Kirjoittaja Aihe: Stadium Truckit (T2-10)  (Luettu 8302 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Stadium Truckit (T2-10)
« : 14.08.11 - klo: 23.29 »
Onko stadium truckeille kisoja järjestetty viime vuosina ollenkaan? Ainakin jostain vanhemmista keskusteluista löysin maininnan T2-10 -luokasta, joka lienee ollut jonkinlainen takavetoisten trukkien luokka?

Ilmeisesti short course -autojen suosio on vähentänyt kiinnostusta stadium trukeilla kisaamiseen?
Wacky Stack Racing Team

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #1 : 15.08.11 - klo: 15.18 »
taisi olla jossain viimetalven sisäkisoissa nokian suunnalla myös trukit sallittuja, taisivat ajaa CORRien kanssa samassa erässä jos en väärin muista. muuten on aika hiljaista pidellyt trukkien kanssa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #2 : 15.08.11 - klo: 16.53 »
Short Courset näyttäisivät tappavan vanhan stadium truck luokan täysin jenkkilässäkin, vain 16 kuskia viime viikonlopun mestaruuskisoissa.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #3 : 15.08.11 - klo: 16.56 »
Sinällään valitettavaa, kun T2-10-luokka sopis keskimäärin Suomen radoille paremmin, ku perinteinen tuuppi. Truckeissa on kuitenkin maavara vähän korkeempi ja renkaissa enemmän massaa, niin pitäisi sietää röykkyjä paremmin.

Jenkeissä on ainakin vielä uskoa Truckeihin, koska Losi julkaisi juuri Nationalseissa T22:n.

Jos taas vertaa Truckia ja Corria keskenään, niin Trucki hyppää aivan toisella tavalla. Tosin Correihin on tullut näitä reikäsiä koreja, mikä vähentää leijumisefektiä, mutta eivät ne silti yhtä hyvin hyppää vieläkään.

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #4 : 15.08.11 - klo: 18.39 »
Äkkiseltään kun muistelen huonolla muistilla, ni noin 10vuotta (voi olla kauemminkin) sitten ajettiin yhtenä kesänä 2-4 kokeilu kilpailua truckeilla. Meitä oli joka kisassa 3 tai 4 kuskia, joten se ei oikein saanut sillon tuulta purjeisiin. Ajoin itse ne kisat sillon laina autolla ja seuraavaksi vuodeksi hommasin oman auton kyseiseen luokkaan, ni sit sitä ei enää ajettukaan.

(auto löytyy edelleen hyllystä toimivana ja on sähkötkin paikoillaan taas)  :afro:
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #5 : 15.08.11 - klo: 18.43 »
Short Course auto taas soveltuu paljo paremmin radalle ja pihalle, eli täyttää selkeästi aukon mille on kysyntää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #6 : 15.08.11 - klo: 19.48 »
Short Course auto taas soveltuu paljo paremmin radalle ja pihalle...
Pihalle (tarkoittanet ehkä suttailua) kyllä, mutta radalle...?
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #7 : 15.08.11 - klo: 19.49 »
Short Course auto taas soveltuu paljo paremmin radalle ja pihalle...
Pihalle (tarkoittanet ehkä suttailua) kyllä, mutta radalle...?

radalle ja pihalle, eli yhteenlaskettuna jos annettais pisteitä :) Ja hyvinhän nuo SC autot menee radalla kans, Myyrissä oli todella isot skabat aina torstaisin. Olisko ollu parhaimillaan lähemmäs 20 kuskia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #8 : 15.08.11 - klo: 22.01 »
Short Course auto taas soveltuu paljo paremmin radalle ja pihalle, eli täyttää selkeästi aukon mille on kysyntää.

no tuossa vertailussa kyl trukki vie 100-0. Corritötterö ei oo missään parempi mitä trukit on.

Viimekaudella oli trukeille omia luokkia winterjumpsin Kiimingin osakilpailussa ja Nokialla oli omat loistavat corr kisat missä OMANA luokkana oli myös trukit. Myös kesän kerhosarjassa (Summerjumps , Joensuu - Sotkamo - Kiiminki) on ollut mahdollista ajaa trukeilla mukana purjelaivaluokassa - johon ei tosiaankaan ole tunkua nähty vaikka sc-autoja on jokatoisella.

taisi olla jossain viimetalven sisäkisoissa nokian suunnalla myös trukit sallittuja, taisivat ajaa CORRien kanssa samassa erässä jos en väärin muista. muuten on aika hiljaista pidellyt trukkien kanssa.
..eli väärin muistat.


Ite ainakin oon eniten tykännyt Asson T4 ajelusta ja se on yhä tuola hyllyn päällä ajoa vailla jos muista peleistä veto loppuu.

Hobao yritti tunkea uutta virtaa tuomalla kunnollisen nelkkutrukin markkinoille, mut vähän huono sauma mahtanee olla ku T2 luokassakaan ei varteenotettavia vaihtoehtoja oikein ole. Losi onneksi potkas vähän uutta virtaa.

Pistetään virikkeeksi vähän linkkua viimekesältä. Trukilla on kyllä älyttömän makia hypätä, isot renkaat antaa niin paljon anteeksi ja laitetta pystyy pisteleen ilmassa miten päin vään killiin ja aina ländi tulee oikeinpäin pyörilleen.



Mut mahtanee olla niin, että koppiautoissa on niin paljon tarjontaa ja blingiä, että ne vie ne vähätkin trukkiasiakkaat kaupoista monster energy tarroillaan. Asson T4 pesis kuitenki kaikki ne, vaikka peruuttamalla!  :grin:

Tosa myös videonpätkää viime talven winterjumpseista. Harwin kans ajetaan hobaoilla ja 2 muuta on T4 ja HPI tuuppi

Winterjumps III - Kiiminki 2010 - Trukkikisailua 1
« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo: 05.46 kirjoittanut Datajätkä »

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #9 : 16.08.11 - klo: 10.56 »
Viimekaudella oli trukeille omia luokkia winterjumpsin Kiimingin osakilpailussa ja Nokialla oli omat loistavat corr kisat missä OMANA luokkana oli myös trukit. Myös kesän kerhosarjassa (Summerjumps , Joensuu -

Okei, toivotaan että Nokialla ajetaan myös ensi talvena Truggy Open -luokka niin voisi tulla T4:lla kurvailemaan mukaan. Miksei Ouluunkiin asti voisi tulla, kun kerran suurin osa jäljelläolevista trukkikuskeista on vissiin OSPAlaisia.

Onko mitään tilastotietoa siitä miten samalla radalla buggyn, truggyn ja SC-trukin vauhti eroaa (takatuupparina)?
Wacky Stack Racing Team

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #10 : 16.08.11 - klo: 12.40 »
Ajelin ite Sotkamossa T4:llä 2009 syksyllä kisoissa abt saman tuloksen mitä strömppä M2 luokassa B4 assolla (tosin itellä tais olla puhdas vitonen ja petellä vähän jumia putkea vasten - eli ois menny 11 läpin puolelle.) Toki renkaat pystyin valitsemaan kelin mukaan, kun M2 tyypit ajoi kisarenkaillaan. Mutta pointtina kuitenkin, ettei tuo trukki ainakaan älyttömästi hitaampi ole. M2 luokassa ajoin seassa samalla T4:llä silleen että vaihdoin siihen B4 renkaat, korin ja siiven. Sinänsä tuo mun ajama M2 bestläp ei oo vertailukelpoinen oikean B4 kanssa kun T4 on äärimitoiltaan isompi jne, eli ei M2 sääntöjen mukainen auto.
 
http://rc10.fi/index.php?topic=40006.msg371420#msg371420
Lainaus
Päivän paras läppi
M2 28,308 FI1 Kimmo Kaltiokumpu
T2 29,072 AE2 Kimmo Kaltiokumpu
M4 26,958 AE2 Antti Kanniainen

Päivän paras erätulos
M2 10 kierrosta 5m11,493 AE2 Petri Ström
T2 10 kierrosta 5m09,954 AE2 Kimmo Kaltiokumpu
M4 11 kierrosta 5m13,203 AE2 Antti Kanniainen

Zippola (Ville Sipola) ajoi M2 luokan seassa HPI firestormilla ihan hyvää vauhtia Vaasassa 2009
http://rc10.fi/index.php?topic=38188.msg364078#msg364078

Muutoinkin noita monia kisoja näyttää olevan silleen, että mukana on joko yhdistetty corr/truckluokka tai sitten erillinen truck+muut luokka. Mikä mun mielestä on ehdottomasti hyvä ratkaisu saada lisää populaa kisoihin ja toimintaan mukaan, ei rajoiteta autoja pelkästään noihin kisapirsseihin. Nyt syksyllä on ainakin Vaasassa luokkansa näille autoille ja myös meillä Kiimingin(Oulun) suunnalla pyörii kerhokisoja keskiviikkoisin johon mukaan pääsee myös truckeilla yms 1:10 crossisähköautoilla. Turussakin näyttää olevan oma sähkö"monsteri"luokkansa.

Corriin en osaa sen kummemmin vertailua tehdä kun en oo samalla radalla yhtäaikaa ajanu corrin kanssa, mutta takavetonen corri on varmasti hitaampi kuin truckki saman kuskin alla.


Ja jos kiinnostaa tulla ihan muuten vaan ajeleen truckia taikka SC-autoa tänne Kiimingin suuntaan niin mulle voi pistää viestiä ja voin lähteä mukaan rataa aukoon ja ajeleen kaveriksi.



« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo: 12.58 kirjoittanut Datajätkä »

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #11 : 16.08.11 - klo: 16.10 »
Yhtään vähättelemättä ajotaitojanne, mutta isot pojat lienee "tieteellisempiä" kohteita tuloksia vertaillessa.
Tässä viikonloppuna ajettujen Jenkkien mestaruuskisojen tuloksia alkueristä:

M2:
Koodia: [Valitse]
2wd Buggy Mod - Protek
1) Tebo, Jared (17/6:00.076 R3)
2) Evans, Dustin (17/6:00.509 R4)
3) Chambers, Matt (17/6:02.800 R2)

T2:
Koodia: [Valitse]
Racing Truck Mod - Tekin
1) Cavalieri, Ryan (17/6:02.394 R4)
2) Tebo, Jared (17/6:04.923 R3)
3) Evans, Dustin (17/6:05.500 R4)

Ei tuu paljon eroa M2:n ja T2:n välille.

Sitten taas kun kattoo Corria, niin ero on jo huomattava.
Koodia: [Valitse]
2wd Short Course Mod - Protek
1) Maifield, Ryan (17/6:19.615 R3)
2) Amezcua, Travis (16/6:02.009 R3)
3) Evans, Dustin (16/6:03.987 R1)

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #12 : 16.08.11 - klo: 21.51 »
en tiä oliko tosa kielimuuri, mutta samanhan koitin änkyttää tossa yläpuolella, vaikka paskoja kuskeja ollaanki  :grin: Petellä oli yks pitkä virhe ja ilman sitä ois vetäny 11 läppiä kirkkaasti. Ite taas puhtaalla OMALLA suorituksella pääsin melkein samaan kuin m2 jantteri virheineen.

ja corri on hitaampi, nyt ihan todistettuna.

« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo: 22.33 kirjoittanut Datajätkä »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #13 : 17.08.11 - klo: 16.27 »
Trukkiluokka oli joskus n 10v sitten Suomessa tyrkyllä, mutta kisoihin ei ilmaantunut kuin 2-3 kuskia, joten se putosi ennen kisaluokaksi virallisesti nostamista pois kyydistä. Sama lienee CORRiluokassa, kuskeja tuntuu olevan pilvin pimein, mutta sarjakisoihin asti ei sitten kuitenkaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #14 : 17.08.11 - klo: 20.39 »
Jep harmillista sinänsä että suomessa on kaiketi verrattain pieni harrastajakunta eikä kisaajia löydy. Ruottissahan trukkiluokka käsittääksein on elossa kuitenkin.


Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #15 : 18.08.11 - klo: 00.37 »
Täällä ongelmana on myös ehkä se, että tällasia uusia luokkia yritetään aina ajattaa "täyteluokkana" jonkun sarjakilpailun lomassa samana päivänä. Ainakin itse muistan, kun joskus aikoinaan ajoin tosissani kilpaa, ni sitä keskittyy yhteen luokkaan per päivä. Vaikka näitä truckeja ehkä onkin paljon jengillä hyllyssä ja ehkä ajellaan omaks huviks ja kavereitten kanssa, ni sit ku kisapäivä koittaa ni ajetaan sitä "oikeeta kilpaluokkaa" johon on ehkä panostettu enemmän ja kauemmin.
Pitäis vaan rohkeesti yrittää järjestää truckeille ihan omia kisoja.

Itselläni on vahvan harkinnan alla hommata Losin 22T, kunhan sitä (toivottavasti) saa Suomesta.
Pitäis varmaan hankkiutua ensin eroon tosta vanhasta Asson T3:sesta.
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #16 : 18.08.11 - klo: 08.01 »
No en usko että se on tuo "täyteluokka" se perimmäinen syy? Samahan se on millä nimikkeellä luokkaa kutsutaan, jos sinne ei kuskeja tuu niin niitä ei tuu. Esim corr hommelit kuoli ekana vuonna vaikka näppisracettajat oli kovasti kisaamassa. Syitä on monenlaisia lisensseistä välimatkoihin..ja sitten kun tuola näyttää olevan kutsuja lisenssittömiin kisoihin ydinkeskusten lähellä niin siltikkään niihin ei riitä osallistujia  :grin:

Kyl se osallistuminen lähtee ihan itsestään eikä varmasti kellään oo intressejä järjestää isoja kisoja viidelle MAHDOLLISELLE kuskille.


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #17 : 18.08.11 - klo: 08.16 »
Ongelmia ja syitä on monia aina uuden luokan suosioon nostamiseen. Kuten Mice mainitsikin jo, pääluokat krossissa ovat 2- ja 4-veto. Samat kuskit varmasti ajaisivat myös trukkia jos kisat kestäisivät 3-4pv kuten maailmalla, ja jos titteli olisi jaossa.

Tosiasia kuitenkin on, että jos luokalla ei ole SM-arvoa -joka siis pääasiassa juontaa juurensa siihen, onko luokalla EM- tai MM-arvoa, jotka taas kulkevat käsikädessä - ei kukaan "tosissaan" ajava lähde mukaan kuten Micekin mainitsi, se nostaa kynnystä saada kuskeja, kun paikalle pitäisi keksiä täysin eri kuskit. Suomessa tunnetusti sitä repertuaaria ei loputtomasti ole.

Lisäksi Suomessa ajetaan jo tällä hetkellä niin paljon kisoja, että vuoden viikonloput välillä touko-elokuu ovat täysin ylibuukattuja johtuen runsaista SM- ja kv-kisoista, jotka ohjaavat myös Suomen kalenteria. Nykyformaateilla ajettaessa on TODELLA vaikea lisätä enää yhtään luokkaa, kun näitä nykyisiäkään ei oikeen saada mahtumaan Suomen lyhyeen kesään.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #18 : 18.08.11 - klo: 08.44 »
Itse uskon että trucki ja SC luokat vaativat hiukan erilaisen lähestymistavan kuin perinteiset SM luokat. Sen näkee hyvin kuin SC kuskit on järjestäny itselleen kisoja tai ajoiltoja on niissä hyvin riittänyt kuskeja. Sama formaatti ei pakosti sovi kaikille luokille.

Kannattaa myös pohtia mimmoset kisat haluaa järjestää, varsinkin SC luokka toimii loistava luokkana missä siirrytään pihoilta radalle, mutt tätä pitää myös tukea kun järjestetään kisoja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #19 : 18.08.11 - klo: 09.04 »
Kannattaa myös pohtia mimmoset kisat haluaa järjestää, varsinkin SC luokka toimii loistava luokkana missä siirrytään pihoilta radalle, mutt tätä pitää myös tukea kun järjestetään kisoja.
Juuri tätä varten Vaasan UA järjestää Kevät- ja SyysCruisingin, että saataisiin mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi se ensimmäinen kilpailu. Toisin sanoen otamme ilomielin ideoita vastaan, joilla saataisiin siirtymistä pihalta radalle helpommaksi ja siten kynnystä osallistua esim. meidän SyysCruisingiin. Onko esimerkiksi tarvetta kummitoiminnalle eli jokaiselle ensimmäiseen kilpailuun osallistuvalle nimettäisiin kummi, joka auttaisi kilpailupäivän aikana.

BTW SC ja T2 autot ovat enemmän kuin tervetulleita mukaan meidän SyysCruisingiin. Kaikille on aina löytynyt luokka, jos paikalle on saapunut.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #20 : 18.08.11 - klo: 10.01 »
Se että SC ym vastaavia autoja on otettu WJ kisoihin mukaan täyteluokkana, on vain nostanut kyseisen luokan suosiota.
Tässä jo parina talvena on SC luokka ollut täytteenä mukana... Ja lähes poikkeuksetta nimenomaan WJ kisojen yhteydessä on SC autoja näkynyt kisoissa eniten.
Moni krossikuski kun ajaa SC:tä myös huvikseen ja nimenomaan myös itselleen täytteenä.
Kun on järkätty pelkkiä SC kisoja niin osallistujia on tullut vähemmän kuin WJ kisoissa.

Näköjään kaikki eivät jaksa lähteä toiselle paikkakunnalle vain SC luokan kisoihin, mutta jos kyseessä on WJ kisat niin SC on otettu kaapista mukaan.

Siitä lähtien kun SC autot ovat tulleet markkinoille, on kuullut monta kertaa kaudessa valitusta kun ei järkätä kisoja jne.
No kisojahan on monesti yritetty järkätä, mutta kisat ovat joko kaatuneet osallistujien puutteeseen, tai sitten on ajettu pienellä porukalla...
On siis kysyntää, mutta kun luodaan tarjontaa niin kysyntä katoaa...

Siksi nimenomaan WJ yhteydessä SC on hyvä olla täytteenä... Kisat kun ovat jokatapauksessa vaikka SC kuskeja tuliskin vain kourallinen... Jokaisessa WJ kisassa on nähty vähintään yksi kokonainen hiitti sc autoja ja hienoa kisaamista.

Nimenomaan se että jotain uusia luokkia aletaan ottamaan täyteluokkana mukaan, on vain ja ainoastaan nostanut uusien luokkien suosiota.
Mikäli heti SC autojen markkinoille ilmestyttyä olis alettu vääntämään luokka AKK alaiseksi SM luokaksi niin luokka olis kokenut keskenmenon.
Tai mikäli näitä SC ja trukki autoja ei hyväksyttäisi edes täyteluokaksi jonkun isomman sarjan kylkeen niin eihän silloin olis kisoja ollenkaan... Kisat kun joutuis ihan erikseen järjestämään ja jälleen toteamaan että ilmoittautuneita on vain kourallinen.
Järjestäjiä ja varsinkin vapaita viikonloppuja on sekä talvessa että kesässä niin vähän että hyvä kun kesään mahtuu edes pari tyhjää viikonloppua.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #21 : 18.08.11 - klo: 10.18 »
Kyllä ehdottoman hyvä idea ajaa winterjumpseissa (ja myös summerjumpseissa) näitä koppiautoja JA truckeja. Mun mielestä sc luokkaan sopii ihan hyvin mukaan ajeleen myös truckit, kunhan on mahdollista edes osallistua. Tiukkapipoinen koriin tuijottaminen tappaa helposti vähänkin innostuksen ja sitäkautta mahdollinen lajivalintakin jää siihen (valkkaa autotyypin myöhemmin kiinnostavan luokan mukaan). Finaalijaoissa kuitenkin ne enemmän ja vähemmän seinään ajelijat erottuvat hyvin ajamaan oman tasonsa mukaisissa erissä, eikä nopeimmilla välttämättä harmita alkuerää enempää jos seassa pyörii myös hieman hitaampaa(esim juuri se vasta-alkaja Toivo 14vee uudella HPI Firestormillaan) sakkia.

Ja jos kuskeja on enempi niin toki sitten omat eränsä.

Eli jos truckilla ajaa, niin ehdottomasti vaan KYSYMÄÄN kisajärjestäjältä onko mahdollista päästä mukaan. Epäilen ettei yksinäiselle trukkikuskille ovea näytetä vaan toivotetaan tervetulleeksi ajamaan kisaan mukaan.


Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #22 : 18.08.11 - klo: 10.22 »
Itse uskon että trucki ja SC luokat vaativat hiukan erilaisen lähestymistavan kuin perinteiset SM luokat. Sen näkee hyvin kuin SC kuskit on järjestäny itselleen kisoja tai ajoiltoja on niissä hyvin riittänyt kuskeja. Sama formaatti ei pakosti sovi kaikille luokille.

Kannattaa myös pohtia mimmoset kisat haluaa järjestää, varsinkin SC luokka toimii loistava luokkana missä siirrytään pihoilta radalle, mutt tätä pitää myös tukea kun järjestetään kisoja.

Juuri näin. Itse pidän huolettomasta meiningistä enkä halua kisojen olevan pelkästään taistelua voitosta. Monia arveluttaa, tai jopa pelottaa, lähteä "oikeaan" kisaan kun ei ole kokemusta.
Virallisia ja epävirallisia luokkia on jo nyt kilpailijoihin nähden liikaa, kaikkiin ei riitä väkeä. Jyrkkälässä ajetaan sunnuntaina SC- ja trukki/monsterikisa ja trukkeja on ilmottautunut yksi...

Erilaisten autojen laittaminen samaan aikaan radalle kilpailuissa ei krossissa mielestäni toimi. Jo vetotapa muuttaa autoa niin että ongelmia tulee. Treenit ja "hupikisat" on asia erikseen.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #23 : 18.08.11 - klo: 10.27 »
Itse uskon että trucki ja SC luokat vaativat hiukan erilaisen lähestymistavan kuin perinteiset SM luokat. Sen näkee hyvin kuin SC kuskit on järjestäny itselleen kisoja tai ajoiltoja on niissä hyvin riittänyt kuskeja. Sama formaatti ei pakosti sovi kaikille luokille.

Kannattaa myös pohtia mimmoset kisat haluaa järjestää, varsinkin SC luokka toimii loistava luokkana missä siirrytään pihoilta radalle, mutt tätä pitää myös tukea kun järjestetään kisoja.

Juuri näin. Itse pidän huolettomasta meiningistä enkä halua kisojen olevan pelkästään taistelua voitosta. Monia arveluttaa, tai jopa pelottaa, lähteä "oikeaan" kisaan kun ei ole kokemusta.
Virallisia ja epävirallisia luokkia on jo nyt kilpailijoihin nähden liikaa, kaikkiin ei riitä väkeä. Jyrkkälässä ajetaan sunnuntaina SC- ja trukki/monsterikisa ja trukkeja on ilmottautunut yksi...

Erilaisten autojen laittaminen samaan aikaan radalle kilpailuissa ei krossissa mielestäni toimi. Jo vetotapa muuttaa autoa niin että ongelmia tulee. Treenit ja "hupikisat" on asia erikseen.

Erilaisten autojen laittaminen radalle toimi ainakin tänä kesänä Joensuussa ja Sotkamossa ja vetotapojakin oli monia (trukit ja corrit sekaisin 4wd ja 2wd vetoisina). Mun mielestä tossa ei oo yhtään mitään toimimatonta ja opettaa myös ajossa sen mikä tilanne on jokaisella joskus edessä että nopeampi puskee kierroksella ohitse. Itekki koitin pistää T4:llä kampoihin 4wd sc pirssille ja oli hauskaa, luultavasti myös voittavalla osapuolella vaikka vetäviä renkaita olikin 2 enemmän. Sotkamossa jopa ajettiin niin että 2wd luokassa ajoin buggyjen kans mukana ja 4wd corri ajeli nelkkujen seassa. Eipä noista ongelmaa ollut, kun finaalijako tehtiin nopeuksien perusteella.

Toki jos autoja on radalla kymmeniä (mikä ei kovin järkevä eräjako ole) on asia erikseen. Mutta noilla 4-8 automäärillä ulkoradoilla ei paljoa tärinää ole näkynyt.

Ja Nokialla truckiluokassa oli monenlaista menijää ja vetäjää ja silti sieltä erottui nopeimmat hitaimmista ilman turpaanvetoa. Liian hankalaksi mun mielestä tällä tasolla ei kannate tilannetta vetää, vasta sitten kun osallistujista on tulvaa, on tarvetta miettiä jakoja tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 18.08.11 - klo: 10.30 kirjoittanut Datajätkä »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #24 : 18.08.11 - klo: 11.07 »
iana sama selitys vetotapojen eroista, vaikka kisa toisensa jälkeen on huomattu ettei parin nelkun mukana olemisessa ole ollut pienintäkään ongelmaa.
A finaaleissa niin monesti nähty takavetoisten valloittavan kärkipaikat ja nelkut menee seassa niin että hyvä kun edes tunnistaa.
A.kuerät ja finaalit muodostuvat aina nopeuden mukaan jokatapauksessa. Se että nelkku ajaa puolisekuntia hitaampia läppejä verrattuna nopeimpaan tuuppiin, ei eroa pisaraakaan siitä että takavetoinen ajaa puoli sekuntia kärkijätkää hitaammin.
Nelkulla sähläävä kuski sählää tuupilla vielä enemmän, eikä konttin ajoilla tai muillakaan kolaroinneilla yms ole mitään väliä vetotavasta.
Jonikin on aivan yhtälailla ollut kärkisijoista ajamassa, oli siellä hiitissä sitten kaikki tuuppeja, tai pari nelkkua seassa.
Ei ole ollut vaikutusta.
Kisoja tuomaroidessa tuon näkee oikein hyvin. Kolarit ja muut olisivat tapahtuneet aivan samalla tavalla vaikka aiheuttajalla olis ollu alla mikä tahansa auto.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #25 : 18.08.11 - klo: 11.13 »
Jep, juurikin näin. Liialla rajoittamisella näiden autotyyppien kohdalla päästään siihen että kohta kukaan ei tiedä missä ja millä saa ajaa. Helpointa on kun sanoo että tervetuloa, parin kisan jälkeen sitä pääsee jo rutiineihin kiinni ja jos homma alkaa kiinnostamaan, se jatkuu mahdollisesti virallisempiinkin luokkiin.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #26 : 18.08.11 - klo: 12.02 »
iana sama selitys vetotapojen eroista, vaikka kisa toisensa jälkeen on huomattu ettei parin nelkun mukana olemisessa ole ollut pienintäkään ongelmaa.
A finaaleissa niin monesti nähty takavetoisten valloittavan kärkipaikat ja nelkut menee seassa niin että hyvä kun edes tunnistaa.
A.kuerät ja finaalit muodostuvat aina nopeuden mukaan jokatapauksessa. Se että nelkku ajaa puolisekuntia hitaampia läppejä verrattuna nopeimpaan tuuppiin, ei eroa pisaraakaan siitä että takavetoinen ajaa puoli sekuntia kärkijätkää hitaammin.
Nelkulla sähläävä kuski sählää tuupilla vielä enemmän, eikä konttin ajoilla tai muillakaan kolaroinneilla yms ole mitään väliä vetotavasta.
Jonikin on aivan yhtälailla ollut kärkisijoista ajamassa, oli siellä hiitissä sitten kaikki tuuppeja, tai pari nelkkua seassa.
Ei ole ollut vaikutusta.
Kisoja tuomaroidessa tuon näkee oikein hyvin. Kolarit ja muut olisivat tapahtuneet aivan samalla tavalla vaikka aiheuttajalla olis ollu alla mikä tahansa auto.

Kokeile Hoke ajaa tosissasi kisaa tuupilla nelkkuja vastaan. Treeniä on eri asia.

Isompi "ongelma" tai pikemminkin haaste on että monet eivät halua käyttää koko päivää kisaan eivätkä varsinkaan lähteä mihinkään pidemmälle (lue >50km). Hyllyissä on varmasti trukkejakin, täällä pk-seudulla niitä ei ole radoilla näkynyt.

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #27 : 18.08.11 - klo: 12.05 »
Voin jo tässä luvata että Turussa järjestetään ainakin muutama kisa talven aikana, joihin kutsutaan myös kaikki "truck jätkät".  :smiley:
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #28 : 18.08.11 - klo: 17.21 »
Kokeile Hoke ajaa tosissasi kisaa tuupilla nelkkuja vastaan. Treeniä on eri asia.

Miten tosissaan pitäis ajaa???
Ihan niinkuin aina viikkokisoissakin olen ajellut, vai miten?
Vai mitenkäs sitten esim messukisoissa A finalistit eivät olleet moksiskaan nelkuista samalla radalla.
Olikohan jopa 5 kärki takavetoja, vaikka kyseessä oli jopa liukas rata.
Se on edelleen aivan yksi ja sama mikä vetotapa autossa on... Kuskit todellakin ratkasee homman silti.
Ja jos liikkuvalla mollalla on mikä tahansa vetotyyppi alla niin täysin yhtä paljon hän onnistuu keilailemaan ympäriinsä.
Jos taas ajelee A finaalissa niin hyvin pitkälti kuskit ovat senverran kokeneita ettei mitään ongelmia siitäkään synny.
Ja jokatapauksessa samassa erässä olevat nelkut ajavat kuitenkin lähinnä toisiaan vastaan, eikä tuuppeja vastaan.
Sijoituksethan kun on kuitenkin jaettu tuuppejen ja nelkkujen kesken erikseen.
Kello sen auton ja kuskin nopeuden jokatapauksessa kertoo... oli sitten vaikka etuvetonen alla niin silläkin voi osaava kyykyttää vähemmän osaavaa nelkkukuskia.

Mä voisin heittää vastakommenttina että koeta ajaa polttiskrossia SM kisoissa aloittaen alimmasta finaalista ja vielä päivän päätteeksi taistella A finaalissa palkintopaikoista.
Siinä on alimmissa finaaleissa tunne että joillain on autoissaan lähinnä jonkinsortin ristiveto (oikee etu ja vasen taka).
Kierrosajoissa erot on sekunteja per kierros ja muutenkin mukana voi olla hyvinkin aloittelevaa porukkaa joilla auton hallitseminen vielä vähän hakusessa.
Siellä niitä sitten pujotellaan joka puolelta, eikä haittaa tippaakaan.
Ja tällaista episodiahan ei pitäisi sähköluokissa päästä edes syntymään, koska jokainen kuski laitetaan alkueriin nopeutensa mukaan ja finaaleihin mennään myös nopeuden mukaan...
Eli siellä ne on sitten kaikki sekaisin vetotavasta riippumatta... kaikki ajaa samanlaisia kierrosaikoja jne... Eli ei edelleenkään vetotavasta johtuvia ongelmia.

Koko messukisat tuomaroineena ja kavereiden kanssa juuri tästä kyseisestä asiasta keskustelleena voin todeta että mitään oikeaa ongelmaa ei ollut.
Kuskit eivät valitelleet oikeastaan mistään... tai vaikka valittelikin esim perään ajosta tai jostain vastaavasta niin näihinkään asioihin ei ollut vetotavalla tippaakaan merkitystä.

Niin pitkään kun nelkkuja löytyy kisoista alle yksi kourallinen, eivätkä he aja selkeästi tuuppeja kovempaa, niin pitkään autot ovat erissä sekaisin.
Muuten alkaa päivät venymään jos kolmelle autolle pitää olla omat alkuerät ja finaalit... Tekee välittömästi kisapäivään yli tunnin aikataulun venymisen... Ei onnistu.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Stadium Truckit (T2-10)
« Vastaus #29 : 18.08.11 - klo: 21.49 »
Isompi "ongelma" tai pikemminkin haaste on että monet eivät halua käyttää koko päivää kisaan eivätkä varsinkaan lähteä mihinkään pidemmälle (lue >50km). Hyllyissä on varmasti trukkejakin, täällä pk-seudulla niitä ei ole radoilla näkynyt.

Tuo kisapäivän pituus ja etäisyydet ovat varmasti ongelma varsinkin junnuilla, kun pitää saada kotoa kuskit/huoltojoukot koko päiväksi/viikonlopuksi mukaan.

PK-seudun trukeista vielä sen verran, että ainakin tänään iltapäivällä nähtiin Vantaan juuri valmistuneella/korjatulla sähköradalla yksi sellainen, kun kävin T4:lla hakemassa tuntumaa viikonloppua varten.


Wacky Stack Racing Team