Kirjoittaja Aihe: 24V harjallinen nopeudensäädin?  (Luettu 4227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
24V harjallinen nopeudensäädin?
« : 07.08.11 - klo: 16.47 »
Olisi tuommonen pulma, että kaipailtas 24V kestävää harjalliselle moottorille sopivaa "keskusta" / nopeudensäädintä.
Entisestä järeemmästä sähköpotkulaudasta on "keskus" pimeenä iäksi ja tilalle vaatis nyt toista. Moottorina kun on
24V harjallinen ja akkuina sarjassa 2x 12V 7200mAh lyijyakut.

Osaako kukaan sanoa mistä moisen saisi tai onko jollain nurkissa tuommosta myytäväksi?

Kiitos ja ennakkoon!

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #1 : 07.08.11 - klo: 19.52 »
MambaMonsterMax osaa tiettiksellä kääntyä harjallisten ohjaimeksi. Tiedän varmasti käyttäneeni.
"valkoisen piuhan" mikä käsketään jättämään irti arvailin sokkona keskimmäiseksi, kun siinä V1 mallissahan oli kaikki piuhat irtoavia.
"yes use the 2 outer motor plugs as the center does nothing"
Eivät ole missään päivityksessä kirjoittaneet poistavansa ko tukea, ei pakilllisena eikä pelkkä eteen mallisena.
6s lipot täynnään tuo 28,8 voltin sietovaatimuksen
20 NiMH tai 12 kennoa lyijyllä ...

Maailmalla ajelevat porakonemoottorein juurikin MMM noparilla

Toki mahdollista löytää joku harjallisen veneen noparikin, eos enempi niistä


Ja MM osaa, mutta menee takuun ulkopuolelle noilla volteillaan, joudut pistämään puhaltimen  bec-hukkalämmön takia.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #2 : 07.08.11 - klo: 20.11 »
MMM onkin päällimmäinen idea, mutta kuinkas se kestää 80kg päällä / yhteispainoa 100kg?
Ilmeneekö "ajot" savuna vai kuinka, kun ei tossa alkuperäsessä potkulaudan "noparissa"
mitään ihmosia konkkia siinäkään ole?

Eli = Kestääkö MMM 100kg kuormaa ja ajaa sen 15km/h?

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #3 : 07.08.11 - klo: 21.17 »
No eihän paino sinänsä mitään meinaa, vaan tehon tarve. Liikkuu vaikka 1000kg, jos ei ole kovin kiire  :roll: . Mun Bigfoot Scania jaksaa vetää mua kärryissä perässä, vaikka tehoa on vain 25W. Mutta ei siinä letti tuulessa lepata...

Harkitsee sitä vaikka sillä mittarilla, että yhden hevosvoiman teho  = 100kg metrin korkeudelle sekunnissa. Se on vain 735W, jonka tehon antaa  mikä tahansa 1/8 -kokoluokan sähköjärjestelmä ainakin lyhytaikaisesti. Ja 735W 24v jännitteellä vaatii vain 30.6A virtaa. Vain, harvakos näistä nykyajan sähköistä pysty antamaan kolminumeroisen määrän jatkuvaa virtaa  :azn: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #4 : 08.08.11 - klo: 10.50 »
Moottorissa ei ole merkintöjä tehosta, mutta verraten pienempään, jossa on 100W,
niin on tuossa se ainakin tuplana, mahdollisesti juuri se 200W. Jos tuota ruokitaan 2x 12V 7,2Ah
sarjaankytketyillä akuilla ja noparina toimisi monsteri, kuormaksi varoineen vaikka 120kg,
niin päästääkö monsteri savut ulos ja saavutetaanko se rontti 15km/h?

Mitenkäs tämä soveltusi vai soveltuuko lainkaan?
http://www.radioduo.net/product_info.php?products_id=698

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #5 : 08.08.11 - klo: 12.13 »
muuten ehkä kävis mutta toi on vaihtovirtamoottoreille.
pöö

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #6 : 08.08.11 - klo: 19.05 »
Eli linkin osa ei ymmärrä ollenkaan akkujasi, vaan tarvitsee töpseliä, vaihtovirtaa.
Mainitsemasi lyijyakut eivät toimita isoja piikkejä nopeasti. Olen yrittänyt käyttää kahta sellasta rinnan starttiapuvirtana huonolla menestyksellä.
Oikein välitettynä, ja punch kesyllä, ei nopari joudu yrittämään yli sietokykynsä, ja castlessa säätöjä on.

Sähkömopo on lähin vertailukohde minkä löydän.
Sellasessa oli 4 lyijyakkua eli 48 volttia ja 60A nopari. Ne riittää sille.
Työnä ukko ja akkuineen yli sata kilonen mopo, nopeudella 30 kmh tai yli.
Varmasti puolitat, ehkä pistät kolmasosaan kokonais-tehontarpeen
- kun kuljetettavaa painoa 1/2 ,ehkä 1/3 mopo+ukko -setistä
- kun ajateltu loppuvauhti ei varmaan ole jatkuvana yli 30 KMh
Jos jo jännitteen puolitit, ei amppeerimääränä 60A pitäs olla jatkuvanakaan kaamee urakka MMM:lle?
Onhan se about puolet luvatusta. Kyssärin castlelle laittasin sinuna.

Puhaltimen riittävyys pitkissä ylämäissä on mielestäni isoin kyssäri.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #7 : 08.08.11 - klo: 22.45 »
Otanpa uudenkin (?) idean esille. Siis ainakin uuden tässä keskustelussa. Sähköpotkulautahan ei pakkia kaipaa ja yksisuuntainen nopari harjalliselle koneelle on maailman helpoin toteutettava, kun vielä sen ohjausta toimittaa käsi. FETtejä vaan riviin  riittävä määrä ja eteen potikalla varustettu pulssileveysgeneraattori. Peruselektroniikkaa. Fettejä löytyy eri jännitteenkestolla ja  jatkuvaa virtaa saa yhdestä kunnollisella jäähdytýsrivalla varustetusta läpi kolmisenkymmentä amppeeria. Sen tasoisten tehoFETtien hinnat liikkunevat kymmenen euron paikkeilla /kpl.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #8 : 09.08.11 - klo: 00.07 »
Otanpa uudenkin (?) idean esille. Siis ainakin uuden tässä keskustelussa. Sähköpotkulautahan ei pakkia kaipaa ja yksisuuntainen nopari harjalliselle koneelle on maailman helpoin toteutettava, kun vielä sen ohjausta toimittaa käsi. FETtejä vaan riviin  riittävä määrä ja eteen potikalla varustettu pulssileveysgeneraattori. Peruselektroniikkaa. Fettejä löytyy eri jännitteenkestolla ja  jatkuvaa virtaa saa yhdestä kunnollisella jäähdytýsrivalla varustetusta läpi kolmisenkymmentä amppeeria. Sen tasoisten tehoFETtien hinnat liikkunevat kymmenen euron paikkeilla /kpl.

Onkohan tuohon mitään kytkentä/osa kuvaa. Alko nimittäin kiinnostaa rakentaa portaaton säädin tuohon muksun sähköautoon.
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #9 : 09.08.11 - klo: 22.14 »
Onhan niitä. Ja osia ja säätimiäkin jonkinlainen valikoima. Rakentelin niitä aikana, jolloin  elektroniset säätimet olivat erikoisuutta ja kalliita. Mutta sittemmin omat viritykset ovat jääneet kaappiin pölyttymään, koska kaupasta saa niin hyviä säätimiä niin halvalla. Mutta tämän topikin aiheen kaltaisissa erikoissovelluksissa niillä saattaisi olla käyttöäkin. Tai jos haluaa väsätä autoonsa jotain eksoottista ja omatekoista ihan mielenkiinnon vuoksi  :azn: .

 Jollain aikataululla voin julkaista kaavioita, mutta saattaa mennä tovi penkoessa kaappia  :roll: ....
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: 24V harjallinen nopeudensäädin?
« Vastaus #10 : 13.08.11 - klo: 20.15 »
Joo-o... no kaatu oma innostus totaalisesti tohon rojektiin, mutta jos jotakuta kiinnostaa,
niin tuolta löytyy tiedot ja kuvat ja rojektihinta: http://www.huuto.net/kohteet/sahkopotkulauta-jarea-jenkkirauta---uudet-akut/187217179

ja kaverikin sille löytyy, vaikka siitä nopari?: http://www.huuto.net/kohteet/sahkopotkulauta-e-scooter/187216668