Kirjoittaja Aihe: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!  (Luettu 6604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« : 04.02.04 - klo: 21.41 »
Eli olen kysynyt ennenkin, mutta ei ole tullut selvää vastausta tuohon kertoimeen, jotkut sanovat tuo lisää vääntöä mitä enemmän kerrointa, jotkut sanoo että kierrokset lisääntyy vääntö laskee. Toiset sanoo että kierrokset nousee ja vääntö pysyy samana kerointa nostaessa. Kertokaa viisaat miten asia oikeasti on huom vain varmoja vastauksia :)

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #1 : 04.02.04 - klo: 22.16 »
Ei taida olla kuin henkinen merkitys :)  ei kellossa näy,  jos ei virin A-tasoa olla.

Ja jos et tiedä niin elä välitä kuin siitä ensimmäisestä numerosta se riittää.

12x1 pienille ja 12x3 isoille radoille. 12x2 siitä välistä luonnollisesti.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #2 : 05.02.04 - klo: 08.37 »
Ennen muinoin kun ankkurit käämittiiin aina täyteen kuparia, niin pieni kerroin yleensä tarkoitti kevyempää lopputulosta, joka kiihty paremmin, mutta josta ehkä sitten puuttui se viimeinen watti. Jos taas moottori oli "monikertainen", nii ankkuri oli raskas, mutta tehokas ja hyvällä hyötysuhteella, ja tällöin soveltuva jouhevalle ja nopealla radalle.
Tämä oli kuitenkin lähinnä ennen, koska nykyään samoja ominaisuuksia haetaan sillä kuinka täyteen ankkuri käämitään, käämitäänkö langat mahdollisimman lähelle vai kauas akselia, mikä on lankojen yhteispoikkipinta-ala, ja mikä on ankkurin rautalevyjen profiili.
Kyse on siis vielä kuitenkin TS-10 A-finaalin ulkopuolella henkimaailman asia, ja erot ovat harrastajalle todella pieniä. Kauppiaat Eskelisen Matti ja Kauppisen Teppo voisivat asiaa kommentoida, koska moottoreita myydään samoilla käämiluvuilla HS ja HT (Orion) versioina tai sitten ilmoitetaan erilaisia lankapaksuuksia (Matrix).
Tuntuu myös, että nykyakkujen ja moottorien maailmassa lähes kaikki muut paitsi x1 ja x2 koneet ovat hävinneet maan päältä.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #3 : 05.02.04 - klo: 11.14 »
Pääosin kuten Jesse jo sanoikin.
Orionin puolelta esimerkkeinä 12x1hs, 12x2 ja 12x1ht V2 moottorit.
12x1hs on käämitty ohuemmalla langalla, sopii siis pienemmille radoille joissa kiihdytetään usein lähes paikaltaan.
12x1ht on käämitty paksusta langasta, sopii isommille radoille joissa on pidempiä mutkia joissa ajetaan vetopäällä.
Kevyt lanka ottaa nopeammin kierrokset ylös, paksumpi lanka vääntää kovassa vauhdissa paremmin. Paksumpi käämi kuluttaa enemmän sähköä.
12x2 moottori on puolestaan näiden kahden välistä.
Matrixilta löytyy varmaankin vastaavuudet ylläoleville.

Suurimman eron tekee tuo käämin poikittaispinta-ala vaikuttaa ehkä eniten tuohon koneen ominaisuuteen, ei niinkään se onko käämi x1 vai x2 kertainen.
Se onko ankkuri käämitty lähelle akselia vai mahdollisimman kauas yms. seikat tosiaan tekevät eroa ehkä vain Euroopan(Suomen) kärjessä.
Olisko tää ollu oikeen tekniikka topikki...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #4 : 05.02.04 - klo: 11.32 »
Eiköhän se sitä nopeammin kiihdy mitä ulommaksi ja lähemmäksi magneetteja kupari on käämitty, jolloin magneettivuo on tasaisempi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #5 : 05.02.04 - klo: 11.36 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Eiköhän se sitä nopeammin kiihdy mitä ulommaksi ja lähemmäksi magneetteja kupari on käämitty, jolloin magneettivuo on tasaisempi.
Silloin tosin ankkurin hitausmassa on suurempi ja kiihdyttämiseen tarvitaan suurempi vääntömomentti.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #6 : 05.02.04 - klo: 12.50 »
Joo, tässä tosiaan kumoavat nämä kaksi toinen toisiaan.

Muistan hyvin,  kun itse otin aikoinani kuplan vauhtipyörästä koneistamolla ulkokehästä pois  :roll:

RC- auton sähkömoottorissa ulkokehälle käämittäminen käsittääkseni voittaa ?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #7 : 05.02.04 - klo: 13.25 »
CAI, eiks sun pitäs tietää kun se dynon huuto kuuluu Järvempäähän asti iltasin..
Sisälle käämitty ankkuri ottaa kierrokset nopeammin eli toi Calen massan vaikutus ;) olis siinä suurempi...

Yleensä koneet käämitään "keskelle" varsinkin myyntikoneissa ja erikoisversiot ovat yksittäisiä ankkureita arvokisoissa.
Erikoisella käämityksellä voidaan myös vaikuttaa moottorin ajettavuuten yhdessä ilmaraon, magneettien voimakkuuden, ankkurinrakenteen, kollektorin ja hiilten muodon yms. kanssa.

Se mikä moottori voittaa..yleensä riippuu kuljettajasta  :roll:

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #8 : 05.02.04 - klo: 13.43 »
Lisäksi onko ankkuri käämitty pyramidiksi vai tasapääksi :mrgreen:
Rupee menee vähän nysväämiseksi :lol:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #9 : 05.02.04 - klo: 17.19 »
Kiitos nyt tuli ainakin selkeä vastaus ei jäänny ainakaan mitään epäselväksi :D

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #10 : 05.02.04 - klo: 18.04 »
Tällainen TS-A-finaallin (ja B:n ja C:n ja ja ja) ulkopuolinen harrastaja mielellään kuitenkin ajattelee, että kone varmasti kelaa herkemmin kierroksia, jos käämi on "sisällä", mutta kuten CAi sanoi, magneettikenttä lienee "tehokkaampi" kun käämitään "ulos".
Moottori ei kuitenkaan ole autossa yksin, vaan sitä käytetään auton massan liikuttamiseen ja silloin tarvitaan toki tehoa/vääntöä ties mitä ja silloin voisi kokonaisuuden kannalta kuvitella, ettei asia olekkaan enää kovin yksiselitteinen/yksinketainen ?
Vai kuis se o ?
-Pekka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #11 : 05.02.04 - klo: 18.49 »
DC sähkömoottorien perimmäinen ongelma on seuraava: Moottorihan toimii niin, että käämeihin tuodaan jännite, joka aiheutaa sähköisen tehonkulutuksen käämien resistanssin kanssa ja tuloksena on teoriassa tasainen nopeudesta riippumaton momentti. Tästä johtuen moottorin teho, joka on momentin ja pyörisnopeuden tulo, on tasaisesti nopeuden mukaan nouseva. Jos asiaa ajatellaan käämien kannalta, niin ne näkevät pyöriessään muuttuvat magneettikentän kestomagneettien takia ja näin indusoivat itseensä induktiojännitteen. Tämä jännite on kuitenkin vastakkaismerkkinen akun jännitteen kanssa ja jäljelle jää näiden kahden jännitteen erotus, joka käytännössä pyörittää moottoria ja aiheuttaa hyötytehoa. Näiden kahden ilmiön takia DC-sähkömoottorin tehokäyrät muistuttavat aina paraabelia ja virrankulutus suurinta pienillä nopeuksilla. Tämä on helppo osoittaa teoriassa.
Nyt perimmäiseen ongelmaan, eli aina jos keksitään jokin helppo tapa lisätä moottorin vääntöä, eli lisätään käämikierroksia, käytetään voimakkaampia magneetteja, pienennetään ilmarakoa, jne... ,niin samalla aina kasvatetaan myös vastustavaa induktiojännitettä! Tämän takia sähkömoottorit usein reagoivat yllättävästi joihinkin muutoksiin, joiden olettaisi pienentävän moottorin tehoa. Jos kuitenkin pienennetään induktiojännitettä vielä enemmän, saadaankin enemmän tehoa käyttöön yläkierroksilla. Tähän perustuu myös se, että viritetyt moottorit antavat enemmän tehoa pienemmällä lankamäärällä, vaikka nopeasti ajateltuna käämikierros*virta tulo pysyisi samana, induktiojännite kun riippuu vain käämikierroksista, eikä virrasta. Tämä selittää myös sen, että välityksee muuttuu raskaammiksi jatkuvasti. Nykymoottorit kun tuottavat tehoa mielummin alakierroksilla, koska teholisä johtuu pääasiassa paremmista magneeteista.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #12 : 05.02.04 - klo: 19.51 »
jees, kuten teppo kommentoikin, niin kevyt ankkuri (ohuemmalla langalla) kiihtyy paremmin, kun lähdetään kiihdyttelemään lähes nollasta. massa ja hitausmomentti ovat siis tärkeimmät tekijät terävissä kiihdytyksissä lähes paikaltaan. mutta tietenkin langan pitää olla riittävän paksu, jotta virrat mahtuvat samaan kupariin... samalla kevyt käämitys myös syö vähemmän virtaa ja on ystävällisempi kollektorille sekä hiilille.

matrixin myllyissä tämä kevyempi tarkoittaa 12*1-koneissa 1,10mm lankaa. ja kun siirrytään suuremmille radoille (ja jos halutaan edelleen ajaa singlellä), niin käytetään paksumpia lankoja (1,30mm). toisaalta 12*2 antaa paremman hyötysuhteen, mutta tuo single antaa hetkellisesti suuremman virran lävitseen.

vanhoilla akuilla ajettaessa on turha odottaa paksulankaiselta ankkurilta räjähtävää kiihtyvyyttä, koska akuista ei yksinkertaisesti saada riittäviä virtoja ulos riittävän nopeasti. siis vanhoilla akuilla kevyt ankkuri on parempi vaihtoehto. eli tämän akkukehityksen takia vasta viime vuosina on alettu "täyttämään" ankkureita paksuilla langoilla. magneetit taas eivät ole kehittyneet koneissa juuri minnekään enää muutaman vuoden aikana, aiemmin niissäkin tapahtui huomattavia harppauksia.

sitten on tietenkin tämä ankkurin "sydän", jonka paksuudella voidaan alkaa pelaamaan. mitä ohuempi sydän, sitä lähemmäs keskustaa käämitykset saadaan ja sitä vähemmän lankaa (ja massaa) tulee ankkuriin eli sillä perusteella kiihtyvyyden pitäisi olla parempi. mutta vastaavasti etäisyys magneeteista kasvaa sekä magneettikentän voimakkuus heikkenee ohuemman sydämen takia. mutta jos halutaan tunkea mahdollisimman paksua lankaa nykyisiin mittoihin, niin on pakko ohentaa sydäntä; paksut singlet eivät mahdu muuten 12-lankaisina enää magneettien väliin... =)

poikkipinta-alasta vielä; jos tehdään sama paketti (12-lankainen kone) sekä singlenä että tuplana ja pidetään langan yhteenlaskettu poikkipinta-ala samana, niin single-koneesta saadaan räjähtävyyttä ulos tuplaa enemmän. JesseT voi tuoda teoriataustaa tähän lisää, mutta liekö kyseessä suurempien virtojen kyky kulkea nopeasti "laajakaistaa" pitkin. kahdella kapeammalla kaistalla kun ei pysty virrat liikkumaan riittävän ripeästi. ;)

yleisesti ottaen harrastaja- ja peruskisaajan tasolla tupla tuntuu olevan helpposäätöisin ja taloudellisin (hiilien ja kollektorin kuluminen) moottori. nämä hienoviilaukset (singlen suhteen) ovat kuitenkin melko marginaalisia, mutta A-tasolla kuitenkin huomattavia. ja pitää muistaa, että edelleenkin tupla on käytössä A-finaaleissa monilla radoilla myös suurissa kisoissa.

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #13 : 25.02.04 - klo: 15.39 »
Moi

No mitä tämä sitten tarkoittaa:
Coil: 21t 0.60W
O of Commutator: 7.5mm.

Ainoa mitä lapusta ymmärsin oli harjan koko ja ennakko "20astetta"

Millanen tämä moottori on ominaisuuksiltaan?

Kiitos....  :D
Team crushermania

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #14 : 25.02.04 - klo: 15.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Valdemar"
No mitä tämä sitten tarkoittaa:
Coil: 21t 0.60W
O of Commutator: 7.5mm.


Luulisin, että moottorissa on 21 käämikierrosta ja kollektrorin halkaisija on 7,5 mm. Tuo 0,60W tarkoittanee sen käämilangan paksuutta. Eli moottori on lievä virimoottori. Tuolla kollektorin halkaisijalla ei ole juurikaan merkitystä suorituskykyyn. Tuo 7,5 on kollektoreille se vakiokoko. On myöskin olemassa esim. 9 mm kollektoreja.

Poissa Valdemar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #15 : 25.02.04 - klo: 16.20 »
Kiitos kiitos.  :D  Moottori on Kyoshon tuotteita: Kspiid 21. Eivät ole viitsineet laittaa suomeksi sitä teknistä lappua.  :?  Mutta nytpähän tiedän, vielä kerran kiitos.
Team crushermania

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #16 : 19.12.07 - klo: 01.33 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 180 päivään.

kirjoitanpahan kuitenkin. itsellä kolme trinityn FLAT tread 12x1 ankkuria..mitä hyötyä/haittaa tuo litteä käämitys tekee??

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #17 : 19.12.07 - klo: 08.04 »
Valmistajan mukaan litteä käämilanka antaa enemmän vääntöä, kun taas pyöreä lanka samassa ankkurissa antaa enemmän kierroksia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa -edge-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #18 : 19.12.07 - klo: 08.08 »
no mitäs se etumainen numero merkkaa?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #19 : 19.12.07 - klo: 09.46 »
Moottorin käämikierrosten lukumäärä. Eli esim. 12x1 tarkoittaa, että ankkuriin on käämitty 12 lankakierrosta yhdellä langalla. 12x2 meinaisi, että käämikierroksia on edelleen 12, mutta käämilankoja onkin nyt 2kpl rinnan.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #20 : 19.12.07 - klo: 14.46 »
Onko 7x1 100% vai 50% tehokkaampi kuin 14x1 ja viekö myös virtaa tuplaten? Näin "maalaisjärjellä"m ajateltuna..

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #21 : 19.12.07 - klo: 15.12 »
Jos hihasta pitää heittää niin 7x1 koneessa on tehoa vajaa 300 wattia ja 14x1 koneessa reilu 200 wattia. Tuohon tehoon kuitenkin vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä käämikierrosten määrä (vaikkakin se on tärkein). Sähkön kulutus menee samassa suhteessa tehon kanssa eli tuplat tehoa niin puolet ajoaikaa.

Poissa -edge-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #22 : 19.12.07 - klo: 16.22 »
Moottorin käämikierrosten lukumäärä. Eli esim. 12x1 tarkoittaa, että ankkuriin on käämitty 12 lankakierrosta yhdellä langalla. 12x2 meinaisi, että käämikierroksia on edelleen 12, mutta käämilankoja onkin nyt 2kpl rinnan.

joo sen tiedän, mutta käytännössä?
mitä pienempi sen äkäisenpi??

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Moottorien merkinnästä 12x3 tarkat tiedot!
« Vastaus #23 : 19.12.07 - klo: 16.31 »
Kyllä. Vähempi käämikierroksiset koneet vaativat säätimeltä enemmän joten pitää varmistaa että säädin kestää ko. konetta.