikka mitä tahansa, mutta koska tiedostan mitä valitsen, en pysty estämään itseäni, sillä tiedän olevani kykenemätön tekemään muuta, muuten en olisi itseni, muuten en olisi tästä todellisuudesta, jossa olen, joten vastuu tästä kirjoituksesta on Camus:n ja Sartre:n kontolla, minä olen syytön ja viaton, kaikkeen pahaan ja hyvin pahaan, mitä olen tehnyt, he ovat vastuussa niistä teoista, vastuussa kaikesta.

Mutta jotta viesti ei olisi off-topicia, kai se on pakko kirjoittaa jotakin otsikkoon liittyvää, "hyvät vakio moottorit"? No sen sanon, tuohon kysymykseen ekassa viestissä, että se paras moottori on aina voittajalla. Tämä mukaviisas lausunto on selvä plagiaatti, keltä, sitä en kerro.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #20 : 27.01.04 - klo: 21.00 »
Kaikki nykyiset stanukoneet jotka markkinoilta löytyvät ajavat asiansa.

Luokkien jakamisesta, mielestäni ei ole järkeä jakaa ensikertalaisia (lähes ensi kertalaisia) omaan luokkaan omalla välityksllä. Itse ajoin Kuusankoskella toisen kansallisen kisani ja olin viides. Jos minulle olisi tyrkytetty 8.5 välitystä 6.5 sijaan niin :(  :( .

Ei voi olla haittaa kärkikuskeille, jos Tj-10 luokan Ö-finaalissa ajetaan 8 sek huonompi kierroksia kuin A-finaalissa. Joka finaalissa on kuitenkin lähes samantason taitajia.

27-lankaisen tehot ovat jo aivan olemattomat, niiden pienentäminen ei poista ongelmaa sitä muovi silppua tahtoo tulla joka tapauksessa.
Ja ajaminen on mielekästä, jos auto liikkuu edes johonkin :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #21 : 27.01.04 - klo: 21.05 »
:?:
Tuossa veli Turhalan sekavassa jutussa oli muutama irrallinen sana ja sanonta hänen kanssaan pari päivää sitten käymästäni hauskasta mailien vaihdosta. Mutta aika ikäviksi väännettyinä.

Ystävän neuvo: älä hyvä mies anna periksi, vaan uskalla olla oma itsesi, ilman mitään tinnereitä. Äläkä esiinny, silloin kun ei ole esiintymisen aika.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

artov: Hyviä pointteja!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #22 : 27.01.04 - klo: 21.33 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"

27-lankaisen tehot ovat jo aivan olemattomat, niiden pienentäminen ei poista ongelmaa sitä muovi silppua tahtoo tulla joka tapauksessa.
Ja ajaminen on mielekästä, jos auto liikkuu edes johonkin :wink:

Ei kai kukaan ole ajamassa sellaista linjaa, että tehoja pienennettäisiin?
Itse en ainakaan ole sillä kannalla!

Ongelma taitaa olla löytää suunnilleen samantehoinen, tai lievästi tehokkaampi kuin nykyinen!
Käyttökustannuksiltaan moottori on saatava halvemmaksi!
Nykyisen suuri ennakko, on se joka tekee siitä kalliin käyttää!

Lähtökohtana kun olisi, 5 astetta ennakkoa, ja käämikierrokset 23--17 välille. Ehkä näin "köyhänmiehen" testauksen tuloksena, arvio 21--19 !

Sittenkin taitaa helpoimmin toteutettava asia, eritasoisten kuskien osalta, olla alkueräjärjestyksiin "panostaminen"!

Jospa näin saataisiin porukka pysymään vakioluokassa paremmin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jethron

  • Jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #23 : 27.01.04 - klo: 22.29 »
Tämä koko homma on näyttänyt menevän off-topic, jos oikein muistan niin mik90 kysyi että mikä on paras moottori, luulisin että hän haluaa moottoreiden nimiä eikä ohjeita testaamaan eri moottoreita, kertokaapas omat mielipiteenne eri stanukoneista
atomi tc3 & stampede

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #24 : 27.01.04 - klo: 22.37 »
Itselläni on kokemusta 2 eri stanusta.

Trinity P2K Pro: kulkee omille taidoilleni sopivaa vauhtia, ei lämpene juurikaan ja tuntuu jaksavan kulkea kovillakin välityksillä.

Peak Hellfire: nimensä veroinen mitä tulee lämpötilaan, kierroskone ja siksi nykyään vauhdittamassa mattista. Hintaansa nähden hyvä kone.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #25 : 27.01.04 - klo: 22.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Jethron"
Tämä koko homma on näyttänyt menevän off-topic, jos oikein muistan niin mik90 kysyi että mikä on paras moottori, luulisin että hän haluaa moottoreiden nimiä eikä ohjeita testaamaan eri moottoreita, kertokaapas omat mielipiteenne eri stanukoneista

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4746&highlight=&sid=02ae5b8b404e9000d3075775906b97a4
Rohkeasti lukemaan sieltä alusta asti.

Muuten olen kyllä samaa mieltä, että tää muu osio kuuluisi sinne omaan topiciinsa, joka on ollut avattuna jo kauan!
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=2657

Jukalta muuten hyvät kommentit ko. moottoreista! Olen samoilla linjoilla näistä ko. moottoreista!

artov alla, puhuu täyttä asiaa, mutta sen haudan osalta toivon kuitenkin poikkeamaa.
Ei viittis odottaa sitä kuolemaa niin kauaa, jotta moottori vaihtuis!
Jos sen koneen sais 2005 alkuun, ja toinen osio sitten suunnilleen, kun "Ylpöt" on tehty!  :wink:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #26 : 27.01.04 - klo: 23.18 »
Jos ja kun seuraava stanukone valitaan, itse olen varmaan jo haudassa mutta mutta...

Järkevintä olisi valita kuulalaakeroitu, lähes samantehoinen ja pienellä ennakolla.

[/quote]

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #27 : 27.01.04 - klo: 23.33 »
Vaikka en itse ole ikinä stanulla ajanutkaan, niin olen nyt kuitenkin puuhaa seurannut jonkin aikaa. Tony ajoi eurostanulla Kuusankosken ProStock kisassa ja osoitti että se on ainakin liian tehokas stanukoneeksi. Tosin Tony ajoi välillä välityksellä 5,8. Ja koneiden ennakosta sen verran että älkää nyt sekottako millejä ja asteita. Käsittääkseni eurostanun ennakko on 5 ASTETTA, eli se on jotain 2 ja 3 millin väliltä käsittääkseni. Se on mielestäni liian vähän mille tahansa koneelle, hyötysuhde ei ole kohdillaan tuollaisella ennakolla.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #28 : 27.01.04 - klo: 23.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Vaikka en itse ole ikinä stanulla ajanutkaan, niin olen nyt kuitenkin puuhaa seurannut jonkin aikaa. Tony ajoi eurostanulla Kuusankosken ProStock kisassa ja osoitti että se on ainakin liian tehokas stanukoneeksi. Tosin Tony ajoi välillä välityksellä 5,8. Ja koneiden ennakosta sen verran että älkää nyt sekottako millejä ja asteita. Käsittääkseni eurostanun ennakko on 5 ASTETTA, eli se on jotain 2 ja 3 millin väliltä käsittääkseni. Se on mielestäni liian vähän mille tahansa koneelle, hyötysuhde ei ole kohdillaan tuollaisella ennakolla.

Itse olen puhunut kokoajan asteista ( 5 ), ja vedoten käytön halpuuteen.
21t koneessa tuli juuri eteen tilanne, jolloin piti lisätä ennakko 10 asteeseen.
Ulkomuistista heitän 5 astetta olevan jotain 2.84 mm.
Eli kun saisi testiin sen 19t/5 astetta ennakkoa!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hyvät vakio moottorit
« Vastaus #29 : 28.01.04 - klo: 08.44 »
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, Trinity Monster. Kauden 2003 FinTrack kilpailuissa suurin osa kärkisijoista ajettiin ko.moottorilla ja tahti näkyy jatkuvan tänäkin vuonna.
Asian vierestä sitten kysymys, kuinka monta konetta on käytössänne kilpailuissa? Lähinnä ajattelen tuota kustannus puolta.