Kirjoittaja Aihe: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA  (Luettu 165914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #60 : 14.10.11 - klo: 05.20 »
Herr Doktor,

Istun täällä Jenkeissä hotelli huoneessa ja ihmettelen postin tuoman varaosaläjän mukana tullutta Novak Ballistic 7.5 540 moottoria.

Ensinnäkin moottori näyttää lyhyemmältä kuin mun muut moottorit. Sen näkee sitten tarkemmin kun pääsee kotiin vertaamaan vanhoihin moottoreihin. Ei ole mittaa mukana, mutta moottori on melkein tasan 6 tupakan pituinen (tupakat poikittain) + kannun perässä oleva uloke jossa sensori piuha kiinni. Kai tämä nyt on standardi moottorikoko kymppi autoihin. Ei ole ennen tullut mieleen, että olisi erikokoisia moottoreita. Siis ymmärrän, että 540 on normi koko ja 550 pidempi pannu. Mutta tämä näyttää lyhyemmältä kun mun muut moottorit vaikka laatikossa lukee 540.

Varsinainen kysymys on tämä. Moottorin perässä on ennakko asteikko 15-45 astetta. Tehtaan asetus näyttää olevan 30. Jos nopari on SP 2.0 Pro niin miten säädän sen noparin kautta oikean ennekon.?

Eli toisinsanoen, ymmärtääkö nopari sen, että moottorissa on jo valmiiksi fyysisesti säädetty vaikka se 30 astetta ennakkoa.

Kiitos,
-JSJ
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #61 : 14.10.11 - klo: 08.33 »
Yksi harrastaja kertoi että auton renkaat kannattaa säätää niin että takarenkaat auraavat ja eturenkaissa on pieni haritus. Pitääkö tämä paikkansa? Auto on tuollainen 1/7 F1 Ferrari ja asfaltilla pitäisi yrittää ajella.
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #62 : 14.10.11 - klo: 08.38 »
Taakse ehdottomasti aurausta.
Eturenkaat suoraan, tai pieni  haritus.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #63 : 14.10.11 - klo: 08.41 »

Ei ymmärrä...
Anna moottorin ennakon olla minimissä ja säädä ennakko säätimestä.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #64 : 14.10.11 - klo: 14.33 »
Tämä asia on askarruttanut, kysytään Hokelta vaikka näin:

Miten auton käytös teoriassa muuttuu jos vaihdan anti-squattia  3 asteesta 1 asteeseen.

Kiitos etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 14.10.11 - klo: 14.41 kirjoittanut kappi »

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #65 : 14.10.11 - klo: 19.21 »
Sorry, pakko... Sivu 30 ja löytyy kaikki muutkin säädöt.  :wink:
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa nassikka10

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #66 : 14.10.11 - klo: 19.40 »
Sorry, pakko... Sivu 30 ja löytyy kaikki muutkin säädöt.  :wink:
Tämähän oli älyttömän hyvä vinkki!
En varmaankaan ole ainoa joka ei tiennyt moisesta opuksesta.
Kiitos ja kumarrus Ampperille!
Cheers!
XRay T3-11, Sanwa MT-4

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #67 : 14.10.11 - klo: 23.04 »
Hommahan ei ole sitten ollenkaan noin yksiselitteistä kuin monesti näissä setuppioppaissa annetaan ymmärtää.

Rata ja krossi autoissa homma menee jopa hyvinkin eritavalla.

Mikäli kyse on rata-autosta niin antisquatin vähennys parantaa takapitoa mutkasta ulostullessa.


Krossissa monesti homma meneekin toisinpäin... joskin ei aina.
Krossarissa isompi antisquat saa auton menemään paremmin montuissa silloin kun veto on päällä, koska kulma estää jousituksen painumista kasaan, jolloin vähentää perän pohjaamista mistä yleensä aina johtuu auton perän holtiton pomppiminen ja ne tutut peräkorkeat.
Isommalla antisquatilla auto hyppää myös paremmin ja pidemmälle.

Krossissa vaan tosiaan niin moni asia vaikuttaa siihen miten antisquatti vaikuttaa, että ihan mitään yksiselitteistä ohjetta siitä ei voi antaa.
Tuohon kun vaikuttaa hieman jopa keskidiffikin.

Oikeastaan voi heittää pieneksi nyrkkisäännöksi että rata-autoihin 0 astetta ja polttiskrossiin 3 astetta.

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #68 : 15.10.11 - klo: 05.41 »
Juu linkkejä opuksiin osaan kyllä hakea ja löytää, sitten rykästä "kookle" kääntäjällä siansaksaksi sen näkyviinkin.
 Kysymääni asiaa kuitenkin selvensi Hoken vastaus, joka oli sinnepäin kun itsekin olen mietiskellyt. Aavistelin että rata ja krossi hommissa asiat saattaa heittää osittain häränpyllyä käytännössä.

Olis toinenkin kysymys: Onko keraamisilla kuulalaakereilla paljonkin pienempi vierintävastus kun tavallisilla? Onko keraamiset laakerit kestävempiä kun tavalliset? Kulumiskestävyys, iskukestävyys jne. Tällä kysymyksellä koitan selvittää minne kaikkialle rc autoon "kannattaa" moiset laittaa.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #69 : 15.10.11 - klo: 09.38 »
vastus on hieman pienempi ja kestävyys on joissain kohteissa tuplan tai jopa kolminkerroin pidempi.
Itse olen käyttänyt keraamisia polttiksen voimansiirrossa.
Eli oikeastaan kaikkialla muualla, paitsi renkaissa.
Pyöränlaakerit keräävät niin paljon sontaa ja ottavat jatkuvaa iskua vastaan, eli keraamisilla ei saavuta mitään selkeää hyötyä tuossa kohteessa.

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #70 : 17.10.11 - klo: 21.14 »

UR ilmoitetaan cst asteikolla.
Eli iskariöljyt ovat siis tosiaan esim UR40 x 10 = 400 cst.
UR myötäilee cst asteikkoa...
Tarkoitan tällä että sekään (kuten moni muukaan) ei mene tarkalleen cst asteikolla, mutta kuitenkin jäykkyys nousee suhtkoht lineaarisesti samaa tahtia cst taulukon kanssa.
Iskariöljyissä ovat tosiaan tehneet tuon "selkeyttävän" numeroinnin... Eli iskariöljyt ovat siis cst kertaa 10...
ja taas diffiöljyt mukailee taulukkoa suoraan.


Entäs onko noi missään suhteessa noihin UR- arvoihin:
http://fi.eurorc.com/product/759/teamc-300cps-silicone-shock-oil
Osaisitko auttaa tässä probleemassa? :smiley:
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #71 : 18.10.11 - klo: 13.45 »
Entäs onko noi missään suhteessa noihin UR- arvoihin:
http://fi.eurorc.com/product/759/teamc-300cps-silicone-shock-oil
Osaisitko auttaa tässä probleemassa? :smiley:

UR:llähän cSt = 10 * purkin numero. cSt ja cPs ovat RC käytössä sama asia (olen nähnyt myös taulukoita, joissa noilla on 2% ero). Mitä tulee noiden öljyjen muihin ominaisuuksiin, täytyy odottaa tohtorin kommenttia. :smiley:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Aso

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #72 : 18.10.11 - klo: 21.36 »
Kuinka paljon spurrin akselissa saa olla päittäis välystä? auto savage ss4.6. Spurri otti kiinni kytkin kelloon ja eipä siitä hyvä tullut..
Savage ss 4.6

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #73 : 19.10.11 - klo: 11.39 »
Spurrilla ei saa olla kummoistakaan välystä.
Korkeintaan pieni pitkittäisvälys.

Kenties laakerit huonossa kunnossa, tai jotain puuttuu jostain välistä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #74 : 19.10.11 - klo: 11.41 »
Tohtori setä on tällähetkellä Pekingissä joten vastailut saattaa olla hyvinkin vähäistä.

Kyselkää silti niin vastaillaan kun ehditään.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #75 : 19.10.11 - klo: 22.31 »
Kenen kanssa tohtori perustaisi poliklinikan:

a) Tohtori Alban
b) Tohtori Bombay
c) Tohtori Hoke
d) Tohtori Pepper
e) Tohtori Oetker
f) Tohtori Phil
g) Tohtori Dre
h) Tohtori Who
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #76 : 19.10.11 - klo: 22.33 »
Vai:

i) Tohtori Sykerö
j) Tohtori Tolonen
Flying Calacucco

Poissa J.J.A

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #77 : 19.10.11 - klo: 22.52 »
Haluaisin aloittaa c-12 autolla köröttelyn . Onko mitään sudenkuoppia ,mitä aloittelijan kannattais ottaa huomioon?. Onko mitään  nopari, moottori ja rengas suosituksia, mitä kannattais käyttää?
B44 / Dnano /Xray T3 11&T2 008

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #78 : 20.10.11 - klo: 15.44 »
f) Dr. Phil

äijä joka kertoo suoraan jos joku on torsti... Ja sille jopa maksetaan siitä.


C12 autoilun kohdalla täytyy todeta että tietämys niistä ei ole niin vahvaa että lähtisin ihmeemmin neuvomaan.
Kyseisen luokan osalta taitaa tällä foorumilla olla paras tietämys Vesalla.
Eli ota yhteys häneen... Nimimerkki on ihan omalla nimellä, eli Vesa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #79 : 20.10.11 - klo: 15.48 »

C12 autoilun kohdalla täytyy todeta että tietämys niistä ei ole niin vahvaa että lähtisin ihmeemmin neuvomaan.
Kyseisen luokan osalta taitaa tällä foorumilla olla paras tietämys Vesalla.
Eli ota yhteys häneen... Nimimerkki on ihan omalla nimellä, eli Vesa.

Kannattaa lukea myös tämä keskustelu samasta aiheesta
http://rc10.fi/index.php?topic=60641.0
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #80 : 21.10.11 - klo: 22.16 »
Tohtori setä on tällähetkellä Pekingissä joten vastailut saattaa olla hyvinkin vähäistä.

Kyselkää silti niin vastaillaan kun ehditään.
Hoke opetteloo rc-autojen akupunktiota.elekää häirittekö... :laugh:

Poissa risla

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #81 : 22.10.11 - klo: 18.49 »
ihan ehkä perus kysymys, mutta mistä tietää kumpaan suuntaan muuttaa iskariöljyjä?
jäykempää vai löysempää

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #82 : 22.10.11 - klo: 22.02 »
ihan ehkä perus kysymys, mutta mistä tietää kumpaan suuntaan muuttaa iskariöljyjä?
jäykempää vai löysempää

Koska mestari itse on maailmalla niin liitän tähän linkin hyvin tunnettuun rc-autoilun perusteokseen ja kohtaan, josta kyseiseen kysymykseen löytyy vastaus.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#jouset

Heti toinen kappale tuon iskunvaimentajat otsikon jälkeen.
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa kaasari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #83 : 24.10.11 - klo: 08.16 »
Haluaisin aloittaa c-12 autolla köröttelyn . Onko mitään sudenkuoppia ,mitä aloittelijan kannattais ottaa huomioon?. Onko mitään  nopari, moottori ja rengas suosituksia, mitä kannattais käyttää?

Et voi tosissas kysyä täällä neuvoja? :shocked: Pitäskö tulla kertsille paikalle eikä täällä speksata?  7 viikkoa jo reenit pyöriny! :wink:
Serpent S411 Eryx * TLR 8ight 2.0 EU * Axial SCX10 Honcho * Sanwa * Reedy * Thunder Power * Speed Passion * Core RC * LRP * V-Dezign * Nosram

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #84 : 25.10.11 - klo: 07.41 »
Siihen vaikuttaa jälleen parikin eri asiaa...
Eli tottakai jo ensimmäisenä se että montako niitä reikiä on männässä.

Normaalisti vaikutus on 5-10 ero iskariöljyssä.

Poissa jokuajaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #85 : 25.10.11 - klo: 18.51 »
Nyt tohtori, en enää ymmärrä.

Koneen saa suht helposti käyntiin, mutta sammuu sekuntin kuluttua kun ottaa hehkun pois, ja ottaa hieman reippaammin kierroksia ennen sammumista. Ehkäpä vielä isompi ja oudompi ongelma on koneen käyminen väärinpäin, SIIS IHAN OIKEESTI, SITÄ EI SAA KÄYMÄÄN OIKEINPÄIN, kaasua painettaessa renkaat pyörivät väärinpäin. Vika ei ole vetokäynnistimessä, sitä ei edes voi laittaa paikalleen väärinpäin. Koneena kyoshon .21, pitäisikö suoraan heittää romukoppaan?
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

Poissa J.J.A

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #86 : 26.10.11 - klo: 12.34 »
Lainaus
Et voi tosissas kysyä täällä neuvoja? :shocked: Pitäskö tulla kertsille paikalle eikä täällä speksata?  7 viikkoa jo reenit pyöriny! :wink:

No,joo Hommat on meikäläisellä vielä ideoimisasteella. Auto on tosin tilattu :cheesy:  Ohjelmaa piisaa nyt syksyllä ettei ole puhettakaan harrastamisesta, mutta keväällä sitten  :afro:
B44 / Dnano /Xray T3 11&T2 008

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #87 : 26.10.11 - klo: 12.45 »
Nyt tohtori, en enää ymmärrä.

Koneen saa suht helposti käyntiin, mutta sammuu sekuntin kuluttua kun ottaa hehkun pois, ja ottaa hieman reippaammin kierroksia ennen sammumista. Ehkäpä vielä isompi ja oudompi ongelma on koneen käyminen väärinpäin, SIIS IHAN OIKEESTI, SITÄ EI SAA KÄYMÄÄN OIKEINPÄIN, kaasua painettaessa renkaat pyörivät väärinpäin. Vika ei ole vetokäynnistimessä, sitä ei edes voi laittaa paikalleen väärinpäin. Koneena kyoshon .21, pitäisikö suoraan heittää romukoppaan?

Aivan kuin ei saisi kunnolla polttoainetta jos kierrokset nousevat ennen sammumista.
Miten olet todennut että moottori käy väärin päin???
Vetokäynnistimellä kun sen ei pitäisi olla ollenkaan mahdollista.
Nimittäin väärään suuntaan pyöriessä se vetokäynnistin estää pyörimisen... Siinähän on yksisuuntalaakeri jolloin moottori ei pysty käymään väärään suuntaan.

Mikäli olet tdennut moottorin pyörivän väärään suuntaan, sillä että auto pakittaa niin sulla on diffit väärinpäin.

Poissa salkku00

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #88 : 26.10.11 - klo: 16.01 »
Miten kumit saa vanteilta irti?
Nyky rc autoilijan viimeiset sanat: Jos kaikki olis mekaanista...  Traxxas Stampede 4x4 vxl

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« Vastaus #89 : 26.10.11 - klo: 16.18 »
Uuni 150 astetta.
Renkaat ritilälle.
10 minuuttia ja hanskat kädessä kokeilee irtoaako kumi pienellä riuhtaisulla.
Jos ei irtoa niin hetkeksi takaisin.