Kirjoittaja Aihe: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current  (Luettu 58968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #60 : 23.08.11 - klo: 20.16 »
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

Hienoa,
Arvasin jonkun ottavan senkin asiaan huomioon, että näitä on muutama hassu pari myynnissä. Teen todella ison tilin ja sehän onkin hyvä syy kehua tuotetta.

Ihme kyllä, et huomannut mulla olevan mielestäsi huonompaa liitintä -eli trx:n kamaa samassa ilmoituksessa. Voit ostaa ne pois kun on niin pirun hyvät.

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #61 : 23.08.11 - klo: 20.19 »


Turvallinen juottaa
Traxxas/ECx/erilliset bullet liittimet ovat myös paljon turvallisempia juottaa kuin Deans tai XT60 tai Multiplex, joissa on oikosulun vaara, jos kolvilla vahingossa koskee molempii johtimiin (kolvi kuitenkin polttaa aika nopeasti kutistesukankin läpi).

Tuohon on nyt pakko tarttua, ensimmäistä johtoa juottaessa toinen voi olla vaikka akun kylkeen teipattuna, ja toista juotettaessa, johdon päiden väliin voi laittaa vaikka muovi(lexan)levyn.
Passiivista harrastelua

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #62 : 23.08.11 - klo: 20.28 »


Turvallinen juottaa
Traxxas/ECx/erilliset bullet liittimet ovat myös paljon turvallisempia juottaa kuin Deans tai XT60 tai Multiplex, joissa on oikosulun vaara, jos kolvilla vahingossa koskee molempii johtimiin (kolvi kuitenkin polttaa aika nopeasti kutistesukankin läpi).

Tuohon on nyt pakko tarttua, ensimmäistä johtoa juottaessa toinen voi olla vaikka akun kylkeen teipattuna, ja toista juotettaessa, johdon päiden väliin voi laittaa vaikka muovi(lexan)levyn.

Miksi laittaa, kun EC:ssä ei tarvitse?

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #63 : 23.08.11 - klo: 20.49 »
oten tuosta liitoksen pinta-alasta on mun mielestä turha puhua, se on niin lyhyt matka mitä virta kulkee siinä pienemmällä pinta-alalla että ei se vaikuta mihinkään, onhan jo johdon pinta-ala paljon pienempi, saati noparin sisällä piirilevyllä olevat radat.

- Kummassa putkessa vettä kulkee enemmän, ohuessa vai paksussa? Eli onko siitä haittaa, jos kontakti juotospinnassa on selvästi parempi?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #64 : 23.08.11 - klo: 20.51 »
mamyllyn opettelee jatkossa lainaamaan tai ei lainaa, aiheuttaa vain turhaa sekaannusta herkässä aiheessa  :police:

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #65 : 23.08.11 - klo: 20.58 »
Tämä nyt tuntuu olevan jonkun jotain vastaan jotakin - keskustelu, mutta Traxxas ja 5,5mm bullet
on omassa käytössäni. TRX on parempi kuin Deans ja Bullet parempi kuin EC5. Mitä sitten?
NÄMÄ OVAT NYT SITTEN MINUN OMIA MIELIPITEITÄNI...
TRX-liittimiä käytän edelleenkin vaivattomuuden takia tietyissä sovelluksissa ja ehdottomasti
mieluummin 5,5mm bullettia (kuin esim. EC5 liitintä) joissain sovelluksissa. Miksi noita EC5 (5mm)
liittimiä ensinnäkään pitää alkaa edes vaihtamaan mihinkään kun esim. Hobbykingin isommissa
akuissa on 5,5mm bullet valmiina? Niin ja jos on "oikein" mietitty asiat, niin yksittäisillä bulleteilla
kun saa niin paljon helpommin kikkailtua esim. 2+2s...

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #66 : 23.08.11 - klo: 20.59 »
vai ei hyödynnä.. niin oliko sun johtojen pinta-ala enemmän ku 4x4mm? :grin:

Itse asiassa sähkö taitaa kulkea johtimen ulkopintoja pitkin, joten tuo ei ole täydellinen. Jos juotos on huono, niin tuossa lattatyypissä ei välttämättä ole kontaktissa kuin muuta säie paksustakin kaapelista. Silloin pinta-ala kohdistuu vain murto-osaan itse johtimen pinta-alasta.

Jos johdon levittää yhden säikeen paksuiseksi, niin kuinka leveä siitä tulee? taitaa mennä yli 4mm?

esim 10AVG johdon pinta-ala on todellakin vain 5,26mm^2

Mikä on muuten Traxxas liittimen poikkipinta-ala? 4mm^2 ? eli sopivat maks 12 AVG johdoille...Siitä paksummat, niin toimii vastuksena.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #67 : 23.08.11 - klo: 21.02 »
Tämä nyt tuntuu olevan jonkun jotain vastaan jotakin - keskustelu, mutta Traxxas ja 5,5mm bullet
on omassa käytössäni. TRX on parempi kuin Deans ja Bullet parempi kuin EC5. Mitä sitten?
NÄMÄ OVAT NYT SITTEN MINUN OMIA MIELIPITEITÄNI...
TRX-liittimiä käytän edelleenkin vaivattomuuden takia tietyissä sovelluksissa ja ehdottomasti
mieluummin 5,5mm bullettia (kuin esim. EC5 liitintä) joissain sovelluksissa. Miksi noita EC5 (5mm)
liittimiä ensinnäkään pitää alkaa edes vaihtamaan mihinkään kun esim. Hobbykingin isommissa
akuissa on 5,5mm bullet valmiina? Niin ja jos on "oikein" mietitty asiat, niin yksittäisillä bulleteilla
kun saa niin paljon helpommin kikkailtua esim. 2+2s...

Tää on totta, hyötyä tulee liitinrungosta eli väärinkytkeminen on liki mahdotonta. Pro:t pärjää pelkillä bulleteilla :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #68 : 23.08.11 - klo: 21.03 »
mamyllyn opettelee jatkossa lainaamaan tai ei lainaa, aiheuttaa vain turhaa sekaannusta herkässä aiheessa  :police:

Totta :)

Taitaa Samsungin Tapatalk olla liian vaikea :D

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #69 : 23.08.11 - klo: 21.14 »
Tämä nyt tuntuu olevan jonkun jotain vastaan jotakin - keskustelu, mutta Traxxas ja 5,5mm bullet
on omassa käytössäni. TRX on parempi kuin Deans ja Bullet parempi kuin EC5. Mitä sitten?
NÄMÄ OVAT NYT SITTEN MINUN OMIA MIELIPITEITÄNI...
TRX-liittimiä käytän edelleenkin vaivattomuuden takia tietyissä sovelluksissa ja ehdottomasti
mieluummin 5,5mm bullettia (kuin esim. EC5 liitintä) joissain sovelluksissa. Miksi noita EC5 (5mm)
liittimiä ensinnäkään pitää alkaa edes vaihtamaan mihinkään kun esim. Hobbykingin isommissa
akuissa on 5,5mm bullet valmiina? Niin ja jos on "oikein" mietitty asiat, niin yksittäisillä bulleteilla
kun saa niin paljon helpommin kikkailtua esim. 2+2s...

Tää on totta, hyötyä tulee liitinrungosta eli väärinkytkeminen on liki mahdotonta. Pro:t pärjää pelkillä bulleteilla :)

Kyllä ne bulletitkin voi kolvata niin ettei niitä saa kytkettyä väärin jos pysyy siinä mitä esim. linkin
akussa on jo valmiina. Akun miinukseen uros ja akun plussaan naaras ja noparille tietenkin
toisin päin. :wink: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10306__Turnigy_5000mAh_3S_40C_Lipo_Pack.html

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #70 : 23.08.11 - klo: 21.28 »
Ihme kyllä, et huomannut mulla olevan mielestäsi huonompaa liitintä -eli trx:n kamaa samassa ilmoituksessa. Voit ostaa ne pois kun on niin pirun hyvät.

Sorry, not my cup of tea...

Ja mulla riittää noita Deanseja - joilla ei mielestäsi tee mitään - vuosiksi eteenpäin. Kun kerran löysin kunnollisia kohtuuhintaisia kopioita niin ostin muutamaksi vuodeksi.

Ja taas kun paremmasta virrankestosta, ja -kulusta eli pienemmästä resistanssista vaahdotaan niin kaivakaapa faktaa pöytään...

Ja ei, en minä kiellä etteikö joku liitin voisi olla käyttämääni parempi, mutta kun on kymmenkunta autoa ja samanverran akkuja plus muutama laturi niin ei tuostanoinvaan vaihdeta varsinkin kun vaihtoehdon paremmuus on enemmänkin kuin kyseenalainen omassa käytössäni.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #71 : 23.08.11 - klo: 23.12 »
mamyllyn opettelee jatkossa lainaamaan tai ei lainaa, aiheuttaa vain turhaa sekaannusta herkässä aiheessa  :police:

Okei poliisi  :evil:

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #72 : 24.08.11 - klo: 00.11 »
Tämä aihe tuntuu olevan sen verran kuuma, että pakko kommentoida omien kokemusten pohjalta.

Itse olen viime vuosina käyttänyt sekä auto- että lennokkipuolella niin Deans-liittimiä, Multiplexin MPX-liittimiä, XT60:sia ja EC3:sia. Näiden kokemusten perusteella olen huomannut, että liittimen juottamisen kannalta tilannetta helpottaa oleellisesti, jos juotettava metalliosa voidaan irroittaa eristemuoveista juottamisen ajaksi jolloin ei ole vaaraa muovin sulamisesta. Erityisen hankala tapaus on MPX-liitin, jossa on 6 kpl ohuita karvoja muovirunkoon valettuna. Lisäksi se, että kutistesukkaa ei tarvita juotoksen eristämiseen, helpottaa ja nopeuttaa asioita. Tässä suhteessa näistä kokeilemistani liittimistä EC3:n on helpoin asentaa.

Traxxasin liitintä ei ole käyttänyt, joten sitä en pysty vertailemaan muihin liittimiin.

Kotikonstein tehdyissä testeissä kannattaa huomioida, että kaikkia yleisiä liitintyyppejä patenttisuojista riippumatta kopioidaan surutta. Toisin sanoen, hyvästäkin liityntyypistä on liikkeelle huonolaatuisia kopioita joista saattaa irrota esim. kosketinpintojen kultapinnoite tai uros- ja naarasliittimien koot eivät vastaa liitintyypin speksejä ja mahdu toleransseihin.

Liitintyypin valinnassa kannattaa myös käyttää maalaisjärkeä. Jos ajokavereilla on sama liitintyyppi käytössä, niin akkujen lainailu puolin ja toisin on helpompaa ilman adaptereilla kikkailua.



Wacky Stack Racing Team

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #73 : 24.08.11 - klo: 08.38 »
Näyttää Hobbykingin 0,75 euroa/pari liittimessä (joita aloittajallakin kaupan) olevan juu irtonainen jousiosa, mutta noissa topikin aloittajan linkittämissä 2,66 euroa/kpl uros on kiinteätä mallia.

Edit: typo korjattu

Trex-store liitin:



Hobbyking versio aiheesta:



Olen itse käyttänyt niin Suomesta hankittuja EC-sarjan liittimiä, kuin myös Hobbylta ostettuja. Niitä olen käyttänyt myös sekaisin, eikä ongelmia ole ollut. Tämän keskustelun kautta voidaan kuitenkin taas todeta, että aito on aito ja kopio on kopio. Nämä kuvat on pirun hyvät ja kertovat eri rakenteesta.

Muistakaa myös, että näistä on ainakin kaksi erillaista aitoa versiota olemassa. Toisessa holkki menee sisään kotelon pohjasta painamalla ja toiseen taas päältä.

Lisäys...katsokaapa Horizonin kuvaa. Eiköhän ne molemmat ole "alkuperäisiä" malleja edellä mainituista...

http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLAEC503
« Viimeksi muokattu: 24.08.11 - klo: 08.46 kirjoittanut mamyllyn »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #74 : 24.08.11 - klo: 12.20 »
Pelkkä mittarilla mitattu ylimenovastus ei varsinaisesti kerro liittimen todellista hyvyyttä. Pitäisi tehdä virtarasitustesti ja mitata liittimen yli jännite-ero. Tällä tavalla saataisiin kuormituksenmukainen ylimenovastus laskettua paremmin.
 
Pitääkin varmaan pykätä talven aikana jokin testipenkki ja tehdä testi ;)
 
BTW: Eilen Jyrkkälän SC4 luokassa oli Deans-liittimet kovilla, ainakin kun antoi mailaa...

saat hankkia melkosen tarkan jännitemittarin, tai sitten pitää käyttää ihan hirmusia virtoja, useita satoja ampeereja että saadaan aikaseksi eroa.

bilteman/muun romuvaraston mittarilla kun ei saa lipoakkuakaan luotettavasti mitattua vs. laturin ilmottama. heittoa syntyy useita sadasosia.

EC sarjan liittimessä heikoin lenkki on tuon jousikuormitteisen kontaktin yhteys liittimen runkoon.  ne on nimittäin irti toisistaan, ja sitä kautta todella helposti tulee ylimäärästä liitosresistanssia = kuumentaa liittimen. Varsinkin vähänkään vanhemmilla liittimillä ongelma on huomattava eikä likaantuminen ainakaan helpota asiaa.

edit: lisätään vielä se miten ite pidän huolen ettei ongelmia ole.

-Laadukas 4mm putkiliitin, josta kärkiosasta juotettu "irti" oleva kontakti osa kiinni runkoon.
-Hyvin tehdyt juotokset
-pitää liittimet puhtaana
-pitää akkujen liittimet puhtaana

edit 2: Juottamisessa kunnolliset työkalut on luonnollisesti asiaa helpottavia, tämän tarvii juottipa sitten mitä vaan johtoo liki mihin vaan liittimeen

http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productID=15301&addToCart=15301&uID=
« Viimeksi muokattu: 24.08.11 - klo: 12.33 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #75 : 24.08.11 - klo: 13.00 »

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.


Kääntää akun ylösalas pöydällä niin liittimet on suoraan pöytää pitkin ja helppo juottaa kiinni liittimiin.

Itellä on joka ikisessä vehkeessä nyt, ja ennen ollu trx liittimet eikä valittamista. Oon kokeillu deanseja/tamiyaa(pikkuautoissa) sekä vastaavia tuubiliittimiä. Enkä aio vaihtaa.

TRX liittimet on ihan yhtä helppoja juottaa kuin mitkä tahansa muutkin, vähän tinaa itte laattaa, vähän johtimeen ja painaa ne kolville vaan yhteen. Simple as that.

Toki tuossa tuli vinkkejä putkienkin hyväksi, ensin tehdä puusta teline sille, laittaa itte liitin siihen, sulattaa se puolilleen tinaa jonka jälkeen pistää johdin sisälle(pitäen akkua kädessä kokotämän ajan) jonka jälkeen on valmis kunhan odottelee liittimen jäähtymistä huomattavasti pidempään kuin trx liittimien.

En kiistä sitä etteikö kehumissasi liittimissä olisi enemmän kosketuspinta alaa, ja tuli mieleen sekin että kestää varmasti enemmän vetovoimaa jos sellaselle altistuu.

Mutta ennenkuin näiden liittimien takia lähdetään nurkan taakse hihat ylhäällä niin pöytään pitäisi kyllä lyödä vähän enemmän faktaa siitä kuinka isot erot saavutetaan sellasilla vehkeillä joilla suurinosa harrastajista ajaa jos käytettäisiin näitä tuubeja.

Sorry mode jos lainaus ei mene putkeen Tapatalkilla, mutta pakko lainata tämä sprawlin aiemmasta liitinkeskustelusta jossa toinen käyttäjä kommentoi Deansin juottamisen hankaluutta:

"mä oon juottanu traxxasin läpyskät niin että mulla on pieni puulevy jossa kaks reikää, siitä vetäny tinalla lenkin ja laittanu johdon pään siihen väliin niin pysyy siinä puualustassa kiinni, sitte pistan tinaa ensin johtimeen ja sitte siihen liittimeen ja siirtäny liittimen siihen johdon pään alle ja painanu juottimella/kolvilla/tinan sulattimella/tmvs siihen johtimen päälle niin että kaikki sulaa :) "

Onko sun tässä topicissa olevassa vastauksessa minkäänlaista ristiriitaa uusimman "kääntää akun ylösalas ja..." kanssa?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #76 : 24.08.11 - klo: 13.08 »

Onko sun tässä topicissa olevassa vastauksessa minkäänlaista ristiriitaa uusimman "kääntää akun ylösalas ja..." kanssa?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Etkös sä ite oo hehkuttanu tässäkin ketjussa sitä uuden kokeilemista?

Nykyään juotan kaikki akut niin että käännän sen ylösalas jolloin johdot on pöydällä suorassa, sitte vaan tinaa päälle ja kiinni. Mitään tinalenkkejäkään tartte laittaa.

Pitäis kellottaa kummassa menee enemmän aikaa kun suht huolella koittaa tehdä, siihen että kääntää akun ympäri, pistää tinaa liittimeen ja johtimeen ja painaa ne päällekkäin juottimella. Vaiko siihen että virittelee bulettin johonkin telineeseen, juottaa sen täyteen tinaa, sitte nostaa akkua niin että saa johdot sisään ja sulatettua toisella kädellä sen kiinni.



lisäystä:
Valitettavasti en niin foorumi addikti ole että jos vaihdan autoon jouset, että muokkaisin jokaikiseen viestiin foorumilla tiedon että "nyt on tällaset jouset autossa" :)


lisäys2:
Toisekseen, miten tämä liittyy edes koko keskusteluun siitä kumpi liitin on parempi? (johon ei selvää vastausta tulla saamaan). Rupeat vissiin etsimään kaikkia epäkohtia kirjotuksista kun huomasit ettei kaikki ihan ollukkaan samalla linjalla sun "testauksien" ja "näppituntuman" kanssa.
« Viimeksi muokattu: 24.08.11 - klo: 13.11 kirjoittanut sprawl »

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #77 : 24.08.11 - klo: 13.47 »
Oikeastaan ainoa yllätys on se, ettei joidenkin mielestä aloituksessa mainitut kohdat ole etuja Deansiin tai Trx:n verrattuna. Eli ennemmin epäillään ja ammutaan uusi idea alas, kuin mietitään miten tuotteet voivat kehittyä kiristyvien vaatimusten mukana.

Jos kaikki olisivat samaa mieltä, ei keskustelua syntyisi. Se taas mihin asioihin keskustelussa keskitytään ja asioita pohditaan sekä kehitetään, on tärkeämpi asia.

Muutama on maininnut bullettien olevan hyvät liittimet ja niitä olen myös käyttänyt. Hyviä ovat nekin.

Jos sun mielestä aloitukseni mainitsemat edut eivät ole merkittäviä, niin kerro yksikin etu miten Trx on TEKNISESTI parempi.

Huomasin myös Bigbearin vetäneen aikamoisen yhteenvedon ja kokemusta oli todella monesta liittimestä.

Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #79 : 24.08.11 - klo: 13.58 »
Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Joo, teknisesti paras vai riittävän hyvä ja yhteensopiva?
Itse en halua akusta tulevan YHTÄÄN johtoa. Balanserijohdot katkeavat kuitenkin. Paras on 4mm bullet joka on käytössä laadukkaamissa kisa-akuissa.
Johdot voi tehdä itse niin saa mitä ansaitsee. Siperia opettaa :tongue:

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #80 : 24.08.11 - klo: 13.58 »
Oikeastaan ainoa yllätys on se, ettei joidenkin mielestä aloituksessa mainitut kohdat ole etuja Deansiin tai Trx:n verrattuna. Eli ennemmin epäillään ja ammutaan uusi idea alas, kuin mietitään miten tuotteet voivat kehittyä kiristyvien vaatimusten mukana.

Jos kaikki olisivat samaa mieltä, ei keskustelua syntyisi. Se taas mihin asioihin keskustelussa keskitytään ja asioita pohditaan sekä kehitetään, on tärkeämpi asia.

Muutama on maininnut bullettien olevan hyvät liittimet ja niitä olen myös käyttänyt. Hyviä ovat nekin.

Jos sun mielestä aloitukseni mainitsemat edut eivät ole merkittäviä, niin kerro yksikin etu miten Trx on TEKNISESTI parempi.

Huomasin myös Bigbearin vetäneen aikamoisen yhteenvedon ja kokemusta oli todella monesta liittimestä.

Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
En ainakaan minä ole sitä ampunut alas..
"saataisiin parhaalla liittimellä käteen", noh, kuten tässä on tullu ilmi, mielipiteitä on moneen lähtöön. Tämä on aikalailla samaa asiaa kuin menis suomi24 palstalta kysymään ostaisko nokian vai ei. Suurinosa sanoo sen mukaan mikä ittellä on kädessä.

Halusit etuja trx liittimen puolesta, omasta mielestä nopeampi juottaa. Ja kyllä, tiedän etten ole ec:tä kokeillu mutta kyllä sen jo edellisestä viestistä huomaa että siinä on yks työvaihe vähemmän trx:n eduksi, ja tinan määrä pienempi.

En oo saanu vielä siihen vastausta voiko noita saada oikkariin kuten deanseja, mutta jos voi niin se on jo iso miinus trx:ään verrattuna.

Lisäksi, mitään takuita ei oo siitä kumpi kestää enemmän virtaa, ja kumpi sitä liikuttaa paremmin, voisi kuvitella että ec liikuttaa paremmin mutta mistäs sitä koskaan tietää enennkun on luotettavaa faktaa pöydässä. Ja se ero mikä tuossa mahdollisesti on, tuskin on niin maata järisyttävä että mikäli laitetaan esim. kaks stampedea vierekkäin joissa molemmissa eri liittimet, et kyllä itekkään huomaa kumpi niistä liikkuu paremmin. Tämän jälkeen ainoaksi hyödyksi jäisi liittimen lämpenemisen poisto paremmalla kontaktilla, mutta sitähän ei toistaseksi ole kummassakaan ilmeisesti havaittu muutoinkaan.


Niin kauan kun kukaan ei oo omaa kotilaboratoriota tehny ja mitannu liittimiä, ei voida sanoa kumpi näistä on speksejä kattomalla parempi. Siihen asti mennään sen mukaan mikä hyvältä tuntuu ja mikä on fiksua omaan käyttöön.

Kuten monella muullakin on kymmeniä liitoskohtia harrastuksensa parissa tehty samoilla liittimillä, oli ne sitten deans/ec/trx/nuppineula/sukanvarsi , niin ei niitä kovin "testimielessä" lähdetä kaikkia juotamaan uusiksi "kun on mainittu näppituntumalla hyviksi".
Noh, tähän varmaan vastaat että "miks et kokeilis tätä liitintä", niin vastaan siihen jo suoraan että lue tämä kappale uudestaan. :)


Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #81 : 24.08.11 - klo: 15.01 »
Traxxas liittimeen mahtuu speksien mukaan maks 12AWG kaapeli. Nykyisissä 2s4000mAh akuissa on jo 10 AWG. Tiukkaa tekee, mutta ei EC5:lla :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #82 : 24.08.11 - klo: 15.49 »
Traxxas liittimeen mahtuu speksien mukaan maks 12AWG kaapeli. Nykyisissä 2s4000mAh akuissa on jo 10 AWG. Tiukkaa tekee, mutta ei EC5:lla :)

Siinäpä ehkä jonkinsortin syy miksi voi joskus tulevaisuudessa vaihtaa parempaan kuin trx. Tosin akkukanta on tällä hetkellä aika pitkälle pienempää sorttia.
 
Pari 12awg akkua laittanu trx liittimelle, kyllä ne siihen ihan sopivasti menee mutta vaatii toki tinaa enemmän kuin pienemmät.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #83 : 25.08.11 - klo: 00.12 »
Vinkkejä juottamiseen

EC3
How To Solder EC3 Connectors

Deans
How to Solder Deans Tutorial [HD]

Traxxas
How To Assemble a Traxxas High-Current Connector

Bullet
Soldering HXT bullet connectors

Noilla vinkeillä voi mennä takas "koulunpenkille" kaikkiaan hirveetä p****a!! jos tuolla tapaa porukka tekee liittimien asennukset niin ihmekään jos mikään ei pelaa.

ei paljon poikkea tästä ;D
Jokerin juotoskoulu
« Viimeksi muokattu: 25.08.11 - klo: 00.21 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #84 : 25.08.11 - klo: 07.17 »
jos videot oli huonoja, niin ole hyvä ja valista meitä miten liitin kannattaa juottaa. Tuolla tavalla kritisoimalla asia eii etene.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #85 : 25.08.11 - klo: 07.19 »
Oikeastaan ainoa yllätys on se, ettei joidenkin mielestä aloituksessa mainitut kohdat ole etuja Deansiin tai Trx:n verrattuna. Eli ennemmin epäillään ja ammutaan uusi idea alas, kuin mietitään miten tuotteet voivat kehittyä kiristyvien vaatimusten mukana.

Jos kaikki olisivat samaa mieltä, ei keskustelua syntyisi. Se taas mihin asioihin keskustelussa keskitytään ja asioita pohditaan sekä kehitetään, on tärkeämpi asia.

Muutama on maininnut bullettien olevan hyvät liittimet ja niitä olen myös käyttänyt. Hyviä ovat nekin.

Jos sun mielestä aloitukseni mainitsemat edut eivät ole merkittäviä, niin kerro yksikin etu miten Trx on TEKNISESTI parempi.

Huomasin myös Bigbearin vetäneen aikamoisen yhteenvedon ja kokemusta oli todella monesta liittimestä.

Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
En ainakaan minä ole sitä ampunut alas..
"saataisiin parhaalla liittimellä käteen", noh, kuten tässä on tullu ilmi, mielipiteitä on moneen lähtöön. Tämä on aikalailla samaa asiaa kuin menis suomi24 palstalta kysymään ostaisko nokian vai ei. Suurinosa sanoo sen mukaan mikä ittellä on kädessä.

Halusit etuja trx liittimen puolesta, omasta mielestä nopeampi juottaa. Ja kyllä, tiedän etten ole ec:tä kokeillu mutta kyllä sen jo edellisestä viestistä huomaa että siinä on yks työvaihe vähemmän trx:n eduksi, ja tinan määrä pienempi.

En oo saanu vielä siihen vastausta voiko noita saada oikkariin kuten deanseja, mutta jos voi niin se on jo iso miinus trx:ään verrattuna.

Lisäksi, mitään takuita ei oo siitä kumpi kestää enemmän virtaa, ja kumpi sitä liikuttaa paremmin, voisi kuvitella että ec liikuttaa paremmin mutta mistäs sitä koskaan tietää enennkun on luotettavaa faktaa pöydässä. Ja se ero mikä tuossa mahdollisesti on, tuskin on niin maata järisyttävä että mikäli laitetaan esim. kaks stampedea vierekkäin joissa molemmissa eri liittimet, et kyllä itekkään huomaa kumpi niistä liikkuu paremmin. Tämän jälkeen ainoaksi hyödyksi jäisi liittimen lämpenemisen poisto paremmalla kontaktilla, mutta sitähän ei toistaseksi ole kummassakaan ilmeisesti havaittu muutoinkaan.


Niin kauan kun kukaan ei oo omaa kotilaboratoriota tehny ja mitannu liittimiä, ei voida sanoa kumpi näistä on speksejä kattomalla parempi. Siihen asti mennään sen mukaan mikä hyvältä tuntuu ja mikä on fiksua omaan käyttöön.

Kuten monella muullakin on kymmeniä liitoskohtia harrastuksensa parissa tehty samoilla liittimillä, oli ne sitten deans/ec/trx/nuppineula/sukanvarsi , niin ei niitä kovin "testimielessä" lähdetä kaikkia juotamaan uusiksi "kun on mainittu näppituntumalla hyviksi".
Noh, tähän varmaan vastaat että "miks et kokeilis tätä liitintä", niin vastaan siihen jo suoraan että lue tämä kappale uudestaan. :)

Ellet tässäkään vaiheessa keskustelua tiedä, ettei EC:tä saa kytkettyä väärinpäin oikosulun aiheuttamiseksi niin miksi vastaat koko keskusteluun? Asia on kerrottu jo aloituksessa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #86 : 25.08.11 - klo: 08.10 »

Ellet tässäkään vaiheessa keskustelua tiedä, ettei EC:tä saa kytkettyä väärinpäin oikosulun aiheuttamiseksi niin miksi vastaat koko keskusteluun? Asia on kerrottu jo aloituksessa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
TAitaapi olla turha omalla kohdalla tätä keskustelua enään jatkaa, kun näköjään siinä kävi niin että etsit vain epäkohtia kirjoituksista jotta pääset iskemään takaisin.


Lainaus
Noilla vinkeillä voi mennä takas "koulunpenkille" kaikkiaan hirveetä p****a!! jos tuolla tapaa porukka tekee liittimien asennukset niin ihmekään jos mikään ei pelaa.
Ei muutakun omaa videota kehiin ja sitten perusteita siitä miksi noin ei tule tehdä kuin videoissa on esitetty. Eikä täällä kovinmontaa ketjua taida olla jossa kysytään sitä miksi juotokset ei pidä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #87 : 25.08.11 - klo: 09.10 »
Joskus armeija-aikana pääsin seuraamaan vierestä, kun yksi kaveri huolsi elektroniikkaa oli opetettu juottamaan armeijassa (siis töissä siellä) ja ja toinen oli ollut Nokian tehtaalla juottamassa puhelimia kasaan. (Huom! Tästä on kauan, silloin puhelimien teko oli erilaista.) Kauheaa riitelyä siitä, miten mikäkin asia pitäisi oikeasti tehdä. Näin maallikkona sitä oli kyllä hauska seurata. :grin:

Mutta onhan se niin, että on se oma tapa ja sitten ne väärät tavat.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #88 : 25.08.11 - klo: 10.23 »

Ellet tässäkään vaiheessa keskustelua tiedä, ettei EC:tä saa kytkettyä väärinpäin oikosulun aiheuttamiseksi niin miksi vastaat koko keskusteluun? Asia on kerrottu jo aloituksessa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
TAitaapi olla turha omalla kohdalla tätä keskustelua enään jatkaa, kun näköjään siinä kävi niin että etsit vain epäkohtia kirjoituksista jotta pääset iskemään takaisin.

Vinkkini oli, että lue tuo aloitus ajatuksella ennenkuin kommentoit asioita. Toinen asia jonka olet ehkä nyt huomannut, että liitintä kokeilleet ovat todenneet sen olevan hyvä. Aloituksessa kerroin omasta mielestäni selkeästi sen edut esim. Trx:n nähden joka on taas selvästi Deansia parempi.

On myös mielenkiintoista, jos yksikään kirjoitettu etu ei ole mielestäsi merkittävä? Ei juotoksen parempi mekaaninen kesto, oletettavasti parempi virranjohtavuus ja virrankesto (huomaa tosiaan tuon olevan vielä oletus), ei uudelleen käytettävyys jne.

Mikä muuten on se yksi työvaihe enemmän, jota tässä on trx:n nähden?

Entä mikä on se ominaisuus, jonka takia kokeilematta voit sanoa Trx:n olevan jossain asiassa tätä parempi (ellei huomioida sitä, että 360 asteen juotos vs 1/4 siitä vie vähemmän tinaa)? Tai se, että se on tällä hetkellä yleisempi -kuten Tamya ja Deans olivat ennen? Osaatko sanoa, miksi asiat eivät enää ole niin?

Virrat kasvavat ja paremman liitoksen tarve lisääntyy. Kun tähän menee isompikin johdin, niin sen jopa taisit ymmärtää olevan etu -vaikka oletkin hienosti saanut ison johtimen juotettua siihen latan päälle.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Vs: Re: Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current
« Vastaus #89 : 25.08.11 - klo: 10.27 »
Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Joo, teknisesti paras vai riittävän hyvä ja yhteensopiva?
Itse en halua akusta tulevan YHTÄÄN johtoa. Balanserijohdot katkeavat kuitenkin. Paras on 4mm bullet joka on käytössä laadukkaamissa kisa-akuissa.
Johdot voi tehdä itse niin saa mitä ansaitsee. Siperia opettaa :tongue:

Bullet on tosiaan monessa mielessä hyvä. Mielestäni EC yhdistää juuri bulletin ja koteloinnin parhaat puolet.

Estääkö jokin kytkemästä kisa-akussa johtimet väärin päin, aiheuttaen mahdollisesti säätimen rikkoutumisen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk