Kirjoittaja Aihe: Ensikertalainen kilpailuissa.  (Luettu 50973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 03.07.11 - klo: 21.04 »
En löytäny tälläistä aihetta niin aloitetaan tällänen ketju . Elikkä ajattelin osallistua SC4-10-luokan kilpailuihin, jos sellaisia on tulossa lisää. Itsellä ei ole mitään hajua millaisilla mootoreilla ja nopareilla kisoissa pärjää, vai pärjääkö siellä esim. samoilla ezrunin nopareilla ja moteilla joita on käytetty pihasuttailuun. Akuiksi varmaan käy 2s 60c ''laatu'' lipot, eikä mitkään turnigyn hardcase lipot.

Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

« Viimeksi muokattu: 16.07.11 - klo: 11.34 kirjoittanut jonu93 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #1 : 03.07.11 - klo: 21.33 »
SC4-10 luokassa on kilpailuissakin todella suuri valikoima sähköjä käytössä ja kaikilla tuntuu pärjäävän. Nelkuissa on painoa melkoisesti mutta kyllä moni ajelee Sidewinder, 8.5T harjaton kombolla vaikka yleisin taitaa olla pitkä 550-sarjalainen Novak tai Tekin?

 550-moottorit tarvitsevat järeämpää noparia kun tehot on luokkaa 700-900W mutta kyllä halvoilla Turnigy akuilla pärjää täysin. Akuissa maksaa lähinnä lisenssit ja tarrat.

Viimeisen vuoden aikana on useilta valmistajilta tullut 4-6 napaisia moottoreita joilla on saatu vääntöä huimasti lisää normaalikokoisesta moottorista = vähemmän painoa. En tosin muista nähneeni yhtään 4 napaista jossa olisi sensorit perässä mutta ei niitä kaipaa hyvän noparin kanssa.


Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #2 : 03.07.11 - klo: 21.44 »
eli saako noita turnigyn akkuja käyttää winterjumpseissa vai täytyykö olla joku lisensillinen akku.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #3 : 03.07.11 - klo: 22.15 »
Saa käyttää.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #4 : 04.07.11 - klo: 07.57 »
"Kiina-akkujen" ja "merkkiakkujen" välistä löytyy myös hyviä vaihtoehtoja, esim. Gens Ace.

SM-kisoissa on sallittu sekä Efra- että Roar-hyväksytyt akut, kiina-akuista sallittuja esim. nämä (tosin vain kauppiaan nettisivujen mukaan, Roarin listalle ei ole vielä ilmestynyt).


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #5 : 04.07.11 - klo: 16.41 »
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Kapasiteetiksi riittää hyvin esim. 4000 mAh, isommat 6000 mAh akut ovat monesti niin paksuja etteivät sovi kunnolla autoon ilman dremelöintiä. Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #6 : 04.07.11 - klo: 16.46 »
kattelin tollasta akkua 4wd corriin ja eikö ole hyväksytty kisoihin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11598
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #7 : 04.07.11 - klo: 16.50 »
Tuo Roar-lista on päivitetty viimeksi muutama päivä sitten eikä ainakaan vielä siinä noita ole listattuna. Ihmeellistä kyllä että kiinalaiset myyvät noita sallittuina akkuina mutta maassa maan tavalla  :azn:

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #8 : 10.07.11 - klo: 14.21 »
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Kapasiteetiksi riittää hyvin esim. 4000 mAh, isommat 6000 mAh akut ovat monesti niin paksuja etteivät sovi kunnolla autoon ilman dremelöintiä. Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

pärjäisiköhän tossa m4 sarjassa yokomo b-maxilla? Vai onko kaikilla jotkut durangon autot.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #9 : 10.07.11 - klo: 14.27 »
Kyllä pärjää hyvin Yokomollakin. Suomessa niitä ei ole tosin kilparadoilla näkynyt kuin Viljami Kutvosella (ajoi vain kaksi osakilpailua viime vuonna). M4-10 SM-sarja voitettiin Durangolla, mutta TOP10:ssä oli myös Tamiyoita ja Assoja.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #10 : 15.07.11 - klo: 18.14 »
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

Onko kauheesti väliä jos nopari ja motti on sensorittomia :azn:?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #11 : 15.07.11 - klo: 18.16 »
Ei haittaa pääsuoralla, mutta kaasutuntuma pienillä kierroksilla on paljon parempi sensorillisissa - suht tärkeä ominaisuus crossissa  :wink:

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #12 : 15.07.11 - klo: 18.35 »
ok.
« Viimeksi muokattu: 16.07.11 - klo: 11.34 kirjoittanut jonu93 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #13 : 15.07.11 - klo: 22.04 »
Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #14 : 15.07.11 - klo: 22.24 »
Kyllä saa ajaa kisoissa. Ominaisuuksien puolesta (ainakin paperilla) pitäis olla ihan hyvä.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #15 : 15.07.11 - klo: 22.35 »
ostan varmaan ton sitten.
« Viimeksi muokattu: 16.07.11 - klo: 11.34 kirjoittanut jonu93 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #16 : 15.07.11 - klo: 23.09 »
Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
Itsellä sama setti ollut jo toista vuotta käytössä turistissa. Tosin motti vaihdettu stanuun jo alkumetreillä.
HK. lupaa ja kehuu tuotteitaan, mutta ko. nopari jää nykyisille stokki 60A laatunopareille toiseksi ellei jopa kolmanneksi.

Perus nopari ilman ylimääräisiä säätöjä. (Mainostavat, että olisi ajoituksen säätö, mutta kokemus sanoo, että se on tässä tapauksessa vain vapaa valintainen numero ohjelmointi palikassa)


Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #17 : 10.08.11 - klo: 18.55 »
Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
Itsellä sama setti ollut jo toista vuotta käytössä turistissa. Tosin motti vaihdettu stanuun jo alkumetreillä.
HK. lupaa ja kehuu tuotteitaan, mutta ko. nopari jää nykyisille stokki 60A laatunopareille toiseksi ellei jopa kolmanneksi.

Perus nopari ilman ylimääräisiä säätöjä. (Mainostavat, että olisi ajoituksen säätö, mutta kokemus sanoo, että se on tässä tapauksessa vain vapaa valintainen numero ohjelmointi palikassa)

Itselläni on myös tuo Hobbykingin 100A combo, tosin motti kärähti eilen noin vuoden satunnaisten pihasudittelun jälkeen.

Rizardi, miten tuo nopari eroaa esim. 60A laatunopareista? Ohjelmoitavuus toki varmasti parempi, mutta jos ajelee esim. 50A virroilla niin onko mitään merkitystä ajaako 100A halpiksella vs. laatusäätimellä? Toki halpissäätimissä tuo virrankestävyys ei ole ihan luvatun mukainen, mutta lennokkisäätimien kokemusten perusteella jos on esim. 30% turvamarginaalia niin yleensä savuja ei paljon näe.

En yritä tässä puolustella HK:n tuotteiden laatua, vaan yritän lähinnä oppia mitä eroja laatu vs. halpissäätimissö on... ;-)
Wacky Stack Racing Team

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #18 : 11.08.11 - klo: 16.11 »
En yritä tässä puolustella HK:n tuotteiden laatua, vaan yritän lähinnä oppia mitä eroja laatu vs. halpissäätimissö on... ;-)
Pihasudittelussa eroa on hiukan vaikeampi havaita hyvän ja halvan säätimen välillä mutta kun radalla aletaan ajamaan kelloa vastaan niin ero tulevat esille. Laatu nopareissa kaasu ja jarru tuntuma on huomattavasti parempi ja myös tehohävikit ovat pienempiä. Mutta noparillahan ei ole mitään väliä jos ajolinjat eivät radalla pysy kasassa, huonollakin noparilla pärjää jos osaa ajaa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #19 : 29.12.11 - klo: 15.18 »
Olen hiukkasen kiinnostunut tuosta neliveto tai takaveto maastosarjasta. Olisiko tämä auto hyväksytty takaveto sarjaan?
http://www.rcm.fi/index.php/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-b4-1-brushless-rtr.html
Ja mitä pitäisi päivittää että kehtaisi edes näyttäytyä kisassa tuon kanssa ja millaisia akkuja kisoihin tarvitsisi?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #20 : 29.12.11 - klo: 16.21 »
Tuolta löytyy viimekauden sarjasäännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=56536.0
Säännöissä kerrotaan myös sallituista akuista. Sääntöihin tuskin tulee suuria muutoksia ensi kaudeksi.

Tuo linkittämäsi auto on kyllä laillinen. Moottorin olisi kyllä hyvä olla sensorillinen. Sensorillisella moottorilla on parempi kaasutuntuma, joka varsinkin krossissa on oleellista.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #21 : 29.12.11 - klo: 16.31 »
Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink:  :smiley:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #22 : 29.12.11 - klo: 17.06 »
Tämä selvä kiitos.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #23 : 29.12.11 - klo: 21.54 »
Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink: :smiley:
[ot]
Englannin kielessä kyseinen sana on [Throttle], jonka käännös on kaasu, kaasupoljin, kaasuttaa jne. ts. Kaasu sanalla on suomessa siis kaksi merkitystä, jolloin merkitys pitää miettiä asiayhteydestä, joka ei liene vaativan erityisiä kielellisiä lahjoja.

Se, että sähkömoottorivetoisesta autosta puhuttaessa, puhutaan kaasutuntumasta tai vasteesta on ihan oikein sanottu. Throttle control, throttle response, throttle feel... what ever...
[/ot]

Kisaamaan oppii parhaiten kisaamalla...  Tuohon valtsun tuntumaan vielä lisäten, että sensorittomissa moottoriyhdistelmissä kaasutuntuma on kuminauhamaisempi kuin sensorin kanssa, kaasuvasteessa on siis jonkinlaista viivettä, joka ei välttämättä ole se kivoin lisä jos haluaa tarkasti kaasua annostella.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #24 : 31.12.11 - klo: 07.43 »
Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink:  :smiley:
Polttomoottori toimii siis kaasulla  :tongue:
Näinhän se periaatteessa onkin, mutta polttoaineista puhuttaessa suomen sana kaasu taitaa juontaa englannin sanasta gas, joka on lyhennys sanasta gasoline.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #25 : 01.01.12 - klo: 22.49 »
Olen hiukkasen kiinnostunut tuosta neliveto tai takaveto maastosarjasta. Olisiko tämä auto hyväksytty takaveto sarjaan?
http://www.rcm.fi/index.php/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-b4-1-brushless-rtr.html
Ja mitä pitäisi päivittää että kehtaisi edes näyttäytyä kisassa tuon kanssa ja millaisia akkuja kisoihin tarvitsisi?
'
Renkaat ei ole maastosarjassa sallitut (ainakaan 2011 vuoden säännöissä). Eli ne pitää vaihtaa. Siis takarenkaat, eturenkaatkin tosin kannattanee vaihtaa.

Servo on hidas, mutta kyllä sen kanssa nyt näyttäytyä kehtaa...

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #26 : 01.01.12 - klo: 22.51 »
Saisinkos linkin hyvinstä kumeista kun ei ole mitään kokemusta renkaiden valitsemisesta? Entäs vanteet?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #28 : 01.01.12 - klo: 23.14 »
Kiitos täytyypi katella miten tämä kisa auton ostaminen etenee vielä, kun ei ole ennestään täysi veristä sähkökrossaria niin tekisi hiukan mieli.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« Vastaus #29 : 03.01.12 - klo: 20.24 »
Noista winter jumps kisoista.

Eli niissä ilmeisesti saa ajaa ilman lisenssiä ja muillakin,kuin noilla hyväksytyillä akuilla.Itsellä on pari eri merkkistä akkua.
Onko autossa olemassa jotain painorajaa tai muuta mikä täytyisi ottaa vielä huomioon ennen kisoja?

Takarenkaat tietenkin sovitaan jo vähän ennen kisoja.

Tekisi mieli osallistua tuohon seuraavaan turun kisaan,mutta vielä vähän mietityttää esim. tuo tilan antaminen nopeammille kuskeille.Niille kun varmaan joutuu sitä tilaa antamaan sen koko 5 min.
Ja sitten muutenkin se kisapäivän eteneminen,kun ei ole juurikaan siitä tietoa.

Olisi hauska nähdä millaista touhua se oikein käytännössä on ja sattuisi ne kisat olemaan tuossa aika lähellä vielä.