Kirjoittaja Aihe: MISTÄ JOHTUU SE ETTÄ KUSKEJA EI OLE KISOISSA AJELEMASSA  (Luettu 49867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Riksun alue 8 peruttiin, Lohjan alue 8 tuli peruutuksia viimemettrillä, Tiksin touring kisassa mahottoman vähän kuskeja.
Mistä tämä johtunee??
-Oma näkemys on se että nyt ei ruiskita enää rahan kanssa sinne ja tänne.
-Valitaan ne sopivat kisat.
-20e kisamaksu (kerhokisasta) voi myös aiheuttaa närästystä.
-Mutta suurin syy on tuo krossiautojen suosio, veikaan vaan.
Mitäs nyt olen tiksissä käynnyt ajelemassa niin aina on ollut krossikuskeja mutta ei juurikaan touring kuskeja (no Viljami siellä on aika aktiivinen kuski) mitäs nyt 1-3 lauteilla.
Jerzi
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo: 21.37 kirjoittanut Heuli »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Riksun alue 8 peruttiin, Lohjan alue 8 tuli peruutuksia viimemettrillä, Tiksin touring kisassa mahottoman vähän kuskeja.
Mistä tämä johtunee??
-Oma näkemys on se että nyt ei ruiskita enää rahan kanssa sinne ja tänne.
-Valitaan ne sopivat kisat.
-20e kisamaksu (kerhokisasta) voi myös aiheuttaa närästystä.
-Mutta suurin syy on tuo krossiautojen suosio, veikaan vaan.
Mitäs nyt olen tiksissä käynnyt ajelemassa niin aina on ollut krossikuskeja mutta ei juurikaan touring kuskeja (no Viljami siellä on aika aktiivinen kuski) mitäs nyt 1-3 lauteilla.
Jerzi

Perustetaan uusi luokka SC touring ;) . SC autot matalana ja jäykällä alustalla slicki renkain.
Miten tuo muuten oikeasti mahtaisi toimia?

Ps. Ajetaanhan jenkeissa Nascarin tapaista luokkaa lava-autoilla
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Näinkö on ? - mielenkiintoista..

Mielenkiintoista sikäli että olen juuri pohdiskellut enemmänkin näiden TRX 1/16 VXL sarjan autojen kykyä onoroad radoilla "vakampaankin" harrastamiseen satunnaisen suttauksen lisäksi.. potentiaalia nimittäin tuntuis olevan..
http://rc10.fi/index.php?topic=30827.msg568427#msg568427

Olisko noista onroad suosion palauttajaksi? No ainakin itse meinaan testata hieman Tiksissa talven aikana. Toivottavasti 1/10 autoilijat eivä pahastu vaikka kävisin ihan isolla radallakin (kun siellä on hiljaisempaa).

Saa lyödä jos idea on aivan sieltä itsestään..  :wink:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Saa sitten luvan olla niin hiljasta että rata on tyhjä sillä hetkellä.
Muuten tulee sanomista.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Okei, no katotaan jos löytyis joskus tyhjää slotia käydä kokeilee jollain 25 shore slicksillä niin olis pitoa. Ja on mulla pitoainettakin. Jos tuo sujuu kivutta niin sitten varmaan voi ajella stock/TSS luokan kanssa samaan aikaan.
(Käyn kuitenkin paikalla tosi vähän joten ei tarvii kantaa suurempaa huolta asiasta.)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Niin, viellähän eiole tullut mitään vastauksia miksi ei ole touring autoja kisoissa.
Jerzi

PS Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja etenki niille jotka olivat sodassa hoitamassa SUOMI meille Suomalaisille.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Ainakin Tampereella osa on siirtynyt ajamaan pelkästään mattoautoilla. On tässä vielä reilu kuukausi ensimmäiseen FTT:hen joten siellähän vasta sen lopullisen määrän näkee, kerhokisoissa on toki väki vähentynyt.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Rc-autoilu kulkee sykleissä ja touring-autot ovat käsittääkseni olleet pinnalla todella kauan joten on aika luonnollista että välillä mennään alamäkeä suosiossa. Krossailuhan on aina ollut rata-autoilua suositumpaa  ja  kun esim. Suomen suurimmalla rc-autokerholla on mahtava krossirata myös sisällä niin miksi ajaa rata-autolla edes talvella  jos suosikkilajia voi harrastaa koko vuoden?

Kyse on kai aika suomalaisesta ilmiöstä, näissä kansainvälisissä touring-kisoissa näyttää porukkaa olevan hyvinkin paljon.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Niin, viellähän eiole tullut mitään vastauksia miksi ei ole touring autoja kisoissa.
Jerzi

PS Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja etenki niille jotka olivat sodassa hoitamassa SUOMI meille Suomalaisille.

Onkohan meillä enää yhtään elävää henkilöä joka olisi itsenäisyydestä ollut vääntämässä.
Itsenäistymisestä sentään 94 vuotta jo, eli tarttis olla reilusti yli 100 vuotias.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
suosio hiipumassa

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Perheelliset ihmiset joutuvat suunnittelemaan elämäänsä ja ajankäyttöään useamman kuukauden aikajänteellä. Jos syyskuussa ei ole vielä syksyn kerhokisa-aikataulut selvillä, on aivan turha ihmetellä, miksi porukkaa ei kisoihin osallistu. Soutaminen ja huopaaminen siinä tuleeko vai eikö tule ja jos tulee niin minne ja milloin ovat tänä syksynä varmimmat veikkaukset, miksi väkeä on turistikisoissa ollut vähän. Sama koskee myös FTT-sarjaa; jos marraskuussa ei ole vielä seuraavan kauden kisaohjelma selvillä tai syksyn treenikauden alussa arvotaan vielä sarjasääntöjen kanssa, vaikutus on selvä.
Ei tässä mitään ihmeellistä ole, vaan suunnittelemattomuus ja epävarmuus perustekijöissä ohjaavat ihmiset käyttämään vapaa-aikansa helpommin ennustettavalla tavalla.
Tiim Lahti

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
En oikein jaksa uskoa tuohon aikataulu ongelmaan. Alue-8 kilpailut olivat selvillä kolme viikkoa ennen ensim-mäistä kilpailua, kyllä sen pitäisi riittää ainakin useimmille, koska kuitenkin ”tiedetään”, että sarja ajetaan.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
MISTÄ JOHTUU SE ETTÄ KUSKEJA EI OLE TOURING KISOISSA AJELEMASSA
« Vastaus #12 : 06.12.11 - klo: 16.47 »
On tietysti oma mielipide vain, mutta krossi on niin paljon hauskempaa...
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rehellisesti sanottuna turisti on terveestä...

Tuota ilmaisua on vuosien ajan tullut käytettyä hyvinkin useasti, mutta enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa joten ei serrattuja 4 millisiä muttereita sieraimiin :wink:

Molempia on ajettu ja jostain syystä touringit lähtee myyntiin viimeistään yhden kauden jälkeen, menee useampi vuosi ennen kun kiinnostus palaa tasamaalla ajamiseen. Lajina touring on kylläkin hieno, viime talvena tuli treeni mielessä ajettua stanua ja yksi kisakin käytiin pojan kanssa kolistelemassa. Nyt kun uusi sisäkausi lähti liikkeelle niin kumpikaan meistä ei tuntenut minkäänlaista vetoa touringiin, syitä on useita kuten jatkuva rengasjumppa sekä setuppien hinkkaaminen/tarkastaminen joka välissä. Liikaa oheistoimintaa ajominuutteihin verrattuna, toki syitä oli muitakin mutta niitä en viitsi lähteä ruotimaan ettei kenellekkään tule paha mieli.

Melko varmaan ajettaisiin touringia jos olisi enemmän aikaa paneutua auton säätämiseen ja treenaamiseen. Nykyään me ajetaan selkeästi vähemmän niin krossista löytyy se oma hauskuus vaikka auto tai kuski ei aina olisikaan ihan niin tikissä, tosin kyllä krossissakin autot pitää olla säädöissä, ei kuitenkaan ihan niin millintarkkaa touhuumista kun touringissa.

Onko syynä sitten radan ja ajamisen vaihtelevuus, luokan parempi "sopivuus" kylätason  kuskille vai krossin yleinen rentous. Tämän viimeisen kommentin ymmärtää ne jotka olivat ajamassa tai seuraamassa yhtä Ulappatorin kisaa missä yksi kuski teki hattutempun sijasta koritempun SC luokassa, peruuttamalla podiumille :grin:

Mielipidettä kysyttiin ja se saatiin, jokaisella on omansa ja näin meillä. Kaikesta huolimatta, molemmat, krossi ja touring on hienoja lajeja harrastaa ja on pelkästään positiivista että jokaiselle löytyy omanlainen luokka.

Kylätason RC-kuski.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Porukalla ajaminen on kivaa. Meillä on minusta todella hauskat turistitreenit sunnuntaisin - pääsee kokeilemaan porukalla ajamista ja minusta siinä oppiikin enemmän.  :azn: Sen sijaan täälläpäin ei ole samaan tapaan organisoitua krossitoimintaa, vaikka hieno rata onkin. Jos olisin pk seudulla, jossa ajetaan torstaisin paikalliskorrikilpailuja, niin se olisi kyllä kova kilpailija touringille.

(Tämä on vitsi:) Varmin tapa saada SC autoilu alamäkeen olisi tehdä 600€ hintaisia alumiini-hiilikuitu SC autoja.  :wink: Ne olisivat juuri sen verran parempia, että "ei muovipulkalla voi voittaa". Kaikilla pitäisi olla sellainen. Sitten turistit olisivatkin halpoja. :cool:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Nyt kun uusi sisäkausi lähti liikkeelle niin kumpikaan meistä ei tuntenut minkäänlaista vetoa touringiin, syitä on useita kuten jatkuva rengasjumppa sekä setuppien hinkkaaminen/tarkastaminen joka välissä.

Tourinkihan on nimenomaan siitä antoisa vaihtoehto, että sitä rengasjumppaa ei ole. Kun kaikki ajaa samalla renkaalla, niin isoin säätökohde on kokonaan eliminoitu ja sillä tehdään peli niiltä osin tasaväkiseksi. Monessa muussa luokassa tämä on jäänyt vielä huomaamatta.

Muuta säätämistä toki on ja toleranssit on tietysti pienempiä kuin krossareissa, joten tarkkuutta ja malttia tarvitaan.

Onkos se sitten niin, että kun ihmisten aika ja harrastusmahdollisuudet on nykyään niin kortilla, niin tourinkiin ei vaan jakseta panostaa? Kuten Koheltajakin tuossa edellä sanoi, niin muuta oheistoimintaa on jotta ajaminen itsessään olisi mielekästä. Haluaako porukkaa vaan päästä ajamaan mahdollisimman pienellä vaivalla ja samalla maksimoida ajamisajan. Tähän tarkoitukseen tourinki ei varmaan ole se ensimmäinen vaihtoehto.
Flying Calacucco

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itse olen kyllä tykästynyt tänä syksynä krossin lisäksi myös mattoautoihin. Kummatkin tarjoavat ajamiseen hiukan erilaista lähestymistapaa ja elementtejä.

Itse nautin krossissa tietysti hypyistä, mutta toisaalta myös ajamista tulee tasamaanluokkia enemmän, kun usein erien välissä riittää auton kunnon nopea tarkistus ja akun vaihto, minkä jälkeen voit taas mennä ajamaan. Ei siis tarvitse käyttää aikaa renkaiden pidotukseen tai twiikkejen tarkistukseen ja winter jumps sarjan myötä myös "rengasjumppa" loistaa poissaolollaan, mikä helpottaa kaikkien kisaan osallistumisenkynnystä.

Toisaalta on myös ollut hauska huomata pitävänsä myös mattiksista, joissa pienimmänkin eron pidotuksessa tai roskat pallokuppien välissä huomaa samantien. Myös ajolinjojen vaikutus kierrosaikaan on dramaattisempi.

Ymmärrän hyvin krossin suosion juuri aloittelijoiden keskuudessa, sillä se tarjoaa helpomman lähestymistavan tähän harrastukseen ja enemmän ajoaikaa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Touringin rengasjumpalla en tarkoittanut eri renkaiden testaamista vaan ainiaista renkaiden liimausta hiitin jälkeen ja pidottamista, joista jälkimmäinen menee välillä tieteen ja taiteen välimaastoon, riippuen luokasta.

Kylätason RC-kuski.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mä kyllä luulen että tää joulu hieman hidastaa kauden alkamista... On mennyt fyrkat joululahjoihin yms yms... Lamasta toitottaminen yms. Tietenkin koko ajan kohoavat kustannukset. Ratamaksut kohoavat, kisamaksut 50% kohoaminen... SC autot on aikamoisessa nousussa koska ovat kestäviä ja näin kustannukset pysyvät alhaalla... Tässä muutamia selityksiä...
-Henry Mort

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Itse hommasin juuri ekan touringautoni, asso tc6:sen ja tarkoitus oli sillä kesällä ajaa varman kilpaakin. Pidän krossista, mutta en kauheasti hypyistä, johtuu siitä kun ne aina pilaa mun täydellisen läpin  :afro: tai lähinnä 2wd on ongelma, 4wd antaa enemmän mahdollisuuksia hyppäämiseen.
Vastaheitolla voittoon.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ma taasen luulen että pääsyy nykyään on se ettei niitä ekejä ei riitä siihen malliin että monikaan kykenee ylläpitämään kisakuosissa useamman autoluokan pirssiä. Siispä mielummin satsataan yhteen, kunnola, eikä koitetakkaan räveltää kaikissa luokissa.  Noh, SC:t tuntuu olevan se In juttu.
 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Ihan on oma mielipiteeni, eikä ole tarkoitettu ketään loukkaamaan. Aika on monella nykyään kortilla, ja muilla autoilla tulee vaan ajettua enemmän. Mistä se sitten johtuu? Crossi radalla ei ole pipo niin tiukalla, kokematonkin voi tulla jollain vähän sinnepäin olevalla kalustolla ajelemaan enemmän tai vähemmän omaksi huvikseen.
Ei olisi koskaan tullut mieleenkään mennä vaan vägän kokeilemaan TT-01:llä toukka rataa, koska aivan varmasti olisi tullut sanomista. On siis vaikea päästä edes koko touhuun sisään. Vaikka alkaa se jo crossiradallakin pipo kiristämään, on menossa pilkunviilaamiseksi koko laji. Tästä syystä en ole aikuisiällä oikeasti kilpaa ajanut (parissa kerhokisassa vähän pöristellyt mukana)
Tärkeintä olisi kuitenkin se yhdessä hauskan pitäminen :)
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.
Wacky Stack Racing Team

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.

Poistetaan kun meni heti porot nokkaan.....
« Viimeksi muokattu: 06.12.11 - klo: 21.46 kirjoittanut uijui »
Vastaheitolla voittoon.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Ei olisi koskaan tullut mieleenkään mennä vaan vägän kokeilemaan TT-01:llä toukka rataa, koska aivan varmasti olisi tullut sanomista.
:shocked: Kyllä tuonne meidän harjoituksiin saa tulla TT-01:llä kokeilemaan. Harjoituksissa on tällä hetkellä 4 eri ryhmää ja yksi on juuri tuota varten.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Itsellä ainakin 20e maksut kerhokisoista on liikaa, joten jäävät vähemmälle, 10e kerhokisamaksut ovat minusta sopivia ja kannustavat porukan paikalle. Samoin tiksin radan myöhäinen tuleminen ja varmasti vaikuttaa pk-seudulla. Itse sain just kaluston kasaan ja en oo edes vielä ehtinyt ajaa yhtään ehjää 5minuuttista, menee varmaan pieni kuulkausi että auto tuntuu tutulta. Ajoin viimeksi tourinkia elokuun alussa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

Missä päin olet harrastanut, kun itse olen 90 luvun alussa ajanut torpassa vain sähkökrossia?

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.

Eikös kesällä ole melkein nuo kaikki samat + polttikset (M8, GT8, TP-10, LS-5, 1/5 Bensakrossi). Okei SC:tä vähemmän (toivottavasti ensi kesänä yleistyy) ja mattiksia ei kesällä ajella... Ei ymmärrä miten kuskipula voisi liittyä ylitarjontaan talvella Kun kesällä on joka viikonloppu puukattu täyteen myös kisoja.
Siis pelkkiä SM arvon kisoja!

Komppaan goosia tuosta 20€ maksusta kerhokisassa.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Ei olisi koskaan tullut mieleenkään mennä vaan vägän kokeilemaan TT-01:llä toukka rataa, koska aivan varmasti olisi tullut sanomista.
:shocked: Kyllä tuonne meidän harjoituksiin saa tulla TT-01:llä kokeilemaan. Harjoituksissa on tällä hetkellä 4 eri ryhmää ja yksi on juuri tuota varten.
Aivan mahtavata, ei vaan olut tieto kulkeutunut. TT on jo tosin myyty tatpeettomana.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisamaksujen korottamisesta sen verran että yleinen suuntaus näyttää olevan kustannusten nousu, kisamaksut/ratamaksut nousseet huomattavasti muutaman vuoden aikana. Siinä alkaa väkisin vähentämään ajettavia luokkia jos kahdelta kuskilta menee pelkkiin ratamaksuihin vuodessa 500€, siihen vielä kisamaksut päälle niin sponsoroimattoman perusduunarin kipukynnys on ylitetty.
Kylätason RC-kuski.