Kirjoittaja Aihe: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein  (Luettu 2877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Hei kaikille,

ostin alunperin ensimmäisen RC-polttiksen kevällä ihan siitä ilosta, että pääsen modailemaan sitä. Mielessäni on siintänyt ajatus liittää autoon eräänlainen moottorinohjausyksikkö. Sana on vähän harhaanjohtava, koska sen tehtäviin kuuluu mm. launch control (ei sudi, kierrokset tapissa ja päästetään kaasu yms.), abs, lämpötilojen seuranta, hyppyjen stability control yms. lukuisat muut asiat. Tilasin nyt tarvittavia osia ja muutaman keskioluen jälkeen ensimmäinen testi onkin valmiina, kerron siitä hiukan tässä.

Minulla on Kyoshon Mad Force monsteri, joka ei todellakaan ole paras runko tähän projektiin johtuen siitä että siinä ei ole keskidiffiä vaan yksisuuntalaakeri. Samoin jarrut ovat yhdellä levyllä eikä erikseen eteen ja taakse.

Koko ajatuksen sydän on ohjelmoitava arduino 'logiikka', johon kytken vastaanottimen servoliitännät. Arduinoon tekemäni sovellus lukee vastarilta komentoja ja tietyin säännöin lähettää sitten omat komennot servoille. Tällä hetkellä sovellus huolehtii ainoastaan kaasusta ja jarrusta, eikä puutu ohjaus-servon toimintaan. Sovelluksessa on säätöarvot kaasun ja jarrun maksimiasennoille, samaten kaasuservo huolehtii tyhjäkäynnistä. Voin nyt sammuttaa moottorin ohjaimesta antamalla "eleen" (esim. pitämällä jarrua pohjassa yli viisi sekuntia, servo sulkee kaasun kokonaan ja moottori sammuu).

Seuraavaksi tarkoitukseni liittää järjestelmään lämpötilasensori ja kiihtyvyysanturi. Lämpötilasensorilla ajattelin toteuttaa sellaisen systeemin, että ohjelmisto muuttaa polttoaineen seosta lämpötilojen mukaan (eli viileälle koneelle annetaan laihempaa seosta), samoin anturi sammuttaa moottorin jos se uhkaa ylikuumeta. Kiihtyvyysanturilla tarkoitus on huolehtia kahdesta asiasta. 1. Keulimisen lopettaminen 2. Hyppyjen vakaannuttaminen (aina pyörilleen alas oikein).

Nämä ideat ovat vasta 'alkusoittoa'. Mahdollisuus muuttaa kaikkia näitä asetuksia puhelimella tai tietokoneella bluetoothin kautta on mahdollista, samoin kaikkien kiihtyvyystietojen, lämpötilojen, kierrosaluiden yms. taltiointi siten, että niitä voidaan tarkastella myöhemmin esim. tietokoneella graafisena.

Lopulta ajatus on tarjota tätä rakennus-sarjana eteenpäin. Ei rahanteon vuoksi, vaan silkasta harrastuksen ilosta. Laitehan skaalautuu hyvin erilaisiin autoihin, eikä ole malliriippuvainen. Hintaa osille ei tule myöskään kuin n. 50-60e.

Täältä löytyy pari kuvaa 'työpöydästä' http://lari.owla.fi/rc_ecu/ jossa nyt testasin tuota ensimmäisen kerran. Kuvissa näkyy myös Arduino piirikortti.

Minkälaisia ajatuksia tällainen herättää? Olisitteko valmiita ostamaan tällaisen rakennus-sarjan ja onko teillä ideoita tämän suhteen? Onko tällaista tehty aikaisemmin?




Poissa JiiVee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #1 : 27.08.11 - klo: 20.19 »
Sellasen ajatuksen ainakin että kun aloittelija jonka ekassa polttiksessa tämä systeemi on ollut saa sellasen polttiksen eteensä missä tätä ei ole niin sit ollaan sormi suussa säätöjen suhteen varsinkin.

Tarjoa tätä autojen valmistajille.
vanhanmallin madi (ei kruiser) ja sitten ultima.
Pitäsköhän niille mainita, että bensa on loppu. Njää, senkun hymyillään ja vilkutetaan, kyllä se siitä

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #2 : 27.08.11 - klo: 21.06 »
Ajatus on hieno. Ja toteutusta jään odottelemaan. Sen verran pitkälle kehitellyltä ideat vaikuttavat että tuskin kauaa tarvitsee odotella. Mielenkiintoista, 1:1 tekniikkaa RC-autoihin ja enemmän.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa rc manic

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #3 : 27.08.11 - klo: 22.54 »
Hienolta kyllä kuulostaa, aika tekninen kyllä  :smiley:

Poissa vilzuh

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #4 : 28.08.11 - klo: 09.14 »
Voisin ostaa mielelläni, jos oikeasti toimii ja se saadaan tallentamaan kaikki tiedot. Eräs hieno ominaisuus olisi jos sen kautta vaikka puhelimen bluetoothilla säädettyä kaasaria, se olisi mahtava!
Passiivista harrastelua

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #5 : 28.08.11 - klo: 18.51 »
Hieroin hommaa nyt sen verran eteenpäin että tein tunnistuksen yhteyden menetykselle ja fiksasin moottorin sammutuksen toimimaan kuin ajatus. Lisäksi liitin tuohon Arduinoon bluetooth modulin, joten autoon saa nyt yhteyden bluetoothilla. Käytännössä bluetoothin yli voi lähettää mitä tahansa tietoa, jopa päivittää koko ohjelmiston (vaikka auton ollessa käynnissä). Toistaiseksi tuo kuitenkin lähettää läppärille vain tietoja servojen asennosta.

Tällä menetelmällä kuitenkin voidaan aika helposti tehdä sellaisia sovelluksia, jopa puhelimeen, että voi ajaa eri asetuksia sisään ja hienosäätää juttuja ihan reaaliaikaisesti. Ensimmäisenä itseäni kiinnostaa saada moottorin lämpötila suoraan puhelimen ja/tai läppärin näytölle jatkuvasti päivittyvänä.

Tuota seoksen säätämistä olen pohtinut, minulla on tarpeeksi pieniä servoja jotka on helppo kiinnittää, mutta tuon seosruuvin pyörittelu on silti erittäin hankalaa. En haluaisi modailla ruuvia itsessään, joten tämä homma odottaa ratkaisua sikäli. Ehdotuksia otetaan vastaan :)

Tulevalla viikolla haen sensorit/anturit lämpötilan ja kierrosluvun mittaukseen. Mahdollisesti myös tarvittavat nippelit luistoneston toteuttamista varten (=sensorit etu- ja takapyöriin).

Suurin ongelma nyt kuitenkin alkaa olla se, että tuo Mad force ei hommaan ole kovin hyvä. Pitäisi katsella jostain jonkun buggyn tai truggyn aihio tilalle.

Katsotaan mitä tuleva viikko tuo tullessaan.

PS. Käyttämäni bluetooth moduli on tällainen http://www.hmangas.com/Electronica/Datasheets/Bluetooth%20Module/Bluetooth_HC-05.pdf ja maksoi kiinassa kymmenen dollaria.

Poissa Haukkax

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #6 : 28.08.11 - klo: 21.16 »
Moro.
Saat mun HB D8T:n koe autoksi lainaan.

Poissa vilzuh

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #7 : 29.08.11 - klo: 07.39 »
Jos kaikki tuo tulee 70e:hen, se on jo liian hyvää ollakseen totta! :laugh:
Kaasarin säätöhän onnistuisi melko yksinkertaisesti sähkömoottoreilla pitkällä välityksellä. Ainut ongelma tulee siitä, jos sen pitäisi olla universaali kaikkiin autoihin. Kaasari on melko varmasti joka koneessa vähän eri kokoinen ja muotoinen, joten sen pitäisi olla jotenkin säädettävissä ja se sitten taas tekee siitä monimutkaisen ja raskaan.
Passiivista harrastelua

Poissa Bigbear

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #8 : 29.08.11 - klo: 11.56 »
Hyviä ideoita.

Itsellä on Arduino promini käytössö Quadcopterissa. Kopteri perustuu multiwii tekniikkaan. Kopterin neljää moottoria hallitaan arduinon avulla ja sensoreina on 3 gyroa ja 3 kiihtyvyysmittaria.

Voisiko auton luistoneston rakentaa ilman renkaiden pyörimisnopeuksien mittaamista? Eli jos mittaa moottorin kiihtyvyyttä ja vertaa auton kiihtyvyyteen, niin laskennallisesti saisi rakennettua luistoneston. Ongelma pyörimisnopeuksia mittaamaalla tulee kun käytössä on neliveto. Ratkaisu ei varmaan olisi yhtä täydellinen kuin jokaisen renkaat erillinen mittaus ja "maa"nopeuden mittaus, mutta riittävän tarkka?

Myös renkaan säde muuttuu nopeuden mukaan ja sekin pitää huomioida,
Durango Desc410v2 : Durango DESC 210:Ponder 3650665
Driven to perfection

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #9 : 29.08.11 - klo: 14.57 »
Whoah! Nyt täytyy ihmetellä ketjun aloittajan ajoitusta.

Itselläni on pyörinyt vastaava projekti mielessä n. vuoden. Olen tehnyt pari alustavaa simulaatiota (toistaiseksi ihan pc:llä)
Arduino Mega on vielä hankkimatta mutta luistoneston, abs:n ja ESP:n algorimit ovat about valmiina.

Luistonesto tulee ehdottomasti toteuttaa ilman kiinteää raja-arvoa (esim. käytännön osoittamaa tietyn ajoalustan mukaista käyrää jolla kaasua voi nostaa renkaiden sutimatta). Tuo tulee toteuttaa ajoalustaan ja pito-olosuhteiseen täysin adaptoituvalla algoritmilla. Itse tulen toteuttamaan tuon pääpiirteittäin näin:

Kiihtyvyysanturi (1 akseli riittää) ja neljän renkaan pyörimisnopeusanturit.
Neljän renkaan pyörimisnopeuden muutoksesta lasketaan keskikehäkiihtyvyys.

Auton todellista kiihtyvyyttä (kiihtyvyysanturin ilmoittamaa) verrataan renkaiden kehäkiihtyvyyteen ja kun renkaan kehä tiedetään voidaan laskea sutiiko rengas.

Jos rengas sutii, tehoja tulee vähentää kunnes kehäkiihtyvyys = auton kiihtyvyys. Jonka jälkeen tehoa (käytännössä moottorin ja renkaan kierrosluku näillä teho/painosuhteilla) voi nostaa asteittain kunnes saavutetaan kuskin ohjaimesta asettama tavoitekaasu.

Jos asteittaisessa kierrosten nostossa renkaiden kehäkiihtyvyys kasvaa, niin tiedetään että renkaat on alkaneet taas sutimaan ja tiputetaan jne.

Oikeastaan homma on tosi simppeli kun tullaan sutimisen puolelta lähemmäs ei sutivaa rengasta, mutta kun lähdetään sieltä ei sutivasta renkaasta ylöspäin etsimään raja-arvoa jotta saadaan maksimaalinen kiihtyvyys kuljettajan haluamaan tavoitekaasuun, niin hommaan tulee mukaan pieni heuristiikka... Katsotaan jos koskaan pääsen tässä omassa projektissani valmiiseen laitteeseen saakka, sitten voisin avata vähän tarkemmin kaikkia muitakin koodeja...

Viimeaikoina olen pyöritellyt Sketchupilla jarrusatuloita, koska ABS ja ESP ei toimi oikein ellei ole jokaisen renkaan omaa erillisohjattua jarrua. Ja kiihtyvyysanturilla taas ei  voi päätellä missä asennossa auto etenee, niin ESP:tä varten pitää Arduinon avuksi lisätä Gyro.

 - Hount

Poissa Bigbear

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #10 : 29.08.11 - klo: 17.01 »
Voiko auton kiihtyvyyttä verrata moottorin nopeuden muutoksiin?
Durango Desc410v2 : Durango DESC 210:Ponder 3650665
Driven to perfection

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #11 : 29.08.11 - klo: 17.50 »
Voiko auton kiihtyvyyttä verrata moottorin nopeuden muutoksiin?

Sisälukutaito kunniaan? Mitäköhän kirjoitin juuri tuossa ylempänä. Ja moottorin nopeuden muutoksen seuraaminen ei toimi polttiksessa, kun välissä on kytkin joka sotkee pakkaa. Sähköautossakin se on vähän niin ja näin. Käytäntö osoittaa onko moottorin ja renkaiden välisellä voimansiirron klapilla ja mittauksen viiveillä & intervallilla suurikin vaikutus. Todennäköisesti tuonne pitää laittaa tietty aikaväli, millä se tekee muutoksia kaasuun, koska muutoin tuollainen 16MHz prosessori ehtii muuttamaan "mieltään" aika monta kertaa vähän monimutkaisemmallakin algoritmilla, ennen kuin muutokset näkyvät renkaissa saakka. Noh, se on hienosäätöä.

 - Hount

Poissa Bigbear

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #12 : 29.08.11 - klo: 21.30 »
saattaa olla lukutaito ja ymmärrys niin ja näin, mutta jos nyt oikein ymmärsin, niin sä ajattelit ottaa kiihtyvyyfeen renkaista eli neljästä anturista ja verrata sitä kiihtyvyysanturin lukemaan kun taas mä akan takaa pelkän moottorin kierroslukujen seuraamista(juurikin sähkö laitteissa) jota verrataan kiihtyvyys anturiin. Sensorien määrä tippuu kolmella.
Durango Desc410v2 : Durango DESC 210:Ponder 3650665
Driven to perfection

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #13 : 29.08.11 - klo: 22.03 »
Voisiko auton luistoneston rakentaa ilman renkaiden pyörimisnopeuksien mittaamista? Eli jos mittaa moottorin kiihtyvyyttä ja vertaa auton kiihtyvyyteen, niin laskennallisesti saisi rakennettua luistoneston. Ongelma pyörimisnopeuksia mittaamaalla tulee kun käytössä on neliveto. Ratkaisu ei varmaan olisi yhtä täydellinen kuin jokaisen renkaat erillinen mittaus ja "maa"nopeuden mittaus, mutta riittävän tarkka?

Hain tänään 2D kiihtyvyysanturin testailua varten. Aloin miettiä samaa, eli jos verrataan kiihtyvyyttä akselilla oleviin kierroksiin. Kaasun ja jarrun asento on tiedossa myöskin. Tällöin voidaan verrata kiihtyvyyttä moottorin kierroksiin ja tehdä tästä päätelmiä. Onhan selvää, että kiihtyvyyttä pitää olla tietyn arvon yli, jos kierrokset kasvavat huimaa vauhtia. Esimerkiksi jäällä, kiihtyvyys on lähes nolla, mutta kierrokset nousevat hetkessä. Tätä ratkaisua tulen kokeilemaan ensimmäisenä. Aluksi pelkkään kaasun asentoon verraten, minulla on omasta autosta 'haju', kuinka nopeasti se kelaa kierroksia.

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #14 : 29.08.11 - klo: 22.12 »
Auton todellista kiihtyvyyttä (kiihtyvyysanturin ilmoittamaa) verrataan renkaiden kehäkiihtyvyyteen ja kun renkaan kehä tiedetään voidaan laskea sutiiko rengas.

Tämähän on hyvä idea, saadaan todella tarkasti (raudan rajoissa) tietoa renkaiden ja todellisen kiihtyvyyden eroista. Tämä luultavasti tarjoaisi myös parhaan tuloksen. Pyrin itse tekemään tätä toistaiseksi ainakin mahdollisimman vähillä osilla ja mahdollisimman monistettavaksi, joten tuo ei ihan sovi tarkoituksiini.

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #15 : 29.08.11 - klo: 22.58 »
Auton todellista kiihtyvyyttä (kiihtyvyysanturin ilmoittamaa) verrataan renkaiden kehäkiihtyvyyteen ja kun renkaan kehä tiedetään voidaan laskea sutiiko rengas.

Tämähän on hyvä idea, saadaan todella tarkasti (raudan rajoissa) tietoa renkaiden ja todellisen kiihtyvyyden eroista. Tämä luultavasti tarjoaisi myös parhaan tuloksen. Pyrin itse tekemään tätä toistaiseksi ainakin mahdollisimman vähillä osilla ja mahdollisimman monistettavaksi, joten tuo ei ihan sovi tarkoituksiini.

Ota huomioon että kun saavut huonopitoiselta alueelta tasakaasulla kovemman pidon alustalle, niin pelkällä tuolla olettamuksella auton kiihtyvyys ei kasva ellet laita logiikkaa kokeilemaan josko suurempi pito olisi mahdollista. Siksi tuo sutimisen puolelta lähestyminen on parempi & helpompi, mutta tuo mukanaan muita ongelmia.

Minulla on tarkoitus tehdä neljän renkaan erillinen ABS, joten tuo neljän renkaan pyörimisnopeuden mittaus tulee tarpeen joka tapauksessa. Jos ei olisi keskidiffiä, niin pärjäisi kolmella nopeusanturilla ja siitä saisi pienellä laskulla selvitettyä kaikkien neljän renkaan kierrosluku (ja kiihtyvyys)

Ainakin koneella testaillessa ABS toimii ihan kuten pitää, siinä ei ole mitään erikoista. Luistonesto vaatii todennäköisesti pientä säätöä, kun tuo 16 MHz prosessori ehtii miettimään tuhansia kertoja mihin suuntaan kaasua pitäisi säätää, ennen kuin mitkään muutokset näkyvät renkailla saakka. Ei mitään erityistä tässäkään. Sähköautolla niin paljon helpompaa kun kiihdytykseen ei vaikuta kytkimen luisto ja viimehetkinen pitotilanne voidaan olettaa olevan edelleen ja kokeilla sillä lähteekö sutimaan. Sotkee yllättävän paljon jos mittaa kiihtyvyyttä keskidiffiltä ja kytkin luistaakin vähän ja kaasua joutuu lisäämään enemmän.

Sensorillisella harjattomalla koneella luulisi olevan mahdollista mitata pyörimisnopeutta sensoriportista? Pitänee tutkailla huomenna paremmin että mitä sensoriportista tulee ulos. Jos ei muuten, niin rojut labraan ja skooppiin kiinni.


 - Hount
« Viimeksi muokattu: 29.08.11 - klo: 23.09 kirjoittanut Hount »

Poissa Bigbear

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #16 : 30.08.11 - klo: 00.20 »
miten muuten nelivetopeleissä mitataan luistoa? Jossakin citikan ralliautossa oli testeissä kamera tai jokin, jolla tiimi mittasi maanopeutta ja siten saivat tietoa luistosta. Onko muuten tarpeen pyrkiä täysin luistottomaan tilanteeseen vai sallitaanko esim 10% luisto? Tällöin saavuttaessa pitävämmälle alustalle auto alkaisi kiihtyä heti? Seuraavaksi voisittekin kehitellä aktiivijousituksen vaikka servoilla. Tai aktiiviset diffit, joita voisi kiristää ja löysentää vaikka servoohjatulla jousella.kuuladiffeissä voisi homman saada toimimaan?
Durango Desc410v2 : Durango DESC 210:Ponder 3650665
Driven to perfection

Poissa ViX

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #17 : 30.08.11 - klo: 00.36 »
Sensorillisella harjattomalla koneella luulisi olevan mahdollista mitata pyörimisnopeutta sensoriportista?

Ei kannata paljoa tutkia :azn:
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale FTT ohjeistosta
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #18 : 30.08.11 - klo: 01.03 »
Hieroin hommaa nyt sen verran eteenpäin että tein tunnistuksen yhteyden menetykselle ja fiksasin moottorin sammutuksen toimimaan kuin ajatus. Lisäksi liitin tuohon Arduinoon bluetooth modulin, joten autoon saa nyt yhteyden bluetoothilla. Käytännössä bluetoothin yli voi lähettää mitä tahansa tietoa, jopa päivittää koko ohjelmiston (vaikka auton ollessa käynnissä). Toistaiseksi tuo kuitenkin lähettää läppärille vain tietoja servojen asennosta.

Kuinka tuolla tyylillä saa auton jarrut toimimaan...?
Normaalistihan sama servo hoitaa kaasun ja jarrun, eli kun jarrua painetaan niin luisti ei pääse liikkumaan yhtään syvemmälle kuin se jo neutraali asennossa on... Eli vasten tyhjäkäyntiruuvia.
Vaan tällöin vain kaasulinkin jousi painuu kasaan, luistin pysyen samassa asennossa, vaikka servo siis liikkuu edelleen kaasuun nähden vastasuuntaan.

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #19 : 30.08.11 - klo: 07.54 »
Sensorillisella harjattomalla koneella luulisi olevan mahdollista mitata pyörimisnopeutta sensoriportista?

Ei kannata paljoa tutkia :azn:
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale FTT ohjeistosta
Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.

Pelastit minut googlaamiselta, kiitos.
Aika simppeliksi menee jos yhden kierrosluvun luistonestoa tekisi.

 - Hount

Poissa Bigbear

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #20 : 30.08.11 - klo: 08.04 »
tehkää arduipromini pohjaine  ratkais, jossa on sähkömoottorin kierroslukuun ja kiihtyvyys anturiin perustuva luistonesti ja toiselle kiihtyvyysanturille keulimisen rajoitin.
Durango Desc410v2 : Durango DESC 210:Ponder 3650665
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #21 : 30.08.11 - klo: 09.52 »
Bigbearia komppaan :tongue:
Takavetoiseen pihasuttausautoon säädettävä luistonesto tulisi tosi tarpeeseen. Olisi huomattavasti helpompi aloittelijan (ja kokeneemman mutta kädettömän :embarrassed:) ajella kun kaasusormikramppi ei aina ja heti heitä autoa poikittain.

Systeemi saisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja helposti muokattava. Edullinen hintakaan ei haittaisi. Älkää ottako paineita näistä toiveista, kiva jos joku jaksaa viritellä uusia juttuja.
Traxxas Slash x2, Traxxas Slash 4x4 lcg x3, Team Durango DEX-210 x2, rankasti muokattu budjettiluokan möyriä Maverick Scout ja TeamC TS2
PKSRCA

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #22 : 30.08.11 - klo: 10.06 »
tehkää arduipromini pohjaine  ratkais, jossa on sähkömoottorin kierroslukuun ja kiihtyvyys anturiin perustuva luistonesti ja toiselle kiihtyvyysanturille keulimisen rajoitin.

Keulimisen rajoitin olis kätevämpää tehdä gyrolla.

 - Hount

Poissa Hount

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #23 : 30.08.11 - klo: 10.10 »
Systeemi saisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja helposti muokattava. Edullinen hintakaan ei haittaisi. Älkää ottako paineita näistä toiveista, kiva jos joku jaksaa viritellä uusia juttuja.

Halvanhan tuosta saa, ja ainut muutettava parametri tulisi olemaan renkaan kehä (tai säde tai halkaisija, ihan mikä on helpointa käyttäjälle).

Yksinkertainen se myös olisi. Ei muuta kuin suuntanuolet laitteen koteloon (ylös ja eteenpäin) ja tukeva, esim. tarrakiinnitys autoon. Pelkkä luistonesto ja vaikka sitten tuo keulimiskontrolli ei vaatisi kuin nopeudensäätimen ja vastaanottimeen väliin tulevan boksin. Ehkä ulkoisen BEC:n tai suoran käyttöjännitteen ajoakulta riippuen vähän siitä kuinka tehokas BEC noparista löytyy.

 - Hount

Poissa jon.lindgren

  • PKSRCA ry
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #24 : 30.08.11 - klo: 10.15 »
Systeemi saisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja helposti muokattava. Edullinen hintakaan ei haittaisi. Älkää ottako paineita näistä toiveista, kiva jos joku jaksaa viritellä uusia juttuja.

Halvanhan tuosta saa, ja ainut muutettava parametri tulisi olemaan renkaan kehä (tai säde tai halkaisija, ihan mikä on helpointa käyttäjälle).

Yksinkertainen se myös olisi. Ei muuta kuin suuntanuolet laitteen koteloon (ylös ja eteenpäin) ja tukeva, esim. tarrakiinnitys autoon. Pelkkä luistonesto ja vaikka sitten tuo keulimiskontrolli ei vaatisi kuin nopeudensäätimen ja vastaanottimeen väliin tulevan boksin. Ehkä ulkoisen BEC:n tai suoran käyttöjännitteen ajoakulta riippuen vähän siitä kuinka tehokas BEC noparista löytyy.

 - Hount

Odotan mielenkiinnolla :tongue:
Traxxas Slash x2, Traxxas Slash 4x4 lcg x3, Team Durango DEX-210 x2, rankasti muokattu budjettiluokan möyriä Maverick Scout ja TeamC TS2
PKSRCA

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #25 : 31.08.11 - klo: 22.31 »
Hei kaikille. Alkaa tämän ketjun seuraaminen mennä hankalaksi, tai pikemminkin kysymyksiin vastaaminen :)

Joku kysyi että kaasu ja jarruhan on samalla servolla. Minulla on alusta asti ollut ne nyt eri servolla ja ohjelmisto hoitaa niiden ohjaamisen erikseen. Sain nyt paremman auton alustaksi kuin tuo yksijarruinen monsterini ja toteutin siihen viritelmän jossa etu- ja takajarrulle on omat servot, samoin tietysti kaasulle. Tein sovellukseen sellaisen toiminnon, että kun ohjaimesta painetaan nappia, etupyörät (etuakseli) lukitaan täysin. Samaan aikaa kuitenkin kaasu on normaalisti käytössä ja tarkoitus olisikin nyt kokeille mielenkiintoisia burnout-meininkejä heti viikonloppuna. Aion myös kokeilla sellaista, että koitan saada yli- tai aliohjautuvuutta muuttamalla jarrubalanssia reaaliaikaisesti eri tilanteiden mukaan. Käsijarrukäännöksetkin ovat täysin mahdollisia :)

Tässäpä vielä kuva tuosta viritelmästä, jossa on siis kaikkiaan neljä servoa :

http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3434.JPG

Kuvassa näkyy myös protoboxi, jonka sisällä on kaikki äly. Sieltä löyty tällä hetkellä helkkaristi piuhaa, bluetooth moduli, 2D kiihtyvyysanturi ja itse Arduino.

Koska homma herättää kiinnostusta, pyrin kuvaamaan hiukan videota siitä miten auto näillä jarrusysteemeillä käyttäytyy tuolla maastossa.

Mielessä on myös käynyt tehdä jotku simppelit projektisivut, johon päivitän näitä eri asioita. Ideatkin vaihtelee päivittäin. Kiihtyvyyden mittaukseen liittyen, tilasin helikopteriin tarkoitetun gyron, jota aion soveltaa sitten vakauttamiseen myöhemmin. Kyllä tähän yllättäen alkaa rahaa menemään...

Poissa larpsxyz

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorinohjausyksikkö RC-polttikseen, no melkein
« Vastaus #26 : 18.09.11 - klo: 20.42 »
Lupailin viimeisessä viestissäni videota miten homma käytännössä toimii.

No hienosti on mennyt, testiautosta jonka sain käyttööni, kone antautui siten, että pysyy käynnistää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Siihen olen nyt koittanut saada henkeä, mutta ko. auto päätyi nyt takaisin alkuperäiselle omistajalle. Tietenkään siihen ei sopinu kumpikaan moottori jotka minulla olivat itsellä.

Niin tai näin, homma ei kuitenkaan ole nyt ollut aivan pysähdyksissä vaan on kyllä kehittynyt varsinkin ajatuksen tasolla paljon eteenpäin. Olen unohtanut kiihtyvyysanturit käytännössä toistaiseksi, niistä ei ole niin paljoa iloa, että niiden kalibrointi ja hyödyntäminen tässä vaiheessa kannattaisi. Tilasin kyllä kiinasta helikopteriin tarkoitetun gyron, joka automaattisesto korjaa sivuttaisliikeitä, siitä voi kehitellä tulevaisuudessa jotain.

Samalla tilauksella tilasin itselle Arduino Minin, joka on noin puolet tulitikkuaskista. Sen käyttöönotto tarkoitukseen ei ollut aivan kivutonta ja savuakin nähtiin. Nyt siihen on kolvattu konkkaa ja parempaa regulaattoria joten se toimii käytännössä 7-40V käyttöjännitteellä ja tarvittaessa stabiloi jännitteen myös servoille ja vastarille (eli autossa voisi käyttää mitä tahansa 7-40V jännitteellä toimivaa akkua).

Laite näyttää nyt tältä http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3440.JPG

Nuo liittimethän kuuluisivat kotelon sisään, samalla tavalla kuin vastareissa. Nyt ei kuitenkaan kiinnostanu liimata niitä siten, vaan jätin piuhaa reilusti niin on helpompi testailla tuota.

Unohdin bluetoothin toistaiseksi, sen kantama oli vain muutaman metrin ja palaan siihen myöhemmin. Kotelossa on mini-usb liitin, johon on helppo tökätä läppäri kiinni halutessa säätöjä varten.

Tällaista tällä erää.. edelleen on auton metsästys käynnissä jotta pääsisi kunnolla kokeilemaan. Samoin on työn alla sovellus, jolla voi graafisesti säätää auton asetuksia (kun se ensin kytkenään USB:liitännällä läppäriin). Sovellus näyttää mm. tietoa siitä kuinka nopeasti auto kiihtyy (auttaa säätämisessä) ja paljon muuta, mutta en tässä paljasta enempää.. Idea kuitenkin on kypsynyt aika pitkälle ja uskon että tästä saadaan edullinen tapa saada lisää iloa irti nitrovehkeistä.