Kirjoittaja Aihe: radion kantomatka  (Luettu 7174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
radion kantomatka
« : 22.04.11 - klo: 21.21 »
Hei! Aloittelijana olis yks kysymys: Miten pitkä toimintasäde metreissä pitäis olla/on normaalisti lähettimestä vastaanottimeen? Mulla on tämmöset lähettimet: jr propo beat2 alpina ja tommonen hsp radio, ei mitään huippukamaa, mut haluaisin tietää toimiiko ne oikein, kun tuntuu et kantomatka on jotain 10-20metriä korkeintaan molemmilla radioilla :sad: Ja mitä kannattaa tarkistaa, jos tuo kantomatka on liian lyhyt, auton päässä vikaa??
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #1 : 22.04.11 - klo: 21.35 »
Kertositko vähän että mitä kalustoa sulla on? onko harjaton motti? Miten käy yli 20 metrin jälkeen? Nykiikö ja ei tottele?Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynäi harjattoman ja 27mhz:n kanssa.Itse ostin futaba 2pl 2.4 ghz, tämän jälkeen kantama ollut riitävä(en ole 150 metriä kauemmas nähnyt enään ajaa). Kuulin, että kaverin kaverin isä oli laittanut mhz radion vastarin antennin mehupillin sisään ja sinne uretaania.Ongelmat olivat myöas tässä tapauksessa hävinneet.
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #2 : 22.04.11 - klo: 21.45 »
Kertositko vähän että mitä kalustoa sulla on? onko harjaton motti? Miten käy yli 20 metrin jälkeen? Nykiikö ja ei tottele?Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynäi harjattoman ja 27mhz:n kanssa.Itse ostin futaba 2pl 2.4 ghz, tämän jälkeen kantama ollut riitävä(en ole 150 metriä kauemmas nähnyt enään ajaa). Kuulin, että kaverin kaverin isä oli laittanut mhz radion vastarin antennin mehupillin sisään ja sinne uretaania.Ongelmat olivat myöas tässä tapauksessa hävinneet.
Mulla on tommonen veljeltä käytettynä hankittu hsp xstr sähkö buggy :tongue: alkuperäinen moottori on harjallinen (kaksi johtoa) mutta laitoin siihen akkuporakoneen moottorin koska alkuperäinen kärähti tai jotain, kun ajoin uudella 7.2V 5000amh akulla, en tiedä johtuiko akusta, toivottavasti ei. Tuo porakoneen moottori toimii yllättävän hyvin, mutta peruuttaminen ei oikein toimi  ehkä tuo alkup. nopeuden säädin ei toimi motin kans kunnolla? johtuisko tuo radion kantavuus ongelma uudesta moottorista, joka ei kyllä kuulu rc autoon??Eli kun matkaa alkaa olla sen varmaan yli 10metriä niin alkaa kaasu pätkimään, en oo varma miten ohjauksen kans mut just nykiminen on oire.

Ps. alkuperäinen moottori on jo tilauksessa, vähän pelottaa ajaa tolla porakoneen moottorilla:)
« Viimeksi muokattu: 22.04.11 - klo: 21.50 kirjoittanut Joooti »
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #3 : 22.04.11 - klo: 21.53 »
Älä lähde uretaanin kanssa sotkemaan,

Mhz antennin pitäisi olla koko pituudeltaan suorana ja mielellään pystyssä.
Tarkista onko antennit kunnossa ei rispaantunut tai vaikka poikki.
poikki olevan lanka-antennin huomaa vetämällä sitä jos joustaa tai venyy niin poikki.
Älä kuitenkaan revi antennia irti vastarista vaan ota vaikka pihdeillä tyvestä kiinni.

Hiilimoottorikin voi antaa häiriötä. Iskeekö paljon kipinää kun kaasua painat?

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #4 : 22.04.11 - klo: 22.22 »
Älä lähde uretaanin kanssa sotkemaan,

Mhz antennin pitäisi olla koko pituudeltaan suorana ja mielellään pystyssä.
Tarkista onko antennit kunnossa ei rispaantunut tai vaikka poikki.

Hiilimoottorikin voi antaa häiriötä. Iskeekö paljon kipinää kun kaasua painat?

Kyllä kipinöi mut en osaa sanoa et onko tavallista enemmän, mutta reiluhkosti iskee kipinää, mitäs se meinaa?


Antennia yritin vähän nykiä mutta vaikuttaa siltä ettei joustais, ihan vastaanottimen juuresta en kyllä saanu kiinni, mutta en usko että se olis poikki.

Ja tarkotat siis autossa olevaa antennia? Niin ymmärsin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.11 - klo: 22.27 kirjoittanut Joooti »
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #5 : 22.04.11 - klo: 23.44 »
Hiilimoottorissa pitää olla häirönpoistajat kiinni tai muuten on ongelma.
Ja kun porakoneissa ei tunnetusti tarvita mitään radiotaajuuksia niin siinähän harvemmin sellaisia silloin on.
Eli moottori on varmasti ongelmana.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #6 : 23.04.11 - klo: 22.59 »
Minkälaisia osia nuo häiriönpoistajat on, en oo kuullu aikasemmin, kuuluuko sähkömoottorissa olla sellaset? Tosiaan uus moottori tilauksessa, porakoneen motti kyl vääntää hyvin, mut sit on näitä ongelmia. Sain kuitenki radion kantavuutta lisää kun laitoin ohuen pillin vastaanottimen antennituen jatkeeks ja vaihdoin radioon paristot, mut uutta mottia odotellessa.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #7 : 24.04.11 - klo: 00.55 »
Häiriön poistajat on pieniä kondensaattoreita, tarvitset niitä 3 kpl. 1 napojen väliin, 1 rungon ja + väliin ja yksi rungon ja - väliin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #8 : 24.04.11 - klo: 08.15 »
Täältä löytyy tarkemmat ohjeet häiriönpoistajien asentamiseen.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #9 : 24.04.11 - klo: 13.00 »
Kiitos teille.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #10 : 18.08.13 - klo: 18.43 »
Sellainen kysymys että minkäkokoinen radion toimintasäde tämmöisessä mini-z autossa pitäisi olla? Mulla on kyoshon perfex kristallilähetin ja vastaanotin on se sisäänrakennettu mikä niissä on. Oon myymässä tuommoista takavetoista virimoottorilla ja porschen kopalla olevaa autoa.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa antero

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #11 : 20.08.13 - klo: 22.09 »
Minulla on mennyt autosta antenni poikki ja kantomatka on korkeintaan noin 20m. Auto JQ Products THE RTR, voinko korjata jotenkin tuon antennin tai saako jostakin uusia?

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: radion kantomatka
« Vastaus #12 : 20.08.13 - klo: 23.15 »
Itse panostaisin tossa vaiheessa kunnon radioon. Satasella saa Sanwa MX-V radion, joka on hinnakseen tosi laadukas, kaikki tarvittavat säädöt löytyy ja mitään radiohäiriöitä tai vastaavia ei tule. Kunnon radio tekee ajamisesta paljon mielekkäämpää, ja auto pysyy varmasti paremmin hallinnassa.

Jos kuitenkin päätät uusia vastarin, luulen että Flysky/hobbykingillä on tohon sopiva vastari(gt-2) jonka voi saada hobbykingistä 6 dollarilla joka voi hyvinkin toimia. Huom, en ole kokeillut tätä, mutta veikkaan että radio on Flyskyn tekemä...

Mutta siis, jos yhtään kiinnostaa jatkaa tämän harrastukse pariin, niin sijoita suosiolla satasen sanwa MX-V:hen
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid