Kirjoittaja Aihe: Tilan antaminen nopeammalle  (Luettu 6193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« : 22.03.04 - klo: 20.17 »
Tilan antaminen nopeammalle näyttää olevan ikuisuusaihe, ja myös pysyy sellaisena, niin kauan kun kisoissa ei asiaan kiinnitetä erityistä huomiota. Riihimäen kisoissa kuulin jo toisen kerran käsityksen, että "tilaa ei tartte antaa, jos sitä ei kuulutuksella käsketä". Voi pyhä Sylvi, tälläkö tasolla kisaajien järjenjuoksu todella on?

Riihimäellä Olli laittoi järjestystä asioihin viimeisissä erissä, vaikka hänen sitä ei edes olisi kuulunut tehdä. Ratatuomarit hoi, saitteko te yhtään mitään aikaan?

Riksun kisoissa asia tuli yllättäen esiin osaavammissakin erissä siksi, että 1. ja 2. alkueriin lähdettiin numero- eikä paremmuusjärjestyksessä. Tästä monet nopeat autot isolla eränumerolla selvästi kärsivät.

TJ-alkuerissä oli surkeata katsella, miten tavallista on, nopeamman ohitettua hitaamman (vaikka hitaampi ei tietä olisi antanutkaan), että hitaampi alkaa heti kisaamaan ohittaneen kanssa. Perässä ajaminen on helppoa, mutta se vie nopeasti edelläajavan tai molemmat pöpelikköön. Tätä tapahtui jopa kierroksella ohittaville!

Hitaamman auton on alkuerissä aina annettava tilaa nopeammalle! Ohituksen tehneen auton takapuskuriin ei myös saa jäädä roikkumaan, vaan nopeammalle on annettava tilaisuus jatkaa omaa ajoaan!

Kisaajat jakautuvat tässä selvästi kahtia. Toinen osa tajuaa tilanteen ja toimii sen mukaan, josta hyvänä esimerkkinä erityisesti nostan hattuani Napelle: esimerkillistä, toiset huomioivaa ajoa.
Sitten on ne pässinpäät, jotka eivät anna tietä missään eikä koskaan. Aika monet heistä alkavat jo olla yleisesti tunnettuja kovapäisyydestään.

Alan olla varma, että kaikille tämä ei mene milloinkaan perille, jos kuria ei tehdä kovalla kädellä. Harkitsen jättämistä kisaamiseni väliin Laukaassa ja tarjoutumista "tilan-antamis-poliisiksi", jos Seppo ottaa tarjouksen vastaan. Varoitan jo etukäteen, että silloin pudottelen stoppareita säälittä niille, jotka pilaavat muiden ajon.

Mielipiteitä!

(Tämä vuodatus ei ole kohdistettu teille, joille olen jo henk.kohtaisesti asiasta narissut, eikä muillekaan omia tai juniorin ajoja sabotoinneille. Tämä on seurausta siitä, mitä viimeksi Riksusssa sivustakatsojana näin.)

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #1 : 22.03.04 - klo: 20.23 »
Vesan kanssa samoissa erissä kokoajan ajaneena voin kyllä todeta turhautuneeni täysin samaan asiaan.. Ei ollut helppoa kierroksella päästä ohi.  Tosin Riihimäellä laittaisin kyllä syyn osaksi myös radan piikkiin. Radan profiili ei oikein muutenkaan soveltunut ohitteluun, varsinkaan jos autojen kiihtyvyys/nopeus olivat ohitettavalla kohdallaan. Myöskin itse ratatuomarina toimineena voin todeta, että ei ollut alkuerissä tosiaankaan helppoa välillä pysyä kärryillä ketä ohitetaan kierroksella ja ketä ei. Tosin meikäläisen puusilmillä se ei ole mikään ihme..
EuroRC / TEK

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #2 : 22.03.04 - klo: 20.38 »
Mielestäni tilan antaminen on tärkeätä ja sitä tulisi seurata, varsinkin jos lähdetään missä sattuu järjestyksessä. Tilanteessa jossa nopeampi tulee takana eikä tilaa löydy, niin siinä kärsiivät molemmat jota ei tule ehkä ajateltua.

Mutta olen eri mieltä VesaK:n kanssa perässä roikkumisesta. Eikai ohitettavan tarvitse sekuntti tolkulla jättäytyä sen takia ettei kanssa kilpailijan pulssi nouse. Mielestäni ohitettava saa roikkua perässä jos vauhti riittää, perään ajoa tulee kuitenkin ehdottomasti välttää, kuten jutun kirjoittajalle taisi viimeisessä finaalissa käydä Riston kanssa.  :mrgreen:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #3 : 22.03.04 - klo: 20.42 »
Riksussa tuomarit oli puusilmiä eli sokeita eli eipäs ollut koko tuomareita. :oops:

Itse koin aika kantapään kautta että hitaammat ei osaa antaa tietä ja on ihan pakko ajaa päälle jos jokun on menossa ohi. Saatoin toki osua johonkin itsekin  :roll: , mutta '95-04 vuoden aikana ei ole tullut kuin 1 stoppari ja sekin ruotsissa, joten ei ainakaan mun auto ole tilanteita aiheuttanut, pikemminkin ollut vastanottavana osapuolena. Mistä on koitunut AIKA monta pudonnutta sijoitusta finaaleissa. Reilua peliä ei enää ole.  :cry:

En lähde nimeämään kaikkia, mutta muutamien kuskien kanssa kisaaminen vain on reilumpaa kuin toisten. Termosen Jouko on yksi näistä. Kuten muutkin virikuskit, jotka ovat ajaneet C-12 luokkaa ja osaavat pitää hermonsa kurissa ohitusta kyttäillessä eikä päälle ajaen. Yleisesti on vain huomannut että suoraan touring luokkaan siirtyneillä kuskeilla tuota lähellä perässä ajamisen taitoa ei ole lainkaan. Valitettavaa ettei sitä edes haluta oppia. Onhan päälle toki helpompi ajaa kuin pitää hermot kurissa.

Ihmeellistä, mutta totta on myös se että Suomen tämän vuoden kaikki kisat paitsi Kuusankoski ovat olleet aika pahasti ala kanttiin, eikä edes IHAN vähän, vaan lähes joka suhteessa: ei tuomaritoimintaa, laskenta tökkii, eräjärjestelyt ei toimi, katsastus on SURKEA,... jatkanko listaa? :roll:

Vaikka vähän poikkeaakin topikin pääaiheesta... tuomaritoiminnan puuttumisen lisäksi SM-sarjan maineella ratsastavan piirinmestaruustason järjestelyt omaava kisasarja tarjoaa muutakin oleellista mietittävää lajiin liittyen.....
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #4 : 22.03.04 - klo: 20.58 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
Mielestäni ohitettava saa roikkua perässä jos vauhti riittää, perään ajoa tulee kuitenkin ehdottomasti välttää, kuten jutun kirjoittajalle taisi viimeisessä finaalissa käydä Riston kanssa.  :mrgreen:


Omassa viimeisessä finaalissani oli kahdenlaista latausta. Ensinnäkin, olin itse tullut tuossa erässä useaan kertaan todella kaltoin kohdelluksi ja radalta tyrkityksi, jonka vuoksi kokeilin kerrankin ajaa samalla tyylillä kuin tyrkkijänikin. Aake joutui kärsimään tästä, ja olen siitä pahoillani.
Toiseksi, tunnistin Riston auton, ja vaikka en tarkoittanutkaan syyllistyä peräänajoon, tunnustan röyhkeilyni tarkoitukselliseksi. Meillä oli ollut täsmälleen näistä aiheista keskustelu, enkä voinut vastustaa kiusausta antaa hänen maistaa omaa lääkettään.

Kukapa meistä olisi täydellinen. Kokemus sekin, mutta ei toistu ihan heti.

Mutta tämä poikkesi topicista, alkuerien ajotavasta oli kyse.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #5 : 22.03.04 - klo: 21.25 »
Mitäs mieltä muut ovat tien antamisesta alkuerissä tilanteessa, jossa molemmat ovat "samalla kierroksella" mutta takaa lähtenyt on "pari sekuntia edellä"? Säännöt eivät taida sanoa tähän mitään yksiselitteistä.

Yleensä annan tietä (varsinkin jos takaa tuleva on selvästi nopeampi), mutta jos nopeusero on pieni jatkan omaa ajoani. Tarkoituksenani on kuitenkin ajaa aina niin että siitä on mahdollisimman vähän haittaa molemmille, koska taisteleminen on aina hitaampaa kuin ajo vapaalla radalla - Riksussa tuli pilattua kaksi ensimmäistä alkueräkierrosta taistelemalla tiukasti (mutta rehdisti) mm. Josen, Yipon ja Jussin kanssa  :wink:

Tien antaminen kierroksella ohituksen yhteydessä pitäisi olla jokaiselle kuskille itsestäänselvyys. Perässä saa roikkua kierroksella varvauksen jälkeen jos vaan pysyy perässä, mutta mielestäni takana ei saa kärkkyä ohituspaikkaa vaan ohittajalle pitää antaa tilaa riittävästi. Ulkomaalaiset kuskit (Steeniä lukuunottamatta) eivät tainneet tätä ymmärtää Riihimäellä vaan kierroksella ohitusten yhteydessä nähtiin moneen kertaan peräänajoja heti tien antamisen jälkeen. Helpoin tapa välttyä noilta tilanteilta on kuitenkin pysyä oman alkuerän/finaalin kärkikuskin kanssa samalla kierroksella - jos jää kierroksen niin "peli on menetetty", joten ykköstä on aivan turha lähteä keilaamaan ulos radalta.  :)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #6 : 22.03.04 - klo: 21.55 »
Jaakko Sernola
Mikael Vainionpää
Niko Sinervo
Jari Kaplas
Verti Aito
Santtu Lempinen
Aake Kutvonen
 
Ettei ihan miinusta olisi, yllä lista eräästä alkuerästä, jossa tilaa annettiin ihan mukavasti!
Jopa eräs heistä oli sanonut juniorille ennen aloitusta, että Hän väistää sitten, kun saat kierroksella kiinni!
Niin myös teki!

Minulle selvisi vasta kilpailun loputtua, kuka sanoja oli. Juttelinkin muutamaan kertaan päivän aikana Hänen kanssaan.
Henkilöllisyys jäi vaan selvittämättä, samoin KIITOS sanomatta!
Henkilöllisyys selvinnyt: KIITOS Jari Kaplas !

Kiitän nyt, ja kerron olevani se pitkän niskatukan omaava "järkäle"!
Tukka on seurausta siitä, kun olen uhannut "meidän rokkarille", etten mene parturiin ennen kuin Hän menee!
Joudun kohta luovuttamaan!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #7 : 22.03.04 - klo: 22.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Mitäs mieltä muut ovat tien antamisesta alkuerissä tilanteessa, jossa molemmat ovat "samalla kierroksella" mutta takaa lähtenyt on "pari sekuntia edellä"? Säännöt eivät taida sanoa tähän mitään yksiselitteistä.

Yleensä annan tietä (varsinkin jos takaa tuleva on selvästi nopeampi), mutta jos nopeusero on pieni jatkan omaa ajoani. Tarkoituksenani on kuitenkin ajaa aina niin että siitä on mahdollisimman vähän haittaa molemmille, koska taisteleminen on aina hitaampaa kuin ajo vapaalla radalla - Riksussa tuli pilattua kaksi ensimmäistä alkueräkierrosta taistelemalla tiukasti (mutta rehdisti) mm. Josen, Yipon ja Jussin kanssa  :wink:


Mielestäni alkuerissä tulee antaa tilaa nopeammalle joka tilanteessa. Säännöt sanovat ilmeisesti että jos hitaampi on tuloksessa edellä eli ajamassa parempaa tulosta niin ohitse ei tarvitse päästää. Näin minulle sanottiin reilu vuosi sitten Kuusankoskella kun kävin Prostockin toisen alkuerän jälkeen asiaa kysymässä. Silloin tilanne oli se että lähdin erään ensimmäisenä, mutta tein pienen virheen hyvin alussa ja toinen kuski pääsi ohitseni. Olin nopeampi mutta ohi ei päässyt. Ajelin siis perässä koko loppu hiitin eli monta minuuttia. Ja ilman osumaa!

Riksussa tein parhaan tuloksen juuri tuossa Heulin mainitsemassa toisessa alkuerässä. Kaikilta muilta sain todella hyvin tietä paitsi veli venäläiseltä joka oli kyllä aivan väärässä erässä. Piti ohittaa yleensä 3 kertaa erän aikana ja tuossa parhaassa erässäkin oli noin sekunti ylimääräistä yhden ohituksen seurauksena.

Yhdessä erässä ajoin letkan kärjessä kun tuntui että olin kuitenkin nopein vaikka muut olivatkin vähän saavuttaneet ja tulihan sitä eroa sitten hetken päästä. Jos olisin päästänyt ohi, olisin joutunut ohittamaan itse kohta. Ja molemmat/kaikki olisivat kärsineet.

Poissa jjmm

  • Jäsen
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #8 : 23.03.04 - klo: 12.53 »
Minusta tilan antaminen nopeammalle on tärkeätä, ei vain siksi, että sain itse kärsiä kyseisestä asiasta vaan että jokainen saisi kilpailla omilla taidoillaan eikä tuurilla. Mutta tilan antaminen pitää järkevästi, eikä hidastamalla keskelle pääsuoraa. Ja kun päästää toisen edelle niin ei ala heti kilpailla, ettei tule peräänajoja ja niiden seurauksena stoppareita. Tuomarit olivat aika unessa ainakin alkuerissä, kun ohitin joitakin 2-3kerroksella, nii kaverit eivät millään tehneet tilaa. Kun lopulta pääsin ohi tuli toinen auto suoraan perään ja seurauksena oli katkenneita vetoakseleita yms.
Team Xray X12 2023

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #9 : 23.03.04 - klo: 14.12 »
Täsmälleen noin.
jjmm89:n kohtaloista en edes tiennyt, kun topicin aloitin, vaan samanlaisia kärsimysnäytelmiä oli useita.

Ja selvyyden vuoksi, omalle tai juniorin kohdalle ei tällä kertaa sattunut mitään vastaavaa (paitsi se legendaarinen Veli Venäläinen), vaan topicin aloitin kaiken sen vuoksi, mitä näin muille tapahtuvan.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #10 : 24.03.04 - klo: 12.27 »
Mitäs mieltä olette siitä, että kierroksella ohitettu jää roikkumaan ohittajan perään, ja kun tälle nopeammalle annetaan sitten tilaa, pääsee "roikkuja" samalla ohittamaan samalla kierroksella ajavia?

Pari kertaa näin Riihimäellä, näin tapahtuvan, en kerro esimerkkiä, ettei syytetä kotiin...................

SELVENNYS:
Seuraava auto oli kierroksella ohittaneen "puskurissa miltei kiinni"!
Eli vaikea olisi ollut tilaa antamisen jälkeen ottaa "omaa paikkaa"!


No nyt alan ymmärtää, miksi sitä tilaa on, "niin vaikea antaa"!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #11 : 24.03.04 - klo: 13.55 »
Jos kyseessä on alkuerät on tälläinen "kuittaaminen" kenties epäurheilijamaista.

Finaaleissa ei mikään mielestäni estä ko. ohitustoimintaa.

Paitsi että, tässä on vain se huono puoli, että tilaa antavan kuljettajan on vaikea pysyä laskuissa. Koska on hyvin hankalaa seurata, että onko ohittava auto ehkä kärkiauto vai kenties kärkipari, koska hidastat vauhtiasi tilaa antaessa ja kaikki takana tulevat näyttävät silloin tulevan sinua selkeästi kovempaa. Itse olen ainakin tehnyt ko. virheen jossa päästän vahingossa ohi samalla kierroksella olevan, koska olen luullut autoa myös kierroksella ohittavaksi.

Kuuluttajalla on asiasta suuri vastuu, koska hänen tulee pitää kilpailijat ajantasalla!

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #12 : 24.03.04 - klo: 14.31 »
Ote sääntökirjasta, sivulta 294:

Lähdössä tai erän kestäessä pysähtyneen tai rikkoutuneen auton saa hakea, käynnistää ja asettaa uudestaan kilpailuun ainoastaan ratavarikolta. Kesken jäänyttä kierrosta ei lasketa. Varikolta lähtevä väistää kaikkia muita, kuten myös ulosajon jälkeen radalle palaava auto, jonka tulee palata radalle ulosajopaikasta.
Rataa ajetaan aina ajosuuntaan, myös kilpailuerän loputtua. Kaikissa luokissa on peruuttaminen radalla kielletty.
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin heti, kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edelläajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edelläajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.
Kaarteissa sekä niden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät. Kaarteessa ohittaminen voidaan tilanteesta riippuen suorittaa oikealta tai vasemmalta puolelta.
Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Toimenpiteet, joilla on tarkoitus estää toista kilpailijaa; esim. ennenaikaiset suunnanmuutokset, tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä ja rangaistaan tahallisuudesta ja virheen toistamisesta kilpailusta sulkemisella.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #13 : 24.03.04 - klo: 15.14 »
Mitenkäs tulee suhtaantua sellaisiin kilpakumppaneihin, jotka ajavat erän alusta muutaman kierroksen ja sitten pyörivät radalla siten, että jäävät pari kierrosta jälkeen, mutta kun nostaja sitten taas saa auton pystyyn, on kaveri kyvykäs haastamaan vauhdillaan erässä muita ajavia, jotka ovat itse asiassa jo pari kierrosta edellä? Tuleeko erää johtavan auton antaa tietä perässä roikkuvalle kaksi kierrosta jääneelle hetkellisesti nopeammalle autolle?

Ovatko sääntömme tältä osin puutteelliset?

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #14 : 24.03.04 - klo: 20.21 »
hoj: Kyllähän jämpti on niin että kierroksella tai useammalla jäänyt kilpailija on velvollinen antamaan tilaa muille kilpailijoille eikä hän myöskään saa häiritä satunnaisilla nopeammilla kierroksillaan muita kilpailijoita. Ei kierroksella jääminen aina johdu kolareista, ulosajoista tai muuten vaan hitaista set up:sta, kierroksella / kierroksilla jääminen saattaa johtua esim. lähdöstä myöhästymisestä.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #15 : 25.03.04 - klo: 06.42 »
Topikin aloittaja väitti Kuusankoskella että erää johtavan auton kylkeen saa ajaa jos onnistuu satunnaisesti ajamaan muutaman nopean kierroksen (koska se oli nopeampi). Törmäilijä taisi aloittaa eränkin hieman myöhemmin kuin muut, joten akuissakin oli potkua eri malliin kuin muilla. Jos saisi vielä nähdä kierrosaikatapetit niin sieltä sen voisi varmistaa.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa karisi

  • Jäsen
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #16 : 25.03.04 - klo: 07.21 »
Pilkun viilausta :D

Muutama outo kohta sivulta 294

Kuitenkin heti, kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edelläajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta.

Kaarteissa sekä niden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät.

Entäs jos oletetaan että nopeampi auto ei olekkaan suoralla nopeampi eikä siis 'saavuta suoralla' vaan niin kuin yleensä saavuttaminen tapahtuu kaarteissa ja niissä saa ajaa 'haluamallaan tavalla'.

Niin topicin edellisistä kommentaista voisi olettaa että aika moni ajaa juuri haluamallaan tavalla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #17 : 25.03.04 - klo: 10.06 »
Lainaus käyttäjältä: "jval"
Topikin aloittaja väitti Kuusankoskella että erää johtavan auton kylkeen saa ajaa jos onnistuu satunnaisesti ajamaan muutaman nopean kierroksen (koska se oli nopeampi). Törmäilijä taisi aloittaa eränkin hieman myöhemmin kuin muut, joten akuissakin oli potkua eri malliin kuin muilla. Jos saisi vielä nähdä kierrosaikatapetit niin sieltä sen voisi varmistaa.


Hieman erikoista käyttää esimerkkinä jotakin tapausta kahden kuukauden ja kahden kisan takaa. Jos jotakin jää hampaankoloon, asiat olisi syytä käsitellä paikan päällä tai viimeistään heti kisan jälkeen.

En muista väittäneeni Kuusankoskella, enkä missään muuallakaan, en jval:lle, enkä kenellekään muullekaan, että "erää johtavan auton kylkeen saa ajaa jos onnistuu satunnaisesti ajamaan muutaman nopean kierroksen". Kyseessä täytyy olla tahallinen tai tahaton väärinkäsitys. Toivon jälkimmäistä.

Väärinkäsityksen oletan syntyneen lyhyestä sananvaihdosta siitä, mitä nopeampi auto voi enää tehdä, kun hitaampi ei halua antaa tietä, tuomarit ovat hiljaa, ja toistuvat ohitusyritykset johtavat ensin nopeamman pöpelikköön, ja myöhemmin peräänajoon.

Täsmälleen tästä tässä topikissa pitikin olla kyse. Jval, mitä sinun mielestäsi nopeamman pitäisi siinä tilanteessa tehdä? Minun ymmärrykseni mukaan asia on päivänselvä: hitaammalla on velvollisuus antaa ohitustila.

Joidenkin vanhojen tuloslistojen kaivaminen kuulostaa myös merkilliseltä kitkeryydeltä. Oliko asia niin vakava?
Toki olisi hyvä, jos ne olisivat käytettävissä, niin sieltähän asia selviäisi: auto A saavuttaa auton B ja ajaa pari kierrosta aivan B:n takana, osoittaen selvästi haluavansa ohi. B ei anna tilaa, vaan jatkaa "omaa ajoaan", aivan kuin olisi yksinään radalla. A yrittää lopulta ohi ja joutuu itse pöpelikköön. Mutta A nousee jaloilleen ja saavuttaa muutaman kierroksen jälkeen jälleen B:n. Sama toistuu, ja jos oikein muistan, päättyen tällä kertaa perä- tai kylkikosketukseen. Ja tästä vaihdoimme näkemyksiä, jotka näyttävät nyt saaneen yllä lainatun erikoisen muodon.

Mitä luulisit, kumman auton kierrosajat osoittautuvat nopeammiksi, jos listat olisivat käytettävissä?
Miten mielestäsi tuossa tilanteessa olisi pitänyt toimia? Olisiko A:n pitänyt jäädä vain ajamaan B:n taakse, koska tälle ei nyt sattunut sopimaan sääntöjen ja reilun pelin mukainen ajotapa?

En tiedä, ketä "törmäilijällä" tarkoitat, mutta edellä kuvailemani auto A ei muistaakseni aloittanut Kuusankoskella yhtään erää myöhemmin kuin muut.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #18 : 25.03.04 - klo: 10.07 »
Ongelmia tulee silloin kuin nopeampi kuski ajaa pleksiin, jää jonkun hitaamman taakse, joka on mahdollisesti nyt ajamassa parempaa tulosta kuin nopeampi kuski. Nyt hitaamman kuljettajan olisi hyvä päästää nopeampi ohi, mutta ei ole pakko. Hitaampi kuljettajahan on nopeamman kuljettajan edellä sekä radalla että tuloksissa.

Mitä säännöt sanovat tällaisessa tilanteessa?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #19 : 25.03.04 - klo: 10.57 »
Kuuluttajalla on erittäin suuri merkitys kisatapahtumien kulkuun.
Mainitsemassani kisassa kuuluttaja ei tainnut olla parhaimmistoa, kuulutus sekoili runsaanlaisesti, taisi uudella laskentasoftallakin olla oma osuutensa. Mutta jos käytössä ei ole kameravalvontaa, niin jälkikäteen on melkeinpä turhaa puhua siitä mitä radalla tapahtui. Kaikki muistaa tapahtumat eritavalla eikä kaikkea ehdi edes havaita kun tilanteitakin ehtii tapahtua useita viiden minuutin aikana.

Tosin, jos kaikki ajetut erät tarkastetaisiin jälkikäteen tallenteilta niin kisapäivä saattaisi venähtää parilla päivällä tai jopa viikolla.

Siis jos kuuluttaja ei kerro mitään radan tapahtumista eikä ajoajasta, on tilanteen seuraaminen kuljettajalle ylivoimainen tehtävä. Lähtötapa alkuerissä vielä hankaloittaa seuraamista.

Kuusankosken tapahtumista en enempää kirjoita koska en voi mistään todeta mitä siellä oikeasti tapahtui.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #20 : 25.03.04 - klo: 12.27 »
OK, laitetaan piste asialle.

Lainaus käyttäjältä: "jval"
Kuuluttajalla on erittäin suuri merkitys kisatapahtumien kulkuun.

Tämä pitää täysin paikkansa. Toisaalta, säännöt muotoilevat:
"Kuitenkin heti, kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edelläajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta."
Kun tätä kirjaimellisesti seurataan, ei kuljettajan tarvitse tehdä omaa ratkaisuaan, kenelle hänen pitäisi antaa tilaa ja kenelle ei. Kohtuullinen tilannetajun käyttö tietenkään ei voi olla kiellettyä.

Ennen Riihimäen kisaa lajiryhmän toimesta jaettiin laajassa jakelussa sähköpostiviesti ratatuomarikäytäntöä koskien. Koska olin itse päässyt mukaan jakeluun, esitin samalle laajalle piirille näkemyksiä ja kokemuksia asiasta kilpailijana, tuomarina ja huoltajana. Erityisesti painotin juuri tuota jval:n toteamusta kuulutusten suuresta tärkeydestä.
Kuten tavallista, kukaan ei vaivautunut inahtamaankaan. Paitsi yksi. Tämä yksi sattuu olemaan kuuluttajien parhaimmistoa, joka näkee paljon vaivaa saadakseen kuulutuksiinsa sekä asia- että viihteellistä sisältöä. Hän on tietenkin Seppo Kankainen.

Seppo kertoi asian, jota itse en ollut ymmärtänyt ajatellakaan: kuuluttajan tehtävä kertoa tilanteista niiden jatkuvasti muuttuessa, on erittäin vaikea. Hyvä kuuluttaja seuraa sekä ratatapahtumia että tulosmonitoria, mutta tapahtumarikkaassa erässä hänellä on suuria vaikeuksia pysyä tilanteen tasalla.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #21 : 25.03.04 - klo: 14.20 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
hoj: Kyllähän jämpti on niin että kierroksella tai useammalla jäänyt kilpailija on velvollinen antamaan tilaa muille kilpailijoille eikä hän myöskään saa häiritä satunnaisilla nopeammilla kierroksillaan muita kilpailijoita. Ei kierroksella jääminen aina johdu kolareista, ulosajoista tai muuten vaan hitaista set up:sta, kierroksella / kierroksilla jääminen saattaa johtua esim. lähdöstä myöhästymisestä.


Näin sen minunkin mielestäni pitäisi olla. Säännöt vain eivät sitä sano vaikka ehkä pitäisi, koska pykälälle näyttäisi olevan käyttöä.

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
Tilan antaminen nopeammalle
« Vastaus #22 : 23.10.04 - klo: 18.38 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
Mielestäni tilan antaminen on tärkeätä ja sitä tulisi seurata, varsinkin jos lähdetään missä sattuu järjestyksessä. Tilanteessa jossa nopeampi tulee takana eikä tilaa löydy, niin siinä kärsiivät molemmat jota ei tule ehkä ajateltua.

Mutta olen eri mieltä VesaK:n kanssa perässä roikkumisesta. Eikai ohitettavan tarvitse sekuntti tolkulla jättäytyä sen takia ettei kanssa kilpailijan pulssi nouse. Mielestäni ohitettava saa roikkua perässä jos vauhti riittää, perään ajoa tulee kuitenkin ehdottomasti välttää, kuten jutun kirjoittajalle taisi viimeisessä finaalissa käydä Riston kanssa.  :mrgreen:

minä tunnustan heti olen ollut ohitettavana kierroksella ja päästänyt ohi ja olen ollut puskurissa kiinni.Pyydän anteeksi niiltä jos tämä on häirinnyt.