Kirjoittaja Aihe: RC-auton ajaminen  (Luettu 12379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maukka70

  • KUArc
    • Profiili
RC-auton ajaminen
« : 17.10.11 - klo: 20.58 »

Etsiskelin haulla jotain infoa rc-auton ajamisesta yleensä, mutta en oikein löytänyt. Aihe on mietityttänyt, jotenka aloitin uuden aiheen. Saa poistaa/muuttaa jos näitä on jo liikaa!


Eli haluaisin tietoa enemmän lähinnä radalla ajaneilta. Itse olen nyt jonkin verran radalla kokeillut, mutta kaipais jotain neuvoja auton hallintaan. Tiedän että harjoittelemalla sen oppii, mutta olisi kiva saada jotain infoa kokeeneemmilta kuskeilta, jotka ovat "hokanneet" jotain ajoa auttavia asioita.


Mitenkä ajetaan mutkat ohjaus ja kaasutus (ajolinjat, ohjaimen säädöt ym.) ja mitenkä ajetaan esim suorat. (lähinnä korjausliikkeet, kaasunkäyttö, hiljennys suoran jälkeen). Hyppyrien ajo (kaasunkäyttö/ohjaus) jne jne.


Kaikki info on tervetullutta!
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #1 : 17.10.11 - klo: 21.17 »
Eka asia mikä kannattaa oppia, on oikea oppinen tilan anto nopeammalle.
Kun tulet mutkaan, niin otat selvästi ulko linjan, niin nopeampi pääsee puikkaamaan sisältä ohi.

Siinä korokkeella voi myös sanoa sille nopeammalle että "mene ohi", niin homma on sillä selvä.

Toi on oikeasti tärkeä taito.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Vilz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #2 : 17.10.11 - klo: 22.30 »
Eli kannattaa olla se nopein niin ei jää jalkoihin ja saa vetää sisäkaarteet? Jos olet hidas kuski et myöskään koskaan voi olla nopea kuski sillä ajat aina ulkokaarteessa ja kohta siitä tulee tapa.
It's not what u know.
It's what u can prove.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #3 : 18.10.11 - klo: 06.39 »
Ei, vaan pikkuhiljaa taitojen karttuessa huomaat että niitä ohitettavia on myös sinulla..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Vilz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #4 : 18.10.11 - klo: 08.26 »
Sinusta kehittyy nopea kuski, hitailla ajolinjoilla? Ohitat ne hitaammat kuskit ulkokaarteesta.
It's not what u know.
It's what u can prove.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #5 : 18.10.11 - klo: 08.37 »
Olisko nyt aika päästä asiaan? Mielestäni kysymys on asiallinen. Ei nyt itselläkään vielä mitään huimaa kokemusta ole, varmaan aika lailla samassa vaiheessa olen kuin aloittaja. 1:1-puolella harrastelleelta työkaverilta utelin jotain vinkkejä: kuulemma mutkien "pussille ajaminen" on tuhoisaa kierrosajoille (tai pätkäajoille rallissa), eli klassinen hyvä ajolinja on hyvä ja tavoittelemisen arvoinen RC:ssäkin. Ei varmaan iso yllätys sinänsä, mutta erityisesti tuo termi "pussille ajaminen" kolahti itselleni hyvänä muistisääntönä, kun kaikki pussimuodot on tuttuja... Samoin hän mainitsi että suoran päässä vauhti on parasta ottaa pois siinä vaiheessa kun mennään vielä suoraan, ja aloittaa se kääntäminen sitten vasta. Kuulostaa selvältä, mutta ainakin omassa ajamisessani istuu aika sitkeässä jonkinlainen "kahva edelle"-muuvi tuolla kohtaa: yritän urheasti jarruttaa ja saada perän pieneen luisuun kääntäessäni mutkaan sisään, tuloksena hirveä spinnauksen riski (perä on löysä 2WD:n jarruvoimien takia, tai sitten painon siirron ja vetopidon muuttumisen takia kun siirtyy jarrulta kaasun puolelle), epämääräinen kääntymiskulma, pussille ajamista ja tarpeettoman hidas ulostulo mutkasta sekä vaikeuksia analysoida auton käyttäytymistä kun on tehnyt kaikkea mahdollista mutkan aikana.

Kaipa perusopit ovat: hakeudu suoran lopussa optimilinjalle (ulkoreunalle), jarruta sopivaan vauhtiin niin että pito riittää kääntää ja rullata mutkaan, anna rullata mutka ja lisää kaasua tasaisesti sen verran mitä pidossa tuntuu riittävän varaa. Pyri mutkasta ulos kovalla vauhdilla. Yksi kuulemani oppi 1:1-puolelta on, että yli puolen renkaanleveyden luisto mutkassa on pahasta kierrosajalle. Tylsää, ja haluaisin kovasti uskoa ettei pidä paikkaansa takatuupparilla sora-alustalla...

Hyppyrit: kohtuudella, niin isosti kuin oman auton kiihtyvyys ja lentokyky riittää. Hypätessäkin on huomioitava ajolinja ja vältettävä seuraavan mutkan ajamista pussille. Jarrua ilmassa, niin keula laskee.

Radiosta ja nopeudensäätimestä kannattaa tutkailla jarrutehon säätömahdollisuuksia ja asetella niitä niin, että radan tärkeimmässä jarrutuksessa (yleensä pääsuoran lopussa) saa hyödynnettyä kaiken tarjolla olevan pidon mutta renkaat eivät mene lukkoon.

Ohjauksessa olen käyttänyt n. 20%:n expoa, se rauhoittaa pieniä korjausliikkeitä kovaa mentäessä. Kaasun expon kanssa olen ihan noviisi, kokeilin sitä ensi kertaa eilen illalla olohuoneen lattialla. Se auttanee rauhoittamaan pieniä korjauksia mutkassa kiihdytettäessä. Traxxasin manuaali sanoo että "ei ole oikeata tai väärää expon säätöä, oma tuntuma ratkaisee". Allekirjoitan tuon. Aloittelijalle enemmän throttle expoa varsinkin liukkaalla alustalla rataa ajaessa, se on jotain mitä aion jatkossa kokeilla kun esittelen autoa ja harrastusta aikuisille jollakin sorakentällä ja viitteellisellä radalla. Yleensä miehet on tuskailleet että sutii liikaa, ei pysy käsissä.

Tässäpä tätä, oppimisen alussa tässä ollaan itsekin. Kalustona siis Traxxas Slash 2WD harjattomalla moottorilla, 2010 kesällä aloitin harrastuksen, ikää on 43 v. Oma tekemiseni on B...N-finaalitasoa, toivottavasti jatkossakin löytyy valtakunnasta niitä jotka täyttävät A-finaalipaikat ennen minua, ettei kaikkien taso ole näin huolestuttava...
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #6 : 18.10.11 - klo: 09.59 »
Sinusta kehittyy nopea kuski, hitailla ajolinjoilla? Ohitat ne hitaammat kuskit ulkokaarteesta.

Ei, vaan eipähän sitten ekoissa kisoissa ole nopeampien tientukkona jatkuvasti...

Kokeile vaikka huviksesi TSS-10 luokkaa aiemmin sarjaan osallistumattomana, aloitat sieltä viimeisestä alkuerästä ja voin luvata että melkoista pujottelua on tiedossa..

Eli jos kaikki oppisivat heti alkuun sen tilan antamisen olisi kaikilla mukavampaa loppupelissä, myös sillä hieman hitaammalla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #7 : 18.10.11 - klo: 10.18 »
Vilz: Nopeus on suhteellinen käsite. Kun ajetaan kilpaa, pitää ymmärtää se että pärjätäkseen ei tarvitse (välttämättä) olla nopein jokaisessa mutkassa. Pitää olla myös fiksu, esim. sähköautojen erä kestää kuitenkin sen 5 minuuttia, jonka aikana ajetaan noin 25 kierrosta. Jos jokaisessa kierroksessa on vaikkapa 15 mutkaa, tulee erän aikana mutkia yhteensä 375 kpl. Kun vielä muistetaan, että kisassa ajetaan useampi alkuerä ja finaali, on selvää että "taktiikallakin" on osansa. - Tätä BB tarkoitti, hän varmaan tajuaa sen, että ulkoa ei kovin helpolla ohitetta, edes pikkuautokisoissa.

Toki se on toisinkin päin: Jos missaat joka mutkassa keskimäärin 1/100 sekunnin, jäät erän aikana melkein 4 sekuntia. Ainakin touring-kisoissa se on PALJON. Niin - sen neljä sekuntia tai enemmänkin saa helposti tunaroitua myös sillä, että jää loukkuun hitaamman kanssa, saati että vetää autonsa ulos radalta. Tuloksensa voi siis munata monella eri tavalla.
Flying Calacucco

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #8 : 18.10.11 - klo: 11.05 »
Pitääpä itsekin kertoa omia kokemuksia, kun tänä kesänä harrastuksen aloittanut.
Ihan alkua kun muistelee, jo pelkästään se, että saa auton menemään sinne minne haluaa, oli ainakin itselle ensimmäisen kahden viikon tavoite. Sehän se on tärkeintä, oli sitten kisoissa tai vaan ajamassa että auto tottelee ajatusta siitä, mihin suuntaan halutaan.
Sen jälkeen kun auto hallinnassa, alkaa sitten se kierrosaikojen hakeminen. Ja kai se pitää paikkansa joka radalla että ajolinja on se, mistä se paras aika rakentuu. Itse olen siinä onnellisessa asemassa että sen oikean/nopeimman ajolinjan sai tietoon tosi helposti, katsoi vain viikon MM-kisoja niin tietää kyllä just, mistä kannattaa missäkin kohtaa ajaa. Ja YouTubesta vielä kertausta...
Mutta se onkin sitten eri miten saa auton pysymään siinä linjalla. Itse tein niin, että ennen ajokertaa, harjasin sen ajolinjan puhtaaksi. Yllättävän hyvin sen huomaa jos ei kurvissa ole ajolinjalla, joten sitä kautta oikeat nopeudet omalla kalustolla oppii suht nopeesti.
Mutta harjoitusta harjoituksen perään... Ja kyllä sitä on tullut kierrettyäkin, laskin tuossa syksyllä, että yhteensä tuli Vaasan rataa kierrettyä reilu 200km edestä, laskettuna ne kierrrokset mitä on ollut ponderi, joka tuli autoon ekaan kerhokisaan. Aika monta kierrosta siihen mahtuu, kun miettii että vähän yli 200m on kierros...
Ja sitten tuo nopeamman väistäminen, ainakin itselle se ei oikein vieläkään täysin selvä, että missä kohtaa ja milloin se on paras tehdä. Mutta sanoisin tässä kohtaa että siinä on kyllä molemmilla vastuuta, toki väistämisvelvollisuus on hitaammalla, mutta jos nopeampi näkee että on selvästi hitaampi edessä, kannattaa siihen vähän varautua ettei kaikki välttämättä mene niinkuin on ajatellut. Mutta kaikista pahin, mitä hitaampi voi tehdä lienee se, että esim. nopealla suoralla hidastaa lähes pysähdyksiin, tai sitten alkaa vaihtelemaan ajolinjan puolelta toiselle. Itse olen pyrkinyt antamaan tilaa aina mutkassa, kun selvästi ajaa leveäksi, ja hieman hidastaa on nopeamman helppo mennä ohi. Ja siitä pääsee itsekin vielä mukavasti ajolinjalle.
Tästähän olisi asiaa vaikka kuinka, mutta kai tässä jo tärkeimpiä.
Ja jos joku näkee että annan ihan vääriä neuvoja, niin korjatkaa ihmeessä, opin sitten itse siinä samalla...

EDIT:
Vielä se tärkein, mikä itsellä oli ahaa-elämys. Ja tämän tiedon minulle jakoi kisakuski joka oli paikalla vielä viikon MM.n jälkeen.
1. Renkaat, todella tärkeä osa ajamista, kun rengastus on oikein, on suuri osatekijä kunnossa.
2. Ohjaaminen, mieti mitä tapahtuu eturenkaille kovassa kiihdytyksessä/kovassa nopeudessa. No kevenee tietysti, jolloin ohjautuvuus on heikko. Kun taas jarrutuksessa, paino siirtyy eturenkaille, eturenkaat painuu paremmin pintaa vasten jolloin kääntyvyys paranee. Toki vaudilla kurvissa on merkitystä, mutta selvää se on että liian kovaa menee niin eihän se käänny.
Eli itse olen pitänyt mielessä että kun käännetään, pitää veto olla poissa, ja taas kun suoralle lähdetään, se kestää aikamoisia korjausliikkeitä, eli saa kääntää reilusti jos haluaa vähän siirtyä ajolinjalla.
Ja vielä lopuksi, ajan siis tuuppia, ja kaikki em. koskee sitä. Nelikosta ja sen ajamisesta en tiedä mitään :)
« Viimeksi muokattu: 18.10.11 - klo: 11.15 kirjoittanut PSo »
Looking for faster transponder...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #9 : 18.10.11 - klo: 14.51 »
Hyppyreiden ajosta sen verran että, kaasulla auto kääntyy taakseppäin ja jarrulla eteenpäin. Sitä sitten kaasutetaan tai jarrutetaan ilmassa että saadaan auto sopivaan kulmaan hyppyrin alastuloon nähden. Alas tullessa ei sitten kannata enää kaasua painaa, muuten voi jotain voimansiirrosta hajota.
Jos on enemmän hyppyreitä kun yksi, niin kannattaa ajoitusta miettiä, mikä soveltuu auton tehoille ja kuskin taidoille. Eli jos vaikka on 4 hyppyriä peräkkäin, pystyykö hyppäämään kaikkien yli vai tuleeko vaikka kahdessa osassa ne, 3+1, 2+2, 1+3, mielummin varmanpäälle kuin että tulee kumpuun. Se pitää ihan kokeilla rata kohtaisesti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Maukka70

  • KUArc
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #10 : 19.10.11 - klo: 09.42 »

Hienoa on päästy asiaan.  Juuri tälläistä tietoa kaipaan lisää!



 
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #11 : 19.10.11 - klo: 10.13 »
Vaikka en itse ole koskaan oikealla ärsee-radalla koskaan ajanutkaan niin omia ratoja on tullut tehtyä ja ajettua. Varsinkin alussa kun sekä rata että myös auton käytös ovat tuntemattomia niin kannattaa aloittaa ajamalla sitä rataa ympäri hiljaisesti hiljalleen vauhtia nostaen. Samalla pyrkii pitämään auton linjat suhteellisen samoina joka kierroksilla. Kaikenlaiset kaatamiset kannattaa yrittää minimoida turhia riskejä välttämällä jos ei erityisesti halua treenata nopeaksi nostajaksi.

Sitten siitä pikkuhiljaa alkaa vauhtia nostamaan samalla tarkkaillen auton ajo-ominaisuuksia. Jos tuntuu että auto on ihan surkea ajaa niin heti ei kannata alkaa setuppiä korjaamaan vaan yrittää muuttaa omaa ajotyyliään.

Joitakin asioita tietty on kanssa joita ei kannata opetella tekemään. Yksi on kaasun pumppaaminen. Eli mutkien välillä ensin liipasin pohjaan, sitten löysätään ja takasin pohjaan. Jarrujen kanssa sama homma. Kun noin tekee on homma vain entistä vaikeampaa kun auto hyökkäilee vähän väliä minne sattuu renkaat olemaan käännettynä sillä hetkellä. Kannattaa mieluummin opetella ajamaan heti siten että kun kaasulle tai jarrulle menee niin käyttää mieluummin vaikka vajaakaasulla ajamista entä pumppaamista. Auton käyttäytyminen on tällöin paljon helpommin ennakoitavissa.

Mutkien ulostulot kannattaa opetella ajamaan niin että auton nokka osoittaa menosuuntaan ennenkuin kaasua aletaan lisäämään suuremmin (kaasua ei myöskään vaan lyödä pohjaan). Näin koko suora menee läpi ilman että kaasua turhaan nostellaan ja autoa käännellään seinistä poispäin. Pikkuhiljaa sitten opetellaan menemään kaasulle aikaisemmin jotta saadaan parempi ulostulo mutkasta.

Mutkiin ajettaessa kannattaa opetella miten kaasulta jarrulle siirtyminen yhdessä ohjaamisen kanssa vaikuttaa autoon. Tiukkoihin mutkiin autoa voi autoa kääntää perää heittämällä niinkuin oikeissakin autoissa ja vastaavasti nopeampiin mutkiin autoa ei turhaan kannata heittää nelipyöräluistoon koska sen vain syö vauhdin pois. Ja pitävämmällä alustalla kannattaa pyrkiä hillitsemään omat ohjaustoimenpiteet jotta auto ei turhaan pyörähtele ja luistele.

Jos auton ohjaus tuntuu levottomalta niin kannattaa tarkistaa auton ohjauksista expotentiaalisäätö. Sillä voi rauhoittaa ohjauksen keskialuetta mutta vastaavasti mutkissa ohjaus on sitten hieman nopeampi. Toki ohjausaluettakin (endpoints) voi pienentää jos auto tuntuu liian herkältä kääntymään.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #12 : 19.10.11 - klo: 10.34 »
Tuossa on asiaa ajolinjoista ja vähän muustakin.
http://users.telenet.be/elvo/

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #13 : 10.06.12 - klo: 14.42 »
Tuolta Jonin linkkivinkistä (kiitos vaan) löytyi kirjavinkki Driving-luvun perältä. Ross Bentleyn Speed Secrets, siitä on eri painoksia olemassa. Hankin kirjan talvella ja se on kyllä pyörinyt käsissä kiitettävästi. Kirja käsittelee toki 1:1-autoilla ajamista asvaltilla, mutta yli 90%:n hyötysuhteella sisältö sopii myös RC-touhuihin. Hypyistä ei kirjassa puhuta mitään, eikä siitä näkökulmasta että itse seisoo auton ja radan ulkopuolella ajaessaan. Mutta sitä mitä kuskin pitäisi ajatella ja miten rakentaa omaa osaamistaan ja ymmärrystään, sitä käsitellään perusteellisesti. Suosittelen, ja jos ei osaa englantia niin samalla voi ja kannattaa jo tämänkin takia opetella. Kirja on aika helppoa englantia.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa lassii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #14 : 10.06.12 - klo: 15.26 »
Kivaa luettavaa.

Eikös idea kaikessa kilpa-ajamisessa ole pitää koko ajan vauhti yllä? Jarruttaminen ja kiihdyttäminen on myrkkyy kellolle.



Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #15 : 10.06.12 - klo: 15.39 »
Ei tainnut tulla ihan oikeeseen aiheeseen mutta muualtakaan en löytäny ni mikä olis paras kilpailu sarja ensimmäiselle vuodelle ? crossi sarja tietenki

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #16 : 10.06.12 - klo: 23.44 »
Eikös idea kaikessa kilpa-ajamisessa ole pitää koko ajan vauhti yllä? Jarruttaminen ja kiihdyttäminen on myrkkyy kellolle.

En nyt sanoisi noin jyrkästi jarruttamisesta ja kiihdyttämisestä, kyllä niitä kannattaa tehdä rivakasti silloin kun on oikea hetki. Mutta ei liikaa, jotta pysyy se vauhti yllä. Siinähän sitä onkin sitten tavoitetta tehdä tuo riittävän usein oikein...

Krossisarjoista... sähköpuolella on helpompi aloittaa, ei tarvitse mekaanikkoa kisoissa ym. . Corrit (SC2-10, SC4-10) on uusi luokka, rento meininki ja vähän teknisiä sääntöjä, ei SM-arvoa eikä lisenssejä. Buggyluokat M2-10, M4-10 on vanhempia, niihinkin on helppo lähteä, ja kisoja on tarjolla enemmän, myös SM-arvo ja kv. kisoja. Kaikissa luokissa kärkikuskit ajaa muitakin luokkia ja menevät kovaa, varaudu siihen että aloittaessasi olet vähintään 10% jäljessä kärjen kierrosajoissa. Omat palkinnot ja motivaatio kannattaa hakea siitä että kehittyy itse. Mutta ei nyt mielellään tässä ketjussa ruveta äänestämään parhaasta sarjasta.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #17 : 14.06.12 - klo: 00.12 »
Tuosta tilan antamisesta nopeammalle, toki pitää tilaa antaa jos ohittavat kierroksella. Eikait sitä tilaa tarvitse antaa jos ollaan samalla kierroksella tai ajetaan reeneissä? Keskittyy vaan siihen omaan ajoon ja kyllä ne nopeammat ja kokeneemmat hakee sen ohituspaikan sitten ihan itse :cheesy:
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
RC-auton ajaminen
« Vastaus #18 : 14.06.12 - klo: 08.56 »
Kyllä se vaan on hyvä tilaa antaa niin ei tarvitse väkisin ohi tuupata. Muuten saattaa tulla turhaa romua. Treenissäkin siis. Ja eikös sitä tilanantoa ole siellä just hyvä treenata?

Alkuerissäkin on tilaa annettava jos toinen on selkeästi nopeampi vaikka oltaisiin samalla kierroksella. Se on ihan molempien etu eikä vain sen nopeamman, että saadaan ajaa puhtaita läppejä. Finaaleissa toki annetaan tietä vain kierroksella ohittaville.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #19 : 14.06.12 - klo: 09.16 »
Treeneissä voi kysyä haluaako nopeampi tilaa. Välillä on hyvä harjoitella ohittamista ja peittelyäkin. On todella haastavaa ajaa ajaa rauhallisesti ja virheitä vältellen kun nopeampi kuski on takapuskurissa kyttäämässä ohituspaikkaa. Samoin ohittaminen kun edelläoleva peittelee...
Tilan antaminen on myös syytä opetella treeneissä että kisassa osaa. Tilaa on hyvä antaa mutkassa ajamalla vähän leveäksi ja tarvittaessa hidastamalla jolloin oma ajo ei häiriinny pahasti. Suoralla tulee helposti romua.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #20 : 14.06.12 - klo: 09.57 »
Tuosta tilan antamisesta nopeammalle, toki pitää tilaa antaa jos ohittavat kierroksella. Eikait sitä tilaa tarvitse antaa jos ollaan samalla kierroksella tai ajetaan reeneissä? Keskittyy vaan siihen omaan ajoon ja kyllä ne nopeammat ja kokeneemmat hakee sen ohituspaikan sitten ihan itse :cheesy:

Näin oon uusille radalle tuleville sanonut(varmaan joksanki juniorille  :grin: ), että elä välitä nopeammasta vaan keskity ihan omaan ajoon. Se ohituspaikka kyllä löytyy nopeamman ajosilmällä (yleensä siittä sisältä). Helpompi itelläki keskittyä ajamiseen kun suoran toisessa päässä ei mutkittele postilaatikko miettimässä mihinkähän sitä nyt väistäisi. Sitten tietysti kun kokemusta on vähän enempi, osaa jo ajaa mutkan leveäksi jättäen sisälle tilan, kun hivenen nopeampi liimaa konttiin.


Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #21 : 14.06.12 - klo: 11.34 »


Näin oon uusille radalle tuleville sanonut(varmaan joksanki juniorille  :grin: ), että elä välitä nopeammasta vaan keskity ihan omaan ajoon.

Minäkin ensin poijjaalle sanoin että antaa tietä mutta sitten kuului ajolavalta kuoron ilmoittamana seuraava lause: "Aja vaan omaa ajoa!" :cheesy:
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #22 : 14.06.12 - klo: 12.34 »


Näin oon uusille radalle tuleville sanonut(varmaan joksanki juniorille  :grin: ), että elä välitä nopeammasta vaan keskity ihan omaan ajoon.

Minäkin ensin poijjaalle sanoin että antaa tietä mutta sitten kuului ajolavalta kuoron ilmoittamana seuraava lause: "Aja vaan omaa ajoa!" :cheesy:

Näin on hyvä, jos kuskilla on töitä radalla pysymisessäkin eikä ajolinjoja vielä ole. Kokemuksen kartuessa pitää kuitenkin opetella väistämään jos aikoo kilpailla. Tilan antaminen myös vähentää ajovuorojen tarvetta vilkkaammilla radoilla ja kaikki saavat ajaa enemmän.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #23 : 15.06.12 - klo: 00.18 »
Yksi asia tuosta tilan antamisesta aina unohtuu...
Joo kyllä... aja omaa ajoa vaan.

MUTTA... kun se nopeampi tulee rinnalle ja on selvästi tulossa ohi niin ANNA SEN MENNÄ.
Yleensä kun nimenomaan keskitytään siihen omaan ajoon niin vaikka se reilusti nopeampi olisi tulossa nätisti ohi niin tästä ei välitetä tippaakaan, vaan ajetaan sitä omaa ajoa niinkuin kukaan ei olisi ohi tulossakaan...
Juuri tällöin sattuu yleensä ne pahimmat ryminät.
Kun ei yksinkertaisesti tajuta antaa periksi.
Nopeampi tulee rinnalle ja ajattelee että kun tässä nyt nätisti olen vierellä niin saan myös mennä, mutta se omaa ajoa ajava vaan puskeekin omalle linjalleen niinkuin vieressä ei ketään olisikaan ja silloin lähtee molemmat autot kuutakiertävälle... tai sotkeutuu toisiinsa jne.
Kun ei ole annettu sen nopeamman mennä niin silloin ei voi keskittyä omaan ajoon kun ollaan katollaan, tai kietoutuneena ohittaneen kaverin kanssa yhteen.
Tai sitten se tyypillisin... eli nopeampi pääsee ohi, mutta heti perään tulevassa mutkassa tämä omaa ajoaan ajava ajaa takakontista sisään... Tai molemmat kiihdyttää rintarinnan mutkasta ulos, eikä voida hellittää edes sitä sekunnin sadasosan aikaa että nopeampi pääsee siihen edelle...
Ja taas ollaan joko katollaan, radalta ulkona tai yhdessä.
Kumpikaan ei voi tällöin keskittyä mitenkään siihen omaan ajamiseensa.
Radalla pitää aina ottaa muut huomioon aivan kuten liikenteessäkin.
Jos joku tulee viereiselle kaistalle ja menee ohi niin antaa sen mennä... turha siinä on blokkailla tai kiihdyttää rinnalla kun voi tulla pahaa jälkeä.

Ja ties kuinka lukemattomia kertoja olen saanut nähdä kuinka joku keskittyy omaan ajamiseensa niin että tulen neulansilmässä nätisti ohi, mutta tämä takana tuleva keskittyy omaan ajoonsa niin että painaa kaasun pohjaan... osuu mua konttiin ja jatkaa kaasun painamista niin että työntää mut ympäri tai puskee parhaimmillaan edessä poikittain olevaa autoa metritolkulla... Ei niin keskittynyt omaan suoritukseen voi olla että ei huomaa edessä olevaa autoa... Menee oma ja kaverin ajo täysin pilalle.

Sitä blokkailua ja ohittelun yrittämistä voi opetella kaverin kanssa joka menee apaut samaa vauhtia ja molemmat ovat samalla aaltopituudella, eli tietävät että tätä nyt treenaillaan.
Ei sen nopeamman kanssa kannata lähteä sähläämään, kun ei hän tiedä että ajattelit treenailla linjan pitämistä... tulee kolari ja jompaakumpaa harmittaa kun taas on laitteet rikki, tai ei saanut se nopeampikaan ajaa omaa ajoaan.

Viimetalvena pari kaveria teki radalla myös mielestäni aivan oikein...
Eli päästi minut nätisti ohi ja sitten ajeli perässä katsellen ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja siinä rauhallisen etäisyyden päässä sen aikaa kun vauhdissa pysyi... Jos menin karkuun niin sitten menin... Eivät yrittäneet väkisin roikkua kontissa joka johtaa yleensä vaan konttiin ajamiseen.
Kun tulin seuraavan kerran ohi niin jälleen ajoivat siinä metrin päässä jne.
Oli juniorin iskä kattomassa kierroslaskennasta kierrosaikoja ja toteamassa että junnun ajo parani selkeästi kellonkin mukaan kun kaveri ajeli rauhassa mun perässä.
Tapahtui myös selkeää kehitystä ajamisessa ja ei mennyt pitkään kun roikkuikin perässä lähemmäs kymmenen kierrosta.
Jos hän olisi keskittynyt vain omaan ajoonsa, en olisi päässyt kertaakaan kunnolla ohi, vaan kolareita olisi syntynyt... Eikä hän olisi koskaan myöskään oppinut niitä linjoja sekä jarrupaikkoja, eikä ylipäätään olisi oppinut sitä miten ihmeessä ne nopeemmat kuskit menee niin kovaa.

Eli mun mielestä tärkein neuvo aina on että ottaa muut radalla olijat huomioon... Keskittyy siihen omaan tekemiseen ja nimenomaan siihen ettei kolaroi muiden kanssa... (ei siis keskity omaan ajamiseen niin että pitää oman linjansa niinkuin ketään ei siinä muka olisi)
Tämä opettaa kaikkein eniten ajamista kisoissa ja muutenkin.

Tilaa ei ruveta antamaan ajamalla jotenkin radan reunaan tai väistämällä tai mitälie...
Tilaa annetaan takakontissa roikkuvalle ihan vain esim ajamalla mutkassa senverran irti sisäkaarteesta että toinen mahtuu siitä ohi... Tai just se tärkein, eli kun se nopeempi lähtee rinnalle niin anna sen mennä... Älä esim paina kaasupohjassa kun kaveri on vieressä. Se vie vain kymmenyksen tai kaksi kun kaveri siitä vierestä vilahtaa... Vie paljon pidempään jos painetaan rintarinnan ja kolaroidaan.
Jos tekee kurvauksen johonkinpäin antaakseen tilaa, tai jopa se pahin että pysähdytään suoranpätkälle niin ei se takana olija tiedä eikä ehdi reagoimaan jolloin tulee kolari, tai ainakin menee molemmilta hetkellisesti pasmat sekaisin.
Ei silloin voi keskittyä omaan ajamiseen kun kolaroi.
« Viimeksi muokattu: 15.06.12 - klo: 00.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #24 : 15.06.12 - klo: 01.08 »
Hyvä pakina Hokelta ja paljon asiaa. Tuon kun tavasin pari kertaa niin hokasin että ohitustilanteitakin on monenlaisia. Esim. tilanne että nopeampi tulee rinnalle, on ilman muuta suotavaa päästää ohi ja antaa omasta ajolinjasta siivu kaverille. Eikä tosiaan estä ohitusta.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #25 : 15.06.12 - klo: 07.56 »
Esim. tilanne että nopeampi tulee rinnalle, on ilman muuta suotavaa päästää ohi ja antaa omasta ajolinjasta siivu kaverille. Eikä tosiaan estä ohitusta.

Ei missään tapauksessa vaan painetaan kaasu vielä syvempään ja toivotaan että keretään seuraavaan mutkaan ensin pyörähtämään nopeamman eteen. Tai jopa suoralla onnistutaan jo ottamaan kylkikontakti.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #26 : 15.06.12 - klo: 18.49 »
 :evil:  vs  :police:
Otsikko ei kirjaa rata- ja kilpapaikka-ajelua ainoaksi rc-auton ajamiseksi, joten:

Sitä varten pitää ostaa JÄRKYTTÄVÄSTI YLITEHOINEN KONE ETTEI TARTTE OSATA AJAA!
Teho korvaa taidot nääs   :O)
-ei se suunta, vaan sa vauhti, ku merkitsee. Kaikki huomaa kunnon kaahauksen isoillakin autoilla.
Pitää sen kaasun tämäkästi pohjassa vaan (ja ostelee uutta autoa ja osaa), ni kauppiaat alkaa tarjota pullakaffeja juuri sinulle.
Kun yhdellä ajokerralla saat (omasi lisäksi) tuhotttua vaikka 4:n kaverin auton ajamalla päälle (toistuvasti), ni kohta saat ajella ihan rauhassa. Kaverit oikein soittaa kysyäkseen, millon ajattelit ajella. Silti hiljasta  ajopaikalla.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #27 : 15.06.12 - klo: 19.38 »
Hokelta ihan asiaa. Toisaalta  muistan ja oon ollu ihan itekkin siinä tilanteessa mm. parissa wj kisan treenissä, että en yksinkertasesti kerinny tuupilla alta pois kun tullaan konttiin, toki tää on tehokasta.   :shocked: Viimeks model expossa pe iltana joku kuulutteli korokkeella jotain tän suuntasta: "No kerta ei saa tilaa, niin ajetaan sit näin" Ite olinkin antamassa jo tilaa kun oma auto olikin katollaan. Joku nopeeee nelkku dexi sieltä jyräs...

Toki ei passaa yleistää ja sen kyllä huomaa selvästi jos on takana on nopeempi, sillon kannattaa antaa tilaa heti kun pystyy, se ei meinaa sitä että pysähdytään suoralla, vaan otetaan sadas osa takkiin ja ajetaan auton mitan verran ulompaa ens mutkassa.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #28 : 27.06.12 - klo: 21.41 »
Miten pystyy vaikuttamaan kaikista parhaiten siihen,että saa auton perän laskemaan ilmassa paremmin?

Nokan saan kyllä laskemaan hyvin,siinä ei ole sellaisia ongelmia.Perän kanssa saa tuskailla,jos sattuu lähtemään hyppyristä siten,että jää perä hirveän ylös.

Tietysti se taitaa olla parhain keino,että tulee hyppyrille aina niin,että auto olisi ennemmin kutakuinkin suorassa tai perä alhaalla,mutta taidot ei vielä riitä siihen.

Auto siis asson b4.1ft:
Edessä ruskeat jouset(35wt),takana vihreät jouset(30wt),mitään ballast weightiä ei ole käytössä,pinjonina on tällä hetkellä 20t,mutta tarkoitus olisi koittaa 22t laittaa paikoilleen.

Iskarit edessä:ylhäällä sisimmässä ja alhaalla sisimmässä.
Iskarit takana:ylhäällä keskellä ja alhaalla sisimmässä.
Painoa on sellaiset 1560g.

Eli täytyykö sitä vaan opetella ajamaan paremmin vai onko tuolle mitään tehtävissä?



Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-auton ajaminen
« Vastaus #29 : 28.06.12 - klo: 09.36 »
autoa ohjataan ilmassa kaasulla. lämää niin saat keulan ylös (perän alas) ja jarrua niin saat keulan alas (perän ylös)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009