Kirjoittaja Aihe: Polttoaineista?  (Luettu 193576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #600 : 07.05.13 - klo: 22.27 »
25%

Tosin suosittelen mielummin parempaa polttoainetta.

Poissa homemaderc_cars

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #601 : 09.07.13 - klo: 14.12 »
Onko porvoossa kauppa joka myy nitroa?

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #602 : 22.07.13 - klo: 20.02 »
moro.

ei valitettavasti ole. Tai itse en ainakaan ole kuullut mistään paikasta mistä saisi. helsingissä taitaa olla lähimmät paikat josta saa, sieltä itsekin aina haen nitrot.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #603 : 25.07.13 - klo: 22.28 »
Tai sitten tilaa fuilit kotiovelle niin ei tarvi hakea
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Rally-VXL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #604 : 26.07.13 - klo: 20.48 »
No ainakin minulla -fuelin suhteen olemmassa muutaman kiriteria. Het päällemäisenä, mahdolliseman pieni käry, pitkä varastointi kyky sekä helppo saatavus. Olen pärjännyt  mainiosti O´donnell 25% jo samalla lavalla ( 4 gallona) 2 vuotta.   
Laitonta on se mitä ei älytty hyväksyä. digitaalinen biolooginen älyn ohjelmointi.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #605 : 31.10.13 - klo: 10.29 »
No niin, jos sallitaan.. Muutama perusasia fuilista ja varsinkin Nitro fuilista joka on tarkoitettu autokäyttöön.
Jotkut valmistajat kertovat avoimesti websivuillaan mitä ainesosia heidän fuilinsa sisältää.
Metanoli: on se palava ainesosa fuilissa. Tulpan hehkulanka joka on Platinaa tai platinapäällysteinen  toimii katalyyttisenä reaktiona palamistapahtumassa. Kun tulppaa on patterilla hehkutettu ja mylly satu käyntiin, niin palaminen jatkuu sillä tulppa jatkaa hehkumistaan. Nitro on aine joka pitää sisällään happea ja palamistapahtumassa luovuttaa sitä metanolin palaessa. Nitro on tavallaan "nestemäinen turboahdin"
Mitä enemmän sitä on, sen enemmän tehoa. Nitro on myös kova tulpille. Liikaa nitroa, seurauksena liikaa puristusta, tämä liika puristus rikkoo tulppia. eli puristus suhde on verrannollinen nitron määrään ja siihen kuinka kylmää tulppaa voi käyttää. Metanoli on puuspriitä, joka on halpaa ja sitä saa jokseenkin kaikkialta. Nitro on nykyään valmistettu sekä ranskassa että kiinassa. Syy miksi eurooppalainen fuili on suhteellisen edullista on että euroopalainen nitro on meille halvempaa kuin jenkki eli kiinan nitro. On mielestäni aika tyhmää rahdata fuilia USA:sta...  Sitten öljyt: koska kaksitahtimottorin jäähdytys, varsinkin autokäytössä perustuu suurimmaksi osaksi polttoaineen höyrystymiseen , rikkaalla ajaminen pitää lämmöt kurissa.
Lennokeissa ilmavirta jäähdyttää tehokkaasti ja niitä ajetaan jokseenkin koko ajan luukku levällään. Siksi niissä suositan synteettistä öljyä. Tämä synteettinen öljy palaa automoottorin kokeammassa lämpötilassa, joten on vaarana kiinnileikautuminen. Tästä syystä automoottoreissa TÄYTYY olla myös risiiniöljyä fuilissa, sillä risinioöljy ei pala, tuo "savu" on fuilin kuumia öljypisaroita joita pillin päästä täytyy tulla
Eli hyvä autofuili on hyvälaatuista metanolia ( ei mitään teknistä kierrätysmettistä jota on käytetty liuottimena teollisuudessa). Sitten erilainen määrä PUHDADSTA nitroa 16-25% on tuo yleinen määrä. Tässäkin kannattaa olla tarkkana, jotkut valmistajat käyttävät Nitro ETAANIA joka on halpa nitron korvike, mutta tuottaa vain osan oikean nitron tehosta ( mm. tunnettu englantilainen valmistaja "M T"käyttää nitro etaania)   Öljy on pääosassa rissaa ( aito Castrol M on paras, apteekin lääketeteellinen rissa pikeennyttää pahasti) Sitä crossifuilissa 5%, ratafuilissa (kovempi rasitus) pitoisuus on 8%  lopuksi 2% synteettistä öljyä ( esim Aero Save/Klotz). Hyvin harva enää sekoittaa omat fuilinsa, mutta kannattaa tarkistaa fuilivalmistajan sivuilta mitä nioitten seokset sisältää..
Eli ÄLÄ KÄYTÄ LENNOKKIFUILIA, ainakaan täys synteettisellä öljypaketilla tehtyä
Vielä yksi asia: Kun fuilisi on seissyt kauan, ennen käyttöön ottoa aukaise korkki ja päästä tuoretta ilmaa sisään. Korkki kiinni ja senjälkeen ravista pönikkää reippasti, niin että ilmakuplat täyttävät kannun. Tämä "aktivoi" nitron ja se luovuttaa tuota lisähappea paremmin...
« Viimeksi muokattu: 31.10.13 - klo: 10.50 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #606 : 31.10.13 - klo: 12.30 »
No niin, jos sallitaan.. Muutama perusasia fuilista ja varsinkin Nitro fuilista joka on tarkoitettu autokäyttöön.
Jotkut valmistajat kertovat avoimesti websivuillaan mitä ainesosia heidän fuilinsa sisältää.
Metanoli: on se palava ainesosa fuilissa. Tulpan hehkulanka joka on Platinaa tai platinapäällysteinen  toimii katalyyttisenä reaktiona palamistapahtumassa. Kun tulppaa on patterilla hehkutettu ja mylly satu käyntiin, niin palaminen jatkuu sillä tulppa jatkaa hehkumistaan. Nitro on aine joka pitää sisällään happea ja palamistapahtumassa luovuttaa sitä metanolin palaessa. Nitro on tavallaan "nestemäinen turboahdin"
Mitä enemmän sitä on, sen enemmän tehoa. Nitro on myös kova tulpille. Liikaa nitroa, seurauksena liikaa puristusta, tämä liika puristus rikkoo tulppia. eli puristus suhde on verrannollinen nitron määrään ja siihen kuinka kylmää tulppaa voi käyttää. Metanoli on puuspriitä, joka on halpaa ja sitä saa jokseenkin kaikkialta. Nitro on nykyään valmistettu sekä ranskassa että kiinassa. Syy miksi eurooppalainen fuili on suhteellisen edullista on että euroopalainen nitro on meille halvempaa kuin jenkki eli kiinan nitro. On mielestäni aika tyhmää rahdata fuilia USA:sta...  Sitten öljyt: koska kaksitahtimottorin jäähdytys, varsinkin autokäytössä perustuu suurimmaksi osaksi polttoaineen höyrystymiseen , rikkaalla ajaminen pitää lämmöt kurissa.
Lennokeissa ilmavirta jäähdyttää tehokkaasti ja niitä ajetaan jokseenkin koko ajan luukku levällään. Siksi niissä suositan synteettistä öljyä. Tämä synteettinen öljy palaa automoottorin kokeammassa lämpötilassa, joten on vaarana kiinnileikautuminen. Tästä syystä automoottoreissa TÄYTYY olla myös risiiniöljyä fuilissa, sillä risinioöljy ei pala, tuo "savu" on fuilin kuumia öljypisaroita joita pillin päästä täytyy tulla
Eli hyvä autofuili on hyvälaatuista metanolia ( ei mitään teknistä kierrätysmettistä jota on käytetty liuottimena teollisuudessa). Sitten erilainen määrä PUHDADSTA nitroa 16-25% on tuo yleinen määrä. Tässäkin kannattaa olla tarkkana, jotkut valmistajat käyttävät Nitro ETAANIA joka on halpa nitron korvike, mutta tuottaa vain osan oikean nitron tehosta ( mm. tunnettu englantilainen valmistaja "M T"käyttää nitro etaania)   Öljy on pääosassa rissaa ( aito Castrol M on paras, apteekin lääketeteellinen rissa pikeennyttää pahasti) Sitä crossifuilissa 5%, ratafuilissa (kovempi rasitus) pitoisuus on 8%  lopuksi 2% synteettistä öljyä ( esim Aero Save/Klotz). Hyvin harva enää sekoittaa omat fuilinsa, mutta kannattaa tarkistaa fuilivalmistajan sivuilta mitä nioitten seokset sisältää..
Eli ÄLÄ KÄYTÄ LENNOKKIFUILIA, ainakaan täys synteettisellä öljypaketilla tehtyä
Vielä yksi asia: Kun fuilisi on seissyt kauan, ennen käyttöön ottoa aukaise korkki ja päästä tuoretta ilmaa sisään. Korkki kiinni ja senjälkeen ravista pönikkää reippasti, niin että ilmakuplat täyttävät kannun. Tämä "aktivoi" nitron ja se luovuttaa tuota lisähappea paremmin...
J.K.   Tässä aika hyvä linkki asiaan jos ulkomaankielinen selostus uppoaa paremmin...
http://www.rcten.com/threads/fuel-myths%E2%80%A6all-you-should-know-about-rc-nitro-fuel.287/
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #607 : 02.11.13 - klo: 00.30 »
No niin, jos sallitaan.. Muutama perusasia fuilista ja varsinkin Nitro fuilista joka on tarkoitettu autokäyttöön...

Jep, juu. tuosta selvinnee jo, mitä aion kommentoida...

Eli sallitaan, juu.. Mietimpähän vaan, että olikohan selostuksessa oikeastaan mitään olennaista, jota ei suurin osa tän palstan käytäjistä jo tietäisi RC-polttoaineist tai ainakin saisi aika helposti selville pienellä foorumin selauksella?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #608 : 02.11.13 - klo: 10.53 »
Miten sen nyt ottaa... Aina joukossa on uusiakin naamoja joille kaikki ei ole itsestään selvää.

Itse tuli mietittyä tovi sitten tuota synteettisen öljyn tyyppiä kun meinasin ensi kesänä kokeilla sekoitella liemet itse.
Lentävien aineet olen aina sekoitellut itse ja niitä varten on öljyiksi rissan lisäksi klozin heli glowta, joka on matalaviskositeettinen ja tarkoitettu käsittääkseni korkeamman viritysasteen myllyihin.
Näillä meinasin mennä seoksella 25 nitroa, 5 rissaa ja 7 heli glowta ellei joku tyrmää ajatusta. Synteettistä siksi noin paljon koska se on esimerkiksi aerosavea hieman heikommin voitelevaa litkumaisuutensa vuoksi.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #609 : 02.11.13 - klo: 20.38 »
heh, aikanani kun olin Minicarsin (Klotz öljyjen tukkuri) myyntitykki Suomessa, sain heidän valikoimiinsa Klotz öljyt. Olen klotzia  ( ja castrol M rissaa) käyttänyt vuodesta 1980... Heli Glow on tosiaankin aika ohut synteettinen öljy. sen käyttö on Heli fuileissa yhteydessä runsaaseen nitropitoisuuteen. Tätä kun vielä sitten ajetaan rikkaalla seoksella, pysyy helimoottori aika hyvin kunnossa, vaikka helimottoria huudatetaan jokseenkin koko ajan täyskaasulla. Heli Glown pointtti on että se on helpposäätöinen. Autokäytössä kyllä , jos Klotzia haluaa suosia, käyttäisin puolet Benolia ja toinen puoli Alkuperäistä Techniplatea.
Byronin heli fuilissa on 30% nitroa ja 21% öljypaketti, etupäässä ohutta synteettistä öljyä. Novarossi suosittelee helimoottoreihinsa 40% nitroa ja 25% öljyä...
« Viimeksi muokattu: 02.11.13 - klo: 20.49 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #610 : 03.11.13 - klo: 12.03 »
heeeei kertokaas meneekö toi nitro bensa laihaks jos se on ollu varastossa 3 vuotta? Vai haihtuuko mihinkään sen kummemmin jos korkki ollu normisti kiini? eikai? kai? eikai? kai? ei tiä... NO KUMMINKI mul ois varastossa noin 1 litra jälellä 25% tornado fuelia. Jos joku asuu lähellä hyvinkäätä tai hyvinkäällä niin tervetuloa hakemaan ilmanen litra pois. Ei maksa yhtään mitään, kuhan sen saa vaan varastosta pois kun ei just tällä hetkellä ole mitään nitrovehkeitäkään.

Kelpaa enää lähinnä juhannuskokon sytytysaineeksi.
Aivan potaskaa... Nitrofuili, jos on säilytetty suljetussa astiassa EI MENE HUONOKSI. Jos on ollut korkki päällä niin ei edes haihdy, jolloin metanoli haituu. Nitro eikä öljy haihdu oikein millään. Tämä poltoaineen vanheneminen on tuollaista hevosmiehen tietotoimiston legendaa. bensa menee vuoden varastoinnista jo pilalle mutta hehkufuili ei., jollet jätä talveksi kylmään ja korkki pois kannusta.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Scratti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #611 : 03.11.13 - klo: 19.24 »
Jokunen vuosi takaperin itselläni "vanheni" pieni jämä Tornado 25% fuilia talven aikana. Keväällä hirveä tappelu koneen säätöjen kanssa. Vaihdoin tulppaa, etulaakeria jne. Sitten uutta fuilia koneeseen ja avot johan rokkaa.

Fuilia säilytetty sisällä asunnossa korkki varmasti kunnolla kiinni... tiedä sitten. Sen jälkeen en ole jemmannut talveksi yhtään fuilia.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #612 : 03.11.13 - klo: 19.33 »
Jokunen vuosi takaperin itselläni "vanheni" pieni jämä Tornado 25% fuilia talven aikana. Keväällä hirveä tappelu koneen säätöjen kanssa. Vaihdoin tulppaa, etulaakeria jne. Sitten uutta fuilia koneeseen ja avot johan rokkaa.

Fuilia säilytetty sisällä asunnossa korkki varmasti kunnolla kiinni... tiedä sitten. Sen jälkeen en ole jemmannut talveksi yhtään fuilia.

Pitää paikkansa, olin todistamassa kyseistä tappelua.
Uskoo ken haluaa.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #613 : 03.11.13 - klo: 19.58 »
Jokunen vuosi takaperin itselläni "vanheni" pieni jämä Tornado 25% fuilia talven aikana. Keväällä hirveä tappelu koneen säätöjen kanssa. Vaihdoin tulppaa, etulaakeria jne. Sitten uutta fuilia koneeseen ja avot johan rokkaa.

Fuilia säilytetty sisällä asunnossa korkki varmasti kunnolla kiinni... tiedä sitten. Sen jälkeen en ole jemmannut talveksi yhtään fuilia.

Oliko koneen ensimmäinen käynnistysyritys keväällä ?   Jos ei olla puhdistettu fulikanavia kaasarissa kunnolla, saattaa haihtunut fuili( lue pelkkä öljy) olla tukkinu kaikki röörit.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Scratti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #614 : 03.11.13 - klo: 20.15 »
Jokunen vuosi takaperin itselläni "vanheni" pieni jämä Tornado 25% fuilia talven aikana. Keväällä hirveä tappelu koneen säätöjen kanssa. Vaihdoin tulppaa, etulaakeria jne. Sitten uutta fuilia koneeseen ja avot johan rokkaa.

Fuilia säilytetty sisällä asunnossa korkki varmasti kunnolla kiinni... tiedä sitten. Sen jälkeen en ole jemmannut talveksi yhtään fuilia.

Oliko koneen ensimmäinen käynnistysyritys keväällä ?   Jos ei olla puhdistettu fulikanavia kaasarissa kunnolla, saattaa haihtunut fuili( lue pelkkä öljy) olla tukkinu kaikki röörit.

En kyllä enää muista. Mutta kyllä siinä jokunen tankki tuli ajeltua milloin rikkaalla milloin laihallaan. Luulisi siinä vaiheessa jo kaasari "aukeevan"?? Ei mitään loogisuutta ollut neulojen säätöihin. Sen takia tuli etulaakerikin vaihdettua ja siinä samalla putsailtua kone. Mutta tosiaan kone alkoi toimimaan kuin taikasanasta uudella fuililla. Koneena toimi silloin Ossin veespekki.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #615 : 03.11.13 - klo: 21.54 »
Hah... vai että potaskaa.

Nnnoooh... Monihan tämän potaskan on saanut ihan omakohtaisesti kokea.
Kuten heti yllä tuli yksi tapaus ilmi.

Ihan hyvää infoa kaverilta, mutta ei nyt tartte tuollatavoin tulittaa... Ja vielä yli vuoden vanhaan viestiin.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #616 : 04.11.13 - klo: 03.52 »
Jokunen vuosi takaperin itselläni "vanheni" pieni jämä Tornado 25% fuilia talven aikana. Keväällä hirveä tappelu koneen säätöjen kanssa. Vaihdoin tulppaa, etulaakeria jne. Sitten uutta fuilia koneeseen ja avot johan rokkaa.

Fuilia säilytetty sisällä asunnossa korkki varmasti kunnolla kiinni... tiedä sitten. Sen jälkeen en ole jemmannut talveksi yhtään fuilia.

Oliko koneen ensimmäinen käynnistysyritys keväällä ?   Jos ei olla puhdistettu fulikanavia kaasarissa kunnolla, saattaa haihtunut fuili( lue pelkkä öljy) olla tukkinu kaikki röörit.

En kyllä enää muista. Mutta kyllä siinä jokunen tankki tuli ajeltua milloin rikkaalla milloin laihallaan. Luulisi siinä vaiheessa jo kaasari "aukeevan"?? Ei mitään loogisuutta ollut neulojen säätöihin. Sen takia tuli etulaakerikin vaihdettua ja siinä samalla putsailtua kone. Mutta tosiaan kone alkoi toimimaan kuin taikasanasta uudella fuililla. Koneena toimi silloin Ossin veespekki.
Mulla on tuossa minicarsista hankitut 6kpl O`donnell 50% marine Nitrofuilipönikkää jotka on varastoitu autotallissa. Nyt menee neljäs vuosi niillä kun en kovasti ole kisoja kolunnut. keväällä pönikkä käteen ja reipasta ravistusta. Hyvin pelittää edelleen. Aikoinaan Asso tiimin kanssa metallisessa fuilikannussa säilytettiin fuilit. Päältä oli pönikkä aivan ruosteessa, mutta sisältä metalli aivan kirkas... Joten se siitä nitron ruostuttavasta taipumuksesta. Jos mylly hapettuu (kampikammio/laakerit) talven aikana, on syy sisälle jääneeseen mettikseen ja kenties hapamiin öljyn palamisjätteisiin. Paras "After run" mitä tiedän on JET-A1 kerosiini. raju liuotin ja  hyvä suojaöljy. Sitä kun laittaa syksyllä, on mylly aivan puhdas ja herkkä keväällä ja pärähtää hetkessä käyntiin ja säädöt on kohdallaan heti.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Scratti

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #617 : 04.11.13 - klo: 17.39 »
Kun Tornadon aineilla ajelin kuulin ekan kerran puhuttavan tästä nitron säilyvyydestä. Ainkin ne Tornadon metallipöntöt ruostu sisältä. Mutta en kyllä pysty mitään tiukkaa faktaa tähän asiaan sanomaan muutakuin omakohtaiset kokemukset...

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #618 : 05.11.13 - klo: 08.41 »
Kun Tornadon aineilla ajelin kuulin ekan kerran puhuttavan tästä nitron säilyvyydestä. Ainkin ne Tornadon metallipöntöt ruostu sisältä. Mutta en kyllä pysty mitään tiukkaa faktaa tähän asiaan sanomaan muutakuin omakohtaiset kokemukset...

Täytyypä tsekata käyttääkö Tornado Nitro etaania vai Nitro metaania...

Tsekattu, sanovat websivuilla että Nitrometaania, jännää että samassa yhteydessä sanovat käyttävänsä hyviä anti korroosio lisäaineita...

NitroETAANI:  http://en.wikipedia.org/wiki/Nitroethane

Nitro METAANI: http://en.wikipedia.org/wiki/Nitromethane

Sitten on olemassa vieläkin tehokkaampi aine: TETRANITROMETAANI, jonka käyttö on kielletty hobby yhteydessä. Se sekoitetaan fuiliin minuutteja ennen käyttöä. Se muuttuu itsestään räjähtäväksi kymmenen minuutin kuluttua sekoittamisesta. 1960 luvulla jenkit käyttivät sitä speedilennokeissa, Aine poltti reijän mäntään joka lennolla...vauhtia kuitenkin piisasi...
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo: 09.03 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #619 : 05.11.13 - klo: 10.20 »
Kas kun ainakin rc autoluokissa on sääntöjä jotka määräävät sen mitä litkuja polttoaineissa käytetään.
Käytettävä aine on nitro metaani... Ei nitro etaani

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #620 : 05.11.13 - klo: 10.36 »
Täytyy nyt hiukan kommentoida tätä fuilitietoa. Ensinnäkin tää meidän käyttämä tavara kyllä vanhenee siitä hetkestä kun se tehtaalta lähtee kuten täälläkin jo todettu. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että tavara imee itseensä kosteutta ja noi myyntipakkaukset ei ole missään mielessä tiiviitä. Eli tavaraa sekä haihtuu, että sisään pääsee kosteutta. Kaikki tämä vaikuttaa aineen käytäytymiseen sen lisäksi, että kuten kaikki öljyt, niin myös näissä käytettävät muuttaa koostumustaan ajan kanssa. Eli mitä lyhyemmän aikaa tavara seisoo valmistajalla/tukkurilla/kauppiaalla hyllyssä, sitä paremmin se pelaa harrastajalla ja tämä on fakta. Kuka muuta väittää puhuu ns ihtiään tai koittaa puolustella oman tuotteen pitkähköä toimitusketjua tai huonoa kiertoa. :)

Polttoaineen ravistaminen on sellainen asia, jonka jokaisen harrastajan tulisi sisäistää. Ei sen takia, että sillä saisi nitroon lisää happea tai että nitro tarvitsisi jotain sheikkausta herätäkseen, vaan sen takia, että varmistaa että öljyt on kunnolla sekaisin. Muutenkin ihmettelen jos se fuli ei kerta vanhene, niin miksi ihmeessä sinne pitäisis päästä ilmaa sisään, että ravistamalla homma taas rokkaisi ? Saako kenties ylös-alas liikkeellä kiihtyvyyttä ja oikea-vasen sitten vääntöä ? :) Haihtumisista vielä, että yksinkertaistettuna Metanoli on se varsinainen polttoaine siellä sekoituksessa, nitro tuo palotapahtumaan lisää happea vs tilavuus joten jos jompi kumpi ei ole kuosissa, ei se aine pelaa kuten tarkoitettu. Ymmärrän toki jos on alun perin 50% Nitroa sisältävä tavaraa ja vertauskohtaa ei tuoreeseen tavaraan ole, niin se että vehkeet pärähtää käyntiin voi jollekkin olla tae siitä että fuili on kunnossa. Väitän kuitenkin että normi hoksottimilla varustettu huomaa eron tuoreen vastaavan tavaran ja vaikka 2v seisotetun litkun välillä. Toki säilyttämällä polttoainetta pimeässä, kuivassa, tasalämmössä ja irti betonipinnoista, voi vaikuttaa siihen että kuinka nopeasti tavara menee huonoksi. Vaihtelevammissa olosuhteissa myös lopputulos vaihtelee enemmän.

Rissasta sen verran, että nykysillä öljyillä näissä meidän krossimoottoreissa ei rissaa edes tarvitse. Muutenkin huonolatuinen rissa on yksi isoimmista ongelmanaiheuttajista niin käytössä kuin säilytyksessäkin, se kun karstoittaa ja nokeaa sekä pahimmassa tapauksessa huonosti suodatettuna jopa kuluttaa moottoria, tukkii kaasarit ja jumittaa luistit. Joissain käyttökohteissa rissa puolustaa paikkaansa ja laadukas rissa aiheuttaa vähemmän ongelmia kuin surkeampi tavara. Ne "ominaisuudet" kun tiedostaa ja värkkejä huoltaa sen mukaan, ei ongelmia välttämättä kohtaa. Täysin synteettisillä öljyillä varustettu polttoaine palaa pienemmällä karstalla ja useinmiten pitää koneet myös sisältä puhtaampina. Eron näkee kun katsoo tulpanreiästä tai pakoaukosta sisään. Mitä vähemmän koneen sisällä on sontaa, sitä paremmin se toimii, oli kyseessä sitten minkäkokoinen moottori tahansa.       

Moottorien sisuskalujen ruostuminen on pitkälti kiinni kahdesta asiasta: polttoaineen öljypaketin koostumus ja säilytys. Jos kamppeita seisottaa pitkiä aikoja naapurin mummon maakellarissa niin voi olla varma että se pannu on ruosteessa, ajoi sitten minkälaisella koktaililla tahansa. Tämä johtuu siitä samasta syystä kuin itse polttoaineen vanheneminenkin, eli palamaton polttoaine imee itseensä kosteutta. Normaalisti kuivassa säilytetyt moottorit jos ruostuu, niin silloin se on selkeä indikaattori että käytetyn polttoaineen öljyt ei riitä suojaamaan moottoria käyttökertojen välillä, jolloin on suositeltavaa käyttää ARO:a tai aine on pitkään seissyttä ja imenyt itseensä kosteutta. Tätä ei tiedä oikeastaan kuin kokeilemalla. Sinällään AROn tarve ei kerro siitä, onko polttoaineen öljyt käyttöä ajatellen laadukkaita, mutta kertoo sen että laiskalla harrastajalla ei ko aineella pannut kestä läheskään niin hyvin kuin sellaisella fuililla joka jättää riittävän öljykerroksen. Minkään liuottimien käyttö on täysin turhaa, koska konetta ei tarvitse pestä sisältä muutoin kuin tehdessä täydellistä konepokaa. Jos fuili vaatii ARO.n käyttöä, ajojen jälkeen tankki tyhjäksi, päräyttää konetta kunnes se ei enää jaksa käydä ja ARO:a sisään ja startterilla jokunen kierros. Tämä on täysin riittävä operaatio.       

Nitrojen eroja voi sitten miettiä vaikka lähiökuppilassa suhteessa aikaan ennen pilkkua ja taajuuteen jolla otsa hakkaa sitä pöydänreunaa sen viimeisen kossywissybatterykolan jälkeen.  :cool:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #621 : 05.11.13 - klo: 10.53 »
"Nitrojen eroja voi sitten miettiä vaikka lähiökuppilassa suhteessa aikaan ennen pilkkua ja taajuuteen jolla otsa hakkaa sitä pöydänreunaa sen viimeisen kossywissybatterykolan jälkeen.  :cool:"



Jokainen tulee omalla uskolla autuaaksi... katsotan ensi kesänä onko vanhat opit ihan mennyttä aikaa.
Huomautan vain että Tornado on pakattu metallipönikkään...
En jatka tätä aihetta sen enempää...   



http://www.speedmodelcar.com/records-finland.htm
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo: 13.03 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #622 : 06.11.13 - klo: 10.51 »
Komeeseen lukemaan 304 km/h olet päässyt, huikeeta
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #623 : 07.11.13 - klo: 16.39 »
Komeeseen lukemaan 304 km/h olet päässyt, huikeeta

Kiitos, kiitos... Aika spesiaali laji. aloin tätä harrastaa ja Nitro hydroja,senjälkeen kun möin maahantuontini ( Assot Similöille, Serpentin Jakosetille, Yokomot ja Sanwat Heikki Naulapään Power Racingille)
Tässä aika hyvä pätkä lajista , jos jotakuta kiinnostaa
 :  Rocket Man

Ei ihan halpaa touhua kuitenkaan, tehtaan auto, kuten PICCO 10cc maksaa € 3600,- sitten vielä osat, tulppa ja renkaat menee joka kerta kun käynnistää myllyn ja panee sen radalle, Monella jannulla on myös mäntä/sylinteri/kiertokanki joka ajoon, joka kunnostetaan sitten... Kiertokangen ala laakeri on 20kpl neulaa jotka vaihdetaan tasaisin väliajoin. kaikki rattaat on timanttipinnoitettuja ja laakerit keraamisia, niitä on pelkästään vaihteistossa 8kpl...Eli Nitro 1/8 kisaaminen, jota varten olen nyt kasannut jälleen tiimin, on itseasiassa "Eco laji"...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa RC Joacim

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #624 : 12.10.14 - klo: 23.12 »
eli kysyn nyt täällä koska en jaksa tehä uutta aihetta niin älkää väniskö jos on aikaa edellisestä viestistä.
eli voiko tohon model technicsin bigbäng 25 lisätä nitroo vähän lisää ? ja mikä olisi sopiva määrä?
entä voinko lisätä pelkkää rissaa vähän et tekis "savuttajan" vai hajooko koneet vain? :police:

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #625 : 13.10.14 - klo: 12.00 »
Ei kannata. Vähentää voitelua vain.. Ja suurentaa kiinnileikkaamisen riskin. Ja sehän savuttaisi vain vähemmän koska se öljy siellä savuaa
EXC125

Poissa RC Joacim

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #626 : 13.10.14 - klo: 20.02 »
no jos laitan risiiniöljyä ni eikö muka savuta?? :huh:

Poissa RC Joacim

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #627 : 13.10.14 - klo: 20.05 »
niin haittaako jos rissaa laittaa lisää? :huh:

Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #628 : 13.10.14 - klo: 20.36 »
niin haittaako jos rissaa laittaa lisää? :huh:

Jos kerran on valmista fuilia pöntössä niin miksi ihmeessä siihen pitäisi mitään lisätä, ei ole mitään järkeä tehdä niin, ja jos fuili on vanhaa/pitkähkön ajan seisonutta niin sitten vaan se reipas ravistus purkille ja kokeilemaan miten toimii, jos itse rupeat "sotkemaan" noiden aineiden kanssa niin melko varmasti saat enemmän vahinkoa aikaan ja myöskin enemmän ongelmia moottorien kanssa, tänä päivänä vs. 25 vuotta sitten niin nykyään ei ole ainakaan krossikäytössä mitään järkeä lähteä itse virittelemään fuilien kanssa kun kaupasta saa suoraan todella hyviä fuileja esim. sitä sinisen väristä mitä kisakuskit tuntuvat laajalti käyttävän. 

Poissa RC Joacim

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #629 : 13.10.14 - klo: 21.37 »
mistä voin tilata/ostaa kisa ainetta? :huh: