Kirjoittaja Aihe: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)  (Luettu 27377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« : 22.09.11 - klo: 16.32 »
Talvi tulla jolkuttaa ja jotain luokkaa pitäs ajella. Vaihteeksi voisi ajella tasaisella ja luokkia speksailtuani ajattelin kokeilla CS-12, mattoautoilla vakiokoneilla. Edellinen tasaisella-ajoprojekti oli stanuturistia ja se meni yllättävän hyvin ja oli hauskaa.

Tässä vähän kokoonpanoa, mitä ajattelin laittaa:
Auto*: Carpet Ripper V
Nopari*: LRP SXX Competition Version 2
Kone: CS Electronic 10.5t
Servo*: Sanwa SRG-HR
Akut: CRC 6200 mAh/SMC
Renkaat: Mobgums/CRC/Jaco
Kori*: Black Art BA04 & Pro-Line Racing AMR12
Päärattaat*: ? (Mitä välityksiä käytetään stokissa?)
Pinjonit*: ? (Mitä välityksiä käytetään stokissa?)
Servosaveri*: Pieni Kimbrough (Väri määrittelee, että mihin servoon sopii)
Radio*: Sanwa M11X
Vastari*: SANWA RX-451R
Ponderi*: AMBrc
* Jo omistuksessa/tilattu

Kysymyksiä:
- Sanokaapas stokkimestarit, että mitä välityksiä on tullut käytettyä?
- Onko joitain komponentteja yllä olevassa listassa, mitkä valitsisitte toisin?
- Hyytyykö koneet, eli oletteko ostanut kauden aikana useamman koneen?
- Montako kierrosta teillä on ollut ajossa renkaita? Mitä renkaita?
- Millä koreilla olette ajaneet?
- Mitä pitoaineita olette käyttäneet? Miten?

Eiköhän näillä päästä alkuun.

EDIT:
Muokattu hankintalistaa.
Muokattu nopari.
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo: 23.24 kirjoittanut Janne A »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #1 : 22.09.11 - klo: 17.44 »
Jos nyt muistan oikein niin ajettiin noin 39-43mm rolloutilla. Spurrina niin pieni kuin kaupassa sattui olemaan (71-73t)

Itse ajelin mobgums magenta/magenta ja magenta/yellow yhdistelmillä. Tykkäsin paremmin magenta/yellowista mutta sillä ei voinut koko päivää ajaa, mutta oli kiva loppupäivästä tai viimeisiin alkueriin.

Mulla oli 4 kierrosta renkaita, mutta olis pitänyt olla yks per erä minkä aikoo ajaa. Harjoituksiin voisi myös olla jotain muutakuin "kisarengasta" koska tuntui että eka erä varsinkin kulutti rengasta todella paljon, kun radassa ei ollut pitoa.

Ajelin itse TSP kauden nähneellä CS moottorilla. Ei ainakaan tullut mieleen vaihtaa moottoria, tiedä sit selittääkkö tän mun hitaan vauhdin, en usko.

Itse tykkään parhaiten speedtechistä ei ole liian äkkipikainen ja mielyttävä ajaa, mutta se pehmentää renkaita eniten. CS on kans ihan hyvä. Pidottaminen onkin sit puolet hauskuudesta. Teet sen väärin niin voit tulla pois radalta koska siitä ei vaan tule mitään. Riippuen renkaista ja olosuhteista niin hyvä lähtökohta voisi olla 10-15mins taakse koko leveydeltä ja eteen 5-12mins 1/3 tai 1/2 leveydeltä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #2 : 22.09.11 - klo: 17.49 »
Koitanpa jotain vastailla vaikken mestari ollutkaan ;)

Omat romppeet löytyy:
http://rc10.fi/index.php?topic=46211.msg503195#msg503195
Tuolla enemmänkin luokan syntystooria jos jaksaa lueskella, mattoauto tech talk:in voi lukasta myös:
http://rc10.fi/index.php?topic=49651.0

Mulla se rollout asettui siihen 70mm kieppeille, millin pari saattoi liikkua mutta ei se meno siitä juuri muuttunut kellossa. Spurri mulla oli luokassa 72-74 ja pinjoni 38-42
Ostin uudenkin koneen jossain vaiheessa mutta en siinä huomannut varsinaista eroa.
Mulla oli neljä kierrosta renkaita ajossa, tupla-pinkiä edessä ja magentaa takana (xceed/mobgums). Omissa treeneissä pääsee sen 7/8 akkua ajamaan eli niille tuli kaksi ajoa päivässä. Tälle kaudelle on tarkoitus hommata kahdeksan kierrosta. Toiseen kertaan ajettaessa renkaat ovat hieman erilaiset, välillä ihan hyväkin asia mutta pehmiävät ja kulunevat enemmän.
Pidotuksen perusteet, taakse aina koko leveys ja ajallisesti kauemmin, etupidon ajalla ja etenkin leveydellä (sisäreunasta ulospäin) säädetään auton ajettevuutta/kääntyvyyttä. Itsellä oli takapidot 20-25min, edessä 8-15min, leveyttä joku 1/4 -  3/4. Pidot kuivataan paperilla/rätillä pitillä pari minsaa ennen hiittiä, radalla voi vielä suditella kaheksikkoa ennen starttia niin ei tule yllätyksiä ekassa mutkassa.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #3 : 22.09.11 - klo: 17.58 »
Joo kaivoin omat muistiinpanot viime vuodelta, n 70mm rollout. reilu 70t spurri ja 39-42 pinioni.

Ajoin 2 osakilpailua 4 (3 eturengasta 4 takarengasta) setillä, renkaat oli 41.6 edessä ja 43.3 takana kun aloitin ja 39.9 pienin eturengas ja 41.2 pienin takarengas.

Eli täydellä määrällä renkaita pystyy varmasti ajamaan 3 osakilpailua ihan helposti ja treeniä vielä päälle. Rengas kuluu tosi vähän per 8mins n 0.2-0.3mm edestä ja takaa. Renkaita kannattaa toki laittaa ristiin että kuluminen tasaantuu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #4 : 22.09.11 - klo: 18.39 »

Servo: Sanwa SRG-HR
Akut: CRC 6200 mAh/SMC
Renkaat: Mobgums/CRC/Jaco
Kori: Black Art BA04 & Pro-Line Racing AMR12
Servosaveri: Pieni Kimbrough (Valkoinen?/harmaa?)

Kysymyksiä:
- Onko joitain komponentteja yllä olevassa listassa, mitkä valitsisitte toisin?
- Montako kierrosta teillä on ollut ajossa renkaita? Mitä renkaita?
- Millä koreilla olette ajaneet?
- Mitä pitoaineita olette käyttäneet? Miten?


Viri-kommentteja pakkaa sekaamaan  :azn:

Kori: AMR on varma valinta, aina. BA04 toimii hitaalla radalla jossa on paljon 180-mutkia, ja vähän nopeita mutkia (puskee niissä). AMR on tasapainoinen ajaa ja helpompi 8min ajamista varten.
Akut: SMC 5600 akuilla tuli ajettua kausi, nyt on alla kokeilussa jotain muuta. Jotkin akut pullistuvat jos ovat käyttämättöminä kauan, ja jotkut akut ajossa.  Akkuihin on todellakin syytä 40-50% pitää aina kun niillä ei aja.
Servo: Itsellä on kyseinen servo nyt. Servo on vaan micro-kokoa, eikä mini-kokoa. Autojen runkoihin on tehty reiät valmiiksi mini-servolle. Itse voi tehdä myös reikiä. Servo on hieman kevyempi kuin esim. Futaban mini-servot. Servo saverina Kimbroughit ovat suosituimpia, joissakin autoissa on saverin jäykistämiseen hiilikuitupala.
Renkaat: Mobgumseja tuli käytettyä, takana magentaa ja edessä DoublePink/Magenta. Myös Xceedien vastaavat oli käytössä. CRC-vanteissa on eri offsetti, ja vanteet on jäykempiä kuin Jacon vanteet. 4-6 sarjaa oli yleensä kisoissa käytössä. Kun ajaa renkailla samana päivänä, on eroa pidotuksessa ja tuntumassa selvästi. Vain CS High Grip pitoaineesta kokemusta.


Luokka on alkuun hiukka monimutkainen, mutta vinkkejä tulee kyllä ja ajaminen on hienoa kun auto menee sinne mihin käsketään  :azn:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #5 : 22.09.11 - klo: 18.51 »
Koitanpa jotain vastailla vaikken mestari ollutkaan ;)

Olit kuitenkin ylivoimanen kakkonen.  :wink:

Minä ajoin Kuusankoskella noin 75mm välityksellä joka oli liian raskas, kiesi ei jaksanut kiihtyä mutkasta ulos.
Loput kilpailut ajoin 68mm välityksellä joka toimi oikein lostavasti.

Stockkimattiksessa välityksen arviointi on hieman hankalaa koska kone ei lämpene kuin muutaman asteen, erän jälkeen ei tunnu edes lämpimältä.

Renkaita oli käytössä kolme tai neljä sarjaa jotka sorvasin taka 44.5 ja etu 42.5mm kokoiseksi ja tarvittaessa huoltosorvaus (kartiokkuus pois) ja reunoista liimat hiomalla pois.
Tärkeää on katsoa että liimaukset on kunnossa eikä ole repeämiä. Ajamisesta ei tule mitään jos renkaat on rikki.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #6 : 22.09.11 - klo: 19.26 »
SMC 5600 akuista ei itsellä täysin hyvä fiilis enää, ovat tällä hetkellä varsin pullistuneita. Ja ihan hyvällä ylläpidolla mielestäni olleet.

Sorvaukseenkin kun päästiin niin kannattaa viilalla ottaa renkaan sivuvalli kunnolla vanteelle, sellainen ylimääräinen lippa edesauttaa palan lohkeamista renkaasta. Viilan voi pitää hieman kulmassakin, niin että lankkuun nojatessa osuu ensimmäisenä vanne, eikä rengas. Rengas kuitenkin turpoaa takaisinpäin pidotuksien myötä. Ja ihan selvä pyöristys etenkin ulkoreunoihin, suojaa rengasta lohkeamiselta kun sivuvalli on korkeimillaan.
Bostikin kontaktiliimalla tarkistaa liimaukset ennen treenipäivää.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #7 : 22.09.11 - klo: 19.36 »
Kiitos asiapitoisista vastauksista. Paljon on opittavaa.  :shocked:

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #8 : 22.09.11 - klo: 23.59 »
Renkaita oli käytössä kolme tai neljä sarjaa jotka sorvasin taka 44.5 ja etu 42.5mm
Ö-finaalista semmosia terviisiä, että taakse max 43 ja etteen pari milliä pienempi, niin saa paljon enempi kilometrejä kumeille, kun ne ei oo riekaleina heti eka akullisella. Nämä Jaco/Mobersgummeilla.

Edit: Magentaa joka nurkkaan taitaa olla varmin seosvalinta.
« Viimeksi muokattu: 23.09.11 - klo: 00.08 kirjoittanut samae »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #9 : 23.09.11 - klo: 09.42 »
Renkaita oli käytössä kolme tai neljä sarjaa jotka sorvasin taka 44.5 ja etu 42.5mm
Ö-finaalista semmosia terviisiä, että taakse max 43 ja etteen pari milliä pienempi, niin saa paljon enempi kilometrejä kumeille, kun ne ei oo riekaleina heti eka akullisella. Nämä Jaco/Mobersgummeilla.

Edit: Magentaa joka nurkkaan taitaa olla varmin seosvalinta.

Magenta joka nurkassa on hieman sallivampi ajaa kuin pehmeämpien seosten käyttö.
2 mm taka/etu on aika paljon eikä ehkä anna auton ominaisuuksia ihan optimissaan käyttöön.

Omassa CS-12 aloittelijan ajoharjoittelussa kovapitoisella radalla CRC:n musta edessä oli viime talvena helpompi ajaa kuin magenta. Kokeneemmille kuskeille musta on ihan liian puskeva.
« Viimeksi muokattu: 23.09.11 - klo: 09.48 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #10 : 23.09.11 - klo: 14.52 »
Akuista - kaikki akut pullistuu, vaikka niitä miten käyttääkin. Ei siitä kannata huolestua. Kuitenkaan kovin vanhoilla akuilla ei kannata kämppäänsä sisustaa, eli sitten kun suorituskyky huonononee niin oikeaoppinen akkujen hävitys

Servosta - Uusimmassa ripperissä on reiät kaikkia normiservoja varten, eli JR, FUtaba ja uus sanwa, eli mitään kotikötöisiä reikiä ei autoon tarvi todellakaan porailla. Suunnittelu on tehty autoa testatessa ja kehittäess, ei asiakkailla.

Renkaista - 2mm ero etu-takarenkailla on ihan normi. Itse ajan yleensä suuremmalla erolla. Kannattaa myös muistaa ettei CRC eturenkaita voi kovin pieneksi edes ajaa, alle 40.5mm kokoisilla ei oikeen auto enää käänny. Itse taas teen renkaat uutena tuohon 40.5mm ja ajan ne 39mm:iin. Vanne on mobgumeissa myös pienempi, joten se sallii pienemmän koon.

Pitoaineeksi CS Highgrip tai Speedtech, jälempi pehmentää renkaita enemmän.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #11 : 23.09.11 - klo: 15.20 »
Akuista - kaikki akut pullistuu, vaikka niitä miten käyttääkin. Ei siitä kannata huolestua. Kuitenkaan kovin vanhoilla akuilla ei kannata kämppäänsä sisustaa, eli sitten kun suorituskyky huonononee niin oikeaoppinen akkujen hävitys
Riippuu paljon yksilöistä sekä batchista. Joskus pullistuu joskus ei, mut kyllä nyt lähtökohta on se että akut eivät pullistu lyhyen ajan sisään jos niitä käytetään niinkuin pitää. Varsinkin kun stockluokassa akut saavat kohtalaisen mietoa käsittelyä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #12 : 23.09.11 - klo: 15.22 »
Akkujen pitempiaikaisessa (kuukausia) säilytyksessä oon kokeillut jääkaapissa säilyttämistä matalassa (3,3-3,5V) jännitteessä, eikä mitään pullistelu tai tyhjenemisongelmia ole ollut.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #13 : 23.09.11 - klo: 15.30 »
Akkujen hinnat on niin edullisia että samalla akulla ei ole edes järkevää kituuttaa koko kautta, hyvä periaate on että kun ne hyväkuntoisena myy niin niistä saa hyvän hinnan. Ja kun ne ajaa loppuun, ei niillä ole edes järkevää ajaa kun ei laitteet liiku, eikä ole jälleenmyyntiarvoakaan.

Kosteus vaikuttaa ihan mielettömästi akkujen turpoamiseen mielestäni, jos akut on peräkontissa 20asteen pakkasella 500km ja laittaa ne laturiin, ei ne kyllä hyvänä pysy.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #14 : 24.09.11 - klo: 08.28 »
Kosteus vaikuttaa ihan mielettömästi akkujen turpoamiseen mielestäni, jos akut on peräkontissa 20asteen pakkasella 500km ja laittaa ne laturiin, ei ne kyllä hyvänä pysy.

Nyt täytyy kyllä kysyä, miten ihmeessä kosteus voi vaikuttaa pullistumiseen? Lipohan on täysin tiivis, eli sen kosteys ei muutu sisältä suhteessa ulkoilmaan. Vai oliko tarkoitus kirjottaa lämpötila?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #15 : 24.09.11 - klo: 10.51 »
Mitenkäs noi diffit mattoautoissa "kestää", kun  muistikuvat ovat aika heikkoja parinkymmenen vuoden takaa. Hiotaankos niitä kuten touringissa vähän väliä vai kuinka?
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #16 : 24.09.11 - klo: 12.34 »
Mitenkäs noi diffit mattoautoissa "kestää", kun  muistikuvat ovat aika heikkoja parinkymmenen vuoden takaa. Hiotaankos niitä kuten touringissa vähän väliä vai kuinka?

Nykyisin on 12 kuulaa perinteisissä rattaissa, ja joissakin jopa 16.
Jälkimmäisillä tietty kestää vielä paremmin.
Keraamiset kuulat ja painelaakeri (ei kaikissa autoissa) auttaa paljon kestoon.
Pitäähän niitä levyjä toki hioa kun tarve vaatii, kuten touringissakin.
Eli summarum, kyllä ne kestää suhteessa konetehoihin varsin hyvin mielestäni.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #17 : 24.09.11 - klo: 23.34 »
Uusimman Ripperin mukana tulee  Xenonin VSS 16 kuulan vetoratas mukana, joka on ainakin mun mielestä paras mitä markkinoilta saa, siksi sen kittiin valitsin. Oikealla rasvalla ja keraamikuulilla (myös CR V kitissä :P ) esim stokkiluokasa diffi kestää kymmeniä akkuja, virissä ajaa myös helposti muutaman kymmenen akkua ilman että diffi on karhee ja kuiva tai muuten huono. Jos diffi on oikeesti huono, sen huomaa kun kiihdyttäessä puoltaa, ajamisesta ei tule yhtään mitään.

Painelaakerilla saa jonkin verran käyttöikää lisää, ilman painelaakeria diffin uloin laakeri on se joka kärsii. Diffi on myös herkkä ilman erillistä painelaakeria, itse ajan noin.

Levyt kandee hioa aina ku diffiä rakentaa, 1000-1200 paperilla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #18 : 25.09.11 - klo: 11.53 »
Ilmottaudun kanssa mukaan talven CS-12 koitokseen.. Kohta alkaa kysymyksiä sateleen :wink:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #19 : 25.09.11 - klo: 20.38 »
Käviköhän tässä nyt niin, että ostin just mattoauton.. :roll:
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #20 : 25.09.11 - klo: 22.28 »
^ Se on oikein. Toivottavasti stokissa nähdään tällä kaudella paljon lössiä. Ainakin puitteet pitäs olla kohdallaan, kun on autoille omistetut kisat. Kaikki mukaan!  :cool:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #21 : 27.09.11 - klo: 08.36 »
Käviköhän tässä nyt niin, että ostin just mattoauton.. :roll:

No näin tässä pääsi käymään. Kalustohankintoja on tehty seuraavasti:

- Carpet Ripper V
- LRP SXX TC Spec v2
- CS 10,5
- Futaba 9650

Korit ja renkaat ja akut tulee myöhemmin.

Toivottavasti aktiiviset mattiskuskit kirjoittelis tänne kokemuksia ja vinkkejä, niitä varmasti tarvitaan.

Pystyykö nuo renkaat sorvaamaan kisapaikalla, vai pitääkö hankkia oma sorvi, että saa käryytellä omassa tallissa? Onko muuta huomioitavaa työkalu/välinepuolella?
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo: 08.40 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #22 : 27.09.11 - klo: 12.10 »
Sinäkin Pekka! Missä meinaat treenata?
Löysin rantein...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #23 : 27.09.11 - klo: 13.49 »
Meillä Kuopiossa alkaa sisätreenit koulun salilla tuossa lokakuun loppupuolella. Ja onhan siellä kisoissa muistaakseni pari treenierää  :shocked:
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #24 : 28.09.11 - klo: 14.13 »
Renkaat tulee raakileena vaikka mainostetaankin race ready -renkaita. Koko vain on uutena liian iso, eli ne
-repeää helposti
-auto on kankee ajettava
-jos pitoa on vähänkin niin auto kippailee pidosta todella helposti

Uudet mobgumssit tulee lähes kisakokoon sorvattuna ja voisin jopa suositella niiden käyttöä ilman pienemmksi sorvaamista. Kunhan kaventaa rengasta ettei kumi ole yli vanteen ja pyöristää reunat. Vanteen yli menevä kumi repeää yleensä saman tien tai hyvin pian. Uudetki kumet kannattaa varmuusliimata ainakin siitä vannesaumasta hienolla kärjellä. Sidewall-liimaukset sitten HC kovalla pidolla jne.

Suomessa riittävät seoksiksi eteen Magenta ja taakse Pink ja Magenta. Stokissa ehkä musta kovalle pidolle eteen. Pitoaineeksi CS High-grip tai SPeedtech.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #25 : 15.10.11 - klo: 20.52 »
Tulipahan tuossa itsekin hankittua CS-12 vehje ja tänään pääsin sitte ensi kertaa ikinä ajamaan mattoautolla ja ensi kertaa sitten noin kymmeneen vuoteen ajamaan rata-autolla. Tuolloin ikää on ollut noin 12 v, joten rata-auton säätämisestäkään ei ole hirveästi kokemusta. Viime kesänä aloitin harrastuksen uudelleen tuuppikrossarilla, joten ajokokemustakaan ei hirveästi ole alla. Tämän päivän kokemusten perusteella voin kuitenkin suositella CS-12 luokkaa muillekin uudelleen aloitteleville tai muuten vain noviisi -tason kuskeille.

 Alkuun oli tiettyjä vaikeuksia, kun etupään kulmat olivat lähes mitä sattuu, ja auto oli lähes mahdoton ajaa. No lyhyellä kulmien tarkastuksella ja radion säätöjen muutoksella autosta tuli ihan ok ajettava. Isoimmaksi ongelmaksi jäi kuitenkin edelleen liiallinen aggressiivisuus mutkan sisään tulossa tai vastaavasti, kun auton sai puskemaan kevyesti mutkaan tulossa - pidotusta keventämällä, jolloin auto tuntui helpommalta ajaa - nousi sisämutkan takapyörä todella herkästi ilmaan ja auto ''haukkasi'' kesken mutkan. Pystyykö tällaista käytöstä muuttaa laittamalla jäykempää etujousta, vai tekeekö tämä autosta puskevan koko mutkan ajan? Mitä keinoja tai konsteja on hyvä kokeilla, jotta autosta saa tasapainoisemman ajaa?

 Kalusto:
 Alusta: 12r5.1, käytännössä paketti setupilla, etupyörän kulmat vähän erilaiset - kevyt auraus ja posit. camber
 Renkaat: taka pink, etu magenta (kokeilin myös ajaa magenta/magenta -combolla, mutta tällöin auto oli todella hätäinen mutkaan tulossa)
 

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #26 : 15.10.11 - klo: 22.18 »
Tulipahan tuossa itsekin hankittua CS-12 vehje ja tänään pääsin sitte ensi kertaa ikinä ajamaan mattoautolla ja ensi kertaa sitten noin kymmeneen vuoteen ajamaan rata-autolla. Tuolloin ikää on ollut noin 12 v, joten rata-auton säätämisestäkään ei ole hirveästi kokemusta. Viime kesänä aloitin harrastuksen uudelleen tuuppikrossarilla, joten ajokokemustakaan ei hirveästi ole alla. Tämän päivän kokemusten perusteella voin kuitenkin suositella CS-12 luokkaa muillekin uudelleen aloitteleville tai muuten vain noviisi -tason kuskeille.

 Alkuun oli tiettyjä vaikeuksia, kun etupään kulmat olivat lähes mitä sattuu, ja auto oli lähes mahdoton ajaa. No lyhyellä kulmien tarkastuksella ja radion säätöjen muutoksella autosta tuli ihan ok ajettava. Isoimmaksi ongelmaksi jäi kuitenkin edelleen liiallinen aggressiivisuus mutkan sisään tulossa tai vastaavasti, kun auton sai puskemaan kevyesti mutkaan tulossa - pidotusta keventämällä, jolloin auto tuntui helpommalta ajaa - nousi sisämutkan takapyörä todella herkästi ilmaan ja auto ''haukkasi'' kesken mutkan. Pystyykö tällaista käytöstä muuttaa laittamalla jäykempää etujousta, vai tekeekö tämä autosta puskevan koko mutkan ajan? Mitä keinoja tai konsteja on hyvä kokeilla, jotta autosta saa tasapainoisemman ajaa?

 Kalusto:
 Alusta: 12r5.1, käytännössä paketti setupilla, etupyörän kulmat vähän erilaiset - kevyt auraus ja posit. camber
 Renkaat: taka pink, etu magenta (kokeilin myös ajaa magenta/magenta -combolla, mutta tällöin auto oli todella hätäinen mutkaan tulossa)

Minkäkokoiset renkaat oli? Jos isommat kuin etu 40.5-42mm tai taka 41.5-43.5, syy renkaan nostamiseen voi tulla siitä.
Kuinka pitkän aikaan pidotus? Eteen selvästi lyhyempi aika, noin kolmasosa takarenkaisiin nähden (esim. jos taakse 25min, niin eteen n. 10min sisäreunasta 1/4-1/3-1/2.
Sekä mikä kori? AMR on helpompi kuin BA.

Tuo camber pitäisi olla n. 1 aste, pienelläkin muutoksella aika iso vaikutus. Pitää myös varmistaa että ylätukivarren eylet ei ole kummassakaan ääripäässä, jotta keula voi toimia. Käytännössä sen pitää olla taaksepäin kallellaan hieman, casteria mukaillen.

Tässä mitä tuli aluksi mieleen. Muut voi jatkaa  :wink:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #27 : 18.10.11 - klo: 16.08 »
Rojekti etenee... Posti-Pate roudaa pikkupaketteja omaan joutusaan tahtiinsa. Tämän hetken saldon näkee täältä:



finRC.com @ FB: CS-12

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #28 : 19.10.11 - klo: 10.21 »
Vastaavaa rojektia tässä itelläkin viritteillä, eli cs 12 kaluston koonti käynnissä ja ajamaan pitäisi lähi tulevaisuudessa päästä. Kalustona on:
cr 4.0 (käytettynä myydään osastolta hankittu)
cs 10,5 (tuli auton mukana)
futaba 9602 (tuli auton mukana)
futaba 3pm 2,4 giga
Novak gtb 4 cell +boosteri, ulkomaan foorumijuttujen perusteella rokkaa 1 cell lipolla (saattaa vielä vaihtua)
cs high grip pitoa
Kasa käytettyja renkaita ja koreja, sekä pari smc lipoa, kokeillaan noilla ensin alkuun...



Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Projekti: Mattoautokisailu (CS-12)
« Vastaus #29 : 19.10.11 - klo: 15.02 »
Novak gtb 4 cell +boosteri, ulkomaan foorumijuttujen perusteella rokkaa 1 cell lipolla (saattaa vielä vaihtua)
Onko toi FTT laillinen?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook