Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: Liittimet  (Luettu 22647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RC poju

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #90 : 23.02.12 - klo: 16.56 »
niin haluan tupla tehon ja vakio spartan ja traxxasin paras lipo akku

Poissa Diese-listi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #91 : 23.02.12 - klo: 17.04 »
niin haluan tupla tehon ja vakio spartan ja traxxasin paras lipo akku

Eli tuo spartan kestää ilmeisesti 6s lipon. Nyt pitäis tietää mikä tuo sinun "paras" lipo-akku on ja meinaatko niitä laittaa kaksi? Onko tuo vene alunperin kahdella 7-kennoisella nimh-akulla?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa RC poju

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #92 : 23.02.12 - klo: 19.07 »
traxxasin 5000 3s lipo ja kahella, sopii

Poissa Diese-listi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #93 : 23.02.12 - klo: 19.51 »
traxxasin 5000 3s lipo ja kahella, sopii

Jos tuo vene on alkuperäisessä kunnossa niin siinä pitäisi olla valmiiksi tuo kahden akun johdotus sarjaan. Ei pysty edes yhdellä akulla ajamaan...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Peku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Liittimet
« Vastaus #94 : 23.02.12 - klo: 20.32 »
Luulisin että rc vene - keskustelussa saat vastauksia lähemminkin esim. laitteen jäähdytyksen parantamisesta
jos joku muukin ko. kikkareen omistaa. Ellei ole Mamba - versio niin ainakin jäähdytyksen joudut modaamaan.
Harmi kun en tallentanut sivustoja joista joskus kaivelin tietoa / modauksia Spartanista. Lopetan ot:n tähän :angel:

Poissa JR33

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #95 : 29.06.12 - klo: 16.59 »
Kumpi on parempi Traxxas vai EC5 liitin? Minkälaiset virrankestot noilla on?
Traxxas bandit vxl

Poissa huhtip

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #96 : 29.06.12 - klo: 17.53 »
Kumpi on parempi Traxxas vai EC5 liitin? Minkälaiset virrankestot noilla on?


http://lilja.asteriski.fi/~ville/Elektromodellflug%20-%20Hochstromstecker.html

Tuossa joidenkin liittimien tietoa mutta puuttuu tuo traxxasin liitin. Itse käytän XT60 liittimiä, on mukava kolvailla piuhat kiinni ja on muutenkin näppäriä käyttää.

Poissa JR33

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #97 : 29.06.12 - klo: 18.11 »
Juu tota oon katellu, mutta kun puuttuu se Traxxasi nii aattelin kysästä. Kait noita xt60 liittimiäkin vois harkita.
Traxxas bandit vxl

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #98 : 30.06.12 - klo: 09.00 »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #99 : 08.07.12 - klo: 17.11 »
tietääkö kukaan että mikä liitintyyppi on tuossa ezrun 60A noparin tuulettimessa?
 http://www.nitrorcx.com/ezrun-60a-sl-brushless-esc-for-1-10-car.html

alkuperäisen tuulettimen liittimet on sen verran huonossa kunnossa ettei enää saa toimivia niistä. Vastarista on tarkotus ottaa moottorin tuulettimelle virtaa, niin pitäs saada otettua noparin omasta liittimestä.

Poissa polle

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #100 : 08.07.12 - klo: 17.29 »
Johdot on kolvattu suoraan piirilevyyn. Osta servoliittimiä ja kolvaa ne tuulettimen johtoihin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #101 : 08.07.12 - klo: 17.52 »
nyt ei kyllä paljon palkinnut tuo viesti. Tuosta kuvasta ei sitä nää, mutta minulla on ainakin semmonen pieni liitin siinä noparin kylessä. Mitä tarkoitat servoliittimillä? En ainakaan vastariin halua asentaa sitä ettei BEC kyykkäisi.

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Liittimet
« Vastaus #102 : 08.07.12 - klo: 18.03 »

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #103 : 08.07.12 - klo: 19.33 »
eikö nuokin ole vastariin sopivia liittimiä? Taitaa olla liian isoja mun tarkotukseen.

Poissa Diese-listi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #104 : 08.07.12 - klo: 20.00 »
nyt ei kyllä paljon palkinnut tuo viesti. Tuosta kuvasta ei sitä nää, mutta minulla on ainakin semmonen pieni liitin siinä noparin kylessä. Mitä tarkoitat servoliittimillä? En ainakaan vastariin halua asentaa sitä ettei BEC kyykkäisi.

Niin siis miten meinasit kytkeä kun eka viestissä laitoit että vastarista virta ja toisessa et halua vastarilta ettei noparin bec kyykkää?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #105 : 08.07.12 - klo: 20.34 »
nyt ei kyllä paljon palkinnut tuo viesti. Tuosta kuvasta ei sitä nää, mutta minulla on ainakin semmonen pieni liitin siinä noparin kylessä. Mitä tarkoitat servoliittimillä? En ainakaan vastariin halua asentaa sitä ettei BEC kyykkäisi.

Niin siis miten meinasit kytkeä kun eka viestissä laitoit että vastarista virta ja toisessa et halua vastarilta ettei noparin bec kyykkää?

Oho. nyt on kyllä tullu merkittävä virhe tekstiä kirjottaessa  :cheesy: sattuuhan näitä. tarkoitus oli alunperinkin saada virta noparista. pahoittelen kyseistä virhettä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #106 : 08.07.12 - klo: 22.06 »
Oho. nyt on kyllä tullu merkittävä virhe tekstiä kirjottaessa  :cheesy: sattuuhan näitä. tarkoitus oli alunperinkin saada virta noparista. pahoittelen kyseistä virhettä.


Ainkin Xeruneissa on paikka tuollaiselle Heulin linkittämälle liittimelle tuuletinta varten. Kannattaa varmaan kysellä niiden nopareiden omassa aiheessa, onko Ezrunissa sama liitin, jos ei tänne kukaan huomaa sitä vastata.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Mazza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #107 : 08.07.12 - klo: 22.42 »
Mitäs nuo 4mm bulletit kestää jatkuvaa virtaa? Siirryin 4mm banaaneista XT60:iin lipoihin ja harjattomiin siirtyessä, mutta nyt mietityttää tuo virrankesto. Nyt pitäis virtojen pyöriä 60A nurkilla, mutta jäsympiä vehkeitä on luvassa. Tuleeko noista pullonkaula? Noita bulletteja ois iso kasa pakissa, ja ovat kyllä käytettävyydeltään ihan parhaita. Vaihtoehto ois tietysti isommat bulletit tai EC5, mutta jos tuohon jälkimmäiseen lähtee ja pistää koko kalustoon, sillä rahalla sais kohta jo parin akkuja lisää.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Paikalla Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #108 : 08.07.12 - klo: 23.06 »
Mitäs nuo 4mm bulletit kestää jatkuvaa virtaa? Siirryin 4mm banaaneista XT60:iin lipoihin ja harjattomiin siirtyessä, mutta nyt mietityttää tuo virrankesto. Nyt pitäis virtojen pyöriä 60A nurkilla, mutta jäsympiä vehkeitä on luvassa. Tuleeko noista pullonkaula? Noita bulletteja ois iso kasa pakissa, ja ovat kyllä käytettävyydeltään ihan parhaita. Vaihtoehto ois tietysti isommat bulletit tai EC5, mutta jos tuohon jälkimmäiseen lähtee ja pistää koko kalustoon, sillä rahalla sais kohta jo parin akkuja lisää.

Kyllä ne jotain kestää, koska useat kovakuoriset akut käyttävät niitä... Mutta minä suosittelen kyllä EC5 liittimiä jos käyttää isoja virtoja... Olen kokeillut deansiä, traxxasia, 4mm bulletteja ja xt-60 ja ec5 lyö kyllä ne kaikki, varsinkin jos isoja virtoja käyttää.
Hobbyfactory.fi
ARRMA RC, Team Durango, Orca, Orion, Savöx & Avid

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Liittimet
« Vastaus #109 : 09.07.12 - klo: 08.05 »
1:10 autoissa 4mm bullet-liittimet on riittävät, n. 80A on jatkuva virrankesto. Moni käyttää noita myös 1:8 sähköautoissa koska 95% kisa-akuista on bullet-liittimillä varustettuja.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Liittimet
« Vastaus #110 : 09.07.12 - klo: 08.54 »
1:10 autoissa 4mm bullet-liittimet on riittävät, n. 80A on jatkuva virrankesto. Moni käyttää noita myös 1:8 sähköautoissa koska 95% kisa-akuista on bullet-liittimillä varustettuja.

Bullet liittimiä löytyy myös kahdenlaista, niitä perus liittimiä jotka maksvat lähemmäs ei mitään ja sitten ns high power versioita jotka on tarkoitettu isomille virroille. Eron näkee siitä että high power on käytännössä soliidi liitin. Varsinkin 1/8 autoille high power versio poistaa paljon harmeja akkujen kanssa.

Perusliitin: http://fi.eurorc.com/product/1296/hobbypro-male-4mm-banana-plug-4
high power: http://fi.eurorc.com/product/1167/solid-high-power-40mm-gold-connector-3
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Paikalla Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #111 : 09.07.12 - klo: 09.35 »
Bullettien suurin ongelma ei ehkä ole virrankesto. Minulla oli noparista johdot suoraan akkuun 4 millin bulleteilla. Vaihdoin ne pois sen jälkeen kuin laitoin akun kiinni väärinpäin ja nopari hajosi. Mienlummin maksan pari euroa liittimistä kun yli sadan euron noparista...

Sen riskin voi vähentää tekemällä eripituisia johtoja plussalle ja miinukselle, mutta esim turnigy akuissa ja gens ace akuissa navat ovat eri puolilla...
Hobbyfactory.fi
ARRMA RC, Team Durango, Orca, Orion, Savöx & Avid

Poissa Mazza

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #112 : 09.07.12 - klo: 11.36 »
Joo, nimenomaan noita jäsympiä mulla on parikymmentä paria. Aiemmin käytin perus banaaneja. Vahinkoja saa ehkäistyä selkeillä merkeillä, varsinkin kun naaraatkin on johtojen jatkona. Näköjään EC5:n hinta oli enää murto-osa siitä mitä joskus, että ehkä sitäkin vois harkita.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #113 : 09.07.12 - klo: 16.56 »
Itse olen laittanut akun plussaan naaraksen ja mustaan uroksen. Näin estyy väärinkytkentä. Merkinnät saa punaisella ja mustalla kutistesukalla ja olen vielä suojannut urospäät ylisuurella sukalla, joka tulee liittimen yli niin että naaraspääkin mahtuu sinne sisälle. Siitä lämmittää vaan tarvittavan osan ja loppupää jää auki.

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
XT90-liittimet
« Vastaus #114 : 26.01.14 - klo: 19.13 »
On tietty vähän vanha thread, mutta pistetään samaan kasaan kun tässä on jo kerran puhetta liittimistä.

Eli hommasin HK:lta XT90-liittimet kaikkiin akkuihini/sähköihin mitä talosta löytyy, joka ei nyt erikoisemmin ole (6kpl akkuja, 2 noparia, 2 laturin johtoa). Kolvailuista kerroin muualla, lyhennettynä mainittakoon sen helppous awg10 ja awg12 kaapeleilla sekä se, että jos kolvia pitää bulletissa liian kauan, onnistuu nylonmuotin sulatuskin.

Kyseessä on siis nämä liittimet, käytännössä bulletit nylonista valmistetussa muotissa, jota ei voi kytkeä väärinpäin (kunhan on juottanut johdot oikein :grin:) ja virtaa pitäisi kulkea valmistajan mukaan "90A+", mitä se sitten tarkoittaakaan. Nämä tulivat deansien tilalle, olin kovin kyllästynyt niiden juottamiseen ja onnistuin viimekesänä sulattamaan lämpimällä ajellessani yhden parin kasibuggyssä 80A RTR noparilla ja 1900kv moottorilla...

XT90-liittimen kuoret ovat nylonia, eli ovat sen verran pehmeitä, että antavat periksi jos niitä venyttelee/puristelee ohuimmista paikoista. Jos liitin löystyy käytössä, voi urosbullettia levittää päästä halutessaan. Sama pätee myös toisin päin, eli jos tuntuu siltä, ettei liittimiä saa käsivoimin revittyä irti, voi urosbullettia myös puristaa kärkipihdeillä hieman, jolloin liitin löystyy. Kannattaa kuitenkin valita sopiva tiukkuus siten, että noparilla olisi sen verran tiukka tuo liitin, että se on mieluummin hieman vaikeahko irroittaa, kuin että se irtoaisi liian helpolla. XT90-liittimet ovat kooltaan aika isoja, suunnilleen samaa leveyttä kuin peukaloni, joten vertailuna deans on murto-osan tuosta koosta.

Käyttötesti:

Tuossa nyt erikoisesti ei ole testattavaa, eli liittimet istuvat hyvin ja ovat jämäkät niin laturin johdoissani kuin myös nopareilla. Se mikä ero huomasin välittömästi ja minkä testasin kummallakin autollani 4S- sekä 6S-setupilla deansiin verrattuna, että ajoaika piteni hieman(!)

Toinen minkä huomasin välittömästi oli se, että kumpikaan hobbywingin säätimistä ei tehnyt lipo-cutoffia puolitiessä, kuten ne aika usein voivat tehdä. Eli noparin cutoff iskee päälle, vauhti laskee ja auto pysähtyy, mutta heti tämän jälkeen autolla voi taas ajaa hetken ja tämä voi toistua X kertaa, kunnes nopari rupeaa vilkuttamaan punaista cutoff valoa ja sitten ei enää ajella. XT90-liittimillä sekä 2S- että 3S-akut sarjassa SCT Prolla sekä Xerunilla loppui meno ensimmäiseen cutoffiin ja punaisen valon vilkkumiseen.

Kolmas asia joka liittyy ylempänä mainittuun cutoffiin oli se, että kaikki akut olivat purkautuneet hieman tyhjemmiksi kuin ennen, eli pienen levon jälkeen niiden jännite oli 2S Genseissä karvan yli 3,5 volttia ja 3S Genseissä 3,6 voltin kummaltakin puolelta. Deanseilla nuo jännitteet olivat olleet 3,7V ja sen paremmalla puolen aina kun olen mitannut, eli lähes jokaisen ajon jälkeen (mittaan aina, että akkujen kennoissa ei ole erikoisemmin eroja ajojen jäljestä).

EDIT: testattu myös kolmannella, vanhimmalla akkuparilla truggyn 150A noparilla ja sama homma minkä jo ylempänä mainitsin: cutoff toimi "oikein", pidempi ajoaika, akuissa jännite ajon jälkeen hieman aikaisempaa alempi.

Loppuyhteenvetona voinen todeta, että XT90-liittimet ovat "ihan kivat" ja hyvä vaihtoehto deanseille ja ovat kohtuullisen edullisia. Varmasti parempiakin on olemassa, mutta tulipahan nyt tällä kertaa näihin vaihdettua eikä näissä nyt niin ihmeellisiä vikoja tuntuisi olevan, ainakaan omille vehkeille (sigu).
« Viimeksi muokattu: 26.01.14 - klo: 22.48 kirjoittanut TeroP »
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa Miksu L

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #115 : 26.01.14 - klo: 23.21 »
Olipas mielenkiintoinen liitin vertailu. Täältä löytyy servoliitin mittailuja 14:sta viesti. http://lennokit.net/showthread.php?t=57778

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #116 : 05.05.15 - klo: 00.45 »
Mikäs on nimeltään tämän näköinen liitin/liittimet?
Hieman normaalia servoliitintä isompi ja kolmi napainen.
Vastaanottimen ja vastarinakun väliin pitäisi jotkut hyvät liittimet asentaa.
Tämmöisiä olisi valmiina mutta pitäisi löytyä muutama lisää.
Myös paikkasta mistä noita löytyy saa vinkata.
#VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR# #HONG NOR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • VRC-PRO
Vs: Liittimet
« Vastaus #117 : 15.12.16 - klo: 10.32 »
Onko joku käyttänyt noparin ja moottorin välissä tällaista?

http://www.rccenter.fi/product/1505/dynomax-3-pole-35mm-mt60---b9330

En oikein pidä tosta juottelusta kamalasti joten toi vois olla ihan jeppis juttu, vaan miten ton virrankeston kanssa on?
Team Associated SC5M | Team Associated RC10 Classic
Sanwa | Tekin | G-Force | JR | VirtualRC-PRO

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liittimet
« Vastaus #118 : 15.12.16 - klo: 11.02 »
Onko joku käyttänyt noparin ja moottorin välissä tällaista?

http://www.rccenter.fi/product/1505/dynomax-3-pole-35mm-mt60---b9330

En oikein pidä tosta juottelusta kamalasti joten toi vois olla ihan jeppis juttu, vaan miten ton virrankeston kanssa on?


Tuolla pitää kolvata 6 kpl johtoja liittimiin ja sitten mahdolliset 3 johtoa moottoriin, eli ylimääräistä kolvausta tulee kahden moottorivaihdon edestä heti.

Liitin puoltaa paikkaansa jos ajat samalla moottorilla eri autoja tai sitten samalla autolla eri kisaluokkia (FTT esim.) moottoria vaihtaen. 
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • VRC-PRO
Vs: Liittimet
« Vastaus #119 : 15.12.16 - klo: 13.19 »
Niin, eipä se tosiaan kamala homma ole tota moottoria irti juottaa. Tulipa vaan mieleen kun kompastuin moiseen liittimeen.
Team Associated SC5M | Team Associated RC10 Classic
Sanwa | Tekin | G-Force | JR | VirtualRC-PRO