Kirjoittaja Aihe: Polttoaineista?  (Luettu 193307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #90 : 03.12.05 - klo: 20.22 »
Ei hyvä... vaahtoutuu...

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #91 : 03.12.05 - klo: 21.26 »
Ajettu 6 vuotta sillä, ei mielestäni mtn vikaa!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa JupeR

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #92 : 03.12.05 - klo: 21.30 »
Mäki ajoin ennen kuulillavoimalla(CoolPower) :wink:  Hyvinhän se toimi, mut pitihän sitä byronii koittaa :mrgreen:
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Poissa sanppa75

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
model technics
« Vastaus #93 : 03.12.05 - klo: 23.20 »
Olen itse ajellut kyosholla ja schumacherilla model technicsin qwikfire 10% ja savage 25:lla samanvalmistajan dynaglo 25% ja hyvin on pelannut.  

Ei ole ollut ongelmia.

Kunhan saan aikaiseksi niin laitan videota siitä miten savage käynnistyy dynaglo 25:lla.... :)

Ja muutakin rälläily video...  mutta menee jo ohi aiheen...
Näissä kuvioissa vuodesta 1985.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #94 : 03.12.05 - klo: 23.24 »
No mulla oli ultimassa joskus gallona tuota kyössin 10% ja siitäkin meni osa pilalle kun alko vaahtoomaan... sitten tuli sidewinderiä ja sillä on menty tähän asti (20 prossasella) ja huomenna tulee sitten eka purkki byronin racea (20% myös...) :wink:

EDIT* byroni tosin vaihtuu luultavasti takas winderiin seuraavalle gallonalle värinsä takia, winderi näkyy hyvin tankissa (nopee kattoa paljo on tankissa gasoa) ja myöskin bensaletkussa se näkyy ihan huomattavasti... Saa nähä miltä byroni näyttää tankissa. Tosin pari metriä kirkasta silikoniletkua tulee mukana  :wink:

Poissa zerocools

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://kotisivu.dnainternet.fi/mikkogro/
Polttoaineista?
« Vastaus #95 : 30.12.05 - klo: 02.50 »
missä myydään byroni?
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #96 : 30.12.05 - klo: 09.02 »

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #97 : 30.12.05 - klo: 14.15 »
Kirjoitampa tähän omista kokemuksistani, jotka eivät mitenkään ole siis ehdottomia totuuksia.

Kaksi tismalleen samanlaista konetta, samalla pillillä ja samankokoisella kaasarin kurkulla. Likimain samat säädöt tehon ja kulun puolesta.
Toisella ajoin 4l Modetechnicsin 25% aineella, ja toisella 1Gallonan 25% Byronia.

Tuossa vaiheessa oli hyvä vaihtaa etulaakerit, ja tuo Modelilla ajettu kone oli tuommoisen kellertävän-punaisen aineen peitossa. Kiertokanki, männän alapuoli ja koko alakerta kaikilta hankaamattomilta osiltaan, myös mäntä oli päältä tummunut siten ettei ilman kovempaa mekaanista hiontaa olisi kiiltävää tullut näkyviin. Alakerrasta tuo aine lähti kyllä pois talouspaperilla pyyhkäisemällä, mutta aivan kaikkialle ei paperillakaan yllä.
Byronilla ajettu kone oli sisältä aivan kiiltävä, kaikki osat hehkuivat puhtautta, eikä männän päällä ollut kuin pienenpieni tumma kohta, joka lähti talouspaperilla pyyhkimällä.
Ajoin tuolla Modelilla ajetulla koneella vielä litran Byronia ja kurkkasin takakannesta sisälle, kirkasta ja puhdasta oli.
Alunperin Modelilla ajettua konetta hieman vaivannut puutuminen ja säätöjen hakeminen katosivat, minkä luulin johtuvan samanlaisten koneiden välisestä yksilöllisyydestä. Säätäminen tuli siis loogisemmaksi, kun säätöihin ei joutunut koskemaan pidemmässäkään ajossa.

 - Hount

Poissa Denon

  • Tulokas
    • Profiili
byron polttoaine
« Vastaus #98 : 30.12.05 - klo: 15.12 »
Itsellä on kokemuksia 20% byron race polttoaineesta. olen ajanut sillä 1,5 galloonaa ja nyt kun tuli koneen puhdistuksen aika. Purin koneen osiin, niin
männän päällä oli mustia pieniä pilkkuja ja itse moottorin alakerta oli keltaisen öljyn peitossa. Ja oli siellä myös ruostetta kone on siis hpi:n T15.

Poissa driver

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #99 : 30.12.05 - klo: 15.33 »
ittelläni on 25 model technicsiä ja sillä olen ajanut koko harraste aikani! nytten kun avasin oman rb c5 jolla ajettu 18L niin männän päällinen oli vähän musta mutta lähti hyvin ja helposti pois. myös koneen alakerta on hiukan oranssinen mutta se ei kyllä haittaa... eli polttoaineessa ei minun mielestä ole mitään huomattavaa vikaa tai mitään,kone käy iha satavarmasti ja kulkee!! en kyllä ole koittanut byron 25 mutta varmasti hyvää sekin on!
CEN | RB | FUTABA |

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #100 : 30.12.05 - klo: 15.50 »
Mitäs mä teen talvella bensalle, kun en voi käyttää sitä ja en saa välttämättä myytyä sitä :(  :?: Dynaglosta siis on kyse ja sitä on gallona :?
- Tapsa

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #101 : 30.12.05 - klo: 16.39 »
Lainaus käyttäjältä: "driver"
ittelläni on 25 model technicsiä ja sillä olen ajanut koko harraste aikani! nytten kun avasin oman rb c5 jolla ajettu 18L niin männän päällinen oli vähän musta mutta lähti hyvin ja helposti pois. myös koneen alakerta on hiukan oranssinen mutta se ei kyllä haittaa.


Toi kone on kyllä varmaan avattu 4l välein uuden etulaakerin merkeissä, että tuskin siellä koko 18l töhnät sentään sisällä oli... : )

 - Hount

Poissa driver

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #102 : 30.12.05 - klo: 16.43 »
aijoo,hyvä huomio :) mut kuitenkaan ei oo mitään häikkää koneessa ollut vaikka tolla ajetaan! mutta aina kun on avattu ni on aika puhdasta ollut :D  vaikka tuskin 4 litrassa ehtii paljoo mitään tulla...
CEN | RB | FUTABA |

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Polttoaineista?
« Vastaus #103 : 30.12.05 - klo: 18.23 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Mitäs mä teen talvella bensalle, kun en voi käyttää sitä ja en saa välttämättä myytyä sitä :(  :?: Dynaglosta siis on kyse ja sitä on gallona :?


Puristat "pönikän" lyttyyn siten että siellä on mahdollisimman vähän ilmaa ja säilytät viileässä tilassa :wink:

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #104 : 30.12.05 - klo: 19.07 »
Ei kylmässä, mutta viileässä!
Älä säilytä betonin päällä, kylmälaukku on ihan ok paikka...  :mrgreen:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #105 : 30.12.05 - klo: 21.00 »
Kiitos neuvoista :) Se pönikkä on jo viileässä, mutta pitää vielä puristaa pönikästä ilmat poijes :)
- Tapsa

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #106 : 31.12.05 - klo: 08.55 »
ÖÖöö..miksi sieltä ne ilmat pitää puristaa pois?nevö hööd koko hommasta.Enkä ala puristelee,eipähän satu haavereita myrkkyjen kanssa.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #107 : 31.12.05 - klo: 09.06 »
Ilmassa oleva kosteus saa polttoaineen vettymään. Saattaa ilmetä polttoaineen menettäessä "kirkkautensa".

(Aikaisemmassa topicissa ehdotit lukkoa, kun oli "nevö hööd" - Mites nyt?)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #108 : 31.12.05 - klo: 09.30 »
Voi tsiisus sun kanssa

Se oli niissä heimosen topiceissa ja nyt ko. kaveri soittaa banjoa kk:n ajan.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #109 : 31.12.05 - klo: 13.58 »
Kyllä mä sen varovasti teen, ei oikeen kiinnostas myrkky-kylpy :lol:
- Tapsa

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #110 : 01.01.06 - klo: 13.23 »
Siitä pullosta on vaikee puristaa ilmat pois jos ei oo ketää kuka pistää korkin kiinni oikeella hetkellä. Yritin polvilla puristaa ja toisella kädellä korkki kiinni. Sain pikkasen ilmoja pois mutta en mitenkää hirveesti.  :roll:
En usko että vaikuttaa mitenkään.  :lol:

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #111 : 10.01.07 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "JK Power"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm

Pirun hyvä artikkeli. Harmi kun ei ole julkaistu suomeksi alan medioissa.



No pitäähän se julkasta, vaikka jotenkin näin:



Nitropolttoaineen ymmärtäminen.



Pienoismallien "hehku" polttoaine tehdään kolmesta pääaineesta: metanolista, öljystä ja nitrometaanista. Monet polttoainevalmistajat sisällyttävät muita lisäaineita, jotka ovat suunniteltu ratkaisemaan useita yleisiä syitä ongelmiin polttoaineen kanssa. Mutta nyt keskitytään ainoastaan kaikkein yleisimpiin polttoaineen elementteihin ja miten sinä voit tehdä pitääksesi polttoaineesi tuoreena ja estää sen "pilaantuminen". Nämä askeleet tekevät lopulta pienoismallimoottorin käytön helpommaksi.


Miksi polttoaine voi "pilaantua"?

Suurin osa polttoaineesta on metanolia (alkoholia). Metanoli on hygroskooppista; se sitoo kosteutta. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen saastumisen vedellä, joka aiheuttaa moottorin suorituskyvyn huonontumista. Lisäksi, auringon UV-säteet lopulta hajoittavat nitrometaanin, jos kannu on auringon valossa pitkiä aikoja.


Mistä tiedät, että polttoaine on pilalla?

Ensimmäisinä oireina on moottorin käynnistymättömyys edellisen ajokerran säädöillä. Toinen vihje voi olla, että moottori käy heikkoa tyhjäkäyntiä, käy mutta ottaa kierroksia laiskasti ja/tai ei saavuta samoja kierroksia johon olet tottunut.


Miten pidän polttoaineeni tuoreena?

Jos sinulla on tilaisuus, käy katsomassa jotakuta lennokin lennättäjää aurinkoisena päivänä ja jolla on polttoainekannussa enää 1/4 jäljellä. Voit huomata pisaroitumaa kiinnittyneenä kannun ylä- ja keskiosiin. Tämä on sitä ilmankosteutta, joka kondensoituu kannun sisään johtuen läpinäkyvän kannun tekemästä kasvihuoneilmiöstä. Yksi keino estää kasvihuoneilmiön tapahtumista, on polttoaineen säilytys metalliastiassa.

Voit myös taistella kosteuden vaikutuksia vastaan puristamalla kaiken ilman pois kannusta päivän päätyttyä tai siirtämällä polttoaineesi pienempiin astioihin polttoaineen vähetessä kannussa. Monet kuskit sijoittavat puolen- tai neljännesgallonan astioihin ja tuovat vain sen määrän mukanaan kentälle minkälaisena päivänä tahansa. Tämä sallii heidän polttoainevaransa säilyttämisen kotona valikoidussa säilytyspaikassa, käytännössä taaten ongelmattoman polttoaineen.


Lisätietoa polttoaineesta.

Jos luet R/C-lehtiä, moottoreiden ohjekirjoja tai puhut paikallisille kilpailijoille, todennäköisesti saat ristiriitaista tietoa autojen polttoaineista. Pääkiistanalaisuutena näyttäisi olevan se, että kuinka paljon ja minkä tyyppistä öljyä tarvitaan autopolttoaineeseen.

Tässä suora katsaus perustuen 15 vuoden kokemukseen, sisältäen läheisen työskentelyn moottorivalmistajien, alan experttien, huippukuskien ja kirjaimellisesti satojen testien kattaen kaikki moottorityypit ja olosuhteet.


Miksi ei lentokonepolttoainetta?

Autojen moottoreita käytetään aivan erilaisessa ympäristössä kuin lentokonemoottoreita. Lentokonemoottorit käyvät suurimman osan elinkaarestaan täydellä moottorin kierrosluvulla, niillä on jatkuva ilmavirta propellilta avustamassa jäähdytystä ja nopea kaasunvaste ja kiihtyvyys eivät ole niin kriittisiä kuin automoottoreissa.

Automoottorit käyvät suurimmaksi osaksi elinkaartansa kiihdyttäen mutkasta toiseen ja ovat harvoin täydellä kierrosluvulla muutamaa sekuntia pidempään. Ne luottavat ylisuuren jäähdytyskannen häivyttävän palamislämmöt ja kilpakuskit säätävät moottorinsa kaasuvasteen mukaan.

Lentokoneille suunnitellussa polttoaineessa on yleensä öljyä 15 - 20%. Samalla valmistajat jotka todella ymmärtävät automoottoreiden vaatimukset, laittavat yleensä 8 - 12% öljyä polttoaineeseensa.


Miksi 8 - 12% öljyä?

Käyttämällä korkeaöljypitoista polttoainetta (yli 15%) automoottorissa ei lisää moottorin elinikää, toisin kuin jotkut luulevat. Pitkien testien läpikäytyämme olemme löytäneet lyhenemispisteen suhteessa öljymäärään ja moottorin ikään joka itseasiassa on 8% suurimmassa osassa automoottoreita. Toisinsanottuna, yli 8% öljyä polttoaineessa ei tee mitään moottorin eliniän pidentämiselle. Itseasiassa toissijaiset vaikutukset johtuen korkeasta öljypitoisuudesta voivat oikeastaan aiheuttaa moottorivaurion rohkaisemalla ylilaihaan seokseen. Tässä miten.

Korkean öljypitoisuuden omaavan polttoaineen käyttäminen aiheuttaa moottorille huonoa kaasunvastetta kiihdytyksessä käyttäytyen rikkaanlaisesti. Yleensä kun käyttää korkea öljypitoista polttoainetta, saavuttaakseen hyvän kiihtyvyyden ja vasteen , moottori täytyy säätää ylilaihalle. Lisäksi korkea öljypitoisuus estää laihan seoksen "röpötyksen" kun moottori on säädetty liian laihalle sallien moottorin käymisen näin laihalla ilman totuttua laihan "röpötyksen" kertomaa sinulle ylikuumenevasta moottorista.

Yhteenvetona, korkeaöljypitoiset polttoaineet eivät anna moottorille lisäsuojaa. Moottorin eliniän lyheneminen suojauksen kannalta automoottoreissa on noin 8% riippuen öljyn tyypistä ja moottorista. Yhtään enemmän öljyä ei tarjoa lisää moottorille suojaa vaan voi itseasiassa aiheuttaa sinun säätävän moottorin liian laihalle saavuttaaksesi hyvän kaasunvasteen ja kiihtyvyyden. Tee itsellesi palvelus ja noudata näitä kahta neuvoa:

Sääntö #1- Käytä aina korkea luokkaista tuoretta polttoainetta, joka on suunniteltu autokäyttöön ja jossa on öljyä 8 - 12%, mieluiten ainakin hieman risiiniöljyä.

Sääntö #2- Älä käytä lentokone polttoaineita tai muunkaan tyyppisiä polttoaineita joissa on yli 15% öljyä autossasi.

© 2007 RC Hobbies Online ◦ All Rights Reserved




Olkaapa hyvät, kielioppi ja kirjotusvirheet kuuluu asiaan, jos on. Asiavirheitä ei pitäs olla, ainakaan paljon.  :mrgreen:
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Mika R

  • Vieras
Polttoaineista?
« Vastaus #112 : 10.01.07 - klo: 21.00 »
Hyvää työtä! Kiitos

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #113 : 10.01.07 - klo: 21.41 »
No niin on! Hyvä pikkuveli!

Tätä sivua kannattaa mainostaa! Hyvää infoa monille uudemmille harrastajille!

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #114 : 13.02.07 - klo: 19.39 »
Kysytäänpä täälläkin.

Onko porukalla kokemusta Rapiconista? Taitaa olla tällä hetkellä halvinta löpöä. Mahtaako olla kunnollista?

Mistä muuten saa nykyään Model technicsin polttoaineita? 25% Dynaglo oli pitkään halvin löpö. Miten mahtaa olla tilanne nykyään?

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Polttoaineista?
« Vastaus #115 : 15.02.07 - klo: 11.43 »
Model technics on Kyoshoputiikkien tuote.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa napsa

  • Jäsen
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #116 : 19.02.07 - klo: 18.45 »
Lainaus käyttäjältä: "JK Power"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
http://www.rchobbies.org/understanding_fuel.htm

Pirun hyvä artikkeli. Harmi kun ei ole julkaistu suomeksi alan medioissa.


Jep, tuli todellakin tarpeeseen. Ymmärrän vihdoinkin miksi ostamani Byroni 25% (16%öljyä) ei sitten millään toiminut krossarin koneessa.. Tuota olisi nyt nurkissa vajaa gallona, kellään ideoita mistä saisi metannolia ILMAN öljyä? Ajattelin hieman laimentaa öljy prosenttia jotta tulisi ajettava koktaili..
Tuota kun ei pihi voi "heittä"pois...

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #117 : 19.02.07 - klo: 19.16 »
Race 25% Byrtsissä on 11% öljyä, jos et sitten aja jollain lentsikka liemellä...  :lol:

http://www.byronfuels.com/pages/products.html

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa napsa

  • Jäsen
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #118 : 19.02.07 - klo: 19.25 »
Lainaus käyttäjältä: "JK Power"
Race 25% Byrtsissä on 11% öljyä, jos et sitten aja jollain lentsikka liemellä...  :lol:
 :mrgreen:


Joo, itse en olisi noin paljon hymiöitä käyttänyt. Lentsikka löpö siis kyseessä, avulias kauppias vastasi kysymykseeni "sopii sopii" kuin kyselin että sopiiko tämä myös autoihin (pullon etiketissä pahaenteisesti pelkästään lentovehkeitä..) Helppohan se, tosin en ollut ikinä kuullutkaan eri käyttötarkoituksien löpöistä..

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Polttoaineista?
« Vastaus #119 : 19.02.07 - klo: 19.30 »
Ja pitäisi tuolla hieman öljykkäämmälläkin pystyä, eli koneen pitäisi kyllä toimia silläkin siinä missä tuolla Racellakin, jota kuitenkin suositan jatkossa hankkimaan.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.