Kirjoittaja Aihe: Uusi ajoformaatti kisoihin?  (Luettu 1166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Uusi ajoformaatti kisoihin?
« : 18.08.11 - klo: 22.28 »
Olen aiheesta muussa yhteydessä jo puhunutkin ja nyt kun luin JQ:n raportin EM-kisoista (jossa hän puhui saman asian puolesta), sain kipinän aloittaa tämän keskustelun. Itse olen harrastaja, en tiuhaan kisoja kierrä, mutta yhtä kaikki, seuraan lajia tiiviisti ja erityisesti minua kiinnostaa se, miten laji saataisiin kasvamaan. Eli miten saisimme lisää harrastajia tämän upean lajin pariin.

Asiaan. Nykyinen kisaformaatti on syvältä. Jos siis ajatellaan siltä kannalta että lajin pitäisi innostaa mukaan uusia harrastajia. Miettikääpä jos esim. Lavangon tuleviin kisoihin joku tulee katsomaan kisoja ja tutustumaan lajiin. He ihmettelvät kun autot lähtevät liikkeelle yksi kerrallaan, ajavat tietyn ajan, ei mitään hajua kuka oli nopein, ei mitään hajua mitä siinä alkuerässä oikein tapahtui. Finaalit ajetaan alkuillasta jolloin nämä katsojat ovat jo luultavasti saunan lämmityksestä koska meno vaikutti niin sekavalta ja tylsältä.

Viime vuonna Jyväskylässä WRC rallin yhteydessä käytetty formaatti oli kuuleman mukaan jotain aivan muuta. Ja johan sen voi itsekin todeta jos jokainen alkuerä on mies miestä vastaan kilpa-ajoa jossa on oikea kisalähtö ja katsojankin on helppo seurata tilannetta ja valita oma suosikkinsa jota seurata ja kannustaa.

Miksi tätä formaattia ei käytettäisi ainakin kansallisissa kisoissa? Ja miksi ei muissakin luokissa kuin M-8? Ja miksi ei muutaman vuoden päästä otettaisi se myös SM-kisoihin? Ja miksi ei runnottaisi tätä formaattia läpi EFRA:n jne. kokouksissa?

En odota mitään yhtä vastausta jolla a) minut teilataan faktoilla, b) minut teilataan koska ei tällaista saa läpi maailmalla. Sen sijaan toivoisin aiheesta avointa keskustelua joka parhaassa tapauksessa johtaisi siihen että tämä formaatti nähtäisiin joissain kisoissa, oli se kilpailun taso sitten kyläkisa tai MM-kilpailu.

Tästä on hyvä aloittaa, olkaa hyvät.