Kirjoittaja Aihe: Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys  (Luettu 4578 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akselin päässä oleva ruuvi jämähtänyt... ei viitsisi konetta irrottaa ja vääntötilaa on kovin vähän... kyseisessä ruuvissa on todennäköisesti lukitetta... löystyttääkö kuumennus lukitetta ( esim kolvi? )

Ja jos joku asiantuntija vaivautuisi kertomaan hobaon kytkinkellon sopivuudesta mp-6:seen?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #1 : 12.03.04 - klo: 18.55 »
kyllä se kone melkeen kannatta irrottaa. Eihän se niin paha homma ole, 4 ruuvia + bensaletkut irti ja se on siinä!
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #2 : 12.03.04 - klo: 19.11 »
kävi kyllä mielessä se irrotus ja bensaletkukin jo pois tieltä valmiiksi... unohdit pillin irrotuksen ;) ellei sitä nosta mukana... no otetaa motti irti !
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #3 : 12.03.04 - klo: 19.54 »
Itselläni lähtee kytkinkellon ruuvi, kun moottori on irrotettu, niin sitten vain vasemmalla kouralla kunnon puristus vauhtipyörästä (niin, että se ei pääse pyörimään) ja sitten vain toisella kädellä ruuvi irti ja tietenkin isolla ja tukevalla meisselillä. (sellaisista pikku tikuista ei ole mihinkään...  :) )
Nikko on kirosana!

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #4 : 12.03.04 - klo: 20.05 »
HilariouS: Kai siinä kampiakselin päässä on kuusiokoloruuvi? Jos sulla on ristipäinen ruuvi siinä, niin sitä ei saa kiristettyä tarpeeksi tiukkaan ja avaamisessa tulee ongelmia. Kuusiokoloruuvi on ehdoton.
Ja siinä ruuvissa ei tarvitse käyttää ruuvilukitetta, kun kiertää sen tarpeeksi tiukalle. Papukaijoja voi käyttää apuna pitämässä vauhtipyörää paikallaan.
Kuusiokoloruuvia ei tarvitse lämmittää, mutta jos sulla on ristipää, olet käyttänyt ruuvilukitetta, etkä saa ruuvia auki, niin kannattaa lämmittää sitä tehokkaalla kolvilla.
Jos ruuvi kuitenkin kaikesta huolimatta päässyt pyöreäksi, pitää dremelin laikalla tehdä kunnon ura ruuviin, ja ruuvata talttapäällä pois.
Ja jos vieläkään ei onnistu, niin ei auta kuin ottaa pora kauniiseen käteen.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #5 : 12.03.04 - klo: 20.50 »
nappasin motin irti ja lähti ruuvi ( ristipää ) irti heti... sai kunnon väännön meisselillä ja vauhtipyörästäkin otteen... jotakin sieltä puuttuu tai jotain... kuuluuko sen pyörän ( jossa on jousi ) olla kahdessa osassa... vai onko se lohjennu -_-;; ei näyttäis lohjenneelta mutta en tiedä... ja sit ku kokoon sen homman ni kuulusko siinä kytkinkellon ja akselin välissä olla jotain laakereita... itselläni siinä on tyhjää ja kello heiluu... ( outoako? )
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #6 : 12.03.04 - klo: 21.01 »
Kyllä se kunnossa on. Ja sen kytkimen nimenomaan kuuluukin olla kahdessa osassa, koska sen toimintaperiaate perustuu siihen, että kierrosten kasvaessa nämä palaset erkanevat toisistaan ja ottavat kitkan avulla kiinni kytkinkelloon, jolloin välitykset kytkeytyvät.
 :wink:
Nikko on kirosana!

Poissa gekko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #7 : 12.03.04 - klo: 21.01 »
Kytkin on ihan normaali, eli jaettu kahteen osaan, jotta se pystyy tarpeeksi kovan keskipakovoiman avulla ottaa kiinni kytkinkelloon ja pyörittää kelloa. Sinulla kuuluisi olla joko neulalaakeri tai kaksi kuulalaakeria kytkinkellon ja akselin välissä. Suosittelen kuulalaakereita.

EDIT: Samaan aikaa Sludgen kanssa kirjoitimme. Toivottavasti selkisi  :wink:

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #8 : 12.03.04 - klo: 21.07 »
Kytkinpalat ovat yleensä kaksi- tai kolmeosaisia, joten ei ole lohjennut. Yksiosainen kytkin ei välttämättä toimisi parhaalla mahdollisella tavalla =)

Siihen kampiakselille tulee kaksi kuulalaakeria tai yksi neulalaakeri, jotka menevät kytkinkellon sisään. Ilman niitä se tod. näk. heiluu aika rankasti  :wink:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #9 : 12.03.04 - klo: 21.07 »
Kyllä siinä joku laakeri on, mutta eikö sen laakerin kuuluisi tiivistää kytkinkellon ja akselin väli? Se heiluu aivan liikaa. Jotain hajonneita muovinpaloja sieltä avatessa tuli.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #10 : 12.03.04 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Kyllä siinä joku laakeri on, mutta eikö sen laakerin kuuluisi tiivistää kytkinkellon ja akselin väli? Se heiluu aivan liikaa. Jotain hajonneita muovinpaloja sieltä avatessa tuli.

Ei oikein terveeltä kuulosta... Jos digikameran omistat, niin kuva voisi valaista asiaa kummasti.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #11 : 12.03.04 - klo: 21.20 »
Taitaa olla se kohdistaja muoviosa lohjennu paloiksi. ( LD-70 nimellä manuaalin hajotuskaaviossa ) Siitä syystä kytkinkello heiluu, eikä osu päärattaaseen. Nyt ollaan lähellä toimimattomuuden lähteitä.

Kiitokset kaikille tähänastisista avuista!
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #12 : 17.03.04 - klo: 19.48 »
Neulalaakeri siellä taitaa olla. Luulin, että sieltä puuttuu laakerit kokonaan ( tottunu semmosiin rullaluistimien isoihin ) näppituntumalta siinä kumminkin oli joku laakeri. Niin ohut, että ei sitä edes huomaa. Eli jos haluan siirtyä kuulalaakereihin niin pitääkö ostaa uus kytkinkello vai pelkät laakerit ja tunkea ne sinne?

Alkanu pikkuhiljaa selviämään toi auton maailma. Eka purkanu motin todennu, että kappas sähkökotelonkin vois puhdistaa ja servot ja melkeen kaikki nippelit. ;)
Millä sais tankista ton tahmeen bensan pois? Huuhtelin vedellä ja sit paperilla ja lopuksi pikkasen vanupuikolla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

  • Vieras
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #13 : 17.03.04 - klo: 21.47 »
Älä käytä vettä.. muuhun kuin korin pesuun ennen maalausta.  Käytä tankin putsaamiseen WD-40 tai vastaavaa. Neulalaakerit voi tosiaan korvata kuulalaakereilla mutta voi joutua vähän sovittelemaan shimmeillä (prikoilla) tmv.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #14 : 17.03.04 - klo: 22.08 »
Kiilasin vanupuikon tohon tankin kanteen, että se pysyy auki ja kuivaa. Eikä tuo ajo vielä niin ajankohtaista ole, että tankin kastuminen haittaisi. Samalla tarkastin suodattimet ja muut tilpehöörit.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #15 : 03.04.04 - klo: 11.51 »
Eli autoni on mp-6 ja sain sen vihdoin toimimaan, mutta:
Millä systeemillä jarrujen säädöt sais sopivan tiukalle. Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle? Nyt kun jarrutan niin pyörät ei mee kunnolla kiinni. Onko tässä jotain huomioitavaa juttua.

Toinen kysymys RC autojen yleisestä toiminnasta. Jos liipasin on nollilla (ei kaasu, ei jarru) niin autohan on tyhjäkäynnillä. Miten lujaa RC-auton tulee edetä tällöin? Pysyä lähes paikallaan vaiko eikö?
Mielestäni tyhjäkäynnillä ei tee mitään, koska jarruthan sen paikallaan pitää.
Tässä nämä simppelit kysymykset ja kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #16 : 03.04.04 - klo: 13.19 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Eli autoni on mp-6 ja sain sen vihdoin toimimaan, mutta:
Millä systeemillä jarrujen säädöt sais sopivan tiukalle. Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle? Nyt kun jarrutan niin pyörät ei mee kunnolla kiinni. Onko tässä jotain huomioitavaa juttua.

En tiedä miten tehokkaat nuo mp-6 jarrut on, ja onko ne edes tuplat, mutta lukemani perusteella eivät ole niin tehokkaat kuin uusimmissa autoissa. Joten kannattaa ihan ensin lähteä siitä liikkeelle, että kaasuservo on tarpeeksi voimakas. HoBaon jarrut ainakin saa toimimaan jotenkuten vakioservolla, mutta pitkänpäälle ei ole kovinkaan kannattava ratkaisu.

Mitä tarkoitat "Jotain sinne väliin ja sitten tiukalle?"? Minne väliin?

Lainaus käyttäjältä: "Hilarious"
Toinen kysymys RC autojen yleisestä toiminnasta. Jos liipasin on nollilla (ei kaasu, ei jarru) niin autohan on tyhjäkäynnillä. Miten lujaa RC-auton tulee edetä tällöin? Pysyä lähes paikallaan vaiko eikö?
Mielestäni tyhjäkäynnillä ei tee mitään, koska jarruthan sen paikallaan pitää.
Tässä nämä simppelit kysymykset ja kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

Tyhjäkäynnillä auton on pysyttävä paikallaan. Jos näin ei ole, on tyhjäkäynti liian suurella tai kytkimessä vikaa.
Ja kun kaasuservo on neutraalilla, niin silloin ei myöskään kannata turhaan säätää jarrua päälle. Jarrua ainoastaan silloin kun jarruttaa.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #17 : 03.04.04 - klo: 13.24 »
Jotain sinne väliin, eli palojen ja levyn väliin, jolla sen saisi oikealle kireydelle. Jos ne vetelee kiinni, niin se jarruttaa koko ajan.
( Mp-6:sessa on vain yhdet levyt. )
Eli kannattaisi ostaa tehokkaampi servo myös kaasulle ja jarrulle?
( HS-625? vai mitä suosittelisitte? )
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #18 : 03.04.04 - klo: 13.34 »
Lainaus käyttäjältä: "HilariouS"
Jotain sinne väliin, eli palojen ja levyn väliin, jolla sen saisi oikealle kireydelle. Jos ne vetelee kiinni, niin se jarruttaa koko ajan.
( Mp-6:sessa on vain yhdet levyt. )
Eli kannattaisi ostaa tehokkaampi servo myös kaasulle ja jarrulle?
( HS-625? vai mitä suosittelisitte? )

Ei sitä sieltä säädetä, vaan työntötankojen stopparien paikkaa muutetaan.

Mulla on jääny vakavia traumoja Hitecistä, mutta merkin valinta on jokaisen oma asia  :wink:

Suosittelen kuitenkin ostamaan sellaisen servon, että ei tarvitse miettiä riittääkö se vääntö vai ei. Mitä enemmän sitä on, sitä pienemmällä rasituksella servo on, ja sitä pidemmän iän saa servolle. Eli kallis servo maksaa yleensä itsensä takaisin, jos se on oikein asennettu.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #19 : 03.04.04 - klo: 13.41 »
Ai kappas joo, näinhän se asia onkin. Säädin noita työntötankojen kuusiokoloja. Ja nyt alko heti jarruttaa tehokkaammin. Pitää vielä ajaa ja hienosäätää. Kiitokset!
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #20 : 03.04.04 - klo: 20.01 »
Ei kaasuservon tarvii olla mikään voimaservo!!
Itselläni on TT EB-4:ssä Hitec HS-303 kaasuservona ja jarrut menee asfaltilla lukkoon!!  :mrgreen:  Mitä hittoa siinä tekee jollain voimaservolla. Kyllä kai sellainen nyt ihan leuka on, mutta ei silit! Se on kyllä miehestä kiinni, jos ei saa kunnon jarruja vakioservolla tehtyä.
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #21 : 03.04.04 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.

= "Servon rattaat venyy ja paukkuu :mrgreen: "

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #22 : 03.04.04 - klo: 20.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonttu"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jotkut käyttää ihan hyvin vakioservoa krossarin ohjauksessakin.

= "Servon rattaat venyy ja paukkuu :mrgreen: "


No mulla ei mennyt kuin alkukaudesta pari ratasta, sekin johtui vanhoista servoista. Käytän nytkin vakioservoa ohjauksessa! :wink:
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
Jarrujen säätö ja tyhjäkäynti - muutama kysymys
« Vastaus #23 : 03.04.04 - klo: 20.23 »
Niinkuin sanoin, ne eivät ole kovin pitkäikäisiä. Kaasuservon hajoaminen johtaa myös usein karkaamiseen.
Ja kaasussa kun on hidas servo, niin siitä on jo sellaisiakin haittoja, että ilmassa, kun autoa pitää pystyä hallitsemaan nopeasti kaasulla / jarrulla, niin vakioservolla se on hankalaa sen hitauden takia. Varsinkin pienemmissä hyppyreissä, kun huomaa vasta hetken ennenkuin auto koskettaa maata, että se on tulossa nokilleen, niin ei vakioservo ainakaan helpoita auton suoristamista =)
Toki vakioservollakin pärjää, sitä en ole kiistänyt.

Kengänpohjallakin pystyy ajamaan, jos oikein yrittää, mutta jotkut asiat vaan helpoittavat harrastusta kummasti  :wink: