Kirjoittaja Aihe: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.  (Luettu 21273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #30 : 26.04.11 - klo: 11.53 »
Ei mikään ihme että tarvii kaasua noin jäykällä takadiffillä.
Mitä jäykempi takadiffi, sitä huonommin kääntyy mutkaan sisään ja mutkasta ulos tullessa pyrkii työntämään autoa vain suoraan, kunnes pidon saa irtoamaan.
Eli takadiffiä selvästi löysemmäksi. Kokeile vaikka hypätä 10.000 öljyyn niin huomaat eron välittömästi.

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #31 : 26.04.11 - klo: 12.20 »
Eli öljykauppaan mars on mentävä. Sanoppas vielä mitkä ovat parhaat öljyt noihin infernon vakio iskareihin? Kannattaako hommailla muita öljyjä vielä noihin  etu/keskidiffiin vai mennäänkö näillä? Autolla ajetaan myös crossia ja rallia/asfalttia niin olis hyvä löytää joku kultainen keskitie jos sellaista on? Kiitoksia taas tipeistä.

Kannattaako hommailla ne vakaajat vai onko niistä mitään hyötyä?
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #32 : 26.04.11 - klo: 12.27 »
Kultaista keskitietä ei ole.
Asvaltti ja maasto on niin täysin eri että ei toimi sama diffisetuppi sinnepäinkään.
Jos äkkiseltään ajattelis maastoon diffisetuppia niin se olis tyyliin 5000/7000/3000
Ja noilla taas ei tarvitse ajaa asvaltilla.
Vakaajat ovat tarpeelliset maastossa sekä asvaltilla.
Vaikuttaa ajamiseen selvästi.

Iskariöljyistä en osaa äkkiseltään heittää, koska ei suoraa kokemusta kyseisistä iskareista.
Kuitenkin taas tilanne on se että asvaltilla tarvitset jotain 1000 jäykkyistä kun maasossa mennään 40-60 välillä.

Tilanne on vähän sama kuin pitäisi motocrossipyörällä lähteä motoGP kisaan...
Tai motoGP pyörällä pitäis lähteä supercrossia ajamaan.
Ei vaan toimi.
Molempiin tarvitaan niin erilainen härveli että ajaminen on ylipäätään jotenkuten mielekästä.

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #33 : 26.04.11 - klo: 16.05 »
ihan normaali pultti (pää) siellä vaan on (niinku kaikissa)
ei se pohjalevy siitä paljon kulu, snadisti

Niin näemmä onkin. Kappilta ryöstämissäni tukivarsissa oli sellaiset paikoillaan ja säästyi kalliit M4 ruuvit kun en alkanut niitä pätkimään.

HOKE:a voin valaista homman mielekkyydestä sillä, että minusta tämä on ihan hauskaa puuhaa eikä minulla ole GT autoa vaan yksi ainoa auto joka sattuu olemaan crossiauto (tai siis sen näköinen, tuohan on RTR Kyosho). Minut saa ampua siinä vaiheessa kun mietin onko jokin hauska puuha paras/nopein/in/cool/hellyeah piirikunnallisessa kilpailumielessä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #34 : 26.04.11 - klo: 16.24 »
Ei mu tartte valaista. Ihan kun en tuota itse osaisi päätellä kun kerroit missä kaikkialla sillä ajelet.
Kysyit onko mitään hyvää keskitietä. No ei ole.
Krossarin saa toimimaan ihan kivasti asvaltilla tekemällä kohtuu radikaaleja muutoksia.
No mutta sitten se on aikalailla mahdoton ajaa maastossa kun jousitus on olematon.
Voihan siitä yrittää tehdä komromissin laittamalla öljyt aikalailla puolivälistä niistä mitä on kerrottu.
Mutta edelleen auto on melkonen reki krossaillessa.
Eli tuskin mielekästä edes huvikseen kurvailla niillä ominaisuuksilla.
Helpoin komromissihan olis hommata kahdet iskarit joista toiset on asvaltille ja toiset krossailuun.
Ei tosin halvin, mutta nopein muokkailla auto laidasta toiseen.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #35 : 26.04.11 - klo: 17.58 »
Voi, voi kun kun olisi leikkimielisiä kisailuja tai ajopäiviä tavallisille mattimeikäläisille sellaisella baanalla jossa olis sekä soraa että asfalttia. Aivan niinkun oikeillakin autoilla ajetaan, kuten jokkis ja rallicross. Sitte olis pakko löytää keskitie alustassa. Ei tarvisi olla mitään typerän näköisiä kymmenen metrin loikkia vaan näyttävää kurvailua, pientä hyppyä jne.  Olen niin vähän aikaa seurannut tätä hommaa etten tiedä vaikka tämmöistä leikkiä olisikin?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #36 : 26.04.11 - klo: 18.53 »
sinänsä mielenkiintoinen pointti ja onhan niitä vähän mietittykin, mutta laihoin tuloksin

itse asiassa tämä tarkoittaisi samalla paluuta 20 vuotta taaksepäin tai jotain..sieltähän nämä jutut lähti

tai no onhan toi slässi takavetoluokka paljon palautellut tuota asetelmaa etenkin amerikassa

siellä(kin) kun on huomattu ettei kaikki halua harrastaa kilpakrossiradoilla jossa aloitusbudjetti on $2000 ja monta sataa viikossa renkaisiin, ratamaksuihin, polttoaineeseen, varaosiin, matkakuluihin.....

tyypillisesti kuitenkin tullaan siihen että vaikka ajaa voisikin niin kunnon kisaa ei oikein saa aikaseks kuin kierroslaskenna kanssa ja sellaset laitteet taas tyypillisesti löytyy vain radoilta  muutamia harrasteporukoita lukuunottamatta kuten Espoon ja Honkalan short course porukat

joten ehkä kuitenkin hankkia se "pro" krossi tai ratakalusto jos haluaa ajaa [kilpaa] vähänkään, muutenhan ei tietenkään väliä millä sitä bashaa yksin tai porukassa

itse asiassa olen kuullut jostain Kyosho DRX ralliporukasta, mutta ei näitä kai ole pahemmin täällä forumilla näkynyt (ihme!)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Elvis

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #37 : 26.04.11 - klo: 19.00 »
Rallicrossia minäkin ajattelin, vaikka olisi kai pitänyt ajatella joko motoGP:tä tai motocrossia. Tai Lavankoa, missä *tussa se sitten onkin. Neljä rengasta ja omien silmien edessä oleva ajopaikka sekoitti pääni (Tuolla kyllä lukee, ettei homma ole mielekästä, ellei ole eri vehkeet eri paikkoihin (olkaamme siis eri mieltä)).

 Tuossa työpaikan pihalla oli hieno rata syntynyt kukkapenkkien ja takapihan rekkalaanin maastoon, kun talven jäljiltä sepeliä oli joka puolella 1-2 cm kerros. Nyt ne sepelit on pesty ja jotain pitää keksiä. Toisaalta sepeli aiheutti 4 sydänpysähdystä kun kivi kiilautui rungon ja vauhtipyörän väliin ja juuri olin täältä lukenut jonkun kiertokangen tulleen lohkosta läpi.

 En ollut hankkimassa sitä GT-autoa toiseksi autoksi vaan jonkun takatuupparin pienemmässä mittakaavassa, kun etenkin tuo .28 kone (kiitos) tuntuu hieman pelottavan junioria. Pitää nyt vielä miettiä asiaa, aika ei riitä ihan joka touhuun.

 Kokeillaan niitä jousia ja iskareita nyt ens'alkuun, ei ne hukkaan mene kun sitten joskus GT-autokin tulee taloon. Kärkkäisellä ei löytynyt 30k jämäkämpää öljyä, joten vähän kaikkea pitää siis hankkia.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #38 : 26.04.11 - klo: 19.07 »
joo. 30K pääset alkuun. itsellä oli edessä 100K-60K, mutta 30K on ihan ok, ehkä juuri hyväkin tuolle alustalle. taakse 3K tai 5K. Keskidiffiin laittas ehkä vahvempaa mutta laita tota 30K kans ja kokeile.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #39 : 26.04.11 - klo: 19.33 »
siellä(kin) kun on huomattu ettei kaikki halua harrastaa kilpakrossiradoilla jossa aloitusbudjetti on $2000 ja monta sataa viikossa renkaisiin, ratamaksuihin, polttoaineeseen, varaosiin, matkakuluihin.....

Onko tämä nyt ihan vissi totuus, että summat oikeasti ovat tuota suuruusluokkaa väkisin. On tietysti ne aktiivisimmat kilpakuljettajat jotka tekevät hommaa vakavissaan tai jopa ammatikseen / osittain ammatikseen ja heillä kulut voivat nousta suuriksikin. En kuitenkaan ymmärrä että täällä pitäisi pelotella ihmisiä 'ammattilaisten' budjeteilla. Mielekkääseen ajamiseen kerran pari viikossa jokusia tunteja, eli ihan normaaliin harrastamiseen, päästään kilpakrossiradoillakin selkeästi vähemmällä. Tuntuu vähän sellaiselta henkilökohtaiselta kaunalta ja mustamaalaamiselta juttujen sävy "miten kilparadalla asiat on". Ihan tavallisia harrastajia sielläkin käy, RTR-paketeilla tutustuvista ensikertalaisista Suomenmestareihin. Joku näkee asian rikkautena, kun tietoa ja opastusta saa ihan kädestäpitäen. Jos haluaa ostaa neljä pohjalevyä kesässä, niin ei siinä mitään, mutta pakko ei ole.

Radallahan voi kovimmat sniiduilijat ajaa niillä pelottavien pro-jamppojen vanhoilla renkailla, joita on roskikset täynnä. Eikä vaadi 200k ansioita.  :cool:
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #40 : 26.04.11 - klo: 20.24 »
renkaat on tärkeä juttu. jos niissä alkaa säästää, niin tuloksista on turha puhua eikö vain.

kerropas Sami minkälainen on tyypillinen budjetti esim. Lavankoon, sanotaan että käy radalla kahdesti viikossa ja ajaa joku 3-4 tuntia

toi esimerkki minkä heitin on viitteellinen mutta jos ylipäätänsä seuraa lajia niin on alueella taatusti jos vähänkin enemmän ajaa eikä rata ole naapurissa niinkuin useimmilla ei ole
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo: 20.27 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #41 : 26.04.11 - klo: 20.31 »
kerropas Sami minkälainen on tyypillinen budjetti esim. Lavankoon, sanotaan että käy radalla kahdesti viikossa ja ajaa joku 3-4 tuntia

Lavangon ratamaksu on 100€/jäsen.

Ajaminen itsessään on ihan saman hintaista, ajoi sitten Lavangon radalla tai Espoon käpyviidakossa. Kyse on siitä millä tasolla ja kenen seurassa haluaa harrastaa, ei se rata niitä euroja syö.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #42 : 26.04.11 - klo: 20.47 »
Niinno ainakin helvetin hauskaa se radalla ajaminen on mutta ei missään tapauksessa halpaa, ainakin kun sen aloittaa. Ei silti lähtisi aktiivisesti dissaamaan muitakaan harrastuksen muotoja, sanon kokemuksesta, mukavaa ajoseuraa voi olla myös oma jälkikasvu vaikka puhutaankin olennaisesti rataa vaatimattomammista puitteista. Kotiinpäin se on kaikki ratinkääntö kunhan käyttää mielikuvitusta mahdollisuuksien mukaan. varsinkin kun käpyviidakosta on matkaa Helsinki-Vantaalle ja näiden harrastusparatiiseihin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #43 : 26.04.11 - klo: 20.48 »
Alkuvaiheessa on melkolailla yhdentekevää mitkä renkaat siellä alla on, kunhan on pyöreät ja kumiset, kun mennään enemmän putkien ulkopuolella ja katollaan. Korin kattoon kannattaa laittaa vaseliinia, niin liukuu paremmin, jos tuloksesta on huolissaan. Tietysti jos tavoitetaso nousee ja taidot kehittyvät, niin rahoitustakin on ehkä syytä tarkistaa, mutta sehän on jokaisen oma päätös.

Tyypillisestä en tiedä, varmaan monella ja myös itseni se tyypillinen on reilusti ylimitoitettua osaamiseen nähden ja vähemmälläkin olisi tullut hyvin toimeen, jos olisi halunnut tai tarve niin vaatinut. Jos juoksevat viikkokulut perusharrastamisessa (2-3 ajokertaa a 2-3h) nousee "moneen sataan", niin kyllä kannattaa tarkistaa ilmansuodattimen kondis. Minimikustannukset ovat tarkastelukohteena mielenkiintoisemmat ja niidenkin määrittely yleispätevästi on melko hankalaa.

Alkuinvestoinnit taitaa väkisin hiipiä tonnin nurkille. Onhan näitä laskelmia täällä foorumilla useitakin aiheen tiimoilta, mutta ei kannata välttämättä repiä niitä Jenkki-Pro-kisakuskien budjetteja ja esittää, että ne ovat joku välttämättömyys harrastamiseen radalla. Ihan normaali harrastepaikka se rata on, jossa on muita samanhenkisiä saman lajin harrastajia, eikä siitä kannata mielestäni mitään peikkoa yrittää tehdä. Sielläkin voi harrastaa pienemmällä tai suuremmalla budjetilla, kukin oman makunsa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo: 21.31 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #44 : 26.04.11 - klo: 20.51 »
tuhat euroa = $1500
vähän lisenssejä ja muita maksuja kuten ponderit yms. niin johan ollaan kahdessa tuuserissa taalassa  :wink:
sori että lähti vähän OT.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #45 : 26.04.11 - klo: 21.03 »

kun on huomattu ettei kaikki halua harrastaa kilpakrossiradoilla jossa aloitusbudjetti on $2000 ja monta sataa viikossa renkaisiin, ratamaksuihin, polttoaineeseen, varaosiin, matkakuluihin.....

Ei silti lähtisi aktiivisesti dissaamaan muitakaan harrastuksen muotoja

Eli kuka dissaa ja mitä?

tuhat euroa = $1500
vähän lisenssejä ja muita maksuja kuten ponderit yms. niin johan ollaan kahdessa tuuserissa taalassa  :wink:

Mikähän laskentalogiikka tässä on taustalla?

Jos ajaa RTR-monsulla siellä parkkipaikalla, niin miksi sillä ei voi ajaa radalla? Ratamaksu on se, jonka joutuu pulittamaan.

Jos haluaa aloittaa kilpaa ajamisen, silloin toki mm. ponderin osto ja lisenssi tulee tarpeeseen, mutta ilman niitäkin voi harrastaa. Muttamutta, kukin tavallaan kaikkien paikka ei siellä radalla varmaan ole, eikä pidäkkään, turhaa on kuitenkin väittää, että se radalla ajaminen on vaan sitä proo touhua ja helvetin kallista sellaista.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo: 21.27 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #46 : 26.04.11 - klo: 21.19 »
Rahamiehet laskee eri tavalla.

Jos en väärin muista niin n.500e tuli kaikkineen maksamaan roinat kun ekaa kertaa sain itteni raavittua radalle.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #47 : 26.04.11 - klo: 21.30 »
tuhat euroa = $1500
vähän lisenssejä ja muita maksuja kuten ponderit yms. niin johan ollaan kahdessa tuuserissa taalassa  :wink:

Niin ne oli niitä aloituskustannuksia, keskustelun fokus ainakin itselläni oli enemmänkin nuo monen sadan viikkokulut, jotka pistivät ihmetyttämään.

Lisenssi ja ponderi eivät kumpikaan ole välttämättömiä perusharrastamiseen. Tietysti jos ostaa kylpypyyhkeitä ja laakerityökaluja myöden koko kavalkaadin, niin palaahan sitä rahnaa. Pekkahan asian kiteyttikin jo hyvin edellä.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo: 21.35 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #48 : 27.04.11 - klo: 03.35 »
renkaat on tärkeä juttu. jos niissä alkaa säästää, niin tuloksista on turha puhua eikö vain.

kerropas Sami minkälainen on tyypillinen budjetti esim. Lavankoon, sanotaan että käy radalla kahdesti viikossa ja ajaa joku 3-4 tuntia

toi esimerkki minkä heitin on viitteellinen mutta jos ylipäätänsä seuraa lajia niin on alueella taatusti jos vähänkin enemmän ajaa eikä rata ole naapurissa niinkuin useimmilla ei ole

Mielenkiintosia totuuksia jälleen.

Viime kesänä käytin treenatessa tasan 3 settiä uusia renkaita... koko kesän aikana.
Jos mietitään aktiivisen viikon kuluja, eli viikko jolloin olin radalla vähintään 5 päivänä... aamupäivästä iltaan.
Yleensä noin puoli gallonaa polttoainetta.
1-2 filsua.
Setti jostain kisasta jääneitä käytettyjä renkaita.
Jos siis lasketaan että gallona maksaa yleensä alle 40e niin tuosta saadaan polttoainekuluiksi ylöspäin pyöristettynä satanen.
Keksitään nyt että tuli käytettyä uusi setti renkaita... karvan yli 50e

Eli jos tarkemmin ajattelee niin tuohon 200e budjettiin saa mahtumaan 5 kpl n. 8-10 tuntisia treenipäiviä... Matkoihin menneet polttoaineet... juotavat ja halpis sapuskat matkanvarrelta.

Ei tätä hommaa tartte hirveellä törsäilyllä harrastaa.
Uusia kisarenkaita ei tarvitse treenipäivänä, vaan siihen kelpaa kisoissa käytetyt...
Kenties pykälää kovempaa seosta olevat myös niinkuin itse tein.
Eli jos käytin uudet renkaat niin nekin olivat suurimmaksi osaksi kovempaa seosta jolla en kisoissa ajanut.
Ihan vain siksi että kesti paremmin treeniä.
Samansuuntaisen tuntuman niillä silti sai autoon ja kisapäivänä huomasi että kun alle laittoi pehmeämmän seoksen niin auto oli vain parempi ajaa... kenties korkeintaan aivan pienet twiikkaukset tartti tehdä ja kovaa mentiin.
Ennen lavangon PM kisoja en ollut kertaakaan ajanut radalla renkailla millä heti kisapäivänä ajoin.
Silti alkuerien jälkeen tulos oli 5. ja semejen kautta A finaaliin...

Eli onko turha puhua tuloksista vaikka renkaissa pihisteleekin???
Kai mä olen väärässä, mutta mun mielestä 39 asteen kuumeessa ei ollenkaan huono tulos renkailla mitä ei koskaan ollut radalla edes kokeillut.
Setupilla joka oli haettu puolikuluneilla kovemmilla edellisen kauden renkailla jne.
Ja nimenomaan budjetilla joka ei koskaan ylittänyt 200e viikossa... Hyvä jos kerran tuollaiseen törsäykseen pääsin.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #49 : 27.04.11 - klo: 11.51 »
Mä aloitin radalla ajamisen 2002 joten sillä tavalla vähän turha esittää että olisin pelkästään pihasuttaaja. Aika monta pokaalia on kaapin päällä erinäisistä karkeloista vaikka krossin SM-kisoissa en olekaan päässyt semin 6. sijaa paremmaksi koskaan (finaali ajettiin 10 autolla). Jotain siis tiedän radallakin ajamisesta kilpaa.

$200 kääntyy 135€:ksi, joka voi olla vähän yläkanttiin. Jos pari kertaa viikossa ajaa niin satanen (euroa) vois olla oikeampi summa.

Mietitäänpä. 2 kertaa viikossa on noin 10h radalla ainakin mulla.
Jos siinä ajassa ajaa vaikka 6h ja 4h tuntia menee muihin juttuihin niin se tekee 6x60=3600min
3600/7 = 514 tankillista = 64L polttoainetta, eli 1 1/2 gallonaa = 60€
Siihen kierros AKA renkaita, ainakin Lavangon rata perinteisesti sen verran kuluttaa, sanotaan 50€
Parit kytkinlaakerit ja rikkoutunut tukivarsi (esim) yht. 20€ (välillä jotain muuta, esim. kytkinpalat, tulppa, ilmanputsareita tmv.)
Matkat 2x 60km (pari reissua radalle) = 15€ bensaan, riittääkö?
Tämä tekee pyöreesti 145€ /VKO

Tämä ei huomioi sitten pidemmän päälle kuvia osia ja esim. kisamaksuja. 2 kertaa viikossa/10h on ihan realistinen määrä ajoa minusta. No voi olla että heittää pahasti koko arvio kuten edellä todettiin, paljon halvemmalla pääsee oikeesti.

Lisään sen verran, että mitä tulee keskusteluun renkaista mua aina opastettu alkuajoista lähtien että renkaat ovat 80% setupista. Selkeesti kallein osa harrastusta alkuinvestoinnin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27.04.11 - klo: 12.19 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #50 : 27.04.11 - klo: 12.30 »
Voi, voi kun kun olisi leikkimielisiä kisailuja tai ajopäiviä tavallisille mattimeikäläisille sellaisella baanalla jossa olis sekä soraa että asfalttia. Aivan niinkun oikeillakin autoilla ajetaan, kuten jokkis ja rallicross. Sitte olis pakko löytää keskitie alustassa. Ei tarvisi olla mitään typerän näköisiä kymmenen metrin loikkia vaan näyttävää kurvailua, pientä hyppyä jne.  Olen niin vähän aikaa seurannut tätä hommaa etten tiedä vaikka tämmöistä leikkiä olisikin?

Toi Ralli cross ois aika cool juttu. Ja mielellään niin vapailla säännöillä kuin vaan voi eli ei turhia mutinoita renkaista/moottorista ja automerkistä. Ainoa vaatimus vois olla renkaat peittävä Rallygame kori ja 1/8 koko. No eipä sellasta olis porukalla edes kovin hankala järjestää. Lahdessa on monta paikkaa missä vois kyseistä toimintaa harrastaa.

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #51 : 27.04.11 - klo: 12.54 »
Mä aloitin radalla ajamisen 2002 joten sillä tavalla vähän turha esittää että olisin pelkästään pihasuttaaja. Aika monta pokaalia on kaapin päällä erinäisistä karkeloista vaikka krossin SM-kisoissa en olekaan päässyt semin 6. sijaa paremmaksi koskaan (finaali ajettiin 10 autolla). Jotain siis tiedän radallakin ajamisesta kilpaa.

$200 kääntyy 135€:ksi, joka voi olla vähän yläkanttiin. Jos pari kertaa viikossa ajaa niin satanen (euroa) vois olla oikeampi summa.

Mietitäänpä. 2 kertaa viikossa on noin 10h radalla ainakin mulla.
Jos siinä ajassa ajaa vaikka 6h ja 4h tuntia menee muihin juttuihin niin se tekee 6x60=3600min
3600/7 = 514 tankillista = 64L polttoainetta, eli 1 1/2 gallonaa = 60€
Siihen kierros AKA renkaita, ainakin Lavangon rata perinteisesti sen verran kuluttaa, sanotaan 50€
Parit kytkinlaakerit ja rikkoutunut tukivarsi (esim) yht. 20€ (välillä jotain muuta, esim. kytkinpalat, tulppa, ilmanputsareita tmv.)
Matkat 2x 60km (pari reissua radalle) = 15€ bensaan, riittääkö?
Tämä tekee pyöreesti 145€ /VKO

Tämä ei huomioi sitten pidemmän päälle kuvia osia ja esim. kisamaksuja. 2 kertaa viikossa/10h on ihan realistinen määrä ajoa minusta. No voi olla että heittää pahasti koko arvio kuten edellä todettiin, paljon halvemmalla pääsee oikeesti.

Lisään sen verran, että mitä tulee keskusteluun renkaista mua aina opastettu alkuajoista lähtien että renkaat ovat 80% setupista. Selkeesti kallein osa harrastusta alkuinvestoinnin jälkeen.

Kuka on esittänyt että olet pihasuddaaja???

Renkaat on isoin osa setupista... Kyllä.
Mutta mitäs sitten????
Niinhän on ajaja korokekin  vähintään yhtä iso osa setuppia.

Ajoin viime kesänä lavangossa treeniä tasan tankillisen korokkeelta... Käytin yhdet kisakelpoiset renkaat...
Vietin aikaa radalla hyvin paljon... ajaen...testaillen... säätäen.
Aina mä oon kuullu kitinää joka vuosi siitä miten teen hommat väärin eikä sillätavalla voi treenata tai tehdä setuppeja... tai ei ainakaan tartte pärjätä.

Koko hommassa on jununa se että en tietenkään aja uusilla renkailla jotka pitävät ja toimivat parhaiten.
Mitäs ihmeen treeniä se on tehdä homma mahdollisimman helpoksi.
Treenaan nimenomaan puolikuluneilla kovemman seoksen renkailla, joilla auton balanssi on kyllä sama kuin uusilla pitävillä, mutta niillä ei vaan pääse yhtä kovaa...
Ei kiihdy... ei pidä mutkassa jne... Siis ei yhtä hyvin kuin pehmeä kisarengas.
Noh... yhdistettynä huonot renkaat + varikolta ajo... Hyvin vaikeaa.
Kun auto alkaa pysyä sillä tavoin hyppysissä ja pieksen sillä tavalla 95% lavangossa käyvistä kuskeista niin tiedän että kun kisoissa nousen korokkeelle... autossa on alla ne supersoftit yyber renkaat niin sitten mennään kovaa.

Eli ei tartte puhua tuloksista...
Niin pitkään kun tällä tyylillä kyykytän isoa harrastajakuntaa ja varsinkin niitä jotka näitä totuuksia laukovat... Niin pitkään on vain huvittavaa kuunneltavaa miten homma pitää tehdä ja miten mikälin menee.

Ps: mitäs ihmeen merkitystä sillä on että olet aloittanut kisaamisen 2002...
Pariin vuoteen ei ole pahemmin krossibaanoilla näkynyt.
Joskus on sellanen yllättävä pikavisiitti näkynyt.
Siks on aina huvittavaa nähdä kun kerrot niin selkeitä totuuksia siitä miten kisaajien touhut yms menee  :azn:

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #52 : 27.04.11 - klo: 13.01 »
No en ehkä Lavangossa samaan aikaan kuin sinä mutta Turussa, Tattarisuolla, Raisiossa, Hyvinkäällä, Espoossa jne .. Krossia tosin vähemmän. Yritä muistaa että puhut perheelliselle kahden lapsen isälle, nuorempi kundi on vasta 7 ja olen yrittänyt olla enemmän läsnä pari viimeistä vuotta ja sitä ei todellakaan tarvitse katua  :cool: Ei se krossi viime tai edellisvuoden aikana ole kauheesti muuttunut luonteeltaan.

e: Siis täytyyhän niitä renkaita välillä uusia, en minäkään kokoa aikaa tietenkään uusilla aja, muistikuvani on se että kierros renkaita kuluu loppuun kyllä jos olen radalla 10h yhteensä / 2 kert vko. Puolet siitä ajasta mennään kuluneilla nakeilla. Tavoite tietysti on että renkaat olisivat hyvät ainakin itsellä. Tuo Hoken toteuttama kuviokin voi olla todella hyvä ja miettimisen arvoinen, ehkä muut osaavat ottaa kantaa siihen.
« Viimeksi muokattu: 27.04.11 - klo: 13.31 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #53 : 27.04.11 - klo: 14.12 »
Eiks ton otsikon voisi muuttaa: M8 krossari asfaltilla, vääntövinkit. :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #54 : 27.04.11 - klo: 14.20 »
Kyllä on laji mennyt 2 vuodessa todella kovaa eteenpäin ainakin täällä suomessa.

Ihan sama miten kuviot ovat kehittyneet... se ei liity tähän oikeastaan mitenkään.

Minulle edelleen huvittavinta on kun tulet kertomaan miten asiat on... Puhut kokemuksesta jne.
Vaikka kuten ennenkin olen todennut... Olen yhden kauden aikana haalinut enemmän sitä kisakokemusta kuin sinä muutamana vuotena yhteensä.
Ehdottomia totuuksia tulee kuskilta joka jää radalla sekuntitolkulla per kierros.
Totuuksia siitä minkälaisella budjetilla kovat kuskit ajaa jne...
Mistä ihmeestä sinä tiedät kun et ole näkemässä.
Miten voidaan puhua kustannuksista kun esim Ari ei viimekesänäkään pahemmin treenannut... Minä treenasin hyvin pienellä budjetilla jne.
Mikäli mun kustannukset olisivat keskimäärin tuollaista luokkaa mitä täällä heitit, olisi harrastus loppunut jo aikaa sitten.

Ei siinä mitään... Ihan hyviä juttuja kirjottelet ja kuten suosiosta näkee, RB topikki on ollut hyvä...
Mut comoon... jättäisit ne ehdottomat totuudet pois niin ei kukaan saa väärää kuvaa ylipäätään harrastuksen luonteesta... millä tavoin pärjää ja miten me kisakuskit hommamme tehdään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #55 : 27.04.11 - klo: 14.21 »
Eiks ton otsikon voisi muuttaa: M8 krossari asfaltilla, vääntövinkit. :grin:

Vai vääntökinkyt

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #56 : 27.04.11 - klo: 14.24 »
Ehkä se vaan kössöllä ajellen on vähän kalliimpaa :)

Tuskin kukaan ajaa koko 6h jonka radalla viettää, 2-3h vois olla realistisempi.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #57 : 27.04.11 - klo: 14.27 »
Ehkä se vaan kössöllä ajellen on vähän kalliimpaa :)

Tuskin kukaan ajaa koko 6h jonka radalla viettää, 2-3h vois olla realistisempi.

Siis kirjoitin että kun olen 10h radalla ajan siitä 6h tuntia. Otin jo 4 pois muuhun kuten mekkaukseen ja vastarin lataukseen, tankkaukseen jne.
Jos katsot hintoja niin esimerkissäni niin tämä "merkkiasia" oli mielestäni huomioitu.
Korjaa toki, jos sinusta on korjattavaa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa TMH_77

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #58 : 24.04.12 - klo: 20.54 »
Eteen 80-100k öljyt, keskidiffi jäykäksi(lukkoon) ja takana saa olla ne mitkä sorallakin on käytössä ( 1-3k)
Jäykät jouset esim GT autosta, niin sillä pääsee jo alkuun. Tosin ei siitä GT:n veroista saa tekemälläkään, mutta näillä pääsee pitkälle jos haluaa välttämättä asfaltilla ajella krossarilla...

Haluisin lukita keskidiffin, muttei ole tietoa kuinka se helpoiten tehdään?

Autona Xray XB8EC buggy. Kiitos muuten hyvästä keskusteluaiheesta. Olinkin etsinyt tälläistä tietoa, kuinka buggy säädetään asfaltille, jotta sais vähän lisää vauhtia.

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« Vastaus #59 : 24.04.12 - klo: 21.05 »
Laita vaikka silikooniöljyjen tilalle sinitarraa. Liimakin käy mut se on lopullinen ratkaisu. Muuten kannattaa rajoittaa ulos joustoa ,jäykempää jousta ja öljyä iskareihin. Ja sit jotku asfaltti renkaat alle. siitä se lähtee.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..