Kirjoittaja Aihe: MISTÄ JOHTUU SE ETTÄ KUSKEJA EI OLE KISOISSA AJELEMASSA  (Luettu 49852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
"Statistics don't lie"

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, keskimääräistä ostovoiman muutosta ei voi tietenkään verrata kenenkään yksittäisen henkilön tilanteeseen. Tarkoitukseni oli sanoa, että yleinen ostovoiman muutos ei selitä RC-autoilun suosion hiipumista, ellei sitten RC-tavaroiden hinnat ole nousseet julmasti enemmän kuin muu kustannustaso yleensä, mielestäni ei ole. Asia voi toki muuttua nopeastikkin, kunhan laitetaan vielä Italian ja Espanjan velat yhteiseen pottaan.
Flying Calacucco

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
"Statistics don't lie"

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, keskimääräistä ostovoiman muutosta ei voi tietenkään verrata kenenkään yksittäisen henkilön tilanteeseen. Tarkoitukseni oli sanoa, että yleinen ostovoiman muutos ei selitä RC-autoilun suosion hiipumista, ellei sitten RC-tavaroiden hinnat ole nousseet julmasti enemmän kuin muu kustannustaso yleensä, mielestäni ei ole. Asia voi toki muuttua nopeastikkin, kunhan laitetaan vielä Italian ja Espanjan velat yhteiseen pottaan.

Samaa mieltä, että ei se rahasta ole kiinni. Tärkein asia on, että luokalta puuttuu selkeä vetäjä ja samalla markkinointi on laiminlyöty täysin. Edelleen katson peiliin ja yksi syy löytyy sieltä ... nimimerkki 15v tourinkia.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Olisi toki kivaa jos pysyttäisiin aiheessa !

Se on ihan sama luistaako se rengas tai ei. MUTTA sen on oltava sama kaikille!
Miksi ajaa kilpaa jos tulokset arvotaan jo aamulla renkaiden oston yhteydessä.



Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Viime vuonna on FTT-sarjan yhteyteen tullut renkaiden "vipotustesteri", jolla saadaan kaikki kierot vanteet pois pelistä. Tästä on tiedotettu viime kaudella, joten tämän asian pitäisi olla hoidossa.

Schumacherin tehtaalla on luvattu korvata kaikki kierot vanteet uusilla, joten jos vanne on kiero, niin toimitus maahantuojalle ja rengas korvataan aina uudella.

Tämänvuotinen vanne on vahvempi kuin aiemmin ja tehtaalta on tullut samat ohjeet vanteiden suoruuden suhteen.

Kenenkään ei siis tarvitse ajaa kieroilla vanteilla tai kehnoilla renkailla vaan tässä kaikilla kilpailijoilla on tasavertainen asema.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
hah... Tulihan se sieltä...

"ei se ole rahasta kiinni"

no mites kun tili on tyhjä ja kisoihin pitäis päästä?
Saanko osallistua FTT kisoihin vain toteamalla ilmoittautuessani että tili on nollissa, mutta ei se ole rahasta kiinni????

Jos siis markkinoidaan jne niin jokainen kenellä on rahan kanssa tiukkaa, rupeavat taas kisaamaan kerhokisoissa joiden hinta on 20e


renkaisiin liittyen.
Mites kun menen FTT kisoihin ja maksan ilmoittautumisen sekä renkaat... Painelen laittamaan renkaat autoon ja totean että sain taas 3 kieroa vannetta... Saanko järjestäjältä uudet tilalle joista toteen että löyty kaks hyvää ja vielä tarviin yhden suoran, jonka etsimiseen saattaa mennä sitten taas yksi rengas satsi.
Kenenkäänhän ei tarvitse kierolla ajaa.
Entä kukas toteaa että milloin se on tarpeeksi käyrä ja milloin ollaan toleranssin sisällä????

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
*HOKE*:

Kaikki renkaat, jotka ovat tuon määritellyn toleranssin ulkopuolla, saa vaihtaa uusiin. Sitä varten se laite kehitettiin viime talvena FTT-sarjaan. Ei siinä suorien vanteiden etsimisessä kauaa mene, keskimäärin kaudella 2011 on vaihdettu 2-4 rengasta / kisa, joten pari minuuttia korkeintaan.

Ja kysymykseen, miten ne todetaan; mittarilla kilpailun katsatusmies toteaa, onko vanne suora vai kiero. Ei siis hätää. =)

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Toi on tietysti hienoa että tollanen suoruuskone on kehitetty, itse en siitä tiennyt viimekaudella. Sillä ei ole enää merkitystä mulle viimekauden näkökulmasta että en tiennyt tuon koneen olemassaolosta, mutta musta tuntuu viimekauden perusteella että olisin jo yksistään voinut vaihtaa/testauttaa tuon 2-4 rengasta per kisa. Jos noita renkaita aletaan mittaamaan kisapaikalla niin voi olla että katsastajilla pitää aamulla kiirettä renkaita mittaillessa. Ja lähtökohtahan pitäisi muutenkin olla että tuote on laadultaan sellainen kun sen kuuluu olla, eli:
-vanteet suorat
-renkaat liimattu vanteelle suoraan

Eli eikö olisi parempi että renkaat tarkastetaan jo maahantuojan toimesta, samalla voisi palata aikaan jolloin lailliset renkaat oli merkitty tarroilla ja renkaat sai ostaa jo ennen kilpailua. Oli niin paljon kätevämpää kun renkaat pystyi tarkastamaan ja tarvittaessa paikkausliimaamaan jo kotona eikä hirveessä kiireessä ennen treeniä. Vai siirryttiinkö tuohon renkaat kisapaikalta käytäntöön siksi että tapahtui jotain väärinkäytöksiä?
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Jos renkaat vaikuttavat kieroilta, niin kannattaa tarkastaa ensin, ovatko hexit ns. alimittaisia. BCR:ssä tutkittiin jonkin verran uusien renkaiden / vanteiden suoruutta ja huomiota herätti joidenkin autojen hexien pienuus. Vanne ei siis päässyt tukemaan hexaa ja tästä syystä vanne tuntui kierolta, koska se ei keskittynyt kunnolla. Laitettaessa vanne tarkempaan tarkasteluun, se oli kuitenkin suora ja hexa oli vain hieman "alimittainen". Tästä syystä siis vanne tuntui olevan kiero. Ainakaan BCR:ssä kieroja vanteita ei tuntunut olevan.

Tehtaalla on oma toleranssi ja laadunvalvonnassa tehdään kovasti töitä. Tästä hyvä esimerkki on se, että tehdas lupaa renkaiden olevan suoria ja tarvittaessa se vaihtaa kaikki kierot suoriin. Mutta harrastajien on syytä antaa aina palautetta maahantuojalle, jotta sitä voidaan toimittaa eteenpäin.

FTT-sarjassa tulee aina kattava tieto vaihdetuista renkaista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jari puhui puhdasta asiaa...

Kuinka moni edes tiesi että koko laitetta on olemassa???
Mulla, kuten myös erittäin monella muulla harrastajalla oli koko kauden aikana enemmän kieroja kuin suoria vanteita.
Jos yhdestä sarjasta oli 2 vannetta suoria niin se oli ennätys.

Väitetäänkö siis että kisapaikalla on ollut renkaita jokaiselle vähintään tuplamäärä reservissä, jotta kaikki voivat siis saada suorat vanteet?????????


Ja kuten m.e. huomaa kirjoituksestasi niin et näköjään aja turistia edes huviksesi... et edes ymmärrä millätavoin vanteet ovat kieroja.

Siihen kierouteen ei vaikuta hexit pisaraakaan.
Vanne kun EI OLE PYÖREÄ.
Lähinnä paras vertauskuva voisi olla STOP merkki.
Kenties se vanne on suora kun se tehdään... meneekö lie muodottomaksi kun siihen on liimattu rengas päälle, vai meneekö muodottomaksi kun tungetaan pusseihin... pussit pahvilaatikkoon ja pahvilaatikko lähetetään eteenpäin...
Ei hajuakaan, mutta tuote minkä kuski vihdoin saa käteen, ei todellakaan ole pyöreä ja varmasti jokainen joka viimekaudella turistia ajoi, on voinut tämän nähdä.
Ihme on jos ei jokainen vannetta vilkaissut ole joutunut toteamaan että vähintään puolet renkaista on ollut kieroja ja loput hyväksyttäviä.


Hyvä että nyt on jopa kerrottu kisoissa olevan mittalaite kyseisen asian toteamiseen ja saa vaihtaa kaikki kierot seuraavaan.
Saanpahan EHKÄ vihdoinkin sarjan missä jokainen rengas on edes nimellisesti suora.
Saattaa siihen vaan aika vierähtää mittalaitteen äärellä ja kenties jää treenit sekä alkueristä ekat erät ajamatta.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Sillä testerillä saadaan mitattua vanteista poikkeamat molemmissa suunnissa, myös tuo mainitsemasi "kulmikkuus" saadaan siis selville, mikäli sellaista esiintyy. Viime kaudella joku epäili, että renkaat on pakattu liian pieneen pussiin ja tämän takia renkaiden / vanteiden suoruus on saattanut kärsiä siitä. Tätä ei sen tarkemmin ole todettu, mutta nykyään renkaat tulevat joka tapauksessa hieman väljemmässä pussissa.

FTT-kisoissa kilpailun järjestäjille toimitetaan aina riittävä määrä renkaita, jotta kierot saadaan vaihdettua suoriin.

Tuosta hexa-asiasta Valtasen Janne osaa kertoa tarkemmin. Pointti siinä oli kuitenkin se, että ainakin X-Rayn autoissa oli ollut hieman vajaamittaisia hexoja, jonka takia vanne ei aina keskittynyt täysin kiristettäessä, vaan saattoi jäädä hexan toiseen laitaan. Tällöin pystyheittoa tuli renkaaseen, joka vaikutti aluksi olevan heittoa vanteessa, mutta mitattaessa vannetta siinä ei esiintynytkään kieroutta. Kannattaa siis tarkastaa myös tuo asia.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Toi on tietysti hienoa että tollanen suoruuskone on kehitetty, itse en siitä tiennyt viimekaudella.

Kone saatiin valmiiksi viimeiseen sisäkisaan ja ollut käytössä siitä eteenpäin. Alkukaudesta sitä ei vielä ollut.
 

Eli eikö olisi parempi että renkaat tarkastetaan jo maahantuojan toimesta, samalla voisi palata aikaan jolloin lailliset renkaat oli merkitty tarroilla ja renkaat sai ostaa jo ennen kilpailua. Oli niin paljon kätevämpää kun renkaat pystyi tarkastamaan ja tarvittaessa paikkausliimaamaan jo kotona eikä hirveessä kiireessä ennen treeniä. Vai siirryttiinkö tuohon renkaat kisapaikalta käytäntöön siksi että tapahtui jotain väärinkäytöksiä?

Noista FTT-tarroitetuista renkaista siirryttiin pois, koska renkaiden toimittajan kanssa tuli saatavuusongelmia. Lisäksi erikoiskohtelu näkyi hinnoissa.

Suurin syy, miksi siirryttiin kisoista ostettaviin renkaisiin oli se, että edellisinä kausina sisä- ja ulkokausien viimeisissä kisoissa ei enää renkaita kauppiailta löytynyt, koska kauppiaat eivät pitäneet renkaita varastossa epävarman myynnin vuoksi. Pieni syy on myös väärinkäytösten mahdollisuuden pienentäminen, muttei kuitenkaan se tärkein syy.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
m.e.

Vaikuttaako huono keskitys siten että renkaassa näkee heittoa useassa kohdassa???

Toivon hartaasti että nyt uusissa vanteissa ei olisi tuota kieroutta mikä viimekaudella oli jokaisessa sarjassa.
Tällä kaudella olen tähänmennessä ajanyt kahdet sorexit loppuun.
Toiset olivat viimekauden vanteilla ja toiset tämän kauden jäykillä vanteilla.

Molemmat sarjat ovat kieroja ja nimenomaan tavalla jolla ei ole mitään tekemistä hexan kanssa.

No jokatapauksessa... Pitää mennä ftt kisoissa sitten pyörittelemään mittalaitteella noita renkaita ja toivoa ettei tarvitse hirveän montaa rengaspussia avata kun löytyy neljä hyväksyttävässä toleranssissa oleva sarja.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Annoin HOKE yleisiä ohjeita tuohon suoruusasiaan, en vain sinun rengasasiaasi. Ei siis intetä siitä. =)

Poissa bartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Eiköhän tää rengas keskustelu kuulu tänne http://rc10.fi/index.php?topic=51565.0 tai jonnekin muualle, ei sillä kumminkaan lisätä harrastajia kyseiseen luokkaan.
Beetlejuice, nutech ja jotain sille välille.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Annoin HOKE yleisiä ohjeita tuohon suoruusasiaan, en vain sinun rengasasiaasi. Ei siis intetä siitä. =)

kyllä. Ja minä kerroin sen mitä olen renkaiden kanssa kokenut.
Odotan toiveikkaana että tämän kauden renkaissa ei olisi samaa ongelmaa kuin aiemmin oli ja hyvinkin yleisesti.
En ole yhdeltäkään kuskilta saanut edes kuulla että olisi löytynyt hyvä sarja... Kaikki aina kuin kiviset ja soraset autoissa.

Mikä on kisoissa olevalla mittarilla mitattuna hyväksyttävä toleranssi?
Vai täytyykö sitten kisapaikalla jlrjestäjien kanssa käydä vääntämässä onko se vino, vai milloin todetaan että älä valita pienestä?
Ja siis ettei nyt ainakaan joka kisassa ole eri käytännöt  ja näkemykset asiasta.

"ei intetä"
No älä sitten intä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
peitsamolle vielä statics dont lie kommenttiin.

Jep jep.
Kuten ei suomen työttömienkään tilastot.
Suurimpia vitsejä jo vuosia.

Näin meitä ihmisiä huijataan tilastoilla... Ja karuinta on että nämä menevät vieläpä läpi.
Ja henkilöt keillä ura on edennyt, ei tätä oikein voi nähdäkään kun omat tulot ovat nousseet enemmän kuin kaikki yleiset kustannukset.

Mikäli sellaista oikeaa statistiikkaa haluaa niin keskustelemaan kavereiden ja tuttujen kanssa jotka ovat tehneet samaa työtä pidemmän aikaa.
Perus palkankorotukset eivät pysy pakollisten kustannuksien korotuksien perässä ja jossain vaiheessa perus duunarin tili sanoo että nyt joko syöt tai osallistut kerhokilpailuun.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Tosiaan, tämä keskustelu kuuluisi toiseen topicciin, mutta vielä HOKE:lle lainaus viime keväällä kirjoitettuna FTT-topicissa:

"Hi Matti,

Our engineers have finished the test on the wheels and have agreed an acceptable tolerance of 0.5mm in both directions.

It is agreed that we will exchange any wheel that is outside of the tolerance.

Our engineering manager has introduced a new quality control process to ensure that we will not sell wheels outside of this tolerance.

I hope that this is of help.

Harvey / Schumacher"

Ja kaikki tämän toleranssin ulkopuolelle menevät vanteet vaihdetaan.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Tämän tyyppinen keskustelu ei ainakaan nosta mielihaluja harrastamiseen. Nyt on vasta puhuttu renkaista. Ymmärrän että taidon karttuessa menee koko ajan tarkemmaksi. No mutta, Itse yritän nostaa harrastusta sille tasolle että voisi mennä kilpailuihin. Touringin hienoja puolia on että pienellä säädöllä voi huomata muutoksen, Huonoon tai parempaan. Ei sen hifistelyksi tarvitse välttämättä mennä, niin olen kokeneilta kuulut. Olen lueskellut kerhokisojen kilpailukutsuja. Aloittelijoille on tuotu ilmi että säännöissä voidaan hieman joustaa. Tämä helpottaa huomattavasti lähtökynnystä, omasta mielestäni.   
  On erilaisia harrastajia. Toiset ovat enemmän kiinnostuneita vain ajamisesta ei niinkään jatkuvasta säätämisestä yms. Toiset tuntuvat hinkkaavan ja tekevän jotakin kokoajan. Kyllä touringissa kumpikin käy. Autonkun on saanut hyväksi ajaa, niin kyllä säätäminen vähenee jos haluaa.
  Yksi asia tuli mieleeni. näillä sivuilla voisi olla testejä/esittelyjä erilaisista rc-autoista, uutudet yms. Helposti löydettävää tietoa säätämisestä (mikä vaikuttaa ja miten) ja tarvittavista työkaluista yms.  Nytkin tietoa on mutta pirstaleina. Se kyllä tarvitsisi asiaan omistautuvan henkilön.
  Kilpailu harrastajista on kova. Ja tarjontaan riittää. Siihen pitäisi vastata, paikoilleen ei voi jäädä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Suurinosa harrastelijoista pitäisi säätää auton perussäädöt kohilleen (kokeneemman avustuksella) ja sen jälkeen vain ajaa, jatkuva säätöjen muutos ja spekulointi ei paranna tulosta yhtäpaljon kuin se että opit ajamaan. Tärkeää on toki että osaat itse säätää nämä perusasetukset kohilleen ja pitää autosta hyvää huolta.

Samoin renkaat ovat samoja kaikille ja se että ovat hiukan soikeita/vinoja whatever ei vaikuta ratkaisevasti tsp ja tss tasolla 98% harrastajille.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
 :cry: No minulta on jäänyt kaikki talvi sarjat ajamatta tänä talvena vain siitä syystä että ei ole vain varaa ajaa.
Pitäisi ostaa uusia renkaita sekä uusi moottori(pari kautta ajettu SP tuskin on kilpailukykyinen LRP:n rinnalla!).
Ja minä en ole työtön, mutta on vain niin paljon kuluja että ei vaan ole varaa.
Siksi on myös krossi kisat jäänyt ajamatta yhtä SC kisaa lukuunottamatta.
Nytkin oli hyvä että sain maksettua tiksin kuukausi maksun.  :sad:

No tälläistä tää elämä on jos ei ole hyvätuloinen.  :angry:
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Et oo vaan tajunnu että statistiikka ei valehtele, ja ei se ole kiinni rahasta  :tongue:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Edelleenkään: yleinen ostovoiman muutos ei selitä tourinkikuskien vähenemistä. Sillä faktalla taasen ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko hokella tai loffella rahaa harrastaa vai ei. Jos yhtään ymmärtää tilastomatematiikan päälle, tajuaa myös sen että. 1, 2 tai edes sata ei ole riittävä otos edustamaan paria miljoonaa palkansaajaa.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Eli edelleen mielestäsi porukan rahatilanne ei vaikuta kuskien vähenemiseen kerhokisoissa, tai vallitsevalla talous tilanteella ei olisi kyseiseen asiaan vaikutusta?

Olen saanut jopa muutaman YV:n kyseisestä aiheesta missä mulle on mainittu että eivät viitsi tänne edes kirjoittaa mitään, koska nyppii niin pahasti kuinka heikentynyt ostovoima vaikuttaa siihen ettei ole varaa osallistua kisoihin.


Tilastoja on senkin takia hupaisa edes ottaa esille, kun 15 vuodessa meillä on kyllä rikkaat rikastunut ja peruspalkkaiset vain köyhistynyt.
Vetele siinä sitten keskiarvoja.

En haluaisi olla henkilökohtaisella tasolla tyly, mutta parempituloisena henkilönä jolla ostovoima on vain kasvanut, eikä tarvitse katsella tarkkaan mihin sen 50 euroa työntää, on yleisen taloustilanteen väheksyminen jopa naiivia ja loukkaavaa.

Pari miljoonaa palkansaajaa ei aja RC autoilla.
Harrastajakunta on paljon pienempi.
Ja mikäs ihmeen pari miljoonaa.
Viimeksi kun suomen väkilukua katselin niin luku oli yli 5 miljoonaa.

Onko suomalaisten palkkatyössä kävijöiden määrä laskenut niin paljon että on vain pari miljoonaa, vai onko noihin statistiikkoihin valkattu vain se pari miljoonaa, jotta saadaan ne lukemat näyttämään paremmalta.

Itse en myöskään muista enää minkälainen tilanne oli 15 vuotta sitten... oliko maan taloustilanne silloin vielä kehnompi kuin tällähetkellä, jolloin tilasto tottakai sanoo että 15 vuodessa ostovoima on kasvanut... Sitä se ei silti sano että onko ihmisillä siltikään varaa käyttää montakymmentä euroa kisoihin vai ei.
Paljonkos kerhokisoihin palo rahaa 15 vuotta sitten???
Tais olla 10 tai 20 markkaa.
Nyt se on sama euroissa... Mut niinjoo... ei se voi vaikuttaa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Tottakai rahatilanne vaikuttaa harrastamiseen. Jos ei ole rahaa, niin milläs harrastat. Olen ainoastaan todennut, että yleinen ostovoiman muutos ei selitä (mahdollisesti) vähentynyttä harrastamista. Syy miksi näin sanoin oli se, kun hoke tuolla aiemmin totesi, että " harvalla on tulot noussu yhtä paljon kuin esim asumismenot".

Tai sitten on vaan niin että rc autoilijat kuuluvat ainoastaan siihen köyhtyvään kansanosaan ja muut vetää hillot liiveihinsä.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Pitäiskö tuo muotoilla siten että muutokset ihmisten ostovoimassa vaikuttaa mahdollisesti osan harrastajista harrastusmahdollisuuksiin?????

Toisilla tulot nousseet ja toisilla vähentyneet, mutta eihän tätä RC harrastusta nyt ihan oikeasti hirveän moni hyvätuloinen harrasta.
Uskaltaisin väittää että suurin osa harrastajista on aivan perus duunareita ja enemmän tai vähemmän persaukisia.
Katsokaa nyt hyvät ihmiset sitä porukkaa jotka rc autoilla leikkii.
Niin moni perustason harrastaja on ihan perus remonttireiskoja, varastotyöläisiä, talonmiehiä jne jne.
Parempituloisissa hommissa olevat harrastaa vaikka vähän lamakin iskisi tai ratamaksut sekä kisamaksut nousee.
Ei vaikuta heihin tippaakaan, mutta hyvin paljon nimenomaan perus duunareita on joita ei nyt näykään kerhokisoissa.
Treenailee kyllä ja toteaa kun höpistään että tuutko kisoihin, että ei pysty... ei oo varaa hommata uusia renkaita ja maksaa kisamaksuja... pitää mielummin mennä ylitöihin.

Karua statistiikkaa.

Ei todellakaan tästä johdu koko porukkakato, mutta mutta kyllä tuo on yhteen osaan ollut merkittävä tekijä.

Siksi sanoinkin heti alkuun että ei se nyt ihan niin mene että on ihme itkemistä kun kisamaksut jne nousee blaa blaa.
No ei se ole itkemistä, vaan osalla karu fakta, jolloin tuon suuntainen vähättely tai itkemiseksi leimaaminen on heitä kohtaan erittäin loukkaavaa.

Ja tuohon harrastajakuntaan joilla homma on näin, ei auta tippaakaan statistiikat, markkinoinnit tai toteamiset että ei se ole rahasta kiinni.

Osalla se on, koska ei ole enää mahdollisuutta nipistää muusta kuin jo valmiiksi nipistetyistä ruokakuluista.


Ja vielä lisäyksenä tuohon minkä mainitsin tuolla alempana... taisi olla 15 vuotta sitten kerhokisojen hinta jossain 10 markassa.
Tällähetkellä se on 20 euroa.
Sen muistan erittäin hyvin mitä kahvi maksoi huoltamolla 15 vuotta sitten.
Markka kolkyt...
Tänäpäivänä se on hyvin monesti vähintään euro viiskyt.
Tiedän jopa minkäverran tällä alueella missä asun, oli vuokrat 20 vuotta sitten.
Nyt ollaan samassa summassa... ainut vaan että ollaan euroissa.

Markan kurssi oli muistaakseni 5.94573

Kuinka monella on palkka noussut tuolla kertoimella....
Eli monellako on tänäpäivänä sama palkka euroissa kuin se oli 15 vuotta sitten markoissa.
Bensan hinta on noussut törkeästi...

Joo joo... ei oo kaiken hinta noussut samalla tasolla, mutta kyllä tänäpäivänä hyvin moni asia maksaa tuplat verrattuna 15 vuotta taaksepäin...
Kaljakin maksaa raflassa jo 30 markkaa tuoppi.
mutta ei porukan palkka ole noussut tuplaten.
KUIN JOILLAIN
Hyvä heille... mutta tuo onkin onnistunut vain uralla etenemisellä... ei sillä että on tehnyt samaa työtä 15 vuotta.

Tilastomatematiikat tai mitkään ministeriön teettämät tutkimukset ym ei kiinnosta mua pätkääkään jos muutama kaveri toteaa että heillä ei ole varaa tulla tälläkertaa kerhokisoihin tai edes kuukausimaksuihin.
Saati sitten lähteä toiselle paikkakunnalle kisaamaan johonkin isompiin kisoihin.

Poissa Bondi

  • Veteraani
    • Profiili
Sain nyt semmosen käsityksen, että meidän pitää tällä porukalla korjata Suomen ja samantien maailmantalous, että touringiin saadaan kuskeja lisää? Tuntuu isolta ja hankalalta projektilta.

Toinen vaihtoehto ois tietysti pohtia täällä sellasia juttuja, joihin voidaan vaikuttaa. Muutama viime kauden kuski keskittyy nyt mattikseen eli sitä kautta on "luonnollista" poistumaa tullu jonku verran. Uusia tulee itekseen tilalle, mutta tietysti ois aina vaan parempi mitä helpompaa on sen uuden kaverin tulla kisaamaan. Se, että saa apuja aloitukseen, vinkkejä auton tuunaukseen & löytyy vielä muutama tasaväkinen kisakaveri auttaa hirveästi. Renkaat ei varmaan ole mikään oikea ongelma tällä kaudella.
Hyvä henki kisoissa & hehkutukset netissä auttaa myös. Tiedän tapauksia, että ei tulla ajamaan kilpaa vaan siksi kun luullaan sen olevan yhtä tiukkapipoista ja kovasanaista touhua mitä pahimmat foorumin näppisrallit. Kerhokisat on kova sana (esim. WJ on luonteva ponnahduslauta maastosarjaan), lisenssittömyys on iso juttu (toki taloudellinen aspekti tässäkin) ihan uudelle kuskille joka ei tiedä haluaako ylipäätään kisata.

Jos puhutaan ihan uusista harrastajista, niin mietin BCR:n varikolla istuessa ja ohi käveleviä ihmisiä katsellessa, että hiton vaikea sieltä on tulla keneltäkään sattumanvaraiselta kiireisen näköiseltä kuskilta kyselemään mistään. Eri asia tietysti jos on jo "porukoissa", mutta kokonaan uusia harrastajia varten pitäisi ehdottomasti olla joku yleinen merkattu infopiste, jossa autoja näytillä ja joku söpö varikkotytsy kertomassa asioista. Mutta sehän taas vaatii henkilökuntaa eli talkoovoimia. Toinen optio ois merkata/highlightata joku pöytäseurue, johon on kerätty puheliaimmat RC-tohtorit ja -visionäärit, jotka (mekkaamisen ohessa) ehtivät kärsivällisesti ja hyväntuulisina kertoa kalustosta ja harrastuksesta vieraille. Myös kauppiaat voi tässä tehdä osansa silloin kun niitä on paikalla.

Yritetään pitää lippu korkealla ja meininki positiivisena, se on parasta mainosta muutenkin koko touhulle.

T: Nimim. uusi touringikuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Sain nyt semmosen käsityksen, että meidän pitää tällä porukalla korjata Suomen ja samantien maailmantalous, että touringiin saadaan kuskeja lisää? Tuntuu isolta ja hankalalta projektilta.

Jos ihan väkisin haluat tällaisen käsityksen saada niin selvä.

Olenhan sanonut jo pariin kertaan että OSAAN KULJETTAJISTA ON VAIKUTTANUT TALOUSTILANNE.
Vaikka se muutamien mielestä ei ole voinut asiaan vaikuttaa.
Ja tämä kyseisen asian täysi sivuuttaminen on loukkaavaa heitä kohtaan keiden tilanne vain heikkenee vuosi vuodelta, nousevien harrastusmaksujen ja varsinkin pakollisten menojen kallistumisen takia.

Siinä on yksi syy joka on vaikuttanut useampaan kuin yhteen tai kahteen.
Loppujen kisoista pois jäämiseen saattaa olla ihan jokaisen oma henkilökohtainen syy.
Sitä on hieman vaikea sitten arpoa miksi kenelläkin kiinnostus hiipuu.
Mutta suurimmaksi osaksi aina kun joku alkaa valittamaan miten alkaa kiinostus vähenemään, takana on rahan meno joka vain kasvaa ja kasvaa.

Mutta se että kerhokisoissa alkaa porukka vähenemään, on jo sillä hivenen elvytettävissä että tiputetaan osallistumismaksuja takaisin samaan suuntaan kuin ne on ollut edes pari vuotta taaksepäin.

Ps: mainitsemasi asiat millä kuskeja voisi saada lisää kilpailemaan jne. pitävät hyvinkin paikkaansa.
Kyllä... noilla hommilla saadaan mahdollisesti sitä uutta porukkaa lisää.
Mutta vanhoihin jotka nyt jättäytyvät kisoista pois, mutta ei itse harrastuksesta... noilla asioilla ei ole mitään merkitystä.
He kuuluvat jo niinsanotusti kalustoon, eli tuntevat kyllä radoilla nämä keneltä apuja saa.
Ja juuri tällaisia kuskeja alkaa täällä pääkaupunkiseudulla olemaan lisääntyvässä määrin.
Harrastellaan kyllä... kisoissakin vois käydä, mutta ei vaan rahatilanne anna periksi.
« Viimeksi muokattu: 12.12.11 - klo: 12.42 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kapitalistisessa järjestelmässämme määrää kysynnän ja tarjonna laki.

Kysymys kisakuskeille:
Mikä touring -kisa on antanut parhaimman vastineen rahoillesi ja perusteluita? Voi olla kerho-, alue-, FT- tai KV-kisa.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Kapitalistisessa järjestelmässämme määrää kysynnän ja tarjonna laki.

Kysymys kisakuskeille:
Mikä touring -kisa on antanut parhaimman vastineen rahoillesi ja perusteluita? Voi olla kerho-, alue-, FT- tai KV-kisa.
DHI
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kapitalistisessa järjestelmässämme määrää kysynnän ja tarjonna laki.

Kysymys kisakuskeille:
Mikä touring -kisa on antanut parhaimman vastineen rahoillesi ja perusteluita? Voi olla kerho-, alue-, FT- tai KV-kisa.
Ehdottomasti parhaan vastineen rahoille saa kansainvälisestä touring kisasta. Jos yksi kisa pitää mainita niin ehkä se on DHI-CUP 2011. Saksan ETS kisa olisi hyvä kakkonen. DHI voittaa kun pääsin A-finaaliin ...
Perustelut:
- tunnelma on ihan eri luokkaa kuin Suomessa kun kuskeja on paljon
- radat ovat poikkeuksetta olleet isoja
- kokemus karttuu kun näkee "isojen poikien" rällästystä
- oheistoiminta ja iltamenot :)
- näkee oman nopeutensa Eurooppa -tasolla

Suosittelen KV kisoja lämpimästi.
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11