Kirjoittaja Aihe: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current  (Luettu 58891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« : 21.08.11 - klo: 20.57 »
Tervehdys,
Päätin kirjoittaa tällaisen vertailun käyttäen hyväksi lennokkipuolella opittuja asioita. Jostain syystä myös RC-autoissa käytetään huonoja liittimiä, vaikka hyviä on ollut jo kauan tarjolla.

Autoliittimistä en uutena Slashin omistajana osaa sanoa vielä hirveästi, mutta sähköhommista on sen verran kokemusta, että uskallan kirjoittaa seuraavat kohdat "ammattitaitoisena" kaverina. Toivottavasti topic herättää keskustelua ja kysymyksiä jotta laji voi ainakin meidän osaltamme jalostua eteenpäin ja jonain päivänä valmistajien standardina toimii EC5-liitin ;-)

Aloitetaanpa homma tutkimalla liitteenä olevaa kuvaa, jossa TRX liitimen osat ovat vasemmalla ja EC5:n osat vasemmalla. Kotelon desingistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ulkonäöllä ei ole isoa merkitystä liittimen toimintaan. Pääasia on, että kuori suojaa sähköä johtavat liitokset ja se on helppo saada kiinni sekä auki. Näistä molemmat hoitavat sen asian, kuten estävät oikosulun syntymisen väärinpäin liittämistä yrittäessä.

1) Ensimmäinen iso etu EC:n kohdalla tulee varsinaisen liitinpinnan kohdalla: miettikää pyöreän holkin pinta-alaa ja verratkaa sitä TRX:n yhteen ainoaan tasaiseen pintaan, joka toimii kontaktina. Eroa on nopeasti arvioituna jopa 50 % EC:n eduksi.

2) EC:n holkit ovat pyöreät, kun TRX:ssä on tasainen pinta. Kun johtimet ovat pyöreän malliset, niin ei ole vaikeaa arvata kummassa liittimessä johdin saa paremman kontaktin liittimeen. Lisäksi ensin mainitun liittimen juottamiinen on hyvin paljon helpompaa ja luotettavampaa kuin jälkimmäisen. Asennusohjeita voin tarvittaessa antaa erikseen, mutta liittimen voi kuumentaa kuumaksi "kupin" kohdalta ja täyttää sen runsaaseen puoleenväliin tinalla. Sen jälkeen viet johdon sisään ja lämmität sitä vielä hetken jos johdin tuntuu jämähtävän heti paikalleen hyvän liitoksen varmistamiseksi.

3) EC:stä on nykyään kahta eri versiota. Alkuperäisessä juotetaan ensin holkit kiinni ja sen jälkeen muovikotelot menevät paikalleen painamalla ne kuoren peräpäästä ruuvimeisselillä sisälle. Tämä tehdään normaalisti liittimen ollessa vielä kuuma (eli juuri juotettu). Liittimestä kuuluu napsahdus, kun se lukiutuu paikalleen. Uuden mallin ero on se, että holkit syötetään sisälle toisesta päästä koteloa. Molemmissa versioissa on oma etunsa.

4) EC:n kohdalla liitin pyörii vapaasti kotelon sisällä -TRX:ssä ei. Näin se poistaa johtimissa mahdollisesti olevat kiertymät ja vähentää mekaanista rasitusta.

5) EC:n kotelo voidaan poistaa asettamalla vastakkaisen sukupuolen holkki paikalle ja painetaan sillä se pois kotelosta. TRX:n kohdalla avaaminen on vaikeaa ja se hajoaa helposti operaatiota suorittaessa. Etua avaamisesta on silloin, kun halutaan vaihtaa liitintä ja johtoja ei tarvitse koskaan lyhentää. Toinen etu on se, että EC:tä voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen akusta tai noparista toiseen siirryttäessä.

6) Kotelon suojaus pölyltä, lialta ja vedeltä on suunilleen samaa luokkaa. Jollain voi olla Traxxaksen mainosten perusteella se kuva, että heidän liitin on vedenpitävä. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan molemmissa liittimissä johtimet ja liitokset näkyvät kotelon perästä vapaasti.

7) EC5 on edullinen liitin verrattuna TRX:n. Näin ainakin omien kokemusten kohdalta.

Edellä olen maininnut kohdat, jotka näitä liittimiä käyttäneenä tulee ensimmäisenä mieleen. Keskustelua aiheesta kannattaa käydä koska en ymmärrä, mikä EC:ssä olisi huonompaa kuin TRX:ssä joka tuntuu olevan jonkinlainen standardi. Näin asia toki oli myös lennokkipuolella, jossa Deansin ultraplug oli standardin asemassa -ja liitin on aivan surkea.

Suomesta EC:tä saa ainakin täältä: http://www.trex-store.com/liitin-uros-p-2378.html

Mainostetaan vielä sen verran, että laitan juuri myyntiin niin EC3 ja EC5-liittimiä koska mulla on niitä reilusti. Kannattaa siis kysellä yv:llä jos tämä kirjoitus herätti kiinnostuksen kehittää sähkökomponenttien osalta harrastusta.



Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #1 : 21.08.11 - klo: 23.05 »
EC sarjan liittimet ovat ylivertaisia käytössä. Kokemusta mullakin on lähinnä lennokeista ja koptereista.
Osaako joku sanoa kuinka suuri kosketuspinta-ala liittimissä on? Traxxasin liittimissä ainakin johdon ja liittimen kosketuspinta-ala on melko pieni verrattuna EC sarjan liittimiin.

Vaikea uskoa, että nykyisten harjattomien vaatimat virrat välittyisivät häviöittä noin pienelle alalle. EC sarjan liittimissä taas pinta-ala on todella suuri kun kontakti tulee johtoon joka puolelta.

Bullet tyyppinen liitin ei myöskään välitä tärinöistä tai iskuista toisinkuin "latta"liitin mallit. Jos itse liittimien runko löystyy, niin kontakti niissä huononee toisin kuin bullet tyyppisissä liittimissä. Tosin toi on jo aika pikku yksityiskohta, mutta enpä haluaisi tiputtaa kopteria tai lennokkia liitin häiriön takia.

EC sarjan liittimien juottaminen on todella helppoa kunhan valmistaa esim puusta apuvälineen juottamiselle. Puulevyyn porataan liittimen kokoinen reikä, johon liitin upotetaan juottamisen ajaksi. Kun koko liitin on tiukasti kolossa edes ylimääräinen tina ei jää liittimeen kiinni vaan valuu liittimestä puulevylle. Tätä tekniikkaa en tosin ole kokeillut EC5 sarjan liittimille. Voi olla, että ne vaativat niin paljon energiaa, että liitin on pakko jättää osittain puun ulkopuolelle, jotta lämmittäminen onnistuu liittimen ollessa kolossa.

Joten seuraavat liittimet on EC3/5

Ps. Ei kannata sitten erehtyä ostamaan esim DC3 liittimiä.. Saman näköisiä, mutta liitintä ei saa irti juottamisen ajaksi sekä liitin vaatii kutistesukkaa...
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Traxxas_Topi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #2 : 21.08.11 - klo: 23.33 »
Olen käyttänyt deans liittimiä autossa , helikopterissa , lennokissa ja veneessä , eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt. En sanoisi Deans liittimiä surkeiksi. Noh.... Jokaisella on mielipiteensä.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #3 : 21.08.11 - klo: 23.50 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9572__Nylon_XT60_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

Nuo olen todennut hyviksi.

- halvat
- helpot tinata
- helpot käyttää
- ei voi kytkeä väärinpäin
- jne jne jne... ;)

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #4 : 22.08.11 - klo: 00.25 »
Rakssaksen liitin on ajon jälkeen ihan viileä, joten tuskin siellä paljoa energiansiirtohäviöitä tapahtuu kun ei siis lämpenekkään. Siinähän sen kyllä huomais kun ajon jälkeen akkua vaihtaa, ikinä oo tuntunu liitin lämpimältä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #5 : 22.08.11 - klo: 07.42 »
miten se deans ona aivan surkea?Käytetty iät ja ajat ja hyväksi todettu.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #6 : 22.08.11 - klo: 08.51 »
Liitinsota, yeah! Koodarina mä oon tottunu editorisotiin. Sille ei ei vaan voi mitään että se oma mieltymys on maailman paras ja kaikki muut huonoja. Ja varsinkin jos sitä on käytetty jo 20 vuotta (tekniikkahan ei mene eteenpäin...)!

Mamyllyn kirjoitti mielestäni ihan hyvän vertailun, jossa asioita on perusteltu, joskin enemmänkin fiilis, kuin faktapohjalta. Itse en noita liittimiä käytä, koska akuista ei johtoja lähde, löytyy vain 4mm naaraat integroituna akkuun.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #7 : 22.08.11 - klo: 10.55 »
Hienoa nähdä, että saatiin keskustelua aikaan. Saatiin myös muutama piristävä vastaus, eli miksi kehittää jotain kun Deansia on käytetty jo kymmeniä vuosia ;-)

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.

"Kiinan liittimet" oli myös hauska kommentti, vaikka perustelussa oli asiaa kosketuspinnasta. Ainakin Horizon Hobby rummuttaa EC:n puolesta ja arvelen E-Fliteä liittimen kehittäjäksi.

Missä maassa veikkaatte TRX-liittimen olevan valmistettu ;) ?

Käänetään kysymys toisin päin: mikä vaikka TRX:n liittimessä on parempaa, kuin EC:ssä? Entä moniko asiaa kommentoinneista on itse kokeillut tässä kehumaani liitintä?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #8 : 22.08.11 - klo: 11.12 »
Yhtään ainutta Deans-kopiota en ole saanut sulatettua pilalle ja paksuimmat johdot olleet 10 AWG (Turnigy 6s2650mAh 40C) Kolvina 48W juotosasema pienellä kärjellä. Väitän että on juotostekniikassa vika jos onnistuu sulattamaan liittimet. Käytetään sitä tinaa johtamaan lämpöä liitokseen, niin onnistuu.
Liikaa Kyoshoja

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #9 : 22.08.11 - klo: 11.41 »

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.


Kääntää akun ylösalas pöydällä niin liittimet on suoraan pöytää pitkin ja helppo juottaa kiinni liittimiin.

Itellä on joka ikisessä vehkeessä nyt, ja ennen ollu trx liittimet eikä valittamista. Oon kokeillu deanseja/tamiyaa(pikkuautoissa) sekä vastaavia tuubiliittimiä. Enkä aio vaihtaa.

TRX liittimet on ihan yhtä helppoja juottaa kuin mitkä tahansa muutkin, vähän tinaa itte laattaa, vähän johtimeen ja painaa ne kolville vaan yhteen. Simple as that.

Toki tuossa tuli vinkkejä putkienkin hyväksi, ensin tehdä puusta teline sille, laittaa itte liitin siihen, sulattaa se puolilleen tinaa jonka jälkeen pistää johdin sisälle(pitäen akkua kädessä kokotämän ajan) jonka jälkeen on valmis kunhan odottelee liittimen jäähtymistä huomattavasti pidempään kuin trx liittimien.

En kiistä sitä etteikö kehumissasi liittimissä olisi enemmän kosketuspinta alaa, ja tuli mieleen sekin että kestää varmasti enemmän vetovoimaa jos sellaselle altistuu.

Mutta ennenkuin näiden liittimien takia lähdetään nurkan taakse hihat ylhäällä niin pöytään pitäisi kyllä lyödä vähän enemmän faktaa siitä kuinka isot erot saavutetaan sellasilla vehkeillä joilla suurinosa harrastajista ajaa jos käytettäisiin näitä tuubeja.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #10 : 22.08.11 - klo: 11.52 »
Yksinkertainen ylimenovastus-mittaus selvittää asian.
Tarpeeksi tarkka yleismittari kouraan ja mittaamaan molemmat liittimet samoilla johdoilla.


Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #11 : 22.08.11 - klo: 12.08 »
Käänetään kysymys toisin päin: mikä vaikka TRX:n liittimessä on parempaa, kuin EC:ssä? Entä moniko asiaa kommentoinneista on itse kokeillut tässä kehumaani liitintä?
No, minulla on 3.5mm putkia noparin ja moottorin välissä ja ne ovat todella hyviä. Voisin ihan hyvin käyttää noita pienempiä EC3 liittimiä akun ja noparin välissä myös - ne olisivat helpompia juottaa ja kutistesukasta eroon pääsy olisi ihan kivaa.

Mutta sitten, kun miettii, että miksi vaihtaisin kaikki Deans -kopioni EC3:iin, niin en taida jaksaa. Ero ei kuitenkaan ole mullistava nyt, kun noita Deanssejä osaa jo juottaa.

Minkä kokoiset putkiliittimet tuossa isommassa EC5:ssa muuten on? 5mm?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #12 : 22.08.11 - klo: 12.09 »
Deans-kopiosi on siis ollut hyvä ;-)
Tinaa on annettu liittimen pinnalle ja johtimelle ennen niiden juottamista yhteen. Aika monelle on käynnyt samalla tavalla kun pyrkii tekemään täydellisen liitoksen (eli lämmitetään molemmat pinnat samaan lämpötilaan yhdistämisen aikana). Jos hätäisesti vain työntää tinaa liittimen ja johtimen väliin,tuo onnistuu.

Oletko muuten huomannut,ettei noin paksu johto istu kauhean hyvin latalle? EC:ssä ja TRX:ssä ei muuten tarvita kutistesukkaa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #13 : 22.08.11 - klo: 12.12 »
Pelkkä mittarilla mitattu ylimenovastus ei varsinaisesti kerro liittimen todellista hyvyyttä. Pitäisi tehdä virtarasitustesti ja mitata liittimen yli jännite-ero. Tällä tavalla saataisiin kuormituksenmukainen ylimenovastus laskettua paremmin.
 
Pitääkin varmaan pykätä talven aikana jokin testipenkki ja tehdä testi ;)
 
BTW: Eilen Jyrkkälän SC4 luokassa oli Deans-liittimet kovilla, ainakin kun antoi mailaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #14 : 22.08.11 - klo: 12.42 »
Käänetään kysymys toisin päin: mikä vaikka TRX:n liittimessä on parempaa, kuin EC:ssä? Entä moniko asiaa kommentoinneista on itse kokeillut tässä kehumaani liitintä?
No, minulla on 3.5mm putkia noparin ja moottorin välissä ja ne ovat todella hyviä. Voisin ihan hyvin käyttää noita pienempiä EC3 liittimiä akun ja noparin välissä myös - ne olisivat helpompia juottaa ja kutistesukasta eroon pääsy olisi ihan kivaa.

Mutta sitten, kun miettii, että miksi vaihtaisin kaikki Deans -kopioni EC3:iin, niin en taida jaksaa. Ero ei kuitenkaan ole mullistava nyt, kun noita Deanssejä osaa jo juottaa.

Minkä kokoiset putkiliittimet tuossa isommassa EC5:ssa muuten on? 5mm?

Koko on tosiaan tuo n. 5 mm. Ymmärrän tosiaan hyvin, ettei välttämättä "jaksa" vaihtaa jo olemassa olevia liittimiä toisiin. Yritin vain kertoa, miksi nämä ovat paremmat ja TRX on turha välimuoto näihin nähden.

Tarkoituksena olisi saada kehitystä aikaan: kaikille se ei valitettavasti kelpaa, kun mummokin käytti Deanseja ;-)

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #15 : 22.08.11 - klo: 12.46 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9572__Nylon_XT60_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

Nuo olen todennut hyviksi.

- halvat
- helpot tinata
- helpot käyttää
- ei voi kytkeä väärinpäin
- jne jne jne... ;)

Vastataanpa näihin kaikkiin :-)
Myös näitä liittimiä olen käyttänyt. Muoviosan materiaali on parempi kuin Deansin ja siitä saa hyvän otteen. Samasta paikasta saat tosin EC:tä, eli suosittelen kokeilemaan niitä. Noista mä niihin aikoinaan siirryin.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #16 : 22.08.11 - klo: 12.48 »
Pelkkä mittarilla mitattu ylimenovastus ei varsinaisesti kerro liittimen todellista hyvyyttä. Pitäisi tehdä virtarasitustesti ja mitata liittimen yli jännite-ero. Tällä tavalla saataisiin kuormituksenmukainen ylimenovastus laskettua paremmin.
 
Pitääkin varmaan pykätä talven aikana jokin testipenkki ja tehdä testi ;)

- Oikea asenne: kerro testin tulos, kun se on tehty :-)
 
BTW: Eilen Jyrkkälän SC4 luokassa oli Deans-liittimet kovilla, ainakin kun antoi mailaa...

- Piru kun en päässyt radalle :-(
Mulla olisi ollut antaa pari sulle testiin :-)

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #17 : 22.08.11 - klo: 12.53 »

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.


Kääntää akun ylösalas pöydällä niin liittimet on suoraan pöytää pitkin ja helppo juottaa kiinni liittimiin.

- Ei ne siinä pöydälläkään ihan itsestään paikalla pysy. Miten lämmität liittimen jos se on pöydässä kiinni?

Itellä on joka ikisessä vehkeessä nyt, ja ennen ollu trx liittimet eikä valittamista. Oon kokeillu deanseja/tamiyaa(pikkuautoissa) sekä vastaavia tuubiliittimiä. Enkä aio vaihtaa.

- Ok, eli kokemusta muista. Tästä ei...

TRX liittimet on ihan yhtä helppoja juottaa kuin mitkä tahansa muutkin, vähän tinaa itte laattaa, vähän johtimeen ja painaa ne kolville vaan yhteen. Simple as that.

- Tee tosta video ;-)

Toki tuossa tuli vinkkejä putkienkin hyväksi, ensin tehdä puusta teline sille, laittaa itte liitin siihen, sulattaa se puolilleen tinaa jonka jälkeen pistää johdin sisälle(pitäen akkua kädessä kokotämän ajan) jonka jälkeen on valmis kunhan odottelee liittimen jäähtymistä huomattavasti pidempään kuin trx liittimien.

- Siinä vain kerrottiin, miten homma on entistäkin helpompaa. Itse teen ne usein kolmijalkaa apuna käyttäen. Toiseksi ei tarvii odotella noiden jäähtymistä: ne voi painaa lämpimänä paikalle. Kun kerran juottaessa ideaalitilanteessa molemmat pinnat on yhtä lämpimät, niin miksi EC:ssä pitäisi odottaa jäähtymistä paljon kauemmin, kun trx:ssä?

En kiistä sitä etteikö kehumissasi liittimissä olisi enemmän kosketuspinta alaa, ja tuli mieleen sekin että kestää varmasti enemmän vetovoimaa jos sellaselle altistuu.

- Hyvä. Löysit edes pari hyvää kohtaa kirjoituksestani.

Mutta ennenkuin näiden liittimien takia lähdetään nurkan taakse hihat ylhäällä niin pöytään pitäisi kyllä lyödä vähän enemmän faktaa siitä kuinka isot erot saavutetaan sellasilla vehkeillä joilla suurinosa harrastajista ajaa jos käytettäisiin näitä tuubeja.

- Noi voisi olla standardina suoraan tehtaalta, eri merkkien autoissa ja akuissa. Se olisi hieno tilanne...

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #18 : 22.08.11 - klo: 12.55 »
Rakssaksen liitin on ajon jälkeen ihan viileä, joten tuskin siellä paljoa energiansiirtohäviöitä tapahtuu kun ei siis lämpenekkään. Siinähän sen kyllä huomais kun ajon jälkeen akkua vaihtaa, ikinä oo tuntunu liitin lämpimältä.

Hyvä pontti. Tosin jos liitin on muuten parempi asentaa ja yhtä kätevä käyttää, niin silloinhan suurempi pinta-ala on vain eduksi? Vähemmän siis häviöitä silti?

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #19 : 22.08.11 - klo: 12.58 »
TRX liitin kelpaa ainakin takavetoslässiin 2S akulla. Ei kuumene. Vai voiko olla merkittäviä häviöitä sähkönsiirrossa ilman kuumentumista? Ihan asiallisiltahan noi ec liittimet näyttää, mutta itelläki 5akkua TRX liittimellä + laturi + nopari eikä ongelmaa, joten vaihtaminen olis ihan puhdasta harrastustoimintaa. Tosin muutama liitin on vähän turhankin tiukka kytkeä, liekkö päässy kuraa väliin.

Ehkä jossain patteri kasissa tarvii paremmat liitinkit?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #20 : 22.08.11 - klo: 13.07 »
Lainaus
- Ei ne siinä pöydälläkään ihan itsestään paikalla pysy. Miten lämmität liittimen jos se on pöydässä kiinni?

Miks ne ei pysyis pöydällä paikallaan kun siihen painaa johtoa päälle?
Ja ihan sillä juottimella vaan lämmitän sitä laattaa.


Lainaus
- Ok, eli kokemusta muista. Tästä ei...

Miten nuo ec:t eroaa normi putkiliittimistä mitä esim. hk:n akuissa paljon suositaan? Eikös ne yhtälailla samalla tavalla juoteta kuitenkin. Eli en paljoa rikastu siltä osin vaikka noita kokeilisin :)


TRX liitin kelpaa ainakin takavetoslässiin 2S akulla. Ei kuumene. Vai voiko olla merkittäviä häviöitä sähkönsiirrossa ilman kuumentumista? Ihan asiallisiltahan noi ec liittimet näyttää, mutta itelläki 5akkua TRX liittimellä + laturi + nopari eikä ongelmaa, joten vaihtaminen olis ihan puhdasta harrastustoimintaa. Tosin muutama liitin on vähän turhankin tiukka kytkeä, liekkö päässy kuraa väliin.

Ehkä jossain patteri kasissa tarvii paremmat liitinkit?
Itellä ollu mm. 4x4 slash castlen 4600kv combolla +  3S 5000mah eikä ollu kertaakaan lämmin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.11 - klo: 13.14 kirjoittanut sprawl »

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #21 : 22.08.11 - klo: 13.08 »
Niin, tottakai tuo auttaa vielä enemmän, mutta testipenkin tekeminen on huomattavasti vaativampaa.
Jään mielenkiinnolla odottamaan testiselostustasi.  :wink:

Parista autosta olen nähnyt liittimen irtoavan. Molemmista lähti miinus -johto irti liittimen akun puoleisesta päästä. Kumpiko sinulla irtosi? Akusta taitaa myös purkautua lämpöä johtoihin ja miinusnavasta ilmeisesti enemmän - olettaen, että plus ja miinus liitokset ovat yhtä hyviä.

Testaamalla sekin selviää.  :wink:

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #22 : 22.08.11 - klo: 13.47 »
Parista autosta olen nähnyt liittimen irtoavan. Molemmista lähti miinus -johto irti liittimen akun puoleisesta päästä. Kumpiko sinulla irtosi? Akusta taitaa myös purkautua lämpöä johtoihin ja miinusnavasta ilmeisesti enemmän - olettaen, että plus ja miinus liitokset ovat yhtä hyviä.

- Tähän on mahdotonta tietysti sanoa, mitä on tapahtunut mutta:
Oletan irtoamisen johtuvan juuri siitä, että juotos on tehty liian hätäisesti eikä molemmat pinnat ole olleet tarpeeksi lämpimiä juottamisen aikana. Useammin ongelmana on akun paksu ja esitinattu johto, jota saa lämmittää pirun paljon ennen uuden tinan sulamista siihen.
Oliko liitin TRX vai Deans? Trx:n voi lämmittää niin kuumaksi kuin on tarpeen, Deansia ei koska se sulaa (vaikka edellä on vastattu, ettei näin käy). EC:n kohdalla johdin on helppo tuoda sulaan tinaan ja varmistaa, että se juottuu kunnolla kiinni.
« Viimeksi muokattu: 24.08.11 - klo: 15.00 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #23 : 22.08.11 - klo: 17.53 »
Joku kyseli, että miten ECX liittimet eroavat normi bulleteista. Eivät välttämättä mitenkään vaan ne yhdistävät bulletin hyvyyden sekä mainion liitinrungon, joka helpottaa kytkemistä ja käytännössä estää väärät kytkennät.

Eli kyseessä on periaatteessa kaksioisainen aihe. "lattaliitin" vs bulletliitin. tai/ja Traxxas liittimen runko vs EC liittimen runko. Kokonaisuus on kuitenkin ratkaiseva.

Jos bulletit olisivat huonoja, niin miksi ne ovat lähes standardeja nyky LiPoissa? Miksi LiPoissa ei käytetä vaikka Deansia? Onko syynä ainoastaa halvempi rakenne?

Monille aihe on periaatteellinen ja kerran tehtyä valintaa ei haluata/jakseta muuttaa. No jotkut ajelee vielä harjallisella ja Nixx tekniikalla. Kaikilla pääsee eteenpäin, mutta jos aloittaa lajia, niin pitäisi nähdä muitakin vaihtoehtoja kuin wanhojen jermujen Deansit.

Itse ainakin suosittelen aloittaville ECx liittimiä.

Ps. Juotin quadcopteriin neljällemoottorille ja noparille liittimet. Siinä toki meni puoli iltaa, mutta olen tyytyväinen, että tein liittimet EC3:lla ja perus bulleteilla. Liittimiä meni about. 45 kpl. (bullet+ec3)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #24 : 22.08.11 - klo: 19.25 »
6) Kotelon suojaus pölyltä, lialta ja vedeltä on suunilleen samaa luokkaa. Jollain voi olla Traxxaksen mainosten perusteella se kuva, että heidän liitin on vedenpitävä. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan molemmissa liittimissä johtimet ja liitokset näkyvät kotelon perästä vapaasti.

Ajattelin kieputella kotelon perän vesitiiviiksi itsevulkanoituvalla teipillä. Ei kai siitä haittaakaan ole.
Slash 4x4 Monster

Poissa ppulkkkin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #25 : 22.08.11 - klo: 19.39 »
Pelkkä mittarilla mitattu ylimenovastus ei varsinaisesti kerro liittimen todellista hyvyyttä. Pitäisi tehdä virtarasitustesti ja mitata liittimen yli jännite-ero. Tällä tavalla saataisiin kuormituksenmukainen ylimenovastus laskettua paremmin.
 
Pitääkin varmaan pykätä talven aikana jokin testipenkki ja tehdä testi ;)
 
BTW: Eilen Jyrkkälän SC4 luokassa oli Deans-liittimet kovilla, ainakin kun antoi mailaa...

Innolla odotellaan testipenkkiä ja testien tuloksia.

Aloittelevan harrastajana oon tässä seuraillu vähä semmosella huvittuneisuudella tätä liitinhommaa ja liitinten markkinointia. Itestä vaan tuntuu että noilla liittimillä ei hirveän suurta merkitystä ole edes kaikista parhaimman mahdollisen ja kaikista huonoimman välillä, kunhan vaan juotokset on tehty edes jonkinlaisella järjellä.

Pitäisi oikeastaan tutkia tämän asian tiimoilta, että mikä se olisi se kaikkein optimaalisin konsti liittää kaksi johtoa toisiinsa. Ainakaan mulle ei ihan tasan tarkkaan ole selvillä, että mitkä on niitä hyvän liittimen ominaisuuksia.

Esim että kumpi on parempi:

a) Liitin jossa vaikkapa litteät kuparit menevät limittäin siten, että limittäin menevien kuparien pinta-ala on enemmän kuin liitettävien johtimien poikkipinta-ala.

b) Liitin jossa pyöreät kuparit menevät vastakkain siten, että kuparien pinta-ala on täsmälleen yhtä suuri kuin liitettävän johtimen poikkipinta-ala.

Käsitykseni mukaan kuitenkin johtojen toiseensa liittämisessä tärkein juttu on se, että pinta-alaa on riittävästi, eikä siitä siten muodostu turhaa resistanssia verrattuna liittämättömään johtimeen. Resistanssihan johtaa sitten myös siihen tehohäviöön, josta näissä liitinasioissa aina ollaan ilmeisen huolissaan.

Mielenkiintonen testi mun mielestä olis liittimien toisiinsa vertaamisien lisäksi myös se, että kuinka paljon johtimen virranjohtokyky huononee, kun verrataan keskenään johdinta jossa on liitin ja johdinta jossa ei ole liitintä. Tästä kai saisi sellaisen vertailukohdan, josta voitaisiin sitten päätellä että kuinka paljon merkitystä sillä liittimistä nipottamisella oikeestaan on alunperinkään.

Ei oikein ole aikaa ja mielenkiintoa kovin hirveästi ruveta testejä tekemään, mutta kiva olisi lukea jos jollakin on aikaa, taitoa ja näkemystä järkevät testit asian tiimoilta suorittaa :azn:
Stampede w/ Velineon VXL || Losi MicroT || Eurgle 2,4 Ghz

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #26 : 22.08.11 - klo: 19.43 »
Ajattelin kieputella kotelon perän vesitiiviiksi itsevulkanoituvalla teipillä. Ei kai siitä haittaakaan ole.
[/quote]

Varmasti toimiva idea -ja onnistuu taas molemmissa liittimissä.

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #27 : 22.08.11 - klo: 20.35 »
Asiaan perehtymättömille pikainen yhteenveto liitimistä: Tamiya, Deans, Traxxas, Powerpole, putkiliitin, EC3, EC5, sokeripala, Abiko...

http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=1630.0
Slash 4x4 Monster

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #28 : 22.08.11 - klo: 20.40 »
Odottelinkin tuota sokerinpalaa mainituksi, sentään täysin ylivoimanen liitin monessa paikassa.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #29 : 22.08.11 - klo: 20.43 »
Heips!

Joku taitava voisi tehdä testipenkin liittimille ja testata liittimet kunnolla.

Vaikka virran johto kyky ja sit rasitus testi, missä liittimen läpi laitettaisiin
virtaa menemään niin paljon, kunnes liitin hajoaa.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...