Kirjoittaja Aihe: Virta suoraan servoille  (Luettu 3779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Virta suoraan servoille
« : 30.07.11 - klo: 11.54 »
Mites on, onko porukoilla kokemusta tollasesta servojen kytkennästä minkä verran ?



http://www.largescalerc.com/orc018-directpowerharnessforthrottleandsteeringservos.aspx

Virta syötetään suoraan servoille vastarin ohi ja saadaan servoille enempi virtaa -> voimaa ja säästetään samalla vastaria turhalta kuormitukselta, jonka aiheuttaa esim 2 kpl voimaservoja (25 - 30KG) ohjauksessa.

Joissakin kaavioissa joka kanavalle on vielä haaroitettu oma maa (-) , mutta tuossa ei ole.

Jossakin olen nähnyt myös kytkennän jossa servoina 7,2V HV (High Voltage) servot, joille syötetään samalla tavalla virta suoraan 7,2V Lipo:lta ja vastarille on oma 6V akku.

Lähinnä kiinnostaa toimiiko tuo myös Futaba:n 3PM-MX 2,4Ghz radion kanssa jossa se HRS käytössä...
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Virta suoraan servoille
« Vastaus #1 : 30.07.11 - klo: 12.28 »
Tottakai toimii...

Servo ei tarvitse vastarilta mitään muuta kuin tuon ohjaus signaalin.
Virran voi ottaa suoraan akulta.

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Virta suoraan servoille
« Vastaus #2 : 30.07.11 - klo: 15.02 »
Baja foorumilta löyty tällänen 3-kanavalle, minkäs takia tuossa ei johdeta virtaa ollenkaan vastarille ?



http://www.rctek.com/phpBB/album_personal.php?user_id=4

Ajattelin rakentaa systeemin niin, että 2 kpl voimaservoa ohjaukseen kytkettynä rinnan (etu/taka), 1 servo kaasu/jarru ja kolmas servo pakille. Ainakin ohjausservoille suora virta akulta, ehkä siinä samalla kaikille.
Akkuja tulisi kaksi (2 x 1600mAh) kytkettynä rinnan (6V) tai sitten yksi iso...akuille kokonaan erillinen akkukotelo johon kunnnollinen oikeaan autokäyttöön tarkotettu 10A virtakatkaisija, lisäksi jännitevahti ja ulkoinen latauspistoke.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Virta suoraan servoille
« Vastaus #3 : 31.07.11 - klo: 02.41 »
Kyllähän tuossa menee virta vastarille aivan normaalisti.
Jokaisessa kolmessa Y johdossahan on kaavan mukaan jokainen piuha aivan normaalisti paikoillaan.
On vain tehty suorat piuhat servoille jotta siis jokaisen servon virta ei tarvitse kulkea vastaantottimen kautta.
Vähentäen näin tietysti vastusta ja kenties myös vähentää vastarille tulevaa kuormaa.

Poissa r2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Virta suoraan servoille
« Vastaus #4 : 31.07.11 - klo: 21.55 »
Itse pähkäillyt myös tuon crawlerin kanssa ohjausservon virransyöttöä, kumminkin käytössä yleisesti 25-35kg servoja, ja niitä jumitetaan kivenkoloissa..

http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=6055.0

Itsellä setuppi autossa on perusyksinkertainen, cc-bec syöttää vastarille 7,0v ja sieltä normaalisti ohjausservolle(Hitecin HS-7954SH). Tuota liitinhävikkiä olen pähkäillyt ja ajatellut kahdentaa bec-vastari johdot, ja vastaavasti, servon johdot virransyötön osalta..

Vastarin osalta en olisi huolissani sen läpi kulkevasta virtamäärästä, siellähän ovat + ja - liittimet rimalla kaikki yhteydessä toisiinsa, joten elektroniikan läpihän ei kovia virtoja kulje.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Virta suoraan servoille
« Vastaus #5 : 01.08.11 - klo: 00.14 »
Totta...
Elektroniikan läpi ei kuljetella kummoisia virtoja... Mutta monissa vastareissa ne sillat ovat perus piirilevyn johdinta...
Eli jytkyt servot joutuvat ottamaan vitansa tuollaisen kuristimen läpi.

Toki on tullut nähtyä vastareita missä sillat ovat järeät, jolloin varmasti yksi ja sama kierrättääkö virtaa vastarin kautta, vai suoraan servoille.
Ylimääräinen johtohässäkkä ei kuulosta hyvältä ajatukselta kilpa-autossa joka etenee kovaa...
Ne kun tietysti tärisee ja värisee jne niin paljon että piuha hässäkässä on paljon mahdollisuuksia mennä pieleen.

Loppupeleissä aika harva vastari kestää lipolta saatavan virran suoraan jolloin tarvitsee käyttää regulaattoria.
Jos taas haluaa käyttää lipo servoja niin sillon tuo suora virran ottaminen akulta servoille on tietysti fiksua ja tarpeellista.