Kirjoittaja Aihe: MISTÄ JOHTUU SE ETTÄ KUSKEJA EI OLE KISOISSA AJELEMASSA  (Luettu 49857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Näihin rata/kilpailumaksujen korotuksiin on varmasti syynsä (tilojen vuokrat yms.), mukavaa tietenkin olisi, jos pääsisi ilmaiseksi ajamaan, mutta henkilökohtaisesti en pidä esim. Tikkurilan 10€ päivämaksua kohtuuttomana, kun samalla rahalla täällä sisämaassakaan ei pysty pelaamaan vaikkapa sulkapalloa kuin 40 minuuttia.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Näin 20 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen aloittaneena täytyy todeta, että talvella ajettavista luokista taitaa olla ylitarjontaa jolloin harrastajat pirstaloituvat kokonaiskantaan nähden liian pieniin porukoihin. Talvisin voi ajaa touriningin ja mattiksen lisäksi sähkökrossia (2WD/4WD erotellen), SC:tä (2WD/4WD), puhumattakaan driftailusta tai crawlingista. Siihen vielä päälle se, että turistiporukka jaetaan skaboissa pahimmillaan neljään luokkaan (TSS, TSP, TSM, VTR...) jolloin kisaajia ei yhteen luokkaan juuri enää riitä.

Kun pistin radiot naulaan edellisen kerran 90-luvun alussa, niin talvella oli tarjolla vain mattista (virit ja stanut erikseen). Autot olivat yksinkertaisia säätää (ei ollut mitä säätää), jolloin kynnys ainakin stanukisaamiseen oli matala.

En sinänsä lähtisi kuoppaamaan talvikrossia mihinkään, mutta tässä saattaa olla yksi tekijä turistin kuskipulaan.

Eikös kesällä ole melkein nuo kaikki samat + polttikset (M8, GT8, TP-10, LS-5, 1/5 Bensakrossi). Okei SC:tä vähemmän (toivottavasti ensi kesänä yleistyy) ja mattiksia ei kesällä ajella... Ei ymmärrä miten kuskipula voisi liittyä ylitarjontaan talvella Kun kesällä on joka viikonloppu puukattu täyteen myös kisoja.
Siis pelkkiä SM arvon kisoja!

Komppaan goosia tuosta 20€ maksusta kerhokisassa.

Tuo Jannen pointti on kyllä totta, kesällä ajettavien luokkien määrä vain lisääntyy kun nitrot ja bensa-autot tulee mukaan. Ehkä muutama kuski ajaa vain kesäisin, mutta tuskin harrastajakanta niin paljon lisääntyy.

Jerzin alkuperäiseen pointtiin palaten, oliko myös kesällä havaittavissa samaa katoa turistiluokissa?

HOKE: PK-seudun tilanteesta 90-luvun alussa en tiedä, itse vaikutin Turun seudulla. Jonkun mattokisan muistan ajaneeni Vantaalla väestönsuojassa (Rajatorppa?).
Wacky Stack Racing Team

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Kisamaksujen korottamisesta sen verran että yleinen suuntaus näyttää olevan kustannusten nousu, kisamaksut/ratamaksut nousseet huomattavasti muutaman vuoden aikana. Siinä alkaa väkisin vähentämään ajettavia luokkia jos kahdelta kuskilta menee pelkkiin ratamaksuihin vuodessa 500€, siihen vielä kisamaksut päälle niin sponsoroimattoman perusduunarin kipukynnys on ylitetty.

Ennenkuin alkaa kauhistelemaan kannattaa vertailla ja suhteuttaa.

Jos kaksi harrastajaa harrastaa vuoden melkein mitä vaan lajia, johon tarvitaan erityiset tilat/paikat ja lajin vaatimat rakenteet, niin tuo 500€ jaettuna kuukausimaksuksi (=20,80€) on aika vähän.

Helsingin Sanomissa vertailtiin alkusyksystä eri harrastusten kustannuksia. Varsinkin kk-maksujen puolesta pienoisautoilu on ihan kärkeä - sieltä halvimmasta päästä.
Kaluston kustannuksissa haarukka on suurehko, mutta edullisestikin pystyy harrastamaan.

Kustannuskysymys ei oikeastaan ole yksin Touringiin liittyvä tilanne. Uuden harrastajan kannattaa ostaa hyväkuntoinen käytetty kisapirssi, jolloin autonkin osalta kulut jäävät lähelle ns. CORR-tasoa. Muutenkaan hauskanpito radalla ei edellytä uusimman ja kalleimman kaluston hankintaa.

Katsoin eilen Oulun BCR-kisan videot ja CS-12 luokan finaali oli aivan mahtavaa katsottavaa ja varmaan kuskeille vielä mahtavampaa tasaväkistä kisaamista.
Minusta CS-12 on erinomainen luokka uusille kuskeille. Huipputason auton saa uutenakin alle kahden sadan ja stock-luokassa pääsee huvikseen harrastava kaikessa "helpommalla/halvemmalla" kuin virissä.

Oikea kuva mattoluokkien suosiosta saadaan vasta tammikuun FTT-kisassa. Sitä ennen kannattaa spekuloinnin sijaan pitää RC-hauskaa sillä radalla mikä itseä kiinnostaa eniten.
« Viimeksi muokattu: 07.12.11 - klo: 09.42 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noista maksuista valittaminen on aivan ihmeellistä. Minusta 20e on aivan kelpohinta kerhokisasta.
Kannattaa chekata, millä tasolla ovat suomen suosituimpien lajien halli/sali vuokrat. Yksittäisen harrastajan kulut liikkuvat 100e-500e/kk välissä pelkistä hallivuokrista, eikä kukaan valita hinnasta. Puhumattakaan lajeista, joissa käydään turnauksissa joka viikonloppu.

Jotenkin näissä rc hommissa elää se se vahva "voin ajaa takapihallakin" -henki, mikä omalta osaltaan haittaa koko lajin kehitystä.

Lainaus
Jerzin alkuperäiseen pointtiin palaten, oliko myös kesällä havaittavissa samaa katoa turistiluokissa?

Ainakin viime kesän FTT kisat kärsivät kuskien puutteesta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos kaksi harrastajaa harrastaa vuoden melkein mitä vaan lajia, johon tarvitaan erityiset tilat/paikat ja lajin vaatimat rakenteet, niin tuo 500€ jaettuna kuukausimaksuksi (=20,80€) on aika vähän.

20.80€ kuukaudessa tuntuisi ihan mukavalta mutta 500€ jaettuna 12 kuukaudella tekee mun laskuopin mukaan 41.66€ kuukaudessa...

Ei tämä ole kauhistelua vaan pelkkää faktaa siitä että ratamaksut on kohonneet muutamassa vuodessa huomattavasti ja tämä vaikuttaa harrastamiseen, eli meidän tapauksessa pudotetaan luokkia pois ja tässä tilanteessa se oli touring.
Kylätason RC-kuski.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Mun mielestä ratamaksut on ihan fine, voisivat olla enempikin. Mutta jotta kerhokisat ajaisivat asiansa niissä pitäisi olla matalempi kynnys -> pienempi kustannus. Säännöthän ovat riittävän väljät tällä hetkellä.

Kerhokisat pitää nähdä invenstointina(sekä pienenä rahanlähteenä) ei ISONA rahanlähteenä. Isomman profiilin kisat sitten erikseen joissa sitten ajetaan isommasta kunniasta voisi olla kisoja missä otetaan hiukan enemmän rahaa.

Pitää myös muistaa että jos kisamaksun korottaa 100%:lla se ei tarkoita sitä että tulot lisääntyisivät yhtä paljon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kannattais nyt varmaanki muistaa että ratamaksut on kohonneet, lähtötilanne on useimmissa paikoisssa kuitenkin ollut se, ettei ajamisesta ole tarvinut maksaa 10-20v sitten.

Jos ois kiinteä rata, maksaisin mielelläni 200-300e kuukaudessa että voisi ajaa millon huvittaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Jos kaksi harrastajaa harrastaa vuoden melkein mitä vaan lajia, johon tarvitaan erityiset tilat/paikat ja lajin vaatimat rakenteet, niin tuo 500€ jaettuna kuukausimaksuksi (=20,80€) on aika vähän.

20.80€ kuukaudessa tuntuisi ihan mukavalta mutta 500€ jaettuna 12 kuukaudella tekee mun laskuopin mukaan 41.66€ kuukaudessa...

ja 41,66 kahdelta tekee 20,83€ /kuski kuukaudessa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Joista vain toisella kuskilla on tuloja maksaa harrastukset, niin kaluston kuin kisa/ratamaksujen osalta.

Alkuperäiseen kysymykseen tuli meiltä useampi vastaus joten eiköhän tämä ole tällä erää tässä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mä olen kyllä sitä mieltä että parhaiten touringin ja rataluokkien suosion jatkuminen/kasvu turvattaisiin jos pääkaupunkiseudulle saataisiin nykyaikainen asfalttirata/radat, jotka houkuttelisivat jengiä ajelemaan sähköautoilla radalla myös kesällä ja pitkällä tähtäimellä tämä varmasti hyödyttäisi myös muita rataluokkia kun uutta porukkaa saataisiin mukaan.  Miljoonan ihmisen talousalueen ajo-olosuhteet ovat ratkaisevat tietyn  lajin suosion kannalta tässä maassa. Tämä ei millään tavalla ole tarkoitettu kritiikiksi Tattarisuolle ja sille hyvälle työlle mitä esim. nimimerkki RoddeR on siellä saanut aikaan.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Kustannuskysymys ei oikeastaan ole yksin Touringiin liittyvä tilanne. Uuden harrastajan kannattaa ostaa hyväkuntoinen käytetty kisapirssi, jolloin autonkin osalta kulut jäävät lähelle ns. CORR-tasoa. Muutenkaan hauskanpito radalla ei edellytä uusimman ja kalleimman kaluston hankintaa.

Olen syksyn ajan katsellut tuollaisten käytettyjen turistien myyntiä ja kaikki järkevästi hinnoitellut ovat kyllä menneet kuin kuumille kiville. Halvat on yleensä myyty ennen kuin ilmoitusta on ehtinyt lukea. :smiley: Tarkoitan lähinnä sitä, että käytettyjä autoja on rajallisesti tarjolla ja jonkun on ostettava niitä uusia...

Mä olen kyllä sitä mieltä että parhaiten touringin ja rataluokkien suosion jatkuminen/kasvu turvattaisiin jos pääkaupunkiseudulle saataisiin nykyaikainen asfalttirata/radat, jotka houkuttelisivat jengiä ajelemaan sähköautoilla radalla myös kesällä ...

Tämä on kyllä varmasti iso juttu: täälläpäin voi ajaa kesällä tuuppi SC:tä ulkoradalla jäsenmaksua vastaan ja talvella tuuppi SC:tä sisäradalla kohtuuhinnalla. Turisti taas on kesälomalla monta kuukautta, kun ei kunnon ajopaikkaa ole. :cry: Itse ratkaisin ongelman ostamalla SC:n "kesäautoksi", mutta en ihmettelisi yhtään, vaikka monet ratkaisisivat tilanteen ajamalla vain SC:llä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos halutaan johonkin autoluokkaan rc-autoilussa saada nostetta on järjestettävä viikkokisoja jotka pyörii lähes joka viikko tiettynä päivänä. Säännöt löyhiksi ja osallistumismaksut pieniksi jos sellaisia halutaan periä. Myyrissä ja Tiksissä suuren suosion saanut SC luokka on hyvä esimerkki mitä viikkokisat saa aikaan. Ensimmäisissä viikkokisoissa viime talvena Myyrissä oli muistaakseni 5-6 kuskia ja vajaa kuukaus tästä eteenpäin kuskeja oli parhaimmillaan 16 samana iltana. Tiksissä torstaikisoissa on ollut parhaimmillaan 15  sc kuskia. Kisojen puute voi helposti  tappaa autoluokan. Tästä esimerkkinä wgt joka on hiipumassa koska on kisoissa ollut aina täyteluokkana joka ajetaan jos aikataulu antaa myöten. Viikkokisat ei vaadi muuta kuin että joku ottaa ne vetääkseen ja ajanottolaitteet. Esim. lapsfree ajanotto softa on ilmainen, pyörii vanhemmallakin koneella ja on helppokäyttöinen. Wink wink jos joku haluaa alkaa Tiksissä vetämään turisti viikkoskaboja niin voin perehdyttää kyseisen henkilön lapsfreen saloihin.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Noista maksuista valittaminen on aivan ihmeellistä. Minusta 20e on aivan kelpohinta kerhokisasta.

Ei tuossa ole yhtään mitään ihmeellistä, kun muistetaan että samalla kun koko maailman talous menee alaspäin niin meidän harrastuksessa hinnat nousee ja nousee välillä jopa hyvin rajusti.

Jos jollain on rahasta tiukkaa jo muutenkin ja tiukemmaksi vain käy niin onhan se nyt taivaan tosi että kun vielä hintoja nostetaan harrastuksessakin niin se vaikuttaa ihmisten mahdollisuuteen harrastaa.
Sillon asiasta myös valitetaan.
Ihan kuten valitetaan bensan hinnan nousustakin... Elintarvikkeiden noususta jne.
Kaikkialla on rahan kanssa tiukkaa... Enempää ei saa, mutta aivan kaikki kustannukset nousee joka vuosi.
50 senttiä sieltä... 10 tuolta... 30 tuolta... Oho...
Pelkät vuokran korotukset, bensan hinnan korotukset ja sapuskan korotukset tuovat jokaisella ihmisellä vuositasolla senverran ison loven lompakkoon että harvassa on ne henkilöt joiden palkka nousee samaa tahtia.

Nimimerkillä... vuokra noussut joka vuosi VÄHINTÄÄN 10e/kk... pahimmillaan 30e/kk

Ja sitten vielä ihmetellään että alkaa porukkaa putoilemaan kun harrastepaikkojen ja kisamaksujen hinnatkin nousevat.


Mun palkka ei ole eläissäni noussut vuodessa lähellekään samaa tahtia kuin yleiset kustannukset tässä maassa vuositasolla nousee.
Tuskin montaa löytyy jolla olisi.

Lisäys:
Tottakai hinnat ovat edelleenkin edulliset kun verrataan oikeastaan mihin tahansa muuhun harrastukseen, kuten edellä on esitetty.
Ja jokainen joka viettää iltaa ravintolassa edes kerran kuukaudessa, ei ole mun mielestä oikeutettuja valittamaan rata tai kisamaksuista sekuntiakaan.
Mutta tavan talliainen joka tekee edelleen samaa duunia, on perhe jne.
Tulot ei nouse kuin lähinnä palkkakuitin mukaan, mutta verottaja vie senkin...
Pakollisten menojen hinnat nousee jatkuvasti... enemmän kuin edes bruttopalkat...
Ei mennä raflaan tuhlaamaan useampaa satasta kuukaudessa... Ei edes käydä raflassa.
Tehdään niska limassa töitä... pidetään perhettä ja sitten vois joskus ehkä vähän harrastaakin harrastusta joka on ollut rakas jo useita, useita vuosia.
Mutta hemmetti sentään...
Vaikka ei vedä kaljan kaljaa kuukaudessa... syö lähinnä perunajauhoa ja vettä...
Ei kohta ole varaa maksaa edes harrastuksesta jossa siinäkin hinnat nousee.
En ihmettele yhtään että porukkaa putoaa ja toiset valittaa kun on jo kipurajalla ja jopa karvan sen yli.

Lisäys 2:
Nythän mä tiedän.
Progressiivinen maksu järjestelmä tähänkin.
Kun maksut suhteutetaan ihmisten palkkatuloihin niin jo alkaa kikuttamaan kaikkia tasapuolisesti.
Jos kaikki maksais sakoista saman summan niin miten ihmeessä vois kansanedustajia esimerkiksi kiinnostaa vaikka joka kuukausi napsahtais 300e sakot... kaivaa sen summan rintataskusta.
Perus duunari kun napsauttaa tommoset sakot niin jää harrastukset ym. pitkäks aikaa hyllylle.
« Viimeksi muokattu: 07.12.11 - klo: 14.15 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kun katsoo peiliin, niin sieltähän se vastaus löytyy. Eli tällä hetkellä luokalta puuttuu vetäjiä. Kyllä se sieltä taas nousee, kunhan saadaan miehet, jotka sijoittaa aikaa ja vaivaa luokan eteenpäin viemiseen. Markkinointi puuttuu.

Maahantuojat ja kauppiaat saavat rahansa helpommin crossipuolelta. Ja Vesa tekee hyvää työtä viedessään C-autoja eteenpäin. Touring -renkaista (monopoli) saa yksi maahantuoja  tulot, muttei panosta luokkaan. (Tämä on toisen kauppiaan mielipide).

Kilpailullisesti se (touring-) on hienoin RC-luokka (tämä on siis mun mielipide), koska siitä puuttuu tsäkäkerroin. Eli tekemisen ja ajamisen taso näkyy välittömästi tuloksessa. Hyvä kuski ei pärjää jos on huono auto ja auton ollessa hyvä se ei vielä takaa hyvää sijoitusta. Oikopolut puuttuu, sen takia luokka on jaettu 3:een osaan.

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vaikuttanee myös se että pari kerhokisaa sattui ajallisesti huonoihin ajankohtiin. (isänpäivää ym.)
Myös tuo nykyinen rengas on hintaansa nähden kelvoton. Se osaltaan karsii harrastajia.
Jos saat "arvonnassa" huonon sarjan renkaita et voi pärjätä. Mitä hyödyttää että saa tilalle ehjät jos erä tai kisa meni jo...
Kyllä tuon renkaan kanssa on nyt jumpattu riittävästi
Toivottavasti ymmärretään tehdä asialle jotain esim. vaihtaa merkkiä nyt heti ei vasta 2013 kaudelle.( maksaja )
Tasalaatuisemmat merkit lienee tiedossa kaikilla?


Poissa hana79

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Rumat korit ja värit myös häätävät harrastajat....
416we VTR ja voitosta voittoon

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Rumat korit ja värit myös häätävät harrastajat....
Tämä ei olekkaan mikään kauneuskilpailu vaan taitolaji...
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Mikä siitä renkaasta tekee täysin kelvottoman? Pito pysyy tasaisena useita akkuja, käytännössä renkaat saa ajaa loppuun suhteellisen tasaisilla kierrosajoilla. 2012 renkaassa vannekkaan ei enää tunnu hajoavan kovinkaan helposti ja mitään mainittavia vipotuksia ei ole ollut. Kertaakaan en ole joutunut rengasta liimaamaan ajon jälkeen. 5 sarjaa ajettuna eikä minun ole tarvinnut renkaiden kanssa tuskailla.
Korin värityksen olen aina päättänyt 100% ihan itse.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Omat viime talven kokemukset ftt renkaista on että joka rykäsyn jälkeen liimaus ja porukalla oli melkoisen paljon jo uutena pystyheitolla varustettuja renkaita josta jo tuossa edellä mainittiinkin. Myöskin ftt rengas vs kilpaileva (mielestäni parempi rengas) hinta ero on aika iso mielestäni.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mikä siitä renkaasta tekee täysin kelvottoman? Pito pysyy tasaisena useita akkuja, käytännössä renkaat saa ajaa loppuun suhteellisen tasaisilla kierrosajoilla. 2012 renkaassa vannekkaan ei enää tunnu hajoavan kovinkaan helposti ja mitään mainittavia vipotuksia ei ole ollut. Kertaakaan en ole joutunut rengasta liimaamaan ajon jälkeen. 5 sarjaa ajettuna eikä minun ole tarvinnut renkaiden kanssa tuskailla.
Korin värityksen olen aina päättänyt 100% ihan itse.

Mitähän luokkaa ajat jos ei tartte renkaita liimailla?

Mulla on uudet 2012 renkaat... vanteet on kuin kiviset ja soraset sarjasta ja joka akun jälkeen on pakko liimata.
Se kumi kun repee aivan samalla tavalla liimauksen vierestä kuin viimekaudellakin.
Siihen ei vanne vaikuta.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Omat viime talven kokemukset ftt renkaista on että joka rykäsyn jälkeen liimaus ja porukalla oli melkoisen paljon jo uutena pystyheitolla varustettuja renkaita josta jo tuossa edellä mainittiinkin. Myöskin ftt rengas vs kilpaileva (mielestäni parempi rengas) hinta ero on aika iso mielestäni.

Vs kilpaileva rengas joka olisi kilparadoilla liukkaampi?
Viime mattokaudella ei yhtään liikaa ollut pitoa Sorexin renkailla kilparadoilla, jolla SM-sarjaa ajettiin.
Myyrin kisa poislukien pääsääntöisesti voi sanoa että liukasta oli. Vielä liukkaampaa valitsemalla vähemmän pitävä rengas?
Tulevana talvena ei yhtäkään kilpailua (tietääkseni) ajeta touringin SM-sarjassa ns. Myyri-matoilla.
Yllä oleva ei toki poista sitä asiaa että kyseisiä renkaita joutuu liimailemaan aika ajoin.
Itse ainakin mielummin liimaisin, kuin driftaisin.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tuo on täysin totta.
Ei noissa renkaissa tupannut mitenkään liikaa tuota pitoa olemaan tosiaan missään muualla kuin Myyrissä.
Kaikkialla muualla mentiin kyllä kylki edellä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Näin kevennyksenä tähän vakavaan keskusteluun, tiksissä oli tänään 3x enempi autoja touringradalla kuin krossiradalla.

Oiskohan parhaimillaan ollut 5 henkilöö lauteilla ja yli 10 henkilöä ajamassa.
« Viimeksi muokattu: 07.12.11 - klo: 23.48 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Omat viime talven kokemukset ftt renkaista on että joka rykäsyn jälkeen liimaus ja porukalla oli melkoisen paljon jo uutena pystyheitolla varustettuja renkaita josta jo tuossa edellä mainittiinkin. Myöskin ftt rengas vs kilpaileva (mielestäni parempi rengas) hinta ero on aika iso mielestäni.

Vs kilpaileva rengas joka olisi kilparadoilla liukkaampi?
Viime mattokaudella ei yhtään liikaa ollut pitoa Sorexin renkailla kilparadoilla, jolla SM-sarjaa ajettiin.
Myyrin kisa poislukien pääsääntöisesti voi sanoa että liukasta oli. Vielä liukkaampaa valitsemalla vähemmän pitävä rengas?
Tulevana talvena ei yhtäkään kilpailua (tietääkseni) ajeta touringin SM-sarjassa ns. Myyri-matoilla.
Yllä oleva ei toki poista sitä asiaa että kyseisiä renkaita joutuu liimailemaan aika ajoin.
Itse ainakin mielummin liimaisin, kuin driftaisin.

Sen verran tarkennusta että tarkoitin Myyrin rataa jossa pitoa oli vaikka muille jakaa. Testiä siitä miten paljon vähemmän cpx:llä on pitoja kuin sorex:lla  muilla radoilla kuin myyrissä mulla ei ole.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Noniin... Tänään se taas tuli, eli vuokrankorotus...
Vuokra nousi 40e kuukaudessa.

Eli kun aikaisemmin ihmeteltiin että miten porukka voi kiukutella maksujen noususta niin tässä on nyt taas esimerkki.
Meikäläisen varallisuus kilpailu ja ratamaksujen suhteen laski taas 40 eurolla per kuukausi.
Tottakai silloin vaikuttaa kun vieläpä harrastuksen kustannukset nousee.
Varsinkin kun tulot eivät todellakaan nouse vuodessa samaa tahtia pakollisten menojen kanssa.
Tuskin monella muullakaan.
Sillon ei monella ole mitään mahdollisuutta enää vähentää jostain muualta sitä summaa mikä tarvittais että pääsee edes kerhokisoihin
tämä minun vuokrankorotus on siis saman verran kuin kaksi kilpailua kuukaudessa ja jopa enemmän kuin kuukauden ratamaksut.
En siis ihmettele yhtään että alkaa näkymään harrastajien määrissä kilpailuissa ja kerhoissa.

En tietenkään tarkoita että kisoja sekä harrastuspaikkojen hintoja pitäisi nyt laskea, jos nykyiset maksut ovat niitä mitkä homman pyörittämiseen yksinkertaisesti tarvitaan.

Mutta jos porukka toteaa että ei ole varaa maksaa maksuja ja sitäkautta siis jäävät pois kisoista niin aika turha on verrata muihin harrastuksiin jotka ovat vielä kalliimpia, jos porukan varallisuudet ovat jo nyt ainoan harrastuksensa kanssa kipurajoilla... Ja taas kaikkiyleisetkin pakolliset kustannukset vaan nousevat.

Ne ketkä eivät ymmärrä kuinka joidenkin on vain pakko vähentää harrastustaan, koska tili on tyhjä joka kuukausi, ovat ilmeisesti varallisuudessaan sillä tasolla että pystyy nipistämään jostain toisaalta... Hyvä heille.

Silti voisi osoittaa ymmärrystään heille joilla ei näin ole.

Minäkin haluaisin kiertää kaikki kisat kaikissa luokissa ja vielä käydä ulkomailla arvokisoissa.
Ei vain onnistu ja nyt homma vaikeutui vielä 480 euron verran vuodessa.

Kiukutellaan vaikka jenkeille jotka ovat ryssineet niin totaalisesti että vaikuttaa meidänkin talouteen niin pahasti että näkyy jo kilpailuihin osallistujien määrässä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Tähän väliin haluisin kertoa että eilen tiksissä oli niin paljon autoja touring radalla että oli melkein ahdasta, rata ei ollut tyhjänä hetkeäkään ja jatkuvasti 3-6 autoa pörräsi rataa ympärin...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
jep...
Ikävän harvinaista herkkua kuitenkin.
Ja on nimenomaan vähentynyt kun keskiarvoisesti lähdetään porukan määrää katselemaan.

Sama on tapahtunut myös krossi radalla, eli pariin kertaan on ollut päiviä kun on oikeasti ollut kuskeja enemmän kuin kerralla lauteille mahtuu.
Mutta kun keskiarvoa katselee niin meillä on vähemmän jatkuvaa porukka virtaa kuin viimevuonna.

Ainoa syy ei todellakaan ole harrastuspaikkojen ja kisojen hintojen nousu, vaan kaiken kallistuminen.

Ihan puhtaana esimerkkinä omalla kohdalla kun otan huomioon ainoastaan vuokran ja ratamaksun... Korotus on ollut ratamaksu + vuokra 50e per kuukausi... Ja siis vain ja ainoastaan se että mulla on katto päänpäällä ja että saan edes harrastaa.

Ihan muutaman vuoden aikana tämä summa näyttääkin sitten jo reilusti karummalta.
Ja kun tosiaan harvan ihmisen tulot ovat kasvaneet samaa tahtia kuin edes pelkät asumiskustannukset... Kaikista muista pakollisista menoista puhumattakaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Ja kun tosiaan harvan ihmisen tulot ovat kasvaneet samaa tahtia kuin edes pelkät asumiskustannukset... Kaikista muista pakollisista menoista puhumattakaan.

Taloussanomien artikkelista:

Lainaus
Keskituloisen palkansaajan ostovoima on kasvanut 15 viime vuoden ajan, mutta ensi vuonna voi olla toisin. Veronmaksajat laskee, että ostovoiman kasvu voi tyssätä täysin veronkiristysten ja inflaation vauhdittumisen vuoksi. Koko kansan ostovoima sen sijaan luultavasti kasvaa.

Tämä on tietysti tilastollinen näkemys, mutta se kertoo että keskimäärin Suomessa siis tulot ovat kasvaneet nopeammin, mitä hinnat ovat kallistuneet. Asiaa ei tietenkään voi soveltaa kenekään yksittäisen henkilön tilanteeseen, mutta isompaa kuvaa katsottaessa tilanne on kuitenkin näin. Tuo tulevaisuuden povauskin ennustaa vain keskimäärin 0,1% vähennystä ostovoimassa.
Flying Calacucco

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Miten kävi 90 luvun taitteen laman aikana pienoisautoilulle harrastaja määrä romahti. Sama on odotettavissa taas. RC-autoilu on sellainen"nousukausilaji". Tietysti ikäjakauma on jonkin verran noista ajoista noussut. Aikuisia harrastajia on enemmä joka voi tällä kerralla pelastaa lajia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
No tuotahan ne mediat ovat vuosia kertoneet.
Ihme vain että samalla uutisoidaan taantumasta, lamasta jne jne.

Mun verrattain suuressa kaveriporukassa on ne henkilöt todella harvassa joiden vuosittaiset nettotulot ovat pysyneet kaikkien kustannusten kanssa linjassa.

Perus palkankorotukset jne verojen kevennykset eivät ole vaikuttaneet tilille ilmestyvän summan muodossa niin paljoa että olisi pysynyt edes vuokran, sähkön ym kustannusten perässä.

Nää kaikki keskitulo ym tilastot on aina hauskoja.
Varsinkin kun heittäytyy hetkeksi työttömäksi.
Jatkuvasti selitetään minkälaiset tulot ihmisillä on jne, vaikka heillä on nenän edessä mustaa valkosella että ei olla siellä päinkään.
Otetaan pienenä esimerkkinä että saat työttömänä nyt vaikkapa tonnin ansiosidonnaista... Tarttet asumistuen.
Kela totee että saat 1300 joten asumistuen määrä on pieni.
Mikä vetin 1300 kun paperissa seisoo tasan tonni???
Nokun heidän listat ym vastaavat paperit jotka perustuu noihin ihmisten keskituloihin ym sanoo että sä tienaat niin paljon... Ja samat laput sitten kertoo myös sen minkä verran sun pakolliset menot on... Ja pakollisiks menoiks katsotaankin vain pelkkä vuokra... Ei sitä että pakkohan sun on sähkötkin ym maksaa.
Ja ai että jos joudut mahdollisesti maksamaan vielä elatusmaksuja.
Kääkkä selittää kirkkain silmi että näiden laskelmien jälkeen sulla jää kuukaudessa käteen -200 joten sulla on siis varaa maksaa satanen.
WTF????

Nokun nlin heidän listat sanoo mitkä on ihan ministeriön laatimien käppyröiden mukaan tehty.
Ja vaikka pariin kertaan sen kääkän kanssa käyt laskimella homman läpi niin se sanoo edelleen että on varaa maksaa satanen... " no paljonkos mulla jää rahaa ruokaan ja edes kännykkälaskuun kaikkien noiden laskelmien mukaan"
- 400  eli ihan hyvin tuut toimeen
"siis mitä hattua"
no niin tämä lista sanoo... Kyllä sulla mun mielestä on hyvät tulot ja ihmiset tulee toimeen vähemmälläkin
" joo varmasti... Tulisin minäkin toimeen vähemmällä miinusmerkillä"

tämä pieni avautumis tarina on siinä määrin tosi että tuosta asiasta on ihan omakohtaista kokemusta.
Summat on hatusta vedetty, mutta -400 loppusumma on täysin totta.
He kyllä kertovat että kännykkä jne asiat kuuluu ihmiselle ja ne otetaan huomioon.
Hauskaa vaan että sun tulot on paperissa aivan naurettavan isot todelliseen verrattuna ja menot taas lähes puolet pienemmät.
Näytät 1500e tulot niin ne sanoo että tienaat nettona 2000... Annat 1500 tonnin kulut jotka he hyväksyvät. No ne onkin sitten paperissa 1000.

Jep... Ihan ok ostovoima... Kun se vaan pitäisi edes sinnepäinkään paikkaansa todellisuudessa.

Taloussanomat ja muut naurettavat tilastot saa vetästä kuivat naurettavuuksiensa kanssa.