VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia  (Luettu 61874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #90 : 08.03.13 - klo: 18.28 »
Kyllä se on semmonen juttu että jos sinne tulee joku ville 5v isänsä kanssa katsomaan kiikkostuneena lajia kohtaan, niin ei tule toista kertaa jos näkee että siellä joku imee ilmapalloa. Ja hehkuttaa ilokaasun iloista. Tätäkään sääntömuutosta ei varmaan olisi tullut jos palloa olisi imetty poissa muiden silmistä ja hiljaa hissukseen.

Ehkä isompi ongelma on että siellä juurikaan ole niitä 5v isänsä kanssa kiinnostumassa lajista koska ne 5-vuotiaiden isit noin niinku keskimääräisellä 32v elinkokemuksella sanottuna rentoutuu mielummin kotona muutaman oluen kanssa kun tulee Pienoisautoilun lajiliiton viikonloppuhartauteen pelkäämään että sieltä tulee joku puhalluttamaan että onko veressä 0.3 promillea alkoholia jollon tulee vähintään elinikäinen tuomio ilman pienintäkään mahdollisuutta koevapauteen.

Yleensä myös tossa 15-16-vuoden ikähaarukassa jostain kumman syystä "katoaa harrastajia" kun ne on vaihtanut hiippakuntaa.

Kummallista on että ETS-kisoissa ja DHI-Cupissa näkyy paljon enemmän suhteessa junnuja kun Suomessa vaikka siellä saa ihan alkomahoolia nauttia.

Mulla oli yläasteaikana kaveri jonka vanhemmat oli helluntaiseurakuntalaisia ja niiden mielestä alkoholi oli s*****asta. Näin tuossa 3 viikkoa sitten tämän kaverin pitkästä aikaa eikä tunnistanut mua kun tuli multa silmät teevadin kokoisena 10€ pummaamaan. Se kun ne lapset ei näe ei kuule mitään pahaa tulee mun käsityksen mukaan johtamaan siihen että ne tulee tekemään kaikkea sitä pahaa mihin ei ole suhtauduttu kovin aikuisesti ja terveellä tavalla esim. kotona.
« Viimeksi muokattu: 08.03.13 - klo: 18.49 kirjoittanut JuhaS14 »
// Juha

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #91 : 08.03.13 - klo: 19.18 »
Siis jenkeissä poltetaan pilveä, kuinka hyvin siellä menee ja Euroopassa juodaan viinaa, ei sekään kovin hyvältä kuullosta mutta jos meillä kielletään kaikki nuo ja muutama juttu vielä päälle niin minun mielestä se on SIKAHYVÄJUTTU.
Jos kaipaat alkohoolia pienoisautokisoissa niin minä sanoisin että on jonkin asteen alkohooliriippuvuus.
Kyllä nyt yhdet kisat ajelee ilman viinaa ja ilmapalloja.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Janne79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #92 : 08.03.13 - klo: 20.40 »
Ehkä isompi ongelma on että siellä juurikaan ole niitä 5v isänsä kanssa kiinnostumassa lajista koska ne 5-vuotiaiden isit noin niinku keskimääräisellä 32v elinkokemuksella sanottuna rentoutuu mielummin kotona muutaman oluen kanssa kun tulee Pienoisautoilun lajiliiton viikonloppuhartauteen pelkäämään että sieltä tulee joku puhalluttamaan että onko veressä 0.3 promillea alkoholia jollon tulee vähintään elinikäinen tuomio ilman pienintäkään mahdollisuutta koevapauteen.
Jos 5v lapsen isä valitsee iltakaljat lapsen harrastuksen hinnalla, niin ehkä hänen kannattaisi peilin edessä miettiä niitä elämän prioriteetteja. Tuossa vaiheessa ei enää yhden lajiliiton päätökset vaikuta lapsen harrastus mahdollisuuksiin suuntaan tai toiseen.

Poissa jannes28

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #93 : 08.03.13 - klo: 20.43 »
Olkoot pilvi tai kalja  laillista jossain maissa tai kisoissa, niin se ei tarkoita että meillä pitää olla. Koska se on kuitenkin huume. Ja jos joku väittää että mieto niin kertokaa se mun serkulle joka on mielenterveyspotilas ja välillä suljetulla pelkän pilven ja viinan takia.

Niin sairaita juttuja on tullut nähtyä mitä päihteet saa aikaan lähimmäisissä, niin en voi millään muotoa sanoa olevani harmissani jos kaikki on kielletty. Ja Alkoholi on niitä pahimpia p*skan aiheuttajia tässä maassa niin on ihan hyvä että jossain ei tarvitse kännisiä katsoa.

Toki nuo lääkärin määräämät lääkkeet pitäisi mielestäni käsitellä uudestaan. Muuten menee hieman liian pikkutarkaksi. Koska kyse ei ole mistään fyysisestä suorituksesta eikä olla oikean auton ratissa.

Samaa mieltä. Jos jonkun tarvitsee juoda kun on lapsen kanssa laatuaikaa, niin sitten voi katsoa peiliin ja miettiä missä meni pieleen.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #94 : 08.03.13 - klo: 20.57 »
Nämä jutut kannattaisi poistaa täältä aika pian jos niitä uusia harrastajia halutaan mukaan, tekstit on kuitenkin Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia alla. Saa aika huonon kuvan lajista.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #95 : 08.03.13 - klo: 21.41 »
Oma rakas serkkuni haksahti oikeasti koviin aineisiin, pääsi eroon ja elämä hymyili - ainakin pari vuotta..

Ulkomaanreissulla sosiaalisen paineen alla repesi taas käyttämään, ja kotiin tultuaan ampui aivonsa kellarin kattoon jotta välttyisi "kierteeltä".

En silti näe mitään yhteyttä a) muutamaan keskikeikuun tai varsinkaan b) ilokaasuun.

Kaupassa kyllä hirvitti tänään, kun keskaritölkit oli ihan kaiken kansan nähtävillä. Onneksi sentään savukkeet ovat pelkkiä numeroita taulussa..

Oikeesti, tää touhu ja vouhotus menee ihan överiksi - ja joo, varmaankin väärässä triidissä vielä kaiken muun pahan lisäksi...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #96 : 09.03.13 - klo: 01.44 »
Jos nyt palataan itse aiheeseen, niin kuka on oikeasti sitä mieltä että ilokaasun käyttämisen kieltäminen kisoissa on huono asia ja millä perustein? Unohdetaan pilkun nysväys ja muotoiluseikat vaan keskitytään oleelliseen..
« Viimeksi muokattu: 09.03.13 - klo: 02.03 kirjoittanut copter »
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #97 : 09.03.13 - klo: 09.57 »
Voi luoja ei voi muuta sanoa..

En kisaa itse(enkä ole kisoissa käynyt) mutta hieman miettinyt, josko jonain päivänä kun tuo 3v ipana hieman kasvaa haluaisi hänkin harrastukseen enemmän paneutua. Aatellut josko tulis katsomaan joskus paikanpäälle tms menoa.

Mutta voin luvata ja vannoa, että ei ainakaan mun ipana tule harrastuksen pariin jos kisapaikalla ilmapallot pihisee ja marisätkät tupruaa.
En sievistele ja kukkahattuile mutta joku roti hommaan missä mahdollisesti tarkoitus alaikäistenkin pyöriä ja osallistua. Mielestäni joku tuollainen yleiskielto päihdyttäville aineille kisapaikalla on ihan ok. Otetaan hieman pelisilmää käyttöön järjestäjien osalta ja maalaisjärkeä. Jos joku nyt käy vetämässä oluen parkkipaikalla auton takakontista niin ei se maata kaada. Ja jos nyt ihan pakko pörisytellä ilmapalloa niin menee sitten sinne vessaan tms mutta edes se yleinen 'olemus' paikalla olisi about siisti.
Ei päihteiden (ja ei tarvi viisastella, etteikö ilokaasu sellainen olisi. Nuppi sekasin silläkin tarkoitus saada) käyttöä mielestäni tule mitenkään suitsuttaa ja tehdä siitä hyväksyttävää. Toisenkautta turhaksi tabuksi leimaaminenkaan ei auta nuorisoa pysymään erossa niistä. Terve suhtautuminen kuten esim. tupakkaan. Tupakoitsijoille oma nurkkaus missä voivat pössytellä, mutta ei sitä siinä kaikkien nenän edessä tarvitse pössyttää.

Jos liikaa selvästi joku päihtynyt paikalla  (oli aine mikä tahansa) niin puututaan siihen ongelmaan yksittäistapauksena. Mennään keskustelemaan kaverille. Kyllä puhumalla yleensä ongelmista selviää.

Mielestäni on mahdollista jotain k-18 tapahtumia sitten järjestää jossa sakki saa rauhassa vetää mitä haluaa. Selvä ero näihin tapahtumiin niin ei ongelmaa.

Kyllä tää touhu näin ulkopuolisen silmin aika kauhealta vaikuttaa kun tätä foorumia lukee. Ensin kauheat sodat käynnissä kun joku/jotkut huudellu kisoissa ja nyt väännetään päihteiden ilosanoman levittämisestä  :wink:
Ymmärrän, että ei se ehkä ihan tuollaista ole mutta kyllä positiivinenkin PR olisi paikallaan.




Poissa pt.

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #98 : 09.03.13 - klo: 14.11 »
Kyllä se on semmonen juttu että jos sinne tulee joku ville 5v isänsä kanssa katsomaan kiikkostuneena lajia kohtaan, niin ei tule toista kertaa jos näkee että siellä joku imee ilmapalloa. Ja hehkuttaa ilokaasun iloista. Tätäkään sääntömuutosta ei varmaan olisi tullut jos palloa olisi imetty poissa muiden silmistä ja hiljaa hissukseen.

Ehkä isompi ongelma on että siellä juurikaan ole niitä 5v isänsä kanssa kiinnostumassa lajista koska...

Monesti isommatkin kisat ovat enemmänkin hyvin varjeltu salaisuus kilpailuporukan sisällä, kuin missään mielessä yleisölle mainostettu tapahtuma.

Kuulemma tämä ei ole yleisölaji..

Toki tuollainen Oulun EM-kisan uutisointi etukäteen on ihan hyvä, mutta mitähän se innokas isä, joka pienen poikansa varjolla on tullut katsomaan saa sitten siitä kilpailutapahtumasta irti? Ei mitään.

Tuollainen n5vuotias etenkin poika on yksiä parhaimpia tekosyitä lähteä katsomaan yhtä ja toista, mikä enemmän toki kiinnostaa isää, mutta varmasti se junnukin on siintä täpinöissään. Mikä sen parempaa ajan vietettä onkaan, kun molemmat nauttii.

Johonkin pellehermannin esitykseen sun muuhun menossa varmasti alkaa olla rankan viikon jälkeen isän houkuttelu hankalempaa. Tai lähtijäksi monesti nakitetaan äiti.

Josko tuota väkeä jollain sinne kisapaikalle saataisiin, niin sitä sopii ehkä enemmän miettiä, että kuinkahan ne sitten saadaan mitenkään asiasta innostumaan. Ota yhteyttä lähimpään seuraan ja ??

Pitkät pöydälliset "jurottavaa" kisaajaa, jotka pienen työvalon alla ruuvailevat jotain, ei tuohon monen pokka riitä mennä kyselemään, kuinka nyt menee tss, tsp jne. Ja tokikin noissa sm-luokissa ajetaan melko tosissaan, mutta saataisiinko sitä väkeä sitten paremmin tuonne kerhokisa puolelle katsomaan, hyvin varmasti aikaa vastailla ja ihmetellä on paremmin..

Parhaimpia vaikutin kanavia taitaa olla työkaverit, sekä jo tutut lajia harrastavat..

Poissa Mika A

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • OSPA Ry
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #99 : 09.03.13 - klo: 17.34 »
Toki tuollainen Oulun EM-kisan uutisointi etukäteen on ihan hyvä, mutta mitähän se innokas isä, joka pienen poikansa varjolla on tullut katsomaan saa sitten siitä kilpailutapahtumasta irti? Ei mitään.

Offtopikkia, mutta uskallan olla eri mieltä. Meillä on täällä kisoissa seuran oma infopiste jossa on esillä autoja, esitteitä, yms. ja koko ajan vähintään yksi seuran jäsen vastailemassa kysymyksiin ja kertomassa lajista katsojille/tutustujille. Lisäksi aulassa on VRC:n standi jossa kaikki pääsevät kokeilemaan RC-autoilua virtuaalisesti.  Uskoisin että innokkaat isät, äidit ja lapset ovat saaneet suhteellisen paljon tästä tapahtumasta irti.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #100 : 09.03.13 - klo: 17.36 »
Jos nyt palataan itse aiheeseen, niin kuka on oikeasti sitä mieltä että ilokaasun käyttämisen kieltäminen kisoissa on huono asia ja millä perustein? Unohdetaan pilkun nysväys ja muotoiluseikat vaan keskitytään oleelliseen..

En minä ainakaan ole tuosta eri mieltä.

Mutta tässä on välillä ollut kirjoittelua lääkkeistäkin ja en ehkä ole ihan tajunnut, että kenen kaikkien pitää noudattaa doping säädöksiä? Kuskien joo, entäs varikolla? Ja mistä sen poikkeuksen saa, että saa sydäntautinen isä olla mekkaamassa?

Tuo olisi minusta hyvä kirjoittaa auki johonkin ohjeisiin niin, että niiden poikkeuksien saaminen on helppoa jolloin niitä voi myös oikeasti hakea. Säännöt, joita sitten oikeasti katsotaan läpi sormien ovat minusta aika tyhmiä.

edit: Ja minua ei isänä haittaa se, että tällaista keskustelua on. Minusta se antaa rehellisen ja avoimen kuvan lajista ja sen harrastajista. Se, että yhden kisan tapahtumien asiallisuudesta keskusteltiin niin paljon, oli minusta erityisen hyvä esimerkki siitä, että ongelmiin puututaan.  :smiley: ... ehkä tämä vääntö kannattaa tosiaan silti lopuksi siivota jonnekin muualle maatumaan.
« Viimeksi muokattu: 09.03.13 - klo: 17.44 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #101 : 19.03.13 - klo: 10.05 »
Tässäpä nyt sitten päätöksiä. Oleelliset kohdat boldattuna.


http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/hallituksenpaatokset/36882.aspx

LAJI- JA SARJATYÖRYHMIEN ESITYKSET HALLITUKSELLE

Pienoisautoilu

Lajiryhmän esitys hallitukselle: Lajiryhmän koko kasvatetaan nykyisestä neljästä paikasta viiteen välittömästi. Perustelut: Radioautoilu vaatii työmääränsä vuoksi yhden henkilön lisää.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin esitys ja pyydetään lajiryhmää esittämään tehtävään henkilöä.

Lajiryhmän esitys hallitukselle: PA sääntöjen kohdan 1.2 loppuun tehdään seuraava lisäys

1.2. OSALLISTUMINEN KILPAILUIHIN
Kilpailupaikalla sekä sen välittömässä läheisyydessä kaikkien lievästi päihdyttävien tai päihtymistä muistuttavaa tilaa aiheuttavien aineiden käyttö on kielletty kilpailijoilta, mekaanikoilta, toimihenkilöiltä sekä yleisöltä. Kaikkien päihtymistilaa aiheuttavien aineiden käyttö käsitellään AKK yleisten sääntöjen pykälän 63 mukaisesti riippumatta siitä onko aine luokiteltu Suomen lainsäädännön mukaisesti päihdyttävien aineiden joukkoon.

Hallituksen päätös: Hyväksyttiin esitys. Lisäksi valmistellaan päihteiden ja päihdyttävien aineiden käyttöä koskeva sääntökokonaisuus Autourheilun kansallisia määräyksiä koskien tämän osalta vuoden 2014 sääntöihin.

Tähän liitttyen siis tiivistän muutamaan lauseeseen koko homman:
- Ilokaasua ei kilpailupaikoilla tästä eteenpäin enää suvaita
- Vesa tuletko takaisin lajiryhmään kun saatiin tuo hallituksen "erhe" korjattua?
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #102 : 31.08.13 - klo: 13.56 »
Tässä hieman taas uutisia koskien kautta 2014 ja 2015. Lajiryhmä kokoontui aiemmin tällä viikolla ja seuraavia päätöksiä tehtiin:

- TSS-10 ja TSP-10 moottorit pysyvät kilpailukaudelle 2014 ennallaan. TSS-10 luokan moottoreista LRP:n ja Nosramin uudemmat edition ko. moottoreista sallitaan saatavuuden takaamiseksi. TSP-10 moottorien saatavuus tarkistettu ja molempia CS sekä GM moottoreita on saatavilla maahantuojilta.

- TSS-10 ja TSP-10 moottorit tullaan valitsemaan uudelleen kilpailukaudelle 2015. Kyselyt moottoreista lähtevät (ja tulevat myös tänne nähtäville) 2014 alkupuolella. Tavoite on testata moottorit sisäkauden 2014 aikana sekä ulkokauden alussa. Päätös moottoreista ilmoitetaan 2014 kilpailukauden lopussa (elokuu).

- TSP-10 luokkaan tullaan valitsemaan yksi moottori tämän hetkisen kahden sijasta.

- TSS-10 luokkaan tullaan valitsemaan moottori ja nopeudensäädin kombinaatio. Eli sis siirrytään yksityyppimoottorin lisäksi myös yksityyppisäätimeen. Moottori ja nopeudensäädin tullaan valitsemaan kokonaisuutena samalta toimittajalta. Moottori ja säädin voivat olla eri merkkisiä, eli siis kyseessä ei välttämättä tarvitse olla valmis paketti vaan maahantuoja voi tarjota haluamaansa kombinaatiota tuotevalikoimastansa.

- Renkaat pysyvät muuttumattomina kaudelle 2014. Renkaiden kilpailutuksen tarve punnitaan 2014 alkuvuoden aikana ja mahdollinen kilpailutus uusista renkaista toteutetaan tarvittaessa 2014 aikana sisä- ja ulkokauden aikana. Nykyinen Sweep rengas touring -luokissa sisällä on ollut hyvä ja mikäli mahdollista, niin sen käyttöä jatketaan myös kaudella 2015 jos ongelmia ei esiinny. Maastosarjan rengatarve 2015 kaudelle tarkistetaan kesän 2014 aikana.

- TSM-10 luokassa siirrytään kerta SM-kilpailuun ulkokaudella. Lajiryhmä on esittänyt AKK hallitukselle TSM-10 luokalle toista SM-arvoa. Toteutuessaan TSM-10 luokassa SM-arvo jaetaan erikseen sisällä ja ulkona. Sisä SM-arvo jaetaan FTT sarjan mukaisesti kuten nytkin (3/4 osakilpailua periaatteella). Erillinen ulko SM on erillinen kilpailu jossa jaetaan ulko SM titteli. Mikäli esitys hallitukselle ei mene lävitse, niin jaossa on ainoastaan yksi SM titteli, joka jaetaan yhdestä kilpailusta kesäkaudella. Tässä tapauksessa FTT sarja toimii rankingina SM kilpailun erälistoihin jne. Tämä tullaan tarkentamaan kun päätös hallitukselta saadaan asian tiimoilta.

- TSS-10 ja TSP-10 luokat ajetaan normaalisti talvella FTT sarjan yhteydessä sekä yksi osakilpailu TSM-10 SM-kilpailun yhteydessä. Sarjan pisteet lasketaan 4/5 periaatteella.

- Jatkossa tehtävät valinnat moottoreiden, renkaiden jne suhteen ovat automaattisesti aina vähintään kaksivuotisia. Näin on käytännössä menetelty nytkin, mutta tämä näin selvyyden vuoksi.

- 2014 tehtävien moottorien, nopeudensäätimien ja mahdollisten renkaiden kilpailuttaminen tullaan tekemään pisteytysperiaatteella. Kullekin osa-alueelle (laatu, hinta, kestävyys jne) tullaan asettamaan paino-arvot joiden perusteella pisteet lasketaan kullekin tuotteelle läpinäkyvällä menettelyllä. Tällä tavoin maahantuojat pystyvät toteamaan valinnan menevän selkeiden sääntöjen mukaan ja pystyvät myös paremmin ymmärtämään minkä tyyppistä tuotetta ollaan hakemassa = millaisella tuotteella kilpailutuksessa voi pärjätä). Pisteytyksen yksityiskohdat julkaistaan ko. valinnan julkistamisen yhteydessä julkisesti.

- C-12 sarja palaa FTT-sarjan yhteyteen

- CS-12 luokka ajetaan C-12 luokan yhteydessä kaudella 2014. Kaudelle 2015 CS-12 luokka on tarkoitus korvata vielä tällä hetkellä avoimella vaihtoehdolla. Tarkoitus on löytää paremmin aloittelijoille sopiva luokka foam-renkailla. Käytännössä ulkomailla ajettu Supastox taikka vastaava on siis kehitteillä, mutta tämän suhteen kaikki asiat ovat vielä avoimina ja toteutuminen jää nähtäväksi kaudelle 2014.

- FTT viikonloppuna talvella ajetaan lauantaina luokat TSS-10 ja TSM-10. Sunnuntaina ajetaan luokat TSP-10 ja C-12/CS-12.

- TSP-10 luokka muutetaan kaikille avoimeksi. TSS-10 ja TSM-10 kuljettajat voivat ajaa luokassa vapaasti kaikissa osakilpailuissa normaalien luokkiensa lisäksi. Käytännössä siis kilpailurajoitus koskee jatkossa ainoastaan TSS-10 luokkaa.

- Akuista poistetaan kapasiteettiraja säännöistä.

- Maastosarjaan tekevät paluun S2-10 ja S4-10 luokat. Ajetaan kuten ennen M2-10 ja M4-10 luokkien yhteydessä.

- Jatkossa PM-kisoissa sarjapisteitä saa ainoastaan AKK alaisen lisenssin haltija taikka kuljettaja, joka ajaa sarjassa enemmän kuin 1 osakilpailun (näin sitoutuneet ulkomaalaiset siis voivat edelleen ottaa osaa kilpailusarjoihin).

Tässäpä nämä. Sitten varmaan seuraa keskustelua.


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
AKK PA lajiryhmän pj
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo: 14.04 kirjoittanut copter »
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #103 : 31.08.13 - klo: 14.01 »
Hyviä ja perusteltuja päätöksiä kaikki.

Hyvää työtä Lajiryhmä!

EDIT: Itse olisin suonut vielä kiinteän (vaikka ratakohtaisen) välityksen stanuluokkaan.
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo: 14.07 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #104 : 31.08.13 - klo: 14.06 »
TSS-10 luokan moottoreista LRP:n ja Nosramin uudemmat edition ko. moottoreista sallitaan saatavuuden takaamiseksi.

Voitko hieman tarkentaa mitä yllä oleva tarkoittaa?
Onko X20 -sarjan koneet siis myös sallittuja vai tarkoitetaan X12-sarjan eri versioita?
 
« Viimeksi muokattu: 31.08.13 - klo: 14.10 kirjoittanut unkka »

Poissa copter

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #105 : 31.08.13 - klo: 14.10 »
Peitsamo, nämä ovat siis lajiryhmän päätöksiä. Mahdollinen välitysrajoitus on esillä sarjasäännöissä ja siitä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö.

Unkka, luokkayhteyshenkilö tarkentaa mallien tiedot.
COYASSO HIGH PERFORMANCE ENGINEERING PRODUCTS

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #106 : 31.08.13 - klo: 14.18 »
No niinpä tietysti. Hyvä näin.
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #107 : 31.08.13 - klo: 15.20 »
- TSS-10 ja TSP-10 moottorit pysyvät kilpailukaudelle 2014 ennallaan. TSS-10 luokan moottoreista LRP:n ja Nosramin uudemmat edition ko. moottoreista sallitaan saatavuuden takaamiseksi. TSP-10 moottorien saatavuus tarkistettu ja molempia CS sekä GM moottoreita on saatavilla maahantuojilta.

- TSP-10 luokkaan tullaan valitsemaan yksi moottori tämän hetkisen kahden sijasta.

- TSS-10 ja TSP-10 luokat ajetaan normaalisti talvella FTT sarjan yhteydessä sekä yksi osakilpailu TSM-10 SM-kilpailun yhteydessä. Sarjan pisteet lasketaan 4/5 periaatteella.

- FTT viikonloppuna talvella ajetaan lauantaina luokat TSS-10 ja TSM-10. Sunnuntaina ajetaan luokat TSP-10 ja C-12/CS-12.

- Akuista poistetaan kapasiteettiraja säännöistä.

Paljon hyviä päätöksiä ja mukavaa että saatiin jo nyt sääntöjen linjaukset. Varsinkin selkeys koska mitäkin tuotteita valitaan uusiksi on varmasti hyvä kaikille kun harrastajat ja kauppiaat voivat ennakoida paremmin.

Näköjään vanhat GM ja CS koneet ovat näin kielletty TSP luokassa? Nämähän ovat suorituskyvyltään parempia kuin uudet mutta niitä ei pysty ostamaan.

myös ns _vanhat_ 17.5t lrp ovat kovaa valuuttaa, eli ne jotka ovat noin 3vuotta vanhoja jotka ovat ajalta ennen kuin moottorilla oli ongelmia, näitä myydään varikoilla lähemmäs 200e hintaan. Näissä taisi olla eri roottori? Ovatko nämäkin vielä laillisia? Näitähän ei kaupasta saa enään, joten kilpailijat ovat eriarvoisessa asemassa.

Pystyykö kerta SM:n osallistua kesällä jos ajaa TSP/TSS sarjaa yhdellä kalustolla? Jos ei pysty suosittelisin että TSP/TSS sarjaan ei lasketa kesäkisaa, vaan ajetaan kansallisena SM kisojen yhteydessä, jolloin SM kisoihin saadaan mahdollisimman monta kuskia.

Viime kaudella TSP luokassa oli noin 50? kuskia jos TSS ja TSM luokasta tulee vielä 20 kuskia lisää ja mattis luokista 20-30 kuskia, alkaa jo 100 kuskin rajapyykki lähestymään yhdelle päivälle, pystytänkö tässä ajaa 4 qualifierin kisaa? Samoin TSP B-finaali tulee varmasti olemaan myös kovatasoinen mutta paremmus ratkotaan vain 2 finaalin voimin, mikä on harmi. 3 qualifierin kisoissa on myös rocket roundit käytössä, mikä _minun mielestä_ on tylsää ja ei sovi touring luokkaan, ehdottaisin säännön muuttamista että ajetaan aina pisteillä riippumatta alkuerien määrästä ja pohditaan että pystytäänkö sunnuntaina ajattamaan kaikki luokat mitä on harkittu.

Kun kapasiteettiraja poistuu säännöistä voi myös samalla poistaa 1C latausvirran säännön, jotta saadaan kaikki kilpailijat samalle viivalle, akkujen lataukseen liittyvässä manipuloinissa. Tai vaihtoehtoisesti määrätään esim 5A tai 10A latausvirta maksimiksi jos virtoja halutaan rajata.

Toivoisin myös että 2015 säännöt saataisiin jo heinäkuun lopussa, näin kauppiaat ehtivät tilaamaan tuotteita varastoon ennen kuin syyskausi alkaa. Elo- ja Syyskuussa hankitaan iso-osa syksyn tuotteista ja olisi mukavaa jos kauppiaat pystyvät pitämään tuotteita jo silloin varastossa. Jos tuotteita saa hyvin eikä myöhään tai kesken kauden se varmasti lisää harrastajien määrää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #108 : 31.08.13 - klo: 19.20 »
- Jatkossa PM-kisoissa sarjapisteitä saa ainoastaan AKK alaisen lisenssin haltija taikka kuljettaja, joka ajaa sarjassa enemmän kuin 1 osakilpailun (näin sitoutuneet ulkomaalaiset siis voivat edelleen ottaa osaa kilpailusarjoihin).
Olisiko mahdollista, että PM -kisat olisi vain PM -kisat, eikä osa SM -sarjaa? Viikonloppujen vähyys ei oikein riitä selitykseksi, että pakko ajaa yhdistetty PM/ SM kilpailu - tänäkin kesänä olisi voitu ajaa M8 -luokassa 4 kpl SM -sarja ja erillinen PM -kisa.

Yhdistetty kilpailu on epäoikeudenmukainen SM -sarjaa ajaville ja siten myös huono SM -sarjalle ja sen arvolle. Vaikka kuinka ei AKK:n alaiset kuljettajat eivät saa pisteitä, yksittäisitä AKK:n lisenssillä ajavilta vähennetään mahdollisuuksia kamppailla pisteistä. Riittää kun yksi ulkolainen tiputtaa yhden pois A-finaalista niin tällä kuljettajalla ei ole enää kuin hävittävää, kun muuten olisi voinut kamppailla voitosta...

Yksi vaihtoehto voisi olla, että jos luokassa ajetaan kauden aikana PM -kilpailu olisi tällä kaudella myös kerrasta poikki SM - jos nyt sitten ajanpuute huolettaisi.

Joka tapauksessa ei enää yhdistettyjä SM/ PM -kilpailuja
Full Speed RC
Hobbyfactory - Durango - Orion - Savox

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #109 : 31.08.13 - klo: 22.50 »
Peitsamo, nämä ovat siis lajiryhmän päätöksiä. Mahdollinen välitysrajoitus on esillä sarjasäännöissä ja siitä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö.

Unkka, luokkayhteyshenkilö tarkentaa mallien tiedot.

pirun hyvä juttu tuo välitys juttu.
Tasoittaa varmasti mutta aiheuttaa harmaita hiuksia katsastusmiehelle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #110 : 31.08.13 - klo: 22.58 »
- Jatkossa PM-kisoissa sarjapisteitä saa ainoastaan AKK alaisen lisenssin haltija taikka kuljettaja, joka ajaa sarjassa enemmän kuin 1 osakilpailun (näin sitoutuneet ulkomaalaiset siis voivat edelleen ottaa osaa kilpailusarjoihin).
Olisiko mahdollista, että PM -kisat olisi vain PM -kisat, eikä osa SM -sarjaa? Viikonloppujen vähyys ei oikein riitä selitykseksi, että pakko ajaa yhdistetty PM/ SM kilpailu - tänäkin kesänä olisi voitu ajaa M8 -luokassa 4 kpl SM -sarja ja erillinen PM -kisa.

Yhdistetty kilpailu on epäoikeudenmukainen SM -sarjaa ajaville ja siten myös huono SM -sarjalle ja sen arvolle. Vaikka kuinka ei AKK:n alaiset kuljettajat eivät saa pisteitä, yksittäisitä AKK:n lisenssillä ajavilta vähennetään mahdollisuuksia kamppailla pisteistä. Riittää kun yksi ulkolainen tiputtaa yhden pois A-finaalista niin tällä kuljettajalla ei ole enää kuin hävittävää, kun muuten olisi voinut kamppailla voitosta...

Yksi vaihtoehto voisi olla, että jos luokassa ajetaan kauden aikana PM -kilpailu olisi tällä kaudella myös kerrasta poikki SM - jos nyt sitten ajanpuute huolettaisi.

Joka tapauksessa ei enää yhdistettyjä SM/ PM -kilpailuja

On mahdollista ja tähän pyritään. Kesältä jää muutamia viikonloppuja vapaaksi kun koitetaan soveltaa uutta käytäntöä ensi vuonna.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #111 : 01.09.13 - klo: 00.17 »
Peitsamo, nämä ovat siis lajiryhmän päätöksiä. Mahdollinen välitysrajoitus on esillä sarjasäännöissä ja siitä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö.

Unkka, luokkayhteyshenkilö tarkentaa mallien tiedot.

Älkää hyvät ihmiset lähtekö hölmöilemään näiden välitysjuttujen kanssa! Rajoitetulla välityksellä ei ole saavutettavissa mitään sellaista hyvää, minkä vuoksi siihen pitäisi siirtyä. Ei ole myöskään tullut oman juniorini kanssa vakioluokassa ajetun kuuden vuoden aikana eteen mitään sellaista ongelmaa, joka olisi ratkaistavissa määräämällä maksimivälitys kaikille. Älkää tappako hyvää kasvattajaluokkaa rajoittamalla liikaa niitä säätöparametrejä, joiden oppiminen on keskeistä lajissa menestymiselle.
« Viimeksi muokattu: 01.09.13 - klo: 10.23 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti - Xray  - Racing Factory - Muchmore - Futaba - Speedpassion

Poissa Krisu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #112 : 01.09.13 - klo: 05.59 »
Älkää hyvät ihmiset lähtekö hölmöilemään näiden välitysjuttujen kanssa! Kiinteällä välityksellä ei ole saavutettavissa mitään sellaista hyvää, minkä vuoksi siihen pitäisi siirtyä. Ei ole myöskään tullut oman juniorini kanssa vakioluokassa ajetun kuuden vuoden aikana eteen mitään sellaista ongelmaa, joka olisi ratkaistavissa määräämällä maksimivälitys kaikille. Älkää tappako hyvää kasvattajaluokkaa rajoittamalla liikaa niitä säätöparametrejä, joiden oppiminen on keskeistä lajissa menestymiselle.

+1

Poissa Niittari

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #113 : 01.09.13 - klo: 13.51 »
Älkää hyvät ihmiset lähtekö hölmöilemään näiden välitysjuttujen kanssa! Rajoitetulla välityksellä ei ole saavutettavissa mitään sellaista hyvää, minkä vuoksi siihen pitäisi siirtyä. Ei ole myöskään tullut oman juniorini kanssa vakioluokassa ajetun kuuden vuoden aikana eteen mitään sellaista ongelmaa, joka olisi ratkaistavissa määräämällä maksimivälitys kaikille. Älkää tappako hyvää kasvattajaluokkaa rajoittamalla liikaa niitä säätöparametrejä, joiden oppiminen on keskeistä lajissa menestymiselle.

Sen mitä olen sivusta kuullut, niin 17,5-moottoreita välitetään sillä perusteilla, että koska se kestää 5min sulamattta/hajoamatta ja kuka uskaltaa eniten? Eli tämän ongelman kiinteä välitys poistaa ja luokasta tulee huolettomampi ja voi ajaa fiiliksen mukaan yli 5 minuuttiakin. Myöskin jos kysytään kovemmalta kuskilta välitykset ja sitten laitetaan omaan samat jossa onkin vähän vikaa(jota aloittelijoiden autoissa monesti löytyy), joka tekee liikkumisen raskaammaksi, niin silloin voi tulla konerikko herkemmin. Sittenkun halutaan lisää kulkua niin vaihdetaan luokkaa.

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #114 : 01.09.13 - klo: 14.53 »
Niin kuinka monta konetta olis mennyt joa ulkona 4.5 ja sisällä 5 välitykset.
Vastaus. Huomattavasti vähemmän.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #115 : 01.09.13 - klo: 20.22 »
Jes... Kiintee välitys niin astuu akut merkittävään rooliin.

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #116 : 01.09.13 - klo: 20.49 »
-80 luvulla oli jo akut merkittävässä roolissa :laugh:
Eli ei ole mikään muuttunut siitä.
Niin millä akuilla ajetaan nyt. En usko että ihan halvoilla mennään mutta jos tulee kiinteät välitykset niin muuttuukos akut silloin radikaalisesti.
Kuinka paljon löytyy niitä todella hyviä akkuja Suomesta millä kehtaa ajelle jos haluaa olla varmasti ykkönen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #117 : 01.09.13 - klo: 21.01 »
Kuinka monta konetta kauden aikana on porukoilla palanut tss-10 luokassa? Mä olen nyt ajanut 3-kautta samalla koneella ja edelleen swengaa kuin hirvi, liekö joku superyksilö? En ole kärkikuski stanussa mutta mun käsillä jos välitys menee liian pitkäksi niin vauhti putoaa ja joudun tihentämään välitystä jotta pysyn edes jotenkin vauhdissa mukana. Voi olla että en vaan osaa. Kiinteä välitys on älytön duuni (ainakin isoissa ftt kiskoissa) katsastukseen kun välityksiä tsekkaillaan. Omamielipide on että jos koneita palaan niin lyhennä välitystä, muuta ajotapaa tai tee jotain että moottori ei pala, tietty sit jos on nippu kunnossa niin joka erään uus kone ja välitys sinne 3 pintaan. Viime kaudella oli lrp:n koneissa valmistusvirheitä, joten en tiedä olisiko välityksen lyhentäminen sääsätänyt koneita?
Kyosho, elämäni auto.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #118 : 01.09.13 - klo: 21.34 »
Kuinka monta konetta kauden aikana on porukoilla palanut tss-10 luokassa? Mä olen nyt ajanut 3-kautta samalla koneella ja edelleen swengaa kuin hirvi, liekö joku superyksilö? En ole kärkikuski stanussa mutta mun käsillä jos välitys menee liian pitkäksi niin vauhti putoaa ja joudun tihentämään välitystä jotta pysyn edes jotenkin vauhdissa mukana. Voi olla että en vaan osaa. Kiinteä välitys on älytön duuni (ainakin isoissa ftt kiskoissa) katsastukseen kun välityksiä tsekkaillaan. Omamielipide on että jos koneita palaan niin lyhennä välitystä, muuta ajotapaa tai tee jotain että moottori ei pala, tietty sit jos on nippu kunnossa niin joka erään uus kone ja välitys sinne 3 pintaan. Viime kaudella oli lrp:n koneissa valmistusvirheitä, joten en tiedä olisiko välityksen lyhentäminen sääsätänyt koneita?
Sun yksilo on niita superyksiloita, grillasin itse samalta kaudelta ollutta moottoria yli sataan asteeseen ennakoilla kun haettiin saatoja dhi cupiin ja ei ollut moksiskaan.. Ne vialliset koneet laukes noin 70 asteessa ja niista meni roottorista magneettisuus ja kulkivat 90% vauhdista sen jalkeen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MSA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pienoisautoilun lajiryhmän tiedotuksia
« Vastaus #119 : 02.09.13 - klo: 09.38 »
Moottoreiden tehoissa (X12 ja X20) on eroa vaikka ero ei olekaan kovin suuri. 

X20, LRP 50854
RPM 16280
Teho 192W
KV 2200


X12, LRP 50852
RMP 15 840
Teho 183W
KV 2200
« Viimeksi muokattu: 02.09.13 - klo: 10.17 kirjoittanut MSA »
Hobbylinna | LRP Areena